'Ik speel vrijer dan ooit' I latenproject rond O-jarig jubileum an Cliff Richard Ik ga muzikaal uit m'n bol, dit is een feestje' Wibi Soeijadi speelt weer beeldschoon Erik Brey trefzeker en leuk Cultuur Kunst Publicatieverbod voor sleutelroman over Kluivert Voorjaarsontwaken jDAG 20 MAART 1998 jpening Tsjechov Theaterstudio riEfj. Cultuurwethouder Pechtold opent morgen de Tsjechov ieater Studio aan de Van Duivenbodestraat in Leiden. Voor de leningsdag staan tal van festiviteiten op het programma: een olijk wagenspel, een monoloog van Pinter, 'Een vreselijk geluk' Lars Noren, een café-chantant en een clowns-auditie. Vol- s Marjolein Baars, een van de drijvende krachten achter de 11 eaterstudio, is de belangstelling voor dit nieuwe instituut erg f pot. „Het fundament is gelegd, nu kan het alleen nog maar f oeien. Voor alle cursussen is veel belangstelling." 't m d an Gogh van 15 gulden op veiling iu6] qningen Joop van den Enden Veilingen in Groningen biedt (ïgënde week dinsdag een schilderij van Vincent van Gogh te op aan dat vorig jaar voor vijftien gulden is gekocht op een mmelmarkt in Hoogeveen. Het doek, dat dateert uit Van Gog- Drentse periode, brengt naar verwachting 2,5 tot 3,5 ton op. lede gelukkige rommelmarktkopers zijn, wil het veilighuis et zeggen- Van den Enden is ervan overtuigd dat het schilderij nechteVanGoghis. rtl itbreiding museum Boymans te zien Jen; >ttfrdam Een maquette van de uitbreiding van museum Boy- figu: ms Van Beuningen in Rotterdam is vanaf vandaag te zien in [Nederlands Architectuurinstuut (NAi), aan de overkant van eet )ymans aan het Museumpark. De tentoonstelling duurt tot en u e'[ 17 mei. De uitbreiding moet halverwege het jaar 2000 klaar n. Het plan van 28 miljoen gulden is ontworpen door de ar en jtecten Paul Robbrecht en Hilde Daem. De uitbreiding voor- :iin een zeventig meter lange galerij van glazen panelen. De euwbouw van drie tot vier etages hoog is bedoeld als exposi- -en kantoorruimte en komt aan de voorkant van het museum et b nhet Museumpark. Iptreden 'virtuele' Elvis Presley wyork Meer dan 25 jaar na zijn laatste concert in New York erde Elvis Presley gisteravond in de stad terug voor een 'virtu- lelil I'optreden waarbij hij op een zes meter hoog videoscherm te in was, omringd door echte musici en zangers. Naast het l0J herm met Elvis weerden op andere schermen bewegende K elden getoond van de vroegere optredens waaruit de makers nde show hebben geput. Geluidstechnici hebben de stem van n L ris uit de oude opnames geïsoleerd en het geheel is zo kunstig ^elkaar gezet dat het net lijkt of de virtuele Elvis met de levende ïsici communiceert. Na de Amerikaanse concerten willen de ganisatoren Elvis' ook in Europa laten optreden. hits scoorde de Britse ger in ons land, waarvan er t24 de toptien binnendron- De laatste twaalf jaar was echter angstvallig stil rond [Richard. Alle reden om het tigjarig Jeum van iu 58-jari- Sir aan te voor ambi- platen- Jntde Ne- andse tak Iplatenla- |EMI. '40 is Of Hits Bolland' is ■titel van 1 exclusief de Ne- mdse 8e" 'ij' akt com- OÉcftiealbum april 'chjomt. Alle toptien- i staan er geremasterd en wel. Dat is onder omdat Cliffs laatste jjj ,j te hit in Nederland, de versie elf, 'Living Doll' die hij in 1986 rcj c 1 The Young Ones opnam, Y3J! geen van zijn albums voor- jslf it. De oorspronkelijke versie, The Drifters, luidde in 1959 Richards doorbraak