Wanhopige jacht op seriemoordenaar Van een land zonder water naar een land met teveel water Films Kassucces 'Brat' karakteriseert de gangsters van het nieuwe Rusland )LE 2 d As It Gets al., dag. 19.00, dovr ma di ook 13.30, tral., Ned. gesproken, zazowo n 16.15. POLE 3 Luggage al., dag. 13.30, 16.15, &21.45. POLE 4 li Years in Tibet 12 jr. dag. 5,dovr ma di ook 13.30, FILMHUIS tel. 070-3656030, /IS AMSTERDAM ET en Mei 20.15 u ARTET (020)6278806 5,16.45, 20.45: Titanic 15.30, 18.30, 2L30: Boogie 0.21.30- The Jackal FRJEN concer 15.15.00. 17 15.19.30, lusic'15 Desperate Measures arig ju! nds. 15,21.15; dovr ma di ook 0.15uir p, 15.15: Devil's Advocate Inlharr t l men L 0.15 ut M (020) 6273434 gelijks te zien in Cinecenter Amsterdam: de PERDAG 16 APRIL 1998943 Van Lieshouts 'De Verstekeling' sympathiek maar onsamenhangend FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL De Verstekeling. Te zien: Kriterion, Am sterdam. Als De Verstekeling, de nieuwe film van Ben van Lieshout, één alles omvattend thema heeft, dan is het water. Water voert de hoofdpersoon weg van zijn ge boorteland. Water brengt hem naar een nieuwe bestemming, een land waar datzelfde water in overvloed aanwezig is. En uit water bestaat de hoop waar mee hij terugkeert naar huis. Orazbai, zoon van een Oez- beekse visser, woont aan het Aralmeer. Of liever gezegd, aan wat daarvan is overgebleven. Het onbeperkt aftappen voor irrigatie-doeleinden heeft het grootste zoetwater-reservoir ter wereld sterk gereduceerd. Het gevolg van die zoveelste ramp zalige Sovjet-politiek is een land (Oezbekistan), beroofd van één van zijn belangrijkste bronnen van inkomsten: de visvangst. Orazbai laat zich insluiten in een container in de hoop als verstekeling zijn beloofde land te bereiken: het Amerikaanse Manhattan, waarvan hij de sky line als knipsel bij zich draagt. Het wordt echter het Manhan- tan aan de Maas, Rotterdam, waar zijn schip aanlegt. Als Orazbai ontdekt wordt besluit de kapitein een andere kant op te kijken, en staat de Oezbeek plotseling in Nederland. Een land waai" hij zelfs nog nooit van heeft gehoord, laat staan dat hij er de weg kan vinden. Katharina, de vrouw van een zeeman, bekommert zich om hem. Ze laat hem op haar bal kon slapen en op een gegeven moment zelfs in haar bed. Een onhoudbare situatie wanneer haar man weer thuis komt. De Verstekeling had wel De Nieuwe Vader kunnen heten, zo opvallend zijn de overeen komsten tussen Paula van der Oests debuutfilm De Nieuwe Moederen deze derde speelfilm van Ben van Lieshout. Ook De Verstekeling toont de aanpas singsproblemen van iemand die zich als volslagen vreemde in Nederland probeert te hand haven. In dit geval kunnen we ons extra goed inleven in diens Zeemansvrouw Ariane Schlüter ontfermt zich over Oezbeekse visserszoon Bekzod Mukhamedkarimov in 'De Verstekeling'. cultuurshock. We hebben ge- goed beeld gekregen van het het uitgedroogde Aralmeer. En durende het eerste half uur een dagelijks leven aan de rand van Orazbai, mooi sober gespeeld door de Oezbeekse acteur Bek zod Mukhamedkarimov, wordt ook een beetje vader. Hij heeft door zijn constante aanwezig heid in de flat van Katharina (Ariane Schlüter) al snel een betere band met haar zoontje dan diens eigen vader. Van Lieshout lijkt de con frontatie lussen de 'oude' en de 'nieuwe' vader tot ontknoping van zijn film te zullen maken, maar kiest uiteindelijk voor een ander verloop. Orazbai wordt door de vreemdelingenpolitie opgepakt en uitgewezen. Wat volgt is een onbevredigende derde akte. waarin de regisseur een magisch-realistische brug tussen Nederland en Oezbekis tan slaat. Wellicht heeft hij wil len laten zien dat