I Ook in de bioscoop ben je niet veilig Films [sabella Rosselini wil cynici de mond snoeren Fantasie slaat volledig op hol in Sphere Kindermeisje tussen chassidische joden DONDERDAG 2 APRIL 1998 11 FILMS DEN HAAG Scream 2 doet niet onder voor originele versie 3 13.30. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- legielaan 16. .dag 14 00. 19.30. [l/IETROPOLE 2 As Good As It Gets al dag 13.30, in de li» 16.15.19.00,21 45. roif/vMETROPOLE 3 Left Luggages al.dag. 13.30, 16.15,19.00,21.45. lAnV-VIETROPOLE4 Ja 1 Seven Years in Tibet 12 jr.. dag. 18.30, 21.45; do vr ma di ook 13.30. ans Eis! Flubberal. zazowo 13.30. rina de VIETROPOLE 5 aan de Good Will Hunting al., dag 16.15, 19.00, 21.45; do vr madiook 13.30. 'RIO Anastasia al., (Ned. gespr.) za zo wo tra play! 13.30. -an o.a. >ATHÉ Scheveningen tel. 070- la. 3515738, Kurhausweg2. uur. Sphere 16 jr., dag. 12.10,15.10, 16.10, 18 50,21.30;i 10.15. Titanic 12 jr. dag. 12.00, 16.00, 20.00. I Know What You Did Last Summer 16 jr., dag. 12.10, 14.40, 17.00, 19.30,21.50. estspeé The Jackal 16 jr. dag. 18.10, 21.00; do vr ma di ook 12.30, 15.20. Fadden Money Talks 12 jr. dag. 12.40, ril, 20.1 15.00, 17.20, 19.40, 22.00. 12.00, 14.20, 16.40 HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191 Western 16 jr dag. 19 15,21 45, maalleen 19.15; zo wo ook 16.15 De Poolse Bruid 16 jr. dag. 19.15, ookV163156|r d0Vf I.. zo wo 14.00. I. 070-3655660, Bui- 14.00. Ofrenda de Prii 19.15; zo woc TUSCHINSKI ti tenhof 20. Titanic 12 jr. dag 12.40.16.30. 20.30. The Jackal 16 jr. dag. 16.00, 18.40, 16.10, 18.50,21.40. As Good As It Gets 16 jr. dag. 18.20, 21.20; do vr madiook 12.20. 15.20. Amistad 16 jr., dag. 11.50, 15.50, 1800,21.10. The Man in the Iron Mask al dag. 12.10, 15.10, 18.10,21.00. Flubber al., za zo wo 12.00, 14.00. Anastasia al. (Ned. gespr.) za zo wo 12.10, 14.10. OMNIVERSUM teL 070-3545454, Pres. Kennedylaan 5. The Living Sea al., di t/m zo 12.00. The Serengeti al., di t/m zo 17.00. Cosmic Voyage a Alaska: Spirit of the wild a 11.00. do t/m o 13.oo; 15.00, 19.00, 21.00; di wo 13.00, 15 00. Thrill Ride al., do t/m zo 14.00, 16.00, 20.00, 22.00; di wo 14,00, 16.00. •^Jeroen Krabbé wilde mijn vitaliteit' .msterdam bertjansma/gpd recht. Wat dat betreft lijkt mijn beetje op die van uur legisseur en collega-acteur Jeroen Krabbé. eroen Krabbé heeft tijden ach- Haar eerstvolgende werk er haar aan gejaagd voor de rol n zijn regiedebuut Left Luggage „Die rol stond in bepaalde op- rySackachten zo ver van me dat ik Metzifcroen ook kritiek wilde bespa- s^n ze& actrice Isabella Ros- ellini. „Ik ben tenslotte niet r. Dods, wist niets van het chassi- isme, ben geen Noord-Eu- opese zoals mevrouw Kalman, aaar rooms-katholiek en Itali- anse. Ik was bang dat ik me Freek dportdurend zou verraden, ncert landbewegingen, lichaamstaal, ^eidjiojaf soort dingen. Ik wilde m o«/. besparen dat iedereen du roepen: had toch een Duit- e actrice voor die rol genomen! Sollewij, Achteraf is Isabella Rossellini ^^kort haar, ontwapenende open l^^ik - blij: „Door die rol heb ik :ts kunnen doen dat ik nog ooit had gedaan. Ik hoop dat al die mensen die mij zo cy- isch alleen als model zien, er- |ee stil kan krijgen. Jeroen drabbé wilde geen stereotypen. jij wilde mijn vitaliteit, hij kent r' jij privé als moeder en dót wil jan Josék hij. Ik kon me heerlijk op die avoBeyt)l concentreren, want ik had Caratini>n hele ploeg beschermenge- in om me heen. Een spraak- 'r )ach die op mijn Engels met illaLobo£n Duits accent lette, iemand die mijn jiddische zinnetjes New York, waar ze met haar twee kinderen woont, is in con- met de Firma Lancas- ;n eigen 