'Verzakelijking holt ambt uit' van jongeren gelooft in Go Meerderheid Kerk Samenleving ft DINSDAG 28 APRIL 1998 jubileumboek Matthiasparochie warmond Het jubileumboek 'Matthias te Kijk' is uit. Het boek verschijnt ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van de pa rochie St. Matthias te Warmond. Negen Warmonders droegen bij aan de samenstelling van het jubileumboek. Het boek omvat vier eeuwen kerkgeschiedenis, omdat ook de ontstaansgeschie denis wordt behandeld. Vorig jaar werden er al verschillende festiviteiten georganiseerd rond het jubileum. Met de publicatie van het boek 'Matthias te Kijk' wordt deze periode van feest nu .afgesloten. Het boek is te koop voor 59,95 gulden (47,50 gulden voor intekenaars). Het is af te halen van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur aan de pastorie van de Matthias- kerk, Herenweg 78 te Warmond. Gezinsdienst in Rijnsburg runsburg In de Immanuelkerk in Rijnsburg wordt op 3 mei een i aangepaste gezinsdienst gehouden. Philadelphia, een protes tants-christelijke vereniging voor mensen met een verstandelijke handicap, hun ouders, familie en vrienden, organiseert deze ge zinsdienst. Het korps DVS uit Katwijk zorgt voor de muziek. Voorganger is ds G. Snel, gereformeerd predikant in Rijnsburg. De dienst begint om 15.00 uur en nadien is er koffie en fris. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: door de classis Leiden als predikant voor buitengewone werkzaamheden (i.v m. de benoe- I ryiing als hoofd van de dienst gees telijke verzorging van het Leids Uni- vërsitair Medisch Centrum) A.J. OHbrhmer te Hoofddorp, die dit be roep heeft aangenomen; te Norg (parttime): A.C. Troost, kandidaat te Utrecht; te Hollandscheveld J. de Goei te St. Maartensdijk (deelge meente); te Bruinisse (toez.) W. Wagter te Capelle aan den IJssel. Aangenomen naar Roden J. Hiem- ,stra te Wapenveld (deelgemeente De Kandelaar); naar Harmeien H.W. -Riphagen, predikant voor bijzonde re werkzaamheden te Rotterdam- j Zuid (geestelijk verzorger 'Ikazia t: fiekenhuisj. Bedankt: voorZwijndrecht H. Schi- paanboord te Waddinxveen, voor Kampen (wijk 3)(toez.) D. Dekker te 'Harderwijk. GEREF.KERKEN Beroepen: te Ureterp (parttime) drs. f.W. Fokkema, wonende te Lemmer j .jypormalig legerpredikant); te Die- men (SOW) drs. W. Hortensius te Uithoorn (SOW)( parttime): te Nieu- werkerk (Zld.G.J. van Aalst te Ridderkerk. Aangenomen: naar Oudewater (bei den parttime) mw. drs. A. Myburgh te Ezinge en drs. W. Westerveld, kandidaat te Ezinge. GEREF.KERKEN VRIJG. Beroepen: te Bergentheim (derde predikantsplaats) R. van Wijnen te Noardburgum. CHR.GEREF.KERKEN Beroepen: te Lisse ds. J. van Lange- velde te Hengelo (Ov). Bedankt: voor Aalsmeer D. Quant te 's-Graven hage-R ijswijk. GEREF.GEMEENTEN Bedankt: voor Nieuw-Beijerland en voor Leerdam M. Karens te Werken dam; voor Arnhem A. Bac te Bode graven. OUD GEREF.GEMEENTEN IN NED. Beroepen: te Woudenberg: A. Kort, wonende te Putten. Dominee Witteveen nieuwe voorzitter predikantenbond REDACTIE DICK VAN DER PLAS, HAARLEM KEES VAN DER LINDEN Een predikant is géén werkne mer. En de Bond van Neder landse Predikanten (BNP), waar zo'n 3800 predikanten bij zijn aangesloten, is géén vakbond. Toch wil ook ds.R.M. Witteveen (vrijzinnig hervormd) uit Haar lem het wel eens hebben over arbeidsvoorwaarden en salaris. De afgelopen week volgde hij ds.L. de Liefde uit Amstelveen op als voorzitter van de belan genorganisatie voor dominees. Al is het predikantschap een geestelijk beroep, dat betekent nog niet dat er niet over het aardse slijk mag worden ge sproken. „Ook wij mogen over de centen zeuren. Al houdt on ze bond altijd de belangen van de kerk in het oog", aldus Wit teveen. „Bij salarisonderhande lingen halen we de kerken niet het vel over de neus." De predi kanten die bij de BNP zijn aan gesloten nemen zonder be zwaar genoegen met minder. „We beseffen heel goed dat de kerken maar een beperkt bud get hebben." Wat betreft opleiding, inzet en leidinggevende capaciteiten wordt de beroepsgroep onder betaald, meent Witteveen. „In de nieuwe kerk die straks gaat ontstaan, de Verenigde Protes tantse Kerk in Nederland, ko men we qua salaris lager uit dan je op grond van onze