Het mystieke leven van VN-topman Hammarskjöld Piercing is sieraad in een wond' Trendy vliegtuigboot uit Rusland zakt vanaf mei de Lek af Binnenland 1INSDAG 31 MAART 1998 g Wi !slesin dagboek, gevonden in de in8-< e\v Yorkse flat. van de topman f?estl in de Verenigde Naties (VN) izijn plotselinge dood bij een iegtuigongeluk. Met een brief- erbij voor de vinder: 'Als jij ndt dat deze aantekeningen Pr it waard zijn om te worden 'drukt, heb je het recht dat te ien, als een soort 'witboek' .jet mijn dialoog met mezelf - 01 God'. Zevenendertig jaar la- zijn van dit dagboek alleen al ,nJi on ag Hammarskjöld, VN-secre- ris-generaal van 1953 tot zijn T>od in 1961, laat tot verbazing in iedereen met 'Merkstenen' :n heel persoonlijk dagboek Een geschrift waarin de •eedse diplomaat-politicus :en verantwoording aflegt Cf» Jor zijn politiek handelen, aar op zoek gaat naar zijn in- irlijke drijfveren en - zoals hij tand !t noemt - de Ander. Een mo- ^rn mysticQs, te midden van woelige wereldpolitiek. Nie- and die dat van de hoogste vanias van 'iac* verwacht, e schok van de ontdekking is vergelijken met een plotselin- n jr? publicatie van een di immentaar op de Bijbel van rijj e hand van premier Wim Kok. binnenkant lerkstenen' is geen gemakke- nie k boek. Er staan zo'n 600 min "meer losse gedachten en kor- gedichten in. De fragmenten ■ven de ontwikkeling van het elenleven van Hammarskjöld eer. Van wanhopige vragen ver de zin van het leven tot iepreligieuze ervaringen met 'zus. Soms glashelder gefor- j luleerd, soms vaag en cryp- I sch. let het boekje 'De langste reis de reis naar binnen' wil de aarlemse predikant Jurjen eumer 'Merkstenen' voor ieuwe generatie toegankelijk irm Ens<: N HAAG WILFRED SCHOLTEN maken. Binnen drie weken was het uitverkocht. En ook de spreekbeurten die Beumer houdt over het mystieke leven van Hammarskjöld, trekken tot zijn grote verbazing volle zalen met een gemengd publiek. De predikant, werkzaam bij het oecumenisch diaconaal cen trum 'Stem in de Stad' in Haar lem, 'viel' voor Hammarskjöld bij het schrijven van zijn proef schrift. Hij kende 'Merkstenen' wel, een exemplaar stond zoals bij veel mensen in de boeken kast, maar echt verdiept had hij zich niet in het dagboek van po liticus-mysticus. Dat kwam pas nadat Beumer op zoek ging naar zijn eigen 'binnenkant'. De vijftigjarige Beumer is, naar eigen zeggen, een product van de jaren zestig. Een activistisch predikant, maatschappelijk be trokken, kritisch. „Op een gege ven moment dacht ik: er is meer dan alleen politiek. Wil het echt wat worden met die maatschappelijke betrokken heid, dan moet dat parallel lo pen met de binnenkant, met mijn innerlijk leven. Het gevaar is anders aanwezig dat je in al je engagement tegen jezelf vecht. Die ontdekking mondde uit in een proefschrift ('Intimiteit en solidariteit') over de relatie tus sen mystiek en ethiek. „Ik wilde een brug slaan tussen dogma tiek, mystiek en ethiek. Zeg maar: tussen hart, hoofd en handen. Ik zocht daarbij een fi guur die als illustratie kon die nen en die de combinatie in zijn leven had waargemaakt. Want het blijkt vaak zo te zijn dat we hartstikke actief zijn, of alleen maar bidden of de hele dag met onze kop in de boeken zitten." Beumer ontdekte dat Dag Ham marskjöld de zeldzame combi natie van vroomheid en activis me wel in zich verenigde. „Naast succesvol diplomaat en minister was hij een ook een hedendaags mysticus, wat in de