1 Kerk heeft bemoeienis van God niet verdienc Kerk Samenleving ZATERDAG 11 APRIL 1998 FOTO DICK HOGEWONING De Katwijkse wijkgemeente 'Morgenster' heeft weer een eigen predikant. Dominee A. Vlietstra jr. wordt op Tweede Paasdag tijdens een ochtend dienst in de Nieuwe Kerk bevestigd door dominee A. Vlietstra sr. „Mijn vader, inderdaad. Ook in mijn twee vorige gemeenten - Melissant en Drie- sum - ben ik door hem bevestigd. Dat heeft altijd iets bijzonders." Opgroeiend in de pastorie kreeg Vlietstra al van jongsaf aan van allerlei mensen te horen: jij zult wel dominee worden. „Die uitspraak heeft me er uiteindelijk meer van weerhouden dan gestimu leerd om deze weg te gaan.. Ik kon op zich goed meekomen op school, heb op het lyceum de gym nasiumrichting gedaan - een uitstekende voorbe reiding op een studie theologie. Maar dat was voor mij niet genoeg. Je moet je ook persoonlijk door de Heere geroepen voelen." Toch begon hij na het afsluiten van zijn middel bare schoolopleiding aan de studie theologie. „Aanvankelijk maakte ik mijzelf nog wijs dat ik met deze studie ook iets heel anders dan dominee zou kunnen worden. Leraar of zo. Maar gaande weg werd het ene na het andere gaatje van de gaatjespan dichtgestopt, zodat er uiteindelijk één weg overbleef. Ik voelde dat ik dominee moest worden. Daar heb ik toch Gods hand in gezien." Op zijn drieëntwintigste kon Vlietstra zich voor het eerst beroepbaar stellen. Is dat niet te jong?, vroeg hij zich af. „Maar ik durfde het toch niet te laten Ik dacht: als het nou de weg van de Heere is dat ik dominee moet worden, dan zal er een be roep komen. En als het Zijn weg niét is, komt er geen beroep. Maar ze kwamen wel, en dan word je in je keuze ook bevestigd." Een domineeszoon heeft - als hij in de voetsporen van zijn vader treedt - niet zo heel veel aan de er varingen uit zijn jeugd. „Je hebt alleen kennis van het pastorieleven, je hoefde nergens op uit. Als je zelf in het ambt staat, heb je overal het Woord te doen en het Woord te brengen, onder allerlei om standigheden. En dat maakt het natuurlijk heel anders." Dorpsdominee De eerste gemeente van Vlietstra was Melissant, op de Zuid-Hollandse eilanden. Een klein dorp met 2000 inwoners en vijf kerkgenootschappen: de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gerefor meerde Kerk, de Gereformeerde Gemeente, de Gereformeerde Gemeente in Nederland en de Rooms-Katholieke Kerk. De hervormden waren er - met 1200 zielen - verreweg de grootste, dus Vlietstra werd er wel beschouwd als 'de dorpsdo minee'. Driesum - waar hij op 4 december 1991 zijn intre de deed - was veel meer een streekgemeente. „De gereformeerde prediking binnen de hervormde kerk wordt buiten Driesum en Wouterswoude weinig gevonden in Friesland. De Friese Wouden vormen kerkelijk gezien een enclave in deze pro vincie. Na Driesum en Wouterswoude is er de Christelijke Gereformeerde Kerk van Damwoude en Zwaagwesteinde, de evangelisatie van Har- dagerijp en Kollum, de Oud Gereformeerde Ge meente van Veenwoude, een vrije groep in Twij- zelerheide en in Twijzel nog een kleine vrije ge meente, waar voorheen dominee Van der Belt aan verbonden is geweest. In Twijzelerheide zat domi nee Dee, die in Katwijk nog wel eens heeft gespro ken op een voorlichtingsavond over Samen op Weg. Dat was, voordat hij vrij onverwacht naai- de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt overstapte, één van de ringcollega's met wie ik goed kon opschie ten." Er waren ook wel contacten met 'andersdenken de' collega's uit de omgeving. „In bepaalde ver banden, een studiekring of zo. Dan trokken we ook samen op. Dat ging goed. Hoewel je inhoude lijk niet altijd eender denkt, is dat natuurlijk geen beletsel om met elkaar te praten." Functioneerde hij tot hier toe min of meer als eenling, in Katwijk wordt Vlietstra onderdeel van een team van tien predikanten. „Dat is zonder meer een behoorlijke overgang. Hoe dat in de praktijk zal uitpakken, daar kijk ik even rustig te- Zijn kijk op de toekomst van de