Pasen >ank rijk de Waal: „Vroeger zei ik dat alles eerlijk moest. Nu zeg ik: 'Alles moet een beetje eerlijk'." Aan Lodewijk de Waal hangt het verhaal van de radikalinsky die met het klimmen der jaren gecharmeerd is geraakt van het overlegmodel. Een man van het compromis, in wie als jongere het oproer permanent kraaide. Sinds medio vorig jaar is deze 46-jarige Rotterdamse Haarlemmer - in jeugdiger dagen onder meer lid van de Socialistische Jeugd en van de CPN - voorzitter van de FNV als opvolger vanJohan Stekelenburg. ,,Ik wil nog steeds hetzelfde als vroeger. Alleen ben ik tot het inzicht gekomen dat de strategie van de kleine stappen veel effectiever werkt dan de barricaden op gaan. een mens die Lodewijk de Waal vandaag de dag nog hoort spre ken over 'klassevijanden', als het erkgevers gaat. De voorzitter van de Nederlandse vakcentrale onder- zelfs redelijk amicale betrekkingen met roorzitter Hans Blankert, in principe ijn verklaarde tegenspeler. „Ik kan het gewoon goed met hem vinden. We elkaar geregeld. En gaan ook wel eens enlijk eten. Met de vrouwen erbij. Dat lar kunt vertrouwen is een belangrijk nt.Ook als je ernstige meningsverschil- bi" is sinds zijn aantreden op 1 juni vorig neer dan eens voorgekomen dat be- vakbondsleden hun algemene voor- )pledenvergaderingen de vraag stelden niet al te close is met Blankert. Maar tel- heeft De Waal de gemoederen gesust erop te wijzen dat de omgang met de voorzitter past in de uitgekiende strate- belangenbehartiging. „Tijdens CAO- handelingen moeten de persoonlijke udingen tussen de onderhandelaars 'jn. Anders kan er op de problemen gewacht. Ruziën helpt niet. Er is niets ihetsluiten van een compromis." Vaal volgde vorig jaar niet alleen de tot urgemeestersambt van Tilburg geroe- )han Stekelenburg op, hij moest het te-, ïtijd overnemen van de personicifatie FNV. „Dat legde een zekere druk op l Johan had het uiteindelijk negen jaar i. dus zijn gezicht had zich wel ge il. Qua werk veranderde er voor mij niet L Stekelenburg en ik deden al ontzet- teel samen. In die zin heeft hij me niet ninte werken. Alleen het publieke deel et voorzitterschap betekende voor mij brupte overgang. Dat openbare optre- eeft iets schizofreens. verklaart zich nader. Ongemerkt ach- de zaal gaan zitten om eens op het ge- te bekijken hoe de discussie op een ledenbijeenkomst verloopt, is er niet bij. „Want niet ene De Waal komt bin- maar de voorzitter van de FNV. Zo er dus naar me gekeken, terwijl ik in de 5 toch Lodewijk de Waal ben. nee, dan komt er een mevrouw die me ami pakt. Die leidt me naar voren en. >at ik dan op het podium. Zeker in het vond ik dat hoogst eigenaardig." Wennen aandacht van de media, ook dat was m. Allereerst verschenen in allerlei pe ten karakterbeschrijvingen, waarvan aal zich in alle oprechtheid afvroeg of dover hem gingen. ituurlijk, is er in mijn geval sprake van fkere ambitie. Anders was ik geen voor van de FNV geworden. Maar het is niet ik uit ben op volgende carrièrestap- bbeb ik het nooit gevoeld en zo is het •dj ook niet georganiseerd. Neemt niet at dit beeld van mij bestaat en hard- overeind wordt gehouden. Ik was nog bvee maanden voorzitter van de FNV, •dj de vraag werd gesteld of ik geen mi- van ontwikkelingsamenwerking wilde ln In reactie daarop heb ik alleen maar °P uitgesproken dat voor die post ook eigende kabinet een plaats wordt in- tó. Dat is opgevat, alsof ik in zou zijn baan. Terwijl ik in principe vier jaar" ter wil zijn van de FNV. En als ik vind, 'kanderen van mening zijn, dat deze door GERARD VAN PUTTEN Lodewijk de Waal tijdens het jaarlijkse congres van de Dienstenbond FNV in 1991. FOTO