'Ik heb die etterbakken door' SS
Gary Numan wil het nu echt gaan maken
r
Carroussel benadert Hedd
Gabler niet zonder ironie
r
Cultuur&Kunst
Sobere
VRIJDAG 17 APRIL 1998
chef* jan rijsdam, 071-5:
CD-presentatie van Ganesha
hillegomDe groep Ganesha, afkomstig uit de Bollenstreek, pre
senteert vanavond in Hillegom de gloednieuwe cd 'Life is a Mas-
cerade'. De hardcore-band doet dat tijdens een optreden in OJC
Solution aan de Van den Endelaan 7. Kaarten voor dit feest zijn
verkrijgbaar bij The Wear House in Leiden, Movie Dreams in
Sassenheim en bij Prominent Music en Solution in Hillegom. De
toegang bedraagt een tientje, aanvang 21.45 uur.
Bevrijdingsbal in In Casa
leiden De stichting Jazz on Sunday houdt ook dit jaar op 5 mei
het traditionele Bevrijdingsbal. Net als vorig jaar is het evene
ment in de discotheek In Casa aan de Lammermarkt. In de pub
spelen de Party Players, in de grote zaal treedt de Frits Landes-
bergen Big Band op. Op de achtergrond worden filmbeelden uit
1945 geprojecteerd. Kaarten voor het bal (10 gulden) zijn in be
perkte mate verkrijgbaar bij Henny's Rits in de Janvossensteeg
en bij sigarenmagazijn Fielemon aan het Bevrijdingsplein.
De Kast naar Stompwijk
stompwijk» De populaire Friese groep De Kast treedt op 27 juni
op in Stompwijk. Het concert is op hel kermisterrein en begint
om 2Ö.0Ó uur. De organisatie is in handen van De Gouden
Leeuw, alwaar ook kaarten (22,50 gulden) in de voorverkoop
verkrijgbaar zijn. Ook bij De Egelantier in Hazerswoude en bij
De Eendenkooi in Zoeterwoude kunnen voorafkaarten worden
gekocht.
Leonardo DiCaprio aangeklaagd
los angeles De Amerikaanse acteur Leonardo DiCaprio, hoofd
rolspeler van 'Titanic', is voor de rechter gedaagd door een film
producent die beweert dat de acteur de distributie van 'Don's
Plum', een lowbudget-film uit 1995, probeert tegen te houden.
Producent David Stutman eist tien miljoen dollar van DiCaprio
wegens contractbreuk. DiCaprio zou niet tevreden zijn met het
resultaat en bang zijn dat vertoning van de film zijn carriere zal
schaden.
Schilder William Congdon overleden
milaan De Amerikaanse kunstschilder William Congdon, de
laatste vertegenwoordiger van de New-Yorkse stroming 'action
painting', is woensdag op zijn 86ste verjaardag in Milaan overle
den aan een hartinfarct. Congdon werd in 1912 geboren in Pro
vidence (Rhode Island), maar heeft het grootste deel van zijn le
ven doorgebracht in Italië. Na de oorlog ontwikkelde hij zich in
de Verenigde Staten als schilder van abstracte en expressionis
tische doeken. Een van zijn bekendste werken is 'Black City', een
impressie van New York.
Meer subsidie voor Holland Festival
den haag De subsidie voor het jaarlijkse Holland Festival wordt
verhoogd met 800.000 gulden. Dat heeft de regering toegezegd,
nadat de hele Tweede Kamer zich achter deze wens van WD-
parlementariër Van Heemskerk had geschaard. Het Holland Fes
tival beschikt nu nog over een budget van 6,5 miljoen gulden,
waarvan 5,2 miljoen gulden aan de programmering wordt be
steed.
Dick Maas schrijft misdaadroman
amsterdam Regisseur Dick Maas heeft zijn eerste boek geschre
ven. De actieroman heet 'Salvo'. Dieuwertje Blok overhandigde
gisteren het eerste exemplaar aan Maas, die vooral bekend werd
door zijn films 'De Lift', 'Amsterdamned' en 'Flodder'. Regis
seur/producent Dick Maas (1951) heeft geprobeerd om het mis-
daadboek, uitgegeven door Prometheus /Bert Bakker, even span
nend te maken als zijn actiefilms. De reden dat Dieuwertje Blok
het eerste exemplaar aan Maas aanbood, is dat zij tv-presen-
tatrice is net als Salvo-hoofdpersoon Susan Delaney.
