'Hard Rain' ijzingwekkend voor Slater rk Pianodriedaagse gewonnen door 19-jarige Olaf Post Cultuur&Kunst Acrobatiek om naar te kijken en te luisteren Amateurisme met een snufje professionaliteit Melody Maker: Spice Girls en Oasis slechtste bands OENSDAG 31 DECEMBER 1997 ütand-up comedy in Theater PePijn ien haag Theater PePijn in Den Haag gaat volgend jaar weke- ijks stand-up comedy programmeren. Deze uit de Verenigde itaten overgewaaide kunstvorm wordt in Nederland alleen in Amsterdam structureel op de planken gebracht. Liefhebber en nitiatiefnemer T. Beckand wil daar verandering in brengen door iet Haagse publiek op staande grappen te trakteren. Het podi um betreedt hij niet zelf, daarvoor heeft hij „grote namen" ge- ontracteerd in binnen- en buitenland. Naast de gevestigde orde jij gen ook nieuwe sterren een kans. Dperettegroep zoekt nieuwe leden •iden Het Leidse operettegezelschap 'Crescendo' begint op 6 anuari met de repetities voor de operette 'Der Bettelstudent' an Carl Millöcker. Het concert staat gepland voor november f' [998. De vereniging zoekt nog dames en heren die kunnen zin- jen en acteren. Er is vooral behoefte aan alten bij de dames en lan alle stemtypen bij de heren. De repetities worden gehouden n de Maranathakerk, Dijkstraat 2b (Lage Mors) in Leiden. Tele- onische inlichtingen bij Kees Oskam (0297-563177) of Wil Azier 071-5146830). Z.U: Lezingen 'Vorstelijk verzameld' :e m.phen a/d run/sassenheimStadhouder Frederik Hendrik v Nassau (1584-1647) legde een uitgebreide kunstverzameling aan, die momenteel onder de titel 'Vorstelijk verzameld' te zien het Mauritshuis in Den Haag. Naar aanleiding van die ten toonstelling heeft de Stichting Vrije Academie voor Kunsthisto risch Onderwijs twee lezingen georganiseerd over de kunstcol lectie van de stadhouder. De eerste lezing, van kunsthistoricus Frederike Upmeijer, is op dinsdag 20 januari in de Bron, Trou- badourweg 2 in Alphen a/d Rijn. De tweede lezing, van kunst historicus Marco van Baaien, vindt plaats op vrijdag 16 januari in de Gereformeerde Kerk, Julianalaan 6 in Sassenheim. Beide lezingen beginnen om 10.00 uur. Juniorclub Volkenkundemuseum leiden Kinderen van 7 en 8 jaar kunnen vanaf 1 januari 1998 lid worden van een nieuwe club van het Rijksmuseum van Volken kunde, de zogeheten Juniorclub. Tot nu toe konden kinderen pas vanaf hun negende jaar lid worden van de Verrekijkersclub. Zaterdag 24 januari is de feestelijke oprichting. Het lidmaat schap kost f 15,- per jaar. Geïnteresseerde kinderen kunnen een inschrijfformulier aanvragen bij de afdeling Educatie van het museum (071-516 88 00). Componist Luciano Bettarini dood prato De Italiaanse componist en dirigent Luciano Bettarini, de leraar van Andrea Bocelli, een van de populairste Italiaanse dit moment, is gisteren overleden. Hij werd 83 jaar. Onderzoek moord Versace afgesloten beach De politie in Miami Beach heeft gisteren haar on derzoek naar de moord op modeontwerper Gianni Versace be ëindigd zonder dat ze een motief heeft kunnen vaststellen. „Het ware antwoord is, om het zo te zeggen, met het schip onderge gaan toen Andrew Cunanan zelfmoord pleegde", aldus hoofd politie Richard Barreto. De 50-jarige Versace werd in de morgen van 15 juli doodgeschoten voor zijn huis in Miami Beach. Een week na de moord schoot de vermoedelijke moorde naar zichzelf dood, niet ver van het huis van de Italiaanse mode ontwerper. Recordjaar voor Hollywood los angeles De Amerikaanse filmindustrie heeft een topjaar achter de rug. Filmstudios haalden op de Noord-Amerikaanse thuismarkt een recordbedrag van 6,2 miljard dollar binnen door de verkoop van bioscoopkaartjes. Volgens het tijdschrift Daily Variety is dat een toename van 7,8 procent ten opzichte van vo rig jaar. In 1997 passeerden in totaal 1,3 miljard mensen de kas sa's van Amerikaanse bioscopen, eveneens