'lijn' cosme tische producten. Ze gaat dus terug naar haar werk als model, eerder zo abrupt afgebroken bij concurrent Lancóme. „Moeder zijn en model gaat heel wat gemakkelijker samen dan actrice zijn en moeder. Als een kind ziek is, kan je als mo del een aantal afspraken afzeg gen. Aan een film zit je zeker drie maanden vast. Een neef van mij stierf aan aids toen ik aan het filmen was, en ik heb hem niet meer kunnen opzoe ken. The show must go on. Ik laat in mijn contract zetten dat ik tussen het werk door een aantal dagen naar huis kan. In een grote Hollywoodfilm is dat onmogelijk. Daar mag je niet reizen tussen de opnames, want dat geeft problemen met de verzekering. Dan voel, je je als moeder gekidnapped". Isabella Rossellini vertelt het allemaal met verbazende opge ruimdheid. Voortdurend gesti culerend, wél bewust van de fo tograaf die intussen zijn werk doet, maar toch ook weer zo in tiem dat ze af en toe bewegin gen maakt of ze je een kame raadschappelijke por in je zij (fegaten hield en nog een chas- wil geven. Van: je begrijpt wel ^dgever.^ Want dat wat ik wil zeggen. „Moeder zijn Jiassidische familieleven z adities maar ook vol bijgeloof. eerst met rechts. Je eerste igeunerojap altijd met je rechtervoet. us als ik met links vóór uit een ur' oei opstond, was het meteen: peelt Bai°' fout!' In een scène zie ik dat rdi's 'Def oppas uit het raam klimt. Ik De meteen zó". De actrice ur aat nog net geen kruisje maar staan o?uvvt we'mel Italiaans aplomb handen. „Het was meteen: /lariana 3óóóp". Ze heeft de laatste jaren voor- uur. gespeeld in kleinere, onaf- eelt werk^6'^ producties, niet uit Dslawski.! koker van de Hollywoodstu- 5 uur. o's. Stanley Tucci's Big niglit, l Del Ferrara's The funeral. „Ik een accent», lep «ut „En ;n solist*1 eefe dat Je ™or een com- ,-PassionerciëIe Amerikaanse film 10 uur. oet doen, is goed Engels pra- n". Ze schiet ervan in een die- Liszten, jg^. Dat jug njet Roma, model is de beste combina tie", herhaalt ze, „maar van moeder zijn word je wel dik ker". En weer is er die schater lach. „De horrorfilm gaat ten onder aan vervolgen", zegt een van de hoofdrolspe lers uit Scream 2. En zijn vriend beaamt: „Sequels suck!" Zo nemen de ma kers van het vervolg op de horrorhit Scream de critici alvast wat wind uit de zei len. Vervolgens worden enkele 'sequels' opge noemd die wel in de scha duw konden staan van het origineel: Aliens, Termina tor 2, The Godfather part II Scream 2 past in zoverre in dit rijtje dat ook hij niet onder doet voor het origi neel. film recensie Die film deed het ook in Ne derland behoorlijk goed. Dank zij een uitgekiend script wist horrorveteraan Wes Craven een film te maken die het grie zelgenre weliswaar parodieer de, maar die toch ook behoor lijk spannend was. De gimmick van Scream was dat de jeugdi ge hoofdpersonen door een se riemoordenaar op hun parate kennis van de griezelfilm wer den getest. Wie faalde werd aan het mes geregen. De daders bleken uiteindelijk twee tieners te zijn die net iets teveel hor- rorvideós hadden bekeken. Kennis van het genre was dus Scream 2 begint met een bioscoopscene: griezelen bij de verfilmde beelden van de moorden die gebeurden een must voor het op juiste waarde beoordelen van Scream, en bij diens opvolger is het al niet anders. De citaten vliegen je weer om de oren. Maar het is vooral essentieel om deel 1 ge zien te hebben, anders begrijp je er weinig van. Net als bij Scream is het begin van Scream 2 het sterkst. In een bioscoop wordt t ning gehouden Scream. horrorfilm Stab ('this is gonna hurt!'). Deze is gebaseerd op de moorden, zoals die in Scream uit de doeken