jaren vijftig in het rationele De Zweed Hammarskjöld was ruim acht jaar secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Zweden beslist not done was. Hij hield dat dan ook verborgen, zelfs zijn vrienden wisten van niets." Omgang Wat mystiek precies is, blijft las tig uit te leggen. Even stokt de woordenstroom van de predi kant. Ook de handen houden even stil. Onder de grijze haar dos wordt diep nagedacht. De heldere ogen zoeken mee naar het antwoord. „Mystiek heeft te maken met de verborgen om gang met God. Met het onder woorden brengen van ervarin gen die eigenlijk niet zijn te be schrijven. Zoals liefde tussen mensen. Je moet dat zelf erva ren, daar kun je nauwelijks woorden voor vinden. Mystici kunnen dat wel. vaak in een merkwaardige granieten taal. Waardoor gewone stervelingen in een flits herkennen: Verrek, dat heb ik ook wel eens. Mystici zijn verkenners van het innerlijk leven, verspieders in het land van de ziel." Ze krijgen het niet cadeau. „Het blijkt dat mystici de zoektocht naar hun innerlijk minder snel opgeven dan anderen. God zal zich niet laten zien als je er niets voor doet. Ze gaan dan ook door diepe dalen, kennen enorme twijfels, verschrikkelijk. En juist op het moment dat ze dreigen af te haken, is het er. Dan worden ze in hun nekvel gegrepen. Hammarskjöld schrijft dat hij zelf twee keer een piekervaring heeft gehad. De grap is echter dat als ze dit hoogtepunt hebben meege maakt, ze niet in rustiger vaar water komen. Het was zo mooi, het gat waar ze daarna in vallen is dan vaak nog dieper. Beumer zelf is geen mysticus. „O nee, het boeit mij alleen on gelofelijk. Die taal, wat een rijk dom! Daar kan ik iets mee als ik na een drukke dag thuis kom. Een goede manier om je te wa penen tegen de waan van de dag die ons overspoelt." Eenzaamheid De 'sleutel' van 'Merkstenen' is voor Beumer de eenzaamheid van de auteur geweest. Daar worstelde de vrijgezel Ham marskjöld enorm mee. In zijn mystieke ervaringen heeft hij negatieve eenzaamheid (vereenzaming) weten om te buigen naar positieve eenzaam ARCHIEFFOTO GPD AP heid (het alleen zijn). „Hij schrijft ergens: 'Gaf U mij deze onoplosbare eenzaamheid - op dat het mij gemakkelijker zou vallen U alles te geven?" Wat heeft Hammarskjöld in zijn mystieke worsteling gevonden dat voor moderne mensen aan het eind van de eeuw nog van waarde is? Beumer: „Hij deelt met wat veel mensen van nu ook ervaren: Dat je het leven uit handen moet geven, ook je ei gen vroomheid. Het besef dat je je niet te druk moet maken over je geestelijk leven. Omdat er iets of iemand is, zoals hij dat noemt." De predikant heeft van Ham marskjöld geleerd dat het hele idee van de maakbare samenle ving dient te worden losgelaten. „De modellen en blauwdrukken over d£ perfecte wereld vlogen tien jaar geleden nog uit onze typemachines. Het moest alle maal precies zo. De mysticus is ook bezig met het hier en nu maar ziet echter achter de botte werkelijkheid een andere orde, de pure werkelijkheid. Hij grijpt er naar om het hier beter uit te houden. Maar die andere wer kelijkheid zet je ook onder spanning, het maakt je buiten gewoon maatschappij-kritisch. Niet omdat het moet. maar om dat het mag. Een nodiging. Dat is een hele andere houding." De mystieke ervaringen hebben de gedachte van 'de kluizenaar in New York' versterkt dat de VN dienstbaar hoort te zijn aan de mensheid. „Hij was een vi sionair mens, die niet de poli tiek