Erna Sassen als rebels pleegkind Gilly, volgende week in Eeidse Schouwburg
Een moeder van 36 die een
meisje van twaalf speelt.
Het was even wennen voor
actrice Erna Sassen. Toch
merk je op de planken
niets van dat grote leef
tijdsverschil. ,,Je hobbelt
van de een naar de ander/
ze hebben steeds het beste
met je voor/ en hopen dat
ik positief verander/ maar
ik heb die etterbakken heel
goed door", zingt ze fel. Er
na Sassen is Gilly, het re
belse pleegkind dat de
hoofdrol speelt in de naar
haar vernoemde familie
voorstelling. Gilly is boos.
Ze gedraagt zich onmoge
lijk en wil maar één ding:
terug naar haar moeder",
legt Sassen uit.
laren martin hermens
Een theatervoorstelling met een
boodschap. Al valt er ook best
wat te lachen. ,,Ik houd van
voorstellingen met een maat
schappelijk thema", vertelt Sas
sen. ,,Dan heb je tenminste iets
te vertellen." Ze noemt het toe
val dat ze in 'Gilly' speelt. Regis
seur Bruun Kuijt, met wie ze in
het verleden al eens een caba
retvoorstelling speelde, vroeg
haar voor deze rol.
De afgelopen twee jaar stond
ze niet op de planken. ,,Ik hoef
de niet zo nodig. Ik heb er be
wust voor gekozen om thuis te
blijven nadat mijn zoon was ge
boren. Ik wil hem zien opgroei
en. In die twee jaar heb ik het
theater helemaal niet gemist.
Maar ja, er moet toch brood op
de plank komen."
'Gilly' vertelt het verhaal van
een pleegkind dat na omzwer
vingen bij verschillende pleeg
gezinnen terecht komt bij me
vrouw Trotter. De 12-jarige Gilly
heeft een hekel aan mensen die
het beste met haar voor heb
ben. Ook op het nieuwe op-
vangadres dreigt het mis te
gaan. Maar de liefdevolle aan
pak van mevrouw Trotter zorgt
voor een kentering in het ge
drag van de opstandige Gilly.
„Ze is een rebelse meid", zegt
Ema Sassen als het pleegkind Gilly: „Je hobbelt van de een naar de ander."
Erna Sassen over haar toneelka
rakter. „Maar toch blijft ze een
kind. Wat me aanspreekt in
haar is de rechtstreekse manier
van reageren. Verder doet ze er
alles aan om haar verdriet te
verbergen. Daar herken ik wel
iets van mijzelf in. Ik was als
kind ook stoer, wilde mijn emo
ties ook niet aan de buitenwe
reld laten zien. Ik ben een drift
kikker, net als Gilly. Het is leuk
om die kant uit mijn jeugd nu
op toneel te kunnen botvieren.
Dat kwaaie moest ik vroeger in
houden, omdat het thuis niet
werd getolereerd. Er liepen
meer mensen rond waarmee je
rekening had te houden. .Met al
die herinneringen kan ik nu wat
doen. Dat maakt van Gilly één
van de leukste rollen die ik tot
nu toe gespeeld heb."
De voorstelling is opgezet in
samenwerking met de Federatie
Pleegzorg. Die wil zo meer be
langstelling kweken voor haar
werk. Jaarlijks zoekt de federatie
voor veertienduizend kinderen
voor korte of lange tijd een op-
vangadres. Er is echter een
chronisch tekort aan pleegge
zinnen.
„Tijdens de voorbereidingen
voor deze productie heb ik ge
praat met mensen uit de pleeg
zorg. Ik kwam heel aardige
mensen tegen; het is leuk om te
zien dat zulke mensen nog be
staan. Ik denk dat je als
pleegouder heel veel tijd en
energie in je gezin moet steken.