werden gedaan. Bij de toegangsprijs inbegrepen zit het masker dat de echte moordenaars gebruikten, zodat een zaal vol met als psychopaat verklede jongeren joelend toe kijkt hoe de eerste scene uit Scream door Craven nog eens dunnetjes wordt overgedaan. Het lijkt het Weekend of Terror wel. Niemand heeft in de gaten dat onder het publiek een echte moordenaar schuil gaat. Als twee tieners dood achterblijven wordt duidelijk dat er een zoge naamde copycat-killer aktief is. De charme van Scream 2, als zón term hier gebruikt kan wor den, schuilt in de manier waar op de film commentaar levert op de Amerikaanse obsessie met geweld. De rol van de me dia bij de popularisering van se riemoordenaars, het schaamte loos te gelde maken van waar gebeurd drama door Holly wood, de vaak weerzinwekken de zelfpromotie van slachtoffers en beulen. Beetje hypocriet is dit natuurlijk wel. want Scream 2 speelt zelf even hard in op de sensatiezucht waar hier vraag tekens bij worden gezel. Laat je al deze knipogen, commentaren en citaten weg, blijft er een onderhoudende maar verre van spectaculaire horrorfilm over die te lang duurt. Craven beheerst vooral de oudste griezeltruc uit het boekje: onverwacht tevoor schijn springen en heel hard boe! roepen. Maar daar dreef Scream uiteindelijk ook op. Nogmaals: Scream 2 doet dus als sequel niet onder voor het origineel. Ruimtevaart op de bodem van de oceaan henk maurits Sphere. Te zien: Studio, Leiden; Euro Cine ma Alphen ad Rijn, Pathe, Scheveningen Je hebt van die regisseurs die zich in elk filmgenre willen be wijzen. Norman Jewison is zo iemand. Kreeg ooit een Oscar voor de film Rain Man over het leven van een autist. Maakte daarna met Robin Williams de komedie Good Morning, Viet nam, gevolgd door de gangster film Bugsy met Warren Beatty. Nu komt hij op de proppen met de science-fiction film Sphere, naar een boek van Michael Crichton. Op papier lijkt Sphere aan alle voorwaarden te voldoen voor een sterke film: een ervaren re gisseur, een verhaal gebaseerd op een bestseller en een gerou tineerde cast met Dustin Hoff man, Sharon Stone, Samuel L. Jackson en Peter Coyote. Maar het feit dat er drie scriptschrij vers aan het scenario hebben gesleuteld is al een veeg teken. Want ondanks de grote i is Sphere niet echt eer de film. Het verhaal is veel te cerebraal en vereist heel wat ge duld en inlevingsvermogen van de toeschouwer om de draad niet te verliezen. Chrichton bedacht het ver haal van een groepje onderzoe kers dat naar de bodem van de zee duikt om daar een mysteri eus ruimteschip te onderzoeken dat er vermoedelijk al driehon derd jaar ligt. Dat is op zich al knap onwaarschijnlijk, zeker omdat alle computers aan boord nog gewoon werken. Maar het wordt nog veel onge loofwaardiger: na een eerste on derzoek door de deskundigen ontstaat het vermoeden dat het ruimteschip door een zwart gat in het heelal is gevallen en ei genlijk afkomstig is uit 2043 of 2047. Aan boord bevindt zich geen levend wezen meer, al lijkt het er even op dat ze via de compu ter contact krijgen met een alien. Maar die blijkt afkomstig uit de eigen fantasie van een van de bemanningsleden, die als eerste in aanraking is geko men met enorme grote vloeiba re bol (een sphere), die (angst- dromen tot leven kan laten ko men. Op een gegeven moment is de illusie werkelijkheid ge worden en bepalen angstvisioe nen de gebeurtenissen binnen de groep. Sphere heeft alle kenmerken van een ruimtevaartfilm, ook al speelt vrijwel de gehele film zich af op de bodem van de oceaan. Maar ook daar lopen of zweven ze in luchtdichte pak ken rond en kleine duikbootjes zien er net zo uit als