Kritische voetnoten bij westerse cultuur Cultuur&Kunst Alternatief boekenweekgeschenk bij Leids antiquariaat Schone Schijn De juiste man op de juiste plaats Gedicht van Jan Arends op muur van broodjeszaak Michelangelo 'V Sprankelende jeugdmusical vidre Gouden Notekraker voor Normaal en Burleson _^T£RCV SPAG 14 MAART 1998 CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5356444, PLV CHEF AD VAN KAAM 071-5356443 :ces oman Voskuil bekroond uhaaC; Schrijver J.J. Voskuil heeft voor deel 2 (Vuile Handen) 3 (Plankton) van zijn romanreeks 'Het Bureau' de Prix des ibassadeurs gekregen. Hij ontving die uit handen van de mse ambassadeur De Montferrand. Met de Prix des Ambassa- ujs wordt jaarlijks een oorspronkelijk in het Nederlands gepu- ceerd werk bekroond dat „grote actuele vraagstukken aan de de stelt, een universeel karakter heeft en een interculturele aloogbevordert." De prijswinnaar ontvangt 10.000 gulden. Bo ndien zet de jury zich in voor een Franse vertaling van het- ,r|c. Aan de jurering deden 23 ambassadeurs mee. cheurtjes in plafond Concertgebouw jcrmDAMIn het plafond van de Grote Zaal in het Concertge- u\v in Amsterdam zijn kleine scheurtjes ontstaan. Om te voor den dat ze groter worden of er dat stucwerk naar beneden lt,zijn op enkele plaatsen kleine latjes aangebracht, aldus di- cteur E. Gerritsen. De scheurtjes zijn dinsdag ontdekt. Ze zijn ogelijk het gevolg van heiwerkzaamheden op het nabijgelegen iiseumplein. 'ciling van 200 jukeboxen LEIDEN PABLO CABENDA Van Arnon Grunberg, de schrijver van het boekenweek geschenk 'De heilige Antonio', zijn alleen bij antiquari aat/boekhandel Aioloz in Leiden twee nieuwe bibliofie le uitgaven te koop. Een bundel onmogelijke liefdes brieven in het Engels aan de fictieve Francesca Vongole en een alternatief boekenweekgeschenk dat in Grun- bergs woonplaats New York verscheen met de speelse titel 'Dat is nog Geheim'. Een bijzonder toepasselijke titel trouwens, want bijna alle bladzijden van het boekwerk zijn nog blanco, be halve dan het colofon. Daarin staat vermeld dat 'Dat is nog geheim' het antwoord was op de vraag: 'Wat is de titel van het Boekenweekgeschenk'. Die vraag werd op 6 oktober 1997 in New York gesteld aan Grunberg door Pablo van Dijk, de uitgever en vormgever van de casset te met liefdesbrieven, die in één moeite door een boek je met die intrigerende titel uit wilde brengen. Verder vermeldt het boek nog dat 'Dit boekenweekgeschenk u wordt aangeboden voor f350,- of meer' en lijkt de om slag qua ontwerp en typografie als twee druppels water op 'De heilige Antonio'. Alleen staat er een andere da me op de kaft. Het andere kleinood, de magnetische doos met lief desbrieven - 'But you are also very attractive when you don't drink' - kost f450,-. Maar daarvoor krijgt de echte Grunberg-fan dan ook een stapeltje brieven in facsimile gedrukt, in enveloppen met een handgeschreven adres sering, voorzien van postzegels ontworpen door kun stenaar Rob Scholte, gestrikt in een rood lint ('donated by Christian Dior') en vergezeld van een nep Cartier horloge. De editie bestaat uit 49 exemplaren waarvan alleen de laatste 19 in de handel zijn. Van 'Dat is nog Geheim' zijn er maar vijf exemplaren te koop bij antiquariaat- boekhandel Aioloz. Beide 'boeken' zijn verschenen bij Kunst Editions New York. Een andere dame op de kaft. foto henk bouwman Tolerantie en intolerantie in kunstproject van Joseph Semah Het kunstproject 'The wandering JewThe wondering Christian' van Joseph Semah kende deze week, voor het goed en wel begon, al de nodige problemen. Veel tegen werking en bureaucratie. Personeelsleden van de Univer- siteits Bibliotheek haalden op eigen gezag zelfs drie in stallaties van Semah weg. En op de bepantserde caravan op de Van Wijkplaats kraste iemand de tekst 'Koersen op kwaliteit'. Roel Arkesteijn, coördinator van het project, denkt niet dat dit de laatste weerstand zal zijn. „Toleran tie en intolerantie, daar gaat het hele project over. Som mige onderdelen zijn met opzet provocerend en bedoeld om discussie uit te lokken." ctsrdam Het Amsterdamse venduhuis De Eland, De Zon en ithGijselman organiseert