Van Beijnum zet realiteit naar z'n hand Boeken waarover de lezer zich blijft verbazen netaierenium- Rare wezens toch, die mensen Boeken Jaap van Meekren had ooral passie voor WO 2 boek voor kinderen In de visie van schrijver Armando is iedereen schuldig en onschuldig _20 ERDAG 23 MEI 1998 1erinneringen en interviews gebundeld 'De ordeningmaakt lezer onrustig door de belangrijkste vragen niet te beantwoorden CASPER MARKESTEIJN Hans Post en Ardaan Gerritsen - Het dierentuin- boek voor kinderen. Illustraties Sandra Klaassen. Uitgeverij Ploegsma i.s.m. Diergaarde Blijdorp, 34,90. Hugh Brewster, Ken Marschall - Titanic. Uitgeverij Zirkoon, 25,00. Angela de Vrede - Wat zie je dan? Schaduwspel en spiegelingen. Uitgeverij Leopold, 29,90 Een mooier voorbeeld van leespromo tie zou niet te bedenken zijn geweest. Bij de presentatie in Blijdorp van Her dierentiiinboek voor kinderen bleek dat zelfs gorilla's echte interesse tonen voor het nieuwe boek dat als 'gedrags- verrijkende activiteit' aan de gorilla- groep gevoerd werd. Daar gebeurde inderdaad het kleine wonder.dat de auteurs al voorspeld hadden. Gorilla vrouwtje Annet ging, als de meest be- lezene van het stel, in een hoekje voorzichtig in het boek zitten blade ren en kreeg even later gezelschap van een kleintje die mee ging zitten kijken naar de prachtige aquarellen van San dra Klaassen. 'Toe, Annet, lees mij voor', scheen de kleine aap te zeggen. Van mensenkinderen mag je die houding bij dit boek ook verwachten, want Het dierentuinboek voor kinde ren vraagt erom bekeken, gelezen, be snuffeld en bestudeerd te worden. Je kan goed zien dat Post en Gerritsen als educatief medewerkers van Blijdorp weten waar kinderen belang stelling voor hebben en welke vragen vaak gesteld worden. Hoe bijvoor beeld een giraf getransporteerd wordt (want die kan toch zeker niet door een tunnel?) of hoeveel poep de olifanten per dag produceren (tien olifanten 1500 kilo per dag). In hun enthousiasme kinderen veel te vertellen, hollen de auteurs zich wel hier en daar voorbij. Zo is het eerste hoofdstuk 'Het leven op orde' niet echt wat je in het begin van een 'die- rentuinboek' verwacht. Hoofdstuk twee ('De dierentuin') was daar beter op zijn plaats geweest en 'Het leven Hans Post en Audaan Gerritsen met illustraties van Sandra Klaassen Uitgeverij Ploegsma in samenwerking met Diergaarde Blijdorp op orde' had wellicht geheel geschrapt kunnen worden. Zo blijft in een boek als dit, met 64 bladzijden inclusief na men van andere dierentuinen, verkla rende woordenlijst en register, de keuze van de onderwerpen altijd dis cutabel. Wat rest is gelukkig heel posi tief: een uniek boek met originele in valshoeken en niet alleen fraai, maar ook kundig illustratiewerk van Sandra Klaassen. Met de verklarende woordenlijst houdt de vergelijking tussen Titanic en Het dierentuinboek voor kinderen wel op, want dit groot formaat boek met uitvouwpagina's en opengewerk te illustraties is van een geheel andere orde. Door de ogen van derdeklas passagier Frank en eersteklas reizende Billy zien we hoe het rampenschip na de afvaart op 10 april 1912 uit de En gelse havenstad Southampton haar ondergang tegemoet vaart. De bijna fotografische tekeningen van Ken Nieuwe verhalenbundel 'De heideweg Marschall, gelardeerd met originele kiekjes, zijn niet spectaculair, maar juist daardoor misschien zo drama tisch. Nog meer dan in de duurste film aller tijden spreekt hieruit hoe belachelijk hoogmoedig bouwers en reder over dit schip dachten. Als je het boek uit hebt, geloof je eigenlijk niet dat dit heeft kunnen gebeuren. Vol ongeloof ben je ook wanneer je het kunstwerk van Angela de Vrede Wat zie je dan? Schaduwspel en spie gelingen induikt. De illustratrice die sinds 1980 voor de wetenschaps- en boekenbijlage van de Volkskrant te kent èn huistekenares van Midas Dek kers is, maakte met dit boek een in