Theater van het grote publiek Jacques Brei als dromer, strijder en kluizenaar Verstilling leidt tot verstarring Het Toneel Speelt weet geen raad met Huygens' Trijntje Cornelis Cultuur&Kunst Britse koningin riddert Elton John Geen feestjes meer bij Andrew Lloyd-Webber ine ip<\ 1HI MAANDAG 29 DECEMBER 1997 Monique van de Ven in was Amsterdam Madame Tussaud onthult elk jaar vlak voor kerst een bekende Nederlander. Deze keer is dat Monique van de Ven. De actrice was zelf naar Madame Tussaud op de Dam in Amsterdam gekomen om haar wassen beeltenis te onthullen. Pavarotti wil met Spice Girls zingen londen De Italiaanse tenor Luciano Pavarotti wil op een liefda digheidsconcert met de Spice Girls zingen. Het optreden is ge pland voor juni volgend jaar. De verwachte opbrengst van het concert, zo'n vijf miljoen gulden, gaat naar de hulporganisatie War Child. Het geld is bestemd voor de bouw van een dorp voor opvang van kinderen die slachtoffer zijn van de oorlog in Libe ria. Of het daadwerkelijk tot een gezamenlijk optreden komt is nog niet duidelijk. De organisatie van het licfdadighcidsconcert zou wel met de Spice Girls in onderhandeling zijn. Best bezochte Mojo-concerten in 1997 delft» Marco Borsato is de artiest die het afgelopen jaar het meeste publiek heeft getrokken. Op zijn 54 concerten kwamen 206.394 bezoekers af. Een goede tweede werd de band U2, die met twee concerten 91.832 bezoekers trok. Michael Jackson be landde op de derde plaats met 86.950 bezoekers, verdeeld over twee concerten. Concertorganisator Mojo onderzocht ook het bezoek aan festivals die zij zelf organiseerden. De festivals die het hoogste scoorden, waren het North Sea Jazz, Dynamo Open Air en Pinkpop, met respectievelijk 68.988, 52.290 en 49.212 be zoekers. Acteur Denver Pyle overleden Washington De Amerikaanse acteur Denver Pyle, die onder meer meewerkte aan de televisieserie Bonanza, is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan longkanker. De acteur, nog maar twee weken geleden onderscheiden met een ster op de beroem de 'walk of fame' in Hollywood, stierf in zijn woning in Burbank. Tot zijn bekendste films behoren 'Bonny and Clyde', 'The Alamo', 'The Man who shot Liberty Valance', 'Shenandoah' en Bandolero'. Waarschijnlijk zal hij het best worden herinnerd als Hamer, de meedogenloze politieman die jacht maakt op de jon ge misdadigers in Bonny and Clyde van Arthur Penn. Regisseur Giorgio Strehler overleden rome» De Italiaanse regisseur en toneelleider Giorgio Strehler is donderdag overleden. Hij was 76 jaar oud. Strehler werd be schouwd als een van de markantste toneelregisseurs van Euro pa. Hij maakte furore met zijn Piccolo Theater in Milaan en ver gaarde internationale bekendheid met vertolkingen van de wer ken van Brecht. Daarnaast bouwde hij een naam op met vertol kingen van Shakespeare en als regisseur van opera's, met name van Mozart. recensie lidy van der spek Concert. Duo Recital door Mark Lubotsky, viool en Wilhelm Heilweg, fortepiano, met vioolsonates van Bach (benefietconcert t.b.v. restauratie Groene Kerk). Gehoord: 28/12, Groene Kerkje, Oegstgeest. Ronald Brautigam gaf in no vember nog een benefietcon cert voor de restauratie van het Groene- of Willebrordkerkje. Violist Mark Lubotsky en Wil helm Heilweg (fortepiano) de den dat gisteren. Zo kan er weer een metertje glas in lood in ere worden hersteld. Een gemeen telid dat zich danig heeft be kommerd om het wel en wee van de restauratie, herinnerde het publiek aan het feit dat de vioolsonates van Bach zo onge veer geschreven zijn ten tijde van de 18e-eeuwse restauratie van dit historische gebouw. J.S. Bach staat voor kracht, hartstocht (gestileerd of niet), stuwing, dus richting. Wat hier ten gehore werd gebracht, had meer met bedachtzaamheid, beschouwing en eerlijk gezegd ook met een dosis schoolsheid van doen. Aanvankelijk zet je dat op rekening van het langza me deel (alle vier Sonates be ginnen overigens met een lang zaam deel). Maar in het verloop Hommage aan onweerstaanbare chansonnier in Leidse Schouwburg utrecht annette embrechts Zo gespleten als België is in zijn taalstrijd, zo verdeeld is het land in zijn waardering voor de beste chansonnier aller tijden: het en fant terrible Jacques Brei. „Je houdt van hem of je haat hem. Een tussenweg is er niet", zegt de Belgische zangeres Jo Lemai- re, die samen met acteur Erik Wouters en zanger Philippe Ro brecht de hoofdrol speelt in 'Brei Blues', het nieuwste mu ziektheaterstuk van het Konink lijk Ballet van Vlaanderen. Op 1 januari is in Utrecht de Europese première, als opening van het Brel-jaar. Een ode aan Brei, niet als aanbeden god maar als dromer, strijder en kluizenaar. Want zeggen de drie Brel-vertolkers: „Ook al stierf