Romeinen zeulen door het mulle zand Tarantino's humor veel subtieler in Jackie Brown Films Kometenfilm slaat niet direct in als een bom ie uit Great Expectations, onder "gen .ON tel. 070-3471656, in win- trum Babylon. nic 12 jr., dag. 14.00. 20.00. lands m^Gr >1.00 IE e, ubber; 12 jr., dag. 14.00,20.15. ROPOLE 2 •own 16 jr., dag. 13.30, 21.00. )t/mzo wo 13.30. ,e9|ROPOLE3 «Big Lebowski 12 jr., dag. 13.50, j 15, 19.00,21.45. IOPOLE 4 d As It Gets al., dag. 16.15, .00, 21.45; ma di ook 13.30. ETROPOLE 5 zen tot Honderd 12 jr dag. 13.30, 15,19.00. >d Will Hunting al dag. 21.30. ÉScheveningen tel. 070- 5738, Kurhausweg2. 16 jr.. dag. 11.20, 30. 17.40,20.50. «curing Rising 16 jr., dag. 16.30, 10. 21.50; ma di ook 11 30. .00. ro Falshb andshet ic »ze keer s e ds Kamer Forsterlp ioD.Op 13.30. Negras 12 jr., dag. 18.00. rande Bouffe 16 jr., di 19.30. Ned. gesproken, wo t/m m 2 16 jr., dag. 19.00,21.00; nadiook 13.40, 16.20. c 12 jr.. dag. 12.00, 16.00, Edge 16 jr., dag. 12.00, 14.30, .00,19.30, 22.00. 16 jr.. dag., 12.20, Amsterdam en Sche- 16.10, 18.50,21.30. Sneak Preview 16 jr., di 21.10. Mouse Hunt al., wo t/m zo wo 12.00, 14.20, 16.40. Pippi Langkous al., Ned. gesproken, wo t/m zo wo 12.30, 14.30. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Marie, Baie des Anges 16 jr., dag. 21.45; wo t/m zo ook 19.15; wo do vr zo wo ook 16.15. De Verstekeling 16 jr., dag. 22.00; 21.45; wo do vr zowo ook 16.15. De Poolse Bruid 16 jr., dag. 19.15; wo do zo wo ook 14.00. Al Massir 16 jr., dag. 19.15; wo do zo wo ook 16.15. Lotta loopt weg al., Ned. ondertiteld, wo do vr zo wo 14.00. TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui tenhof 20. Titanic 12 jr., dag. 12.40, 16.30, 21.20 (wo met om 21.20); i 13.00, 15.00. The English Patient (Ladies Move Night) wo (20 mei) 05 21.00. Mouse Hunt al., wo t/m zo wo 12.20, 14.40. Pippi Langkous al., Ned. gesproken, wo t/m zo wo 12.05, 14.00, 16.00. OMNIVERSUM tel. 070-3545454, Pres. Kennedylaan 5. Cosmic Voyage al., di t/m zo 11.00. The Living Sea al., di t/m zo 12.00. Everest al., di wo 13.00, 15.00; do t/m zo 13.00, 15.00, 19.00, 21.00. Alaska: Spirit of the wild al., di t/m zo 16.00,20.00,22.00. MS AMSTERDAM 45, 19 15.21.45 tot Honderd: 12.45, 14.45, 18.45 i as it gets: 21.15 (IEVUE CINERAMA 1(020) 876 Marshals: 12.15,15.15, 15,21.30 EVUE CINERAMA 2 {the Dog: 13.15, 16.00, 18.45, 45 li^SO 1 (020) 6234876 Brown: 14.00, 17.30,21.00 PS0 2 od Will Hunting: 12.15, 15.15, .15,21.15 CENTER (020)6236615 ingAmy: 16.30, 19.30, 22.15; »k 11.00. 13.45 in Years in Tibet: 16.30, 19.15, 00; zo ook 11.00, 13.45 Poolse Bruid: 17.00 (beh zon). 45,21 45; zo ook 11.15, 13.30 e Flesh 16.30, 19.30; zo ook 00, 13.30 Ippartement: 22 00 fa Cuba: zo 15.00 MA AMSTELVEEN (020) 175 Full Monty: vr za 20.30 tern: di wo 20.30 MA 1(020) 6151243 !p Impact: do t/m zo 16.00, 15. 22.00. za zo wo ook 13.00 MA 2 1. Marshals: do t/m zo. wo 15.30, 45,21.30 1(020) 6234579 !p Impact: 13.15, 16.00, 18.45, w What You Did Last Summer 15. 19.30, 21.45; ma di 12.45, Supi :- no Alp 2: 13.30, 16.15, 19.00, Rising: 13 00. 