drukwekkende serie verbeeldingen over kijken. Spiegeleffecten van water en fluitketel, schaduwwerking, kijken in de holle en bolle kant van een lepel, een spiegeltje in een wasbak vol wa ter, licht en donker: alles dat met spie geling en schaduw te maken heeft, ziet Kriel de kip in haar kleine kippen- wereld en is door De Vrede subliem verbeeld. Voor- en achterin het boek staan de proefjes die kinderen zelf kunnen doen. VERHALEN RECENSIE HANS WARREN Armando - De heideweg Verhalen bundel, 80 pag. Uitgeverij De Bezi ge Bij, prijs 24,50, Armando (geb. 1929) schrijft over schuld en me deplichtigheid, over goed en kwaad, over daders en slachtoffers. De grenzen daartussen kun je dikwijls moeilijk trekken, als je op zijn werk af mag gaan. De Tweede Wereldoorlog heeft een groot deel van zijn pro za geïnspireerd, geleidelijk schreef hij er steeds ab stracter over. In zijn nieu we bpek De heideweg tre den zelfs alleen nog naam loze personages op, de om geving blijft vaag, de con flicten zijn universeel. Het maakt dat je des te directer met zijn thematiek wordt geconfronteerd. Wie is voor wat verantwoordelijk? Kun je eigenlijk wel schone handen houden? En zijn vuile handen aan jezelf te wijten? De zeven verhalen zijn realistisch en absurd te gelijk. Het toeval zet allerlei rare valstrikken uit. De ene keer loopt het goed af en is de hoofdper soon tegen wil en dank een held. Een volgende maal gaat het verkeerd en wordt hij onbedoeld als een verrader beschouwd. Dat laatste gebeurt in De houti'ester, het omvangrijkste en belangrijkste verhaal in dit in alle opzichten bescheiden bun deltje. Wegens een klein vergrijp wordt de hoofd figuur opgepakt, de buurt wuift hem trots uit. Hij maakt de vijand duidelijk, niet te zwichten: 'En al slaan jullie me verrot, ik blijf wie ik ben, al lig ik hier op de grond dood te bloeden, toch zal ik m'n eigen gedachten denken.' De commandant vindt het wel een interessant geval en hij verzint een geraffineerde straf. Hij laat de man naar huis gaan, maar de soldaten doen net of ze bevriend met hem zijn. Er worden voortdurend cadeaus ge- bracht, op alle manieren probeert men hem bij de buurtbewoners in een kwaad daglicht te stjellen. Het heeft vrijwel onmid dellijk effect: de man die zich zo dapper vefzette gaat door voor een vent die met de vijand heult. De commandant meent trouwens juist te hande len. Hij is bezig met het verwezenlijken van 'het grote ideaal'. Maar bij het dienen van zijn 'verbeven doel' bedient hij zich dus allerminst van verheven methoden. We willen zo graag dui delijkheid, een heldere scheiding tussen de goe den en de slechten. Ar mando ontregelt zulke ze kerheden, en daardoor is zijn werk veronJmsiW'd. Hij heeft overigens veel onheilspellender boeken op zijn naam staan dan De heideweg. De mèeste van deze verhalen missen dreiging en kun Je naast je neer leggen. Dat zal waarschijnlijk niet lukken bij Op de boerderij, waar iemand die wtirdt bespied zélf een spion wordt. En ook niet met De opstand, waarin de hoofdpersoon een militair doodt die hem belaagt. Een vijand, weet hij, is ie mand die zegt 'dat je bestreden moet worden, ja, dat je vernietigd of uitgeroeid moet worden, om dat je een gevaar voor de mensheid bent.' Maar wie die vijand precies is, laat de schrijver in het midden. Het kunnen de' anderen zijn, maar ook wijzelf. Bij Armando is iedereen schuldig en on schuldig tegelijk. Je bent afgestudeerd filosofe. Je bent midden twintig. Je vriendinnen maken carrière, verwachten hun eerste kind, kopen huizen. En jij leeft van een uitkering en reist iedere dag van je etage in de Amsterdamse Pijp naar het Gooi om het archief te ordenen van 'de zwarte weduwe' mevrouw Lotte de Heus Verolmen, in wie we onmiddel lijk de weduwe Rost van Tonningen herkennen. In je doctoraalscriptie onderzocht je 'de moraliteit bij Kant', maar zodra jezelf te maken krijgt met keuzes