'Bollenkunst niet oubollig' Gm laat drie kwartier op zich ^vachten na bezetting De Lakenhal Bachkoor zwaait zijn geweten uit Cultuur Kunst Amsterdamse schrijver Van Loggem overleden 'Matthaus': geen effectbejag of valse romantiek a h 'Tombs' laatje achter met een verward gevoel chone chijn Dertien op de schaal van Richter LTERDAGH APRIL 1998 ss Saigon beleeft 500ste voorstelling -heveningen» De musical 'Miss Saigon' is vandaag voor de vijf honderdste keer in Scheveningen te zien. Sinds de première op $4 november 1996 zijn 850.000 mensen getuigen geweest van het liefdesdrama. Drie weken geleden werd het miljoenste kaart- levoor de voorstelling verkocht. Per week gaan gemiddeld jb.500 tickets over de toonbank. 'The Phantom of the Opera' is |tot nu toe de meest succesvolle musical in Nederland. Naar de fl08O voorstellingen gingen 1,8 miljoen bezoekers. 'Miss Saigon' Ln 'The Phantom' zijn zogenoemde open-end-producties van ■joop van den Ende. Dat betekent dat de musical zo lang blijft graaien als er belangstelling is. doorverkoop Bob Dylan uitgesteld Rotterdam De voorverkoop voor het concert dat Bob Dylan 15 Ëunï in Rotterdam geeft is uitgesteld. Volgens eerdere berichten Tou de kaartverkoop vandaag beginnen. Concertorganisator Mojo maakt zo snel mogelijk een nieuwe datum bekend. Schrijver Manuel van Loggem is afgelopen woensdag op 82-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn familie vrijdag meegedeeld. Van Loggem was onder meer bekend als schrijver voor en over het to neel en als auteur van verhalend proza. Van Loggem wordt dinsdag in Amsterdam begraven. In de jaren vijftig verschenen onder meer Inleiding tot het toneel (1951) en het Handboek voor het toneel (1957). Van zijn proza kreeg de novelle Insecten in plastik grote be kendheid. Het werk verscheen in 1950 als Boekenweekgeschenk. Toneelwerken van zijn hand zijn Jeugdproces (1963) en Dood in de pot (1978). Van Loggem schreef ook romans als Asfalt en Horizon (1940), Een zon op Hirosjima (1963) en Goud en doodslag (1968). De geboren Amsterdammer leverde toneelbewerkingen van onder meer Elschots Lijmen en Het Been. RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Matthaus Passion door Bachkoor Holland o.l.v Charles de Wolff, m.m.v. Caroline Stam, sopraan, Judith Németh, alt, Peter Bartels, tenor (evangelist en aria's), Jelle Drayer, bas (Christuspartij), Charles van Tassel, Anneke Pols, gamba, het Haags Matrozenkoor en het Concertgebouw 'Waarom is deze dag anders dan alle andere', een diep ge wortelde uitspraak uit de jood se traditie. Een Matthaus Pas sie op Goede Vrijdag is in prin cipe anders dan alle andere. Je zus dramatische afscheid zo'n kleine 2000 jaar geleden wordt op deze gedenkdag als het wa re op de voet gevolgd en mee beleefd. Het bijzondere aan de ze uitvoering van vandaag werd nog eens versterkt door het afscheid van Charles de Wolff als vaste dirigent van Bachkoor Holland. Speciaal voor de cd-opname kiest Charles de Wolff voor een sobere uitvoering, letterlijk zonder versiering. Het Amster dams Kamer Orkest speelt ui terst ingetogen al is de concert meester Johan Kracht zich daar niet van bewust. Het enige dat hij zich herinnert, zo meldt hij na afloop, is dat hij 'anders' speelde dan donderdagavond, opnieuw gefascineerd door de grootheid van Bachs schepping tot in de kleinste details en door de Wolffs 'ruimte' geven de directie. Hoboïst Jan Kouwenhoven speelt in de aria 'Ich will bei meinem Jesu wachen' spie gelglad zonder de kleinste ver siering; ijl, simpel, als nieuw. In twee verend lichte streken op waarts houden de violen steeds de deuren open voor het vol gende vergezicht. Het orkest zweeft. Dat grote koren alleen ma^r log en hard kunnen zin gen, wordt door Bachkoor