Cultuur Kunst Manifest van een toegewijd poëet Liefdevol gemaakt miniatuurtje UITSCHIETERS Soberheid weldaad voor Boeijen-nieuwe stijl Keuze voor kwantiteit Amsterdam» wereldstad IDERDAG 26 FEBRUARI 1998 ïailly wordt chef in Milaan [erdamRiccardo Chailly wordt chefdirigent van het Or- stra Sinfonica Giuseppe Verdi in Milaan. Hij gaat er vanuit, iet vervullen van deze functie in zijn vaderstad geen invloed ft op zijn werk bij het Koninklijk Concertgebouworkest, nsterdam blijft mijn prioriteit." odigy op Drum Rhythm Festival rERDAMThe Prodigy en Reprazent featuring top-dj Roni Size de len naar de zevende editie van het Drum Rhythm Festival op in 23 mei in de Westergasfabriek in Amsterdam-West. Ande- ttracties zijn: Faithless, dub-producer Howie B., Nitin Swha- de Nederlance club-verrassing Junkie XL, de Senegalese ger Youssou N'Dour en de Amerikaanse disco-dance-act n ze featuring Franky Beverly. De kaartverkoop is inmiddels Itre onnen. een Grammy voor Gelders Orkest york» Het Gelders Orkest heeft vannacht bij de uitreiking ndiide Grammy Awards verloren van het Cleveland Orchestra, igent Christopher Lyndin-Gee moest het afleggen tegen Pier- loulez, en de onbekende composities van Igor Markevitsj wa- geen partij voor de 'Symphonie Fantastique' van Berlioz. UWI ivooral op popmuziek gerichte Grammy-spektakel leverde Dylan en zijn zoon Jakob samen vijf Grammy Awards op. an senior werd geëerd als de beste rockzanger. De beste pop- iger werd Elton John. De Grammy voor de beste producer g naar Babyface (Kenneth Edmonds)In totaal werden er 92 immy's uitgereikt, in de meest uiteenlopende categorieën. :e mishandelde Pamela Anderson ]BUTommy Lee, drummer van de Amerikaanse hardrock- ld Motley Crue, is gearresteerd op verdenking van mishande- >van zijn vrouw, Baywatch-actrice Pamela Anderson. Lee I rd dinsdagavond opgepakt nadat Anderson de politie in haar onplaats Malibu had gebeld met de mededeling dat ze door ir man was aangevallen. Een politiewoordvoerster zei dat An son een gebroken nagel had, en enkele rode plekken op haar Herdenking 25-ste sterfdag Pablo Neruda in Leiden De herdenking van de vijfentwintigste sterfdag van volksdichter Pablo Neruda trok gistermiddag veel belangstellenden naar de collegezaal van de Rijksuniversiteit aan de Wassenaarseweg. Dr. Robert Pring-Mill van de Oxford University hield er een voordracht over de legendarische Chi leense dichter en politicus. Maar hij veronderstelde dat alle ambassa deurs en andere belangstellenden niet zozeer gekomen zijn voor zijn le zing, of voor las palabras del sr. C.A. Goekoop alcalde de Leiden, maar voor de voordracht van Miss Christie. Julie Christie, de actrice die schit terde in films als 'Dr. Zhivago' en 'Don't Look Now' zat gewoon op de eerste rij haar beurt af te wachten; klein, bescheiden, een beetje onop vallend. een handvol kiezelstenen uit zijn zak. Ze waren afkomstig van het strand voor zijn huis. Een cadeautje voor zijn gast heer. Pring-Mill vertelt dat Neruda ervan overtuigd was dat de beste poëzie gelijke hoeveelheden solitude en solidariteit be vatte. Dat geldt zeker ook voor de Chi leense volksdichter. Zijn meesterwerk 'Canto General', waarin zijn vaderlands liefde alle lucht krijgt, schreef hij in bal lingschap. Saamhorigheid over oceanen. De professor heeft er een voorbeeld van. Op een grammofoonplaat speciaal ge maakt voor de Chileense huishoudens vraagt een vermoeide maar vastberaden stem of hij even binnen mag komen om wat van zijn poëzie voor te lezen. En in het daaropvolgende gedicht geeft Ne ruda de reden waarom hij de meer per soonlijke weg van zijn liefdesgedichten heeft verlaten voor een groter doel. Het is nog zo'n tien jaar voor 'Canto