Foto-album Toto maakt verhalen los Cultuur Kunst sisss 0rde>! SS; W T 'Gulden Vlies' bergt schat aan originele vondsten Wie lang kijkt, krijgt het idee dat hij het beste met een perzik had kunnen trouwen Een kleurrijke voorstelling van PATS en PLONS INSDAG 28 APRIL 1998 'Veertig klachten aan de schepper' [OTTERDAMIn het Natuurmuseum Rotterdam is tot en me uni de tentoonstelling 'Prutswerk!, veertig klachten a Schepper' te zien. Tekortkomingen in het menselijk lichaam is het leidende thema. Het getob begint al bij de geboorte. Voor teelden variëren van kunstbenen en voeten op sterk water tot ?en maagdenvlies. Songfestival-historie op dubbel-cd m sterdam De Nederlandse historie binnen het Eurovisie Song- Nieuwe cd bij twintigste verjaardag en Stoel ange t de zijn *e weelHi estival is eindelijk op dubbel-cd vastgelegd. Producent Eddy )uwens slaagde erin de medewerking van alle Nederlandse pla- enmaatschappijen te krijgen voor dit project. Alleen de twee tedjes uit het allereerste songfestival-jaar 1956 ontbreken omdat :ld laarvan nooit plaatopnames zijn gemaakt. Nederland volgt met Pi leze dubbel-cd een trend die in andere Europese landen al jaren dj san de gang is. Daar verschenen eerder al cd's met historische e\ iverzichten van de eigen inzendingen naar het Eurovisie Song- u estival. De dubbel-cd 'De grootste Nederlandstalige Songfestival Hits' begint met 'Net als toen' van Corry Brokken uit 1957 en ïindigt met 'Niemand heeft nog tijd' van Mrs. Einstein uit 1997. J Kunstenaarsspiegels voor Aids Fonds 'rni m Duit ectief cholm'i d uit le Z\ zich erwten; jrant a arch lijker. heeft lie jaair obelpn isterdam Voor het Aids Fonds hebben een aantal kunstenaars spiegels bewerkt tot kunstwerken. Aan deze actie deden 22 foto- m grafen, schilders en illustratoren mee, waaronder Paul Huf, Jan Cremer en Jan des Bouvrie. De spiegels worden in het najaar verdeeld onder de giftgevers aan het fonds, dat mensen helpt met hiv en aids. De objecten zijn te zien in een aantal filialen 'van de Bijenkorf. In Amsterdam van 1 t/m 14 juni, Rotterdam is san de beurt tussen 16 en 29 juni, terwijl het Haagse warenhuis ,wefan 1 t/m 15 juli exposeert. isten fasa Ni ring. Is Sail augu' ke) hg, a Japanse schrijver Ando overleden roKYQDe Japanse schrijver Jinbei Ando is overleden aan long kanker. Hij werd 70 jaar. Ando, die een actieve rol speelde in de naoorlogse studentenbeweging en tot voor kort actief was in de politiek, was de hoofdredacteur van het linkse tijdschrift Gendai no Riron (Moderne Theorie). Viool van een miljoen voor RO den haag Het Residentie Orkest heeft een viool van één van de aal 1 ijk Di", :amen Ügathsj), )uwbui(j, lan plu grootste Italiaanse vioolbouwers, Giovanni Baptista Guadagnini (ca. 1711-1786), in bruikleen gekregen van een Nederlandse ei- jenaar die anoniem wil blijven. Volgens een woordvoerder van orkest is het instrument zeker een miljoen gulden waard. De viool is vernoemd naar de violist Blinder, leraar van Isaac Stern, bekend stond om zijn goede smaak voor vioolklanken. Con- :ertmeester Zino Vinnikov van het Residentie Orkest gaat het in- ument bespelen. Tijdens het Koninginneconcert op 30 april in n Haag doet hij dat voor het eerst in het openbaar. Hij neemt Blinder dan ter hand voor zijn solopartij in het vioolconcert i Max Bruch. progi Ballet, ook. al Caph 3 27, Sl Venezia van Rob Scholte in Nederland Amstelveen Rob Scholte's schilderij Venezia is voor het eerst in Nederland te zien. Het kunstwerk, dat 4,5 bij 3 meter groot is, eerder alleen op de Biënnale van Venetië in 1990 te bezich tigen. Venezia, dat in bruikleen wordt gegeven, krijgt met andere schilderijen (waaronder Muur van Vuur) en grafiek (zeefdruk- s! ken) van 9 mei tot en met 14 juni een plaats in het Amstelveense Jan van der Togt. Rob Scholte opent de expositie zelf £"P8r erna ïalj raspte ehakte ieslook