1
Voor even een vamp
tm-
De vreugde van het schilderen
Cultuur Kunst
a<
Sport drukt stempel op filatelie
Bioscoopbezoek zit in de lift
DINSDAG 31 MAART 1998
Kleuter zet Deense kunstwereld te kijk De metamorfoses van Hollywood-lieveling Kevyn Aucoin
kopenhagen „Dat kan mijn zoontje/dochtertje van vijf ook!", is
een klassiek commentaar van mensen bij het zien van abstracte
kunst. In Denemarken is echter een ouderpaar dat op een expo
sitie kan zeggen: „Dat heeft mijn zoontje van vijf gemaakt." Paw
Rytter Petersen had op goed geluk drie werken van zijn zoontje
Virtus ingeleverd voor de voorjaarstentoonstelling van werk van
jonge kunstenaars in de befaamde galerie Charlottenborg. De
schilderijen werden geaccepteerd. Sterker nog, ze zijn al ver
kocht. Een bedrijf kocht de drie werken samen voor de prijs van
1.000 gulden. Toen bekend werd hoe jong de kunstenaar is, wer
den er nogal wat voorhoofden gefronst. Maar Maria Lavman,
een van de leden van de selectiecommissie, zei dat de werken
echt heel goed zijn. De commissie had de werken van Virtus sa
men met 176 andere kunstwerken geselecteerd uit een aanbod
van bijna 4.000 werken.
Gary Glitter aangeklaagd
londen Rockzanger Gary Glitter is gisteren aangeklaagd wegens
het vervaardigen en het in bezit hebben van 50 kinderporno-af
beeldingen in zijn computer. Glitters advocaat Henri Brandman
zei dat zijn cliënt zich „fel zal verweren" tegen de aanklacht.
Glitter werd op 19 november vorig jaar door de politie van het
West-Engelse Avon and Sommerset gearresteerd nadat een
technicus van een werkplaats waar zijn computer werd gerepa
reerd de afbeeldingen had ontdekt. De zanger heeft in zijn 25
jaar omspannende carrière 18 miljoen platen verkocht.
Beroemdheden als Cher, Vanessa Williams, Tina Turner
en Janet Jackson dwepen met de man, die volgens zange
res Tori Amos zelfs een aardappel 'glamourous' kan ma
ken. De New Yorkse make-up tovenaar Kevyn Aucoin is
de lieveling van de sterren. Sharon Stone, Whitney Hous
ton, Bette Midler, Linda Evangelista en Cindy Crawford
stellen hun gezichten maar wat graag ter beschikking. In
zijn nieuwste boek 'Making Faces' laat Kevyn Aucoin
zien tot welke metamorfoses hij in staat is.
v york evelien baks
Readers Digest krijgt nieuw jasje
new york Readers Digest, het meest gelezen tijdschrift ter we
reld, krijgt een nieuw jasje in een poging meer jonge lezers te
trekken. Met ingang van de mei-editie prijkt er op de voorkant
een foto in plaats van de vertrouwde inhoudsopgave. Dat is voo:
het eerst sinds 1923. Het karakteristieke kleine formaat van het
blad, met 28 miljoen abonnees in de hele wereld, blijft volgens
een woordvoerder van de uitgeverij hetzelfde. Het wordt wel eei
tijdschrift met meer foto's.
Gouden Zoen voor Anne Provoost
rüswuk. Het jeugdboek 'De roos en het zwijn' van Anne Pro
voost heeft de Gouden Zoen 1998 gewonnen. Het is de tweede
keer dat de prijs voor het beste jeugdboek voor de jeugd vanaf
twaalf jaar is toegekend. De Gouden Zoen sluit aan op de Gou
den Griffel (voor boeken voor kinderen tot 12 jaar) en bestaat uit
een erepenning, een oorkonde en drieduizend gulden. Beide
prijzen worden toegekend door de stichting Collectieve Propa
ganda voor het Nederlandse Boek (CPNB) in Amsterdam. 'Balt-
hasar' van Henri van Daele en 'Waanzinnige wereld' van Kim
Fupz Aakeson ontvingen Zilveren Zoenen. 'De Mennyms bele
gerd' van Sylvia Waugh en 'Slangen in de kinderkamer' van Leon
Garfield en Edward Blishen kregen eervolle vermeldingen.
Terwijl zijn klasgenootjes
droomden van een reis naar de
maan of het winnen van de Su
per Bowl, droomde Kevyn
Aucoin van glanzende rode lip
pen en een mooie huid. Op zijn
elfde wist deze jongen uit Loui
siana al dat hij make-up artiest
wilde worden. Proefkonijn werd
zijn vijf jaar jongere zusje Carla.