functie waardering zou mogen ver wachten." Een van de oorzaken hiervoor is, dat predikanten al jaren trendvolgers zijn van de rijksambtenaren, die er de laatste jaren financieel niet erg op vooruit zijn gegaan. „De ambtenarenbonden onderhan delen niet meer over salarisver hoging, maar over werktijdver korting en meer vrije dagen. Daar hebben wij niets aan; wij kennen geen vaste werktijden." Een predikant heeft niet zo maar een baan, vindt Witteveen uit, maar vervult een 'ambt'. „Het is een vrij beroep en het is uniek. Je moet verantwoording afleggen aan de kerkenraad, maar je bepaalt toch groten deels zelf wat je doet; je bent onafhankelijk. Eigenlijk kun je predikanten alleen vergelijken met wethouders, die in een soortgelijke verhouding staan tot hun gemeenteraad. De NBP signaleert dat het ambt steeds meer onder druk komt te staan. De status van het beroep daalt, de dominee is niet onaantastbaar meer. De toene mende verzakelijking van de sa menleving speelt daarin een rol, aldus Witteveen. „Kerkenraden zijn steeds meer geneigd de predikant te controleren. Ze vragen waar hij zijn tijd aan be steedt, hoeveel uur hij in pasto raat steekt, hoeveel uur in de voorbereiding van zijn preek en ga zo maar door. Daar kunnen ze ook te ver in gaan." Ook de predikanten zelf dra gen bij aan de uitholling van het ambt. „Vooral jongere collega's kiezen steeds vaker voor een aanstelling in een zieken- of verzorgingshuis, dus voor dui delijk afgesproken werktijden en geen gezeur. Ze komen om negen uur, en als de klok op vijf uur staat, dan is de tijd om." Als deze ontwikkelingen doorzetten, verliest het ambt veel van zijn aantrekkelijkheid, waarschuwt Witteveen. „De persoonlijke vrijheid die bij het ambt hoort, is een groot goed, dat beschermd moet worden." De vrijheid die predikanten de afgelopen eeuwen hebben ver worven, moeten ze niet prijsge ven. Met afschuw herinnert hij aan vroeger tijden, toen ook voor predikanten gold 'wiens brood men eet, diens woord men spreekt'. „In de dorpen had de ambachtsheer het recht een predikant aan te stellen. Zijn bemoeienis kon heel ver gaan. Hij kon bijvoorbeeld voorschrijven welke onderwer pen de dominee in zijn preek maar beter kon laten liggen. Witteveen zou geen dominee zijn, als hij niet ook op de posi tieve veranderingen in het ambt zou wijzen. „Vroeger zat je als predikant op een troon, dat was verkeerd. Je verricht toch in de eerste plaats dienst aan de mensen." In de beginjaren van zijn loopbaan moest Witteveen soms letterlijk op een troon plaatsnemen. „Als ik in mijn eerste gemeente op verjaar dagsvisite ging, kreeg ik in de Jezus van Nazareth lijna iedereen, oif hij nu gelovig is of niet, heeft Jezus gehoord. Niemand heeft im- ners in de afgelopen tweeduizend jaar het hart de mensen meer beroerd dan deze man, vordt vastgesteld in de inleiding van het boek Jezus van Nazareth. Esoterisch bijbellezen', /olgens de auteur Hans Stolp maakte Jezus on- lerscheid tussen algemene kennis en geheime tennis. De laatste kennis is slechts tussen de re gels door te ontdekken en was ook be kend aan christelijke H.J. Heering tyVathëeit de filosofie mtzt/FÊxi - BOEKBESPREKING gnostici en bewegingen als de Rozekruisers en de Tempeliers, aldus Stolp. Volgens de esoteri sche visie op de bijbel is Jezus van Nazareth als drager van de Christuskracht een voorbeeld, een wegwijzer voor hoe wijzelf gaandeweg de drager kunnen worden van de Christusgeest, die louter liefde is. De kerkelijke traditie gebruikt de bijbel om de esoterische traditie af te wijzen. De au teur vindt het daarom boeiend om in dezelfde bijbel verwijzingen naar de esoterie te vinden. 'Jezus van Nazareth. Esoterisch bijbellezen' door Hans Stolp verscheen bij uitgeverij Ankh- Hermes en kost 29,50 gulden. Jezus van \a-iihtn 'jiattf UWM tsateriscfi HijOeffczen Wat heeft de filosofie met God te maken? Jezus in Salland Op de in de titel van dit boek gestelde vraag zijn verschillende antwoorden mogelijk. De één zegt: „Niets, want God bestaat niet en kan niet bestaan." Anderen zeggen dat filosofie al les met God te maken heeft omdat zij filosofe ren vanuit een bepaalde godsopenbaring of omdat zij al filosoferend een bepaalde religieu ze visie ontwerpen. Dr. H.J. Heering (1912), emeritus hoogleraar godsdienstwijsbegeerte en ethiek aan de Rijksuniversiteit Leiden, stelt zichzelf in zijn boek dezelfde vraag. In zijn ant woord komt hij uit op een denken dat naar 'wijsheid' streeft. Een dergelijke filosofie over schrijdt de grenzen van het 'weten', volgens de auteur. In het boek leidt de auteur de lezer langs de verschillende stromingen en grootheden uit de geschiedenis van de filosofie. Gedeelten uit de oorspronkelijke geschriften zijn te vinden op de linkerpagina's. 