orlogswaanzin in i iuseum bij leper 'Jackie Brown was een geschenk uit de hemel' Cultuur Kunst AG 2 MEI 1998 21 gstelling voor Eerste Wereldoorlog neemt nog altijd toe Jt glooiend landschap, ullend veel vijvertjes vol la. Coulissen van knot- w.i populieren met daar- azend vee. In die wat °'ing ligt leper: een lagamse variant op het H hoistadje Brugge. Een -1000- luqnarktplein aan de im- Ltakenhallen en de Sint ikathedraal; in de zeventiende-eeuwse zon en kaiZOyer het oog reikt, enkelepil 'cloPt Sr niet in dit ■temperatP'aa'F- leper lijkt oud. leeft de tijd nog nau- at gekregen op de bak- :rotere karje binten en de voegen, iweer. M^a zejfs in donker- jes afwezig, alsof hier stervervalser aan het eweest. ;te blijkt te kloppen, kei gebouw in leper is in tachtig jaar. In 1915 - de stad alleen nog een de Hallentoren over een afgebroken holle Zon onderest was ^oor Duit- Maan Oncgebombardeerd-In de vde Lakenhallen is sinds K ...enorme gedenksteen te 6 09 Tsvaar^ de naam leper is 4 04 46d. in het gezelschap van iteden die deze eeuw grotendeels van de kaart wer den geveegd: Rotterdam, Hiros hima, Nagasaki, Dresden, War schau, Leningrad. Het is tevens de toegangspoort tot een uniek museum over de bloedige oor log die tussen 1914 en 1918 voor de poorten van leper werd uit gevochten. leper in één adem noemen met wereldberoemde steden als Hi roshima en Nagasaki lijkt mis schien op grootspraak, maar is het beslist niet, bezweert muse- um-coöordinator Piet Chielens. ,,Wat de steden gemeen hebben is dat ze werden verwoest van wege het psychologische schok effect. Van deze stad restte tach tig jaar geleden na vier jaar oor log echt niets meer. Wat zich hier tijdens de Eerste Wereld oorlog heeft afgespeeld tart elke verbeelding. In de Westhoek van Vlaanderen streken meer dan een miljoen soldaten neer, die elkaar vier jaar lang vanuit hun loopgraven hebben be stookt." Dat laatste verklaart meteen ook de vele vijvertjes in het landschap rondom de stad: het zijn door de natuur herover de granaat- en bomkraters. Het nieuwe oorlogsmuseum van leper is In Flanders fields gedoopt, naar het beroemde ge dicht van de Canadese front dokter John McCrea: 'In Flan ders Fields the poppies blow, between the crosses, row and row'. (In Vlaanderen bloeien de klaprozen, tussen de kruisen, rij aan rij). De expositie is volgens Chielens een poging de meest zinloze Europese oorlog van de ze eeuw een menselijk gezicht te geven. Waarbij geen enkel middel wordt geschuwd: ge luidsmuren, interactieve beeld schermen, filmfragmenten, ge tuigenverslagen, CD-roms en een computersysteem dat de bezoeker laat kiezen in welke 'huid' hij of zij bij het bezoeken van het museum wil kruipen: dat van een frontsoldaat, ver pleegster of een kind. Via een persoonlijk leespasje kan op verschillende plaatsen in het museum het levensverhaal van de gekozen persoon worden op geroepen. „Dit oorlogsmuseum vertelt het verhaal van het slachtoffer, op een zo indrin gend mogelijke manier", zegt Chielens. De Eerste Wereldoorlog mag aan het neutrale Nederland gro tendeels voorbij zijn gegaan, toch is de belangstelling ervoor ook ten noorden van de Moer dijk aan het groeien. Dat komt volgens Chielens omdat deze oorlog zo'n bijzonder verhaal te De heuvels rond leper bieden een vredige, bijna lome aanblik. In deze omgeving kwamen tussen 1914 en 1918 ruim een half miljoen soldaten om het leven. foto Belgisch verkeersbureau Omdat de frontlijn tijdens de Eerste Wereldoorlog nauwelijks verschoof bestookten de soldaten elkaar jaren lang vanuit loopgraven. archieffoto vertellen heeft: het is het ver haal van de eerste chemische