in. «uitlopend op het album ngt EMI op 30 maart 'Living Tvoor de derde keer uit. Be te de 2-track-cd verschijnt er Cliff Richard in de jaren zestig. foto'archief chef jan rijsdam, 071 -5356444. plv. chef ad van kaam 071-535642 amsterdam «anp „Dit is absoluut geen 1-aprilgrap, het is bloedserieus", verzekert het schrijversduo Hans Münstermann en Jacques Hendriks, dat schuilgaat achter het pseudoniem Jan Tetteroo. Hun nieuwe roman is getroffen door een publicatieverbod. Uitgeverij Veen mag het werkje niet uitgeven omdat moe derbedrijf Wolters Kluwer schadeclaims vreest. 'De fantastische Boris Engel', Tette- roos vijfde roman die medio volgende maand zou uitkomen, is een sleutelroman over de wereld van de voetballerij. Een jour naliste krijgt opdracht een seizoen lang co lumns over de voetbalsport te schrijven en stemt daar na enige aarzeling in toe. In haar stukjes brengt ze onder meer de affaire- Kluivert (Boris Engel) ter sprake. Volgens auteur Jacques Hendriks is uitgeverij Wol ters bang voor claims van lieden die zich menen te herkennen in bepaalde persona ges in het boek. Behalve Kluivert zouden ook spelers als Winston Bogarde en Claren ce Seedorf wel eens aanleiding kunnen zien om naar de rechter te stappen. „In onze ogen is die vrees ongegrond", zegt Hen driks. „Er wordt wel flink over de affaire- Kluivert verteld en we hebben daarbij ook rijkelijk geput uit wat er allemaal in de kranten heeft gestaan. Toch is het puur fic tie wat er in het boek staat. Wat ons nu overkomt is verschrikkelijk. We hebben twee jaar aan deze roman gewerkt en alles is klaar. Wij beschouwen dit publicatiever bod als een moordaanslag op de schrijver Jan Tetteroo." De schrijvers zijn nog niet met andere uitgevers in de slag. „Wij vin den dat het boek gewoon bij Veen moet uit komen. We hopen maar dat de publiciteit de uitgeverij op andere gedachten brengt." De laatste roman van Tetteroo, Protocol Overspel (1997), staat op de longlist voor de Libris Literatuurprijs en was ook genomi neerd voor een Gouden Uil. ook een maxisingle met daarop alledrie de studioversies van Li ving Doll, een live-uitvoering en gesproken boodschapje van Cliff voor zijn Nederlandse fans. De echte freaks kunnen boven dien een Gold Disc tegemoet zien, die een beperkte oplage van 5000 exemplaren krijgt. Volgens EMI is de zanger erg te spreken over het Ne derlandse project, te meer omdat er in zijn ge boorteland weinig aan dacht aan zijn jubileum wordt be steed. Cliff be moeide zich persoonlijk met de vorm geving van het album, schreef een - in het Neder lands vertaald - voorwoord in het tekstboekje en selecteerde een jaren-zestig- foto voor op de hoes. Ook vliegt de zanger begin april over om de platen promo tioneel te ondersteunen. Hij geeft dan geen concerten, maar zingt wel live in het programma van Paul de Leeuw (5 april), houdt een signeersessie bij de Bijenkorf en onthult een beeldje van zichzelf. Mal Waldron: „Ik ben altijd op zoek naar iets nieuws en laat me door allerlei muziek inspireren. foto p Jazzpianist Mal Waldron morgenavond in De Burcht Mal Waldron zit opmerkelijk goed in zijn vel. Nog voor dat het gesprek in zijn huidige woonplaats Brussel op gang is gekomen, komt hij met een kwinkslag waar hij zelf allersmakelijkst om kan lachen. Waldron heeft meer dan honderd albums op zijn naam staan. Eén van die platen, 'A Little Bit of Miles', nam hij in 