Hol land in alle toonsoorten tegen gesproken. De Wolff legt de meeste ac centen en contrasten in de ko ralen, nergens uit effectbejag of valse romantiek. Zijn pianissi mo in 'O Haupt voll Blut und Wunden' is vol piëteit en me dedogen, ontzagwekkend het volume in 'Was me in Gott will gescheh allzeit'. De dragende kracht in het lij densverhaal, Christus eigen woorden, kunnen nauwelijks indringender worden vertolkt dan door de bariton Jelle Drayer. Zijn interpretatie is van een grote soberheid in een vol maakte overgave aan de in houd. De Fin Topi Lethipuu, die de tenorarias zou zingen, stortte donderdag in. Evange list Peter Bartels heeft direct, en ook vandaag weer, ridderlijk deze taak op zich genomen. En voortreffelijk. Hij moet alleen iets doen aan de uitspraak van de a-umlaut. Lastern, krahen, erhangete worden in flarden gescheurd. Charles van Tassel is (wel licht na vele Passionen) niet bij stem. Hij intoneert slecht, zijn timbre is nevelig. Caroline Stams lichte jeugdige sopraan overtuigt het meest in 'Aus Lie- be will mein Heiland sterben'. De nieuwe cd zal getuigen van een grote klankschoonheid, maar ook van enige afstande lijkheid. Een opname een paar jaar geleden, zou meer 'uit Je zus leven gegrepen' zijn, met meer expressie, minder stile ring. Van tulpomania tot bollengekte uJpt z» Tulpen van Hilda Kop- Frieling. fo to» pr BOLLENSTREEK IRENE NIEUWENHUUSE Achter de duinenrij liggen de bollenvelden er deze maand weer kleurig bij. De Bollenstreek is een tot de verbeelding spre kend gedeelte van Nederland. Voor kunstenaars was en is de bloemenpracht een onuitputte lijke inspiratiebron. Zoals voor de impressionistische schilders Claude Monet en Pierre Augus- te Renoir. Monet kwam in april 1886 naar Holland. Hoewel hij onder de indruk was van de strakke bloemenpracht, gaf hij aan dat het door de afgebakende kleur vlakken moeilijk was om de vel den harmonieus weer te geven. Desondanks heeft Monet vijf prachtige schilderijen van de bollenvelden gemaakt. Vandaag de dag willen en kunnen kunstenaars ook niet om de bollenvelden heen. Mo menteel lopen er drie tentoon stellingen die bloembollen als onderwerp hebben. In galerie De Witte Duif in Katwijk expo seren zeven schilders. Streekge noten als Arie-Kees van Noort, Niek van der Plas, Jan Bos en 'nieuwkomer' Ine Groot laten hun mooiste werken zien. In advocatenkantoor Dekker in Voorhout tonen drie kunstena ressen onder de titel 'Beelden van Bollen' hun visie op de streek. Bij de Kunstuitleen Bollen streek in Hillegom is zelfs spra ke van een 'tulpomania'. Twaalf kunstenaars hebben zich laten inspireren door de bolbloem. Denise van der Zande heeft er voor de eerste keer een ten toonstelling ingericht. ,,We zit ten hier midden tussen de bloembollen. Wat ligt er dan meer voor de hand om je inspi ratiebron letterlijk van het land te plukken. Je kunt hier zowel binnen als buiten van de bollen genieten." In Voorhout staan dit week einde bij advocatenkantoor Dekker de deuren open. Ieder voorjaar, als de bolgewassen de kop weer opsteken, organiseert mr. J.J. Dekker een bollenexpo- sitie. Hij is bovendien verzame laar van bollenkunst dat meestal een plekje krijgt in zijn kantoor. „Je moet er toch niet aan denken dat je kantoorruim te uit witte muren bestaat. Of erger nog: dat er posters van Rosina Wachtmeister hangen. Ik heb honderd miljoen maal liever een echt schilderij dan een poster. Voor mijn voorjaars expositie geldt slechts één se lectiecriterium: de kunstenaars die hier hun werk tonen, moe ten hun inspiratie hebben ge vonden in de bollenvelden." „Bollenkunst is absoluut niet oubollig," meent Dekker. „Inte gendeel, de hedendaagse bol lenkunst is juist sprankelend en fris. De huidige expositie van enkele moderne