oorlogvoering, van de ratten- en luizenplagen in de loopgraven, het verhaal van de eerste oorlog op industriële schaal en natuur lijk het verhaal van de picknick die uitmondde in een nacht merrie. Veel jonge soldaten die in 1914 naar leper trokken waren nog vervuld van een negentiende eeuws idealisme: oorlogen hoorde min of meer bij het vol wassen leven. Het was een kans om onvermoede kwaliteiten te tonen: moed, zelfopoffering, ka meraadschap. Maar in leper be landden de kleurrijk uitgedoste cavaleristen voor ze er erg in hadden in een stellingenoorlog waar de oude deugden van wei nig nut waren. Dat kwam vol gens Chielens vooral door de in troductie van de mitrailleur. „Drie reservesoldaten met een mitrailleur konden een heel re giment helden in één salvo uit schakelen." Omdat de frontlijn nauwelijks verschoof moesten de soldaten zich ingraven om daar in de ja ren die zouden volgen elkaar wederzijds te bestoken. Het ge daver was bij gunstige wind tot in Londen te horen. Niet hel denmoed maar behendigheid met de schop waren van levens belang. De psychologische breuk die deze wijze van oorlogvoeren te weeg bracht, is in In Flanders Fields in talloze getuigenversla gen en kleine aandenkens (dag boeken, postkaarten, gebeds boekjes) terug te vinden. „Onze mannen zien er lachwekkend uit wanneer ze voortsukkelen met spaden en andere werktui gen op hun rug. En te paard lij ken ze nog belachelijker. Bela den met een lans, een zwaard, geweer, spade en houweel ziet een man eruit als een egel", schrijft de Britse luitenant Fran cis Grenfell over zijn cavalerie- eenheid. Een soldaat voelde zich in zijn ondergrondse muf ruikende slaapkelder al half dood. „Het is of we in ons eigen graf wachten tot iemand ons begraaft", schreef Grenfell op zijn brits. Een aalmoezenier ontdekte het fenomeen depres sie. „Alles wordt zwart, je bent het leven beu", zo luidde zijn diagnose. De verhalen van gewone solda ten blijven nog het langst op het netvlies hangen. Zo beschreef de Belg Jules le Roy hoe hij langzaam maar zeker een dikke huid kreeg. 'In het eerste van de oorlog als er iemand geschoten is - je moet hem nog niet ken nen van naam - je zijt daarvan aangedaan. Je gaat dat bekijken. Maar als je verhardt daarin, je gaat het zelfs niet meer uit de weg'. De streekbewoners keken min stens zo verwonderd en ge schokt naar hetgeen zich voor hun deur afspeelde: de garni zoensplaats die nooit met de 'grote politiek' was geconfron teerd laeeg opeens de halve we reld over de vloer: Britten uit Londen die in dubbeldekkers werden aangevoerd, Fransen, Indiase infanteristen, Schotten en Chinezen. 'De Chinezen snappen er niets van. Steeds als een granaat overvliegt klappen ze in hun handen', schreef een Vlaams pastoor. Boeren zagen voor het eerst in hun leven 'vliegmachienen' en zeppelins overvliegen. Spionageballonnen en ijzeren namaakbonten als observatiepost behoorde ook tot de nieuwigheden. Dat leper zo'n zwaar lot trof, had te maken met de oorlogs strategie van de Duitse veld maarschalk Schlieffen, die het plan had opgevat om Frankrijk via de inzet van honderddui zenden reservisten in twee we ken tijd te verslaan, om daarna Rusland aan te vallen dat zes weken nodig had om te mobili seren. Omdat Frankrijk zijn grens met Duitsland had ver sterkt, was het Duitse leger ge noodzaakt een omtrekkende beweging te maken, via het neutrale België, om zo de Fran sen in de flank aan te vallen. Niet ver van Parijs werden de Duitsers echter teruggedreven tot in Vlaanderen: tot leper. Daar werden alleen al tijdens de laatste slag een miljoen grana ten afgevuurd. Slechts tijdens de kerstbestan den kwam de ijzeren