Gene ral', Neruda zit midden in de Spaanse burgeroorlog en zijn vriend Federico Garcia Lorca is in Granada doodgescho ten door de gaardia civil. Neruda is he- LEIDEN PABLO CABENDA concertgebouw Concertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 45 Euscbiuskring - Robert Schumann Pianokwartetten Beethoven Es op 16, Mahler, Brahms A toegang f 35,-, CJP/PAS-65/Stadspas f 22,50 Koorzaal-lezing door Willem Brons Gratis toegang AmsterdamTiwereldstad Het publiek zit al ruim van tevoren ver spreid over de zaal. Plukjes leergierigen, sommigen gewapend met pen, papier en gretigheid. Het zijn studenten en be wonderaars van de Chileense volksdich ter die geen kruimeltje kennis van hun held ongeconsumeerd willen laten. Wat niet helemaal wordt doorgrond, wordt opgeschreven, meegenomen en thuis nagenoten. Het programmaboekje van de lezing is in het Nederlands en het Spaans opge steld. Geen overbodige luxe want er is een zwaïe ambassadedelegatie aanwe zig uit Chili en andere Zuidamerikaanse landen. In een inleidend praatje worstelt bur gemeester Goekoop met wijde armgeba ren zich bijna fysiek door het Engels heen om onder meer te vertellen dat we in Leiden gedichten op muren hebben en dat dit dé gelegenheid is om er eentje van Neruda bij te doen. Professor Pring- Mill veronderstelt dat het gaat om poëti sche jongeren met spray cans en toont zich geamuseerd. Het is niet de bedoeling van de Oxford hoogleraar om een formeel college te geven. Hij wisselt stukjes verhandeling van Neruda's poëzie af met meer anek dotische momenten. Pablo was een echte vriend, loyaal, subtiel met ironie en gewelddadig met satire. Daarbij kon hij ook nog een lichte voorliefde voor ei genaardigheden ten toon spreiden." Toen Neruda Pring-Mill voor het eerst bezocht in zijn cottage, diepte de dichter Julie Christie (brilletje op, haren uit de ogen, prachtige stem) draagt voor uit 'Voor mijn partijfotohielco kuipers In een litanie van heerlijkheden be schrijft de stem in Madrid zijn huis vol bloemen, barstensvol geraniums: 'Weet je nog Federico?'. 'Straten vol bedrijvige handen, tomatenvelden die zich uit strekten tot de zee, de scherpe essentie van leven. En op een morgen is alles in vlammen'. De stem krijgt de bedrieglijk kalme toon van de bezworen woede en het geruis van de plaat klinkt onheilspel lend tussen de spreekpauzes. ,,Ik heb het bloed van Spanje gezien." Dan volgt de reden voor de nieuwe toon; ,,Je vraagt me waarom? Kom en zie het bloed in de straten." Pring-Mill heeft de hele opname lang naar het plafond gestaard. Hij zegt dat hij nooit het eind van het gedicht haalt zonder overmand te worden door emo ties. Als laatste draagt Julie Christie (brille tje op, haren uit de ogen, prachtige stem) 'Voor mijn partij' voor. En inder daad het gedicht is, zoals de Oxfordse professor al zei, 'alleen een manifesto voor het communisme als je de titel weet'. Het had net zo goed een liefdes bekentenis kunnen zijn voor een land, voor een vriend, voor een vrouw. Alleen dan een stuk minder barok en minder breedsprakig dan zijn adolescente lief desgedichten. Zijn poëzie is volgens Pring-Mill dan ook niet zozeer geëngageerd als wel toe gewijd. Zolang er echter nog bebloede enkels rondlopen in Zuid Amerika kun nen de constellaties van vlinders niet vrij rond vliegen. En daarom schreef Pablo Neruda, naar eigen zeggen, zijn gedich- THEATER RECENSIE DICK VAN TEYLINGEN Voorstelling: 'De soldaat facteur en Rachel' door De wetten van Kepler Regie: Wim Berings. Spel: Romijn Co- nen, Dominique Hoste, Caroline Rochlitz en Herman van de Wijdeven. Gezien; 25/2, LAKtheater, Leiden. Nog te zien aldaar, vanavond. Over oorlog valt nauwelijks te vertellen. Het gegeven is