1972 in Leiden op. Morgenavond treedt hij met bassist Egon Kracht en drummer Pierre Courbois opnieuw in deze stad op. Hij heeft er overduidelijk zin in. Zo is het nooit tot een persoon lijke relatie gekomen. Pas later heb ik via via gehoord dat hij mijn muziek wel kon waarde- brussel ken vos Mal Waldron (1925) speelde zo'n beetje met alle groten van de Amerikaanse jazz: Coleman Hawkins, Charlie Parker, Billie Holiday, Dizzy Gillespie, John Coltrane, Max Roach, Charles Mingus, allemaal leden van het grote droomorkest in de hemel. Het spreekt voor zich dat de mem een bron van anecdotes is, maar erg scheutig is hij er niet mee. Zijn beminnelijke aard maakt het hem moeilijk om de negatieve kanten van de oude meesters eruit te lichten. De pianist is de bescheidenheid zelve gebleven en beschouwde zich als leerling die tegen de meesters opkeek. Dat leren is volgens Waldron nooit opge houden; nu nog ontdekt hij nieuwe dingen om in zijn mu ziek te verwerken. Wat dat betreft is zijn verhou ding tot Thelonious Monk, met Duke Ellington en Bud Powell zijn grote pianistische voor beeld, typerend. „Hij was in zichzelf gekeerd en ik was te verlegen om hem iets te vragen. Uiteraard kan zijn bijzondere muzikale relatie met Billie Holi day niet onvermeld blijven. Ook hier geen slecht woord over de wispelturige zangeres. „Ik leer de van haar hoe te fraseren en te timen." En wat haar eigen zinnige gedrag betreft: „Het was niet ongebruikelijk dat musici zich in die dagen excentriek ge droegen. Het vergrootte hun be kendheid alleen maar." Ook over de opvliegende Mingus die wel eens op het podium een or kestlid uitschold, niets dan goeds. „Ik had er nooit proble men mee, ik probeerde iets van zijn muziek op te steken. Alleen muzikanten met een groot ego die dachten het beter te weten, pakte hij stevig aan." Het ogenschijnlijk comforta bele leven dat hij met zijn Ja panse vrouw, vijf kinderen en twee honden leidt in de Brussel se middenklassewijk heeft hem op zijn oude dag nauwelijks minder creatief gemaakt. Er is pas weer een cd uitgekomen, waarop hij onder meer met te norsaxofonist Joe Henderson en zangeres Abbey Lincoln nieuwe paden bewandelt. Het album heet Soul Eyes, naar één van zijn composities die inmiddels jazz-standards zijn geworden. Mal Waldron: „Ik ben altijd op zoek naar iets nieuws en laat me door allerlei muziek inspire ren. Nu speel ik vrijer dan ooit." Het lijkt bijna of Mal Waldron aan een tweede jeugd begint, maar behoudens een door drugs veroorzaakte inzinking in de jaren zestig - tegenwoordig rookt de nog jeugdig ogende pianist alleen nog maar sigaret ten en drinkt hij niet - is hij ei genlijk nooit weggeweest. Sinds hij zich 30 jaar geleden definitief in Europa vestigde, trok hij van stad naar stad. Het langst bleef hij hangen in Mün- chen. Sinds de val van de muur voelde hij zich daar niet meer op zijn gemak, vooral vanwege zijn kinderen. „Als je daar nu geen blond haar en blauwe ogen hebt, kan dat problemen geven." Waarna hij koos voor Brussel, de meer tolerante en ontspannen Belgische hoofd stad. Reizen doet de pianist overigens nog altijd graag. Een aantal keren per jaar verzorgt hij kortere of langere reeksen optredens in het buitenland. In België zelf treedt hij nauwelijks op. „In het land waar je woont, moet je niet te veel concerten Vroeger speelden de seizoenen een belangrijke rol in de kunst. Maar in de