Festival nu al traktatie Luis in pels van IOC Katten van goeden huize miauwen uit Kid Creole en The Coconuts zijig nog lang niet aan pensioen toe Cultuur&Kunst 'i DINSDAG 10 FEBRUARI 1998 CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444. PLV CHEF AD VAN KAAM 071- Eerste voorronde meer dan hoopgevend Alle deelnemers zijn op hun ei gen manier onderhoudend. Hun bijdrage aan het festival is - hoe verschillend van opzet ook - alleszins de moeite waard. Wie jarig is, trakteert. En het lijkt er op dat het twintigjari ge Leids Cabaretfestival op een kwalitatief sterke jaar gang gaat trakteren, al is behoedzaamheid na nog maar één avond geboden. Het is de kenmerkende reactie na de eerste voorronde: je weet maar nooit wat de tweede avond in petto heeft. Maar zelfs als dat zou tegenvallen, levert de eerste oogst bijna al een volwaardige halve-finale-avond op. daarom vermakelijk. Theatergroep Snö speelt zijn sterke troef nog te weinig uit. Temidden van de vele solisten in het cabaretwereldje, valt een ensemble met maar liefst vijf dames en één heer alleen al door de grootte van de forma tie op. De inhoud van het pro gramma is helaas wat al te een duidig. Het gaat over eenzaam heid en het al dan niet krijgen van kinderen. In sketch en Üed komt deze boodschap helder over. De meerwaarde die zo'n groep bij de uitwerking van een dergelijke thematiek zou kun nen hebben, wordt onvoldoen de benut. Maar het is in elk ge val een genoegen om weer een cabaretgroep - met de nadruk op groep - aan het werk te zien. Solist Najib Amhali sluit de avond af. En er gebeurt iets. Vanaf de eerste tot en met de laatste minuut bespeelt hij het publiek met het grootste gemak. De 'Marokkaan uit de Jordaan' verhaalt over alledaagse gebeur tenissen, schetst daarbij een mi- niportret van zijn vader en jongleert wat met vocale ge luidseffecten. Niks bijzonders eigenlijk, maar hij weet er wel vijfhonderd festivalbezoekers mee te boeien. Hij is typisch zo'n kandidaat wiens halve-fïnaleplaats gegarandeerd lijkt. Zoals zijn vader zou zeg gen: 'Alles komt goed'. Opvallend is dit jaar dat alle kandidaten tot nu toe op een leeg podium staan, met uitzon dering van een enkel stoeltje of rekwisiet. Solist Evert Jan Witteveen wisselt praatjes af met liedjes. Geen zware kost, maar be- schouwinkjes met een soms on verwachte wending en eenvou dige liedteksten met een licht romantische inslag. Direct daar na geven twee Belgen onder de naam Vrolijk België' een staal tje absurdistisch cabaret ten beste. Pure flauwekul brengen ze die vooral door hun knappe timing blijkt aan te slaan. Jan Evers zoekt het in een verhaallijn, waarin hij achter eenvolgens de tweelingbroers Henk I en II en hun vader speelt. Het is een afgerond ge heel met een duidelijk afgeba kend begin en einde. Echt ver rassend is het weliswaar niet, maar zijn typeringen zijn rede lijk zorgvuldig uitgewerkt en Eerste voorronde van de twin tigste editie van het Leids Ca baretfestival. Gezien: 9/2, schouwburg, Leiden. Hij weet het zelf nog niet, maar de kans is groot dat de eer ste opdracht van het kersverse IOC-lid Willem-Alexander van Oranje luidt: wend al uw ko ninklijke invloed aan om nu eindelijk eens dat geschil rond de rechten van het olympische affiche van Amsterdam te rege len. Al 70 jaar lang is het de machtigste sportbond ter we reld een doorn in het oog dat die rechten niet bij het IOC be rusten, maar nog altijd bij de er ven Jos Rovers. Het affiche van Amsterdam vormt daarmee de uitzondering op de regel. Van alle andere officiële olympische affiches bezit de club van Sama ranch namelijk wél de rechten. Het affiche van Amsterdam. Daar rustte geen zegen op, daar ging het van meet af aan mis mee. Al had aanvankelijk nie mand in de gaten dat de hardlo per van de Haarlemse kunste naar/graficus Jos Rovers geen gewone hardloper was, maar een telganger. Het rechterbeen en de rechterarm zwaaien op hetzelfde moment