Een hardnekkige koloniale erfenis Feiten &Meningen IRA /SP. m (Sè eeNePT jPKmm «wan®c| wm(&4 DECEfTtr/t Mey Wu Nor uve \curimp vjDEF DONDERDAG 9 APRIL 1998 Dwars door de Noord-Ierse hoofdstad Belfast lopen 'vredeslijnen'. Een bedrieglijk woord. Ook het door kapitalisme en communisme verscheurde Berlijn kende zo'n 'vredeslijn', met een wat eerlijker naam: de Muur. Negen jaar ge leden juichte de wereld bij de sloop van dit symbool van ideologische haat. In Belfast worden ze nog vrolijk ge bouwd, muren en hekken rond woonwijken, hier bedoeld ter bescherming van de ene mens tegen de andere. Laat het maar aan politici over om daar een mooie naam voor te verzinnen. Maar misschien dat er na vanavond iets verandert. Om middernacht loopt de deadline voor het vredesoverleg in Belfast af. Komt er eindelijk een akkoord, dan kunnen de Noord-Ieren heel voorzichtig over het einde van de vredeslijnen gaan nadenken. Zo'n dertig jaar geleden waren die vredeslijnen nog niet uitge vonden. Op 13 juli 1969 teister de de gummiknuppel van een dolgedraaide politie-agent het hoofd van de 67-jarige Francis McCloskey. De katholieke Mc- Closkey was bij een betoging in Dungiven, graafschap London derry, tegen het door de Britten gesteunde protestantse bewind dat katholieken hevig discrimi neerde. Een dag later overleed hij aan zijn verwondingen. Je moet ergens beginnen te tel len in een conflict dat honder den jaren teruggaat. 1969 is een mijlpaal, het jaar waarin het Britse leger Noord-Ierland in trok om orde op zaken te stel len, het begin van de bloedige Troubles, de onlusten tussen ka tholiek en protestant, tussen pro-Iers en pro-Brits. McCloskey wordt beschouwd als het eerste dodelijke slachtof fer. In 1994 toonde een licht krant in het centrum van Belfast zijn naam als eerste, gevolgd door die van de 3.172 andere slachtoffers van een kwart eeuw geweld. Vier jaar later, in de week van het 'historische vre desakkoord', is de geweldsba- lans gestegen tot 3.248 doden. Het is verleidelijk en makkelijk om het Noord-Ierse conflict af te doen als religieuze twisten tussen de protestantse meer derheid en de katholieke min derheid van de 1,5 miljoen Noord-Ieren. Historisch gezien is West-Europa's 'klein-Bosnië' vooral een koloniaal conflict, met de Britten in de rol van ko lonisator en de protestanten als hun lokale rentmeester. Na vier eeuwen proberen lukte het de zegevierende Britse revo lutionair en republikein Oliver Cromwell het Ierse eiland onder Britse controle te brengen. De machtsbasis van de Britten was de noordelijke punt van het ei land, Ulster, waar de oorspron kelijke Ierse bevolking was ver dreven door Britse immigran ten, in meerderheid Schotse presbyterianen. In 1703 was nog slechts vijf pro cent van het Noord-Ierse land in handen van de Ieren, van oorsprong katholiek. Zij kregen te maken met een buitenlandse bezetter die een andere taal sprak, een andere cultuur had en een andere religie aanhing. Tot 1921 vochten de Ieren woeste oorlogen uit met hun bezetters, en de terreinwinst die ze daarbij boekten leverde in 1922 de Ierse vrijstaat op. SCHEIDING Eind 19de eeuw raakte de grote pluk protestanten in het Noor den ervan overtuigd dat de Ierse nationalisten uiteindelijk zou den zegevieren. Ze zetten hun eigen verdedigingsorganisaties op tegen de voorlopers van de huidige Irish Republican Army (IRA). Bij de onderhandelingen over Ierse onafhankelijkheid in 1921 werd om voortzetting van de burgeroorlog in Ulster te voorkomen een autonome sta tus gegeven aan het Noorden. Die scheiding creëerde Noord- Ierland, dat zelfbestuur kreeg en politici afvaardigde naar het parlement van Westminster. De protestanten, die zich 'unio nisten' waren gaan noemen om de blijvende band met Engeland te onderstrepen, heersten tot ver in de zestiger jaren als ware ko lonialen over Noord-Ierland. Ka tholieken of republikeinen, vanwege de band met de Ierse Republiek die zij nastreven, wer den vreselijk gediscrimineerd. De almachtige Ulster Unionist Party (UUP) weerde ze uit het bestuur, de beste banen gingen naar protestanten, net als de