'De kroon op vijfjaar hard werken
Harmonie Nieuw Leven is
'geen hoempapa-bandje'
Cultuur&Kunst
Drie Ons balanceert
op een smal randje
Stripheld Kuifje 'slaat op de vlucht' voor de indianen
Letterkundig Museum in
teken van Haagse Bluf
Schone
Schijn
Binnenbuisbotsing
Voetballer
Weah open
Stripdagen
ZATERDAG 2 MEI 1998
_*TER
chef jan rijsdam. 071 -5356444, plv. chef ad van k
Onderscheidingen voor Celine Dion
quebec» De popzangeres Celine Dion is benoemd tot Officier in
de Nationale Orde van Quebec, de hoogste onderscheiding die
de Franstalige provincie in Canada te vergeven heeft. Tijdens de
plechtigheid roemde premier Bouchard van Quebec het talent
en de zangstem van de 30-jarige Dion, die momenteel triomfen
viert als vertolkster van de filmmuziek van de Titanic waarvoor
zij ook een Oscar kreeg. Vandaag ontvangt Celine Dion in Ot
tawa tevens de Canadese Orde, de hoogste nationale onder
scheiding.
Dichter Nizar Qabbani overleden
londen Nizar Qabbani, de Syrische dichter die in de gehele
Arabische wereld grote faam genoot, is in zijn huis in Londen op
75-jarige leeftijd overleden aan een hartaanval. De voormalige
diplomaat Qabbani kwakkelde al maanden met zijn gezondheid.
Vorig jaar onderging hij een open-hartoperatie. In vele Arabi
sche landen was het overlijden van Qabbani groot nieuws. De
Syrische president Hafez Assad gaf opdracht een vliegtuig naar
Londen te sturen om het stoffelijke overschot van Qabbani te re
patriëren.
Kuifje is het museum nog niet uit of de In
dianen van Noord-Amerika nemen in Vol
kenkunde het heft in handen. Dat gebeurt
op 3 en 4 augustus als het Museum van
Volkenkunde de poorten opent van de dan
volledig gerenoveerde zuidvleugel. Fase 2
van de verbouwing - volgende week is het
kantoorgedeelte aan de voorzijde klaar, - is
daarmee afgerond. De totale verbouwing is
pas in het jaar 2000 gereed.
Op 3 augustus neemt Volkenkunde af
scheid van Kuifje, de bijzonder succesvolle
expositie die inmiddels meer dan 90.000
bezoekers heeft getrokken. Vanaf die datum
zal dat deel van het museum gesloten zijn
voor het publiek en het domein worden van
de werklui.
Een dag later zwaaien de deuren van de
geheel gerenoveerde zuidvleugel open voor
het publiek. Volkenkunde pakt bij die gele
genheid uit met een tentoonstelling over de
Indianen van Noord-Amerika, naar ver
wachting een even grote publiekstrekker als
de expositie Naar Tibet met Kuifje.
De nieuwe tentoonstelling toont zowel
het heden als het verleden van de indianen,
de oorspronkelijke bewoners van Noord-
Amerika. Naast foto- en filmmateriaal zijn
er veel spectaculaire voorwerpen te zien.
Veel van deze authentieke voorwerpen zijn
nooit eerder aan het publiek getoond.
Zo is er een originele, met herten beschil
derde, tipi van de Blackfoot indianen, die
vanaf de begane grond door de vloer van de
eerste verdieping steekt. Een reportage over
het leven in de reservaten anno 1998 belicht
de actualiteit van deze Amerikaanse min
derheidsgroep.
Volkenkunde put voor deze expositie niet
alleen uit eigen collectie, maar brengt de
mooiste stukken uit vier vooraanstaande
Nederlandse musea bijeen. Het Museon in
Den Haag, het Museum Gerardus van der
Leeuw in Groningen, het Amerika Museum
in Cuijk en het Rotterdamse Museum voor
Volkenkunde verleenden hun medewerking
aan het bijeenbrengen van wat zonder
overdrijving een unieke verzameling ge
noemd mag worden.