en. Hel gddtK ïlijke ro e| )mdat 1 bodei fanti jn gew inpla idevo gevuld gedekt k is eet ol hee A KUI r het vi de bei n< biogra :en do meril - "''J. L ine n il Opeens valt er een even eerbiedige als mismoedige stilte over de gelauwerde rockhelden van Toto. Want op een late maandagmid dag in een Amsterdams hotel neemt de dood plaats tussen gitarist Steve Luka- ther (40) en toetsenist Da vid Paich (43). De eerste zucht diep, lijkt te verdrin ken in zijn bierpul en schuift ongemakkelijk in zijn stoel. amsterdam ton de lange/gpd Fucked up, man, de een na de ander overlijdt. Zoveel goede mensen die we persoonlijk heb ben gekend en met wie we ook hebben gewerkt. Nu weer Linda McCartney en een week eerder kregen we te horen dat een vriend van ons, Carlos Vega, zichzelf door het hoofd heeft geschoten. Hij was op tournee met James Taylor. Altijd vrolijk, vrouw, kinderen, mooi huis, succesvol drummer, honderden vrienden. Het waarom van de zelfmoord zullen we misschien nooit weten, hij had ook geen briefje achtergelaten of zoiets". Een treurig intro van een ge sprek dat over een feest dient te gaan: het twintigjarig bestaan van Toto, dat op 25 mei wordt gevierd met de release van het album 'XX Toto 1977-1997'. Een verrassend overzicht dat in bij na zeventig minuten onder streept hoe hoog en constant het niveau van de groep was en is. Paich: „Voor ons is het een soort foto-album waar je met liefde doorheen bladert en dat verhalen losmaakt. De eerste tien nummers wer den niet eerder uitgebracht, de laatste zestien minuten bevat ten opnames van het concert debuut dat Toto vorig jaar maakte in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg. Waaronder een unieke langgerekte uitvoering van de ruim vijftien jaar oude wereldhit 'Africa', met vijf per cussionisten en een traditioneel populariteit met als beste albums Toto IV (1982) en The Seventh One (1988). In het huidige decennium, waarin Lukather zich uitstekend profi leert als solo-artiest, waart Ma gere Hein echter regelmatig rond in Toto-kringen. De eerste grote klap was het overlijden van drummer Jeff Porcaro in 1992. Het album Kingdom of Desire was klaar en de single Don't Chain my Heart het uit toen Porcaro bezweek aan een hartaanval. Lukather: ./Heb je wel eens een broer Verloren? Want dat was Jeff voor ons, hij was ook het hart van tie band, de beste drummer met wie ik ooit heb gespeeld." De r t die a t af e Toto: „Wij zijn geen videoband. Geen leugens, geen machines zoals The Prodigy en dat soort house-acts doen." zevenkoppig koor diet ter plek ke werden 'gerecruteerd'. Paich: „We hebben dat nummer dui zenden keren gespeeld, maar dit was een schitterende nieuwe ervaring: achttien mensen op het podium." Ze zaten met elkaar op high- school, de vaders van Paich en de gebroeders Steve en Jeff Por caro waren bekende studiomu sici. De formatie uit Los Angeles stoomde al snel door naar de internationale top. De geraffi neerde mengeling van symfo nische hardrock, funk, pop en soul zou in de lange loopbaan regelmatig door critici worden afgedaan als te keurige muziek van een stel studiomuzikanten. „Moeten zij weten, interesseert me niets", zegt Lukather, die evenals Paich op honderden al bums van de meest uiteenlo pende artiesten is te horen. Paich is de inmiddels modder vette toetsemst, zanger en voor naamste componist, die door Lukather op het album komisch wordt vergeleken met Uncle Fester uit de beroemde tv-serie The Adams Family. Voordat Toto echt van start ging, had Paich al naam ge maakt via Boz Scaggs. Hij schreef tien songs, waaronder vier hits, voor diens elpee Silk Degrees uit 1976. De bijbeho rende tournee deed Scaggs met Toto als begeleidingsband. De jubileum-cd geeft subtiel aan waar Scaggs de mosterd van daan haalde, het is te beluiste ren in twee originele demo's uit 1977 die het prille Toto een pla tencontract