beste huizen, het politiekorps was overwegend protestants. Gegoochel met grenzen zorgde ervoor dat de toen nog 70 pro cent sterke protestantse meer derheid het in elk kiesdistrict voor het zeggen had. Onder invloed van de naoorlog se dekolonisatie waren er echter sluipende veranderingen opge treden. Dankzij betere toeganke lijkheid van het onderwijs ont stond er langzaam maar zeker een katholieke middenklasse. In beide gemeenschappen kwamen er liberalen, die meer belang gingen hechten aan gelijkbe rechtiging dan aan vereniging van de beide Ierlanden of aan de eeuwige band met Groot-Brit- tannië. Naar het voorbeeld van emanci patiebewegingen elders (de zwarten in Zuid-Afrika en Noord-Amerika, de studenten in West-Europa) werd in 1967 de Noord-Ierse Burgerrechtbewe ging opgezet. Het werd een enorm succes. Massale demon straties tegen de achterstelling van katholieken trokken veel aandacht van de media. Nieuwe helden werden geboren: Berna- dette Devlin, de strijdbare stu dente die in 1969 op 21-jarige leeftijd een Lagerhuiszetel ver overde. John Hume, nu de leider van de Social Democrat and La bour Party (SDLP), een gematig de katholiek die eerst gelijkbe rechtiging wilde en geweldloze, democratische eenwording van Ierland. Hun tegenhanger was dominee Ian Paisley, een fanatieke 'anti papist', die tot op de dag van vandaag het gezicht van het on verzoenlijke protestantisme is. Gefrustreerd door het succes van de burgerrechtenbewegingen begonnen protestantse paramili taire organisaties de kop op te steken, doodseskaders die vaak opereerden met hulp van de be ruchte B-specials, de protes tantse reservepolitie. SPOOK Het sektarische spook stak nu pas goed de kop op. Katholieke woonwijken gingen in vlammen op, het protestantse bestuur kon de situatie niet meer aan. Het dieptepunt werd de 'slag om de Bogside', het katholieke getto van Londonderry. De jaarlijkse traditionele 'mars van de leer jongens', een herdenking van de overwinning van Willem van Oranje op de katholieke koning James, drie eeuwen eerder, werd een veldslag tussen intimideren de protestanten en demonstre rende katholieken die vijf doden eiste. Fabrieken gingen in vlam men op, meer dan honderd ka tholieke woningen werden ver nield. Actief op de katholieke barricades was onder meer ene Martin McGuinness. Het gebeuren zette de verhou dingen tussen Londen en Dublin onder grote spanning. Geruch ten over ingrijpen van het Ierse leger zorgden ervoor dat het unionistische bestuur de hulp inriep van de Labour-regering van James Callaghan. Het ver zoek om bijstand van het leger werd ingewilligd, met de aante kening van Callaghan dat het om een 'tijdelijke operatie' ging, slechts bedoeld om orde en rust te herstellen. De Britse soldaten werden aan vankelijk door de verdrukte ka tholieken als bevrijders begroet. Katholieke vrouwen op de Falls Road in Belfast sloofden zich uit met thermoskannen thee en sandwiches. De tv-beelden gin gen de hele wereld over. Maar deze 'romance' was snel afgelo pen. Tijdens de onlusten kreeg de in slaap gesukkelde IRA te maken met dissidente leden, die zich ergerden aan de bijnaam I Ran Away, die de organisatie kreeg van katholieke buurtbewo ners die tevergeefs hadden aan geklopt om bescherming tegen protestantse terreur. De IRA splitste. Een grote vleugel noem de zich voortaan Provisional IRA, de leden kregen de bijnaam 'Provo's'. Martin McGuinness stond vooraan, evenals Gerry Adams. In 1970 verspeelde het Britse le ger alle krediet door het dood schieten van vier burgers op de Falls Road. Dit incident zorgden voor een geduchte aanwas van de Provo's, en vanaf dit moment stond de rolverdeling voor de komende decennia vast: de Brit ten als de koloniale onderdruk kers met een bezettingsleger, de protestantse unionisten als hun handlangers, de katholieken als de nationalistische strijders voor Ierse eenheid. Datzelfde jaar schoten Provo's de eerste soldaten dood. Het vol gende jaar werd een soort nood toestand uitgeroepen, inclusief internering zonder enige vorm van berechtiging. Gerry Adams was een van de verdachte terro