'Wat heeft de filosofie met God te maken? door H.J. Heering ver scheen bij uit geverij Meine- ma en kost 32,5(kgulden. In het boek 'Jezus in Salland' vertelt Henk Hei develd een fictief verhaal over een joodse leraar die zich tijdelijk met de voornaam Jezus tooit en vijftig jaar na de holocaust door Salland wan delt. Deze joodse leraar brengt de "Verduidelij king': een mystieke uitleg die het geestelijke erf goed van jodendom, christendom en islam bij elkaar brengt en er één essentie uit opdiept: je naaste, dat ben je zelf. De Jezus in dit boekje spaart niemand. Hij jaagt conservatieven en progressieven op de kast met verhalen die je uit je slaap kunnen houden. De Jezus in dit boekje komt heel dichtbij. Hij reist met de trein van Zwolle naar Enschede. Henk Heideveld is beeldend mysticus en postmodern devoot. Komende zomer zal hij de hoofdpersoon van zijn werk letterlijk navolgen in Salland. Het boekje bevat illustraties van de auteur en is mooi uitgevoerd. 'Jezus in Salland' door Henk Heideveld ver scheen bij uitgeverij Ten Have en kost 24,95 gulden. Foto uit de archieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde bank- of girocheque ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 centimeter in zwart wit) op te sturen naar het Leidsch Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante be taling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen'drie weken. ANN01898 ANN01973 Donderdag 28 April TER AAR Maandag j.l. was het voor de kin deren van de openbare school een recht aange name dag. Des morgens te negen uren kwamen de kinderen in de school in opgewekte stem ming bijeen en werden onthaald op krenten brood en chocolade. In tegenwoordigheid van het bestuur en de secretaris dezer gemeente werden allereerst door de kinderen eenige lie deren gezongen. Bij de uitdeeling van de prijzen, die tot be vordering van getrouw schoolbezoek werden uitgereikt, bleek, dat dit bezoek door veel kin deren was gehuldigd. Het schoolverzuim vindt voornamelijk oorzaak in den veldarbeid, die in deze gemeente op groote schaal wordt uitgeoe fend. 'De burgemeester dankte het hoofd der school, den heer G.C. Weeren, voor de krach ten, die hij aan het onderwijs heeft besteed, en gaf van zijn ingenomenheid blijk met de liede ren, die ten opzichte van het Vorstenhuis zoo uitstekend werden ten gehoore gebracht, en sprak den wensch uit met dezelfde krachten voort te gaan. LEIDEN Ten einde het in onze vestibule ter bezichtigingte stellen ontvingen wij van den heer Hazeberg, Apothekersdijk, alhier - die er steeds een uitnemend voorzien magazijn voor photographie-artikelen voor amateurs op na houdt, welke kunnen concurreeren met die uit de grootste magazijnen op dit gebied - een ge- fheel compleet photo-toestel met toebehooren. Voor een betrekkelijk klein bedrag kan men thans amateur-photograaf worden! zaterdag 28 april LISSE Het bloemencorso van de Bollenstreek is onderweg. Van Haarlem naar de Warmonderdam in Sassenheim. De vele tiendui zenden die vandaag naar de Bol lenstreek zijn gekomen om het bloemencorso "Mooi Nederland" voorbij te zien rijden, zijn getuige van een ongelooflijk mooi en speels kleurenschouwspel. Ze kun nen tevens zien dat Nederland op toeristisch gebied nog meer te bie den heeft dan uitsluitend de bloei ende bollenvelden. Voor het eerst eigenlijk presenteert zich toeris tisch Nederland in deze bloemen- stoet, die er zijn mag. Ongeveer veertig minuten duur de het voor het corso met 21 praal wagens en 7 met fraaie toeven ver sierde personenauto's en daartus sen in de muziekkorpsen voorbij was. Onophoudelijk werden kreten van verwondering geslaakt. Vooral uit de monden van de buitenlan ders, die