Thriller gaat uit als nachtkaars Films Zachtjes schoppen tegen establishment Second Civil War te scherp voor Hollywood NDERDAG 26 FEBRUAR11998 AAS DEN HAAG YLON tel. 070-3471656, in ilcentrum Babyion. Winter Guest 16 jr., dag. ih. ma) 16.15; ma di ook 130. looting Fish al., dag. 19.00, |,30; ma niet 19.00. Tango Lesson al., dag 00; ma di ook 13.30. nastasia al., do t/m zo wo 1.30. Full Monty al. dag. 21.30. tanic 12 jr., dag. 14.00, 1.00. ie Sweet hereafter al., dag. h. di) 19.00. Double Vie de Veronique 16 di 19.30. lastasia (orig. versie) al., do zo, wo 13.30. Ippi zet de boel op stelten al. t/m zo, wo 13.30. [ROPOLE 1 tel. 070- 16756, Carnegielaan 16. lanic 12 jr., dag. 14.00, «50. [ROPOLE 2 Good As It Gets al. dag. i.OO, 21.45; ma do ook 30, 16.15. lastasia al., (Ned. gespr.) do zo. wo 13.30, 16.15. [ROPOLE 3 ivil's Advocate 16 jr. dag 00, 21.15; ma di ook 13.30. lubber al. do t/m zo. wo 13.30, |5.45. [ROPOLE 4 iven Years in Tibet 12 jr., dag. i.30, 20.45; madiook 13.30. ime Alone 3 al., do t/m zo. wo 1.30. 16.15, 19.00,21.45. PATHÉ Scheveningen tel. 070- 3515738, Kurhausweg2. Titanic 12 jr. dag. 12.00, 16.00,20.00. Seven Years in Tibet 12 jr. dag. 18.10, 21.00; madiook 12.20, 15.10. Mortal Kombat II 16 jr. dag. 13.00, 15.10, 17.20, 19.30, 21.40. Event Horizon 16 jr. dag. 12.40, 15.00, 17.20, 19.40, 22.00. Tomorrow Never Dies 12 jr. dag. 16.20, 19.00, 21.50; do vr ook 13.40. G.I.Jane 12 jr. dag. 18.20, 21.10; madiook 12.40, 15.30; wo niet 21.10. Kiss the Girls 16 jr., dag. 13.30, 16.10, 18.50, 21.30; do t/m zo ook 10.50. Flubberal. (orig. versie) dag. 16.40, 19.00, 21.20; do vr ook 12.00, 14.20. Sneak preview 16 jr., di 21.10. Anastasia (Ned. versie) al. do t/m zo. wo 11.40, 13.50, 16.00. Flubberal. (Ned. gespr.) do t/m zo, wo 12.10, 14.30. Spiceworld the Movie al., do t/m zo. wo 11.20, 13.40 (wo niet 13.40). Hercules al., do t/m zo. wo 13.10, 15.30. Kunst en Vliegwerk a I. wo 13.30. HAAGS FILMHUIS tel. 070- 3656030, Spui 191. Funny Games 16 jr. dag. (beh. vr) 19.15. Felice...Felice... 16 jr. dag. (beh. vr za) 21.45; do zo ook 19.15. La Vie de Jésus 16 jr. dag (beh. vrza) 21.45; dozo ook 14.00. The Underground Orchestra 16 jr. vr 15.30; zo t/m wo 16.15. Hana-Bi 16 jr. dag. (beh. vr za) 19.15, 21.45; ma alleen 19.15. Oma en acht kinderen in de gro te stad al., dovrzo wo 13.30, 16.15. TUSCHINSKI tek 070- 3655660, Buitenhof 20. Titanic 12 jr. dag. 12.40, 16.30,20.30. Devil's Advocate 16 jr. dag. 12.30, 15.30, 18.30,21.30. Good Will Hunting al. dag. 18.10, 21.10; madiook 12.10, 15.10. As Good As It Gets 16 jr. dag. 12.20,15.20, 18.20,21.20. Anastasia al. (orig. versie) dag. 15.40,18.00. The Postman 16 jr. dag. 12.00, 20.10. Kiss the Girls 16 jr. dag. 18.50, 21.50; ma di ook 12.50, 15.50. Flubberal., do t/m zo, wo 13.00, 15.20. Anastasia al. (Ned. gespr.) do t/m zo, wo 12.00, 13.50. OMNIVERSUM tel. 070- 3545454, Pres. Kennedylaan 5. The Living Sea al., do t/m zo 12.00. Africa The Serengeti al., di t/m zo 17.00. Cosmic Voyage al., di t/m zo 11.00. Alaska: Spirit of the wild al., do t/m zo 13.00, 15.00, 19.00, 21.00; di wo 13.00,15.00. Thrill Ride al., do t/m zo 14.00, 16.00,20.00, 22.00; di wo 14.00,16.00. IMS AMSTERDAM ahrfA 1 (020) 6278806 !.30, 14.45, 17.00, 19.15, .45: The Boxer (2 i.45, 21.15: The Sweet He- lud^after 30, 14.30, 19.00: Anastasia :A4 2.45, 15.00, 17.15, 19.30, 2.00: The Tango Lesson LEVUE CINERAMA (020) 14876 2.45, 15.45, 18.45, 21.45; zo 12.30 ipv 12.45: Good RKijVill Hunting tsp IERAMA 2 2.15, 15.15, 18.15,21.15; artl 3ZO niet 12.15: L.A. Confiden- fetxi!a' .YPSO 1 (020) 6234876 2.15, 15.15, 18.15,21.15: Good as it Gets .YPSO 2 3.15, 16.00, 19.15,21.00: he's So Lovely a^ECENTER (020) 6236615 .6.30, 19.30, 22.15; zo ook 5pi 1.00, 