tiuintigste eeuw is het een nogal verwaarloosd the ma. Sinds de 'Mei' van Gorter wil mij bij voorbeeld geen spraakmakend werkstuk over de lente te bin nen schieten. Behalve We- dekinds 'Frii- lingserwachen', maar daar zit het voorjaar alleen in de ti tel. En zo gek is dat niet, want als je niet op de kalender kijkt, kun je uit de aangeboden waar bij de groenteboer in derdaad niet opmaken in welk jaargetij de je rond loopt. Soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben die in de gaten heeft dat de dagen langer wor den. Maar dat komt misschien omdat in mijn achtertuintje het vroege voorjaar heeft toegesla gen. De mereltjes die vorig jaar tot driemaal toe een nest jongen hebben verwekt en vetgemest, zijn daar weer bezig hun baby kamer in te richten. Ik ontwaar de eind januari reeds het eerste bosje hyacinten in de singelrand bij het kruithuisje. Voorwaar een groot genoegen, dacht ik, de winter is voorbij... Niets was minder waar. Sindsdien heb ik nog heel wat kou geleden. Omdat ik geen rijbewijs bezit, verplaats ik mij voornamelijk per trein. Gerieflijk gezeten reis ik dan, zo rond het middaguur, door het land naar de voorstel ling van die avond. Meestal heb ik een lunchpakket bij mij, be staande uit een salade, paté, Franse kaas, fruit en een klein flesje wijn. Medereizigers kijken wat mistroostig naar hun eigen boterham met pindakaas en ik zie dat ze zich voornemen om mijn voorbeeld te volgen. Toch UXFNTGOU) heb ik, tot op heden, nog nie mand gezien met zo'n lunch pakket als ik, voornemens blij ven immers vaak voornemens. Het mooie van zón lunch i dat je de hei tijd naar bui ten kunt kij ken. Sommig mensen kun nen niet zon der eetlezer maar ik ka\ nu al bijn niet mee zonder kijke ten. Het voor bij flitsend vergezicht ii de trein is dai ook vaak zee verrassend. Ii februari za\ ik een ooie vaarspaar ii een weilaru bij Warmona De laatste tiji zie ik veel bo men volop ii de bloesen staan. In de buur van Nunspee waren de forsythias al bezig hui bloemenpracht af te gooien ei sommige boeren laten de lam metjes al in de wei staan. Alle maal zaken die je pas later ii het jaar verwacht. Volgens di overlevering begint het voorjaa, op 21 maart. Maar de dieren er planten blijken daar dus zo hur eigen ideetjes over te hebben. dat de moderne mens zich in stinctief nog niet helemaal aar het ritme van de jaargetijder heeft kunnen onttrekken. Men sen lijken meer op planten dar ze zelf beseffen. Het wintersport bruin is nep. Maar er zit iets an ders in de knop. Straks zullen de straten weer bevolkt worden door een horde stralende, frisse meisjes... Misschien hebben zij daarvoor hun best gedaan, mis schien gebeurt het als vanzelf Misschien is dat onbewust, mis schien bewust. En dat is dan ooi het thema van Wedekinds to neelstuk. De titel ervan is dus zc gek nog niet. geven. Dat is niet goed voor je marktwaarde." De populairste bestemmin gen zijn Frankrijk en Japan. In dat laatste land heeft hij de sta tus van een sportheld; hij kan daar niet op straat lopen zonder aangesproken te worden. Ook worden daar verreweg de mees te van zijn albums verkocht. „Dat is de reden waarom ik er, hoe graag ik er ook ben, niet zou willen wonen." Een bijzondere relatie heeft Waldron met de ook al lange tijd in Europa verblijvende Amerikaanse sopraansaxofonist Steve Lacy. Ondanks de talloze concerten en plaatopnamen zijn ze nog lang niet op elkaar