naar achter - zo lopen wij mensen niet, zo loopt een kameel. Helaas voor het Nederlands Olympisch Co mité waren er al duizenden affi ches van de pers gerold eer ie mand de loopbeweging van de atleet herkende als voor men sen volstrekt onnatuurlijk. De zaak toen nog terugdraaien kon eenvoudigweg niet meer. Daarvoor was er veel te weinig geld in kas. Dan maar een weef- foutje, dachten ze bij het NOC, toen ze eenmaal bekomen wa ren van de eerste schrik. Dus werden de persen weer vrolijk gestart, zonder dat er iets veran derde aan het ontwerp. En om dat ze nu toch lekker bezig wa ren, gooide men de 500.000 prentbriefkaarten er meteen maar achteraan. Een half mil joen verkeerd lopende atleten. Maar ach, een kniesoor toch die daar op let? Jos Rovers, destijds werkzaam bij de nationale gelddrukker Joh. Enschede, kreeg 500 gulden voor zijn telganger. Een knap bedrag in die dagen want daar moest een timmerman drie maanden lang zes dagen per week voor werken. Over het beeldrecht van het affiche maakte in 1928 nog niemand zich druk. Met 3015 deelnemers en enkele honderden journalis ten hadden de Spelen van Am sterdam bij lange na niet de gi gantische impact die de moder ne versies zo kenmerken. Zodoende kon het gebeuren dat het NOC dat aspect van die rechten van het affiche van Ro vers 'even' vergat. Een dure, 'Kattekwaad', olieverf op paneel. foto pr/collectieRichard creen 'Twee katjes met een mand', olieverf op paneel. foto pr/collectie Poezenportretten Henriëtte Ronner-Knip (1821-1909) in Rotterdamse Kunsthal De telganger van Rovers en het IOC-affiche met de Duitse tekst. foto archief Is het kunst of is het sport, of is het beide? Waar ligt de grens, wie gaan daar over heen en waarom gebeurt dat? In de rubriek Kunstgras gaan we op zoek naar raak vlakken en snijpunten van deze op het eerste gezicht zo verschillende culturen. In aflevering 16: het 'foute' affiche van de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam, tot op de dag van vandaag een luis in de pels van het IOC. maar vooral onnozele vergis sing, zo zou achteraf blijken. Want wilde een sponsor of het IOC zelf - toen de hype rond de Spelen eenmaal was losgebro ken - voor een boek of een an dere uitgave de afbeeldingen van de affiches gebruiken, dan was het beeldrecht gratis. Be halve dan van het affiche van Amsterdam. Dat diende men apart te verrekenen met Rovers of later - hij overleed in 1976 - met diens erven. En dót werd in Lausanne, op het hoofdkwartier van het IOC, als buitengewoon hinderlijk ervaren. Alleen al om van dat gezeur af te zijn, heeft het IOC later twee maal getracht het beeldrecht alsnog te kopen. Daar hadden ze in Lausanne ooit een bedrag van 50.000 gulden voor over. Rovers hapte niet. Ook de Leid- se kenner/verzamelaar van de Olympische Spelen, Ruud Paauw, werd drie jaar geleden door het IOC nog 5000 dollar in het vooruitzicht gesteld als het hem zou lukken corresponden tie boven water te halen waaruit zou blijken dat de rechten niet bij de erven lagen, maar toch bij het NOC/IOC. Paauw slaagde niet. Goed, restte er nog een ander probleempje. De eregalerij van het olympisch museum in Lausanne dat een paar jaar ge leden is geopend en waar alle affiches hangen. Het IOC kon 1928 natuurlijk niet zomaar overslaan door dan maar net te doen alsof er geen Spelen van Amsterdam gehouden waren. Geen nood, daar hadden ze in Zwitserland een creatieve op lossing voor. Te weten een ei gen IOC-poster om zo die leem te op te vullen. Het alternatieve affiche was rechtstreeks ontleend aan de omslag van een boek over de Spelen van Amsterdam waar het IOC wél de rechten van be zat. Het was een Duits boek, dus uiteraard met Duitse tekst, óók op de omslag. Helaas was het IOC in de gauwigheid verge ten om dat even te vertalen in het Nederlands. Behalve het of ficiële affiche deugt zodoende ook het officieuze van geen kant. AD VAN KAAM LEIDEN CEES VAN HOORE Van die