Wat is de prioriteit in de predikin Gereformeerd Beraad distantieert zich van 'Groep van 64' Leidsch DagbladARCIIIEVEN Kerk Samenleving {RVVQ sulta istmc sie wi jema. en:c FOTO> Azië-crisis treft bedevaartsoorden bodh gaya Ook boeddhistische pelgrims uit Zuidoost-Azië heb ben de 'Aziatische griep'. Trokken ze tot voor kort nog in groten getale naar het bedevaartsoord Bodh Gaya in de straatarme In diase deelstaat Bihar, dit jaar houdt de economische crisis in .Azië hen thuis. Bodh Gaya, waar Boeddha in de zesde eeuw voor Christus onder de takken van een bodhiboom verlichting be reikte, drijft op de koopkracht van pelgrims uit Japan, Zuid-Ko- rea, Taiwan, Thailand, Sri Lanka, Vietnam en Birma. In de maanden december en januari is het rond de beroemde boom op zijn drukst. Dit seizoen was het aantal buitenlandse gasten echter de helft lager dan normaal. Verzet tegen bezuinigingen hannover/bremen De vakbonden in Nedersaksen willen voorko men dat de Evangelisch Kerk in deze Duitse deelstaat overgaat tot ontslagen en het verlagen van de salarissen. De kerk is van plan de predikantstractementen en de salarissen van andere kerkelijke medewerkers los te koppelen van de ambtenarensala rissen. Ontslagen zijn niet uitgesloten. De vakbonden zeggen dat de kerk 'geen enkele reden' heeft dit te doen. De Evangelische Kerk van Hannover, de grootste in Nedersaksen, heeft een finan ciële reserve die groter is dan de jaarlijkse uitgaven omvatten. Ook in Bremen moet de Evangelische Kerk fors bezuinigen. In 1992 ontving de kerk via de Kirchensteuer ongeveer 105 miljoen gulden van de leden, dit jaar is dat nog slechts 60 miljoen gul den. Voor het jaar 2000 moet er niet minder dan 38 procent op de uitgaven worden bezuinigd. Theoloog breekt met christendom góttingen De Duitse protestantse theoloog Gerd Lüdemann breekt met het christendom. ,,Het meeste dat de bijbel over Je zus meldt, heeft hij nooit gezegd", zo lichtte hij gisteren zijn op merkelijke stap toe. Om zijn baan aan de theologische faculteit van de universiteit van Göttingen niet te verliezen, wil Lüde mann wel lid blijven van de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD). Een godsdienstige relatie met Jezus acht hij echter niet mogelijk. De Heiland van het christendom betekent voor hem 'niet meer dan Socrates of Goethe'. Günter Linnenbrink, vice- voorzitter van de EKD in de regio Hannover, vindt dat Lüde mann van de theologische faculteit naar de faculteit wijsbegeer te moet overstappen. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT KERK Beroepen: te Hasselt (O): S.W de Beroepen: te Alblasserdam (wijk- Boer te Leek. gemeente 3): P. Barmentlo te Beroepbaarstelling: J.R. Douma, Nieuw- en St. Joosland en Rit- Witbol 7, 8265 ES Kampen, tel: them 038-3330887. Bedankt: voor Wierden (wijk West): J Westland te Putten. CHR. GEREF. KERKEN Beroepbaar: A. Simons, D.C. Bedankt: voor Broek op Lange- Kraaijstraat 10, 2957 AG Nieuw- dijk. A.C. van der Wekken te Lekkerland. Winschoten. scheveningen/nukerk anpKN) niet veranderen, willen de predikanten gereformeerd blij- Het Confessioneel Gerefor- ven, zei Riemens. Het CGB- meerd Beraad (CGB) distanti- hoofdbestuur verklaart niet bij eert zich van een groep gere- de zaak betrokken te zijn. Het formeerde predikanten die uit beraad, waarbij 200 van de bij- het Samen op Weg-proces van na duizend gereformeerde hervormden, gereformeerden predikanten zijn aangesloten, en lutheranen dreigt te stap- wil vanuit een positieve, maar pen. Het CGB wil de voorgë- kritische betrokkenheid aan nomen kerkfusie niet vertra- het SoW-proces meewerken, gen of verhinderen. Dat schrijft het hoofdbe- Een aantal van de 64 predi- stuur van het CGB in een ver- kanten heeft intussen veront- klaring, die gisteren is ver- waardigd naar CGB-secrataris spreid. Aanleiding is de actie ds. A. Rienstra gebeld met de van ds. D. Riemens uit Nijkerk. mededeling dat hun naam on- Riemens, die lid is van het terecht op de lijst van Riemens CGB, kondigde donderdag aan voorkomt. Vier jaar geleden dat 64 gereformeerde predi- maakten ze nog wel deel uit kanten een brandbrief aan de van de Groep van 64. De groep 900 kerkenraden gaan sturen protesteerde destijds tever- waarin ze