ARCHIEF NIEUW ANEFO jongen het goed doet: nog eens vier jaar. Dan ben ik 55,56, vier jaar van mijn pensioen." Principieel houdt De Waal de donderdag middag vrij voor z'n twee kinderen, een jon gen en een meisje. „Ook daar zijn al vele ver halen aan opgehangen. Alsof dat geweldig zou zijn. Maar in dit soort functies is dat toch heel makkelijk te organiseren! Eenvoudiger in elk geval dan voor iemand die aan de lopen de band staat. Ik kan gewoon tegen m'n se cretaresse zeggen: 'Schrap alle donderdag middagen'. Ben ik dan meteen een family- man?!" De opvolging van Johan Stekelenburg ver liep destijds bepaald niet geruisloos. Eerst riep Lodewijk de Waal als CAO-coördinator niet in te zijn voor het voorzitterschap. Ver volgens verldaarde hij onder geen beding on der de beoogde preses Ella Vogelaar te willen werken. Voor haar reden genoeg om zich te- rüg te trekken, waarbij de door emoties be vangen Vogelaar niet naliet uit te roepen dat er binnen de FNV een machocultuur heerste. „Het ware verstandiger geweest dat ze die kreet niet achterafhad geslaakt. Toen op een gegeven moment werd voorgesteld dat Ella maar voorzitter moest worden, heb ik intern gezegd: 'Ik vind het best dat jullie dat willen, maar dan ga ik wel weg'. Het moet namelijk goed klikken tussen de voorzitter en de CAO- coördinator. Ik heb nooit het idee gehad on der Johan Stekelenburg te hebben gewerkt. Op zich konden Ella en ik het in bestuursver- band meestal eens worden over dingen, al leen gaven wij daar even zo vaak uiteenlo pende reacties op. Daarom voorzag ik pro blemen. Ella heeft toen gezegd: 'Ik doe het toch maar niet'. Het enige verwijt dat ach teraf richting FNV gemaakt zou kunnen wor den, is dat er na het terugtreden van Vogelaar niet langer naar een vrouwelijke kandidaat voorzitter is gezocht. Johan Stekelenburg heeft een rondje langs alle vijftien bonden gemaakt. Om vervolgens al heel snel tot de uitspraak te komen: 'Als Ella het niet doet, moet De Waal het maar doen." Bedoeling En zo kwam het ervan dat iemand die als ver klaarde actievoerder jaren tegen de gevestig de orde aanschopte, daar nu zelf toe behoort. Weer een kind van de revolutie dat zich als veertiger maatschappelijk gesetteld weet. „Maar dat was juist mijn bedoeling. Rudi Dutschke riep ooit: wij moeten de instituties in. Nou kan van de vakbeweging zeker wor den gezegd dat die daartoe behoort. Al blij ven we natuurlijk wel een tegenbeweging. Ik bedoel: er is een wezenlijk verschil Pissen 'ja' zeggen tegen het voorzitterschap van de FNV of je laten benoemen tot president-directeur van Vendex, zoals destijds Arie van der Zwan." Maatschappelijk en politiek bewust was De Waal al, toen hij nog kleine Lodewijk was. Als dertienjarige vroeg hij de verkiezingspro gramma's van alle politieke partijen op. En hij las. En las nog eens. „Het programma van de PSP sprak het meest aan. Ik heb die partij een briefje geschreven. In reactie daarop kreeg ik het advies contact op te nemen met de PSJW, de Pacifistisch Socialistische Jonge- renwerkgroepen in Rotterdam. Afijn, op enig moment is de PSJW in handen gevallen van de Socialistische Jeugd." De rebel, de provocateur stak in hem de kop of. Niet zozeer om zich af te zetten tegen het inkeurige katholieke milieu, waaruit hij stamde. Maar vooreerst tegen de regenteske mentaliteit die op het Rotterdamse Sint Fran- ciscus-college werd verbreid door een bui tengewoon autoritaire rector. Zo een, die het volgens De Waal op ouderavonden eenvou dig verdomde ouders een stoel aan te reiken. Laat staan dat-ie de scholieren die hij op het matje riep er een aanbood. Nou, dan moest je net Lodewijk de Waal hebben. Die nam gewoon ongevraagd ponti ficaal plaats tegenover de rector. De Scholie renvakbond mede oprichten, ook dat deed De Waal. Hup, de straat op. Weinig studeren, veel demonstreren. Tegen de inval van de Russen in Praag. En tegen de Amerikaanse inmenging in Vietnam, dat spreekt. En maar leuzen roepen. 