een record. De Sony filmstudio's wisten met hun films het meeste geld binnen te ha len. De 38 films die de studio uitbracht, leverden het bedrijf in totaal 1,3 miljard dollar op. Sony dankt die opbrengst vooral aan populaire films als 'Men In Black' en 'Air Force One'. Hamlet in het zwembad den haag Gijs Scholten van Aschat zal volgend seizoen de titel rol spelen in 'Hamlet' van het Nationale Toneel. Het gezelschap had daar eigenlijk de verbouwde Koninklijke Schouwburg mee willen heropenen, maar door vertraging in de werkzaamheden zal deze pas in het seizoen 1999/2000 zijn. Vandaar dat 'Hamlet' op de tijdelijke speelplaats, oud-zwembad De Regentes, ge speeld wordt. Het gezelschap wilde niet langer wachten omdat Gijs Scholten van Aschat ook ouder wordt en Hamlet is nu een maal een jonge man. Voor de heropening van de schouwburg wil het Nationale Toneel nu een meesterwerk van Louis Cou perus, 'Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan', op de planken brengen. Als afsluiting vari de eeuw denkt het Nationale Toneel een bewerking van Johan Doesburg van het Oude Testa ment op het toneel zetten. De jury van de negende Rotter damse Pianodriedaagse, waar- n gisteravond in de Doelen de f ale plaatsvond, heeft de 19- arige Olaf Post uit Wageningen aangewezen als de winnaar van het concours. De student bioprocestechno- gie aan de Landbouw Univer- ■iteit speelt tien jaar piano en iefent anderhalf uur per dag. Jaast klassieke muziek houdt lij van The Pet Shop Boys en de housemixen van discotheek It. Post speelde gisteravond de sterren van de hemel. Geheel uit het hoofd bracht hij op do- concertvleugel achtereenvol gens Toccata uit 'Arcana Musae Donae' van Escher, Fortane uit le Tombeau de Couperin van zijn lievelingscomponist Ravel en de Etude in c-kleine terts Opus 25 nummer 12 van zijn andere 'lieveling' Chopin. „Dat doe ik bij een concours altijd. Met het omslaan van blaadjes verspil ik mijn concentratie te veel," verduidelijkte de winnaar na afloop. cnstofon Prinsengracht 583 Telefoon 626 84 85 het muziektheater Amstel 3. Telefoon 625 54 55. Agendalijn 5 La Cuadra de Sevilla met Carmen, e de nieuwe kerk Dam. infolijn 638 69 09 chef ad van kaam 071 -5356443 'Zo erg als in 'Hard Rainkan het in werkelijkheid nooit worden Met zijn zondagse glimlach schuift Christian Slater bin nen voor een goed gesprek over de overstromingsthriller 'Hard Rain'. Daarin weert hij zich heroïsch om te voorko men dat Morgan Freeman en trawanten aan de haal gaan met drie miljoen dollar uit een geldauto die door wassend water werd verrast. Christian Slater rollen laten spelen als 'the good guy' wordt in Hollywood niet langer gezien als simpele 'typecasting', sinds hij een vriendin in elkaar heeft gemept, zijn buurman heeft gebeten en een politieman van de trap af heeft gekieperd. beverly hills pieter v Met een eenvoudige waarschu wing komt de 28-jarige acteur er niet meer van af. Die heeft hij namelijk al gehad toen hij drie jaar terug werd gepakt omdat hij liep te zwaaien met een on geladen geweer. En hij heeft al een keer negen dagen in het ge vang gezeten, nadat hij in be schonken staat met zijn auto ra vages aanrichtte op de openba re weg. Nu heeft hij drie maan den onvoorwaardelijk aan zijn broek gekregen van een rechter in Los Angeles. „Het is allemaal niet makke lijk. Maar het is weer een poos geleden dat ik die dingen ge daan heb. Dus ik heb de tijd ge had erover na te denken. Je ge draagt je als een idioot en dat heeft dan consequenties. Ja, waarom doe je zulke dingen? Weet je wat het is? Ik zit onge veer twintig jaar in de show business. Het is fantastisch ge weest, maar het is toch anders dan je dacht toen je tien jaar oud was. Dan lijkt het de ultie me droom om filmster te kun nen worden. Als je het bereikt, komen er momenten dat je je afvraagt: is dit het nou? Je raakt er