risten die vier jaar in gevange nissen zouden doorbrengen. SUNNINGDALE Het jaar van de ommekeer werd 1972. De burgerrechtbeweging stierf met Bloody Sunday, 30 ja nuari 1972, toen het Britse leger dertien katholieke demonstran ten in Londonderry doodschoot. Bernadette Devlin baarde in het Lagerhuis opzien door minister Maudling een klap in het gezicht te geven. De Conservatieve rege ring Heath bracht de provincie onder direct gezag van Londen. De unionisten waren woedend en verbraken de banden met de Conservatieven. De katholieken waren opgelucht. De IRA kon digde zelfs een bestand af en een aantal leiders vloog voor onder handelingen naar Londen. Het leverde niks op. Even was er hoop. In 1973 wordt de Noord-Ierse politieke partijen een blauwdruk voor nieuwe au tonomie voorgehouden. De ka tholieken zouden voor het eerst zeggenschap in het bestuur krij gen, een machtsdeling waar de UUP mee akkoord ging, maar Paisley en zijn Democratie Unio nist Party (DUP) niet. No surren der, geen capitulatie, zou het motto van Paisley blijven. Het akkoord, genoemd naar het En gelse conferentie-oord Sunning- dale, bevatte veel elementen die ook weer opduiken in het vre desvoorstel waarover nu zo he vig wordt onderhandeld. Het Sunningdale-stuk ging van tafel toen door Paisley opgehitste protestantse arbeiders Noord- Ierland met een algemene sta king lamlegden. Veel kansen had het akkoord niet, omdat de paramilitaire or ganisaties en aan hen verwante politieke partijen niet bij de dis cussies werden betrokken. De IRA begon een geweldscampag- ne in Engeland en Noord-Ier land. 'Hoogtepunten' zijn in 1974 de negentien doden in twee pubs in het Engelse Bir mingham en vijfjaar later het opblazen van het jacht van Lord Mountbatten voor de Ierse kust, waarbij de Lord, een oom van prins Charles, om het leven kwam. Diezelfde dag ontplofte een IRA-bom onder een leger- busje in het Noord-Ierse War- renpoint: achttien doden. De protestantse paramilitairen, die zichzelf loyalisten noemen, kwamen met tegenterreur. De Ulster Volunteer Force sloeg bloedig toe met autobommen in Dublin. Berucht waren de 'Shan- kill-slagers' uit de gelijknamige protestantse wijk van Belfast, die op katholiekenjacht gingen. In 1979 werden elf van hen tot le venslange gevangenisstraf ver oordeeld. De inmiddels aange treden regering-Thatcher kon digde de oorlog tegen het terro risme aan, internering werd in gesteld met een zeer streng regi me in de beruchte Maze-gevan- genis van Belfast. INKEER Thatcher weigerde de IRA-eis in te willigen dat gevangen terroris ten als politieke gevangenen moesten worden behandeld. In 1981 hongeren elf republikeinse gevangenen zichzelf dood. Sinn Féin-Lagerhuislid Bobby Sands is één van hen. Thatchers harde aanpak leidt in de rest van de wereld Amerika met zijn grote Ierse bevolkingsgroep voorop tot veel begrip en een golf van sympathie voor de 'IRA-vrij- heidsstrijd'. De inkeer van That cher kwam in 1985, een jaar na dat zijzelf tijdens de Conserva tieve partijconferentie in Bright on bijna het slachtoffer werd van een IRA-bom die haar hotel in puin legde (vijf doden) Met de Anglo-Ierse overeen komst van 1985 legden Thatcher en haar Ierse ambtsgenoot Fitz gerald vast dat Ierland enige zeg genschap moet krijgen op Noord-Ierse zaken, voornamelijk door het opzetten van Iers- Noord-Ierse commissie voor grensoverschrijdende gemeen schappelijke kwesties. Paisley was een van de felste tegenstan ders, maar het proces van moei zame onderhandelingen voor een nieuwe bestuursstructuur is toen eindelijk echt begonnen. Sinds 1985 is Groot-Brittannië feitelijk bezig het koloniale dra ma met zo min mogelijk ge zichtsverlies tot een zo vredig mogelijk einde te brengen. Uit drukkelijk is verklaard dat de Britten geen 'strategisch belang' meer hebben bij Noord-Ierland. De politieke vertaling bleek iets minder eenvoudig. Thatchers opvolger Major probeerde ener zijds de onderhandelingen gaan de te houden, maar liep ander zijds aan de leiband van de unionisten, want hij had hun stemmen hard nodig door zijn geringe meerderheid in het La