zo onmogelijk groot, zwaar, inhumaan en menselijk in zijn extreemste vorm tegelijk, dat je het alleen met een om trekkende beweging kunt be naderen. Arne Sierens deed dat in zijn stuk over de eerste wereldoorlog 'De soldaat fac teur en Rachel'. Hij beperkte de hoeveelheid bloed en modder tot het minimum, ging uit van persoonlijke brieven, schreef simpele mo nologen van en over eenvou dige mensen en knipte die tot een heldere collage. Met die krabbels in de marge van een wereldconflict won hij in 1989 de culturele prijs van Oost-Vlaanderen. De vier acteurs van thea tergroep De wetten van Ke pler doen weinig meer dan de verhalen voor zichzelf la ten spreken. Hun subtiele spel, dat sterker ontroert dan het grote gebaar zou doen, is even terughoudend als ver zorgd. Dat geldt evenzeer voor de andere elementen van de voorstelling: het to neelbeeld van verweerde planken, kratten en twee vierkanten tegen het zwarte achterdoek, de belichting, de muziek, alles versterkt elkaar. Onder leiding van regisseur Wim Berings werd 'De sol daat facteur en Rachel' een oefening in het doseren van theatrale middelen, en daar mee een prachtig miniatuur tje. Ook voor wie denkt dat hij niet van theater houdt. -br „iaat u uit uw dak, of blijft u thuis? Wilt u line skaten of danst u ver square? Of je nou .Jzzcat, pluchepoes of „legtijger bent, vrijdag r a vijven wil iedereen lichzelf uitlaten. Wat doen we in het leekeinde? Waar, hoe ak en vooral: waarom? radi Ik ben dan wel Nederlands, maar ik moet echt geen stamppot met rookworst of aardappelen heb ben. Alleen als ze in de Roti zitten. ?e, ik heb niet echt typisch ïderlandse gewoontes. Dat 'wi erkte ik al toen ik uit Parijs Br naar toe kwam, om te ideren. Mensen hier zijn a- ilitiek en staan niet open w! ior andere culturen. De nor mei en en waarden zijn naar ijn smaak ook een beetje te ij. Vooral de seksuele. Als je 4 e programma's allemaal op ziet heb ik soms wel eens Is van: moet dat nou? ik vertel dat ik elke woens- ig naar de salsa-avond in De rote Beer ga, hebben men- n gelijk iets van: ja ja, >fll huddende billen, hitsige eiden enzovoort. Ze snap- :n het niet. Ik ga om te dan- ïn, niet om te scoren. Het is :ht puur voor de gezellig- :id. gaat wel eens een Holland vriend of vriendin mee om it ze de muziek wel leuk vin- maar ze kunnen er niet lijd op dansen. En De Beer is el echt zo'n tent waar je ordt bekeken. Mensen zul- n het niet zo snel tegen je •ggen, maar als je een beetje iar danst wordt er zeker over gefluisterd. Iver het algemeen komen ederlanders niet zo geregeld Tug. Ik ken een Nederlandse fngen die talen en culturen Iudeert van Latijns-Amerika; ie is er wel altijd. Dat komt ok door die link met zijn stu- ie, denk ik. tzelf heb mijn propedeuse- Tiptie geschreven over de orsprong van zouk. Toen ik in Parijs studeerde kwam NAAM: Veerle Combée LEEFTIJD: 22 jaar OPLEIDING: studie Niet Westerse Sociologie WOONPLAATS: Leiden GEZIEN: De Grote Beer ik in tenten waar ze voor zo'n negentig procent zouk draai den. Op school was sowieso het merendeel Frans-Antilliaans of Noord-Afrikaans. Ik praatte daar creools en danste op me rengue, salsa of soca. Het is voor mij niet anders dan nor maal. Net zoals je als meisje niet een jongen ten dans vraagt. Dat doe je gewoon niet. Ja, als het iemand is die je kent, dan wel. Het is toch een machocul tuur, hè. Je hoeft ook niet voortdurend in paren te dansen. Als je op soca of reggae danst, dan heb je links en rechts een rij en dansen mensen tegenover elkaar. Me rengue is heel eenvoudig. Je be weegt gewoon van links naar rechts. Zouk is veel closer, intie mer. Bij salsa beweeg je een beetje in een vierkantje. Mis schien kun je het een beetje vergelijken