van het haalbare nastreef de. Hij wist dat het compromis altijd onder de spanning van het betere moest staan. Veel mensen verlangen terug naar zulke visionaire politici. Hier in Nederland zijn de dromers toch ook verdwenen na de dood van Den Uyl? Kok zou het moeten zijn, maar is het niet." Tot de Congo-crisis begin jaren zestig was Hammarskjöld een redelijk succesvol en populair secretaris-generaal. Zijn streven de Koude Oorlog buiten Afrika te houden, mislukte echter. „De jonge landen met de nieuwe lei ders konden niet loskomen van de Verenigde Staten en de Sov jet-Unie. Een derde weg tussen kapitalisme en communisme bleek niet mogelijk. Hij wilde het beste van alle politieke sys temen verenigen in die Afri kaanse landen. Dat lukte niet en nu zien we nog elke dag de bloedige gevolgen daarvan. Zo actueel is Hammarskjöld." Behalve van zijn onbegrensde dienstbaarheid kunnen huidige politici nog meer van hem le ren. „Hij zag volstrekt af van het oppoetsen van zijn eigen ego, juist in moeilijke perioden. Daar is hij uniek in. Het laatste waar een politicus aan blijft hechten is vaak zijn ego. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe mijn boekje aankomt in de politieke we reld." Op spreekbeurten merkt hij dat 'Merkstenen' mensen nog steeds bezig houdt. „De herken ning is groot. Mensen zijn aan het eind van deze vermoeide eeuw op zoek naar de zin van het leven. Het komt niet uit de lucht vallen. We kunnen alles, hebben het materieel goed, maar toch is er een tekort. We winnen heel de wereld, maar lij den schade aan onze ziel." Jurjen Beumer, De Langste reis is de reis naar binnen, Ten Ha ve, f 19,90 Allereerste aantekening: 'Verder word ik gedreven, een onbekend land in. De grond wordt harder, de lucht prikkelender, kou der. Aangeraakt door de wind vanuit mijn onbekende ein der trillen de snaren in afwachting'. 'God is een handige formule op de boekenplank van het leven - altijd bij de hand maar zelden gebruikt. 'je vroeg om lasten te mogen dragen. - En klaagde toen ze je op de schouders gelegd werden. Had je je een andere last voorgesteld?' Pinksteren 1961: 'Ik weet niet wie - of wat - de vraag stelde. Ik weet niet wanneer zij ge steld werd. Ik herinner me niet dat ik antwoordde. Maar eens zei ik ja, tegen iemand - of iets. }GD bezorgd over risico 's 3TTERDAM EVELIEN DE JAGER terretjes zag ze. Niet op het ïoment dat de ring door haar avel werd gehaald. De pijn wam pas daarna en er bleken leer haken en ogen te zitten jj an de navelpiercing. Trek maar ens een gewone broek aan met ''n wond op je buik. Boven- ien is piercen niet zonder risi- o. GGD'en maken zich zorgen ver de hygiëne in de pier- ingshops en de kans op infec- eziekten. Bloedbanken weren onors daarom een jaar nadat een ringetje hebben laten etten'. Regels voor het piercen aa lijven echter vooralsnog ach- I Irwege. lie mooi wil gaan, moet pijn oorstaan. Dat wist Sylvia (26) 3 it Rotterdam van tevoren. II laar dat ze grote delen van aar garderobe amper meer aan on en dat ze een jaar geen loed zou mogen geven, daar ad ze niet bij stilgestaan. De iercing bleek achteraf meer onsequenties te hebben dan edacht. Aan de verzorging 1 reeg ze bijna een dagtaak. Het lijkt een simpel sieraad, 01 laar zeker in het begin is de iercing gewoon een wond." En 2 at betekent in het geval van de avel tussen de twee en negen ïaanden voorzichtig zijn: liever iet zwemmen (helemaal niet i open water), niet met