Kerken in Almere zitten elke zondag stampvd
In opspraak geraakte Asser
predikant 'losgemaakt'
Kerk Samenleving
Paus werkt aan encycliek
die new age veroordeelt
DONDERDAG 26 FEBRUARI 1998
Eerste moskee in Tsjechië
brno» Moslims in Tsjechië kunnen vanaf april naar de moskee.
In de stad Brno gaat dan het eerste islamitische gebedshuis van
het land open. De plaatselijke autoriteiten gaven geen toestem
ming voor de bouw van een minaret op de moskee. De kosten
bedragen drie miljoen kronen, meer dan 170.000 gulden. Een
particuliere sponsor heeft het geld voor de aankoop en de reno
vatie van het gebouw opgebracht. Omdat de Tsjechische staat
moslims niet als een religieuze gemeenschap erkent, wordt geen
subisidie gegeven voor aanschaf en verbouwing van het pand. In
Tsjechië leven naar schatting 20.000 moslims. De meesten van
hen zijn studenten en zakenmensen uit islamitische landen, die
met hun familie voor langere tijd in Tsjechië wonen.
Paus ontvangt askruisje
vaticaan Op tal van plaatsen in de wereld ontvingen katholie
ken gisteren het askruisje. Deze traditie is al vele eeuwen oud.
Op Aswoensdag kregen de boetelingen as op het hoofd ge
strooid en het boetekleed opgelegd als teken dat zij in de ko
mende tijd boete deden. In de elfde eeuw werd het een vast ge
bruik dat alle gelovigen zich met as laten bestrooien. Met de as,
afkomstig van de verbrande palmtakken van de vorige Palmzon
dag. wordt een kruis gemaakt op het voorhoofd. Bij het opleggen
van de as wordt gezegd: 'Bedenk wel: stof zijt gij en tot stof zult
gij wederkeren' (naar Genesis 3:19) of 'Bekeert u en gelooft in de
Blijde Boodschap (Marcus 1:15). Het uitdelen van het askruisje
markeert het begin van de vastentijd. In de St. Sabina kerk in
Rome ontving paus Johannes Paulus II gisteren het askruisje van
de Tsjechische kardinaal Josef Tomko. foto anp
Creditcard voor geestelijken
buenos aires» Protestantse geestelijken in Zuid-Amerika kunnen
voortaan een creditcard krijgen. Twee financiële instellingen en
een kerkelijke organisatie in Zuid-Amerika hebben een overeen
komst gesloten om geestelijken de mogelijkheid te geven met
plastic geld te betalen. Veel protestantse kerkelijk werkers heb
ben momenteel problemen bij het aanvragen van een credit
card. Ze beschikken meestal niet over een regelmatig inkomen.
Een multinationale creditcardonderneming, een Argentijnse
bank en het Manantial Zendings Verband uit Argentinië onder
tekenden na twaalf maanden onderhandelen een overeenkomst
om 'plastic betalen' ook onder protestantse voorgangers in te
voeren. De kaan, alleen bedoeld voor Zuid-Amerika, krijgt een
kredietlimiet tot duizend dollar.
Kerken op het publieke toneel
driebergen Het MCKS en het Instituut Kerk en Wereld organise
ren op 21 maan een conferentie over de publieke rollen die
mensen venvachten van kerken. Uit het onderzoek 'God in Ne
derland' bleek dat veel Nederlanders nooit naar de kerk gaan,
maar het een slechte zaak vinden als kerken zouden verdwijnen.
Een andere uitkomst was dat de meeste mensen het goed vin
den dat kerken een rol spelen in de discussie rojid publieke en
actuele vraagstukken. Deze positieve houding tegenover kerken
is opmerkelijk omdat juist hierop altijd veel kritiek is geweest.
De conferentie van 21 maart speelt in op deze opmerkelijke con
clusies. Hoe moet de kerk hierop inspelen en wat betekent deze
positieve houding van onkerkelijken voor de kerken zelf? Op de
ze vragen gaan predikanten, politici en anderen genodigden in.
De conferentie wordt gehouden in het Eijkmanhuis, De Horst 7
in Driebergen en begint om 9.30 uur. Deelname kost 75 gulden.
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE
KERK
Beroepen: door de Provinciale
Kerkvergadering Zuid-Holland
tot predikant voor buitengewo
ne werkzaamheden (docent
aan de Christelijke Hogeschool
te Ede).- M. van Campen te
Waddinxveen (part-time), die
dit beroep heeft aangenomen.