met een wals. Het is ingewikkelder. Als er salsa wordt gedraaid loopt ook vaak direct de dansvloer leeg. Er is een Marokkaanse jongen die ontzettend goed kan dan sen. Je hebt er altijd een groepje Marokkanen. Over het alge meen is het publiek vrij divers. Antillianen, Surinamers, Afrika nen noem maar op. Ze verdra gen elkaar wel, maar het mixt niet echt. Iedereen' blijft bij zijn eigen groepje. Ik heb daar niets mee. Ik be- schouw mezelf niet J als Antilliaans of Ne derlands. Ik ben ge woon een wereldburger. TEKST: PABLO CABENDA FOTO: LOEK ZUYDERDUIN MUZIEK RECENSIE WIM KOEVOET Concert Frank Boeijen, Ton Snijders op toetsen, multi-in- strumentalist Rens van der Zalm, Kim Weefhoff op drums en percussie en Paddy van Rijswijk op bas. Gehoord" 25/2, Stadsgehoorzaal, Leiden. Frank Boeijen heeft de soberheid ontdekt. De bard uit Nijmegen pompt zijn muziek niet langer nodeloos op en is anno 1998 zuinig met grote woorden. Door deze koerswijziging zit er veel meer muziek in zijn liedjes. Dat was al te horen op zijn fraaie nieuwe album 'Vaderland'. Blijkens het concert gisteravond in de afgeladen Stadsgehoorzaal trekt hij die lijn op het po dium door. Waarvoor hulde. Hiermee trotseerde hij een groot deel van het publiek dat lange tijd tevergeefs zat te smachten naar die typische, irritante Boeij- en-bombast. Pas tegen het einde, bij 'De Verzoening' en bij de laatste toegift, Kro nenburg Park, kon het conservatieve deel van zijn aanhang meegalmen en deinen. ,,Ga die wereld uit." En: „Heb dit lichaam lief." Brrrrrrr. Voor de pauze stond de intieme sfeer die storende publieksparticipatie - gelukkig - in de weg. De eerste drie kwartier van Boeijen waren ronduit wonderschoon. Sober geïn strumenteerd en juist daardoor met veel dynamiek, passeerde zonder aan- en afkon digingen een groot aantal van de nummers van 'Vaderland' de revue. 'Vaderland' is Boeijens muzikale reisverslag over zijn er varingen in Zuid-Oost-Azië waar hij een half jaar heeft doorgebracht. Vlak voor ver trek overleed zijn vader. Zijn moeder over leed kort na zijn terugkomst. Boeijen heeft deze droeve gebeurtenissen subtiel maar aangrijpend verwerkt in zijn nieuwe liedjes, waarvan enkele een licht oosterse ondertoon hebben. Het zijn niet langer aanzwellende synthesizers en lyri sche gitaarsolo's waarmee Boeijen het dra ma er bij zijn gehoor in ramt. De toon wordt vooral gezet door de muzikale dui zendpoot Rens van der Zalm. Zijn spel op de banjo, gitaar, viool, accordeon of fluit zorgt voor mysterie en melancholie. Dat zijn weliswaar geen nieuwe elementen in Boeijens muziek maar nog niet eerder do mineerden ze in zo grote mate. Deze nieuwe aanpak vergroot de zeg gingskracht van zijn liedjes enorm. Beste voorbeeld is de prachtige titelsong van 'Va derland', hoogtepunt van de avond. Dit stuk is voor veel van zijn leeftijdgenoten, die net als de zanger de 21ste eeuw zonder vader en/of moeder ingaan, uiterst herken baar en doet zelfs een beetje pijn, zo raak verklankt en verwoordt Boeijen zijn overpe inzingen vanuit Azië over het afscheid van zijn vader. Het is het besef dat het eigen verwerkingsproces toch niet zo ver is gevor derd als gedacht, dat die pijn veroorzaakt. Maar weinig zangers van zijn generatie durven de dood van vader en moeder als thema aan te grijpen. Dat heeft alles met verkoopcijfers te maken. Vraag maar aan Sting, die in 1991 met 'Soul Cages' een mooie maar slecht verkochte rouwplaat af leverde. Vrijwel direct na 'Vaderland' zingt Boeij en het topzware 'Zeg me dat het niet zo is' uit 1990, dat ook handelt over de dood van een dierbare maar dat van effectbejag aan elkaar hangt en zeker na het indringende 'Vaderland' z'n uitwerking volledig mist. Scherper kan het cojntrast tussen de oude en de nieuwe Boeijen niet zijn. TONEEL RECENSIE SUSANNE LAMMERS Voorstelling: New Yorkers - Berichten uit de jungle door Het Nationale Toneel. Ko medies van David Mamet, Elaine May en Woody Allen. Regie Gijs Scholten van Aschat Gezien. 