'Alles ontploft' 'Th Huwelijkshuiver ZATERDAG 23 ME11998 van 't Hek: „Ik ben één van de laatsten die zich verzet. Als ik langs ben geweest, moet je jeuk hebben." FOTO GPD ROLAND DE BRUIN 1 r hangt erg veel Prozac in de lucht. I J Iedereen zit bij een peut te kakelen. To be or not to be, that's nötsthe question. Er is geen vlucht meer leeg naar Bonaire of Thailand. Het aantal vluchten van Eelde naar Schiphol kan niet worden uitgebreid. Wie vliegt er nou van Eelde naar Schiphol?! Als ik volgende week naar Roosendaal moet, zit ik bij Abcoude al in de fi le. Ik ben niet voor het verbreden van wegen, ook niet voor een weg d'r onder, dus ik moet iets orga niseren met de trein. We zitten niet vol met men sen, maar vol met parkeren, met welvaart. Je moet mensen op dat punt keihard in hun portemonnee treffen. Parkeren in de binnenstad van Amsterdam moet onbetaalbaar zijn, hebben wij weer ruimte voor ons huis. Ik bel een keer inlichtingen van de NS en moet twaalf minuten wachten. Vijftig cent per minuut. Het kost je dus zes gulden om te weten hoe laat de trein vertrekt. Het gaat me helemaal niet om het geld, ik verbaas me over de gekte, er kan niets meer gewoon voor niks. Ik begrijp het wel, maar ik blijf me er tegen ver zetten. Ik begrijp best dat de broertjes De Boer naar Barcelona willen. Ik ben een keer naar Barcelona - Real Madrid geweest. Gewéldig. Ik snap best dat ze daar ook graag eens willen* spelen. Alleen van dat geld hadden ze niet moeten zeggen. Als ik zeg dat ik word onderbetaald, dat kan toch niet, ik heb al zo veel. Alles wordt geld. Optieregelingen, beurs gang. Ik vind dat heel jammer. Alles ontploft. Op eens moet iedereen. Alles moet meteen groot, ste vig. Anouk, whim. Jiskefet, wham. Connie Palmen, wham. Niet eerst een paar duizend exemplaren op de markt om te kijken of het loopt, nee, meteen honderdduizend. Dat geldt voor mezelf ook. We le ven bij de hypes. Zal ook wel door de televisie ko men. Ik heb een dochter van negen en ons hele huis hangt vol met de Spice Girls. Maar ze is niet naar het concert geweest. Ik neem haar liever mee naar iets echt leuks. Iedereen heeft de Titanic ge zien, wij niet. Dat is niet streng en dat is niet zielig. Bij ons is het heel leuk, maak je geen zorgen, maar een paar dingen kunnen niet. Toen ik kind was ging het net zo. Mijn moeder zei dan: 'Ja Youp, maar later mogen die andere kinderen misschien wel eens dingen niet die jij dan wel mag.' Ik ben één van de laatsten die zich verzet. Toon Hermans had zijn ding, dit is mijn ding. Als ik langs ben geweest, moet je jeuk hebben. Ik wil dat het knettert. Het moet knisperen, het geluid dat je krijgt als je over verse sneeuw loopt. Als Dutroux ontsnapt dan móet ik er iets van zeggen. Maar het moet wel iets leuks zijn. Mobiele telefoons, vreselijk. Ik geef in Carré een voorstelling voor 1900 mensen, dat is een behoor lijke klus, en dan gaat er een telefoon. Tekst kwijt. Ja, zo'n vent pak ik: 'Sorry hoor, word je gebeld, be langrijk telefoontje, loopt er een man met een bril op het toneel doorheen te kletsen, heel vervelend, sorry hoor'. Lazer toch op! Dat moetje gewoon niet doen, niet bij mij, zeker niet bij mij, maar ook niet in het Concertgebouw, ook niet in een restaurant. Bij mij krijg je te horen: als je de pest hebt aan je baan, opzeggen: als je een bloedhekel hebt aan je vrouw, wegwezen. Ik kan niet tegen types die be wust blijven hangen en hun hele leven verchagrij nen. Van die sneue figuren, en dan druk ik me nog zachtjes uit, die in hun grote liefde zijn belazerd." k k „Ik trek nu wel een vol Carré, ze zitten zelfs op plaatsen waar ze helemaal niets zien, maar ik heb ook gespeeld voor acht man van wie ik er vier ken de. Met cabaret NAR, waar ik toen nog in zat, heb ben we ook een voorstelling afgelast wegens gebrek aan publiek. En-dat-zijn-we-niet-vergeten. Je moet nooit de heenweg vergeten, want op de terugweg kont je ze allemaal weer tegen. Ik vind het heel leuk om eens