Soms mislukt het en dat kost
veel pijn en verdriet. Ik vind het
geweldig dat er mensen zijn die
het doen. Ik zou het zelf op dit
moment niet aandurven. Mis
schien wel als ik ouder ben en
mijn kinderen volwassen zijn. Ik
weet niet of ik het geduld kan
opbrengen. Je moet als
pleegouder vaak met weinig re
sultaat tevreden zijn. Ik denk
dat ik gauw zou gaan twijfelen
aan mezelf."
„Je hebt vaak te maken met
kinderen die uit hele nare of
moeilijke situaties komen. Kin
deren voelen een onvoorwaar
delijke liefde voor hun ouders.
Dat maakt ze zo ontroerend.
Dat geldt ook voor Gilly. Zij
heeft een ideaalbeeld van haar
FOTO GPD/ROLAND DE BRUIN
echte moeder maai- komt er
achter dat dat beeld niet klopt.
En dan moet ze toch verder. Ze
zet zich eerst af, maar ontdooit
dan toch en is blij met haar
pleegmoeder.
„Tijdens de voorbereidingen
zei een pleegkind: het belang
rijkste is dat je ergens komt
waar je gewoon'je eigen plek
hebt en dat mensen je met rust
laten. Dat soort basale dingen
zijn heel belangrijk voor een
kind. Als er een soort van relatie
komt met de pleegouders, moet
die vanzelf komen. Je kunt dat
niet gaan pushen."
'Gilly', woensdag 22 april in de
Leidse Schouwburg; 26 april in
De Meerse in Hoofddorp.
Engelse wavepionier heeft spijt van het verleden
londen mark roos
In de jaren zeventig en tachtig
was hij het pispaaltje van de En
gelse pers. Gary Numan werd in
en vlak na zijn hoogtijdagen af
geschilderd als een rare dwerg,
die afschuwelijk pathetische,
'Bowie-esque' rotmuziek maak
te, als een brokkenpiloot en als
een rechtse bal met een voor
liefde voor geldverslindende
hobby's.
Achttien jaar was de Engelsman
Gary Numan toen. Zijn band
heette Tubeway Army. Met 'Are
Friends Electric' en 'Cars' scoor
de hij dikke hits. De mix van
zwaarmoedige synthesizerpop,
vocalen met een aan Bowie re
fererende nasaliteit en snik en
pompeuze podiumshows met
lasers, bewegende decors en
rookwolken gingen er bij lief
hebbers van new wave in als
koek, de pers had er zelden een
goed woord voor over. Zo snel
als zijn ster steeg, zo snel raakte
Gary Numan in de vergetelheid.
Hoewel hij zo ongeveer om het
jaar een nieuwe plaat uitbrengt,
haalt hij zelden meer de kran
tenkolommen.
Sinds een jaar of twee lijkt het
tij gekeerd te zijn voor Numan.
Vorig jaar verscheen de tribute-
cd 'Random', waarop artiesten
als Foo Fighters, Beck en Smas
hing Pumpkins nummers van
Gary Numan coveren. Het
tweede deel van Random, met
daarop remixen Numan-songs
door dance-acts, is in de maak.
„Het blijkt toch dat veel mu
zikanten die nu aan de weg tim
meren vroeger naai' mijn mu
ziek luisterden", zegt Numan.
„Ik hoorde van bandleden van
Nine Inch Nails dat ze synthesi
zer zijn gaan spelen nadat ze
platen van mij hadden gehoord.
Ook artiesten als Beck, Smas
hing Pumpkins, Marilyn Mans-
on, The Prodigy en Afrika Bam-
baataa hebben allemaal aardige
dingen over mijn muziek geroe
pen tegen journalisten."