waarschuwen tegen geefs tegen de ontwerp- de gevolgen van het Samen op kerkorde van de VPKN. Rie- Weg-proces. mens zou de oude namenlijst Als de plannen voor de toe- nu zonder overleg opnieuw komstige Verenigde Protes- hebben gebruikt, vermoedt tantse Kerk in Nederland (VP- Rienstra. ZATERDAG 14 MAART 1998 LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) Het gehoor in de Lokhorstkerk luistert naar het van prof. dr. K.A. Deurloo. Veel getheoretiseer op Leidse studiedag over verzoening of koninkrijk ANNO 1898 Maandag 14 Maart NOORDWIJK Hedenmorgen tegen elf uren werd te Noordwijk Binnen een hevige knal ver nomen, welke als begrijpelijk is met naliet in de geheele gemeente ontsteltenis te doen ont staan. De ontploffing had plaats in de verleden jaar gebouwde, alleen staande gasfabriek, in het Westeinde. Hoe de ontploffing ontstond wist men zoo dadelijk niet te zeggen; dat ze ge makkelijk in een inrichting als deze kan voor komen, zal evenwel ieder moeten toegeven. Op het oogenblik der catastrophe bevond zich een der directeuren, de heer Jas, in het gebouw, met den lantaarnopsteker Van der Weyden. Beiden konden zich ongedeerd ver wijderen uit de gasfabriek, welke spoedig in brand stond. Van de fabriek bleven enkel de muren over. Deze nieuwe gasfabriek, welke dus geen hoogen ouderdom mocht bereiken, en waarschijnlijk niet was verzekerd, leverde het zoogenaamde .nieuwe Noordwijksche licht" tot straatverlichting, dat nogal eens monden en pennen in beweging heeft ge bracht. Door dit onheil zal Noordwijk vooreerst ver stoken zijn van het nieuwe licht, hetwelk niet door alle gemeentenaren boven het oude ver koren wordt; maar gelukkig kan het oude gas nog dienst doen, daar de oude fabriek tot pro- ■duceeren nog steeds in staat en de oude lei ding ook nog altijd aanwezig is. Particulieren zullen ook geen nadeel of hinder ondervinden door het plotseling gemis van nieuw licht. REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J.Preenen chef red Groot Leiden AJ.B M Brandenburg, chef emdred regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F Wegman, chef red Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie T. Brouwer de Koning chef Rijn- en Veenstreek ABONNEMtj bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een mad? het automatisch afschrijven» geld, ontvangen 1,-kortin; VERZENDING* per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD0! Voor mensen die moeilijk hebben of blind zijn (olm hebben), iseen samenvatte nieuws uit het Leidsch Dagfc* beschikbaar Voorinfoimats (Centrum voor Gesproken tl Auteursrechten vw ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17 00 u. uitgezo>iï Academisch Ziekenhuis: zaterdag 13 00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf 13 00 t/m vrijdag 13 .00 u. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131 Academisch Ziekenhuis: tel 071 -5269111 Verzoening is weer een spraakmakend theologisch kernthema. Het stond naar aanleiding van de oorlogsellende in Rwanda en Bosnië op de agenda van de in juni 1977 in Graz gehouden Europese kerkenconferentie en het is ook het onderwerp van de Nederlandse kerkendag die in april in Kampen wordt gehouden. Veel stof heeft het boek van de gereformeerde prof. dr. C.J. den Heyer - Verzoening, bijbelse notities bij een omstreden thema - doen opwaaien. Zo eisten 92 predikanten uit het (orthodoxe) Confessioneel Gereformeerd Beraad Den Heyers ontslag als hoogleraar en is het aantal 'protestanten' in deze kring gegroeid tot rond 200. Voor de Stichting Leidse Lezingen was één en ander aanleiding om afgelopen week een studiedag te organiseren in de Lokhorstkerk. Rond honderd aanwezigen luisterden naar en discussieerden over de inleidingen van vier hervormde theologen: prof. dr. L.J. van den Brom, prof. dr. K.A. Deurloo, prof. dr. H.J. de Jonge en dr. A. Noordegraaf. Gespreksleider was prof. dr. M. den Duik. Uitgeverij Callenbach presenteerde een boek met als titel het thema van de studiedag: Verzoening of koninkrijk; over de prioriteit in de verkonding. Behalve de referaten van de inleiders bevat de bundel preken en artikelen van een aantal bekende theologen en predikanten, onder wie twee uit de hoek van de Gereformeerde Bond binnen