GEREFORMEERDE GEMEEN
TEN
Bedankt: voor Dordrecht: A.Th.
Vergunstte Kalamazoo (USA).
OUD GEREF. GEMEENTEN IN
NED.
Bedankt: voor Kampen: D.
Monster te Barneveld.
redactie dick van der plas.o
vaticaanstad afp/dpa/anp
Paus Johannes Paulus II werkt
aan een herderlijk schrijven of
zelfs aan een nieuwe encycliek
waarin hij de New Age-bewe-
ging veroordeelt. Het document
verschijnt vermoedelijk in okto
ber, zo meldden Italiaanse
kranten gisteren. Het Vaticaan
heeft de berichten nog niet be
vestigd.
New age is een verzamel
naam voor een stroming die fi
losofie, psychologie, godsdienst
en astrologie verenigt en zich
concentreert op heelmaking en
persoonlijke groei. Oosterse
leerstellingen en praktijken,
waaronder de boeddhistische
zenmeditatie, hebben grote in
vloed op new age.
Het hoofd van de Rooms-Ka
tholieke Kerk beschouwt de af
wezigheid van een persoonlijke
God in de beweging als gevaar
lijk. Ook verwerpt hij de afwij
zing van een goddelijk concept
ten gunste van een theorie over
kosmische energie. Verder staat
de paus kritisch tegenover de
opvatting dat de mens, en niet
God, in het centrum van de kos
mos staat en de enige maatstaf
voor het gedrag en de moraal is.
Met zijn schrijven wil de paus
reageren op de filosofische be
dreigingen voor de RK Kerk. Het
document zal een analyse be
vatten van alle nieuwe filosofie-
en die aan het eind van deze
eeuw de ronde doen. De paus
heeft in zijn 20-jarige pontifi
caat twaalf encyclieken gepro
duceerd. Zijn eerste ging over
de verlossing van de mens, zijn
laatste over de oecumenische
beweging.
Een Amerikaanse bisschop
heeft new age al eens betiteld
als een 'supermarkt'. Een ande
re criticus sprak van een 'reli
gieuze cocktail' en een 'brouw
sel' van christelijke motieven,
occultisme, esoterie en reïncar
natie. In Nederland willen de
drie Samen-op-Wegkerken een
gesprek aangaan met aanhan
gers van de new-agebeweging.
Daartoe komen ze in maait
voor het eerst bijeen op de con
ferentie Tussen vis en water
man.
De 51-jarige gereformeerde dominee G. de Foc-
kert mag zijn ambt niet meer uitoefenen in de
wijkgemeente Centrum-Witterholt in Assen,
waaraan hij ruim vijf jaar verbonden is geweest.
Hij is achttien jaar voorganger en was eerder
werkzaam in Den Helder en Makkum. De predi
kant wordt gebrek aan communiceren verwe
ten. De Asser predikant kwam in mei 1995 lan
delijk in het nieuws, toen hij in het plaatselijke
kerkblad van de Samen-op-Wegkerken betoog
de dat de term 'gvd' geen vloek is, maar eerder
een vervloeking en daarom in bepaalde situaties
best gebruikt mag worden om 'iets uit de wereld
te wensen'.
Hoewel deze kwestie ook in zijn eigen wijkge
meente destijds heel wat tongen los heeft ge
maakt, liet de hierdoor min of meer in opspraak
geraakte ds. De Fockert gisteren desgevraagd
weten geen spijt te hebben van deze uiüating.
„Ik sta er nog steeds achter."
Volgens dominee W. Nawijn, voorzitter van
de kerkenraad algemene zaken (KAZ) van de ge
reformeerde kerken in Assen, heeft deze kwestie
overigens geen rol gespeeld bij het besluit om
tot 'losmaking' over te gaan. Voor het motief tot
het in gang zetten van de losmakingsprocedure
verwijst hij naar artikel 18.1 uit de Kerkorde dat
is deze zaak is toegepast.
De gronden voor de 'losmaking' liggen blij
kens dit artikel in oorzaken die gelegen kunnen
zijn bij zowel de voorganger als de gemeente.
Het gaat hierbij om een soort, wat genoemd zou
kunnen worden, 'onverenigbaarheid van karak
ters' waardoor 'de predikant zijn taak niet langer
met stichting kan vervullen'. Van een tucht
maatregel is nadrukkelijk geen sprake. 'Losma
king' van zijn gemeente betekent dat ds. De
Fockert elders wel als voorganger mag optreden.