Gewapend met een enkele lip
stick, de Polaroid-camera van
zijn vader, een groot aantal mo
debladen en een eindeloze
nieuwsgierigheid startte hij iets
dat hem nu op 35-jarige leeftijd
tot de lieveling van een groot
aantal beroemdheden maakt.
Sinds Kevyn Aucoin zijn boel
tje in Louisiana oppakte en het
grote avontuur in New York City
opzocht, is hij een graag gezie
ne jongen in de mode- en de
glamourwereld. Zijn fraai ge
boetseerde gezichten verschij
nen op de covers van vele tijd
schriften, in modeshows, mu
ziekclips en glossy advertenties.
Hij is geregeld te gast in televi
sieshows als Oprah, de Today
Show en MTV's House of Style.
Vrouwen als Bette Midler, Eliza
beth Hurley en Lisa Marie Pre
sley beschouwen hem als een
goede vriend en dat geldt even
zeer voor Vanessa Williams en
Julia Roberts.
Kevyn Aucoin
het zuiden in de jaren zestig.
Daarover zegt hij: „Wie anders
was als de anderen, werd als
slecht bestempeld. De regel was
aanpassen." Maar Kevyn
Aucoin zelf kon zich met de
beste wil van de wereld niet an
ders voordoen. Gelukkig maar,
zegt hij nu. „Hoe had ik moeten
verbergen dat ik homoseksueel
was, verwijfd, hyperactief, een
geadopteerd kind dat sliste...
Dat is ongeveer net zo onmoge
lijk als Dolly Parton proberen te
verbergen gekleed in een string-
bikini!"
In zijn nieuw boek 'Making
Faces' laat Aucoin de me
tamorfose zien van een groot
aantal mensen, onder wie actri
ces, zangeressen, ontwerpers,
maar ook onbekende huisvrou
wen en werkende moeders. We
zien hoe de ogen van Julia Ro
berts, gefotografeerd door Peter
Lindbergh, onder handen wor
den genomen en de lippen van
Janet Jackson.
Lisa Marie Presley wordt een
verleidelijke Marilyn Monroe,
Tori Amos een onschuldige Bot
ticelli-beauty. Demi Moore ver
andert in een vamp uit de jaren
twintig en Courtney Love in het
voor de jaren dertig karakteris
tieke platinablondje uit Holly-
T)
egin dit jaar al pre-
I M senteerden de Fran-
se posterijen de eer
ste zegels met betrekking tot het
wereldkampioenschap voetbal
dat de komende zomer in het
land van Marianne wordt ge
houden. De tien postzegels,
ontwerp van de kun
stenaar Louis Briat, refereren
de tien stadions waar de
wedstrijden straks worden ge
speeld. In het midden van het
velletje het Stade de France, de
spiksplinternieuwe voetbaltem
pel in St. Denis, even boven Pa
rijs. In dat stadion, waar 80.000
toeschouwers een plekje kun
nen vinden, speelt Nederland
zijn duel uit de voorronde tegen
het buurland België.
Bij die tien zegels zal het niet
blijven. Mega-sportevenemen-
als de Olympische Spelen,
het EK- en WK-voetbal en het
WK-atletiek, om er eens een
paar te noemen, vormen een
schrier onuitputtelijke inspira
tiebron voor én kunstenaars én
posterijen om met iets 'moois'
op de markt te komen. Het WK-
voetbal anno 1998 vormt daar
zeker geen uitzondering op.
Sterker nog, aan het begin van
deze maand presenteerde oud
sterspeler Michel Platini, in zijn
hoedanigheid als voorzitter van
het organisatiecomité, een
tweede reeks zegels van Franse
makelij. Daaronder ook een
unieke postzegel, namelijk een
tje in de vorm van een bal. Een
ronde dus, met een waarde van
drie franc.
Nederland, als deelnemer aan
de eindronde, volgt op 19 mei
met de uitgifte van een zegel
van de hand van de bekende
striptekenaar Toon van Driel,
befaamd van zijn FC Knudde.
Maar ook de 30 andere deelne
mers zullen zich niet onbetuigd
laten en dat geldt evenzeer voor
de geïnteresseerde 'toeschou
wers'. Geheid en vast dat van
Taiwan tot de Grenadinen de
markt straks wordt overspoeld
met honderden voetbalzegels.