13.45: The Sweet He- eafter 6.45 (beh. zo), 19.15,22.00; unn oook 11.00, 13.30: Wilde uf6.30, 19.15, 22.00; zo ook 1.00, 19.45: L'Appartement .6.15, 18.00, 19.45, 22.00; ook 11.15, 14.30: Lagrimas legras 18.00: Soy Cuba IEMA AMSTELVEEN (voorheen CAR) (020) 5475175 ovrza 20.30: Flubber(nl) 20.30: Y Aura-t-il de la a Noël IEMA 1 (020)6151243 lo zo wo 16.30, 20.30; vr za 8.00, 22.00; ma di 20.30: Ti- IEMA2 .45, 21.30: Kiss The Girls iY 1 (020) 6234579 13.30, 16.15, 19.15,21.45-: Kiss The Girls [Y 2 19.00,21.15; nl. versie 12.30, 14.45, 17.00; orig. versie ma di 12.30, 14.45, 17.00: Flubber |Y3 45, 21.30; madiook 12.45, 15.30: G.I.Jane rY4 45, 21.30; madiook 13.15, 16.00: Starship Troopers Jack Nicholson in 'As Good As It Gets'. Tomorrow Never Dies CITY 6 12.15,14.15, 16.30, 18.45, 21.00: Mortal Kombat II CITY 7 19.30, 22.00; ma di ook 12.45, 15.00, 17.15: Event Horizon DESMET (020) 6273434 21.30: The Sweet Hereafter vr za 16.00: Mother And Son 19.20, 22.00: She's So Lovely 20.00; vr t/m zo ook 18.00: Y aura-t-il de la Neige a Noël vr za zo 17.30; za ook 15.30: De Trip van Teetje zo 16.00: Microcosmos vr 15.30: La Haine za 23.45; zo 15.30: Les Nuits Fauves KRITERION 1 (020)6231708 17.00: II Postino 20.00,22.00 (di niet 22.00): Shooting Fish y Fishburne in 'Event Horizon' Kiss the Girls over vrouwenverzamelaar Casanova Samen op zoek; Ashley Judd en Morgan Freeman jagen op een moordenaar in Kiss the Girls. Het wordt voor filmmakers steeds lastiger een nieuwe draai te geven aan het fenomeen psychopatische moordenaar. Reeds teveel 'serial killers' en andere engerds hebben hun kunstjes vertoond om de kijker nog echt te kunnen verrassen met een origineel idee. Kiss the Girls doet erg zijn best anders te zijn. In de eerste plaats handelt het verhaal niet zozeer over een serie-moordenaar alswel over een verzamelaar van vrouwen. Deze psychopaat wil zijn slachtoffers levend, om ze zijn wil op te kunnen leggen. Casanova, zoals hij zichzelf noemt, zoekt dan ook zonder uitzondering hoogbegaafde en aantrek kelijke slachtoffers uit. Pas als ze zich verzetten doodt hij ze. Gruwelijk, dat wel. FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Kiss the Girls. Te zien: Lido 2, Leiden; Tus- chinski 3, Den Haag; Pathé 4, Schevenin- Het tweede aspect dat Kiss the Girls net even anders maakt, is het idee om een van de slacht offers te betrekken bij de jacht op de moordenaar. Co-assis tente Kate McTiernan (Ashley Judd) wordt op een nacht door Casanova overvallen in haar huis en gekidnapt. Maar Kate is een bedreven vechtsporter, en weet haar belager op het juiste moment te verrassen. Ze ont vlucht de onderaardse ruimte waar ze werd opgesloten, en weet te ontkomen door in een snel stromende rivier te sprin gen. Eenmaal herstelt van haar verwondingen vraagt ze foren sisch psycholoog Alex Cross (Morgan Freeman) om actief betrokken te worden bij zijn zoektocht naar de verzamelaar. Deze op eigen houtje operende detective heeft zo zijn eigen re denen om achter Casanova aan te willen gaan. Zijn nichtje is een van de slachtoffers en Cross heeft te weinig vertrouwen in de lokale politie van North Caroli na om thuis in Washington een doorbraak af te wachten. Al deze ontwikkelingen vol trekken zich in het eerste uur van Kiss the Girls, het zijn ze nuwslopende momenten die re gisseur Gary Fleder ons daarin voorzet. De vondst van een slachtoffer in het bos, de ont voering van Kate en haar mira culeuze ontsnapping; ze vor men de opmaat voor een zeer spannende thriller. Dat Kiss the Girls die spanning niet vast weet te houden is dan ook bij zonder spijtig. In de eerste plaats blijkt het betrekken van de jonge vrouw bij het onder zoek niet meer dan een middel om een aantrekkelijke actrice in