de Nederlandse Hervormde Kerk. ANNO 1973 woensdag 14 maart LEI DEN Vandaag vieren Jo ke Mulder, Jannie Laman en Riek van der Laan het feit dat zij 25 jaar lang kraamverzorg ster zijn geweest. Jarenlang hebben zij in Leiden en omstre ken geassisteerd bij bevallin gen. Tot voor kort werkten zij voor het Groene Kruis, maar sinds januari zijn zij verbonden aan het kraamcentrum Rijn en Vliet. Sinds zij in 1948 begon nen te kramen is er in hun werksituatie veel veranderd. Het werk is gemakkelijker ge worden door de wasmachines e.d. Ook zijn de werktijden aan zienlijk verbeterd. ,,Het kwam soms voor dat we drie bevallin gen op een dag hadden. Dat is gelukkig nu niet meer nodig, ook doordat er minder kinderen worden geboren". LEIDEN Directeur Van Over- meire van de Leidse reinigings dienst en de vuilverbranding voor Leiden e.o. staat wat scep tisch tegenover het gescheiden ophalen van vuil. Heeft het zin om glas apart op te halen? Re cycling geeft nauwelijks een besparing van grondstoffen. Joke Mulder, Jannie Laman en Riek van der Laan (v.l.n.r.) brachten in hun 25-jarige loopbaan als kraamver zorgster ongeveer 1800 baby's ter wereld, waaronder verschillende tweelingen. FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD Om milieutechnische redenen hoeft het niet, want glas tast het milieu niet aan. Van Over- meire is blij met de bereidheid, die er blijkt te bestaan om mee te doen aan het "glasexperi ment". Dat blijkt bij de Spar, waar het glas wordt opgehaald en naar glasfabrieken in Frank rijk gebracht. Bij Albert Heyn moet de gemeente het ophalen en daar wordt geld op toege legd. Het gescheiden ophalen van papier is kostendekkend voor een voetbalclub, maar niet voor een overheidsapparaat, zo zegt Van Overmeire, die overi gens het verwerken van oud pa pier erg nuttig vindt. Aldus de directeur tijdens een gistermid dag gehouden vergadering van de algemene raad van de Ge meenschappelijke Vuilverwer king voor Leiden en omgeving. Professor Den Heyer zet zich in zijn boek af tegen de traditionele gedachte dat Je zus Christus met zijn bloedoffer op Gol gotha plaatsvervangend is gestorven voor de zon den van de mensheid. Volgens hem geeft het Nieuwe Testament van de verzoening een zeer fragmentarisch en verwarrend beeld. Het indruk wekkende dogmatische gebouw dat in latere eeu wen rond Jezus' lijden en sterven is opgetrokken, is zijns inziens voor het bijbelse fundament veel te zwaar. Evenals studentenpredikant Herman Wiersinga in het begin van de jaren zeventig ziet Den Heyer een compensatie voor de noodzaak van Jezus' kruisdood in de humanisering van de verzoeningsleer. Jezus' leven en sterven moet dan als voorbeeld mensen inspireren de weg van de verzoening te gaan. Directe aanleiding voor de studiedag in de Leidse Lokhorstkerk is een artikel van de Leidse hoogle raar H.J. de Jonge in Hervormd Nederland (HN) van 26 april 1977. Deze breekt daarin een lans voor de prioriteit van de prediking van Jezus' ko ninkrijk, waarvan de principes door de mens kun nen worden nagevolgd. Dit betekent volgens De Jonge dat de verzoening in theologie en prediking een minder belangrijke plaats moet krijgen. Van het concept van het koningschap van God en de daaruit voortvloeiende gehoorzaamheid zal, meent hij, in onze tijd een sterker appèl uitgaan dan van de verzoening door Jezus' dood. Professor Deurloo gaat in zijn reactie op De Jon- ge's betoog uit van dezelfde paradigmawisseling. Hij was geïrriteerd en boos toen hij op het station Leiden-De Vink een poster zag met de tekst 'Jezus is ook voor u gestorven'. De klassieke leer van verzoening en vergeving van zonde komt hij als kerkganger in de prediking nauwelijks meer te gen. De evangelist Marcus leidt met een citaat uit het troostwoord van Jesaja (hoofdstuk 40) het op treden van Johannes de Doper in, die verkondigt dat het koningschap van God (in Jezus Christus) is nabijgekomen. God was ook de koning die het volk Israël uit de ballingschap bevrijdde en daar mee aangaf dat hij wilde vergeven. Ook in de drie Torah-boeken Exodus, Leviticus en Numeri staat niet de verzoening centraal, maar de bevrijding, nu uit de slavernij van Egypte. Toch kan, aldus professor Deurloo, in de prioriteitstelling van het