Het thema sport is overigens
niet altijd een 'hot item' ge
weest als het gaat om de gekar
telde kunstwerkjes. De eerste
Olympische Spelen in 1896
(Athene) leverden een beschei
den totaal van 31 zegels op. Dat
record bleef meteen staan tot
1948 toen er 40 postzegels ver
schenen. Bij de Spelen van Am
sterdam in 1928 kwamen er
slechts 13 zegeltjes op de markt.
Collectors-items, vanzelfspre
kend.
Pas na 1956 (Melbourne met
109) gingen alle remmen los.
Rond de meest recente Spelen
in Atlanta werden er liefst 1201
uitgegeven, nadat vier jaar
eerder Barcelona het absolute
record had gevestigd met 1296
zegels. Die hausse is inmiddels
reden geweest voor de FIP, de
overkoepelendewereldorgani-
satie van filatelisten, om de lan
den en hun posterijen op te
roepen tot matiging. Voor de
verzamelaar namelijk is er op
die manier geen lol meer aan.
„Het is pure windhandel gewor
den", zegt Drewes Feenstra en
hij kan het weten. Onze man uit
Buitenpost op de grens van
Groningen en Friesland is na
melijk redacteur Thematiek
voor het blad van de Nederland
Bond van Filatelisten en in die
hoedanigheid een kenner van
het 'gericht' verzamelen. „Som
mige van die bananenrepublie
ken brengen hun zegels niet
eens in eigen land uit. Ze heb
ben er helemaal niets mee,
hun zegels. De verzamelaar
wordt daar de dupe van. Want
tja, hij wil wel compleet zijn na
tuurlijk."
Wat je daarom steeds meer ziet,
is dat de liefhebber - en in Ne
derland zijn dat er nog altijd
nog zo n 150.000, al vergrijst het
wereldje volgens Feenstra in rap
tempo - alsmaar gerichter gaat
verzamelen. „Sport", weet hij,
„is na de oorlog als maatschap
pelijk verschijnsel steeds inte
ressanter geworden. Dat zie je
terug in de zegels. Er is sprake
van een alsmaar breder aanbod
en dat noopt mensen tot spe
cialiseren. Olympische Spelen is
al haast geen doen meer. Dan je
maar concentreren op atletiek
alleen. Of op een andere tak van
sport. Of bijvoorbeeld uitslui
tend op de Winterspelen. An
ders is er geen houden meer
Een andere kenner op dit ge
bied is oud-joumalist Hero Wit,
die al dertig jaar een filatelie-ru-
briek verzorgt voor ondermeer
deze krant. Gevraagd naar een
aardige, leuke of opmerkelijke
sportzegel uit het enorme aan-
wood. Het uiterlijk van Cher
verandert Aucoin in dat van een
exotische schoonheid, terwijl
Demi Moore nogmaals een me
tamorfose ondergaat maar nu
die van een Jeanne d'Arc in de
stijl van Ingrid Bergman.
Kevyn Aucoin is een kunste
naar als het om make-up gaat.
Toch zijn er wat hem betreft
geen regels op dit gebied, be
halve dan dat je natuurlijk niet
je wimpers moet krullen in een
snel rijdende auto en geen lip
stick op je ogen smeert. Hij haat
woorden als geaccepteerd en
normaal, maakt korte metten
met regeltjes als 'draag nooit
zwarte lippenstift' of 'het aan
brengen van make-up mag niet
langer duren dan vijf minuten'.
Aucoin heeft het over belache
lijke wijsheden.
Hijzelf heeft als kind zo'n
beetje alles wat hij kon beden
ken uitgeprobeerd op het ge
zicht van zijn zusje Carla, in die
tijd zijn enige model. Hij pro
beerde met minieme middelen
zoveel mogelijk verschillende
looks te creëren. Carla diende
als proefkonijn voor haarknip-
beuren, permanentjes zelfge
maakte kleding en eindeloze
uren amateur-fotosessies.
„In al die jaren hebben we
zo'n beetje elke look gedaan die
we maar konden bedenken,"
vertelt Aucoin in zijn boek. „We
hebben op die manier geleerd
niet bang te zijn om risico's te
nemen. We hadden geen leraar,
alleen de foto's uit de modebla
den. Daaruit pikte ik mijn favo
riete gezichten en probeerde die
dan na te maken."
Hoewel Aucoin de typisch
Amerikaanse 'perfecte' gezich
ten best kan waarderen, ziet hij
zijn schoonheidsidealen eerder
terug in vrouwen als Bette Mid
ler, Barbra Streisand, Cher, Ka
ren Black en Tina Turner. Hij
wilde zijn vrienden helpen bij
het vinden van hun eigen
mooie kanten. Aucoin: „We zijn
niet altijd even objectief als het
om onszelf gaat. Mij heeft het
bijvoorbeeld zeven jaar therapie
gekost om van het idee af te ko
men dat ik eruit zag als de Elep
hant Man."