vieze ingers aan de piercing komen, i iet te strakke ldeding dragen n goed ontsmetten. Veel mensen onderschatten at", weet Diana Wermer, die en piercingshop heeft in Aal ten. Bij het pronken met het ringetje worden hygiënische ad viezen in de wind geslagen „Zo was er afgelopen zomer een meisje dat na drie weken in bik ini met haar navelpiercing wilde gaan zwemmen. Omdat haar navel nog wat rood zag, had ze er dekkende make-up op ge smeerd. Ja, dan gaat de boel ontsteken." Oud Piercing is in feite al zo oud als de weg naar Rome. Gaatjes in oorlellen zijn al decennia geac cepteerd. Gouden, zilveren of metalen ringetjes en staafjes op andere plekken echter worden pas sinds een paar jaar gemeen goed. In neuzen, wenkbrauwen, tongen, lippen en geslachtsde len; een piercing wordt steeds normaler. Maar de navelpier cing is, ónder invloed van pop sterren en de televisie, het meest populair, vooral bij vrou wen tussen de 15 en 25 jaar. Het 'doorboren van weke delen van het lichaam om esthetische redenen' is niet zonder risico. Als het niet steriel gebeurt, be staat er kans op besmetting met HIV of hepatitis. In het geval van de navel - vaak bedekt, vochtig en daardoor een broed plaats van bacteriën - is boven dien het infectierisico groot. Daarnaast is er een kleine kans dat het lichaam de piercing af stoot, dat er wild vlees groeit of weefsel afsterft. Dat laatste kan als er bloedbanen of zenuwen worden geraakt. Bloedbanken sluiten donoren een jaar uit vanwege het risico van besmetting. „De aanwezig heid van sommige virussen kun je pas na maanden aantonen", verklaart Marleen de Bruin van de Stichting Sanquin Bloed- voorziening, waarbij alle bloed banken zijn aangesloten. De uitsluiting geldt voor mensen met een piercing of tatoeage. Wie oorbellen heeft laten schie ten, acupunctuur of een haar- transplantatie heeft ondergaan wordt goedgekeurd, als kan worden aangetoond dat dit hy giënisch is gebeurd. Voor or gaan- en weefseldonatie geldt een termijn van zes maanden. Strafbaar Iedereen die dat wil, kan zonder medische achtergrond de naald ter hand nemen. Hier en daar wordt verdoofd, terwijl dat zon der opleiding gevaarlijk en straf baar is. Voorlichting over hoe je een piercing moet behandelen, is niet altijd voorhanden. Als het mis gaat, leveren sommige shops 'wonderzalfjes' om zelf te dokteren. W. Beaumont, arts infectieziek ten bij de GGD in Den Haag, maakt zich grote zorgen. „Nu het taboe is Weggevallen, ne men in theorie de problemen toe." Maar zeker weet Beaumont dat niet. Onderzoek in Amsterdam leverde in de periode 1988-1993 niet meer dan vijftig complica ties op. „Tien per jaar", consta teert A. Boonstra. Hij is ver pleegkundig hygiënist en be zoekt al sinds 1984 tattoo- en piercingshops. „Vroeger waren dat donkere, smerige holen. Maar nu is het er bijzonder schoon. Er wordt heel bewust omgegaan met het gevaar van aids." Ook Boonstra ziet een enorme vlucht in het aantal piercings. „Scholieren staan er tijdens de pauze voor in de rij." Toch lijken met het aantal pier cings de problemen niet toe te nemen. De GGD in Rotterdam vroeg in 1996 en 1997 na 'pier cingmarathons' alle poliklinie ken, dermatologen en huisart sen opgeroepen complicaties te melden. „We kregen slechts een handjevol reactieszegt Arnold Bosman, arts/epidemioloog. Hij beschouwt piercing niet als een gevaar voor de volksgezond heid. „We hebben echter maar een beperkt beeld, want we we ten