de best lopende artiest te zijn, maar ik zou toch wel een ongelooflijke lui zijn, als ik dat het be langrijkste in mijn leven vond. Geluk hangt niet in de lucht, daar moet je voor vechten, daar moet je mee bezig zijn. Ik zie mensen die op een gegeven moment met hun vrouw en kinderen alleen nog maar bezig zijn met achterstallig onderhoud. Een huwelijk doe je er niet bij. En je zet geen kinderen op de wereld om een tijdje later te zeggen: ik vind het toch eigenlijk niet zo leuk. Dan ben je toch een sukkel, een lui. Mensen die hun carrière voor laten gaan, vind ik sukkels. Ik heb het getroffen, maar ik worstel ook wel eens met de liefde. Wat denk je, anders zouden wij het eerste stel zijn met wie het vlekkeloos verliep. Youp van 't Hek, het leven en de vraagstukken Na zes weken in een uitverkocht Carré - vanavond is de laatste voorstelling toert Youp van 't Hek de komende tijd met zijn programma 'De Waker, de slaper en de dromer' door het land. Wie Neerlands grootste spraakwaterval in levende lijve zijn teksten wil horen spuwen zal moeite moeten doen om nog aan kaartjes te komen. Voor wie dat niet lukt, laat Dick Hofland Van 't Hek op deze pagina eens even tjes helemaal leeglopen. door DICK HOFLAND Het is toch ook een kleine moeite om een leuke vader te zijn. Ik ben een leuke vader. Eh, ik probeer een leuke vader te zijn. Daar is niet veel voor nodig: een bal en een paar kwartier. Mijn vader had ook altijd veel tijd voor zijn kinderen en hij had toch een drukke baan. Ik zie het bij zóveel mensen mis gaan in de liefde. Als mijn vrouw zegt: Youp, die en die gaan scheiden, dan roep ik altijd: hebben ze kinderen? Niet? Dan zoeken ze het zelf maar uit. Wel? Dan ga ik heel anders denken, moet ik er heel erg over nadenken. Soms is het beter voor de kin deren, maar het percentage scheidingen is zo groot, dat kan niet altijd zo zijn. Onze oudste doch ter heeft de scheiding meegemaakt van haar moe der met haar vorige man, nou ik kèn de tragedies. Ik ben ontzettend voor kinderen. Als ik mijn zoon tje naar school breng en we lopen lekker te kletsen, hij lult al net zo als zijn vader, dan voel ik altijd die hand in mijn hand. Dat doet-ie niet voor niets. Wij hebben een lekkere achtertuin en daar zat ik van de week achter de krant naar hem te loeren terwijl hij probeerde een bal hoog te houden. Aan mij heeft hij niks, ik kan niets met een bal, maar ik keek zo een kwartiertje naar hem zonder dat-ie het in de gaten had. Dat was zó ontroerend. Ik geloof heel erg in wat niet uit te leggen is, in wat niet ge likt is. Wij hebben thuis een keer een feest gegeven, zomaar, omdat we daar zin in hadden. Was hart stikke leuk, zo leuk dat we het jaar daarop weer een feest gaven. Maar toen beter georganiseerd. Dat was lang zo leuk niet. We kregen later nog wel kaartjes van vrienden, die schreven dat ze het zo gezellig hadden gevonden, maar toen ik ze tegen kwam en zei dat wij het eigenlijk niet zo geslaagd hadden gevonden, zeiden ze: nee, wij eerlijk gezegd ook niet." „Ik denk veel na over mijn succes, maar ook weer niet te veel. Als je Het Geheim ontdekt, is het over, gebeurd. Net als met de liefde. Sommigen kunnen je precies uitleggen waarom ze van iemand hou den, maar ik kan dat niet. Er moet ook iets geheim zinnigs blijven. Anders ga je dingen bewust doen en dan werkt het niet meer. Dat zie ik zo vaak, ik zeg wel eens: je ziet de redactievergadering: 'Weet je wat ook heel leuk is om te doen...' Het moet niet zo bedacht zijn, het moet uit jezelf komen. Ik denk natuurlijk wel na over wat ik doe, ik schrijf, doe try- outs. Er zijn mensen die de try-outs beter vonden, die zeggen: toen worstelde je tenminste nog. Eén van de redenen van mijn succes is dat ik de taal van de straat in het theater heb gehaald. Ik heb neuken neuken genoemd. Ik heb heel intieme din gen gezegd, ben heel dichtbij gekomen, humor is daarbij de manier, het transportmiddel. Maar men sen herkennen het wel, ook al denken ze