Cultuur Kunst 'Besluit is een steek in mijn hart' Voorlopers van Jan de Bouvrie Obligate ideetjes en kleine grappen UITSCHIETERS Sob Dylan naar Ahoy' otterdam Bob Dylan geeft op maandag 15 juni een concert in ihoy'. De 'legendarische' Amerikaanse folkrockzanger trad twee aar geleden voor het laatst in ons land op in het Utrechtse Vre- lenburg. Dylan, inmiddels 56 jaar, leverde volgens muziekre- ensenten met 'Time Out Of Mind' een van de beste albums van 997 af. De kaartverkoop begint volgende week zaterdag. Stradivarius brengt recordbedrag op onden» Een Londense handelaar heeft gisteren een recordbe- rag betaald voor een Stradivarius-viool die ooit van de beroem de violist Rudolphe Kreutzer was. De handelaar en ex-violist laim Lazarov kocht het instrument bij het veilinghuis Christie's oor bijna 3,3 miljoen gulden. Het oude record stond op 902.000 =ond, een bedrag dat in 1990 voor een Stradivarius werd be- ken plan voor Nederlandse muziek ^sterdam De orkesten zijn zo teleurgesteld in de opstelling an staatssecretaris Nuis in de kwestie Nederlandse muziek, dat e weigeren hem een uitwerking van een eerder plan voor te leg en. Nuis meent dat het repertoire van de orkesten voor mini- 7 procent moet bestaan uit Nederlandse muziek. Orkesten ie niet voldoen aan die eis, krijgen minder subsidie. Orkesten tellen dat bij hun de kwaliteit voorop staat en dat ze minder ge- jiteresseerd zijn in de hoeveelheid. Minister Wijers krijgt Oscar en haag Een Oscar-uitreiking in de Tweede Kamer gisteren, linister Wijers van Economische Zaken kreeg uit handen van vdA-kamerlid Van Nieuwenhoven een Oscar van chocolade oor de nota Structuurversterking Filmindustrie. De vier groot- re fracties zijn tevreden over het plan van Wijers en de staatsse- O retarissen Vermeend (Financiën) en Nuis (Cultuur) om de film- ïdustrie nieuw leven in te blazen. Amsterdams Uit Buro (AUB) Kaartjes bestellen? WV Q2WL1211 het muziektheater Amstel 3. Telefoon 625 54 55. Agendalijn 551 81 00 AmsterdamlHwereldstad X)NDERDAG 2 APRIL 1998 **0 9 is 1 in het i Schrappen uitbreiding Lakenhal stuit op veel onbegrip Vervolg van voorpagina Dat Leiden geen veertig miljoen gulden op tafel kan leggen voor de uitbreiding van Stedelijk Museum De Lakenhal is begrijpelijk, maar dat het nieuwe colle ge van B en W de al jaren sudderende plannen hele maal schrapt, stuit op veel onbegrip. ,,Doe het dan in fasen", zegt F. de Leeuw, voorzitter van de sector PR van Leiden Museumstad en woordvoerder van het Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis. leiden wim koevoet ,,Als het Lakenhalplan te ambi tieus is, moet je het aanpassen. Kennelijk heb ik een paar stap pen gemist want het is nu ge heel van tafel", aldus A. Geert - sema, behalve WD-raadslid ook bestuurder van de Vereni ging van Belangstellenden in de Lakenhal. Cultuurwethouder A. Pechtold (D66) geeft volmondig toe dat het schrappen van de plannen haaks staat op de La kenhal-passage in het verkie zingsprogramma van zijn partij. „Maar dat geldt ook voor CDA, PvdA en Groen Links." Dat hij nog vorige week dins dag het zogeheten 'Programma van eisen' in de raadscommis sie cultuur liet bespreken, ver klaart hij als volgt: „De wethou der Pechtold van de vorige raadsperiode moest het nieuwe college in staat stellen om be sluiten te nemen. Dat heeft hij gedaan. Hij wist toen nog niet dat hij ook in het