tussen goed en kwaad merk je, dat daadwerkelijk stellingnemen je minder gemakkelijk afgaat. LITERATUUR «RECENSIE WIM VOGEL Kees van Beijnum - De ordening. Uitgeve rij Nijgh Van Ditmar, 316 blz., prijs 39,90 In De ordening, een intrigeren de en knappe roman van Kees van Beijnum, wordt gestolen, gedeald, illegaal gehandeld, wordt het wegvoeren van twin tig joodse mannen uit het blin deninstituut in Bilthoven verge leken met een vuiltje in je oog. Er wordt de hoer gespeeld en brand gesticht. Mensen worden verraden en bedrogen en ner gens in de ruim driehonderdpa gina's dikke roman komt de schrijver geruststellend en mo raliserend tussenbeide. En net zoals hoofdpersoon Stella Ver- starre geconfronteerd wordt Kees van Beijnum schreef een sterke, eigentijdse roman vol inte ressante zijlijnen, leidmotieven en bijfiguren. foto achterflap met haar eigen morele opvat tingen, en daar niet altijd uit komt, moet ook de lezer zich er voortdurend van bewust zijn dat hij zich laat meeslepen en verleiden. In zekere zin is De ordening daarom een gevaarlijk boek. Waarom zouden we, met Stella, sympathie moeten gaan voelen voor een vrouw die vijftig jaar na de oorlog nog steeds vindt dat ze het goed gedaan heeft? Die in haar landhuis nazi-bij eenkomsten organiseert? Die haar leven lang gehunkerd heeft 'naar iets dat zich buiten haar gezichtsveld ophield en dat zou blijven doen'? Totdat je je reali seert dat je fictie leest, dat je al les ervaart vanuit de ik-persoon, Stella. Vanaf dat moment wordt de zwarte weduwe niet meer dan een romanfiguur en con centreer je je op je echte ver leidster, op Stella, wier leven, psychologisch gezien, niet eens zo gek veel verschilt van dat van mevrouw De Heus Verolmen. Archieven ordenen was een populaire bezigheid voor Revi sor-auteurs als Kellendonk en Meijsing. Waar het verstand overzicht en inzicht bracht, zou ook het hart profiteren. Voor Kees van Beijnum is die koppe ling terecht te simpel. Zijn per sonages worden meegesleept door een 'verlangen bij iets te horen wat groter is dan' henzelf en aan de consequenties van dat verlangen gaan zij ten on der. De moeder van Stella, haar vader, haar broer, de weduwe en niet te vergeten zijzelf. De ordening die Stella aan brengt in het archief van de we duwe zint de laatste helemaal niet: de feiten kloppen niet met haar verhalen. Opgestapeld als een piramide, een grafkelder, worden alle archiefdozen ver brand. En net zoals de weduwe zich verraden voelt door de fei ten, wordt ook Stella dat. Haar grote liefde, de raadselachtige, ongrijpbare en sluwe Andreas ordent hun 'feiten' op een ma nier die haar reduceert tot een gebruiksvoorwerp en haar defi- nitiefbuitensluit. De Ordening is een sterke, zeer eigentijdse roman vol inte ressante zijlijnen, leidmotieven en bijfiguren. Opgebouwd als een streng georganiseerd en klassiek drieluik, geschreven in een goed volgehouden licht- melancholische stijl, maakt hij je onrustig door de belangrijkste vragen niet te beantwoorden. Maar het mooiste vind ik toch dat het Van Beijnum gelukt is de werkelijkheid naar zijn hand te zetten. Zo gaat dat nu een maal in goede literatuur. En voor de ware geschiedenis van de familie Rost van Tonningen zijn er ongetwijfeld andere bronnen. De Zaag zingt blanco Twaalfhonderd unieke exemplaren TIJDSCHRIFT BESCHOUWING WIM VOGEL De Zingende Zaag 31 /32, prijs 40,00 De twaalfhonderd Zingende Za gen genummerd 31/32 lijken al leen deze week maar op elkaar. Wat ze gemeen hebben is een op de voorkant geniet zakje gra- fietpoeder, een achterkant waarop de bedoeling duidelijk wordt gemaakt en verder vierentwintig onbeschreven bladzijden. Je ziet daar wel iets schemeren wat op tekst en/of illustraties lijkt, maar zichtbaar wordt dat pas met behulp van het poeder. En dat moet jezelf doen. Kortom, iedere Zaag van deze aflevering wordt een uniek exemplaar! Voor de zeventiende-eeuwse