Kerk - Gods Kerk - is een optimistische. „Zijn Kerk zal tot de laatste dag blijven bestaan." Maar hoe het met de Nederlandse Hervormde Kerk zal gaan? „Als je de werkelijkheid aanziet, moet je zeggen: de kerk heeft niet verdiend dat God nog bemoeienis met haar wil hebben." door DICK VAN DER PLAS roeping de kerk terug te voeren naar haar eigen grondslag. genaan. Ik heb daar ook geen voorstelling van. We zien wel hoe dat gaat werken." Ook met voorgaan in vijf verschillende kerkgebouwen is de predikant niet vertrouwd. „Zowel in Melissant als in Drie sum stond ik twee keer op een zondag voor de zelfde gemeente." Kerkelijke rechter Ongewild werd dominee Vlietstra de afgelopen periode betrokken bij wat 'de kwestie Maartens dijk' is gaan heten, een conflict tussen de kerkelij ke gemeente van dit Utrechtse dorp en de provin ciale en landelijke kerkelijke organen. Samen met 73 andere kerkvoogdijen in het land, weigerde de hervormde gemeente Maartensdijk haar bezitting onder een vorm van beheer te brengen, waarbij de landelijke synode het laatste woord zou heb ben. Toen de gemeente goederen onderbracht in een stichting - om zich zo aan de nieuwe regels te onttrekken - liet de Provinciale Kerkvoogdij Com missie (PKC) aan de zojuist door Maartensdijk be roepen ds. A. Vlietstra weten 'dat er geen goed keuring voor zijn aantreden zou komen, omdat de gemeente niet aan haar verplichtingen had vol daan'. In het protest dat volgde op deze handelwijze van de PKC schreven 95 predikanten een open brief waarin de kerkleiding van 'oneerlijkheid, intimi datie en dwang' werd beschuldigd. Ook Vlietstra zelf legde de kwestie voor aan de kerkelijke rechter. De zaak loopt nog steeds. „Na twee jaar en twee maanden ben ik vorige maand voor de eerste keer gehoord. Zo snel werkt dat kennelijk binnen de kerk." De predikant stelt vast: „In deze zaak heeft de kerkleiding misbruik ge maakt van haar bevoegdheden om het reilen en zeilen in een gemeente te belemmeren. Ook heeft zij inbreuk willen plegen in het gereformeerde roepingsbesef." Of hij zonder tegenwerking van de synode nu in Maartensdijk in plaats van in Katwijk had ge staan? „Nee, dat niet. Ondanks de druk die van buitenaf op mij is gelegd, is mij van Bovenaf dui- delijk de weg gewezen die ik moest gaan. Ik heb niet uit vreesachtigheid bedankt. Als God je er gens heen stuurt, zul je er ook komen. Inmiddels is de situatie zo dat Maartensdijk weer kan beroe pen. Er is nog steeds geen dominee, maar het be- roepingswerk is weer begonnen. Toen hij door de hervormde wijkgemeente Mor genster in Katwijk werd beroepen, meende Vliet stra daar heel duidelijk wel 'Gods roep' in te be luisteren. „En dat betekent datje niet met zegen in de andere gemeente kunt blijven." Toch viel het afscheid van Driesum hem niet mee. „Ik heb er met genoegen mogen arbeiden. Er worden nu toch banden doorgesneden, zo ervaar je dat. Scheiden doet echt lijden." Hij kende Katwijk van een paar eerdere, vluchtige ontmoetingen. „Ik heb hier twee bevestigings- of intredediensten meegemaakt - die van mijn voor ganger dominee Beider en ook van dominee Van den Berg - en van huisuit ken ik één van de Kat wijkse predikanten, dominee Vroegindeweij. Met hem heb ik vorig jaar ook een keer een zondag ge ruild; hij ging voor in Driesum en ik in de wijkge Foto uit de archieven utdeLeidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde bank- of girocheque ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 centimeter in zwart wit) op te sturen naar het Leidsch Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante be taling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvangt de foto binnen drie weken. meente Noord hier in Katwijk." Die preekbeurt I nam hij niet 'met voorbedachte rade' aan. „Die I kanselruil was al geruime tijd geleden afgespro- ken. Verder ging ik voor in de wijkgemeente ,Noord - en niet in de wijkgemeente Morgenster! die mij beroepen heeft - en ook was er nog geenl sprake van dat dominee Beider weg zou gaan." Samen op