op dinsdag 17 maart een opmerkelij- liquidatieveiling. Het oudste venduhuis van Nederland biedt eer dan 200 jukeboxen bij opbod te koop aan. De verwachting dat de Wurlitzers, Seeburgs en Rock Ola's tussen de 2.000 en ,000 gulden zullen doen. Daarnaast kan de liefhebber van nerikaanse parafernalia uit de vijftiger jaren bieden op zaken koelkasten, neonlichten, radio's, cola-machines en zelfs ïplete benzinepompen. Kijkdagen: 14,15 en 16 maart van 10 tot 17.00 uur in de Molukkenstraat 200 te Amsterdam. De liling begint om 19.00 uur. foto pr 'SU M LEIDEN SJOERD DE JONG Het project van Semah is veel omvattend. Tot en met 15 mei zijn in verschillende gebouwen van de Leidse universiteit in stallaties, beelden en brieven van hem te zien. Ook in de UB, want de drie installaties zijn daar intussen weer terugge plaatst, weliswaar op een ande re plek. Er is verder nog een le zingencyclus en een publicatie. Uitgangspunt van het project is een Duits pamflet over de wandelende jood, in 1602 te Leiden gedrukt. Daarin het ver haal van de jood Ahasverus, die Jezus tijdens zijn kruisgang een moment van rust weigerde. Ver volgens veroordeelde Jezus hem tot een zwerversbestaan dat tot het einde der dagen zal duren. Joseph Semah (1948) is joods en kwam na omzwervingen in 1983 in Amsterdam wonen. Ar kesteijn: „In feite is hij zelf een wandelende jood." De mythe van de wandelende jood is voor Semah een voorbeeld van het uitsluiten van de Ander, het an ders-zijn. Dit ongewenste uit sluitingsmechanisme vindt hij terug op allerlei momenten in de geschiedenis van de westerse cultuur. „Semah wil met zijn werk correcties aanbrengen in de geschiedschrijving", aldus Arkesteijn. „Zijn kunstwerken zijn kritische voetnoten bij de bronnen van onze cultuur. Met als doel een vreedzaam naast elkaar leven van allerlei geloven en levensvisies." Eén van zijn methodes is de schoktherapie. In de foyer van het LAKtheater liggen onder de piano met TL-buizen door- spiesde geiten. Deze installatie is omkaderd door kopieën van Luthers antisemitische verhan deling 'Over de joden en hun leugens'. Het zijn kopieën van een herdruk uit 1935 door na- tionaal-socialisten, inclusief een advertentie voor Hitiers 'Mein KampfDe cultuurkritiek in het werk van Semah is onver biddelijk en heeft hem zelfs in Israël tot persona non grata ge- iteAlexander, zal je bevallen dat onze co- inist, Cees Waal, gisteren ft laten weten dat hij jou ag terugziet als wethouder sten cultuur. Waal is van A-huize maar ziet toch lie- jou dan een partijgeno(o)t die post bezetten. Eén com- nentvande tegenpartij zegt uurlijk meer dan al die Tam il op je schouders uit het Jse cultuurwereldje. Achter \Qi -opsteker uit die hoek gaat r) ners een subsidie- aanvraag v ïuil. En na alle miljoenenin- teringen in Leidse cultuur- hpels en de komende uitbrei- igvan De Lakenhal, heb je U| na geen cent meer te mak- ials oordeel is nog meer irdals je bedenkt dat deze j-wethouder van Leiden en burgemeester van Deven- onlangs is benoemd tot amemend burgemeester van 2tricum. Een gelauwerd man, een heel andere politieke i iming, wiens nek bijna imtrekt van al die ambtske- sen ander eremetaal, waar- ft jou, een D66-jongen die din jjgeen jaar de kans heeft ge- te laten zien wat hij kan. je nu nog niet van trots Kt je - gokje - maatje 40/41 pt, dan kom je nog eens om |fi eigen bescheidenheid. En, ice, na al die hulde van Waal, rdthet nog erger want ook ik nog wat veren in de bilnaad Prikken. De schrik sloeg mij het hart toen ik hoorde dat maar vier van de zeven cjs overhield. Om heel eerlijk ijn, maar dit is even 'off the otd', heeft D66 net zo veel ht op een plek in het college het PvdA-lid Charlotte beg; 'essen heeft op een 'gewone' tel in de raad. iNTf nnwbezwaren van princi- 3idi aarc* verdwenen als «uw voor de zon nadat de de winnaar van de raads- kiezingen, liet weten weer Model 'Titanic'. De grootste scheepsramp uit de geschiedenis van de zeevaart als kapsel. foto met D66, lees: met jou, zaken te willen doen. De portefeuille kunst en cultuur kan je nu dus haast niet meer ontgaan. Welnu Alexander, zo langza merhand zul je wel zweven na