Hij zal zich binnenkort dan ook beroepbaar la
ten stellen.
Eind vorig jaar heeft de plaatselijke kerken
raad het verzoek ingediend bij de classis Assen
(een hogere kerkvergadering) om tot 'losma
king' over te gaan. Binnen kerkenraad en ge
meente bestond destijds brede steun voor deze
maatregel, hoe vervelend deze zo erkennen alle
partijen ook is. Zelf heeft de predikant, die in
Assen niet meer voor mag gaan, maar inciden
teel elders nog wel de kansel bestijgt, geen ver
zet aangetekend tegen hét in gang zetten van de
procedure. De 'losmaking' is begin deze maand
door de classis (hogere kerkvergadering) be
krachtigd.
Zolang ds. De Fockert elders niet aan de slag
komt, heeft hij de status van 'emeritus'. Gedu
rende die tijd moet zijn salaris zeker nog een
aantal jaren worden opgebracht door de gere
formeerde kerken in Assen en de omliggende
(classis) gemeenten.
Progressiev >u
katholieken
eisen aft red
bisschop Ki
wenen» afp
De Oostenrijkse tak
rooms-katholieke bewej
zijn de kerk' heeft giste
aftreden geëist van
Kurt Krenn van het bis
Pölten. Hij moet 'uit lie
de kerk' zijn post verlate
Het aftreden van Kr< r
een belangrijke bijdra
tenrijk. Het zou antwooi
op de wens van 'vele kt orr
en waarschijnlijk enki 's v
schoppen', schrijft dr
nieuwsgezinde lekenbi
in een verklaring.
'Wij zijn de kerk' hield 1
een referendum voor k<
vernieuwing, die 487.00 1
tekeningen opleverde. I
nisatie beijvert zich ond
voor de afschaffing van
baat, toegang van vrou
het priesterschap en ee
tieve waardering
seksualiteit.
'Die geestelijke opwekking kan natuurlijk nog komen
De kerken in Almere zijn elke
zondag vol tot overvol. Er moet
worden bijgebouwd. Het gaat
niet alleen om het oecumenisch
kerkcentum De Lichtboog, ook
de behoudende gereformeerde
kerken puilen elke zondag uit.
Het kerkcentrum De
Zuiderpoort projecteert de
dienst in een belendend zaaltje
op een videoscherm. En ook de
(kleinere) evangelische
gemeenten gewagen van
toestroom. Is er sprake van een
opwekking in Almere? Dat is
mij een te zwaar woord, maar er
is hier wel een toenemende
belangstelling voor
spiritualiteit, zegt voorganger
Gies Bosman van de
evangelische gemeente
Parousia. „Die geestelijke
opwekking kan natuurlijk nog
komen. Dat zou het
allermooiste zijn. Daar bidden
we ook voor."
almere bert pol/gpd
Almere breidt zich nog steeds in een
hoog tempo uit. Dat is in de kerken
merkbaar. Bijna elke zondag zijn er wel
nieuwkomers. Maar daarnaast is er ook
duidelijk meer belangstelling voor ge
loofszaken. In het bijzonder bij de der
tigers, zegt pastor Jan van der Meer
van de rooms-katholieke St. Andreas
parochie. Volgens hem zijn het jonge
mensen, afkomstig uit alle windstreken
van ons land, die op het 'oude land' de
kerk min of meer de rug hadden toege
keerd en nu weer aansluiting zoeken
bij een kerkelijke gemeenschap. Ook
laten ze hun kinderen weer dopen. Er
is duidelijk sprake van bezinning bij de
nieuwe katholieke kerkgangers. ..Dat is
echt merkbaar."
De diensten van Van der Meer wor
den gehouden in het oecumenisch
kerkcentrum De Drieklank in Almere-
Pastor Jan van der Meer en de predikanten Andries Fidder en Henk Hasper (van links naar rechts) in het oecumenisch kerkcentrum in
Almere-Buiten, dat ook aan uitbreiding toe is. foto cpd
Buiten, dat ook benut wordt door de
gereformeerd-hervormde gemeente.