16.00, DESMET (020)6273434 Knowledge of Healing: 19.30 Chasing Amy: 19.45, 22.00 De Poolse Bruid: 21.30; do t/m zo 16.00 Lagrimas Negras: vr 17.30; do za zo 15.30, 17.30 Microcosmos: do t/m zo 18.00 KRITERION 1 (020) 6231708 Kleine Teun: 17.30, 19.30, 22.00 (beh din) Abel: ma 21.45 Het Ondergronds Orkest: 17.00 Karakter: 19.00 Boogie Nights: 21.30 (beh ma) NED. FILMMUSEUM (020) 5891400 Classique en images: 20.30, do zo Cinematheek: 19.30 RIALTO 1 (020)6753994 Die Salzmanner von Tibet: zo 20.30 Marie Baies Des Anges 19.45, 21.45; wo, za, zo wo 15.30 Dance of the Wind: 20.15 (beh. zo, ma) wo t/m zo 16.00 Brat: do t/m za 22.00, zo t/m wo 18.00 The River: wo t/m za 18.00; do, ma t/m wo 22.00, wo za zo wo 13.45 Hana-Bi: 17.45; wo t/m zo 13.30 Cyclo: do, vr 15.30 Stray Dog: do, vr 13 45; ma 20.00 THE MOVIES 1 (020) 6386016 TheBigLebowski: 17.15, 19.30, 22.00; vr za ook 00.15; zo ook 14.45 THE MOVIES 2 Wag the dog: 17.45, 20.00, 22.15; zo ook 15.00 THE MOVIES 3 Left Luggage: 17.30, 19.45,21.45: zo ook 15.15 THE MOVIES 4 The Tango Lesson: 17.00 Karakter 19.00 Boogie Nights: 21.30; vr za ook 00.15; zo ook 14.15 TUSCHINSKI 1 (020)6262633 Titanic: 14.00,20.00 TUSCHINSKI 2 Left Luggage: 13.30, 16.30, 19.30, 21.45 TUSCHINSKI 3 Deep Impact: 13.30, 16.30, 19.30, 21.45 TUSCHINSKI 4 The Man In The Iron Mask 18.30, 21.30; do. vr mat/mwo ook 13.30 TUSCHINSKI 5 As good as it gets: 12.30, 15.15, 18.30,21.15 TUSCHINSKI 6 In and Out: 13.30, 16.00, 19.15, 21.30 DE UITKIJK (020) 6237460 The Full Monty: 18 00. 22.00; zo First Floor maakt opnamen voor kinderfilm De Rode Zwaan Pierre Bokma zet zijn zwaard in een zandzak. Koningin Liz Snoijink kijkt toe hoe haar kleinkind ver moord wordt. West-Frie zen en Romeinen bij 't Wed in Overveen. Deze week zijn daar opnamen gemaakt voor de drie en een half miljoen kostende jeugdfilm De Rode Zwaan, een productie van First Floor Features. De dagen op een filmset zijn lang. Men werkt van zonsop gang tot zonsondergang. Twaalf uur per dag voor twee a drie minuten bruik bare film. OVERVEEN RON SCHOLTE Gewonde Romeinen zeulen door het mulle zand. Pierre Bokma schreeuwt woedend te gen acteur Mark van der Laan: „Oog om oog, tand om tand. We gaan door totdat ik mijn dochter gevonden heb." Einde loze herhalingen tot de regis seur het verlossende woord geeft: „Check the Gate". Dit be tekent dat hij tevreden is over de opname. Men moet alleen nog even de cameralens contro leren. Een verdwaalde zandkor rel kan op het bioscoopscherm immers een gigantische kei worden. De Rode Zwaan handelt over een kleinzoon Jacob (Rufus Hei- kens) die zijn van een vakantie huisje te Bakkum gevallen grootvader (André van den Heuvel) wil helpen. Een fantas tische zoektocht die langs dro men, geschiedenislessen en mysterieuze zaken als Wissel vrucht, Reisgenoot, Karperman nen en het Houtvolk uiteinde lijk naar de houten knuffel van Grootvader leidt. De film is ge baseerd op een boek van Sjoerd Kuyper (van wie eerder zijn boek Het Zakmes verfilmd is). „Ik heb het boek zelf naar First Floor gestuurd", vertelt hij, teurs, de andere vijftig hebben andere taken voor een paar minuten film in een duinpan. Marco is een van de figuranten. Hij speelt een West-Fries. Daar krijgt hij 75 gulden per dag voor. In het dagelijks leven is hij vertegenwoordiger. „Je zit hier met wildvreemde mensen uit alle delen van het land, dat is wel leuk.", zegt