Maar voorlopig zwaait Kuifje nog de
scepter aan de Steenstraat. KPN Telecom
liet zich door het stripfiguurtje inspireren
en brengt een speciale Kuifje-telefoonkaart
op de markt. Op vrijdag 8 mei is de feestelij
ke introductie van de kaart (waarde f.10,-,),
een gezamelijke project van Volkenkunde,
de Foundation Hergé en KPN.
Afgebeeld op de kaart staat een detail van
de omslag van het album 'Kuifje in Tibet'.
In Belgïe was de stripheld al eerder onder
werp voor een telefoonkaart. De Neder
landse versie bestaat uit een beperkte opla
ge van 1500 stuks. Alleen te koop in het mu-
'A Muse' sprankelende debuut-cd van Leidse band Deire
LILDE
leen
mee
theater
recensie susanne lammers
Voorstelling: Woeff Woeff Wagner door
Drie Ons Regie en compositie: Jacques
Palinckx Spel: Rob van Gestel, Rafaël
Troch en Frans Grapperhaus. Gezien 1/5,
LAKtheater, Leiden Nog te zien: 2/5, al
daar.
'Sss fff chchch sss fff chchch', zo
klinkt de sterkste, mooiste auto
van de wereld, die niettemin
maar zestien kilometer per uur
rijdt. Woeff Woeff Wagner is een
idiote voorstelling over logica,
Wagner en Nietzsche. Tussen
kleurrijke requisieten nemen
drie mannen in lichtgrijze pak
ken een loopje met de werke
lijkheid.
Als ze opkomen kibbelen ze
nog. De een heeft iets ge
schrapt, de ander vindt dat juist
onmisbaar voor de begrijpelijk
heid. Na afloop kissebissen ze
daar nog over, en je moet ze al
lebei gelijk geven. Je hebt het
gevoel dat je iets gemist hebt,
maar eigenlijk ook weer niet.
Woeff Woeff Wagner goochelt
met illusies. Het spiegelt een
andere wereld, waarin alles mo
gelijk is, maar die daarom ook
niet klopt. Het verhaaltje doet
sterk denken aan Kafka's 'Der
Prozess', maar het ontrolt zich
nogal wat vrolijker. Het oogt as
sociatief en absurd, maar het
heeft een ijzeren logica.
Woeff Woeff Wagner kent ge
niale momenten, en vooral kun
stige redeneringen waar een
steekje aan los zit. Waarom be
schermt de democratie een
klunzige electricien, die stop
pen laat doorslaan en vieze vin
gers op een witte muur maakt,
maar moet iedere dichter
meteen een T.S. Eliott zijn, an
ders kan hij verrekken? De de
mocratie dient slechte dicht
bundels te beschermen. Dat
wordt door Rafaël Troch zo
overtuigend geponeerd, dat je je
onmiddellijk in de luren laat
leggen.
Maar er is ook veel dat op de
zenuwen werkt. Soms worden
magere ideetjes uitgemolken of
zijn de associatieve sprongen
die gemaakt worden te groot en
te kunstmatig. Dan wordt de in
terne logica doorbroken - en de
magie meteen ook. Want dan
zie je Drie Ons gemakzuchtig
bezig met maniertjestheater.
Drie Ons balanceert met Woeff
Woeff Wagner op een smal
randje. Het resultaat is een on
conventioneel veldboeket. En
laten er dan wat bloemen al
verwelkt zijn als je ze thuis in
een vaas wilt zetten.
den haag «anp
Het Letterkundig Museum in Den Haag staat zondagmiddag 17
mei in het teken van de Haagse Bluf. Niet alleen brengt de gelijkna
mige hofstedelijke formatie liedjes als O, o Den Haag ten gehore,
ook is er een optreden van de dichter-performer Bart Chabot, die er
niet moe van wordt zijn stad in alle toonaarden te bezingen. Zijn
laatste bundel Judaskus staat er bol van.