ook verward door. Je wordt er zelfs een beetje bang van. Je gaat je fixeren op dingen die niets meer met je artistieke functioneren té maken hebben. Waar je dan in wezen mee bezig bent, is weglopen van jezelf." „Ik heb me de laatste paar maanden ingespannen mezelf beter te leren kennen. Ik ben ook maar een gewoon mens en het was bijna een opluchting dat aan mezelf te bekennen. Ik heb jaren geprobeerd te beant woorden aan het beeld waarvan ik dacht dat het bij een filmster hoorde. Ik had daar rare ideeën over. Eén was dat ik diende te lijden onder mijn artisticiteit. En dan had je nog de rolmodel len aan wie je je altijd liep te spiegelen, plus de vergelijkin gen die anderen maakten. Het meest voor de hand liggende rolmodel was natuurlijk James Dean. Elke acteur die succes krijgt nog voor hij 24 jaar oud is, wordt altijd met hem vergele ken. Als je dan ouder wordt en je lééft nog steeds, dan ga je denken dat je iets fout hebt ge daan. Je had immers al lang in een vreselijk ongeluk moeten sneuvelen. Maar ik was er nog steeds. Dan heb je een flinke kans dat je je vreemd gaat ge dragen, zoals ik heb gedaan." „Het is gezond dat je een keer fiks wordt afgestraft en weer met beide benen op de grond wordt gezet en de gelegenheid krijgt je te bezinnen over hoe je je ambities beter kunt afstem men op wat jouw eigen per soonlijkheid is en niet die van een ander. Daar ben ik nu volop mee bezig. De ironie van het ge val is dat de persoon, die ik zo lang geprobeerd heb te vermij den, gewoon een heel fatsoen lijkejongen is." „Ik ben bereid de consequen ties te aanvaarden van mijn wangedrag. En, ach, ik heb wat ervaring. Ik bedoel: ik héb in 'Hard Rain' een gevangenisscè ne die regelrecht uit de hel komt. Zo erg kan het in werke lijkheid nooit worden. Hier zat ik gevangen in een ijzeren kooi op een politiebureau dat tijdens een overstroming volledig is verlaten, terwijl het water ge- Christian Slater: „Ik ben bereid de consequenties te aanvaarden van mijn wangedrag." staag blijft stijgen en uiteinde lijk het plafond bereikt. Dat was pas erg. Zeker, het was maar film. Maar in de praktijk bete kende het, om die scènes te fil men, dat ik drie weken lang in die vol stromende rotcel en in dat water heb zitten ploeteren. Dat was pas ijzingwekkend. On danks alle veiligheidsmaatrege len die genomen ben ik roken en ging trainen om de ca paciteit van mijn longen te ver groten. Ik kwam zo ver dat ik mijn adem kon inhouden voor de tijd van twee en een halve minuut. Dat was nuttig." „Bij deze film ging alles er he vig realistisch aan toe. Men heeft zo weinig mogelijk met trucs willen werken. En dat zie je eraan af. Het is een 'natte' western, zo zou ik het willen be schrijven, met waterscooters en speedboten in plaats van paar den. Maar dan wel in en rond zo n stadje dat door bijna ieder een is verlaten aangezien het onder water loopt. Er is een bankroof, er zijn outlaws, een sheriff met een paar deputies. En er is een verhaal dat talrijke onverwachte wendingen biedt." „Maar het opnemen was zwaar. We stonden tijdens de opnamen voortdurend in een bassin, waarin dat hele dorp was nagebouwd, te midden van 25 miljoen liter water en dan kregen we bij wijze van voort durende regen dagelijks ook nog eens 90.000 liter over ons heen gesproeid. Je kwam aan op de set, trok vervolgens een 'wet suit' aan en daarover je ei genlijke filmkleren. Je liep dage lijks te genieten van telkens die eerste paai kwartiertjes dat je het water nog niet in hoefde. En vervolgens kon je weer het bas- „Maar het was zo'n magnifiek gezicht, dat hele ondergelopen dorp in een gigantische loods waar vroeger bommenwerpers werden gefabriceerd. Het was twee voetbalvelden lang en een voetbalveld breed, Maar het leek nog veel groter omdat de huizen aan de buitenkant wat kleiner waren gemaakt en dich ter op elkaar waren gebouwd om