De reputatie van Numan lijkt
in ere hersteld. Voor het eerst
krijgt de Londenaar ook- weer
positieve recensies en geeft hij
interviews met journalisten die
hem positief benaderen. „Ik
denk dat ik mijn carrière voor
een groot deel zelf om zeep heb
geholpen in de jaren tachtig",
blikt hij terug. „Ik was hartstik
ke jong en oneivaren toen ik
doorbrak. Ik heb veel inschat
tingsfouten gemaakt. Ik heb een
paar funkplaten gemaakt, maar
besefte pas relatief laat dat die
muziek mij eigenlijk helemaal
niet lag. In de jaren tachtig
dacht ik me te kunnen permit
teren niet te veel live optredens
te doen, waardoor ik binnen no
time uit de picture raakte. Ook
riep ik de verkeerde dingen op
de verkeerde momenten op de
verkeerde plaatsen.
In feite heeft zijn imago er
voor gezorgd dat Numan in het
verdomhoekje raakte. Numan
reed in Ferrari's, bezat een pri-
vé-vliegtuig, sprak zijn steun uit
voor totalitaire regimes en liep
rond in dure kleren. Zijn hou
ding en uitspraken waren op
zijn zachtst gezegd niet bepaald
gemeengoed in de muziekbusi-
ness van de jaren tachtig.
„Als ik wat ouder en erva
rener geweest was, had ik me er
wel doorheen geslagen. Nu
kreeg ik een stempel opgedrukt,
waar ik nooit meer vanEtf kwam.
Het ging van kwaad tot erger.
De pers ging me steeds negatie
ver benaderen. Op een gegeven
moment heb ik besloten geen
interviews meer te doen. Ook
dat helpt niet, want schrijven
doen ze toch."
Sinds de loftuitingen van po
pulaire hedendaagse artiesten
aan het adres van Numan, heeft
de Engelsman weer krdiet bij
pers en publiek. In de jaren
tachtig kreeg hij geen poot aan
de grond bij platenmaatschap
pijen, waardoor hij zijn platen
in eigen beheer, in een kleine
oplage aan de mens bracht. Nu
heeft hij een platencontract bij
een goede, serieuze platen
maatschappij, Eagle Records.
Daarop verscheen eind vorig
jaar het album 'Exile', dat sterk
doet denken aan de Are Friends
Electric-periode van Numan.
„Ik beschouw dit als een kans
op een tweede carrière. Ik heb
een goed platenlabel, ik ga lek
ker op tournee, ik heb eindelijk
de kans om mensen te laten ho
ren dat ik nog steeds leef. Mijn
vorige platen waren vrijwel al
leen verkrijgbaar in Engeland.
Binnen twee weken werden ze
verkocht aan iedereen die mij
nog kende. Heel frustrerend om
daar twee jaar lang voor te
zwoegen. Nu heb ik de moge
lijkheid om tegen de mensen te
zeggen: hallo, hier ben ik, mijn
platen liggen in de winkel."
Nu het muzikaal voor de
Janet Jackson net een videoclip
het is lang geleden, dat zoiets
voor het laatst gebeurde. Het
probleem is, dat Janet Jackson
niet over een al te krachtig
stemgeluid beschikt. Bovendien
levert ze een deel van haar volu
me in door de soms betoveren
de choreografieën waarbij ze is
betrokken. Teleurstellend is het
te moeten vaststellen dat ze als
exponent van een jonge genera
tie niet in staat blijkt haar tijd in
moderne dansen te vertalen. Ze
maakt gebruik van bewegingen
die tijdens de tournee van Kate
Bush in 1979, als nieuw golden.
Visueel is het concert een uit
bundig feest, vooral wanneer
Janet Jackson haar publiek
meeneemt naar sprookjesland.
Die aankleding verdient een
prijs. Dat spel op het podium
wordt op drie grote schermen
uitgelicht. En daarmee is 'The
velvet rope worldtour' gedegra
deerd tot een luxe videoclip. De
aantrekkingskracht van die
beelden is namelijk zo groot,
dat je nauwelijks nog op het po
dium kijkt.
recensie. hans piët
Concert: 'The velvet rope worldtour' met
Janet Jackson. Gezien: 16/4, Ahoy, Rot
terdam.