uitgekeken. Het bedachtzame improviseren van beide heren doet het voorkomen alsof ze voor elkaar zijn geschapen. Toch zegt Mal Waldron: „Als ik met hem speel, weet ik nooit wat hij het volgende moment gaat doen." Die spanning is ook precies wat de jazz van andere muziek soorten onderscheidt. Ook met Pierre Courbois heeft hij eerder gespeeld, namelijk onder meer op die Leidse opname van 1972. Alleen kan Mal Waldron zich daar niets meer van herinneren. Mogelijk dat op het podium van De Burcht morgen zijn geheu gen wat wordt opgefrist. Concert Mal Waldron, De Burcht, morgen 21.30 uur. recensie li dy van der spek Concert: Wibi Soerjadi, piano Gehoord 19/3. Stadsgehoorzaal, Leiden In een vraaggesprek voor de te levisie vertelde Soerjadi eens hoe hij kon genieten van een noot die nog komen moet, een noot waar je al maten lang op zit te wachten, en dan mag je hem aanslaan. In alle voorbeel den die hij gaf lag die noot er gens in de diepte, in de linker hand. Je zou die hand bij elk willekeurig persoon kunnen transplanteren en binnen drie maten herken je Soerjadis authentieke aanslag. En als je dan nog niet weet wie daar speelt, kijk je maar op het pro gramma: Chopin, Liszt. Ja hoor, Wibi. De variaties op 'Altijd is Kort jakje ziek' van Mozart zijn even een kleine zijsprong, vermake lijk, leuk om mee te beginnen, maar kraakhelder, strak in tem po zijn ze niet. Ook hier kan Soerjadi het niet laten om Mo- zarts grappige gekte te verro- mantiseren. Chopin geeft ruimte om te mijmeren op een toon, een fra se, een harmonie en dat doet Soerjadi rijkelijk en fantastisch. Met elegante wellust kiest hij (net als vorig jaar overigens) de Nocturne nr 2 in Des die de lief desnacht bezingt. Dat Soerjadi van Liszt houdt is bekend. Dat gaat zelfs zö ver dat hij bij Cho pin kiest voor Etude opus 10, die is opgedragen aan Liszt, en voor Etude opus 20 die hij schreef voor Liszts vrouw, Gra vin d'Agoult. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Soerjadi speelt beeldschoon. Chopin vond de melodie van opus 10 de mooiste die hij ooit geschreven heeft. De lieflijkheid van de veredelde volkswijs in deel 1 en de demonie van het middendeel laat Soerjadi door zijn geraffineerde toucher en z'n bijna decadente timing als geen ander uitkomen. En dan krijg je onvermijdelijk Liszt zelf, de Sonate in b (1853) met de 'helse lengte' van liefst 9 delen, kolfje naar Wibis hand. Soepele octavensprongen, ve nijnige marcato noten in het helse eerste gedeelte, een ko raalachtig Grandioso dat over loopt in een zeer expressief zin gend middendeel, uitlopend in een verheerlijkt slot. Niemand laat deze meeslepende melo dieën verglijden als Soerjadi. et Uit Het Raam dinsdag in Leidse Schouwburg jü'jan pieterse Niet Uit Het 1 m (NUHR) bestaat uit Joep 1 Deudekom, Peter Heer- cp en Viggo Waas. Tenmin- als zij hun reguliere theater- tammas spelen, want daar- t hebben zij ook liedjespro- nmas. Daarin werden zij in 'te instantie bijgestaan door tist Arie van der Wulp en list Joop van Dijk. Maar r 'Alle dertien NUHR' heb- echt mooi zingen. Maar ik ben geen zanger, ik ben een... ja wat ben ik eigenlijk? Ik ben bang dat ik de enige echte cabaretier van het gezelschap ben, iemand van teksten en scenes. Ik geniet er van hoe de jongens met elkaar spelen en vind het verschrikke lijk leuk om daar tussendoor te huppen. Bovendien zing ik een paar liedjes en dat zijn absolute