het perspectief te verteke nen. Naarmate het verhaal vor derde, werden telkens onderste segmenten van die huizen weg gehaald. zodat het water steeds meer leek te stijgen. Zoals ze dat allemaal konden manipule- uitllchten, dat was echt Amerikaanse techno-dj Jeff Mills zaterdag in LVC daar echt heel bang geweest. Ik fantastisch. Ik heb genoten van heb één verstandig ding gedaan het sublieme vakmanschap om me daar op voor te berei- waarmee dat allemaal gebeuren den. Ik was opgehouden met kon." Mills toch i, hoofdorgel en Harry van der Kamp, „M'n grootste programmeurs- wens komt uit." Zaterdag is 1998 nog maar drie dagen oud, maar voor Johan Andree kan het nieuwe jaar al bijna niet meer stuk. De beste techno-dj ter wereld, de Amerikaan Jeff Mills, komt dan zijn kunsten in het Leids Vrijetijdscentrum (LVC) vertonen. Andree is twee jaar bezig geweest om naar Leiden te krijgen, mt te telkens achter het net. Dat de Amerikaan ni zijn opwachting maakt in het voormalige schoolgebouw aan de Breestraat, is te danken aan Andree's volharding én het toe val. Mills, bezig aan een be scheiden Europese tournee, zou rond de jaarwisseling in Italië draaien, maar de bevestiging van één van zijn optredens bleef alsmaar uit. Toen Andree daar lucht van kreeg, sloeg hij on middellijk toe. „Mills treedt niet zo vaak op in Nederland", weet de in dan ce gespecialiseerde LVC-pro- grammeur. „Hij wil alleen maar spelen op plekken waar hij zich op zijn gemak voelt en waar hij het idee heeft dat techno nog een beetje underground is. Dan moet je vooral aan Doornroosje in Nijmegen denken. Amster dam probeert hem al jaren te vergeefs te strikken." „Mills is de beste ter wereld", zegt Andree. „Ik ben bepaald niet de enige die daarvan over tuigd is." Over Mills kun je, zo blijkt ook uit Nederlandse, Amerikaanse en Britse publica ties, alleen maar in superlatie ven schrijven, spreken en den ken. Andree bewondert in de eerste plaats 'zijn sound' en raakt in extase van 's mans 'weergaloze mixtechnieken'. Daarvoor gebruikt Mills drie draaitafels en een 'antieke' Rol and 909 drumcomputer. Meestal zijn optredens van dj's visueel niet bijster interes sant. Mills vormt op die regel een absolute uitzondering. Zijn snelheid van handelen neemt circusachtige proporties aan. Mills' record is 40 platèn in één uur. Hij haalt ze in dat tijdsbe stek niet alleen uit de hoes, maar legt ze ook op de juiste draaitafel, pikt de passages eruit die hij nodig heeft en draait ze, met gebruilonaking van de backspin- technieken of 'ge woon' met de klok mee. Om kort te gaan: acrobatiek om naar te kijken én te luiste- muziek sander becker Oudjaarsconcert Vox Europae o I v Wim van Herk Gehoord: 30/12 "98. Oude Vest Kerk, Leiden Nog te horen op 2 |anuari, Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden, 20 00 uur Hooggespannen verwachtingen zijn moeilijk waar te maken. Dat werd gisteravond weer eens duidelijk tijdens het concert van het internationale koor Vox Eu ropae. Zeker, het Scandinavi sche en het Turkse kamerkoor brachten bijzonder prikkelende muziek ten gehore. Maar wan neer alle zangers uit de verschil lende landen samen zongen, kwam er niet veel van de grond. De versmelting van culturen, waarover vooraf zo hoog werd opgegeven, bleef uit. Zweden, Roemenen, Zwitsers, Bulgaren. Esten, Fransen, Slove- nen, Turken. Nederlanders en andere koorleden, die slechts twee dagen de tijd hebben om samen een volledig concertpro gramma in te studeren. Kan dat ooit iets worden? Niet als er in gewikkelde werken op het pro gramma staan, zoals die van Vinei, Britten en Poulenc. Het concert begon met het polyfone 'Mirabile mysterium' van Pietro Vinei, een componist uit de 16de eeuw. Het koor pro beerde in vloeiende lijnen te zingen, maar de zinnen klonken te kort en ze volgden te snel op elkaar. De serene rust die bij ge wijde muziek zo belangrijk is, ontbrak daardoor. De verschil lende koorstemmen brachten elkaar 'hier en daar uit even wicht. 