nieuwe colle ge wethouder cultuur zou wor 'Belangstellende' Geertsema zegt niet te begrijpen dat Pecht old de investeringen in de La kenhal beperkt tot verbetering van de klimaatbeheersing. „Dan blijven de museumstukken goed bewaard, maar krijgt nie mand ze te zien. De de depot functie van de Lakenhal wordt zo wel erg dominant. Geertse ma pleit ervoor om plannen te ontwikkelen voor een filiaal el ders in de stad. Hij denkt aan het pand Breestraat 59 waar nu nog het Hoogheemraadschap van Rijnland is gehuisvest. Geertsema zit ook in een stich ting die erop uit is dat gebouw een publieke functie te geven na de verhuizing van het schap naar de Plesmanlaan. De WD'er gelooft trouwens niet dat er 40 miljoen nodig is. „We begonnen met 15. Vorige week waren het er ineens 40 en de wethouder had het gisteren zelfs even over 53 miljoen. Ik heb nog nooit een stuk gezien, alleen maar bedragen horen langskomen." De Leeuw van Leiden Muse umstad vindt dat het college, inclusief de wethouder cultuur, zich heeft blindgestaart op de kosten. „Naar de opbrengsten van later, is niet eens gekeken. De musea samen vormen de voornaamste culturele factor van de stad. Die moet worden uitgespeeld. Meer toeristen brengen geld in het laatje. De Lakenhal uitbreiden is investe ren in de toekomst. Ik ervaar het collegebesluit als een steek in m'n hart. Echt, dit is ook slecht voor Naturalis. Ik zeg al tijd maar dat musea pas moe ten concurreren nadat de be zoekers in de stad zijn gearri veerd. De Lakenhal is daarbij van groot van belang." den." Pechtold komt er rond voor uit dat het schrappen van de uitbreiding met zijn instem ming is gebeurd. „Met pijn in het hart." Voor een fasengewij- ze aanpak voelt hij niets. „De uitbreiding was te duur. Bij die 40 miljoen waren de exploita tielasten niet eens meegere kend. De sponsormarkt is be paald niet ruim. Natuurlijk had ik het project kunnen rekken, rookgordijnen kunnen optrek ken door tussenstudies aan te kondigen, maar ik prefereer duidelijkheid. Daar komt nog bij dat dit college wat minder aandacht aan de culturele ge bouwen wil besteden en wat meer aan de inhoud. Qua infra structuur beperken we ons tot de nieuwbouw van het Leids Vrijetijdscentrum en de tweede zaal Stadsgehoorzaal. Investeringen in De Lakenhal beperken zich tot verbetering van de klimaatbeheersing in het oude gebouw. FOTO TACO VAN DER EB sler.nl ge Gaat u uit uw dak, of blijft u thuis? Wilt u in line skaten of danst u liever square? Of je nou jazzcat, pluchepoes of kroegtijger bent, vrijdag na vijven wil iedereen zichzelf uitlaten. Wat doen we in het weekeinde? Waar, hoe vaak en vooral: waarom? Een paar jaar gele- den moést ik echt uit. Vrijdag, zater- HH dag, het hele week- einde. Uit mijn dak gaan vind ik nog '.eds leuk, maar het is niet >er zo als vroeger. Zaterdag \d ik het vaak te druk, is het ibliek te jong... Nee, ik kan nu \st zaterdagavond thuisblij- in. Uitgaan is een beetje ver hoven naar zondag. 'oeger had ik het me niet kun- \n voorstellen, dat ik zaterdag uiszou blijven. Mijn moeder Ii wel: wacht maar tot je een \ar jaar ouder bent. Dan be at ik hard te gillen. En nu erk ik dat er toch iets is veran- 'rd, dat ik niet meer per se lef op die typische uitgaans- 'otiden. Maar ik zal altijd wel Tjven stappen. Ook als ik veer- ben. Ik denk dat ik dan al- ?n in andere clubs kom dan iBaja Beach Club in Rotter- m vind ik een leuke tent. 