niet wat er in achterafka- mertjes gebeurt." Weloverwogen De GGD in Amsterdam ontwik kelde een checklist om de shops zo hygiënisch mogelijk te laten werken. Klanten moeten verkla ren de ingreep 'weloverwogen' te ondergaan. De minimum leeftijd is achttien jaar. De GGD'en in Rotterdam en Den Haag zijn jaloers op de aanpak in Amsterdam, maar hebben geen mankracht of budget om de piercingshops te controleren. Tot groot verdriet van Ralph Moelker, piereer bij zijn vader Tattoo Bob in de Rotterdamse havenbuurt Katendrecht. Moel ker ('Ik ben de enige piereer zonder gaten in mijn lijf) wil re gels en controle. „Waarom wordt door de vingers gezien dat sommige piercers maar wat De meeste piercings worden in de wenkbrauw gezet. aanrommelen?" Piercingmarathons gaan ten koste van de hygiëne, \indt Moelker. „Ik heb het één keer gedaan op een gabbermeeting, maar dan ben je toch minder geconcentreerd en de hygiëne is natuurlijk niet optimaal. De winkel van Tattoo Bob ruikt naar ziekenhuis. Ralph en Bob staan in witte jassen tussen de wanden vol tatoo-afbeeldingen en de toonbank met ringetjes. Vroeger kwamen er zeebonken, nu ook giechelende meisjes. Moelker hecht aan de 'dokters- ainbiance'. Naalden worden één keer gebruikt, tangen gron dig ontsmet en er geldt een rookverbod. „In een ziekenhuis mag je toch ook niet roken?" Moelker wil graag een keurmerk van de GGD, maar die waagt zich daar niet aan. Een eigen keurmerk van de boom ing busi ness is voorlopig niet te ver wachten. „Daarvoor is er veel te veel jaloezie en concurrentie." De GGD in Amsterdam is in middels ruimschoots vertrouwd met de piercing-rage. „Maar we zijn er niet gelukkig mee", be nadrukt Boonstra. Ook het branden en snijden van 'versie ringen' in de huid is in de hoofdstad al enige jaren be FOTO GPD PUIL NIJ HU IS kend. Nieuwste trend is het am puteren van vingerkootjes en tenen. De GGD maakt zich ern stig zorgen over deze bijna chi rurgische ingrepen. „Er zijn zelfs plaatsen waar je je oren kunt laten kartelen. Dat gaat echt te ver." MAARSSEN-WERKENDAM JOS STEEHOUDER. Nog een paar maanden werk, dan is er vrij wel niets Russisch meer over van de draag vleugelboot Meteor die de Maarssense re der Jan Verkerk eind vorige zomer uit Rus land haalde. De ruiten van het schip zijn gesloopt. De motoren en schakelkasten verwijderd. In de haven van Werkendam drijft een kaal karkas. Alle verouderde Russische onderdelen worden vervangen door nieuwe westerse techniek. Het oog wil ook wat: het schip krijgt een nieuw, trendy uiterlijk. Wat dan over is van de Russische draagvleugelboot is een omgedoopte Rivierenland Holland Meteoor. Een 'vliegtuigboot', die vanaf eind april, begin mei op de Lek een vaste verschijning zal zijn. De nieuwe stoelen komen uit een Boeing, de buffetjuffrouw noemen we stewardess. We serveren drank in vliegtuigbekers. En de passagiers krijgen straks behalve het fraaie gezicht op het rivierenlandschap en zijn pittoreske stadjes, vooral ook de at tractie van de snelheid", zegt beoogd schipper en mede-eigenaar Dirk Koomen. „Bij twintig kilometer per uur voel je 'm opstijgen, dan begint-ie licht te trillen door de golven die tegen de romp uiteenslaan. Bij vijftig kilometer per uur komt-ie hele maal vrij te liggen, de romp hoog uit het water. Dan trekken we nog even door tot 65 kilometer per uur. Hij ligt dan helemaal stil, de vleugel onder water, de romp erbo ven. Je zwééft gewoon", vertelt Koomen