'Johnson moordenaar'. De Waal en zijn kornuiten werden prompt opge pakt wegens wat toen heette 'belediging van een bevriend staatshoofd'. Dan maar 'Johnson molenaar', bedachten de actievoer ders. Mocht ook niet. „Uiteindelijk werd hét 'Johnson kindermeel'. Van Molenaars Kin dermeel. Ja, toen hield de politie op met ar resteren. Ik kan me een week herinneren, toen werd ik vijf keer opgepakt. Ik dacht de wereld uit z'n hengsels te kunnen tillen. Nou, daarbij heb ik menigmaal m'n armen ver rekt." Het brandde kortom in De Waal, die met de kapper z'n centen in de zak liep. Althans, volgens de rector die dat 'langharig werk schuw tuig' absoluut niet pruimde. „De man haalde een rijksdaalder uit z'n zak. En zei: 'Morgen zie ik je gekortwiekt terug'. Maar de dag erop verscheen ik gewoon weer met dat lange haar. En van die rijksdaalder, daar had ik dan een pilsje van gekocht. Dat zei ik ook eerlijk tegen die rector, die compleet op tilt sloeg." Uiteindelijk kwam het ervan dat de notoire dwarsligger van het Sint Franciscus-college werd gestuurd. Laatst projecteerde de redac tie van Netwerk zijn cijferlijst op het TV- scherm. „Nou, dat was bepaald niet om vro lijk van te worden, nee. Al hebben mijn kin deren er wel veel vreugde aan beleefd." Al met al is hij nog redelijk terechtgeko men. Zijn bloedrode verleden is hem, in sa menhang met z'n maatschappelijke ontwik keling, niet opgebroken. Spijt dat hij lid is ge weest van de CPN, heeft De Waal niet. Naar hij beweert omdat de stalinistische geest uit de partij was verdwenen met het vertrek van de starre horizontalen. Vandaar dat hij zich niet geroepen voelt verantwoording af te leg gen. „Het was niet meer de partij van Paul de Groot en Marcus Bakker, die zich commit teerde aan het Kremlin. Toen ik lid werd, was het de door Elly Izebout aangevoerde CPN van het feminisme en het debat. „Ik had de illusie om met PSP en PPR een links blok te vormen. Die doorbraak is grotelijks mislukt." Geleerd Hij denkt al lang niet meer in dogma's. De ra dikalinsky van weleer heeft geleerd te zoeken naar tussenoplossingen. Ook privé. Zijn vriendin woonde ooit in Amsterdam, hij als districtsbestuurder in Den Haag. De LAT-re- latie werd verdiept tot samenwonen, na de komst van het eerste kind. Als rechtgeaarde Rotterdammer woonde De Waal liever niet in de hoofdstad. Dus werd het Haarlem, een rij tjeshuis uit de jaren twintig, gesitueerd in de IGeverparkbuurt. „Daar wonen we al acht jaar met veel plezier." Hij zal het vandaag de dag niet meer in z'n hoofd halen de geschriften van Marx te cite ren. „De tijd is voorbij dat de loonstrijd een guerrilla tegen het kapitaal was. Een middel om een doel te bereiken, dat is het nu. We volgen tegenwoordig meer de strategie van FOTO UNITED PHOTOS DE BOER RON PICHEL de kleine stapjes, om de woorden van Joop den Uyl maar eens aan te halen." Langs de weg der geleidelijkheid lukt het soms werkgevers het belang van bepaalde za ken te doen inzien. Stress op het werk gold in kringen van ondernemers lang als een weinig tastbaar, geestelijk amper te bevatten begrip. Inmiddels, zo zegt De Waal, heeft de begin dit jaar in gang gezette anti-stresscampagne zorgwekkende reacties opgeleverd. Zestig procent van de geënqueteerde werknemers klaagde over te hoge werkdruk. „Het is echt niet voor nop dat bij