bezorgden. Paich: „En dat was toch niet zo'n mak kelijke tijd, met dat disco-ding, toen middelmatigheid troef was." Ze kwamen er goed door, vooral de jaren tachtig brachten de grootste steun in Nederland was, is hen ook ontvallen: Alfred Lagarde. Lukather: „Big Al, God zegene hem." Paich: „Die gozer draaide bij wijze van spreken 24 uur per dag Toto op de radio." Mede daardoor ontstond een wat kromme situatie: een be roemde Amerikaanse rockband wiens grootste markt is te vin den in een klein land. Marke ting-manager Ruud Röben van platenlabel Columbia bevestigt dit. „Vanaf het vierde album verkoopt Toto, rekening i hou dend met inwonersaantal, zelfs beter in ons land dan in de VS." De absolute uitschieter is de verzamel-cd Past to Present (1990), waarvan in Nederland ongeveer een half miljoen exemplaren zijn verkocht. „Dat kun je enigszins vergelijken met artiesten als Michael en Janet Jackson." Hij schat dat Toto tot nu toe bijna twee miljoen cd's heeft verkocht in Nederland. Lukather: „En dat voor een groep die nooit op MTV is te zien. Wij zijn geen videbband. Geen leugens, geen machines zoals The Prodigy en dat doort house-acts het doen: druk op de knop, trek een gekke bek en hatsee, klaar is Kees. Wij spelen gewoon echt, weet je." Paich: „We mogen niet klagen met al die trouwe fans. En een mooi liedje met een goede stem, dat blijft altijd, daar ben -ik! van overtuigd." ho l/l/ ie de schilderij- t o W W en van Giuseppe ijs, Arcimboldi 27-1593) bekijkt, moet on- ïiddellijk denken aan het sur- "sme, aan kunstenaars als en De Chirico. We zien een •njiinman wiens gezicht geheel is iel ïmengesteld uit vruchten, een uur die ons over zijn blozen- appelwangen leeg en koud uijankijkt. En even verderop ko es len we het doek 'Herfst' tegen, cl en fruitig heerschap met tros- in druiven die een kroezende aardos moeten suggereren en eus als een sappige jutte- Een Flipje Tiel avant-la- ittre. Een eeuwenoud zoek- laatje met een cynisch-humo- stische ondertoon, looi zijn ze niet, de doeken Arcimboldo, de schilder die r de kunstkritiek is inge- eeld bij de stroming van het laniërisme. Zijn schilderijen ebben iets kouds, iets potsier- jks. In zijn tijd werden de door iem afgebeelde figuren meteen erkend. Maar in onze be bouwing speelt dat aspect We z 35 an zonder ziel, een 'mens tus- ;n aanhalingstekens', een fi- r die zo uit elkaar kan val- Ja, misschien kwam Arcim- oldo met zijn schilderijen ei- ïnlijk wel heel dicht bij de larheid. iiuseppe Arcimboldi werd in 527 geboren in Milaan, als telg een adellijke familie. Hij be- zijn artistieke loopbaan met et ontwerpen van fresco's en imen voor de kathedralen in lilaan. In 1562 stak hij de Al- vertrok hij naar aag om daar hofschilder te 'orden van het Habsburgse orstenhuis. broodheer van Arcimboldi keizer Rudolf de Tweede, leed aan depressies. Hij had :n bijna obsessieve belangstel- het vreemde en afwij- :nde. In zijn zogenaamde Kunst und Wunderkammem' gen portretten van dwergen, euzen en eenogigen. In een de kamers lag een jongetje t een open borstbeen. Achter dun vlies was zijn binnen- te zien. Een jezuïet in die tijd loemde dat vlies 'een raam lar het hart'. Skeletjes van die- en hingen als lugubere mario- rten aan draadjes aan het pla- ond. In een stuk kristal had tudolf het silhouet van de dui- el laten vastleggen. Hij ver- liepte zich in horoscopen en aartleggerij. Zijn raadsheer Ty- Brahe voorspelde dat ludolf op een dag zou worden i [ermoord. Daarop liet de vorst paden in zijn tuin overkap- n, zodat hij door niemand Vlies' door Leidse Vereniging voor Stu denten Augustinus Vnj bewerkt naar de Griekse mythe van lason en de Argonau- ten door Reinaert Hulleman en Michèle van Velzen Regie: Ane de Rooij. Muziek: Galactic Groove Busters Gezien: 27/4 (voorstelling van 18.00 uur), schouwburg, Het wemelde van de lijken en het stikte van