altijd dat het niet over hen zelf gaat, maar over de buur vrouw. Ik zeg dan altijd: de buurvrouw was er gis teravond ook. En zei hetzelfde. Ze zeggen wel eens: jij bent de leukste van de kroeg. Misschien is dat ook wel zo. Ik zal je vertel len, mijn dochter wordt een keer aangesproken door een jongen die vraagt: jouw vader is toch Youp van 't Hek? Mijn dochter, stralend: Jaahaa! Zegt die jongen: Nou, dat vindt mijn vader een küt- cabaretier. Daar kan ze tegen hoor, ze zegt altijd: maar pap, dat speel je toch hè, op dat toneel, dat bèn je toch niet. Ik vind het heerlijk dat er mensen zijn die mij geweldig vinden, maar ook mensen die mij vreselijk vinden, die mij echt haten. Daar ben ik trots op. Een goede cabaretier mag niet door ieder een leuk worden gevonden. Ik heb onderhand een stapel programma's van een meter hoog en de één vond het vorige programma het best, de ander dit programma, die vond het ene programma voor de pauze beter, de volgende weer een ander program ma juist na de pauze. Ik vind het best. Ik kan er al leen niet tegen als iemand zegt dat het een trucje is. Zes weken Carré uitverkocht, daar zou ik iets langer over nadenken. De recensies over mijn nieu we programma, De waker, de slaper en de dromer had ik allemaal goed. Ik wist precies wie wat ging schrijven. Overdag doe ik niets. Daarom heb ik ook een productiebedrijf, met tien mensen, zodat ik geen middenstandzorgen heb. Al die dingen zijn uitbe steed, ik wil niet naar de stomerij. Ik wil uitgerust zijn, leeg, zodat ik mensen een absolute topavond kan bieden. Mensen die zich netjes hebben aange kleed, uit eten gaan en zich verheugen op mij. Dan ga je toch niet als een slecht acteur in een interview zeggen: straks moet ik weer in die bus helemaal naar Winschoten. Dat horen ze in Winschoten ook hoor. Ach, de boodschap hoeft niet zo, maar ze moeten wèl gelachen hebben. Ik verheug me op die tournees. Als ik met de auto ga, laat ik me altijd rij den door studenten zodat ik de hele tijd kan na denken. Ik vind het ook niet erg als ik 's avonds niet naar huis kan. Ik houd van hotelkamers. Ik ben vaak en graag alleen, dat was als kind al zo. Dan kan ik nadenken, de tijd nemen om te schrijven. Ik ben graag thuis, maar het is heerlijk om een paar dagen alleen door Maastricht te dolen. Dat is niet slecht voor beide partijen. Ik ben veel alleen, maar zeker niet eenzaam. De groep om me heen is geweldig, we eten altijd sa men en ik test alle nieuwe grappen op ze uit. Dan liggen ze onder tafel, maar soms zeggen ze ook: nee Youp, dat moet je niet doen. Verder praten we bij na nooit over het werk. Ik wil niks officieels om ons heen. Eén keer heb ik een technicus gehad, die kreeg allure-neigingen, een grote bek. Toen zijn contract verlengd zou worden, heb ik dat maar niet gedaan. Alles wat raar gaat doen, zich aan gaat stel len, daar krijgen wij de slappe lach van. Ik wil het leuk houden, ik wil fluitend naar Delfzijl rijden." „Over de grote theaters heb ik wel getwijfeld. Het is begonnen in Rotterdam, in Luxor. Een groot thea ter, maar er was toen niets anders beschikbaar. Al tijd leuk, een Amsterdammer in Rotterdam, ik houd van strijd, van competitie. Dat voetballen te genwoordig, Ajax-Heerenveen 7-3... Ik wil dat er weer wat gebeurt in de competitie, ik roep tegen woordig zelfs wel eens: Hup Feyenoord! Jongen, ie dereen speelt Europees voetbal, alleen Volendam niet. Straks dat WK in Frankrijk, wat moet ik er van denken? Ik ga er naartoe om dagelijks een stukje te schrijven voor de NRC. Ik verheug me er op, voet bal is een grote liefde van me, maar... ik weet het niet. Ik ga nooit met mijn zoontje, want je moet zo opletten, er zijn zoveel risico's. En ik heb geen zin in gevaar, geen zin om te moeten rennen. Of je krijgt een vlaggetje van Dè bank in je handen om met z'n allen heen en weer te zwaaien, en op de middenstip staat zo'n mannetje in een beestenpak te dansen... lazer op, vermaak daar een dementen huis