In veel boeken van Mensje van Keulen speelt Den Haag eveneens
een prominente rol. Van lieverlede en De rode strik spelen zich er
in hun geheel af; Bleekers zomer, Allemaal tranen en Olifanten op
een web gedeeltelijk. De schrijfster zal een voordracht houden.
De themamiddag haakt in op de tentoonstelling Den Haag, je tikt
er tegen en het zingt en op het 750-jarig bestaan van de stad.
Een belofte waren ze al in
het clubcircuit, maar met
de splinternieuwe debuut-
cd 'A Muse' toont de Leid
se band Deire zich sinds
gisteren aan het echte gro
te publiek. Zangeres Nico-
line de Wolf en percussio
nist Gijs van Straalen zijn
verguld met het product
van de zesmansformatie.
De samenwerking met pro
ducer Frans Hagenaars
heeft tot het gewenste re
sultaat geleid. „Voor ons is
dit de kroon op vijf jaar
hard werken", aldus De
Wolf.
leiden gertjan van geen
Vooral de interesse van Hage
naars in Deire gaf aan dat er se
rieuze zaken konden worden
gedaan. Hagenaars staat hoog
aangeschreven in de vaderland
se muziekwereld en werkt on
der andere met Bettie Serveert,
Caesar en Johan. „Dat zijn
bands die in ons straatje pas
sen", zegt Van Straalen. „Hij is
vernieuwend en kijkt op een
frisse manier naar onze liedjes.
Hij let meer op de details. Muse
I (het openingsnummer van de
cd) spelen we al vier jaar. Frans
heeft er een stuk tussengeplakt,
waardoor het compleet is. 'Sc
orch' is zelfs helemaal anders
geworden. Frans heeft een grote
invloed gehad op het totaalpro
ces. Iedereen heeft zijn spel
moeten aanpassen. Vroeger
hadden we last van overproduc
tie en propten we onze liedjes
vol met allerlei dingen."
Voor 'A Muse' bracht Deire
vier demo's uit. In het club- en
festivalcircuit was de band al
veelgevraagd. De cd is een lo
gisch gevolg van de ontwikke-
Tt
Zangeres Nicoline de Wolf (rechts)
nergens op slaan."
ling van de Leidenaars. „We wa
ren er aan toe", aldus De Wolf.
„Nóg een demo maken zou ner
gens op slaan. Dat Frans met
ons wilde werken, gaf de door
slag. Als hij aan een plaat be
gint, is dat de moeite waard. Hij
is toch een van de meest gewil
de producers bij beginnende
bands en bands die al een cd
hebben gemaakt. En hij opent
deuren in 'Hilversum'."
en percussionist Gijs van Straalen van de Leidse band Deire: „We waren er aan toe. Nóg een demo maken zou
FOTO TACO VAN DER EB
Deire bracht in totaal veertien
dagen in de studio door, uitge
streken over zes maanden. Van
Straalen: „We waren niet de
eerste prioriteit, omdat de nieu
we Caesar en Johan ook af-
moesten. Maar op het moment
dat we in de studio zaten, heb
ben we ook echt gericht ge
werkt. Het waren lange dagen,
maar die waren wel goed voor
bereid."
Gitarist Olivier Schutte is het
muzikale brein achter de band.
Schutte schreef de meeste lied
jes voor de cd. Doordat Deire de
arrangementen gezamenlijk
verzorgt, leidde dat af en toe
wel tot onderlinge conflicten.
Van Straalen: „Iedereen heeft
een grote input en dat botst
soms. We kunnen elkaar be
hoorlijk aanvallen al gaat dat
nooit ten koste van de vriend
schap. Maar Olivier is de drijf-,
kracht achter Deire en dat heb
je ook nodig om de boel bij el
kaar te houden. Democratie is
leuk, maar wel tot op zekere
hoogte."
Het resultaat is een spranke
lende cd, met zowel ingetogen
als rauwere nummers. Het mee
spelen van gasttoetsenist Eelco
Menkveld en het vioolspel van
Bart Hylkema geeft Deire een
De kleedkamers van het Leids
Vrijetijdscentrum zijn berucht.