het verhaal te introduceren. Judd overigens een van Hollywoods meest aanspreken de nieuwe gezichten krijgt geen volwaardig vervolg op haar heroïsche introductie. De ontra feling van de zaak is onderhou dend, maar mist een cruciaal punt: de motivering van de moordenaar. Tel daarbij op dat Fleder veel te veel tijd uittrekt voor de afronding van zijn thril ler en je krijgt een film die met een klap begint maar met een plof eindigt. Zonde, want er zat een topper in. 17.30: In het Huis van mijn Va der 19.30: The Full Monty 21.30: Het Ondergronds Orkest ma 21.45: Bonny Clyde NED. FILMMUSEUM (020) 5891400 21.45: Al Massir 19.00, 21.30: Egypte mon Amour - films uit het 'Hollywood aan de Nijl' 19.30: Cinematheek RIALTO 1 (020) 6753994 18.45, 21.45; za zo 13.30: Hana-Bi 18.00 (beh. dl); 20.00 (beh. ma di); za zo wo 15.45: La Vie de Jesus 22.00: Funny Games di 19.00, wo 13.30: Agnes of God 17.45: Artemisia do vr 15.30: Romeo And Juliet do vr 13.30; ma 20.00: Alice in den Stadten THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.15, 19.45, 22.00; zo ook 15.00: The Boxer THE MOVIES 2 19.00, 21.45; vrza ook 00.15; zo ook 14.15: Devil's Advocate 17.00: Her Majesty Mrs. Brown THE MOVIES 3 17.30,20.00, 22.15; vr za ook 00.15; zo ook 14.45: The Full Monty THE MOVIES 4 17.00: De Gordel van Smaragd 19.30: The Tango Lesson 21.30; zo ook 14.30: One Night Stand TUSCHINSKI 1 (020) 6262633 11.30, 15.45, 20.15; zo 12.00, 16.00, 20.15: Titanic TUSCHINSKI 2 18.00, 21.15; madiook 12.00, 15.00: Seven Years in Tibet TUSCHINSKI 3 12.00, 15.00, 18.00, 21.15 (wo niet 12.00): Devil's Advoca te TUSCHINSKI 4 12.30, 15.30, 18.30,21.30: The Game TUSCHINSKI 5 18.00, 21.15; madiook 12.00, 15.00: Tomorrow Never Dies TUSCHINSKI 6 12.30, 16.30, 21.30: The Post- DE UITKIJK (020) 6237460 19.45, 22.00; zo ook 13.45: Shooting Fish 16.00, 18.00: The Full Monty Shooting Fish komedie in British style Asielzoekers inzet Burgeroorlog FILM RECENSIE Shooting Fish, gesmeerd amusement dat lekker weghapt. FILM RECENSIE Nu de Britse cinema de afgelopen jaren heeft bewezen een breed pu bliek te kunnen trekken, wordt er in Engeland hard gewerkt aan de vol gende Four Weddings, Trainspotting en Full Monty. Films die op een speelse wijze typisch Britse situaties voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk maken. Ook Shooting Fish is gemaakt met rinkelende kas- sés in het achterhoofd. Daarvoor is een charmante cast op de been gebracht met excentrie ke boeven, een dosis romantiek en het hippe Londen als kleurrijke ach tergrond. En de formule werkt. Mis schien wel iets té goed. Jez en Dylan zijn twee oplichters met een ideaal: in zo kort mogelijke tijd zoveel geld bijeen stelen, dat ze er een landhuis van kunen kopen. De vlotte Amerikaan Dylan (Dan Futterman) is een kei in zakenfrau- de, terwijl de meer verlegen Brit Jez (Stuart Townshend) wonderen doet met computers. Samen vullen ze el kaar perfect aan, en niet alleen om dat ze beiden wees zijn. Dylan doet de babbels en Jez imponeert de klanten met verzinsels als een com putersysteem met spraakherken ning. Om hun trucs echt te laten lij ken huren ze zelfs een secretaresse in, Georgie (Kate Beckinsale), die aanvankelijk geen idee heeft wat haar jeugdige werkgevers in hun schild voeren. Dat duurt niet lang. Georgie, een medisch studente met een ver standshuwelijk in het vooruitzicht, doorziet de oplichterij. Maar de leu gen dat de opbrengst bestemd is voor een goed doel, doet Georgie haar mond houden. En voordat ze het weet raakt ze verliefd op de on handige Jez. Dan slaat het noodlot op alle fronten tóe. Jez en Dylan lo pen tegen de lamp en draaien de bak in. Een fors deel van hun buit blijkt uit oude bankbiljetten te be staan, die verlopen zullen