doodsma chine voor even vrijwel geheel tot stilstand. In het museum wordt aan die momenten van menselijkheid en verbroedering veel aandacht besteed. Duitsers en Britten die uit hun loopgra ven kropen om handen te schudden, samen een sigaretje te roken en kleine souvenirs uit te wisselen. De toenmalige Brit se marineminister Winston Churchill had gemengde gevoe lens bij die taferelen. Hij schreef aan zijn vrouw: 'Wat zou er ge beuren, vraag ik me af, als de le gers plotseling en tegelijkertijd zouden staken en zouden zeg gen dat een andere methode gevonden moet worden om dit dispuut te regelen?'. Maar er waren uitzonderingen, zoals de Schotse officier Bryden McKinnel die geen genade ken de voor de kerstliederen zingen de vijand. 'Wij wachtten tot de Duitsers uit hun loopgraven kwamen en gaven ze toen van katoen: snelvuur. Dat maakte een einde aan al deze nonsens', schreef hij in zijn dagboek. 'Al deze nonsens' is in de volle dig herbouwde Lakenhallen van leper samengebracht in een ex positie die een waarschuwing wil zijn voor de toekomst. In Flanders Fields, informatie en reserveringen: 0032-57200724. Entree volwassenen 14 gulden. Kinderen van 7 tot 12 jaar 7gul den. Kinderen jonger dan 7 jaar: gratis. Zwarte karatekoriingin Pam Grier nieuwe heldin van Tarantino m is heerlijk! Het is net knick, maar dan niet zo s'. Dat schreef de Britse n"vaneapJulian Grenfell [evoegd. 7en aan het thuisfront in rd8en dat*eze oorlogsromantiek fèeeu$nnen de kortste keren in iet licht joreoed aan flarden ftmindei ts 41 uuten. In deze Belgische ontdekten de en maarqlige wereldmachten iVaikenW, Frankrijken ddooréif'^datDantes 'reis naar systeerrhet gewroet in de zware de uit laamse modder veel Pochte'"\eergafdan het verslag n. Aan picknick. Nooit eerder ver- den, aant Op ZO Tl klein Stukje het op- zoveel soldaten: 600.000 enwind ijaar tijd. In leper is nu re dag gr kwik oniseum dat deze waanzin eerst een 'echtgezicht' find teide maand gaat Jackie Brown w5 m"erland in première, de nieuwe nw3 Mn Quentin Tarantino. De titel- 3 19:dt gespeeld door Pam Grier 12 jaar geleden furore maakte als nw4 nstische heldin in zwarte actie- *4 jjn nu een spectaculaire come- nw3 13 laakt. Vooruitlopend op de J JJ 're rouleert vanaf dit weekein- s is nachtprogramma (25 april i9 gen, 1 mei Amsterdam en 2 nw3 13 trec^lt^ onder het motto Pam 3 23 Queen ofBlaxploitation. Daar- J® de films Coffy en Sheila Baby i isalsmede enkele opwekkende Jg enten uit de nieuwe film van ié;ino. 2 18 10 5 IQ TER VAN LIEROP 11 24 ,w4 |8 .istudent te worden klom Pam Grier 5 10 aar geleden als twintigjarige achter 2 is ir van een rood geverfde legerjeep 3 161 van Denver in één ruk door naar 29 2j geles. „Daar schreef ik me in bij de- 5 ]8 demie. Na verloop van tijd vond ik -1 19 j een Hollywood-agentschap, waar- 2 19 directeur me gezien had in een 2 ]5 heidswedstrijd. Hij zag van alles in 12 hij- Maar hij had geen sokken aan, 7 21 test ik hem geloven? Ik was een 3° 20 M en b'ï ons °P bet platteiand 6 i4 e sokken en een riem om je broek 7 i2i 'g te houden. In California was dat 6 21 ^r niet nodig." 