zoiets moois nog nooit hadden gezien. Een kleine tiendui zend belangstellenden maakten gebruik van de mogelijkheid om de corsowagens in de Hobaho-hallen van nabij te bezichtigen. Voor de jury was het geen ge makkelijke taak tot een eindoor deel te geraken. Daardoor was het pas gisteravond laat voor de uitslag werd gegeven. Met slechts drie punten verschil won "Lentefanfa re" van de Nationale Bloementen- Jongeren zijn geloviger dan onderzoek tot nu toe uil Van de Nederlandse jongeren gelooft 56 procent ii persoonlijke God, in een levensgeest of hogere krac procent gaat wel eens naar de kerk. Dat zegt de stic Nationaal Onderzoek Christelijke Jongeren op gron een enquête onder 6000 Nederlanders tussen 15 jaar. rijswijk anp Drie jaar geleden concludeerde het Sociqal en Cultureel Planbu reau (SCP) dat 77 procent van de mensen in de leeftijdsgroep tussen de 16 en 35 jaar buiten kerkelijk is. De trend van ont kerkelijking en secularisatie zet volgens het planbureau onver minderd door. Ervaringen Een aantal christelijke organisa ties kon deze conclusies moei lijk rijmen met de eigen ervarin gen. Op de EO-jongerendagen is het immers drukker dan ooit, religiositeit is een steeds popu lairder thema in zowel christe lijke als niet-christelijke media en christelijke muziekfestivals zoals het Flevofestival moeten verhuizen naar locaties die zijn berekend op meer bezoekers. Veertien organisaties, waar onder het CDJA, de EO, Conti nental Sound/Kunstenbond CNV en Youth For Christ gaven de Erasmus Universiteit in Rot terdam opdracht tot een onder zoek. Zij wilden opheldering over de paradox tussen ee f|( tenschappelijk ontkerkelijking en een 'si tief gevoelde' religieuze vinK- rijdt :n st De conclusie van de zoekers is dat de vraag ho gieus Nederland nu eigen afhankelijk is van de om ving van het begrip godsi Voor de onderzoekers w definitie de beschikbai i van antwoorden op zinge vragen. iel 'SS< Conclusie Een opvallende conclusie gelovige kerkelijke jon zich minder schuldig aan etnische discriminati ongelovige buitenkerke! De aandacht en tolerantii de medemens blijkt bij de telijke jongere groter te zij bij zijn niet-christelijke lei genoot. Die heeft juist als kenmerkende een hei tische waardenoriëntatie, zier maken en van het levi nieten zijn voor hem het naamste. L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr.18.00-19.30uuren Zaterdag 10.00-12.00uur 071-5128030 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, r. van Brussel (ad/und) REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J. Preenen chef red. Groot Leiden A J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie T, Brouwer de Koning, chef Rijn- en Veenstr. E. Straatsma, chef red. Regio Leiden Redactie: 0 Hoofdredactie: 0 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tc per kwartaal per half jaar (a per jaar fs :h afschrijven van het abon geld, ontvangen 1,- korting per betalinc VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEE Voor mensen die moeilijk lezen, slechte hebben of blind zijn (of een andere leei hebben), is een samenvatting van nieuws uit het Leidsch Dagblad op geluids beschikbaar. Voor informatie 0486-4864! (Centrum voor Gesproken Leduur, Grave K N H U o. uit Oegstgeest behaalde een dik verdiende tweede prijs in het Bloemencorso FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD toonstelling "Keukenhof". weten te willen onderhandelen LEIDEN/ZAANDAM Albert Heijn over eventuele aankoop van de gro- heeft belangstelling voor de Groen- te hal met parkeerterrein voor de oordhal. De onderneming heeft het stichting van een zelfbedienings gemeentebestuur van Leiden laten warenhuis. ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feesti Academisch Ziekenhuis: zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00 u. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Academisch Ziekenhuis: tel. 071-5269111 Onderzoek NOCJ R.M. Witteveen: „Ook wij mogen over de centen zeuren. Al bond altijd de belangen van de kerk in het oog". FOTO UNITED PHOTOS^eeIS gerei zitkamer de beste stoel aange- broekie opgeprikt te weza 'oor wezen. Daar zat ik dan als jong vond ik vreselijk."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 14