gerhuis. Tegelijkertijd werd binnen Sinn Féin en de IRA het gevoel steeds sterker dat geweld niet de enige manier is om Ierse eenheid te bereiken. De banden tussen John Hume's geweldloze SDLP en Sinn Féin werden steeds ster ker. In 1994 kondigde de IRA een wapenstilstand af, die achttien maanden standhield en bedoeld was om Sinn Féin aan de onder handelingstafel te brengen. De protestantse para-militairen, opgehitst door Paisley en de Unionisten, verzetten zich hevig. Toen Adams in 1994, een jaar nadat Major en de Ierse premier Reynolds de Anglo-Ierse over eenkomst hadden geactuali seerd, aankondigde dat de 'laatste fase' van het conflict was bereikt, had het Verenigd Mili taire Commando van de loyalis tische paramilitairen 110 'IRA- sympathisanten' op de doden lijst bijgeschreven. FRAGIEL Tony Blair wist uiteindelijk kno pen door te hakken waar John Major 'Ik word onpasselijk als ik met terroristen om de tafel moet gaan zitten' faalde. Ma jors gedraal was voor de IRA re den om het bestand met een da verende knal op te zeggen: twee doden bij de bom in de Londen- M-l OtlE 'Vredeslijnen' in Belfast (boven) die tegenpolen als Gerry Adams (foto links) en Ian Paisley (foto rechts) en de hunnen uit elkaar moeten houden. Dertig jaar lang staan de onverzoenlijken in Noord-Ierland al pal tegenover elkaar, en vandaag wordt het voor alle partijen de dag van de waarheid. Komt er een akkoord, dan kan er langzaam aan echte vrede worden gedacht. Spat het overleg alsnog uiteen, dan is de provincie verder van huis dan ooit. foto's reuters, epa en x>r &LEMj rgen' KLM porde inenl hddi overi] ienb tEen gtuig ine HAAG. perin] lanhi oeps£ •hiiiH ide ta arisse jsatie pen d: ken< mom jeho pun v lager ft re JtAAG ïdpui ekren nsen irslag; partij als zi »en oi Dopd luitvi ink [ERDAI Itie R< overlt te ne (ri 20C pen v; feem tkma ssel oppei se Docklands, begin lif®011 De komst van een Labf "et ring, die door zijn gevv£en meerderheid geen booPPPei heeft aan de unionistisP116 c gerhuiszetels, beteken! ommekeer. Er kwam ekslp IRA-bestand, op 11 der 1997 ontving Blair GentjAAGj en Martin McGuinnesfoarec ning Street 10, preciesjsteir nadat Sinn Féin-leiderjjtrege daar zijn opwachting ra zo h Komt het na vandaag ijrouu dan zal die nog lange tf zaal zijn, vooral omdat veel|e klai Noord-Ierland hetzelfc? bleven. Groot-BrittaruiK^ de afgelopen jaren müjtlH de Noord-Ierse econoi pompt, maar nog steerrp werkloosheid er bovenP tionale gemiddelde ent111®* steeds lopen katholiekjr" keer zoveel kans op ve 8en hun baan dan protestarPen Er is in dertig jaar zó \dma8 den dat ook het wantrct tussen de geweldloze iflkii heid in beide gemeens! groot is, getuige ook dr 'vredeslijnen' in Belfas meerderheid van de b het geweld meer dan Ij vredesdemonstraties,! zeventiger jaren en meI telijk bij het bezoek v dent Clinton, bezwijkel het fatalisme van alledl Gemengd protestant-U onderwijs is er nauwel op de drie Noord-Iersfl is verwant aan een slat) van het conflict of is o geweest van een mooi! bomexplosie. Nergens! Verenigd Koninkrijk veel antidepressiva gef Noord-Ierland. VREDESDOl^. 1 fci»: De geharnasten in dei taire gelederen van bei pen geven bovendien! niet op. De IRA-splintM National Liberation A Continuity IRA- laatste nauwe bander! houd met een door Bol| zuster Bernadette gelei Sinn-Féindissidentenjl niet dat de Britten enl het Ierse eiland zonde! zullen verlaten en zichlkt D neerleggen bij Ierse ee|Pel' g Hun tegenhangers, deNeft sche Ulster Freedom ffe>eb Loyalist Volunteer Fon(tusse dat weer wel en leggerMng reden de wapens niet»131™ Als de partijen het vanloen- eens worden over zelftj dan is dat om al die reJ meer dan een hoopgeiK«. senstop op een lijdensP^ pas over jaren zal eindt, moedelijk met de onafto ro Ierse eenwording. Erl®orst( teveel politici rond diejlosg, genen zijn van hun eiigen perkte denken. En in Sens teveel verdwaasde enielve de fanatici. Hun toekoj slachtoffers kunnen, nJ Iers eufemisme, sti aksirSt bijgeschreven onder dl 'vredesdoden'. fg hei ïvvoc ^nbli lam iele

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 2