3 5gian whcte me receptioniste heb- 3 i3 daardoor was ik in staat mijn cursus 3 19 len. Ik was een radicale studente en 29 lertijd de 'Angela Davis' van de re- 7 27 Daar kreeg die man al gauw ge- 4 1 7 an en dus stuurde hij me, voorname- 3 29 |van me af te komen denk ik, naar 5g Corman die vijfhonderd dollar wilde 5 211 Per week, zes weken lang, voor een 6 19 Dlletje. Corman gaf me ook mijn eer- te rol in een feministische low bud- ie-film, The Big Doll House. Dat le- ne zesduizend dollar op." -w Haar training in de vechtsporten waarmee ze beroemd is geworden, dankte Grier aan het leger. „Mijn vader was beroepsmilitair en ik heb dus een flink deel van mijn jeugd doorgebracht op legerbases. Daar was altijd wel een sergeant of korporaal die les gaf in 'ongewapend gevecht'. En wat doe je met lastige kinderen die niet eeuwig in huis moeten rondhangen? Die stop je in een klasje. Piano spelen lag me niet, dus heb ik karate geleerd en Jiu-jitsu en vervolgens kung fu, 'white tiger' en nog een stuk of wat gevechtsstijlen. Ik ben dat later zelf gaan ge bruiken in films." En zo werd Pam Grier de zwarte en feminis tische vechtmachine met scheermesje ver stopt in een afro-kapsel. Zo maakte ze als vrouwelijke tegenhanger van Jim Brown en Fred Williamson over de hele wereld furore met films als Coffy, Foxy Brown, en Sheba Baby. In de jaren tachtig was de 'blaxploita- tion'-rage uitgewoed en verdween Grier naar het tweede en derde plan. Sporadisch speelde ze gastrolletjes in tv-series en in de films Posseen Mars Attack^." Met vechtsporten is ze al lang gestopt: „Omdat ik er te veel blauwe plekken aan over hield, want dat is wat je krijgt als je al tijd traint met mannen. En beurse plekken doen meer pijn dan ik leuk vind. Ik heb me in geen tien jaar tijd meer met martial arts beziggehouden." Jeugdidool Met het casten van Pam Grier voor de hoofdrol van Jackie Brown heeft Tarantino een eresaluut willen brengen aan een actri ce die eens een jeugdidool van hem was. Maar hij had totaal andere kwaliteiten van haar nodig. Grier: „Quentin was gelo'of ik op zoek naar iemand die al een leven achter zich had. Dat is wat Jackie gebruikt om zich te beschermen tegen de boosaardigheid van Samuel Jacksons personage en tegen de doortraptheid waarmee Michael Keaton als politieman haar probeert te manipuleren teneinde Jackson te grijpen. En tegen Ro bert De Niro die moordlustig is en tegen Bridget Fonda die sluw is en slinks en tegen de tederheid van Robert Forster, die ze er van moet overtuigen dat ze hem nodig heeft. Als ze uit de gevangenis komt, staat ze alleen in de wereld en heeft ge^n luis om dood te drukken. En Forster vindt haar eer lijkheid en kwetsbaarheid aantrekkelijk. Om dat allemaal te kunnen spelen had ik een hoop nodig van mijn eigen kracht én van mijn eigen onzekerheden. Grier beschrijft Tarantino als iemand die zelden regie-aanwijzingen geeft maar er al les voor over heeft aan zijn acteurs creatieve ruimte te bieden. „Hij is zo'n fantastische regisseur omdat hij van tevoren al weet wat zijn acteurs zullen doen en wat ze nodig hebben. Er is die heel cruciale scène waar ik het geld heb gestolen en de schijn moet op houden dat Bridget het gedaan heeft. Ik moet op het politiebureau tegenover Mi chael Keaton spelen dat ik hevig geschokt ben, totaal ontredderd omdat het geld weg is en ik doodsbang ben dat ik daar ten on rechte voor zal moeten opdraaien. Ik moet keihard liegen tegenover Keaton, een door alle wol geverfde politieman die op tien me ter kan ruiken dat iemand liegt. Ik moet spelen dat ik speel. Liegen dat ik lieg, als het ware en toch weer zo dat Keaton me ge looft. Dat overtuigend maken was waanzin nig moeilijk." „Ik heb tegen Quentin gezegd dat ik het no dig had om eerst een hele dag op dat poli tiebureau in een kamertje te gaan zitten en echt te moeten wachten en zweten, sigaret ten roken, honger krijgen en de zenuwen. En niemand zou met me mogen praten, of nog iets aan mijn haar of kleren verschik ken. Ik wilde me zo oncomfortabel mogelijk voelen. Totaal opgefokt moeten zijn vanwe ge de vitale noodzaak te liegen en niet te barsten. Negen uur voorbereiding heeft Quentin me gegund