zijn wan neer ze weer vrij komen. En Geor- giés aanstaande huwelijk met een kille snob lijkt een nog grotere ramp te gaan worden dan ze gevreesd had. Zón vaart loopt het echter alle maal niet. Dit is een romantische komedie, waarbij over het alge meen meer gelachen dan gehuild kan worden. En de makers van Shooting Fish weten precies wat ze de kijker moeten voortzetten. Voor al het eerste uur zoeft voorbij, dank zij de ongedwongen atmosfeer en de inventieve wendingen die regis seur Stefan Schwartz bedacht heeft. En hoewel hij dat niveau niet weet vast te houden, toont Schwartz zich hier een goed observator van de re cente Britse school: tegendraadse maai- beminnelijke personages, een muziekband vol lekkere Britpop, zachtjes schoppen tegen het esta blishment en als uitsmijter een goe de daad voor zielige kindertjes. Het resultaat is een film die lekker weghapt, zolang je niet teveel na denkt over wat erin gestopt is. Want eigenlijk is dit het Britse equivalent van een Hollywood-formulefilm. Het gesmeerd gemaakte amuse ment, waaraan ze zich in Engeland altijd graag hebben willen ontwor stelen. Toen in de negentiende eeuw de eerste burgeroorlog van de Verenigde Staten werd uitgevochten, was de in zet van de strijd de rechten van een minderheid. Het toenmalige Noorden wilde de slavenstatus van de zwarte bevolkingsgroep opheffen, het Zuiden voelde daar niets voor. Als er ooit een tweede burgeroorlog komt, is het niet ondenkbeeldig dat er wederom een ra ciale kwestie aan ten grondslag ligt. Wellicht dat zwart Amerika ditmaal voor eigen grondgebied gaat. Of mis schien pakken de Indianen eindelijk terug wat ze ont nomen is. In de zwarte komedie The Second Civil War fantaseert regisseur Joe Dante over een heel andere op-' tie: een van de 52 staten scheidt zich af. De reden: het kunnen indammen van een stroom asielzoekers. De Verenigde Staten, binnenkort. Gouverneur Farley van Idaho (Beau Bridges) sluit de staatsgrenzen om te voorkomen dat vliegtuigladingen vluchtingen van de atoomoorlog tussen India en Pakistan asiel komen aan vragen. Paniek in het Witte Huis, waar de president (Phil Hartman) zich beraadt op tegenmaatregelen. Idaho krijgt 67 uur om de grenzen weer open te stellen. Het ultimatum was eigenlijk 72 uur, maar dan zou de deadline precies tijdens Amerikas favoriete soap vallen. Want het zal niemand verbazen dat in de nabije toe komst de macht van de media alleen maar is toegeno men. Vooral de baas van televisiezender NewsNet (Dan Hedaya, gekker dan ooit) duimt voor een bloedig tref fen, want niets is zo goed voor de kijkcijfers als wat wa pengekletter. Zo heeft elk van de betrokkenen wel zn reden om aan te sturen op een burgeroorlog. The Second Civil War was kennelijk een te riskante onderneming voor een Hollywood-studio, want net als bij een eerder gevoelig project als And the band played on... heeft Amerikas publieke omroep HBO zich over de film ontfermt. De angel blijft dan ook ferm in The Se cond Civil War zitten, een satire die wel zo eerlijk is om elke partij er van langs te geven. De president is de ma rionet van zijn p.r.-man, de gouverneur gaat vreemd met een tv-verslaggeefster, de pers kent geen moraal en zelfs rivaliserende straatbendes proberen hun eigen staatjes uit te roepen. In zo'n film is het natuurlijk leuk spelen, en de vele glansrollen (uitblinker Beau Bridges won een Emmy) verhogen het kijkplezier. Het is alleen jammer dat voormalig horror-regisseur Dante het no dig vond om in de finale wat van zijn oude schokeffec ten te moeten inzetten. Deze Civil War is namelijk op zijn leukst als de strijd louter met woorden wordt uitge vochten, als alleen de egós botsen en niet de tanks.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 11