Het is niet zo heel moeilijk om
erg boos op Janet Jackson te
worden. Een uitverkocht Ahoy'
mag, na drie kwartier vertra
ging, dan de wereldpremière
hebben beleefd van 'The velvet
rope worldtour', een echt aan
gename confrontatie was het al
lerminst. Natuurlijk, de een uur
en drie kwartier durende de
show is indrukwekkend aange
kleed, maar dat mag, in deze
tijd met de huidige technische
mogelijkheden, nauwelijks jiog
bijzonder heten. Pijnlijker is
echter, dat de drie technici niet
in staat bleken het geluid zo af
te regelen, dat er ook daadwer
kelijk muziek te genieten viel.
Janet Jackson was de eerste
drie kwartier volledig onver
staanbaar. Bovendien werd het
volume zo sterk opgeschroefd,
dat de bezoeker met pijn in z'n
oren het sportpaleis verliet. En
de i
jde-l
ter d
ijk P
recensie sabine van DENji "P'3'
Voorstelling4 De koopman vani BcrCl
tië, naar William Shakespeajj vang
schooltoneelgroep Impuls va supe
Vlietland College Bewerking [ens c
Hoekstra. Regie. Bert Jonk „mi
16/4, Aula Vlietland College, i. J
Nog te zien aldaar; 17/4, i|
In het functionele
niets aan het toeval ovei
ten. De aula van Het
land College bevat eei.
diep waterbassin met hu
steigers en een 'brug
zuchten'. In het tonei
'De koopman van Ve
gebruiken scholieren
sobere omgeving om
spel kracht bij te zettea
juiste rolverdeling
strakke regie van E
doen hen hierin slagen.;
piepjonge acteurs zitten
als de toeschouwers ronc
bassin en staan van huns
op zodra zij moeten speli ibed
Oud-leerling Ynte H irioi
stra bewerkte Shakespe ,f
400 jaar oude toneel
voor een jong publiel
probeert thema's als 't IS
oordelen', 'hebzucht'
'naastenliefde' uit te lie
Vooral de antisemiü
strekking van sommige
logen shockeert en ti nsP'
welke vooroordelen vro
al onrecht en onrust zaaü
Authentieke zinsconss
ties drijven béven in sleu
cènes als 'hét kiezen van
juiste kistje' waarbij dei
naar de hand van de schi
ke Portia verdient. Maai
gebruik van moderne
wordt niet geschuwd,
de dochter van de we u
de jood Shylock moét
gens haar tegenspelers
woon het huis uit' en a
komst van de prins
Marokko door Portia's
diende wordt aangekoi
roept het wicht: 'Getve;
neger!' Deze Portia ac
met een amusant (zelf)s
tende trek om haar me®
heeft een hoog oversli
stem. De dictie van Yi
aaris koopman Antonio,
speeld door Nina von
sen, is opvallend bescta
in de jungle die Leidse
val heet.
Personages die verder
men dan een louter kanl
rale verbeelding worden
speeld door twee actri nf0l
Marja Buis geeft de rol n(e
Shylock een waardig ent i^i
karakter. Haar gepassior
de spel is gedreven eng
deerd met prachtige s
buigingen. Een komisch
treden brengt de natuur! [jg)e
Lieselotte Adriaans
nieschopper Solanio men fn
(kan het Italiaanser?) md
le telefoon en slaafse vri
in zijn kielzog.
De herenkostuums sp
nen om meisjesbillen.
derlijk dat er, ondanks d
mannenrollen, op het tot
nergens een jongen vani'
en bloed rondstruint,
lock stapt tot slot berooi:
als een echte kerel i
ter om ten minste
twijfelende dochter voori
te winnen. Het laatste
bleau maakt Shakes]
cirkel rond. De belichi
dooft boven twee reike
handen en uit de I:
schalt John Lennon's lit
ne. De boodschap, 'liff
one', is zonneklaar,
brengt een gedurfde w
stelling met een wrange p pj
ïrbee
k ta
Juli
sofz
ie kl;
Gary Numan: in zijn hoogtijdagen afgeschilderd als een r.
que' rotmuziek maakte.
wind gaat, draaien zijn andere
bezigheden op een lager pitje.