het afsluiten van de Me- taal-CAO op verzoek van de FNV 750.000 gul den is uitgetrokken door de werkgevers voor onderzoek naar de werkdruk. Voor zover De Waal het kan inschatten leeft bij genoeg werknemers de wens om minder te gaan werken. Bij inwilliging ervan, zouden 100.000 extra-banen van 28 uur kun nen worden gecreëerd, 't Is maar dat de werkgevers het weten. En zo gaf De Waal ook z'n zegen aan de kerkelijke actie tegen de 24 uurs-economie. Want als het zo doorgaat, komen partners die samenwonen elkaar straks alleen nog tegen op de trap. En breekt onherroepelijk ook de grote finale voor het Nederlandse verenigingsleven op termijn aan. „Daarom sluiten wij ons aan bij de ge dachte dat er in de week in principe een ijk- punt moet zijn. Opdat mensen kunnen uit rusten van de werkweek. Van de Lodewijk de Waal van weleer is, denkt hij, nog heel veel overgebleven. Hij wil nog steeds hetzelfde, wat hij vroeger na streefde. „Alleen zou ik toen hebben gezegd: 'Alles moet eerlijk'. Nu zeg ik: 'Alles moet een beetje eerlijk'. Ik kom wel eens mensen tegen die zeggen nooit van mening te zijn veran derd. Eigenlijk vind ik dat heel beklagens waardige types. Als je niet laat beïnvloeden door de omstandigheden waarin je zit, ben je bijna autistisch. Ik ben erachter gekomen dat het een misverstand is te denken dat je meer krijgt, als je je eisen heel hoog opschroeft. Ik denk dat het effectiever is 3,75 procent loons verhoging te eisen om vervolgens 3,5 procent binnen te halen dan, zoals in het buitenland, 7,5 procent te vragen en 2,5 procent binnen te halen. Als je je buiten de politieke realiteit plaatst, buiten de onderhandelingsproces, zijn je standpunten misschien heel zuiver, maar je bereikt geen ene moer." Om tot dat inzicht te komen, is zijn verleden hem zeer dienstbaar geweest. „Daar ben ik heilig van overtuigd. Mijn geschiedenis helpt mensen te begrijpen die de dingen roepen, die ik vroeger uitschreeuwde. Zeker de oude re leden willen nog wel eens zeggen: 'Waar is de strijdbaarheid van de vakbeweging geble ven?' Op zich een hele goede, legitieme vraag. Mijn antwoord luidt altijd: 'Leg mij maar eens uit hoe je meer kunt bereiken door een andere methode'. Dan stopt het de bat meestal. Ik weet ook wel dat 'Macht aan de arbeiders' spectaculairder klinkt dan het accent leggen op belangenbehartiging. Maar de ervaring heeft geleerd dat daar niks van komt. Via ondernemingsraden kun je lang zaamaan een emancipatiebeweging op gang brengen. Mij staat, als ik m'n eigen utopie even mag schetsen, een maatschappij voor ogen waarin mensen werken in een ontspan- nender arbeidsbestel. Met zeggenschap over hun werktijden. En waarbinnen een 32-urige werkweek als volstrekt normaal wordt erva- ZATERDAG 11 APRIL 1998 Dezer dagen moet ik vaak denken aan een televisie-uitzending over paranormale genezers die ik on langs zag. Ik zag Jomanda in actie, een sjamaan en een mevrouw die over magnetische gaven beschikte. Zalen en zaaltjes vol mensen met pijn. Goed gekleed, keurig gekapt, welvarende Nederlanders, het ont breekt ze ogenschijnlijk aan niets. Toch hebben ze allemaal pijn. Ze huilen, ze krimpen van pijn, het neemt bezit van hun hele lichaam, sommigen liggen te stuiptrekken op de grond. Zoveel pijn, bij zoveel mensen, dat heeft iets onthutsends. Temeer omdat ik weet dat de RLAGG's het aanbod van mensen met levenspijn en depressie nauwe lijks aankunnen, en ook pijnteams in ziekenhuizen (lange) wachtlijsten moeten hanteren voor de continue toestroom van mensen met chroni sche pijn, die vaak door psychische oorzaken versterkt wordt. Wat is er met ons aan de hand, vroeg ik me af, de