De gezichten in Making Faces
variëren van zeer natuurlijk tot
drag-queen en van de gemid
delde zakenman tot oma.
Aucoin geeft de basisprincipes
voor het aanbrengen van make
up. Hij geeft zijn favoriete idee-
en, trucjes, technieken en ge
dachten prijs waarmee de lezer
Lisa Marie Pre
sley als een
verleidelijke
Marilyn Mon-
ook zelf aan de slag kan. Maar
het leukste in het boek zijn de
veranderingen van de beroemd
heden die in een aantal gevallen
niet meer te herkennen zijn.
Making Faces door Kevyn
Aucoin. Uitgever Prion, impor
teur Nilsson Lamm. Prijs
69,85.
beeldende kunst
recensie*titia fuchs
Expositie' Ido Vunderink. Te zien: t/m 19
april, wo - zo. 11.00 - 17.00 uur. Galerie
Amber, Hooglandsekerkgracht 8, Leiden
Galerie Amber laat dit jubile
umjaar in het beleid de teugels
wat vieren. De galerie bestaat
tien jaar en er is voor specifiek
Oosterse projecten een East
West Foundation opgericht.
Daarom wordt dit jaar plaats
gemaakt voor een aantal kun
stenaars die noch Oosters zijn
noch werk maken dat daar op
de een of andere manier door
geïnspireerd is.
Ido Vunderink is zo'n kunste
naar. Een aantal jaar geleden
leerden de eigenaren van Am
ber hem kennen en waren ge
troffen door zijn werk. Vunde
rink (1935) was vormgever en
koos tien jaar geleden definitief
voor het schilderen. Hij schil
dert zuiver en alleen voor zijn
plezier en exposeert het liefst in
zijn eigen galerie-studio in de
polder. Niet erg Oosters dus,
maar bij wijze van uitzonde
ring exposeert Vunderink bui
ten deze kring en nu is dus zijn
werk bij Amber te zien en te
koop.
De stijl van de schilderijen is
moeilijk te duiden. Ze zijn
zwaar en licht tegelijk: zwaar
van materie en licht van vorm
en onderwerp. Onderwerpen
zijn meestal bloemen of land
schappen. Zwaar aangezet
maar vaak met sierlijke golven
de lijnen worden de zee, de
zon, aarde en water op het
doek gezet. Het oppervlak doet
bijna lakachtig aan, de lijnen
zijn niet met een losse kwast
geschilderd maar lijken met
een spatel erop gezet. Hoewel
deze dubbelzinnigheid interes
sant zou kunnen zijn, spreekt
dat niet uit deze schilderijen.
De wat hoekig aandoende lij
nen doen denken aan houtsne-
des of glas-in-lood ontwerpen.
Dit wordt versterkt door het feit
dat kleuren en perspectief, dat
slechts in een aantal zonson
dergangen goed is uitgewerkt,
worden verkregen door ver
schillende lijnen en kleuren
naast elkaar te plaatsen in
plaats van lijnen, vlakken of
kleuren te laten versmelten. Dit
kan een logisch gevolg zijn van
een jarenlange praktijk als
vormgever voor kerken, thea
ters en schepen (waaronder
glas- en textielontwerpen). Het
is jammer dat daarvan niet ter
vergelijkingeen paar voorbeel
den zijn geëxposeerd.
Twee van de meest recente
doeken doen nog even verras
sen en intrigeren meer dan het
andere werk. Ze zijn abstracter
en lichter van kleur dan de ove
rige landschapsschilderijen. De
'Wolken boven de duinen van
Texel' lijken net eilandjes op
een landkaart. Maar de keuze
voor een kunstenaar buiten het
vertrouwde Oosterse Ambercir-
cuit lijkt, in ieder geval deze
keer, nog geen gelukkige.
Het is kunstenaar Ido Vunde
rink te doen om het plezier en
dat is dan ook wat het meeste
treft op de expositie: de vreug
de van het schilderen.
1$ het kunst of is het sport of is het beide? Waar ligt de grens, wie gaan daar overheen c
gebeurt dat? In de rubriek Kunstgras gaan we op zoek naar raakvlakken en snijpunten van deze op
het eerste gezicht zo verschillende culturen. In aflevering 23: de WK-postzegel is uit. Over een uit
de hand gelopen hobby.
bod van de laatste jaren, trekt
hij zonder dralen een lade open.