25/2, schouwburg, Lei den. Nog te zien aldaar: vanavond. Heel slim bedacht is het decor van de eerste van de drie eenak ters die Het Nationale Toneel onder regie van Gijs Scholten van Aschat brengt. Blijkbaar ziet het Voorportaal van de hel er uit als een toneel waar het doek nog niet is opgehaald, en dat beeld wijst alvast vooruit naar de volgende twee stukken, die over het grote-stadsleven gaan. Maar daarmee is het meeste kruit ook verschoten, want 'An Interview' van David Mamet is verder eigenlijk helemaal niet leuk. Een advocaat onderwerpt zichzelf aan een bizarre onder vraging en het is natuurlijk knap dat in de vertaling van Ger Thijs Mamets fabuleuze tang-con structies zo hallucinerend wer ken, maar toneel wordt het daarmee niet. Ook de tweede eenakter, 'Hoüine' van Elaine May (die onder meer het script van Toot- sie schreef) overstijgt de gemid delde cabaretsketch niet. Marij ke Beversluis is een krengige zelfmoordenares die met een telefonische hulpdienst belt. Ook dit stuk voelt toch een beetje als vulling. Alsof iemand bedacht heeft dat alleen Central Park West van Woody Allen een beetje weinig voor een hele avond zou zijn. Onzin natuurlijk, liever kwali teit dan kwantiteit. In Central Park West gaat het vanzelfspre kend om uiteenspattende rela ties, een verbale shoot-out waarin de posities even grondig opnieuw worden bepaald. Allen heeft maar een paar zinnetjes nodig om het langs elkaar heen leven van een stel overtuigend te laten zien. En met het sne rende 'post-coïtale Marlboro's' typeert hij niet alleen een stie keme slipper, maar ook de woe de van de bedrogen echtgenote. Het enige dat aan het stuk man keert, is dat de aantrekkings kracht die de kleuterale denk- hengst voor zoveel vrouwen heeft niet echt begrijpelijk is. Maar misschien lag dat toch meer aan Mark Rietman, die eerder typetjes-maker dan to neelspeler is. Het opbloeien van zijn tegen speler, de schlemielige Howard (Rik van Uffelen) is weer wel heel handig en effectief. De ster van de avond echter is Catheri ne ten Bruggencate, die de dankbare rol van intelligente, sterke en vileine vrouw speelt. Zolang zij in beeld is, is Central Park West een juweeltje. Hallo Hierheen! 25 februari t/m 31 maart Bijzondere tentoonstelling over theater tussen 1839-1939. Proefde sfeer van variété en circus in de nagebouwde decors, bekijk de kostuums en oude filmfragmenten. N.B.: bij inlevering van deze advertentie krijgt u gedurende bovenstaande periode een korting van fl, 3,50 per persoon! Theatermuseum. Schiphol World Tour 25februari t/m 8 maart Nog nooit zag u zo veel vliegtuigen zo dichtbij. Met een bus gaat u langs de platformen en landingsbanen. Op bovenstaande data met exclusieve korting: bij inlevering van deze advertentie twee tickets voor de prijs vanéén! N.B.: legitimatie verplicht vanaf 18 jaar. HIS WA en Fiets RAI 98 21 februari t/m 1 maart Het internationale watersportevenement en de grootste fietsbeurs van de Benelux nu onder één dak. Een leuk dagje uit voor iedereen die graag fietst of geïnteresseerd is in watersport. RAI. r informatie 0900-400 40 40 (VW Amsterdam) a 1 g./min. I WERELDCADEAU!!! Op vertoon van deze coupon krijgt u I een luxe viltstiftenset cadeau ter waarde van fl, 12,95. J Deze Crayola-set (met vooijaarsgeuren!) is alleen af te halen op zondag 1 maart a.s. op de speelgoedafdeling van de Bijenkorf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 9