zeer verschil lende landen meer verbonden zijn dan we denken. Dat we al lemaal ergens thuis horen. Of dat de beweegredenen van de economische vluchteling legi tiem zijn. Het blijft gissen naar wat precies zijn bedoeling was, zodat De Verstekeling uiteinde lijk een sympathieke maar on samenhangende indruk achter laat. IS DEN HAAG Hij is in zijn thuisland Rusland razend populair onder jongeren: acteur Sergei Bodrov jr. En als je zijn laatste twee films Prisoner of the Mountains en Brat ziet, begrijp je gelijk waarom. Sergei is een natuurtalent. Hij is misschien niet knap naar Hollywood-maatstaven, maar beschikt over een aanzienlijk charisma waarmee hij zijn personages zowel kwetsbaar als bikkelhard kan afbeelden. Beide kanten komen aan bod in de gangster film Brat, waarin een jonge gangster in het grau we St. Petersburg de regels van het spel leert. Bodrov speelt Danila, een afgezwaaid Tsjetsjenië- -ganger die bij thuiskomst ontdekt dat niemand belangstelling heeft voor zijn oorlogsverleden. Toch zijn de jaren in het leger niet voor niets ge weest. Zijn militaire achtergrond maken Danila tot een goede crimineel. Als hij per toeval in de georganiseerde misdaad van St. Petersburg verzeild raakt, vindt hij em plooi als huurmoordenaar. Eigenlijk wilde hij ge woon zakenman worden, net als zijn broer ('brat' in het Russisch), maar die blijkt ook geen schone handen te hebben. Danilés carrière gaat voor spoedig en hij beschikt al snel over meer geld dan hij ooit voor mogelijk hield. Toch blijft hij een buitenstaander. Want deze ogenschijnlijk onbe wogen killer heeft een erecode, die hem uiteinde lijk tegenover zijn opdrachtgevers plaatst. Brat was een kassucces in Rusland, waar de film via honderduizenden piratenvideo's tot in de verste uithoeken te zien was. Vooral jongeren herkenden zich in de crimineel die het nieuwe Rusland lijkt te karakteriseren: snel rijk worden en van niemand afhankelijk zijn. Westerse weel de, of dat nu eten bij McDonald's of een discman op je kop is: daar draait het om. Tegelijk is Bodrovs personage een klassieke loner uit de western-traditie, die zelf bepaalt wat wel en niet moreel verwerpelijk is. Als iemand die persoonlij ke wetten overtreedt, trekt hij zonder pardon zijn wapens. Die scheve kijk op rechtvaardigheid heeft Brat al een vergelijking met Taxi Driver opgeleverd. Dat lijkt me teveel eer voor deze sfeervolle en goed gemaakte, maar verder weinig diepgraven de misdaadfilm van Alexei Balabanov. Wat wel voor de film pleit is het realistische en soms ook humoristische beeld van het moderne Rusland dat eruit naar voren komt. En natuurlijk Sergei Bodrov jr, wellicht binnenkort een internationale ster. Thriller Desperate Measures verrast door wel erg vergezocht uitgangspunt jNtel. 070-3471656, in wm- jm Baby Ion. c 12 jr.. dag. 14 00, 20.00. .dag. 15.15, 19.45, F(di niet 19.45); do vr ma di B.15. je Nights 16 jr., dag 21.15. lull Monty al. dag. 17.30. Ber 12 jr.. dag. 16.00, 18.45; ia di ook 13.15. incherche son chat 16 jr., di il.p Ned. gesproken, za zo inTaka Tuka Land al., Ned. ge il, zazowo 13.15. >0LE 1 tel. 070-3456756, Car- r 16 |c 12 jr.. dag. 14.00, 20.15. J>0LE5 ■Will Hunting al., dag 19.00, /r ma di ook 13.30, ii.Ned. gesproken, za zo ,30,16.15 :heveningen tel. 070- (8, Kurhausweg2. 16 jr., dag. 12.10, 15.10, 1,21.10. rate Measures 16 jr., dag 1,16.30. 