schattige poesjes, die als polsmofjes de kinderziel verwarmen. Van die bolletjes wol die met vonkende ogen door het leven buitelen. We kennen ze allemaal van de met teen of mond ge schilderde tafereeltjes op ansichtkaarten. Geen serieuze kunstenaar die zich in deze tijd nog aan dit mierzoete genre zal wagen. Afbeeldingen van poesjes en hondjes horen in de kinderkamer, niet meer in het museum, zo lijkt ons de tijdgeest te dicteren. En dat is vreemd, want wat zijn grote schilders als Jan Steen en Saenredam zonder de hondjes of poesjes die plotseling de lijst binnen trippelen? Daarom is het juist zo aardig dat van 13 februa ri tot en met 26 april in de Kunsthal van Rotter dam een grote expositie is ingericht over het 'poezelige' werk van Henriëtte Knip-Ronner (1821-1909), een kattenschilderes bij uitstek. Henriette Knip werd op 31 mei 1821 in Amster dam geboren als het tweede kind van Josephus Augustus Knip en Cornelia van Leeuwen. Hen- riëtte's vader was een gerenommeerd schilder van landschappen en dierstukken. In 1823 ver trok hij met zijn gezin naar Parijs, waar hij ging werken in opdracht van vooraanstaande Franse families. Hij had niet te klagen over de pecunia. Zo stelde de Duchesse de Berry hem in ruil voor een schilderij in Versailles een appartement ter beschikking, zodat de familie daar de hele winter lang kon verblijven. Maar helaas, Josephus werd, zoals hij het zelf beschreef, 'zonder de minste pijn, in één scheme ring' blind. Henriëtte, die het talent van haar va der had geërfd en landschappen schilderde, moest van hem verplicht twee uur per dag in een donkere kamer doorbrengen om haar ogen sterk te houden. Josephus bracht haar zelf de schilder kunst bij. Zijn dochter moest 'werken naar de na tuur'. Henriëtte's eerste werk kenmerkt zich vooral door scènes op en rond het boerenërf. Land schapjes die grif van de hand gingen, omdat de industrialisatie toenam en er een nostalgische hang naar de natuur ontstond. In 1850 trouwde Henriëtte met Feico Ronner. Om gezondheidsre denen wilde het echtpaar naar Zwitserland ver huizen, maar de echtelieden bleven steken in Brussel, waar Henriëtte tot aan haar dood zt>u blijven wonen. In Brussel werd de schilderes getroffen door de vele trekhonden. Toen ze op een dag een oude baas naast zijn stervende trekhond zag zitten, maakte ze daar een schilderij van: La Mort d'un Ami. Haar naam was daarmee gevestigd. Ze kreeg opdrachten van de Koningin van België en de Gravin van Vlaanderen en begon alras de schoot hondjes van de adel te portretteren. Hoe zorgvul dig ze dat deed mag blijken uit het volgende: toen op een dag een hondje haar atelier binnenkwam, begon het nijdig te blaffen naar een door Hen riëtte vereeuwigde soortgenoot. In 1870 begon Henriëtte met het schilderen van katten. Een genre apart. Een kat blijft niet stilzitten, poseert niet. Henriëttes 'modellen' had den in de tuin een groot houten hok tot hun be schikking, de foyer des artistes, zoals de schilderes het verblijf noemde. Als ze een kat nodig had, deed ze die in een glazen kastje. Op de bodem van dat kastje bevond zich een satijnen kussen. De kat, die niet weg kon, begon al snel te slapen en liet zich zo door Henriëtte makkelijk vere gen. Ronner-Knips manier van werken is haal apart. Ze schilderde eerst de achterg ).0 Meestal een salon met prachtige meubel! masten tafellakens en weelderige kussen plek waarop ze haar katten wilde afbeelden in het doek uitgespaard en in het stillevens geven door tot katten samengeknede pro papier. De kunstenares schilderde alleen kattei goeden huize. Magere scharminkeltjes dii 1 goot tot goot zwierven, kwamen niet in aai king. Ronner-Knips salonkatjes mochten hartelust graven in juwelenkistjes en duit ziekinstrumenten beklimmen. In 1909 ovtsv de schilderes in Brussel. Haar laatste jaren ze in het gezelschap van haar poes 'John'. Poezenportretten uit de Belle Epoque, Hei5 te Ronner-Knip (1821-1909). Tentoonsti' de Kunsthal te Rotterdam, Museumpark, zeedijk 341. 