Want in deze groeistad hebben ze
nooit een punt gemaakt van het Sa
men op Weg-proces. Gereformeerden
en hervormden in heel Almere vormen
samen gefedereerde gemeenten. Ook
de protestanten ontdekken bijna weke
lijks nieuwe gezichten in De Drieklank,
bevestigt ds. Andries Fidder. „Je ziet
ook dat mensen hier bewust gaan kie
zen voor het christelijk onderwijs. In
onze federatieve gemeente behoren de
nieuwkomers ook tot de categorie der
tigers. Deze jonge mensen kiezen ook
weer voor waarden en normen. Ze vin
den dat de kerkelijke gemeenschap
mede daarvoor een bron kan zijn. De
religieuze beleving, het samen zingen
en het samen luisteren naar de bijbelse
boodschap, zijn zaken die voor deze
mensen heel essentieel zijn. Ze geven
daarmee duidelijk aan, en dat zeggen
ze ook tegen mij, dat ze die boodschap
nodighebben."
Zijn collega ds. Henk Hasper uit Al-
mere-Stad relativeert de aanwas
enigszins. „Na verloop van tijd zie je
toch ook weer mensen afhaken. Ze zijn
dan blijkbaar zodanig gevestigd, dat ze
de kerk niet meer nodig vinden." Toch
is ook het oecumenisch kerkcentrum
De Lichtboog, waar de diensten van
Hasper samen worden gehouden met
de Evangelisch-Lutherse gemeente in
Flevoland (ook de Lutheranen zitten in
het SoW-proces), te klein geworden. Er
komt een nieuw kerkgebouw bij, dat
eind dit jaar klaar moet zijn.
Kansen
Het Kerkcentrum De Zuiderpoort,
waar de christelijk gereformeerde ker
ken en de Nederlands gereformeerde
kerk (beiden van reformatorische sig
natuur) gezamenlijk hun diensten heb
ben, is elke zondag stampvol. Daar is
ds. Rijn de Jonge zeer content mee.
„Voor de kerken liggen in Alm
tuurlijk geweldige kansen. De
zoeken contacten en de kerk k; rst(
in een rol van betekenis v
Soms komt het voor dat mer
de laatste jaren in hun vorige
plaats nauwelijks meer een kt
binding hadden, hier in Almi
nieuwe start maken. Er is wi
herkenning, waardoor het geloi
weer intensiever wordt beleefd.
Bij De Zuiderpoort zijn het
dertigers die de meerderheid
gemeente vormen. Ook de
van De Jonge staat voor de vraa^N
er een tweede kerkgebouw koi
wordt het kerkcentrum De Zuid op
verruimd? Ook wordt gedacht a ch<
kerkdiensten op een zondagi lei
Maar dat zou alleen maar een ti
oplossing zijn. „Wij komen reg :hti
plaatsen te kort. Dan moeten
plaats nemen in een een zijzaal Ier
deoverbinding om zo de dienst e j
nen volgen", aldus De Jonge.
eh'
Toen ds. J. van Benthem, pr ent
van de gereformeerde kerk vrijgi
zes jaar geleden naar Almere
was de gemiddelde leeftijd in df me
kelijke gemeenschap zevende jje
Nu bepalen twintigers en dertif en
beeld. „Dat is de grootste hap.
den hebben we weinig." Twee
leden trad een vrouw van 78 jaakge
vrijgemaakte kerk toe. Zij hei r, c
aparte plaats binnen onze gei plc
verzekert Van Benthem. „Als jip t
mere komt wonen moet je goed;er
wat je gelooft. De mensen die zi uii
vestigen, maken over het algemf n
een beslissende keus." De
meerde kerk vrijgemaakt (me
een halve eeuw geleden ontstaa
een conflict in de gereformeeri I
ken), is een zeer hechte groep
lovigen.
Dat het geloof in God 'in' is
volgens Van Benthem ook te
met het feit, dat de maatscha de
ons land steeds meer verzakelijl te
wordt koud, kil en fragmenl st<
Mensen gaan op zoek naar warn ïtli
Leidsch Dagblad
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
ANNO 1898
Zaterdag 26 Februari
NOORDWIJK Gisteravond werd in 't ,,Hof
van Holland" door de Vereeniging tot Bevor
deringvan het Vreemdelingenverkeer in
Noordwijk en omstreken haar eerste alge-
meene vergadering gehouden, die dooreen
veertigtal leden werd bijgewoond. Aan de be
stuurstafel had mede plaatsgenomen de
eere-voorzitter, jhr. Quarles van Ufford. Aan
het flinke jaarverslag van den secretaris ont-
leenen wij het volgende:
De statuten hebben de koninklijke goed
keuring verkregen. Het ledental bedraagt
146, dat der donateurs en donatrices 10. Op
het gebied van reclame heeft het bestuur
zich tot verschiIlende onzer groote bladen ge
wend en hun redactiën uitgenoodigd voor
een dag de gast der vereemging te zijn, ten
einde op Noordwijk en zijn schoone omge
ving en breed strand de aandacht te vesti
gen. Diverse redactiën, o.a. van Leidsch Dag
blad, hebben aan die uitnodiging gevolg ge
geven en in hun bladen een aanbevelend ar
tikel aan het streven der vereeniging gewijd.