Engelse filosoof John Locke was iedere nieuwe mens een tabula rasaeen onbeschreven blad dat met louter goede ervaringen be schreven dient te worden. De werkelijkheid trekt zich echter maar weinig aan van dat prach tige empirische ideaal en mis schien is dat precies de reden waarom het zo moeilijk is deze aflevering van De Zingende Zaag ai te maken. Wil ik wel weten wat er staat? Is de illusie ook hier niet aan trekkelijker en suggestiever dan de werkelijkheid? Wil ik de pot loodtekening van Klaas Gubbels wel uit het papier oproepen en daarmee definitief maken? Hoe onbeschreven en onbevangen ben ik eigenlijk zelf nog? Het beste lijkt mij daarom twee exemplaren te kopen. Niet als collectors item, wel omdat er daardoor met die onbeschreven bladen nog van alles mogelijk lijkt. En dus eigenlijk met mij. jenlijk had Jaap van Mee- >n één echte grote passie: de /eede Wereldoorlog. In het René Eijbersen samenge- 1de boek Jaap van Meekren: rinneringen en interviews Uit Van Meekrens belang- lling voor WO II weer eens 'allend tot uiting. Jaap van :ekren is een jaar vóór zijn oooiod aan zijn herinneringen gonnen; drie dagen voor overlijden (verleden jaar), d de nationaal befaamde 7 imalist zijn teksten voltooid. 3e herinneringen van 'mis- AVRO' beslaan in het boek chts zo'n 25 pagina's, van- ar dat Eijbersen ervoor ge- zen heeft om enkele vrien- - n/ex-collega's te benaderen "Jhun licht te laten schijnen er het fenomeen Van Mee- 'n. Dat doen correspondent mhard Hammelburg, Ruud tó indriks (Endemol), Fons van 'rtsterloo (SBS 6) en last but least prins Bernhard, die ivoorwoord schreef: ,,Het is ed dat er nu dit boek is van over een goed verslaggever omroeper zoals hij zich- noemde. De titel die deze gaafde 'omroeper' meegaf het hoofdstukje dat hij n mij wijdde luidt 'Van de ins geen kwaad'; zo zou ik Hen zeggen 'Van Jaap van :ekren geen kwaad'!" In het boek zijn drie inter- its lage' ïws opgenomen, waarmee in Meekren destijds furore aakte. Met Albert Speer, De lay en mevrouw Rost van nningen. Allemaal inter- sws waar de Tweede Wereld als rode draad door- en loopt. Dat Van Meekren :h tijdens interviews niet al- wist te beheersen, komt oral tot uiting in het inter- met de 'Zwarte Weduwe' Drie dagen voor zijn dood voltooi de Jaap van Mee kren zijn me moires. archieff oto Rost van Tonningen, dat aan vankelijk rustig begint maar steeds meer ontaardt in open lijk geruzie. Het is vreselijk jammer dat Jaap van Meekren niet langer de tijd heeft genomen of mis schien niet kón nemen, om zijn persoonlijke notities wat beter uit de verf te laten ko men. Sommige verhaaltjes zijn echt ronduit leuk, bijvoorbeeld over Lou de Palingboer. Of in teressant, zoals zijn herinne ringen aan prof. dr. De Quay, ooit minister en minister-pre sident. Ook aan het interview met de Vader des Vaderlands Willem Drees bewaart Van Meekren warme herinnerin gen, ofschoon hij Drees op een leugentje heeft weten te be trappen. Een dag na de uitzen ding met Drees ontmoette Van Meekren in het vliegtuig een minister. „Er is niemand in Den Haag die zo goed kan lie gen als de oude'Drees. Want hém geloven ze", vertrouwde deze niet bij name genoemde minister Van Meekren toe. 'De zaak-Hans Wiegel', of wel de huilbui van de WD- voorman van toen, had met wat meer saillante details uit gediept kunnen worden. Dat is wat jammer. Ook zijn ervarin gen met het interview dat hij in Londen had met ex-Beatle John Lennon en zijn vrouw Yoko Ono is helaas enigszins magertjes uitgevallen. Jaap van Meekren was een buitengewoon bevlogen en ge respecteerd j'ournalist,dat is de enige juiste conclusie die je kunt trekken als je de laatste bladzijde van het boek hebt omgeslagen. Voor niets en nie mand bang, ook omdat hij zich welk onderwerp hij ook behandelde enorm goed voorbereidde. Respect dwong hij niet alleen af in po litiek en departementaal Den Haag, ook zijn