voor die ene scène. Zo is hij. En ik geloof dat het heeft gewerkt." Wederopstanding Net als Travolta via Pulp Fiction en Robert Forster via Jackie Brown, is Grier lid gewor den van wat al genoemd is Tarantino'sClub Voor Wederopstanding. Haar tweede carriè re is volgens de actrice zelf puur lotsbe schikking geweest. Geloven dat het kon deed ze het aanvankelijk ook niet. „Elke keer als ik de afgelopen drie jaar Quentin tegenkwam, riep hij: 'Hé Pam. Ik werk aan iets. Ik zeg nog niet wat, maar ik ben bezig voor je!' En dan reageerde ik met: 'Quentin, jij bent de allergrootste regisseur van dit moment: hot, hip opwindend en in het be zit van alle filmprijzen ter wereld en jij zou iets aan het schrijven zijn voor mij? Er zijn Kevin Costner, Whoopi Goldberg en al die andere grote sterren. Hangen die dan niet voortdurend bij je aan de telefoon, dan? En jij schrijft voor mij! Moet ik dat geloven? Maar bedankt dat je het zegt'. Want ik vatte het in elk geval op als een compliment." „Maar op een dag lag er bij mij op de deur mat een contract en een script waarop ge schreven stond 'Jackie Brown, gebaseerd op Rum Punch van Elmore Leonard'. En ik kon niet anders dan uitroepen: 'O, mijn God! Hier is het dan! Het gaat werkelijk gebeu ren!' En ik ging het lezen en begon te hyper ventileren van opwinding. Ik heb dezelfde avond nog gebeld om te zeggen dat ik dol gelukkig was dit te mogen spelen." „Ik heb met Quentin afgesproken dat hij me niet mocht toestaan om minder te pres teren dan hij nodig had. Dat is wat ik vraag van een regisseur, dat hij niet lui wordt of het me te gemakkelijk gaat maken uit cle mentie. Want er komen altijd momenten dat je professioneel alles verzameld hebt wat nodig is en je klaar bent om erop los te gaan, maar dat er toch ineens iets breekt. Er kan bijvoorbeeld iets zijn gebeurd in je pri- véleven dat weerspiegeld wordt in een scè ne." „Er kan een snaar geraakt zijn waardoor je stokt, plotseling de dialoog kwijt bent of in tranen uitbarst. Want gevoelige snaren lig gen, als je acteert, vaak dichter onder de op pervlakte dan je lief is. Dat is niet gek, want zulke emoties gebruik je bij het acteren: je eigen gevoeligheid, eigen ervaringen, li chaamstaal, alles wat je persoonlijkheid ge maakt heeft. Dus heb ik Quentin gesmeekt: 'Geef me een veilige plek!' Anders kan ik niet eerlijk zijn in mijn spel en kijkt straks iedereen dwars door me heen. Ik moest rauw kunnen zijn; echt. En echtheid doet pijn. Quentin snapt zulke dingen. Hij is ie mand die me als actrice heeft gebracht naar plekken waar ik nooit eerder geweest was." Genieten „Het fabuleuze van Quentin en je merkt dat al in elke regel die hij schrijft is dat hij een heel wezenlijke en diepe interesse heeft in andere mensen. Zichzelf vindt hij totaal niet interessant, hij stelt belang in wat hij niet is. Daarom is hij ook zo gefasci neerd in de cultuur van de zwarten en in zwarte muziek. Bij hem op de set hoor je voortdurend salsa, hiphop, rap. We hebben voortdurend gedanst. Werken met hem is genieten van het leven." Nog voor de première van Jackie Brown er- vaarde Grier al wat voor magisch effect het heeft, wanneer Tarantino je voor een hoofdrol kiest. „Vanaf het moment dat mijn naam bekend werd begonnen er weer scripts binnen te stromen. En na de eerste preview in Los Angeles nam die stroom nog substantieel toe. Maar ik heb nog niet be paald wat mijn volgende film wordt. Dat kan nog wel eens een jaar duren ook. Want wat ik ook aanpak, het leidt onmiddellijk tot de vraag: Kan het tippen aan Jackie* En dat zal vermoedelijk onmogelijk zijn."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 21