14 februari 1998 t/m 26 april il. dl 1 BUSSUM LOUIS DU MOULIN Kid Creole's wegen blijven on doorgrondelijk en hoogstzelden onaangenaam. Acht jaar lang meed de New Yorkse pretband- leider (47) Nederland alsof hier een besmettelijke ziekte zou heersen. Wie naar hem infor meerde, kwam ook al gauw geen steek verder. Waardoor de algemene indruk ontstond dat zijn hartverwarmende succes formule met The Coconuts wel een stille dood moest zijn ge storven. Niets blijkt echter minder waar. Want The Kid en zijn be proefde concept zijn onvermin derd 'alive and kicking'. Na een even langdurig als leerzaam verblijf in het Verre Oosten zijn de kleurrijke latin-party-specia- listen helemaal klaar voor een kordate herovering van Europa, dat in de jaren tachtig massaal met hen wegliep. Een vrij abrupte koersverleg- ging, die meer berust op toeval dan op een weloverwogen plan ning, moet de als August Dar nell Browder geboren zanger en orkestbaas eerlijk bekennen. „Dat we als band ons nu weer voorlopig op dit deel van de we reld gaan concentreren, is puur te danken aan de interesse van een Duitse producer die me op het juiste moment aan de lijn kreeg. Ik heb hem uitgelegd dat ik wel oren had naar een plaat met modernere dansmuziek zoals hij voorstelde, maar dat ik absoluut niet om werk verlegen zat", aldus de muzikale geinpo nem uit (oorspronkelijk) The Bronx, als altijd perfect gesoig neerd, maar intussen ook door de vele turbulente jaren gete kend. „Want Kid Creole The Coconuts is de afgelopen jaren in half Azië uitgegroeid tot een begrip. Daarom zijn we daar blijven hangen. Je moet zijn waar ze je willen hebben en ge lukkig zijn dat voldoende plek ken om dit circus draaiende te houden." Zijn jongste platenavontuur met als uitkomst het pure feestalbum 'The Conquest Of You' is voor hem eigenlijk dan ook niet meer dan een leuk ex periment. Gefrustreerd geraakt door de geleidelijke terugloop van zijn hitgevoeligheid en de daaruit voortvloeiende proble men met diverse major labels is zijn persoonlijke hoop op een nieuwe bestseller eerlijk gezegd vrij gering. „Ik zal je de details besparen, maar iL heb met de grote platenconcems zoveel el lende meegemaakt, dat ik niet meer van plan ben mijn oren naar hen te laten hangen. Deels was die sores ook wel mijn ei gen schuld, omdat ik te mee gaand was. Dus heb ik besloten alleen nog maar muziek op te nemen die ik zelf bij Kid Creole vind passen. In de praktijk bete kent dat dat je jezelf buitenspel zet bij de Sony's, de EMI's en de Warners, waardoor je in het cir cuit van de independents te rechtkomt, waar je persoonlijke smaak gelukkig nog net even belangrijker is dan je verkoop cijfers. De keerzijde is natuurlijk dat je de power van een reus achtige promotiemachine moet missen, met als gevolg dat je scoringskansen aanzienlijk minder zijn dan je gewend bent geweest. En daar pas je je ver wachtingspatroon dan maar op aan." In een danig veranderd 'dans- klimaat' heeft Kid Creole The Coconuts slechts kunnen over leven op grond van de uitste kende live-reputatie.Als show band staan we garant voor hap klaar amusement. Altijd op scherp, altijd boeiend, iedereen vrolijk makend en zonder meer een lust voor het oog dankzij vooral de meiden, dat is onze kracht." „We houden vast aan ons overbekende eigen recept: een wervelende, vaak mix van muziek en dus The Kid. „Dat van het basisidee gens meer discipline nigeen denkt. Vandaar een bepaald verloop is I Coconuts, die het als stoeipoezen op de achtergrond na verloc tijd ook wel hebben kern van de band, sterk, is evenwel al dezelfde, dat zegt wel iets over de manier ven waarvoor The staat." Kid Creole is vanavond in het tv-programma eraf bij Veronica, De kleurrijke latin-party-specialisten zijn helemaal klaar vooreen kordate herovering van Europa.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 16