kunstenaars le vert daarvoor het bewijs. Met chrysanten en rozen red je het niet bij mij." Expositie: 'Beelden "v an Boilen', schilderijen van Hilde Kop- Frieling, curiosa van Truce Leenen-Hogervorst en kerami sche objecten van Annemarie Hondervos. Te zien bij advoca tenkantoor Dekker, Torenlaan lc in Voorhout. Openingstij den: t/m tweede paasdag van 11.00-18.00 uur. Op tweede paasdag treedt om 15.00 uur het barbershopkwartet 'The Vocal Chords' op. Expositie: Tulpomania' in de Kunstuitleen Bollenstreek aan de Leidsestraat 142 in Hille gom. Te zien: donderdag, vrij dag en iedere eerste zondag van de maand van 14.00-17.00 uur; zaterdag van 11.00-17.00 uur. De expositie in Galerie De Witte Duif in Katwijk aan de Koninginneweg 12a is te zien t/m 2 mei, uitsluitend op za terdag van 11.00-13.00 en van 14.00-15.30 uur. DANS RECENSIE MAARTEN BAANDERS Voorstelling: 'Tombs' door Blok Steel Dance Theatre of Ireland. Gezien: 10/4 LAKtheater Leiden. Nog te zien: 11/4 aldaar. Bij Ierland denk je aan oude legenden en een geheimzinnig landschap. Maar het land heeft natuurlijk meer: een alledaags leven met sociale conventies en een vrolijk kroegleven. 'Tombs' geeft een beeld van Ierland in al zijn facetten. Dat is erg veel en maakt dat 'Tombs' weinig kern heeft. Jam mer, want er zitten indrukwekkende scènes in. Het begin bijvoorbeeld. Een danseres ontwaakt in een sfeer van magische ge heimzinnigheid. Ze beweegt in een mist tussen de andere dansers door, als tussen bomen of geesten. De groepsdans daarna is een stroom van prachtige bewegingen, vaak 'in canon' uitgevoerd en doorspekt met handgebaren die aan ondoorgrondelijke oude tekenen doen denken. Na dit begin zakt de spanning, ondanks veel mooie momenten. Het geheel is te fragmentarisch en te weinig opgebouwd. Vooral in de groepsdansen zijn de bewegin gen niet meer zo karakteristiek als in het begin. Ingeslagen wegen worden niet tot het eind toe gevolgd. De acrobatische hou dingen bij een kroegfeest vormen slechts een aanzet en missen het effect waar Blok Steel zoveel naam gemaakt hebben. Een onweersscène heeft een prachtig bliksemef- fect in het stalen decor, maar de vele moge lijkheden die dit decor biedt, blijven vrijwel ongebruikt. De passage over de groep waar de enkeling in wordt ingelijfd heeft gebaren en grapjes die veel verder uitgewerkt had den kunnen worden. Wel weer overtuigend is het slot met de christelijke symboliek. De dans met de kaarsen en de boven het toneel zwaaiende Christusgestalte zijn mooi, spannend en origineel. Er valt veel te beleven in 'Tombs', maar je verlaat de zaal met een beetje verward ge voel. Er is te weinig keuze gemaakt in deze choreografie. ze had gesommeerd weg te gaan, verlieten de bezettende beeldende kunstenaars De Lakenhal. \t et verrassende besluit om een reep te halen door de uitbrei- mgsplannen van Stedelijk Mu- um De Lakenhal heeft een ïïPé :hok veroorzaakt bij cultureel :iden. Niet zomaar een be- nkje. Nee, zeg maar gerust in aardschok met een kracht fyyyj in dertien op de schaal van chter. nwillekeurig denk je dan toch: rdèai )u een wethoudersploeg van andere politieke samenstel- hg het er beter af gebracht ideni ebben? Zou een regententeam in, laten we zeggen WD, Lei- itenl ;n Weer Gezellig en de Socia- )CCA idsche Partij nu onderweg ge- feest z')n naar het stedelijk luseum om de vlag uit te ste in? denk het niet. Neem nu de actievoorzitter van de WD. in Willem Kradolfer. Een keu- iiJpeman, altijd netjes in het ak, een haardos als een zojuist mgeharkt volkstuintje. Geen rs Si v^w°ord daarover. Alleen... en zie hem eerder scharrelen in-Zu ?sen de kabouters bij Intra- 3.443 iin dan tussen de landschaps- 'hilderijen in De Lakenhal, nnnfi! ac^encher (voorheen WD- 300 