Aan het station Leiden, 's-Hage en Haarlem
zijn tableaux geplaatst met gezichten enz.
van Noordwijk.
Door de bemoeiingen van het bestuur heeft
men te Noordwijk aan zee een abri of wacht-
lokaaltje voor den stoomtram verkregen. Min
der gelukkig was het in zijn onderhandelin
gen met dezelfde H.IJ.S.M. in zake het tram
verkeer met Leiden en met het gemeentebe
stuur over een telephonische verbinding der
beide dorpen.
ANNO 1973
maandag 26 februari
LEIDEN De bars en café's rijzen als padde
stoelen in de binnenstad omhoog. Een gevolg
hiervan is dat het voor de omwonenden niet
meer zo prettig is te wonen. Niet alleen door la
waaioverlast, maar ook het vandalisme van de
bar- en cafébezoekers neemt toe. Inwoners van
de Pieterswijk gaat deze ontluistering van hun
woonomgeving ter harte en hebben nu een actie
groep opgericht om een vuist te maken tegen de
ze voor hen slopende ontwikkeling.
Mevrouw A. Kwaadgras-van Noord uit de Dief-
steeg is de oprichtster van deze actiegroep. Zij
heefteen drogisterij en al diverse malen last ge
had van late cafébezoekers:Er is al twee keer
een ruit ingegooid. Ze plassen door de brieven
bus en als je dan de gerechtvaardigde
brutaliteit hebt om tegen te sputteren wordt je
nog aangevallen ook." Eén ondernemer heeft
pas zijn zaak gesloten en gaat binnenkort verhui
zen.
Mevrouw Kwaadgras: ,,We hebben nu 160
handtekeningen van mensen uit de Pieterswijk.
Die sturen we op naar de burgemeester. Er is al
een brief de deur uit waarin verzocht wordt geen
vergunningen meer te verlenen aan bars en ca
fé's. Verder vragen we of de sluitingstijden met
vervroegd kunnen worden. Nu is het zo dat om 4
uur nog volop brommers worden gestart. De
mensen gaan hier gewoon kapot. De gemeente
zegt dat het voor het economisch belang is voor
de wijk, dat er uitgaansleven komt. Maar niet op
deze manier. Want nu is het zo, dat de hele mid
denstand verdwijnt en is dat dan in het econo
misch belang van de wijk?"
kantoor
Rooseveltstraat 82
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
abonneeservice
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging
Ma. t/m/vr. 18.00-19 30 uur en
Zaterdag 10 00-12 00 uur 071 -5128 030
directie
B.M.Essenberg,
J. Kiel (ad/unct)
hoofdredactie
J.G Majoor,
van Brussel (adjunct)
redactie
J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
J Preenen chef red. Groot Leiden
A.J.B M. Brandenburg, chef eindred. regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W.F Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
T. Brouwer de Koning chef Rijn-en
Veenstreek
Redactie: 07
Hoofdredactie: 07'
advertenties
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot
071-
abonnementen
bijvooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per half jaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging verstil
het automatisch afschrijven van het aboi Ua
geld, ontvangen 1,- korting per betalint ide
VERZENDING PER POST
per kwartaal (nl)
nd
leidsch dagblad op cassette!
)or mensen die moeilijk lezen, slech
hebben of blind zijn (ofeenani'
hebben), is een samenvatting var
,s uit het Leidsch Dagblad op gelucLT
ild-uar Vnnr infnrmalip OJSF,-JfiW lSL
Auteursrechten voorbehouden? pg
Dagbladuitgeverij Damiate
Voor de bewo
ners van de Pie
terswijk (foto:
de Diefsteeg) is
de lol er af.
foto archief
leidsch dagblad
K
N H U I
ONGEVALLENDIENST
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag.
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feed
Academisch Ziekenhuis zaterdag 13 00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf woensda
13.00 t/m vrijdag 13.00 u.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst.
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071 -5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131.
Academisch Ziekenhuis: tel. 071-5269111