zoveel complimenten. Tijd voor de harde landing! Waals column is namelijk niet alleen een lof zang op jou maar bevat ook een venijnige steek onder water, be doeld'voor je voorganger Pex Langenberg. Het is die passage in de column van Castricums eerste burger die mij deed af vragen of jij nu echt zo'n fantas tische wethouder bent of dat je voorgangers en de concurrentie zo slecht zijn. In het land der blinden is eenoog immers ko ning. Pex was, zoals Waal stelt, een perfect aanmaakhoutje voor co lumnisten. Een keer zijn naam noemen en de kolommen vlo gen vanzelf in brand. Dan de concurrentie. Die is niet slecht, die is er gewoon niet. En Jac- qües de Coo dan?', hoor ik je al vragen. In deze krant wierp de nummer twee van Leiden Weer Gezellig/De Groenen zich op als kandidaat-wethouder cultuur. Maar De Coo is lang niet zo cul tureel onderlegd als hij zelf zegt. Vaste organist van de Antonius- kerk, geeft hij zelf op. Mooi niet, hij is daar een poosje geleden ontslagen, weet ik uit betrouw bare bron. En zeg nou zelf, die Tsjechische tralala-muziek waarvan De Coo verstand meent te hebben, wat moeten K &G, Hot House of het LVC daar nou mee? Dus, Alexander, jij bent de juiste man op de juiste plaats. Tijd om aan het werk te gaan. De juiste volgorde is deze: LVC, Lakenhal, Meelfabriek. Leer dat rijtje uit je hoofd. En zet dat belachelijke Von Sieboldmuseum uit het D66-verkiezingsprogramma uit je hoofd. Titanicgekte De Oscars moeten nog uitge reikt worden, maar de gekte kent nu al geen grenzen. De Ti tanic breekt alle records; op het gebied van bezoekers, qua geld, met zijn muziek en noem maar op. De film over het schip dat niet kon zinken - maar toch zonk - is daarnaast ook een maakt. Kritiek geven is voor hem een levensvoorwaarde. „We hebben tweeduizend jaar niet over de essentie gesproken. Discussie over de essentie en de bronnen van onze cultuur is no dig, want anders krijgen we weer een apocalypse, zoals in de Tweede Wereldoorlog. Wie mij en mijn kritiek wil stoppen, moet mij fysiek stoppen." De kunstwerken van Semah ogen op het eerste gezicht toe gankelijk door het gebruik van dieren en vertrouwde gebruiks voorwerpen. Maar vanwege de vele verwijzingen naar de om geving en naar gebeurtenissen in de geschiedenis en de kunst, zijn de installaties toch niet makkelijk te doorgronden. In het Prentenkabinet is een kunstwerk met zadels, haas en TL-buis te zien, waarvan zelfs de lengte van het gebruikte electriciteitsdraad betekenisvol is. „Zijn werk is niet alleen een kwestie van mooi zijn", zegt Ar kesteijn, „maar ook een aan sporing aan de beschouwer: be grijp je het niet direct, zoek dan verder." Of zoals Semah zelf in één van ziin geëxposeerde brie ven schrijn: „Het is en blijft on ze zoekende ziel versus de apo calypse". Het kunstproject The Wande ling Jew/The wondering Chris tian duurt tot 15 mei. Installa ties, sculpturen en brieven van Joseph Semah zijn te bezichti gen in: de Universiteits biblio theek, het Juridisch Studiecen trum Gravensteen (Pieterskerkhof 6), Bibliotheek Instituut Kern (Nonnensteeg De kunstwerken van Semah ogen op het eerste gezicht toegankelijk door het gebruik van dieren en vertrouw de gebruiksvoorwerpen. foto taco van der eb 3), de foyer van het LAKthea- het Prentenkabinet (Rapen- kesteijn op 22 maart, 19.00 ter, Bibliotheek Kunsthisto- burg 65). De lezingencyclus bij uur, in het LAKtheater, Cleve- risch Instituut (Doelensteeg het project begint met lezingen ringaplaats 1. De publicatie 16), patio Van Wijkplaats en door Joseph Semah en Roel Ar- verschijnt half april. bron van inspiratie voor ont werpers, verzamelaars en han dige lieden die een graantje van de gekte willen meepikken. Ge lijk op met het succes rijzen de prijzen voor allerlei memorablia dan ook prompt de pan uit. Zo deed een leren tas in de vorm van de Titanic in Los Angeles 21.000 dollar, betaalde een lief hebber op een beurs in New York 123.000 dollar voor een originele uitdraai van de laatste signalen van het zinkende schip en moet Le Coeur du Mer, een halsketting met diamanten en een blauwe saffier die in de film wordt gedragen door de hoofd rolspeelster, op