'ht tropisch en het publiek is ik. Brede, stoere mannen Eter de bar? Ach, dat valt wel Sinners in Amsterdam is k favoriet. Maar ik houd er k van om lekker rustig uit \n te gaan of een bioscoopje te Peen. Dat is voor mij ook uit- an. De mooiste film van de gelopen tijd? Titanic. 'terlijk vind ik belangrijk, al- Sf Imns uiterlijke verzorging. Dat er verzorgd uitziet, dat je koon bent. Ik geeft aerobics- l vooral omdat het gezond is. haal er veel energie uit. Ik ld het ook mooi om strak te ■jf goed gelijnd. Maar dat WsWiiiipii is geen obsessie. Ikover- Ijfhet niet. Ik houd te veel n lekker eten. lordeweeks werk ik in een idingwinkel. Soms komen er ouwen binnen, die lopen te igen over hun uiterlijk. 'Ik n véél te dik', roepen ze als ze 'Ezelfin de spiegel zien. Dan )en ze dc winkel uit en gaan Rechtstreeks naar de Febo. Tja, dan moet je ook niet kla gen. Ik zou niet zo snel kleding aan trekken met veel toeters en bel len, met metalen ringen of met kant. Ik houd van zwart, van strak, eenvoudig maar stijlvol. Ik heb een tijdje in het buiten land gewoond. Toen ik terug kwam, ben ik hier gaan wer ken. Waar ik gezeten heb? Op Malta, met mijn vriend. Hij is discjockey en hij kon daar werk krijgen. Ik heb op Malta een tijd in het Hardrock Café gewerkt. Uiteindelijk had ik in het Hard rock Café een eigen barretje. Daarna heb ik nog een tijdje in een discotheek gewerkt, van zes tot zes. Het verdient niet zo veel in die branche. Dus ik dacht: als ik nou veel uren maak... Na zes weken ben ik ermee opge houden. Van zes tot zes is waanzin. Daarna heb ik nog een tijdje op een terras gewerkt. Dat was echt te gek. Ik merk aanmezelf dat ik het niet meer wil, constant rennen en vliegen. Ik ben nu ook min der gaan werken, van vijf dagen naar vier. Ik wilde meer tijd voor me-> zelf hebben. Ik denk dut meer mensen dat doen, bewuster omgaan met hun tijd. tekst: annet van aarsen foto: taco van der eb NAAM: Femke Mentink LEEFTIJD: 24 jaar WOONPLAATS: Leider dorp BEROEP: Verkoopster/aerobics-le rares GEZIEN: Baja Beach Club theater recensie susanne lammers Voorstelling: Angelino's American Bar door Beppe Costa. Gezien: 1/4, LAKtheater, Leiden. Nog te zien aldaar vanavond. Er hangt een waas van neerslachtigheid over Angelino's American Bar. Ooit was de cocktailbar van het schip dat op Amerika voer, 'the place to be' voor beroemdheden als Callas en Bardot; nu is de boot een or dinair cruise-schip met gezondheidsfreaks die zelfs geen vijftien dagen zonder Oprah Winfrey en alcohol-arm bier kunnen. De zaak is verlopen en ook de muzikale stra- patsén van de bartender mogen niet ba ten. Het einde is nabij. Het gegeven past Beppe Costa, de uit zonderlijk muzikale en melancholieke clown, als een oude jas, maar aan de uit werking schort helaas het een en ander. Het is allemaal wel aardig en soms zelfs een beetje ontroerend, maar de muzikale ideetjes zijn wat obligaat, de grapjes zijn klein en het verhaaltje maakt de indruk geamputeerd te zijn. Er gebeurt te weinig en al helemaal geen grote verrassingen. Die vaststelling is des te akeliger omdat er geen sympathieker theatermaker is dan Beppe Costa. Zijn gestalte, zijn houding, zijn stem en vooral zijn ogen nemen je on middellijk voor hem in. Hij heeft de wereld gezien en weet dat er nog maar een ding rest: proberen het leven draaglijk te maken met een