In een recent vergelijkend wa
renonderzoek kregen ze de
kwalificatie 'slecht geventileer
de bezemhokken' mee. Zelfs
Houdini zou er claustrofobie
krijgen en Mare Dutroux - al
dan niet geboeid - krijgt in zijn
onderkomen meer ruimte, rust
en zuurstof bij het lezen van
zijn dossier dan de in het LVC
optredende muzikanten die de
setlist willen doornemen.
Ook het verblijfsklimaat van de
kleedkamers van de Stadsge
hoorzaal was nog niet zo lang
geleden, op z'n zachtst gezegd,
voor verbetering vatbaar. Her
man van Veen, Rob de Nijs,
Golden Earring en Frank Boeij-
en waren zó lyrisch over de
akoestiek dat ze de kistkalve-
renbehandeling voor lief na
men. Hadden ze destijds gewe
ten dat ze tijdens het omkleden
door asbest waren omringd dan
was Leiden lang niet zo'n favo
riete speelplek geweest.
Sinds de renovatie komen de
artiesten qua faciliteiten niets
meer te kort. Maar de 'roadies',
die zorgdragen voor de aan- en
afvoer van de muziekinstalla
ties, vloeken nog altijd veelvul
dig zodra ze wordt verteld dat
ook Leiden een halteplaats is op
de toernee. De Stadsgehoorzaal
mag dan voor zeven miljoen
gulden zijn opgeknapt, de op
bouwwerkers van de rock roll
moeten zich er nog altijd door
veel te nauwe deuropeningen
wringen. Ze komen voor afgrij
selijke dilemma's te staan: een
open rug of een defecte Mars
hall-speaker. Wat is wijsheid?
In het LVC leggen bij gebrek
aan een zogeheten 'backstage
route' de artiesten, de PA, podi
uminstallatie, gitaren, bassen,
drums, snoeren en lampen de
zelfde weg af als de bezoekers.
Dat wil zeggen: dwars door de
entreehal, barruimte en con
certzaal. En verlaten ze het
pand na afloop van het concert
in omgekeerde richting. Bezoe
kers die nog even staan na te
praten over de verrichtingen
van hun helden en heldinnen,
moeten bukken en opspringen
tegelijk om zich niet te blesse-
Een eindje verderop, bij Vroom
Dreesmann, spelen vergelijk
bare problemen. De bevoorra
ding is al sinds mensenheuge
nis het grootste zorgenkind van
het warenhuis. Het mag een
wonder heten dat er in de Man-
denmakersteeg nog geen doden
zijn gevallen bij botsingen tus
sen fietsers en pallets, die van
de ene kant van de smalle steeg
naar de andere flitsen.
A geruime tijd wordt gez
inspeeld op een 'drieslag'. Aan
de Aalmarktkant moet voor
LVC, V&D en Stadsgehoorzaal
met één gezamenlijk systeem
een einde kunnen worden ge
maakt aan deze chaos. Maar het
ei van Columbus bleef maar uit.
Een luid gejuich steeg dan ook
op toen eerder deze week het
Leidse stadsbestuur bekend
maakte dat het deelneemt aan
de studie 'Transport onder
Ons'. Samen met het rijk gaat
de gemeente de mogelijkheden
na van ondergronds vervoer,
door een buizenstelsel, voor het
Aalmarktgebied maar ook voor
daarbuiten. Want als het even
kan moeten Randstadsteden
met elkaar worden verbonden
door buizen met een reusachti
ge doorsnede. Hoe serieus dit
is? Welnu, het rijk trekt alleen al
voor het onderzoek 2,5 miljoen
gulden uit.
En dus kan het niet lang meer
duren of de Rolling Stones, net
klaar met hun concert in de
Amsterdamse Arena, glijden in
één rechte lijn naar de Sleutel
stad voor een korte set in het
LVC. Kort voor Jagger, Richards
en consorten zijn delen van de
gigantische podium- en ge
luidsinstallatie gearriveerd. Ui
teraard óók per buizenpost. Dat
ging overigens maar net goed
want V&D moest met het oog
op koopzondag als de sodemie
ter de voorraad audio-visuele
apparatuur aanvullen. Een bin
nenbuisbotsing kon op het nip
pertje voorkomen worden.