actievoorzitter) Alexander eertsema is een erkend kunst- ïfhebber, wat de rest van de actie betreft: ik zou er niet lor instaan dat ze een tuinhek ILT ITEI 111 een draadplastiek kunnen p^jnderscheiden. I n dan de fractie van Leiden h feer Gezellig. Jacques de Coo, 51 ümmer twee op de lijst, had chzelf voor de verkiezingen al •afficheerd als wethouder cul- ur. Terwijl ik toch het gevoel 3d dat de uiterste verkoopda ta van Leiden Weer Gezellig fjj hng is verstreken. Margje asveld behield evenwel haar iel. Maar de kans op het wet- Y^uderschap was daarmee wel f jfkeken. Laat ik het maar eer- heggen: Margje is niet ge- ;fd bij haar collega's. Te bit- r«t^hjd voor iedereen een on- tdig woord over. Pargje Vlas- Gouden speld voor Charles de Wolff agenten opdagen. „Met Bolten. B-o-l-t-e-n. Van De Laken hal, ja. Waar die is? Aan de Oude Singel, niet ver van u vandaan. Het is een museum. Komt u snel? Ik zit met die mensen in m'n maag en het personeel en ik willen naar huis. Ik vind het nu wel welletjes maar ik krijg ze er in mijn eentje niet uit." Toen de politie na een half uur in nog geen velden of wegen was te bekennen, bel de ze terug. „Bolten weer. Ik ben de direc teur van dit museum. Er bevinden zich hier voor vele honderden miljoenen guldens aan kunstschatten. U moet echt haast maken. Niet dat de directeur ook maar een mo ment hoefde te vrezen voor de museumcol lectie. De bezetters beperkten hun actie tot een discussie over de te voeren strategie, met Het Laatste Oordeel van Lucas van Ley- den als decor. „Stel dat er een paar rad draaiers tussen had gezeten. Dat de politie het druk heeft en met weinig mensen is, ge loof ik wel. Maar het gaat om de prioriteiten die worden gesteld. Bij de deur, die ze zelf voor de vertrek kende actievoerders en de politie open houdt, hervindt ze haar goede humeur. Prettige p aasdagen. veld zeggen ze in de wandel gangen van het stadhuis. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Margje ook niet veel kijk heeft op politiek. Voor de verkiezingen hoorde ik haar in een lijsttrekkersdebat zeggen dat Leiden weer het beste arti kel-12 gemeente kan worden omdat de stad nog nooit zoveel geld voor de stadsvernieuwing heeft gekregen als in die tijd. Oef, dacht ik, wat een onzin in één zin. Ik kan me best voor stellen dat Margje haar stem wil laten horen in verkiezingstijd. Maar om nou als een lady leeg hoofd tekeer te gaan. Nee, los van de vraag of Margje Vlasveld milleniumbestendig is, zou het geen goede zaak geweest zijn als Leiden Weer Gezellig in de komende vier jaar de cultuur portefeuille zou beheren. Het enige dat er voor zou pleiten is dat ik, als ik Margje bezig zie, het gevoel krijg dat ik naar een amateurtoneelgezelschap zit te kijken dat de gemeenteraad na speelt. Tja, dan hebben we nog de So cialistische Partij (SP). Wat zal ik er van zeggen? Cor Vergeer en de cultuur, dat lijken mij bij na een soort erfvijanden. Als u twee keer per jaar naar de schouwburg gaat, ziet de SP u al als een elitaire uitbuiter, een profiteur van de gemeenschaps pot. Overigens: de SP is ook op dit punt heel duidelijk: alle cul tuurpenningen moeten naar de amateuristische kunstbeoefe ning. Dus dat wordt vendel- zwaaien op het Stadhuisplein en ritmische gymnastiek in Mao-tuniek totdat we er scheel van zien. Nee, de gedachte dat we met een andere samenstelling van de wethoudersploeg beter af zouden zijn is net zoiets als het idee dat we met Teddy Scholten (leeft-ie nog?) een kans zouden maken het volgende Eurovisie Songfestival te winnen. Sterker nog: als ik lees wat het nieuwe college de kunstenwereld alle maal in het vooruitzicht stelt, zijn we misschien helemaal zo slecht niet af. Nieuwbouw voor het LVC, een tweede zaal voor de Stadsgehoorzaal, 10 miljoen