mee. Grote theaters... Na Luxor, wat massaal èn leuk was, wilde ik ook Carré. Maar niet altijd. Ik wil nog wèl eens iets speciaals doen dat alleen in Carré kan, al weet ik nog niet goed wat. Maar geen Ahoy'. Vol gend jaar doe ik alleen de grote theaters, en na de oudejaarsconference ga ik een jaartje rustig aan doen. Schrijven, lekker lang op vakantie met mijn vrouw." k k „Je moet leven in het kader dat 't elk moment afge lopen kan zijn. Mijn vrouw zegt: als je dood neer valt, moet het schoon zijn. In mijn geval betekent dat, dat ik me voor dingen moet wapenen, voor ge luk, succes, liefde. Mensen die arrogantie baseren op succes, die worden een beetje sneu. Als er iets een luxe artikel is, ben ik het. Ik heb geen grote te leurstellingen in mijn leven gehad. Het is net een jongensdroom. Succes, al zeventien jaar overal bij voorbaat uitverkocht, zelfs Carré, waar alle groten hebben gestaan. Maar ik maak niet voor niets een grap over Ronald Reagan, die nu Alzheimer heeft. Hij zit in een verpleeghuis en in een helder mo ment herinnert hij zich ineens dat hij president van Amerika is geweest. Dan roept hij: 'Ik ben de presi dent van Amerika geweest!' Roepen al die andere dementen: 'Jaahaa, wij ook!' Mijn moeder had Alzheimer, mijn vader een her senbloeding; ze zijn alle twee op hun tachtigste overleden. Op beide begrafenissen heb ik gedron ken. Ze hadden een mooi leven gehad, maar ze wa ren op. Het enige was nog de dood. Ik las kortgele den in de krant dat er in een verpleeghuis door een griepvirus vijf bejaarden waren overleden. Prachtig, dat hang ik op in de gang! Heb je ze wel eens ge zien, in zo'n verpleeghuis? Tong uit de mond, bwa- bwè....de dood is niet altijd het ergste in het leven. Mijn ouders hebben hun acht kinderen opge voed op een manier waarin ook de dood thuis hoorde. Ik was op mijn achtste misdienaar en deed ook dodenmissen, kreeg je vrij voor van school. Daardoor ben ik gewend geraakt aan de rituelen rond de dood. Ik herinner me nog dat er een keer een meisje van 27 zelfmoord had gepleegd, Ik keek die kerk in, zo dwars door al die rijen met verdriet, vol radeloze mensen. Ik vroeg mijn vader daar veel over en hij praatte er heel normaal met mij over. Soms zei hij ook dat hij er geen antwoord op had. Ik praat met mijn kinderen ook normaal over de dood. Niks geheimzinnigs. De waarheid is natuurlijk: ziek of gezond. Wij hebben momenteel in onze omgeving een aantal mensen die ernstig ziek zijn. Tegen die mensen zeg je niet: Carré loopt lekker, of: Ajax heeft gewonnen. Ik heb niet overal een antwoord op, en daardoor kan ik mijn vak ook beter relativeren. Jozef van den Berg, die prachtige poppenspeler, die verloor zijn broer en kon het niet meer opbrengen om op te tfeden. Hij leeft nu in een container. Als er écht iets in mijn persoonlijke leven zou gebeuren, dus met mijn vrouw of kinderen, dan wordt dat misschien een ommekeer." C r u l Bijna alle Europese kroonprinsen hebben de leeftijd om te trouwen maar verreweg de meesten zijn nog vrijgezel. Ze lijken ook geen haast te hebben om hun plicht te doen: te zorgen voor nieuwe troonopvolgers, opdat de toekomst van het konings huis waarvan zij deel uit maken» ge waarborgd is. Waar komt deze 'hu welijkshuiver' vandaan? Aan het antwoord op deze vraag wijdde het Engelse blad Hello onlangs een uit gebreid artikel. Het blad was mij nooit eerder opgevallen, maar tij dens een paar dagen Barcelona zag ik het opeens overal in de kiosken liggen, met vijf kroonprinsen op de omslag. Eindelijk eens een blad dat zich op niveau bezighoudt met het wel en wee van adel lijke telgen, vorstelijke nazaten en filmster ren. Ranzige gossip, leugens en het tenen krommend proza dat 'de bladen' in ons land over ons uitstorten, kom je er niet in tegen. In deze bladen was vanaf januari de verloving van Willem-Alexander en Emily Bremers voor de derde achtereenvolgende keer met grote stelligheid vóór Koninginne dag aangekondigd, terwijl 'PWA' voor