19.00,21.20. Talks 12 jr.. dag. 16.20, 1,21.00, do vr madiook Id Rorr, «What You Did Last Summer dag. 21.00 n 2 16 jr. dag. 13.30, 16.10, 0,21.30. lackal 16 jr., dag. 18.30,21.40; diook 12.40, 15.30 Man in the Iron Mask al., dag 0,15.20, 18.20.21 20 te Hunt al., dag. 12.00, 14.20, r 0,19.20. the Girls 16 jr., dag. 21.50. '"ll ic 12 jr., dag. 12.00, 16.00, 0. jeral., Ned. gesproken, dag. 0,13.50, 16.10. i lasia al., Ned. gesproken, dag. 0,14.10. Scène uit Scream 2, te zien in Pa- thé in Scheveningen. Barbet Schroeder is inmid dels een oude rot in het filmvak. De Fransman be gon in de jaren zestig als producent van onder an deren Eric Rohmer, Duras, Fassbinder en Ruiz. Onder tussen manifesteerde hij zich als regisseur van soms verrassende speel films en documentaires, benevens als acteur in an dermans films. In de jaren tachtig verlegde hij zijn werkterrein als regisseur naar de USA, wat resulteer de in interessante produc ties als de Bukowski-ver- filming Barfly en de thriller Reversal of Fortune. Despe rate Measures is Schroe- ders zesde Amerikaanse film, andermaal een thril ler, met in de hoofdrollen Michael Keaton en Andy Garcia. FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Desperate Measures. Te zien: Trianon, Leiden; Pathé2, Scheveningen Het verrassende van Desperate Measures zit 'm vooral in het zacht uitgedrukt vergezochte uitgangspunt van het drama, iets wat de film gemeen heeft met menig andere hedendaagse thriller. Frank Connor (Andy Garcia), hogere in rang bij het San Francisco Police Departe ment, overtreedt nog tijdens de begintitels de wet, door in te breken in een computer met ge heime gegevens over een zekere Peter McCabe (Michael Kea ton). Die zit levenslang uit we gens seriemoord. McCabe is een regelrechte creep, een moorddadig, gewe tenloos stuk white trash en on danks slechts één jaar lagere school gezegend met een IQ, een Nobelprijswinnaar waardig. Om van zo iemand iets te willen moet men zo wanhopig zijn als Connor. Zijn zoontje Matthew zal spoedig sterven aan leuke mie als hij niet onverwijld een desfa 16 jr., dag. 21.45; do vi „1 5,zo wo ook 14.00. liver 16 jr., dag. 21.45; woook 21.00u wIseBm'd 16 jr., dag. 19.15, 5;Zowoook 16 15. 16 jr.. dag. 19.15; z< [5,17.30, 19.45,22.00: Money f5.15.30. 18.30, 21.15 Sphe- Andy Garcia en Michael Keaton als respectievelijk de wanhopige politieman/vader Frank Connor en Peter McGabe, de seriemoordenaar met het juiste ruggenmergvocht. passende ruggenmergtrans- plantatie krijgt toegediend en alleen MacCabe bezit voor dat doel het juiste merg. Als Connor het van zijn wan trouwende meerderen gedaan krijgt dat McCabe onder zware bewaking naar het ziekenhuis wordt overgebracht, weet de schoft binnen de kortste keren, onderweg diverse slachtoffers makend, te ontsnappen. Vanaf dat moment spitst de film zich toe op een drievoudige jacht: Connor jaagt op McCabe om zijn zoontje te redden, de SFPD jaagt op McCabe om hem dood te schieten (wat dan tevens de dood van de kleine Matthew in houdt) en tegelijkertijd zitten ze achter Connor aan omdat hij via McCabe de levens van collega's en burgers op het spel zet. Daarmee had Desperate Mea sures een eersteklas paranoïa- film kunnen opleveren met Gar cia als middelpunt. Het zat er kennelijk niet in, de spanning moet nu vooral komen het al dan niet halen van een 'dead line'. Daarbij komt dat het feno meen seriemoordenaar inmid dels nogal een cliché is gewor den. Iedere acteur met een beetje dubbelzinnige tronie wil er wel een neerzetten. Michael Keaton doet het overigens heel aardig, met de juiste mengeling van boosaardigheid en dat klei ne beetje menselijkheid waar door je je bij hem betrokken blijft voelen. En hij zorgt, in de laatste twintig seconden, voor een geestige uitsmijter. "5,19.00, 21.45; dovr ma di 12.45, 14.30: I Know What You Last Summer Sergei Bodrov, Russisch natuurtalent en wellicht binnenkort een internationale ster.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 25