koninklijk van God de verzoening niet gemist worden. In Zuid-Afrika bijvoorbeeld beseft men dat de bevrijding wordt voltooid in verzoening. Dr. Noordegraaf werpt als meer orthodox prak tisch theoloog tegen dat hij alleen met de bevrij ding niet toekomt aan de existentiële vraag van de verzoening. Volgens hem geeft verzoening zicht op het koninkrijk. God is Verzoener én Ko ning. Spreker citeert in dit verband uit de kruis hymne van Venantius Fortunatus (535-609): ,,'t Is van het hout dat God regeert." In deze kruishym ne zijn het evangelie van het Godsrijk en dat van de verzoening door Jezus' dood verbonden. Zo verstaan zet het lied nog altijd de toon voor de prediking van de kerk in de chaotische wereld van vandaag. Professor Van den Brom vraagt zich als dogmati cus af wat de theologische argumentatie is om de koninkrijksleer prioriteit te geven. Volgens hem is er geen onderlinge hiërarchie tussen verzoening en koninkrijk. Hij ziet het koninkrijk ook niet zo zeer als heerschappij, maar als heil waardoor mensen troost ontvangen. In eschatologisch op zicht, dus toekomstig gezien, is het koninkrijk een volmaakte gemeenschap van en een relatieherstel tussen God en mensen en mensen onderling. In Van den Broms optiek zijn verzoening en konink rijk niet eikaars concurrent, maar eikaars comple ment, aanvullend dus. Als vierde en laatste inleider spreekt professor De Jonge over de plaats van de verzoening in de vroegchristelijke theologie. Hij heeft zijn referaat enigszins gewijzigd ten opzichte van zijn tweede bijdrage aan het studiedagboek. (Nog even voor de duidelijkheid: zijn eerste bijdrage was het HN- artikel waarop zijn collega's reageerden). Zijn stelling luidt dat verzoening heeft plaatsgehad, omdat gelovigen een hechte eenheid vormen met Jezus en participeren in Zijn lichaam: de kerk. Zo deelt de gemeente in het Jezus' gunstherstel door God. Verzoening is volgens hem ook het delen in Jezus' opstanding met een heilzaam effect voor anderen. Volgens Paulus in zijn tweede brief aan de gemeente van Corinthe komt verzoening, al dus De Jonge, niet zozeer tot stand als effect van Jezus' dood, maar vooral omdat de gelovige in Christus een nieuwe schepping is geworden. Vanuit Israël naar de heidenen is er sprake van een nieuw tijdperk. Zonder de corporatieve een heid (dus als lichaam) van Jezus met zijn ge meente wordt de verzoening moreel wat goed koop. Zonder de eschatologische (dat is de eeu wen en wereldomspannende) dimi zoening onbegrijpelijk. paujL De Jonge komt tot de volgende conc i(ajsr 1. De prediking van Gods koninkriji j men legitieme en voldoende sote dingsleer) die altijd en overal op) De vroegchristelijke voorstellingi zoening heeft de koninkiijkspre: eschatologie trouwens tot voorin Daarom mag de koninkrijkspredi kerk altijd en overal gebracht woi QO 2. De verzoening daarentegen kan gepredikt waar zowel de eschatol corporatieve eenheid van Chrism meente als realiteit wordt belede wijst uit dat dit niet overal het ge dit geldt, is de prediking van de v begrijpelijk, aanvechtbaar en red Q stoot, dus nog niet op haar plaat* volstaan met de prediking van 3. Uit de punten 1 en 2 volgt dat vo rijksprediking ruimere mogelijkhi dan voor de prediking van de ven Jezus' dood en opstanding. De Je dat beide worden gepreekt: het' tijd en overal, daarnaast de vei waar het kan (dus minder). De diking zal zo het dominante sott is: reddend) patroon leveren. Uit opmerkingen en vragen naar at de inleidingen blijkt dat ettelijke ai de Lokhorstkerk het gebodene in h( ervaren als behoorlijk intellectualist retisch. In het verbale geweld wort vraagd om een duidelijke definitie verzoening en één toehoorder vindt beurtenis kennelijk nogal onbevredi zijn waag waar in dit alles de liefdei Natuurlijk is op een theologische st deze niet te ontkomen aan een veel tionele argumenten, maar als dit noo voor de wijze waarop het 'gewone" prediking dient te worden benadeid zich de vraag aan naar een predi' aan intellectuele ook recht doet aan behoeften. Een prediking waarin vet koninkrijk in een warmmenselijkcc evangelie vormen van bemoediging De schrijver is oud-journalist en ouderling I voegdheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 14