bijna lyrisch. Voor reder Jan Verkerk is het enige Russi sche aan de snelle boot straks nog de her innering aan een avontuurlijke tocht over de Zwarte Zee, de Donau en de Rijn, door Roemenië, voormalig Joegoslavië, Honga rije, Oostenrijk en Duitsland. „Ik denk dat er onderweg duizenden foto's van ons zijn gemaakt", zegt hij over de tocht naar de nieuwe thuishaven van de Meteoor. „Dat gebeurt langs de Lek straks ook. De men sen rennen hun huizen uit als wij voorbij komen." Een droom komt uit. De droom van de provincies Utrecht, Gelderland en Zuid- Holland, de provinciale VW's en diverse Lekstadjes, die met subsidies en faciliteiten het spektakel op de Lek mogelijk maken. Oude rivierstadjes krijgen met de geregelde bootdienst over de Lek eindélijk hun lang verbeide toeristische trekker. Niet alleen leuk voor de eigen inwoners, maar vooral ook voor de toerist van buiten. Uithollen Zo van: Maak kennis met het Rivierenland in al zijn facetten. Met de trein naar Culemborg, waar je een fiets huurt. En als je geen zin hebt om tegen de wind in te fietsen, neem je de Meteoor naar Schoon hoven, en laat je je met de wind in de rug over de dijk 'uithollen'. Opgelet: Wel even kijken hoe de wind staat. Op de dienstregeling wordt nog volop ge studeerd. Waarschijnlijk wordt Vianen de thuishaven van de Meteoor, omdat dat stadje precies middenin het traject ligt. Het traject Wijk bij Duurstede-Dordrecht is wellicht te lang voor één boot. Als de ko mende zomer een succes wordt, wil Ver kerk snel met een tweede boot van Dordt opstomen tot Arnhem. „En wie weet kun nen we er ook wel een forensendienst mee gaan draaien, zoals in Rotterdam al ge beurt." Jan Verkerk heeft het schip via scheepsma kelaar Swerts Trading in het Zuid-Russi sche Rostow aan de Don gekocht. „Het be kende verhaal. Geen geld meer, dus probe ren ze in leven te blijven door de verkoop van een schip. In wezen hol je daarmee zo'n zaak uit. Aan de andere kant: zonder koper hebben ze er niets te eten." Twee weken moeizaam onderhandelen le verden hem uiteindelijk de Meteor 118 op, een draagvleugelboot van bijna 35 meter lang en bijna tien meter breed. Eentje zoals er naar schatting tweeduizend rondvaren in Rusland - meestal smoezelig en slecht onderhouden. De Meteor bevoer door gaans de rivieren de Don, Manytsj. Donjets en de benedenloop van de Wolga bij Wol- gograd. Na haar verbouwing komen daarvoor in de plaats de Lek, Vianen, Culemborg en Schoonhoven. Maar de boot heeft dan wel anderhalf miljoen gulden gekost en is goed voor tachtig passagiers en veertig fietsen. De twee gloednieuwe motoren van elk 1.250 pk geven hem straks een kruissnel heid van 65 kilometer per uur en een top van over de tachtig. „Geluidshinder? Ach nee, alles voldoet straks aan de Nederland se milieu- en veiligheidsnormen. Rijkswa terstaat en de scheepvaartinspectie zifter erbovenop." Rijkswaterstaat heeft inmiddels wat erva ring met draagvleugelboten opgedaan in het druk bevaren Rotterdam en omgeving. Niets wijst op verhoogd risico voor de om geving. Beoogd schipper Dirk Koomen: „Ie moet wel wakker blijven. Want het gaat hard. Maar als de nood aan.de man komt, laat je het gas los en plonst-ie met een klap in het water. Binnen twee scheepslengten liggen we dan stil. En om te voorkomen dat de passagiers dan tegen de voorruit zitten geplakt, houden ze de veiligheidsriemen gewoon om."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 9