Weg Vlietstra is geen lid van de Gereformeerde Bond! de grootste groepering aan de rechterflank van Nederlandse Hervormde Kerk - hoewel men hei 'wel vaak in die hoek zet'. „De Gereformeerde Bond heeft ook zo haar schakeringen en ergens jl die richting zit ik natuurlijk wel. Als ik het vergel met andere stromingen in de kerk, de confessio nele richting bijvoorbeeld, dan voel ik me meer met de Gereformeerde Bond verwant. Dat komtl ook tot uitdrukking in mijn prediking en mijn li turgie. Iemand die geen gezangen laat zingen, moetje niet bij de confessionelen indelen. Ook niet bij de midden-orthodoxie, hoewel ik dat eenl vreemd woord vind." Vlietstra houdt het erop da hij zich thuisvoelt in de hervormd-gereformeerd richting in de kerk, maar 'zich niet gebonden voi aan een Bond'. Als het gaat om Samen op Weg - het fusieproces van hervormden, gereformeerden en lutheranen dat uiteindelijk een verenigde kerk moet opleve ren - toont Vlietstra zich geen trendvolger van de Gereformeerde Bond. Daar verzet men zich wel gggi waar tegen het samengaan, maar wordt tegelijke tijd ook aangegeven dat men niet aanstuurt op een breuk met de kerk en de kerkleiding. VlietsD „'We kunnen niet mee en we kunnen niet weg', wordt bij de Bond gezegd. Maar ondertussen heeft men besloten mee te gaan, men interpre teert het eigenlijk zo dat men niet weg kan uit d« Verenigde Protestantse Kerk in Nederland in plaats van uit de Hervormde Kerk. Met die ui ga ik niet mee." Zijn eigen houding ten opzichte van Samen op Weg ziet de predikant het best verwoord door 'Comité Tot Behoud van de Nederlandse Her vormde Kerk'. Deze organisatie heeft al duidelijli uitgesproken 'niet mee te gaan naar een nieuwe fusiekerk'. „Voor mij is het duidelijk dat je moet blijven staan op de grondslag die God onder de kerk in Nederland heeft gelegd, en die grondslag is "een onopgeefbaar iets. De recente naamswijziging die de synode in meerderheid heeft voorgesteld - het 'Verenigde Protestantse Kerk in Nederland' werd vooral om de rechterflank te gerieven gewijzigd in 'Verenig de Kerk der Hervorming' - noemt Vlietstra 'misli dend en gevaarlijk'. Het doet vermoeden dat hel enige binding heeft met de kerk der hervorming, terwijl de grondslag van de kerk der hervorming er even zo vrolijk uit wordt verwijderd. Dus ik vin het een naam die niet past bij de kerk die wordi voorgesteld. Het enige dat je kunt hopen is dath geruzie over de naam er op een gegeven momen toe leidt dat heel de zaak niet doorgaat. Dat zou hem een lief ding zijn? „Ja. Zoals het nu wordt voorgesteld, kan het niet." Wonderen Er zijn veel ontwikkelingen binnen de kerk diedi nieuwe predikant van de hervormde wijkgemeei te Morgenster in Katwijk droevig stemmen. denk ik bijvoorbeeld aan het toelaten van de vrouw in het ambt en het spreken over en het loi laten van de belijdenis, zoals dat door de de kerk heel makkelijk gebeurt. Het is onze roe ping om te strijden tegen die verwording en de kerk terug te voeren naar haar eigen grondslag. Op die grondslag voel ik mij thuis en ik heb veel verdriet om datgene wat daarvan afwijkt." De hulp van God is voor hem daarbij onontbeer lijk „De Heere is een God van wonderen die in h verleden wonderen gedaan heeft op momenten 4^ dat niemand er niet meer op rekende. Laten we Hem maar bidden of hij zich ook over de Neder landse Hervormde Kerk wil ontfermen en wil be hoeden voor het afglijden van de grondslag de kerk." LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) ANN01898 ANNO 1973 Dinsdag 12 April NOORDWIJKERHOUT Op het kruispunt der we gen Noordwijkerhout-Vogelenzang - Hillegom zal vanwege den Algemeenen Nederlandschen Wielrij- dersbond een wegwijzer geplaatst worden. LEIDEN Zaterdagnamiddag werd een agent van politie aan het station gewaarschuwd, dat zich in de omgeving van het station een ontvluchte gevangene ophield, die klaarblijkelijk door sloten was gegaan. Onmiddellijk werden de noodige stappen gedaan om den man in handen te krijgen en al spoedig liep hij in de Haverzaklaan