Marco. „Alles is nep. Je zit hier twaalf uur en bent drie kwartier productief bezig. Heel raar dus. Ik zou zeg gen boem, boem en na een uur tje allemaal weer naar huis. Met mijn nuchtere verstand denk ik dat het veel efficiënter kan alle maal bij zo'n film." Op het parkeerterrein van de Kennemerduinen zit auteur Sjoerd Kuyper. Met zijn lange blonde haren, baard en zonne bril ziet hij er nog niet uit als een West-Fries. „Eerder iemand van ZZ Top", zegt-ie lachend. Ik wilde een klein rolletje in de film. Nee, ik ben niet om rebel se redenen een West-Fries ge worden. Voor een Romein was ik gewoon te dik." Liz Snoijink speelt een konin gin die haar zoon, schoondoch ter en kleinkind verliest. „Ik vind dit fantastisch", zegt ze. „Het komt zo zelden voor dat je samen zoiets mag maken. Dit is maar een korte rol. Maar het script is prachtig en mijn rol heel intensief. Theater is altijd Een film zien r twintig jaar nog. Je moet eindeloos kunnen herha len. In die herhaling zit het am bacht." Pierre Bokma oefent de kin dermoord nog een keer met een zandzak. De opname-assistente en de regie-assistente discussië ren. Moet de baby onderstebo ven gekliefd worden of niet? Even verderop komt moeder Ilonka uit Schagen aanrijden met de jongste acteur in de film: haar tien maanden oude baby Jarne. „Zijn ze al klaar vraagt moeders gedwee. „Anders kan ik nog wel even wachten. Ik heb een campingbedje meegeno- FILM RECENSIE Robert De Niro en Samuel L. Jackson in Jackie Brown MARISKA GRAVELAND Jackie Brown Te zien Tnanon, Leiden; Delfia, Delft, Metropole, Den Haag, Pathe, Schevenin- Dat Quentin Tarantino over veel filmliefde beschikt, werd al duidelijk door Reservoir Dogs en Pulp Fiction. In de ingenieuze misdaadfilm Jackie Brown lijkt hij nu zelfs verliefd te zijn geworden op de gelijknamige hoofd persoon, gespeeld door de adembe nemende Pam Grier. Een smokkelen de stewardess van in de veertig: een overweldigend persoon, in een dito film. Zelden is een film mooier begon nen dan Jackie Brown. In haar fel blauwe stewardessenpakje staat ze op een horizontale roltrap, terwijl de kleuren en de filmtitels om haar heen dansen. Op de achtergrond is Across UOth Street te horen, een soulnummer uit de jaren zeventig. In die tijd stond Pam Grier nog in eigen kring bekend als de koningin van de zwarte film. Across UOth Street was ook de titel van een zogenoemde 'blaxploitation- -film', een samentrekking van 'black' en 'exploitation'. Jaloerse filmprodu centen bedachten deze ietwat deni grerende benaming voor films die zich volledig in de zwarte getto's en de criminele wereld afspeelden. Een verheerlijking van geweld en ego, en een swingende held met dubbele moraal waren de vaste ingrediënten van dit even curieuze als vermakelij ke genre. Jackie Brown herinnert aan deze tijd, maar Tarantino grijpt niet alleen terug in het verleden. Hij doet wat hij al eerder heeft gedaan: hij duikelt ge nres en acteurs uit de vergetelheid op, om te laten zien dat alles het waard is om herinnerd te worden. Hij gaat er vervolgens niet goedkoop mee aan de haal, maar laat ze spran kelen zodat ook aan de oorsprong recht wordt gedaan. Maar Jackie Brown is ook zonder voorkennis van voetnoten uit de filmgeschiedenis een