collega's van toen plaatsen hem in het boek allemaal op een voetstuk. r Sten hetZi: AN VAN STIPRIAAN LUISCIUS/GPD Meekren - Herinneringen en Uitgeverij De Prom, prijs: 24,90. Evolutie menselijke seksualiteit thema van 'Het leuke van seks' BOEK RECENSIE KITTY VAN GERVEN/GPD Jared Diamond - Het leuke van seks, over de evolutie van de menselijke seksualiteit Uitgeve rij Contact, 146 pagina's, prijs 32,90 De doorsnee hondenbezitter mag dan wat gegeneerd een andere kant opkijken wanneer zijn viervoeter in het plantsoen likkebaardend achter een loops teefje aanrent: diezelfde hond zou, als hij daartoe in staat was, zich op zijn beurt schamen voor het seksuele gedrag van z'n baas en bazin. Had hij kunnen pra ten dan zou hij geen goed woord over hebben voor die twee, die ook met elkaar naar bed gaan zonder dat er van bevruchting sprake kan zijn. Mensen zijn rare wezens. Zeker waar het hun seksleven betreft. We staan er, gewend als we zijn aan on ze eigen gewoonten, nooit bij stil, maar binnen het dierenrijk is het zoogdier mens echt een buiten beentje. Onze seksualiteit is dan ook uniek, zo constateert de Ameri kaanse hoogleraar fysiologie Jared Diamond in zijn boek Het leuke van seks. De titel zet de lezer misschien even op het verkeerde been; bij 'het leuke van seks' denk je niet in de eerste plaats aan de evolutie van het menselijk voortplantingsgedrag ,in vergelijking met dat van dieren, waar dit boek wel over gaat. Toch biedt het een verrassende kijk op onze gedragingen rond de (echtelijke) sponde. Want hoe uniek ook, op de keper beschouwd ver schilt dit menselijke gedrag niet eens zo heel veel van dat van die ren. Wij mogen dan begiftigd zijn met de rede, zodra het op voort planting aankomt gaan er oerin- stincten werken. En of je nu een oli fant, een fruitvlieg of een mens bent, alle schepselen willen in prin cipe maar één ding: hun eigen ge nen reproduceren. Oftewel, zich voortplanten. Die drang tot voortplanting zou, volgens Diamond, wel eensten, grondslag kunnen liggen aan. hét oudste en grootste strijdpunt tussen de seksen: het overspel. Overspel pakt positief uit voor de reproductie van de mannelijke genen en niet voor de reproductie van de vrouwe lijke genen. Als een man er een beetje werk van maakt kan hij wel honderden nakomelingen krijgen. Sterker nog, één man produceert al leen al gedurende de zwangerschap van zijn wouw genoeg sperma om alle geslachtsrijpe vrouwen ter we reld te bevruchten! En de drang daartoe zit simpel in het beestje in gebakken. Dat manlief op zekere dag z'n heil zoekt in de armen van z'n secretaresse heeft dus niet al leen te maken met het feit 'dat hij zo fijn met haar kan praten'... Een schrale troost voor de bedfo- gen partner, dat is waar. Maar ach,, wat kun je ook verwachten van we zens die rondsjouwen met verhou dingsgewijs de grootste penis in het hele dierenrijk. Eentje die zelf? nog een stuk groter is dan die van on7,e naaste 'familieleden', de mensapen- Bij gorilla's komt de lengte van de penis in erectie niet boven de 3,15 cm. en bij orang-oetans niet boypn de 3,8 cm., terwijl de gemiddelde man is uitgerust met zo'n 12,7 cm,. Evolutionair gezien lijkt het man nelijk lid een te groot orgaan, con cludeert Jared Diamond dan ook. Niet alleen is dit een volkomen overbodige luxe orang-oetapgs kunnen namelijk evenveel 'stand jes' aan als mannen en voeren die zelfs nog hangend in een boom pit maar het is ook een beetje zon de. Was tijdens de evolutie die extra hoeveelheid weefsel namelijk niet in de penis maar in de hersenschors terecht gekomen, dan was de man nu waarschijnlijk superintelligent geweest. Over gemiste kansen ge sproken. Ooievaars vieren ongeremd de lente in Herwijnen. Binnen het dierenrijk is het zoogdier mens wat z'n seksuele gewoonten aangaat echt een buitenbeentje. foto stringer/wfa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 21