hoogtepuntjes. Voor mijl Viggo Waas: „Het is leuk om soms het gevoel te hebben in een popbandje te zingen, maar het theatrale blijft toch het be langrijkste. Dat komt door wat wij als NUHR samen hebben. Wat dat nou precies is, weet ik niet. In april komt NUHR met een aantal televisieprogrammas en ik ga zelf nog in een film meespelen. Dat is een jeugd droom." Alle dertien NUHR. M.m.v. Joep van Deudekom, Peter Heerschop, Viggo Waas, Arie van der Wulp, Joop van Dijk, Eddy B. Wahr en Andre van der Hoff. Regie: Genio de Groot. Te zien: 24/3, Leidse Schouwburg. Leuk om soms in een popbandje te zingen, maar het theatrale blijft toch het belangrijkste voor Niet Uit Het Raam. foto jaap vrenegoor Muziek, dat kun je uitrekenen recensie susanne lammers Voorstelling: Erik Brey. Gezien: 19/3, Leidse Schouwburg. Een piano/zangrecital waarbij ik nogal veel praat, oppert Erik Brey zelf. Maar dat is het toch ook weer niet helemaal. Na zestien jaar Purper komt Brey helemaal alleen met zijn eigen programma en de meest ade quate omschrijving is gewoon: leuk. De muziek praat hij aan elkaar en de rode draad van zijn programma is zijn beta- benadering: muziek, dat kun je uitrekenen. Sporen van zijn cabaret-ver leden zitten in een aantal van die heel mooie luisterliedjes en in hilarische krakers, zijn imi tatietalent komt boven in een stel buitenlandse evergreens, van Franse chansons tot Cole Porter en zijn gave om de kern van de zaak snel te raken de monstreert hij met een prach tig uittreksel van de opera 'Carmen'. Alleen die medley van Vivaldi, Chopin, Beetho ven en nog vele anderen had beter niet gekund. Brey is geen groot klassiek pianist, en wat hij met een paar maatjes dit en een fragmentje zo wilde, wordt niet helder. Daar begon hij mee, gevolgd door een nogal oubollige en gemakzuchtige klacht van een parkeerplaatszoeker op een aria van Puccini. Grote opluch ting dus, als hij vervolgens ge woon een mooi liedje speelt en zingt over de weigering om te aanvaarden dat dood dóód is. Dan speelt Brey zijn troef uit en haalt een piepklein rood boekje uit zijn binnenzak. Daarin staan ontelbare liedjes voor feesten en partijen, inge deeld in verschillende catego- riën: Engels algemeen, Frans, Duits voor de oorlog - en hij speelt. In drieëneenhalve noot staat daar Charles Aznavour, Eartha Kitt, Nat King Cole. 'Al leen maar' imitaties, maar zo knap en zo goed gekozen dat je hoopt dat hij nog heel lang doorgaat. 'De zeven plichten van de vrouw' van Koos Speen- hoff en diens 'Hallo, hier Ban doeng' als contrast met een zwoel Duits gevalletje, waar door je ineens weer snapt waarom het zo lang geduurd heeft voordat een groot deel van Nederland zich na de oor log van de Duits- tot de En gelstalige muziek bekeerde. Fraai is ook 'As time goes by' met een meesterlijke impressie van de laatste scène van Bogart eri Bergman uit Casablanca er doorheen. Breys liefde voor de opera, die hij vrijuit belijdt, werkt het aanstekelijkst in zijn versie van 'Carmen', de opera die eigen lijk 'José' had moeten heten, zoals hij met goede argumen ten stelt. De teksten van deze 'Carmen' op zakformaat zijn spits, de commentaren zijn do delijk en zijn uitbeelding van de personages is lekker over dreven en vals, maar raak. Als trefzekerheid zijn oorsprong vindt in een beta-aanpak, dan moet je daar inderdaad glad vóór zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 21