kleine ruimteschepen. Er wordt gere fereerd aan Jules Verne's 2000 mijlen onderzee, maar centraal staat toch het gegeven van een bemmaning die moet vechten tegen de eigen angstdromen en de paranoia die toeslaat bij de gedachte dat elke droom wer kelijkheid kan worden. Een waanzinnig spannend gegeven, maar Jewinson is er niet echt uitgekomen. Na een lange, gezapige introductie ontwikkelt Sphere zich eerst nog als een actiefilm waarin de strijd moet worden aangebon- Sharon Stone en Dustin Hoffman niet echt een geslaagde film. den met monsters van de zee, maar uiteindelijk loopt het ver haal vast in het spel tussen illu sie en realiteit. Net als de perso nages in de film verlies je als kij ker langzaam de greep op de Sphere, ondanks de grote n werkelijkheid. Met als gevolg dat je afhaakt omdat er geen identificatie meer is met de fi guren op het witte doek en het er dus allemaal niet meer toe doet. Jeroen Krabbé maakt met Left Luggage overtuigend regiedebuut FILMS AMSTERDAM HENK MAURITS -uggage. Te zien: Babylon. Den Haa Metropole, Den Haag. Een van de aangenaamste ver rassingen op. het filmfestival van Berlijn was de film Left Luggage het regiedebuut van Jeroen Krabbé. De film kreeg een viertal (kleine) prijzen van vooral christelijke jury's, maar viel ook erg in de smaak bij pers en publiek. Hoewel de titel anders doet vermoeden is het een grotendeels met Neder lands geld en een Nederlandse crew gemaakte film. Alleen de cast is internationaal, met ook Jeroen Krabbé zelf in een kleine bijrol. De film is gebaseerd op Carl Friedman's boek Twee koffers vol. Die twee koffers vormen ook de rode draad in de film. Met tussenpozen zien we een man bezig met het graven naar twee koffers met foto's en an dere herinneringen die hij in 1942 ergens in Antwerpen in de Joodse wijk heeft begraven. Dertig jaar later blijkt de oorlog nog steeds door zijn hoofd te spoken, net als bij andere men- y- .y ys-y M-W /v.A 4 Adam Monty als Simcha in Left Luggage. Isabella Rosselini: „Ik wilde Jeroen besparen dat iedereen zou roepen: had toch een Duitse actrice voor die rol genomen!". FOTO CPD/CEORGE VERBERNE sen uit zijn omgeving. Wie daar geen last van heeft, is filosofiestudente Chaja (Lau ra Fraser), die een bijbaantje neemt als kindermeisje bij de orthodox-Joodse (chassidische) familie Kalman. Ze schrikt aan vankelijk terug voor de strenge regels, rituelen en gebruiken, maar valt voor Simcha, een jongen van vijf die nog steeds niet kan praten en nog in zijn broek plast. Door baar warmte en spontaniteit weet ze het ver trouwen van de jongen te win nen en merkt dat hij wel kan praten maar gewoon doods bang is voor zijn strenge vader. Als de gelegenheid zich voor doet zegt ze vader Kalman in een confronterende scène de waarheid, maar ontdekt dat de ze ook met een zwaar oor logstrauma worstelt, net als haar eigen vader. Ze maakt daarna ruzie met de racistische concièrge in het huis, met als gevolg dat ze een week niet meer bij de familie Kalman over de vloer mag komen. In die tijd gebeurt er iets ernstigs met Simcha en wordt Chaja zich meer dan ooit bewust wat voor rol de oorlog gespeeld heeft op de generatie van haar ouders. In deze kleine tragedie spelen twee thema's de hoofdrol: de verwerking van het oorlogsver leden door de oudere generatie, onder wie Chaja's eigen vader en de vader van Simcha, en de verwerking van een nieuw trau ma door het ongeval dat Sim cha overkomt. Die twee the ma's lopen op een gegeven mo ment in elkaar over en veroor zaken bij Chaja het begrip dat ze in het begin van de film nog mist voor de vaders in de film. Krabbé heeft dit gegeven op een