de derde achtereenvolgende keer alleen op: Ko ninginnedag naar het volk zwaaide. Wel1 oe fende dit keer Marilène van den Broek voor haar nieuwe rol als prinses, en zij deed dat met verve. Waarmee tegelijkertijd duidelijk werd dat een 'burgermeisje' als toekomstig koningin helemaal geen probleem hoeft te zijn, maar dat de cruciale vraag is: welk bur germeisje. Wanneer dat meisje, net zoals Marilène, afkomstig is uit een onbesproken,1 res pectabele familie, sportief en intelligent is, een evenwichtige persoonlijkheid heeft en ook nog eens over een natuurlijke aanleg beschikt om zich met gratie en distinctie in het openbaar te bewegen, dan zullen er weinig koninklijke bezwaren zijn. Maar dat Albert van Monaco, Philippe van België, Felipe van Spanje, Frederik van De nemarken en ook Willem-Alexander voor alsnog niet verloven, heeft, volgens het blad Hello, te maken met het verschijnsel dat al deze prinsen verscheurd worden door de ambivalentie enerzijds een veel gewonef le ven te kunnen leiden dan hun ouders, èh anderzijds toch op vorstelijke wijze de kroon te zullen moeten dragen, samen met een waardige echtgenote die ook in dienst is van het landsbelang. De dubbele boodschap die ze kregen van hun ouders: zoveel mogelijk een gewo ne, normale opvoeding en tegelijkertijd 'ko ninklijk' zijn met een onontkoombaar carri èreperspectief, plaatst ze voor een groot di lemma. Ze komen in kringen waar laoon- prinsen vroeger nooit kwamen en waar het wat partnerkeuze betreft verleidelijker is je hormonen dan je hersenen te laten spre ken. De meeste kroonprinsen hebben dan ook vrouwen aan en in hun armen, waar mee het ongetwijfeld zoet toeven is, maar wier reputatie te omstreden is om de troon mee te bestijgen. Wellicht zijn fotomodel len, filmsterren en andere glossy dames uit het volk spannender dan de ingetogen vor stelijke dochters, maar de vrouwelijke naza ten van de Europese adel en koningshuizen kijken tegenwoordig ook bij voorkeur bui ten het eigen milieu, signaleert Heljo. Waarom in een strak gereglementeerd le ven met een (kroon)prins stqppen als er zoveel leuke, rijke mannen met topfuncties in politiek en bedrijfsleven rondlopen, met wie je, onopgemerkt voor het oog van de wereld en zonder het dagelijks terugkerend starre stramien van plichtplegingen, een vrij en comfortabel (huwelijks)leven kunt lei den? De neiging van Europese kroonprinsen om een huwelijk almaar uit te stellen, is volgops het blad Hello eveneens gelegen in hel feil dat een 'verloving' de-openbare kennisge ving is van het feit dat er binnenkort ge trouwd gaat worden. Koningshuizen mogen dan min of meer met htm tijd mee gaan, op dit punt gedragen ze zich nog volgens ar chaïsche tradities. Zolang er niet verloofd is, weigeren ze de romance van hun troonbjd- volger te erkennen. Hetgeen betekent dtit de desbetreffende vriendin geen fonpéle status heeft, niet in het openbaar aan dè zij de van de prins gesignaleerd mag worden en hooguit via de achterdeur naar binnen gesmokkeld mag worden. Weliswaar kan de vriendin dit zeer betreu ren, voor de betreffende kroonprins bete kent zo'n relatie echter een grote persoon lijke vrijheid om nog wat te spelevaren. Het definitieve afscheid van die vrijheid, en de wetenschap dat het verwekken van troon opvolgers voor mannen geen wilde haast heeft, zou ook ten grondslag liggen aan cle huwelijkshuiver van de kroonprinsen. Zelfs al zou de kandidate de volledige in stemming van minister-president ep parlement krijgen - hetgeen bij enkele van de huidige vriendinnen van kroonprinsen op z'n minst problematisch zal zijn - dan nog is er, eenmaal verloofd, geen weg meer terug. Dan ligt de carrière waarvoor zij ex clusief uitverkoren zijn, opeens in volle zwaarte op hun schouders. Nog evePtjes' van twee walletjes blijven eten: gewoon én koninklijk zijn, wel de lusten maar niet de lasten, is zoveel aantrekkelijker. HELEEN CRUL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 45