de humor in de lustrummusical die studenten vereniging Augustinus gister avond tweemaal op de planken zette. Ter gelegenheid van het 105-jarig bestaan draaide een aantal studenten, in een heldere regie van Arie de Rooij, met ver eende krachten een dijk van een musical in elkaar. Een 'Argo' van speelgoedfor maat verwijst naar het schip waarin lason met zijn Argonau- ten rondvoer op zoek naar de kostbare vacht van een godde lijk ram. lason wordt in de voor- stelling afgeschilderd als een 'watje' van de eerste orde. Hij drinkt teveel op een koninklijk bruiloftsfeest, durft geen draak te verslaan en heeft niet eens leeuwen waaraan hij zijn hard vochtige oom kan voeren. De antiheld laat zich volledig koeioneren door een verrukke lijke Medea. Deze furie walst in haar zwarte laarzen over ieder een heen en als het nodig is, haalt ze een vervaarlijke nagel- vijl uit een van de schachten om Iasons baby's overhoop te ste ken want 'jonge dooien geven mooie lijken'. Een comédienne pur sang geeft gestalte aan deze geslepen heks met moordnei gingen. De muzikanten en componis ten van de Galactic Groove Bus ters zitten als band op het podi um en begeleiden de originele liedjes op een swingende ma nier. De zingende acteurs klin ken meestal vals maar de vrou wenkelen kleuren prachtig bij elkaar. Hier en daar is een rui sende zee hoorbaar. Het decor is smaakvol en met zorg uitge dokterd. Griekse zuilen maken een paleis, palmen een eiland, en een kroonluchter met wat gedrapeerd doek roepen een feestzaal op. Deze tragedie, waarin de een na de ander het leven l^at, bergi een schat aan priginele vondsten: lason en zyp kpr/iui ten, de Argonauten, woidftn na een avontuurtje op Lesbos, waar het strijdlustig vrouwvolk plotseling toch hetero blijkt te zijn, allemaal vader. Fluitend duwen zij hun kinderwagens en gooien zij zingend met eikaars baby's. Een kirrend meisjeskoor baadt zich blootsvoets in Griekse weelde en behaagt Me dea's vader als een harem. De koningin van Lesbos, de reine, is volgens tegenpool Medea zo 'citroentjesfris als een toilet blokje' en bezwijkt,ypordat lason het loodje legt. Studenten die in de zaal zatefcV'trioeten spijt hebben gehad <^lat zij niet aan deze inspirerende voorstel ling konden bijdragefti Dit lus trum was een feestje, i Fruit dat niet gaat rotten. Groente die nimmer stinkt. Voor eeuwenlang ligt onze leeftocht opgeslagen in de grote koelkast van de kunst. Schilders hebben ze vastgelegd: de uitjes in het zuur, de sjalotten, de blozende goudreinetten en sterappeltjes, de sappige meloenen, de asperges, kortom: al wat de aarde ons biedt. In de serie 'Kunstfruit' gaan wij nader in op het oeuvre van schilders, dichters, beeldhouwers en componisten die de groenten en vruchten des velds hebben vereeuwigd. In deze aflevering: de fruitschilder Arcimboldi. kindertheater recensie sabine van den berg Voorstelling 'Hellup!' door Kinder Toneel Club PATS en muziek - ensemble PLONS Tekst Hermine van Noort Regie Hermine van Noort en Fleur Ernst Muziek Fer Rigault en Joost van Reste ren Gezien 26/4, theater De Ware Liefde in Scholengemeen schap Visser 't Hooft, Leiden. Nog te zien aldaar: 17/5, 29/5, 31/5. kon worden gezien. In die sertmgmoest Arcimboldi zijn broodheer enige verstrooi ing brengen. Hij organiseerde grote cavalcades en schijnt zelfs de draaimolen te hebben uitge vonden. Daarin draaiden de prinsesjes en gravinnetjes scha terlachend rond, gadegeslagen door de depressieve Rudolf. Maar het grootste succes oogst te Arcimboldo toch met zijn portretten, die hij samenstelde uit vruchten, groenten, bloe men en voorwerpen. Bekend is het portret van de bibliotheca ris, geheel samengesteld uit boeken, en het schilderij van Calvijn, wiens trekken worden gevormd door een aantal zon- dig-naakte figuren. Het hoogte punt in Arcimboldi's oeuvre zijn echter de vier seizoenen, die hij