een veiling 6 miljoen gulden opbrengen. Wat dichter bij huis, in het Duitse Dresden, speelde geld op de plaatselijke kappersbeurs geen rol. Daar draaide het weer louter om de artistieke aspecten van de grootste scheepsramp uit de geschiedenis van de zee vaart. Model Kirstin ziet/voelt de bui al hangen als het schip zwaar slagzij maakt in haar haar. Gekte? Wat nou gekte... WIM KOEVOET/AD VAN KAAM* LEIDEN FROUKE HOUTMAN 'Ik schrijf gedichten als dunne bomen. Wie kan zo mager pra ten met de taal als ik? Misschien is mijn vader gierig geweest met het zaad. Ik heb hem nooit ge kend die man. Ik heb nooit een echt woord gehoord of het deed pijn. Om pijn te schrijven heb je weinig woorden nodig.' Leiden heeft er een nieuw muurgedicht bij. Op de hoek van de Botermarkt en de Choorlammersteeg prijkt sinds gisteren een naamloos gedicht van Jan Arends op de muur van broodjeszaak Michelangelo. Arends' gedicht is uitgekozen bij 'Uw favoriete gedicht op een Leidse muur', de gedichtenwed strijd die boekhandel De Kier in oktober hield. In het kader van de Boekenweek is het gedicht gisteren op de muur geschil derd. T. Olijerhoek stuurde het vers uit de bundel 'Lunchpauzege dichten' in als zijn persoonlijke favoriet. .Arends kan met wei nig woorden zo veel zeggen", zo lichtte hij zijn keuze toe. Voor decoratieschilder Jan Willem Bruins is het de 57ste keer dat hij een kale muur verfraait met letters. T. Ranselaar, eigenaar van broodjeszaak Michelangelo 'met Italiaanse invloeden', kwam zelf met het initiatief voor een muurgedicht. „Ik wil de eigenlijk een Italiaans ge dicht over koffie, maar initia tiefnemer Ben Walenkamp van Stichting TEGEN-BEELD zag liever een Nederlandse tekst," zegt Ranselaar. „Bovendien was het idee voor een Italiaans ge dicht over koffie op de muur van een Italiaanse lunchroom te commercieel. Als hier later bij voorbeeld een slager in komt, dan begrijpt niemand de link met koffie meer. Ik ben met dit resultaat ook dik tevreden." FAMILIEVOORSTELLING RECENSIE SABINE VAN DEN BERG Ik wil hier weg! Musical van Ivo de Wijs en Joop Stok!;omans door Jeugdkomedie Amsterdam. Gezien: 13/3. Leidse schouwburg. Ferdinand de Zanger bespeelt zijn gitaar en vraagt om gespits te oren. Als hij van het toneel verdwijnt stelt een meisje met twee speelse staarten haar ou ders voor; 'een suf setje' dat ooit de sleur doorbrak met een op treden in een spelletjespro gramma. Dochterlief wil wel eens 'verder kijken dan de heg'. Deze Robbie is dol op geschie denis en tovert uit haar ver kleedkist de sneeuwitte jurk van Napoleons minnares en voert gesprekken met Cleopatra over haar hobby's: make-up en ver giftigingen. De kist is een ge schenk van haar excentrieke buurvrouw. Het buurmeisje be sluit de schimmen uit het verle den, die na een korte ontmoe ting de kist induiken, te volgen en belandt in de 'vrouwonvrien delijke' Middeleeuwen. De melodieën van deze sprankelende musical klinken soms als een stuwende tango en dan weer als lyrische opera of als een topper uit een Broad way-musical. De karakteristieke stemmen lijken aan tekenfilmfi guren ontvLucht. Ik wil hier weg! geeft noch de strenge ouder, noch het nieuwsgierig kind ge lijk. Televisiespelletjes blijven saai, maai in de spannende Middeleeuwen blijkt ook niet alles rozegeur en maneschijn. 1 Spiegelwanden 1 Spiegels op maat I Spiegels met lijst I Glazen meubelen I Vitrines I Tafels volgens model I Motiefstralen I Hardglazen deuren I Alles uit eigen atelier VORMGEVER VAN GLAS EN SPIEGEL Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Telefoon 071-5218055 Popgroep Normaal en zanger/acteur/danser Stanley Burleson krijgen dit jaar de Gouden Notekraker 1998, een alternatieve muziekprijs waarmee men het belang van levende muziek wil benadrukken. Vorig jaar ging de prijs naar het Metropole Orkest en de Limburgse band Rowwen Hèze. Volgens de jury heeft Bur leson, die onder meer hoofdrollen speelt in musicals als 'Miss Saigon' en 'Joe', zich op puur vakmanschap in de kijker ge speeld. De popgroep Normaal is volgens de scherprechters als 22 jaar een live-begrip.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 19