voor het opknappen van De La kenhal. Je zou van blijdschap haast vrijwillig met het vaandel de straat oprennen. Waarom dan toch zoveel boos heid, verbazing en ongeloof over het besluit om de uitbrei ding van De Lakenhal op de lange baan te schuiven? Als u het mij vraagt gaat het eigenlijk gewoon om zoiets simpels als fatsoen. Er zijn nog mensen die denken dat politici al hun belof tes nakomen en die nog altijd oprecht boos zijn als we te ma ken met een onvervalst geval van kiezersbedrog. JAN RUSDAM» LEIDEN ANNET VAN AARSEN IRENE NIEUWENHUUSE Een cadeautje van de gemeente Leiden voor Charles de Wolff, scheidend dirigent van het Bachkoor Holland. Burgemees ter Goekoop bood hem gisteren bij zijn afscheid de gouden ge- denkspeld van de gemeente aan. „Charles, Je bent een van de mensen, waarvan je kunt zeggen dat ze het geweten van de muziek vertegenwoordigen", stelde Goekoop tijdens een druk bezochte afscheidsreceptie in de burgerzaal van het gemeen tehuis. De Wolff had voorafgaand aan de receptie zijn laatste offi ciële Matthaus in de Pieterskerk gedirigeerd. Tijdens zijn dank woord stelde hij iedereen echter gerust door de mededeling: „De muziek gaat ook na dit afscheid door. Ik kan niet garanderen dat ik nooit meer een Matthaus zal dirigeren." De Wolff zei voorts dat zijn vertrek vooral om pragmatische redenen is genomen. „Toen ik Anton van der Horst in 1965 op volgde, zei hij 'Zet De Wolff er maar voor'. Ik wil dat mijn op volger een betere introductie krijgt." Behalve de burgemeester sprak ook een koorlid zijn dank uit. Hij herinnerde de aanwezi gen eraan dat Charles de Wolff aanvankelijk te weinig waarde ring had gekregen. „Maar die tijden zijn voorbij. De Wolff Charles de Wolff (zittend) luistert in Goekoop. heeft bereikt dat jaren in Leiden dé uitvoering van het meester werk van Bach werd gehou den." Charles J. de Wolff volgde, na eerdere banen in onder meer Enschede en Groningen, in 1965 dus dr. Anton van der Horst op als dirigent van het koor van de Nederlandse Bachvereniging. In 1983 verzelf standigde het koor zich en ves tigde zich onder de naam Bach koor Holland in Leiden. Een sa menwerkingsverband met het Residentieorkest en het Con- burgerzaal van het Leidse certgebouw Kamer Orkest werd daarbij behouden. De Wolff was tevens de vaste dirigent van het laatstgenoemde orkest en hoofddocent orkestdirectie aan het Utrechts Conservatorium. Hij dirigeerde in 1980 de Krö- nungsmesse van Mozart bij de inhuldiging van koningin Beatrix in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. En bij het bezoek van de Amerikaanse president Bush aan Leiden in 1989 diri geerde hij het Concertgebouw Kamer Orkest en het Bachkoor Holland. De Wolff vergaarde tij- naar de rede van burgemeester foto hielco kuipers dens zijn carrière vele prijzen en onderscheidingen: de Prix d' Excellence voor Orgel en de Toonkunstprijs van Amsterdam in 1964, de prijs Concours voor Eigentijdse muziek in 1964, de Gaudeamusprijs voor Heden daagse muziek in 1965, de Edison Grand Gala du Disque Classique in 1966 en de Medail le van Verdiensten van de So- ciété Academique d'Education d'Encouragement te Parijs in 1989. In 1990 werd de de diri gent benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. moment raakte Lakenhal-directeur J. gisteravond geïrriteerd door de actie de museumbezetters. Sterker nog, de zijn haar vrienden, zei ze. Ze ze dan ook met kussen. Niette- ze rond 19.00 uur het vertrek van vrienden. Het was toen de politie die humeur bedierf. De Lakenhal ligt op steenworp afstand van het bureau aan Langegracht, maar pas veertig minuten haar eerste telefoontje kwamen er twee Niet zomaar een bevinkje. foto* mark lamers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 23