lach. Maar in Angelino's American Bar lukt dat maar half. Tijdens het maken en uitserveren van ouderwets alcoholische cocktails voor een paar gelukkigen in de zaal verhaalt Costa de teloorgang van zijn nering met behulp van wonderlijke instrumenten en muziek uit vele stijlen. Diverse snaarinstrumenten, een speeldoosje, een ijsmolen, lepels en vorken en natuurlijk glazen en flessen on dersteunen hem in Italiaanse, Ierse en Hawaïaanse liedjes, rap-nummers en Roy Orbinson-imitaties. Raak en schrijnend zijn zijn observaties over de witte-sokken-dragers die in tien seconden het bruisende uit de champagne roeren, dat er door veel aandacht en am bachtelijkheid in vijf jaar liefdevol inge bracht is. Precies voor deze liefdevolle am bachtelijkheid is deze voorstelling een pleidooi. Maar dan past eigenlijk weer niet het gebruik van een geluidsband, die er iets voorgekookts in aanbrengt. Dat doet de spontaniteit en de charme van de een voud teniet. Maar erger is dat Angelino's vermoeide wanhoop een beetje in Beppe Costa zelf is gekropen. De Lakenhal toont interieur- en ontwerptekeningen uit eigen bezit leiden irene nieuwenhuijse Van de glas-in-lood ramen van Jan Dibbets is het een paar stappen lopen naar de glas- in-lood ramen van Pieter Hofman. Behalve de overeenkomst in materiaal (glas), is er een wereld van verschil tussen hun werk. Dibbets is onderdeel van de al langer lopen de tentoonstelling 7xSikkensprijs en Hof man van de nieuwe expositie 'Interieur- en ontwerptekeningen uit eigen bezit'. Er zijn nog meer verschillen te zien in De Lakenhal. Terwijl Dibbets in 1997 op zoek is naar geometrische vormen, grijpt Hofman terug op historische voorstellingen. Zijn glas-in-loodramen komen uit een serie van twaalf. Ze verbeelden de heraldische wa pens van belangrijke Leidse geslachten uit het verleden. De tentoonstelling geeft in vrijwel nooit eerder getoonde tekeningen een indruk van hoe Leidse interieurs en ornamenten door de eeuwen heen veranderden. Het laat als het ware zien waarmee de voorlopers van Jan des Bouvrie hun geld verdienden. In de 18de eeuw had alles nog een vaste plek in het interieur. Een interieur was op gezet volgens strakke schema's en er werd vastgehouden aan een eenmaal bedacht concept. Begin 19de eeuw werd die formali teit wat losgelaten om rond 1880 weer terug te keren. Lange tijd was het interieur het werkter rein van kunstenaars en ambachtslieden. Zij werkten voor welgestelde opdrachtge vers. Voordat daadwerkelijk met de (ver- )bouw een begin werd gemaakt, werd een tekening ter goedkeuring aan de opdracht gever voorgelegd. Deze, en de latere werkte keningen, zijn op de tentoonstelling te zien. Van Augustinus Terwesten, hij was een be roemd decoratieschilder in de 17de eeuw, is het ontwerp voor een fraai gestuct plafond in het gerecht te zien. Ook buitenlandse vorsten wisten in die tijd de weg naar deze Leidse decorateur te vinden. „Museumbezoekers komen over het alge meen voor de schilderijen in De Lakenhal", weet Christiaan Vogelaar, conservator oude kunst van het museum. „Maar de prenten die nu te zien zijn geven ook een schat aan informatie prijs." De tentoonstelling 'Interieur- en ontwerp tekeningen uit eigen bezit' is tot en met 17 mei te zien in het Stedelijke Museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32 in.Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 9