'Quatre motets pour Ie temps de Noel' van Poulenc klonk iets overtuigender. Op sommige plaatsen zette het koor de mie zerige, voorzichtige zangstijl overboord, om vervolgens eens flink uit te pakken. Toch kropen de zangers na elke uitbarsting weer snel in hun schulp. Diri gent Wim van Herk lijkt een voorkeur te hebben voor zacht gezongen muziek. Jammer, want tijdens de vele zachte pas sages waren de ongelijke uit spraak en de onzekerheid van de individuele koorleden des te duidelijker hoorbaar. Zo gebrekkig als het voltallige koor zong, zo vol en soepel klonken de kleine 'streekgebon den' koortjes die uit het grote koor waren samengesteld. De Turken stalen de show met ver bluffend mooi gezongen kerst liederen uit hun geboorteland. De klankkleuren van hun stem men versmolten prachtig, de dynamische golfbewegingen waren weloverwogen en mee slepend. en de karakters van de verschillende muziekstukken werden optimaal benut. Een Scandinavische delegatie, aan gevuld mei een Duitser, mani festeerde zich op een even hoog Aan het eind van het pro gramma voerde het volledige koor nog enkele minder moeilij ke werken uit, die ook door een amateurkoor gezongen hadden kunnen worden. Deze klonken weliswaar goed, maar muzikaal gezien was er weinig lol aan te beleven. De optredens van de Turkse en de Noord-Europese delegatie gisteravond het zout in de pap. Maar om pap uit een gaarkeuken op smaak te bren gen is meer nodig dan een snuf je zout alleen. De snelheid van handelen door techno-dj Jeff Mills neemt circusachtige proporties a „Heel spectaculair, inder daad", zegt Andree. Hij ver wacht dat zich zaterdag onder het publiek veel dj's zullen op houden. „Je haalt ze er zo uit. Hebben zé een verrekijker bij zich, dan zijn ze dj. Ze komen afkijken bij Mills, tot in de klein ste details." Mills is afkomstig uit Detroit dat zijn bekendheid dankt aan de fabrieken van Ford en Mo town, waar respectievelijk auto mobielen en zwarte hits worden gemaakt. Mills is met andere pioniers als Blake Baxter, Juan Atkins en Derrick May verant woordelijk voor de techno-stro- ming. Als geen andere stad was Detroit in de jaren tachtig in de ban van de computermuziek van het Duitse Kraftwerk. Men sen als Mills legden de zeker in Europese oren niet al te voor de hand liggende link met soul en funk. Dat is in een notendop de ontstaansgeschiedenis van techno. Mills, die sinds enige tijd in New York woont, heeft een ei gen label, Axis. Behalve onder eigen naam heeft hij daarop ook platen gemaakt als Under ground Resistance (UR). Dat project deed hij samen met Mi ke Banks. Undergroud en Axis rebelleren tegen de gevestigde platenmaatschappijen. Dat Mills het LVC en Doornroosje prefereert boven pakweg Para- diso of Melkweg is ook een soort politieke daad. Toch brok kelen zijn 'principes' af want voor de distributie van zijn re centere platen, heeft hij een deal gemaakt met Sony. londen dpa De lezers van het Britse mu ziekvakblad Melody Maker hebben Oasis en Spice Girls gekozen tot slechtste popgroe pen van dit jaar. Spicegirl Geri Halliwell, alias Ginger Spice, werd bovendien tot onaan trekkelijkste vrouwelijke ster gekozen, zo blijkt uit het re centste nummer van het blad. Oasis-gitarist Liam Gallagher kwam helemaal onderaan de lijst met sexy popmusici en hij kreeg bovendien de titel 'Nar van het jaar'. Bij de popfans scoren de groepen Radiohead en The Verve het hoogst. Het beste nummer van dit jaar vinden de Melody Maker-lezers 'Bitter Sweet Symphony' van The Verve en het beste album 'OK Computer' van Radiohead. De meestbelovende nieuwe band is volgens het lezersonderzoek Stereophonies en de attraetief- ste vrouwelijke popster is Kylie Minogue.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 21