conventionele, maar over tuigende en ontroerende wijze weten te verfilmen. Hij schetst om te beginnen op een sfeervol le manier het leven van de chas sidische joden in Antwerpen, waarbij Chaja als trait-d'union fungeert tussen de 'gewone' we reld en de wonderlijke wereld van de orthodoxe joden met hun zwarte kleding, zwarte hoofddeksels en pijpenkrullen. Haar hartverwarmende optre den, naast dat van Adam Monty als Simcha, vormen de pijlers onder een film die verrast door zijn eenvoud en zeggingskracht. Krabbé bewijst ermee dat hij naast een uitstekend acteur en een verdienstelijk schilder ook een goed regisseur is. ALFA 1 (020)6278806 12.45, 16 45. 20 45 Titanic ALFA 2 13 00, 15 45, 18.45,21.30 As Good As It Gets ALFA 3 12.30, 15.30, 18.30,21.30 Boogie Nights ALFA 4 12.45, 14.45, 17.00, 19.15, 22.00 De Poolse Bruid BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 12.15, 15.15. 18.15, 21.15 Sphe- CINERAMA 2 12.45, 15.45, 18.45, 21.45: Seven Years in Tibet CALYPSO 1 (020) 6234876 12.45, 16.45, 18.45, 20.45: Good will hunting CALYPSO 2 12.15, 15.15, 18.15,21.15: L.A. Confidential CINECENTER(020)6236615 16.45, 18.30, 22.00; zo ook 11.15, 14.00 Live Flesh 16.15, 19.15, 21.45; zo ook 11.00, 13.45 Western 16.15 (beh. zo), 19.30, 22.15; zo ook 11.00, 13.45: The Sweet He- 22.00 L'Appartement 16.30, 19.15, zo ook 11.00. 13.45 Wilde zo 16.00: Soy Cuba CINEMA AMSTELVEEN (voorheen OS CAR) (020) 5475175 di wo 20.30: The Tango Lesson do vr za 20.30: The Full Monty CINEMA 1(020)6151243 do zo t/m wo 20.30; zo wo ook 16.30; vr za 18.00, 22.00: Titanic CINEMA 2 18 45.21.30 Spere CITY 1 (020) 6234579 13.00, 15 15.18.00.21.30: Scream 2 CITY 2 12.30. 15 15. 18 30,21.15:The Man in the Iron Mask CITY 3 12 45, 15.30. 18 15,21 15 The Devil's Advocate CITY 4 18.45, 21.30; do vr madiook 13.15, 16.00 Kiss the Girls CITY 5 12.30, 14.45, 17.00. 19.15, 22.00: Money Talks CITY 6 17.15, 19.30,21 45. do vr madi ook 12.45, 15.00 I Know What You Did Last Summer CITY 7 13.00, 16.00, 18.45, 21.30: The DESMET (020) 6273434 19.15. 21.30: Perfect Circle 20.00, 22.00: De Poolse Bruid vr za 17.30: Y Aura-t-il de la Neige a Noel vr t/m zo 16.00, 18.00 Lagrimas Negras za 15.30, zo 1 7 30 Microcosmos zo 15.30: Love and death on Long Is- KRITERION 1 (020) 6231708 17.00: Antonia 18.00: Karakter 21.30: Boogie Nights ma 22.00: My Little Chikadee KRITERION 2 17.15: Het Ondergronds Orkest 19.30: The Full Monty 22.00 (be. ma di) The End Of Vio- NED. FILMMUSEUM (020) 5891400 22.00; zoook 15.00: Banshun (Late Spring) 20.30: Yasujiro Ozu, meester in de beperking 19.30: Cinematheek RIALTO 1 (020)6753994 19.45 (beh, ma); do vr zo Unagi 22.00 (beh. ma): Western 17.45: Felice...Felice 17.45: La Vie de Jesus do, vr 15.30: Nenette et Boni do vr 18.45; ma 20.15: Le Mepris THE MOVIES 1 (020) 6386016 1645. 19.30.21 30; vr zaook 00.15; zoook 14.15: Boogie Nights THE MOVIES 2 17.00, 18 30, 22 00, Left Luggage THE MOVIES 3 do t/m ma. 19.45; zoook 15.15: The Tango Lesson 21.45; di wo ook 16.45. 19.15: The Devil's Advocate THE MOVIES 4 20.00. 22 00; vr za ook 00.15; zo ook 15 00 The Full Monty 17.45: Mrs Brown TUSCHINSKI 1 (020)6262633 11.45. 15.45.20.15 Titanic TUSCHINSKI 2 12 15. 15 15. 18 15,21 15 The Man In The Iron Mask TUSCHINSKI 3 11 30, 14 00. 16.30, 19.00, 21.30: Left Luggage TUSCHINSKI 4 18.00, 21.30; do vr madiook 13.15 en 16.00: Karakter TUSCHINSKI 5 18.15,21 15; do vr ma do ook 12.15, 16.15: As Good As It Gets TUSCHINSKI 6 12.00 (beh wo), 16.15, 20.45: Ami stad DE UITKIJK (020) 6237460 16 00, 18 00,20.00, 22.00; zoook 14.00: The Full Monty 3 15.45: 14.30:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 11