Ook de concertgangers kunnen
per buis komen en gaan. Om
deze nieuwe vorm van open
baar vervoer wat aantrekkelijker
te maken en om wrijving en
verhitting tegen te gaan, reist er
net als in de glijbanen van
zwembaden een beschermend
laagje water met hen mee. En
nu maar hopen dat bij de ver
nieuwing van het riolenstelsel
in de binnenstad en bij het gra
ven van de HSL-tunnel door het
Groene Hart per ongeluk niet
de verkeerde buizen op elkaar
worden aangesloten.
wim koevoet»
Leids orkest viert 80-jarig jubileum
leiden martun tamboer
Tijdens de 1 mei-optochten
en socialistische demonstra
ties ging het er in vroeger da
gen in Leiden soms heet aan
toe. De betogers raakten nogal
eens slaags met de politie. Het
harmonieorkest Nieuw Leven,
dat in de stoet meeliep,
schroomde niet om bij te
springen. De blaasinstrumen
ten van de muziekvereniging
dienden dan als slagwapens.
Zelfs de tuba kwam in stelling.
Dit beschadigde instrument is
lang als herinnering aan die
'socialistische tijd' bewaard
gebleven.
Deze en andere anecdoten
zijn te lezen in het jubileum
boekje van het Leidse harmo
nieorkest Nieuw Leven, opge
tekend door klarinetspeler
Van der Steen en fluitiste San
dra van den Berg. Het orkest
bestaat 80 jaar en viert deze
mijlpaal volgende maand met
een speciaal concert.
De geschiedenis van het
harmonie-orkest begint net
na de Eerste Wereldoorlog.
„Europa was moe en kapot. Er
bestond een algemeen verlan
gen om nieuw leven in die
rotte tijd te blazen", vertelt
André Bruins, de voorzitter
van Nieuw Leven. Hij is al 44
jaar lid en daarmee de langst-
spelende muzikant van het
orkest. Hij herinnert zich nog
levendig het socialistische
tijdperk van weleer. „Het be
gon met een nieuw en fris be
gin om de gewone man van
straat te halen en de 'stem des
volks' gehoor te geven."
Op 6 februari 1918 zag
Nieuw Leven het licht. Met
twintig man oefende het toen
malige blaasensemble weke
lijks in de voormalige brood
bakkerij in de Duizend-
draadsteeg. Vanaf de oprich
ting was de vereniging sterk
verbonden met de Socialisti
sche Democratische Arbeiders
Partij (SDAP), de voorloper
van de PvdA. De vereniging
verplichtte de muzikanten lid
te zijn van de partij. Naast de
jaarlijkse 1 mei-betogingen
vergezelde het orkest ook vele
zogeheten 'rooie fietstochten'.
Van der Steen: „Tussen de
fietsers met vlaggen en pam
fletten, reed Nieuw Leven mee
in een auto en blies dan socia
listische marsmuziek om de
aandacht te trekken. Pure pro-
Naast deze politieke activi
teiten nam het orkest veelvul
dig deel aan concoursen
waarbij marsen en ouvertures
het hoofdbestanddeel van de
concerten vormden. Na de
Tweede Wereldoorlog, in de
tijd van ontzuiling, nam
Nieuw Leven afstand van het
socialisme. Aan een tijdperk
kwam een eind; demonstra
ties en betogingen behoorden
sindsdien tot de verleden tijd.
Voorzitter Bruins: „In 1955
lanceerde we ons eerste show
idee. Om aandacht te krijgen
en ons van de concurrenten te
onderscheiden, marcheerden
we tijdens een loopconcert in
verschillende richtingen. Dat
was nooit eerder gedaan."