vindingrijke misdaadfilm. De kijker wordt ge dwongen om mee te denken met het ingenieuze plan van Jackie Brown. In het begin wordt ze nog misbruikt als smokkelaar door een louche wapen handelaar, een akelig goed gespeelde rol van Samuel L. Jackson. Het kaar tenhuis valt in elkaar als ze op het vliegveld betrapt wordt door twee politiemannen. Om aan vervolging te ontsnappen, verzint Jackie een inge wikkeld plan, waarin ze alle partijen tegen elkaar uitspeelt. De uiteindelijk overdracht van een koffertje met geld wordt gefilmd vanuit het perspectief van drie personages, zodat haar list ook voor het publiek duidelijk wordt. Tarantino schuwt wederom het ge weld niet, maar een groot vèrschil met zijn vorige films is dat er niet om gelachen kan worden. De humor is nu veel subtieler. Robert De Niro speelt de meest merkwaardige rol uit zijn carrière als de wat oudere crimi neel, die zijn beste tijd wel heeft ge had. Tarantino is een van de weinige filmmakers die ermee kan wegko men om De Niro als sukkel neer te zetten. De scène waarin hij in een piepende schommelstoel loert naar een striptease van een verlopen hoe- renmadam, is onvergetelijk. Door Ta rantino's oog voor detail haalt hij het beste in alle acteurs naar boven. Jackie Brown straalt het meest, en de kijker straalt mee. Deep Impact wil teveel tgelijk zijn FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Deep Impact Te zien Lido, Leiden; Tus- chmski, Den Haag; Euro Cinema. Alphen ad Rijn; Pathe, Scheveningen. Hoe staat het eigenlijk met de bedrijfsresultaten van Dream Works, de nieuwe filmstudio die Hollywood op zijn grondvesten zou doen schudden? Die vallen niet tegen, maar ook niet mee. Flops hebben oprichters Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg en David Geffen nog niet gehad, maar de eerste blockbuster laat nog steeds op zich wachten. Bij DreamWorks wil men zich graag profileren als makers van publieksfilms met een hart, maar deze beproefde Spielberg- -formule heeft bij The Peacema ker, Amistad en Mouse Hunt nog niet geleid tot vuurwerk. Nummer vier ging in de VS in elk geval voortvarender uit de startblokken. Deep Impact had het beste openingsweekend van het jaar. Leuk, maar met Godzil la in aantocht geen record dat lang stand zal houden. Dat Deep Impact zo sterk opende, kwam niet echt als een verras sing. Het is de eerste grote zo- merfilm van 1998 en heeft een onderwerp dat beslist nieüws- gierig maakt. Ieders leven staat hier immers op het spel. Een komeet komt mét grote snelheid richting aarde gesuisd, en een botsing lijkt onvermijde lijk. De Amerikaanse regering doet er alles aan om dit nieuws uit de media te houden, en gaat op zoek naar een oplossing. Een ruimteschip moet de komeet voorzien van kernbommen om zo de rots in stukken te blazen. Het nieuws van de komeet lekt echter vroegtijdig uit door het speurwerk van televisieverslag geefster Jenny Lemer (Tea Leo- ni), en president Beek (Morgan Freeman) ziet zich genoodzaakt de wereld op de hoogte stellen van de plannen. Het is een fijn uitgangspunt voor een nagelbijter, maar dit is niet waar regisseuse Mimi Le der The Peacemaker) heen wil. De ruimtemissie mislukt dusda nig dat de aarde plots twee ko meten op zich af ziet snellen. De