televisie-uitzending bekij kend. Hebben mensen tegenwoordig meer pijn dan vroeger? Of weten ze niet meer om te gaan met tegenslag, onvermogen, de deuken die het leven je bezorgt, de onge rijmdheden, om nog maar te zwijgen over het echte, grote verdriet: het verlies van een dierbare? Vroeger had het lijden een plaats binnen een mensenleven. Geloof in God is wel eens 'genade' genoemd, omdat het niet al leen richting gaf aan je leven, maar ook het lijden een zin gaf. Je wist dat je als mens in een aards tranendal verkeerde, maar daar mee het geluk van een hiernamaals kon verdienen, waar alles nieuw en goed zou worden. Lot en noodlot kun je, vanuit het geloof in een levende, almachtige God die wikt en beschikt, ook veel beter accepteren dan in een maatschappij die de mythe van gelijkheid en maakbaarheid preekt, en ie dereen een rozentuin belooft. Denkend aan de Goede Week, zoals ik die in mijn jeugd heb gekend, besefik hoe tij dens die week, dag in dag uit, via allerlei ri tuelen het lijden werd doorleefd, en een plaats kreeg. Mensen kwamen bij elkaar in kerken met hun hoop en hun wanhoop, ba den en zongen, stegen boven de dagelijkse trivialiteiten uit, voelden zich wezenlijk ge noemd en gekend en gingen gesterkt weer naar huis. Je kunt een godsdienst zien als opium voor het volk, maar het is ook een doeltreffende (psycho) therapie. In de Goede Week maakte je de tocht van de duisternis naar het licht en van het lij den naar de verlossing. Het avontuur van de aarde, met z'n nieuwe lente, kreeg de diepgang van een Goddelijk avontuur. En dan was het paaszaterdag. Het ritueel van de grote schoonmaak was voorbij. Het huis glansde, je ziel glansde, de lente lag hartver- overend te lonken. Zes weken lang had je naar het paasfeest toegeleefd en was je on dergedompeld geweest in de melancholie en karigheid van vasten en onthouding. Na Goede vrijdag en al die beelden in de kerk die omhuld waren met het diepste paars, was de paasmis zelf een en al vrolijk heid. Op zijn paasbest zaten we in de kerk, mijn moeder fier onder haar nieuwe hoed, mijn broers in nieuwe Twekapakjes, wij - de dochters - blauwbekkend in pasteltinten. En mijn vader had ons echte kuikens be loofd, maar liet ons met opzet in hel onge wisse of dat hem ook echt zou lukken. En ja hoor, eenmaal aan de paastafel, met paasmandjes en geverfde eieren, wenkte hij ons en dan bleken die kuikens er inderdaad in een andere kamer te zijn. Wij verdrongen ons rond een met gaas overspannen kist met een lamp die vol gele, deinende dons jes bleek te zijn. Blij en gelukkig beseften we dat er een betere tijd was aangebroken. Dat besefis gebleven. Want hoe koud en wissel vallig het voorjaar soms nog kan zijn, alle tekenen van de grote ommekeer zijn aan wezig. Lammetjes dartelen in de wei, nar cissen en tulpen wiegen in de wind, ik word 's morgens vroeg wakker van een oorverdo vend vogelconcert, mijn brievenbus is weer gekraakt door een koolmezenpaar. Frêle groen neuriet door de struiken, het licht heeft alweer de belofte van de langste dag in zich. De essentie van Pasen is voor mij toch het wonder van de metamorfose, het myste rie van de groeikracht van de natuur waar van wij als mens deel uitmaken. De natuur Iaat ons nooit in de steek: herfst wordt len te. lente zomer. Pasen is, net zoals Kerstmis, het oeroude feest waarin de terugkeer van het licht, de geboorte van de lente, en daar mee de verlossing, wordt gevierd. Was het met Kerstmis nog maar een straaltje in de duisternis, nu zet het tomeloze licht de aar de in de hoogglans. Alles wordt weer nieuw. HELEEN CRUL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 51