in handen van een agent, die hem naar het hulpbureel aan de Steenstraat over bracht. Het bleek een ontvluchte krankzinnige uit het gestichtEndegeest" te zijn, die door slooten was gegaan en daardoor druipnat was; hij is ten spoedigste teruggebracht naar het gesticht. NOORDWIJK Gedurende de beide Paaschdagen werden ook onze bloemenvelden door tal van vreem delingen, vooral per rijwiel, bezocht. De velden bie den dan ook als steeds een prachtig gezicht aan, hoewel door de minder gunstige weersgesteldheid der laatste weken de hyacinten niet zoo goed tot hun recht zijn gekomen als anders. Daarbij komt nog, dat hier en daar de perken erg gedund er uit zien: de verzending van afgesneden bloemen nl. is in volle gang. Dagelijks kan men geheele tramladin gen naar Duitschland en Engeland zien vertrekken, waar deze Flora's kinderen zeer in trek zijn. Het ver zet tegen dezen handel blijkt dan ook geen succes gehad te hebben: met het te-niet-gaan van den ,,Bond tegen den handel in afgesneden bloemen" schijnen zelfs principiëele tegenstanders in het om gekeerde veranderd te zijn. woensdag 11 april LEI DEN Nog éénmaal togen vanmorgen kritische artsen, be zetters en anderen, die zich met de "zaak-MOB" hebben bezigge houden naar het Terweepark om de inspecteur voor de volksge zondheid in Leiden, dr. Buys, te verzoeken de aanklacht in te trek ken tegen de 15 mensen die zijn kantoor indertijd hebben bezet. Ook wilde men dat het rapport, dat het ontslag van de staf- Theuns heeft geadviseerd, open baar zou worden gemaakt. Dr. Buys bleef binnen, en reageerde niet op de betoging voor zijn deur. Vanmiddag diende de aanklacht die hij tegen de bezetters heeft ingediend voor het hooggerechts hof in Den Haag. ZOETER WOU DE De Zoeter- woudse politie heeft gisteren aan de Hoge Rijndijk en aan de Dr. Kortmannstraat controle gehou den. Vele automobilisten kregen een procesverbaal voor te hard rij den. Aan de Hoge Rijndijk vielen achttien „slachtoffers" aan de Dr. Kortmannstraat acht. SASSENHEIM Het eerste, door de Sassenheimse drum- en showband Adest Musicagemaak- ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabêzorging: Ma.t/m/vr.18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -5128 030 Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.301 REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J Preenen chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F Wegman, chef red Duin en Bollenstreek W, Spierdijk, chef sportredactie T Brouwer de Koning, chef Rijn-en Veenstr. E. Straatsma, chef red. Regio Leiden ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (i per kwartaal (i per half jaar (i per jaar (accef w Abonnees die ons een machtiging het automatisch afschrijven van het geld, ontvangen 1,- korting perk [-( Betoging in het Terweepark. te grammofoonplaatje (eigen pro- duktie) heeft reeds nu, een maand voordat het van de "pers" komt, over belangstelling niet te klagen. ,,We hadden," zegt voor zitter Van Zoen, ,,op rond 250 plaatjes gerekend. Het aantal be stellingen beloopt al ruim 300 en voor de eerste persing van 350 zijn we helemaal niet bang." Adest Musica - de vereniging behaalde het afgelopen seizoen FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD diverse fraaie resultaten tijden concoursen - heeft het plaatje gemaakt om de band grotere be kendheid te geven en daarnaast omdat het ook financieel niet on aantrekkelijk kan zijn. ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd Academisch Ziekenhuis: zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf wof 13.00 t/m vrijdag 13.00 u. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071 -5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Academisch Ziekenhuis: tel. 071-5269111 docht lanai iverlc even- ilotse naalc jé lev erdri trie, erde: jvérk Ie be en ei iesch Ma; ilijkei Heen )ok vi leien jnw Ee bui en. It Katwijkse wijkgemeente Morgenster heeft in ds. A. Vlietstra jr. weer een eigen predikant

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 16