Tegenwoordig telt het or
kest veertig leden. Marsmu
ziek spelen ze niet meer. Het
orkest is louter nog te beluis
teren vanaf een podium. Lo
pend musiceren zit er niet
meer in. As een muzikale ka
meleon speelt de groep nu
bijna elk genre 'wat aardig in
het gehoor ligt'. Van klassiek
tot hedendaagse pop. Ook om
het dixielandvirus kon Nieuw
Leven niet heen. Glenn Miller
en Duke Ellington zijn nog
steeds favoriet.
In wedstrijdverband spelen,
doen ze nog. Maar winnen
staat niet voorop. Bruins:
„Natuurlijk zijn we heel seri
eus bezig. We zijn absoluut
geen hoempapa-bandje. Maar
het blijft toch vooral een ge
zellig clubje onder elkaar. Het
gaat uiteindelijk, net als vroe
ger, om de mensen van straat
te halen en iets leuks neer te
zetten."
Op 16 mei geeft Nieuw Leven
haar jubileumconcert in De
Regenboog aan de Watermo
len 1 in Leiden. Aanvang:
20.00 uur, de toegang is 7.50
gulden. Voor meer informa
tie: Ton Zijlstra: 071-
5763061.
L<
isb
eigen sound. „Ons is w
een folk-imago
doordat we een viool geb
Maar we zijn geen folkba
al is de bezetting niet
voor een rockband. We
alles in ons pakket zit
daarmee kunnen we alle
op. Maar we gaan onz<
kant uit. We hebben ee
verzameling nummers,
we hebben gekozen vo
duidelijke stroom. Wat ei
ze cd staat, is duidelijk
meent Van Straalen.
Het geluid van Deire
omschreven als Amerika
orienteerde Roots-rock
Hootie the Blowfish, d
berries, Sherryl Crow
Counting Crows. Dat, ter
Nederlandse publiek m
charmeerd van Brit-po
als Oasis. „Wij richten o
op een grote maar wel ee
we markt. We merken
toch mensen zijn die m<
één keer naar onze coi
komen", aldus De Wolf.
geres onderkent dat Dei
ondanks de cd, toch m<
live-band voelt. „Live b
makkelijker dingen over,
je meer expressie in jl
kunt leggen."
Het neemt niet weg i
Muse' voor de leden van
de opmaat is voor een fiiEN i
bestaan als muzikant!
Straalen: „As musicus brie
derland ontkom je er njen
om ook nog iets ernéijftj
doen. Maar als de tijd koflen
ik met Deire mijn brode
verdienen, zal ik geen mjeii
aarzelen." jou
&eb
Deire presenteert op djian
dag 28 mei de debuut
Muse' in het Paard iï-
Haag. Voorafgaand tret
band op bij Plato op 14 i
in het Kasteel in Alphi
den Rijn op 15 mei.
fij
De Afrikaanse stervoet eu
en AC Milan-collega va Ta
trick Kluivert, George 'PÏ
opent op 5 juni de Stiy1)
gen Haarlem. De Liberi. '0(
spits, en AC Milan-c(,ei
van Patrick Kluivert, is Pr
cef-vertegenwoordiger,
cef is het departemen 51
de Verenigde Naties da 'u
richt op de belangen va
kind. Tijdens het dried
evenement presenteert r
cef strips die bedoeld zijia;
jonge meisjes voorlichti111
geven over hygiëne, or11
wijs en aids.
Het bezoek van Weah :I
gelopen weekeinde bevcllf
door het New Yorkse h J1'
kantoor van Unicef er *e
plaatshebben omdat de ?e
geen verplichtingen hef:n
dens het komende
Frankrijk. Zijn door o:e
verscheurde land slaag
Beste Voetballer van df
reld (1995) laat zijn gere
ook zien bij de speciale>c
toonstelling die tijden3£
Stripdagen is gewijd aaj\a
thema Stripvoetbal
balstrip.
In de beurstent oper
Haarlemse Grote Markfé6
in het kader van hetF
Voetbal bijzondere aanir
worden gewijd aan intj
tionale en nationale f~
voetbalhelden, anti-voi
strips en de 25-jarige cai
van FC Knudde-tekf
Toon van Driel.