een zal een vloedgolf veroor zaken, de ander een stofwolk opwerpen die praktisch al het aardse leven zal smoren. En of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt... Er gloort echter hoop voor een miljoen Amerikanen: Een immens on dergronds complex biedt plek aan de slimste koppen van het land, en er is ook ruimte voor enkele honderduizenden geluk kige loterijwinnaars. Dit is het menselijk drama dat Deep Im pact moet uittillen boven de 'hoera, een oorlog'-stemming van ordinaire rampenfilms als Independence Day. Maar Deep Impact mist be trokkenheid met de personages. Die lijken louter gecreëerd om de verschillende doelgroepen tevreden te houden. Er is de jonge dinnetje niet mee mag de bun ker in (DiCaprio-wannabe Elij ah Wood). Er is de pittige jour naliste (de veel te jonge Tea Leoni), de ervaren ruimtevaar der (Robert Duvall), de vertrou wenwekkende president (Free man), maar er is niemand wiens dood we echt zullen betreuren. Morton Freeman als geplaagde president van de VS in Deep Impact En dat terwijl hun dilemma's al gauw de helft van de tijd die de film duurt in beslag nemen. Deep Impact wil teveel, en levert daardoor te weinig. Te weinig echt spektakel al ziet het ge- bodene er goed uit en te wei nig echt drama. Als straks die andere kometenfilm Artna- geddon de aarde komt bedrei gen, zou Deep Impact wel eens gauw vergeten kunnen zijn. Romeinen bij het 't Wed in Overveen, de filmset van De Rode Zwaan. FOTO UNITED PHOTOS DE BOER JUR ENCELCHOR „met de mededeling dat daar een goeie film in zat." „In de film zit veel meer actie. Het filo sofische gedeelte van wat ik oorspronkelijk geschreven had is verdwenen. Dat doet in het begin wel pijn. Maar ik ben heel tevreden." De film gaat 110 minuten du ren. Daarvoor zijn veertig draai dagen op verschillende lokaties gepland. Per dag worden drie scènes opgenomen. Hier bij 't Wed gaat het over een Romein se dochter die verliefd is op een West-Fries. Ze sterven en ook hun kind gaat dood. Regisseur Martin Lagestee heeft zijn sporen verdiend met Angie, enkele bedrijfsfilms en afleveringen van Flodder. De filmset is maar een deel van wat staks op het filmdoek is te zien, zo blijkt. „We hebben het hou ten fort hier maar half gebouwd. Later schilderen we er met de computer vier torens bij. Spe cial effects zullen heel belang rijk zijn in deze film", vertelt La gestee. Acteren in een film is vooral: veel wachten. Acteurs Bokma en Van der Laan liggen te zon nen in het zand onder het fort. „Het is net Asterix en Obelix, ra re jongens die Romeinen", zegt Van der Laan. Bokma lacht me lig. „Ik speel een kwaaie man", zegt hij laconiek. „Een overwel diger in de meest boze zin. Het is allemaal niet zo diepzinnig. Boos is boos en aardig is aardig. Maar ik zal hier de ultieme Ro mein neerzetten!" Als de camera's gaan draaien moeten alle zaktelefoons ieder een heeft een 'mobieltje' op zak in de wondere filmwereld) uit. Eén telefoontje kan immers een hele opname verpesten. Honderd mensen de helft bestaat uit figuranten en ac- De West-Friezen. Rechts scenarioschrijver en acteur Sjoerd Kuyper: „Voor Romein was ik gewoon te dik". FOTO UNITED PHOTOS DE BOER JUR ENCELCHOR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 11