afbeeldde als menselijke figu ren, samengesteld door wat die seizoenen afzonderlijk te bie den hadden aan groenten en fruit. Het was niet ongewoon voor schilders in die tijd om mensen af te beelden in de nabijheid van de dingen waarmee ze in het dagelijks leven veel te ma ken hadden. Maar wat Arcim boldo deed, was nieuw. De schilder Kokoschka schreef over zijn werk: 'De omkering van oorzaak en gevolg in de surrea listische schilderijen van Arcim boldo bestaat uit het feit dat de mens bij hem een optelsom wordt van voorwerpen, dat hij is wat hij eet en dat hij de som wordt van alles wat bestaat en wat hij produceert.' Tal van kunstenaars hebben zich laten inspireren door Ar cimboldo. Binnen de Vlaamse School kennen we een aantal schilderijen van berglandschap pen waarin we een gezicht her kennen dat onbewogen naar de eeuwig voorbijtrekkende wol ken staart. En wat te denken van die wereldberoemde poster met het gezicht van Freud, dat gezicht dat, als we goed kijken, wordt gevormd door een naakte vrouw? Een poster met de veel zeggende tekst: 'What's on a man's mind?' Arcimboldo was zijn tijd ver vooruit. Wie zijn werk lang be kijkt, merkt ineens dat de leeg gegeten druiventros toch wel erg veel lijkt op onze bronchiën en krijgt langzamerhand het idee dat hij misschien nog wel het beste met een perzik had kunnen trouwen. cees van hoore Door een verhuizing moet Josje naar school. Daar heeft ze flink de balen van. Alsof dat niet genoeg zorgen baart, heeft ze het ook nog eens aan de stok met twee etterbakjes van een broertje en zusje die de stiefzusters van Asse poester in slechtheid overtreffen. Dit tranendal vormt de basis van de spannende jeugdvoorstel ling 'Hellup!': een onderhoudend toneelstukje versierd met muziek en dansbewegingen. In deze tiende productie van Kinder Toneel Club PATS worden alle personages uitgebeeld door kinderen in de leeftijdsgroep van zes tot en met twaalf jaar. Gedurende het volle uur dat de spelertjes zich op het toneel uitleven, bevindt het volwassen en semble zich met altsax, tenorsax, keyboard en trompet in hun buurt. De muzikanten zitten be scheiden, als verhuizers, in een hoek van het po dium. De composities zijn eenvoudig maar ge heel in dienst van het stuk. De dansjes zijn suf en worden (met recht) verlegen uitgevoerd. Alleen een choreografie waarbij de kinderen, op het rit me van een tango, vier schermen omdraaien zo dat de muren van een schoolgebop^vj-tevoor schijn komen, is het aanzien waard. De toneelschrijfster wil niet om de hëlélrings- wereld van het 'moderne kind' heen erL bedient zich van voor-de-hand-liggend kinderjargón als: Spice Girl-barbie, flippo-verzameling, ïeni Power Ranger-strijdpak. Gelukkig worden deze armoe dige 'statussymbolen' creatief aange\Vtnd. De barbie heet 'Kerrie', als het kruid dat je/door je eten roert en de flippo-verzameling komt tot le ven in een ruisend kostuum. Het strijdjiak is een samenraapsel van allerlei attributen die^ ftipfs met Power Rangers te maken hebben. Josje's poppen klimmen stiekem uit het simpe le decor, grote verhuisdozen in een kinderkamer, om haar te behoeden voor schoolse ellende. Een hippe barbie en een sjofele lappenpop slepen haar glorieus door de eerste schooldagheen. Een hoogst amusante rol is weggelegd voor een garde die haar kluts (lees: handvat) kwijt is. De moraal van het verhaal: 'Wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in' ligt er lekker v#, bo venop. Josje kent geen genade. Het nare broertje en zusje eindigen in een dichtgesnoerde verhuis doos. Deze kleurrijke voorstelling tekent een vastomlijnd zwartwit verhaal in een muzikaal jas je waarbij de good, guys het ruimschoot^ winnen van de bad guys. En zo hoort het ook in een klei- ne-mensen-wereld waarin zelfs je eigen tapiilie niet meer te vertrouwen is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 19