n Jacht op historische 'tunes' T unes worden ze genoemd. Obscu- re instrumentale nummers, vaak met veel blaasinstrumenten. In de jaren zestig en zeventig leken radiomakers niet zonder te kunnen. Het was de tijd dat Nederland nog twee tv-zenders had en een draadomroep. Drie piratenschepen op de Noordzee zorgden voor muzikale afleiding die jongeren aansprak. Discjockeys werden razend populair. De tune was hun muzikale handtekening. Wie in die periode probeerde achter de herkomst van de herkenningsmuziekjes te komen, stuitte op een muur van geheimzin nigheid. Er zijn veertigers die nog steeds zoe ken naar het bombastische intro van Veroni ca's Top 40 uit de jaren zeventig. Of dat mu ziekje van de Dik ('hallo fans') voor Mekaar show. Lex Harding. Rob Out, Jan van Veen, Ferry Maat en Tineke hadden in de jaren zeventig en status die vergelijkbaar is met die van Henny Huisman en Katja Schuurman nu. Compleet met fanmail en handtekeningenja gers. Benno Roozen, een van de oprichters van het twee jaar oude Genootschap van Radio jingles en -tunes, was in die tijd nog een pu ber. „Je keek huizenhoog op tegen die discjockeys. Hoe populairder de program ma's waren, hoe meer vraag er was naar de herkenningstunes. Maar als je ernaar vroeg, ving je bot. Er werd heel geheimzinnig over gedaan." En daardoor ontstond een netwerk van ra- diofans dat zelf aan het speuren ging. Ze kwamen erachter dat de tune van Veronica's hitparade oorspronkelijk was gekoppeld een Amerikaanse politieserie. En dat het la- badaba-daba-koortje van Tinekes 'Koffietijd' uit Zweden kwam. Tunes werden 'cult'. In de muziekbladen als Muziek Express en het Ve- ronicablad werden in tientallen advertenties tunes gevraagd en aangeboden. Roozen zelf werd in 1974 door het virus ge grepen. ,,Ik liep over de plaatselijke braderie en hoorde de herkenningsmuziek van 'Vaak 's ochtends', een radioprogramma bij de Tros. Toen ik de titel eenmaal wist, ben ik maanden op zoek geweest naar dat singletje. Zo is mijn jacht op radiotunes begonnen." Roozen is inmiddels 23 jaar ouder en heeft naar eigen zeggen alle deuntjes die hem in trigeerden wel opgespoord. Intussen had hij Jelle Boonstra uit Zwolle ontmoet. Het zoe ken naar jingles (korte, gezongen aankondi gingen) en tunes werd gestructureerd. „We Cd met herkenningsmuziekjes in hitparade Goed nieuws voorde liefhebbers van de zeezenders uit de jaren zestig en zeventig. Er is een collage verschenen van herkenningsmuziekjes van radioprogramma's uit die tijd. Een huzarenstuk, want het heeft drie jaar geduurd voordat alle rechthebbenden waren opgespoord. De cd bevat onder meer tunes van illustere programma 's als Koffietijd met Tineke, Driemaster en Veronica's Tipparade. Maar ook langs de Lijn en Tros Nachtwacht tetteren voorbij. Het genootschap voor radiojingles en-tunes is er verantivoordelijk voor. De cd is de hitparade inmiddelsbinnengedrongen. door GERARD VAN ENGELEN werken nu al jaren aan een nationaal archief verhaal steeds de wereld uit moesten helpen, met jingles en tunes." hebben we in 1995 het genootschap opge- In de begintijd stuitte het duo bij de omroe- richt. Officieel is het allemaal niet, we zijn er pen, de discjockeys en de jingleproducenten, nooit voor bij de notaris geweest, maar het nog vaak op argwaan. „Men dacht dat we er werkte wel. Nadat we een paar keer geïnter- geld mee wilden verdienen. Omdat we dat viewd waren in het vakblad voor omroepper- soneel gingen alle deuren voor ons open. We mochten zelfs in omroeparchieven speuren. Inmiddels hebben we een digitaal archief van ruim 1500 uur jingles en tunes." Het idee om een cd uit te brengen is al drie jaar oud, zegt Roosen. „Maar omdat het alle maal van die obscure muziekjes zijn, heeft het ontzettend veel tijd gekost om de recht hebbenden te vinden." Nu is-ie er dan. En, verrassend, de schijf kwam binnen in de top 30 van verzamelalbums. Tunes blijken ook anno 1997 nog veel leeftijdsgenoten van Roo zen en Boonstra aan te spreken. „Eigenlijk is de cd niet echt af," zegt Roo zen. „Het intro van Veronica's Top 40 ont breekt. Met al die trompetjes erin. We heb ben 'm in ons archief, maar de rechthebben den zijn nog niet opgespoord. We zoeken verder. Want als het aan ons ligt komt er nog een cd." Een psychologische verklaring voor het ve le trompet- en saxofoongeschetter in de ver schillende tunes heeft Roozen inmiddels ook. „Dat gaat terug naar de Middeleeuwen, naar de herauten. Die kondigden belangrijke be richten altijd aan met trompetgeschal." Het geeft aan hoe de radiomakers in die tijd over zichzelf dachten. Het Genootschap radiojingles en Tunes is te vinden op Internet: wiuw.jingleweb.com. De yeto'De yeta!De Ley DondersNou ja, de d/nges: De yeti, daarboven!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 48