Naast muzikant is Numan pi
loot. Hij geeft les op een pilo-
tenopleiding en doet talloze air
shows per jaar. Ook had hij
concrete plannen voor een film
carrière. „Ik heb wel eens over
wogen om te stoppen met mu
ziek. Muziek heeft altijd voor
mij op de eerste plaats gestaan
en als het dan niet lukt, is dat
heel frustrerend. Nu het beter
gaat, ga ik me weer volledig
concentreren op muziek. Ik
bruis nog steeds van de ambi
ties. Voorlopig ga ik back to the
basics: optreden in fijne, goede,
niet al te grote concertzalen.
Maar wat mij betreft zie je me
binnen een paar jaar weer op-
Heden in een stadion, het liefst
met een visuele show die je van
je stoel doet rollen."
recensie susanne lammers
Voorstelling: Hedda Gabler van Henrik
Ibsen door Carrousel. Regie: Matin van
Veldhuizen. Spel: Marlies Heuer, Die van
Duin, Cas Enklaar, Marcel Faber, Karla
Wieringa. Gezien: 16/4, LAKtheater, Lei
den. Nog te zien aldaar: 17/4 en 18/4.
Hedda Gabler blijft een myste
rie. Wie of wat deze vrouw is,
of je haar nu in een loodzwaar'
drama ten tonele voert of in
een komische klucht laat op
treden, je komt er nooit hele
maal achter. Een zich vervelen
de laborante, die met de ande
re personages experimenteert
en lastige situaties voor hen
verzint waar zij zich uit moe
ten redden; een onbezonnen
kindvrouwtje met overtrokken
opvattingen over rrioed en
durf; of gewoon een vrouw die
door haar zwangerschap, die
bovendien niet gewenst is, uit
haar geestelijk evenwicht raakt
- het blijft een raadsel.
Carrousel benadert Hedda
Gabler niet zonder ironie. Dat
leidt niet tot gewichtloosheid,
want wat hier wordt aangesne
den, blijft hoe dan ook akelig
problematisch. Het gaat over
bedrog, of dat nu kil berekend
is of toevallig voor de voeten
komt, over het leven zin en
doel geven, over 'fatsoen' en
over macht. Om die thematiek
luchtig aan te snijden, is geen
gekke gedachte. De slechtheid
en de boosaardigheid die Ibsen
toont, krijgen haast nonchalant
hun gruwelijke gezicht.
De Hedda van Marlies Heuer
is een nest waar het gebrek aan
respect voor haar omgeving
vanaf druipt, maar haar Hagiek
is te groot om haar helemaal te
vervreemden van het publiek.
Haar huppeltje, als er een op
zetje slaagt, is walgelijk, maar
haar teleurstelling over haar le
ven als geHouwde vrouw is be
grijpelijk. Haar Hedda Gabler
is geen grote Ibsen-vrouw,
maar een ldein en bang meisje.
Al aanvaardt ze de consequen
ties van haar daden, ze blijft
een kind, dat spinnen pootjes
uittrekt, puur uit nieuwsgia
heid. Marcel Faber
echtgenoot, de kamergelee E!
Tesman, als een onhan
schreeuwerige nitwit,
aj ac
het begin alleen maar op Jf
dat z
he
nuwen werkt. Maar hij hoi
het zo consequent vol, datl
toch hét juiste effect sortes
Jammer is dat Karla Wied |q(
(die zowel tante Juul als 1» 0p
Elvsted voor haar reken En(^
neemt) de knullige onbei
penheid zo aanzet, want bi e[
mee slaat ze geregeld haars
nes dood.
Dat slaat zelfs over op l rlater
Enklaar, als de intellectuele j>
vaal van Tesman, die in h jtivi
bijzijn meteen in een suft j
verandert. Die van Duin,J"
amorele Brack speelt, is pd cijfer
tig in zijn onderkoelde
heid. Zijn flirt-gesprekkenc Erwe
Heuer zijn de spannend
momenten van het stuk, en
excelleert als degene
drama iedere keer een subi tt£
zetje geeft naar het noodlot"
einde.
uit!
'the
lijnei
iTer
Ine w
en o]
eenj
142)
slin
trek;