Tevoorschijn komt een exem
plaar uit Liechtenstein, uitgege
ven ter gelegenheid van de re
cente Winterspelen in Nagano.
Het betreft hier een zogenaam
de 'miskleun'. De skiër past een
tot nu toe onbekende slalom
techniek toe waarbij de latten
het poortje links en zijn boven
lijf het poortje rechts passeert.
Een grafische blunder van de
eerste orde. „Typisch yoorbeeld
van een kunstenaar die geen
enkele affiniteit met sport
heeft", lacht Wit. „De zegel is
nu al de postgeschiedenis inge
gaan als de Liechtensteinse ka
mikaze-skiër. Leuk voor verza
melaars, dat wel".
Leidenaar Van
Scheijndel
favoriet van
Rosenmöller
Vijf politici kiezen op de exposi
tie Holland Art Fair hun favorie
te kunstenaar. De gekozen wer
ken zijn ook te zien op de
kunsttentoonstelling, die van 10
tot en met 14 april plaatsheeft
in het Nederlands Congres Cen
trum in Den Haag.
Rosenmöller (Groen Links)
heeft de Leidse kunstenaar Wil
lem van Scheijndel als favoriet.
Reizen speelt in het leven van
Van Scheijndel een belangrijke
rol. De partijleider heeft inmid
dels zelf een Van Scheijndel
aangeschaft.
Marijnissen (Socialistische
Partij) kiest voor de expressio
nistische impressionist Mare
Mulders vanwege het sociale
engagement. Mulders heeft een
obsessie voor de kwetsbaarheid
van het leven. Zo schildert hij
dode dieren en tere bloem
blaadjes.
Bolkestein (WD) gaat voor de
in Mexico geboren Marisa Po-
lin. Hij vindt vooral haar kleur
gebruik interessant. Polin houdt
zich bezig met de zoektocht van
het leven. De Hoop Scheffer
(CDA) laat zich meeslepen door
Annemiki Bok. De Hoop Schef
fer wordt geraakt door de mix
kracht en vervoering in het werk
van Bok. De schilderes tekent
momenteel vooral mens-figu
ren.
Van Dijke (RPF) ziet de rood,
wit, blauwe zeefdruk van Ko
ningin Beatrix van Marte Röling
als het mooiste schilderij van de
expositie. Vooral de combinatie
fraai portret en kleuren van de
Nederlandse vlag spreekt hem
aan. Röling maakt naast por
tretten ook sculpturen en mo
numentale kunstwerken.
De bekroonde film Left Luggage beleefde gisteren in het Amsterdamse Tuschinski theater zijn Nederlandse
première. Met zijn vrouw Helga en hoofdrolspeelrster Isabella Rossellini arriveerde regisseur Jeroen Krabbé
op de party. foto gpd
Bioscoopbezoek wint aan populariteit in de Eu
ropese Unie. In 1996 gingen de EU-inwoners
ruim 700 miljoen keer naar de film. Dat is aan
zienlijk meer dan de jaren daarvoor, maar nog al
tijd fors minder dan in 1980. Toen werden ruim
een miljard bioscoopkaartjes verkocht. De ver
koopdaling van de jaren tachtig lijkt echter defi
nitief achter de rug.
Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het Europees
bureau voor statistiek. Volgens Eurostat was de
Europese filmmarkt in 1996 ruim zeven miljard
gulden waard, circa twee miljard gulden meer
dan in 1990.
Het bioscoopbezoek is vooral populair in Ier
land, waar per inwoner ruim drie kaartjes per jaar
worden verkocht. In Nederland is 'filmpje pikken'
aanzienlijk minder in trek. De gemiddelde Neder
lander koopt slechts 1,1 kaartje per jaar. Het EU-
gemiddelde bedraagt 1,9. Ook het huren of kopen
van videofilms is in Nederland minder populair
dan in andere EU-landen.
De Europese Unie produceert ook meer films.
In 1996 kwamen 669 EU-films uit, 144 meer dan
in 1990. Ter vergelijking: de VS produceerden in
1996 421 films. Frankrijk is met 134 films de
grootste producent in de EU. Nederland bracht
18 films uit.
Twee daarvan deden het op de festivals bijzonder
goed. Karakter van Mike van Diem won alles wat
er te winnen viel, inclusief een Oscar. Maar ook
Left Luggage, het regiedebuut van acteur Jeroen
Krabbé, scoort in het buitenland goed.
MS
W
V