hij twintig jaar geleden aan long kanker, nog steeds werken zijn chansons als een ventiel voor de samenleving. Hij zong waarover wij nauwelijks durven praten." Dromen In een documentaire over zijn carrière merkt Jacques Brei op een gegeven moment op: „Mijn belangen heb ik verwaarloosd, maar mijn dromen waren altijd nummer een." En met zijn vuri ge ogen als kolen onderstreept hij nog eens zijn motto: „Ik ver gis me liever dan dat ik mijn mond hou. Want van voorzich londen/rijswijk» anp Elton John wordt Sir Elton John. Op voordracht van premier Blair heeft konin gin Elizabeth de zanger- /componist, die dit jaar zwaar leed onder de dood van zijn vrienden prinses Diana en mode-ontwer per Gianni Versace, gerid derd. John staat op de nieuw- jaarslijst met koninklijke onderscheidingen, waar op instigatie van Blair voortaan veel gewone mensen staan die worden beloond voor buitenge wone verdiensten. Elton John wordt met name on derscheiden voor de 60 miljoen gulden die hij in zamelde voor het herden kingsfonds voor Diana met de plaat 'Candle in the Wind'. Met het lied dat hij zong op haar be grafenis, vertolkte de zan ger de gevoelens van ve len. Koningin Elizabeth zal tevreden zijn met de on derscheiding van de 50- jarige John, die geregeld het kasteel Windsor be zoekt. John herinnert er graag aan dat hij met de koningin danste op het feest van de 21ste verjaar dag van prinses Arme, toen de vorstin haar handtasje op de dansvloer legde. „Wij kunnen goed met elkaar opschieten - twee queens." John deelt zijn leven en zijn huizen in Windsor, Londen, At lanta en Nice sinds 1993 met David Furnish, een bekende tv-regisseur. tigheid krijg ik het warm." En dus zong hij in nummers als 'Les Vieux', 'Marieke', 'Seul' en 'Les Bourgeois' over bran dende liefde en extreme haat, over de angst voor eenzaam heid en ouderdom, over de ge spletenheid van zijn Vlaamse land en over die opportunisti sche burgerij waar hij zelf een telg van was: „De bourgeoisie, dat is het idee dat je altijd aan later moet denken. Dat is de kleinschaligheid van de ziel, die mensen zo verschrikkelijk oud maakt." Geen wonder dat 'het zin gend geweten van België', ooit begonnen als vertegenwoordi ger van zijn vaders kartonnage- fabriek, in de voorstelling 'Brei Blues' wordt getypeerd als een strijder en een dromer. Ma^r ook als een kluizenaar want op het toppunt van zijn roem, kap te hij met zijn publieke optre dens om een wereldreis te ma ken met zijn zeilboot. Door een kankergezwel in de longen kwam hij echter nooit verder dan Haiti. Niet dat Brei zelf als persona ge voorkomt in de voorstelling, net zo min als zijn bekende po diumpresentatie met armen als zeemeeuwen die het beroemde Brel-effect sorteren: ingetogen beginnen met een chanson om het uiteindelijk fortissimo in een vurig opzwepend ritme, Zangeres Jo Lemaire, die samen met acteur Erik Wouters (links) en zanger Philippe Robrecht de hoofdrol speelt in 'Brei Blues'. foto meestal een driekwartsmaat, de zaal in te slingeren. Thematiek André Ernotte en Elliot Tiber, de van Brei hotel aan de Noordzeekust: Jo- r Brels karak- hanna de dromer (Jo Lemaire), r drie perso- Charles de strijder (Philippe Ro- nages, jeugdvrienden, die elkaar brecht) en Pieter de kluizenaar ontmoeten in een leegstaand (Erik Wouters). Ze willen van libretto-schrijve Blues, kozen erv ter te splitsen het hotel een opvanghuis voor zwervers maken. Hun verhaal vertegenwoordigt de thematiek waartoe Brei zich zo onweer staanbaar aangetrokken voelde. „Natuurlijk lukt het nooit een imitatie van Brei te maken. Dat niveau haal je niet," vertelt Wouters, die zelf eerder ook als regisseur van muziektheater werkte. „We proberen ons niet te veel aan te trekken van het heilig icoon dat hij voor veel Belgen is. We willen juist Brels inhoudelijke drive laten zien door een intieme voorstelling te maken die uitstraalt dat het niet allemaal zo lelijk hoeft te zijn als het is. Dat tederheid en de drang om dingen anders te doen, wel bestaansrecht heb ben. Een soort gezonde schi zofrenie die ik als kunstenaar herken: je wilt dolgraag de we reld veranderen, maar weet dat je kunst dat niet vermag. Toch blijf je het proberen." Lemaire: „Het gaat om een emotionele kracht, vandaar slechts drie spelers, want pure emotie op toneel kun je moei lijk met vijftig mensen in een musicalsetting doen. 'Brei Blues': Stadsschouwburg Utrecht, donderdag 1 januari (première) t/m zaterdag 3 ja nuari; Leidse Schouwburg, donderdag 15 januari. 'Hallo Hierheen!in Theater Instituut Nederland Wat blijft er van een voorstelling hangen? Wat weten wij nog van het vooroorlogse theater? Het museum van het Theater Instituut Nederland in Amsterdam slaagt erin de sfeer op te roepen van theater dat meer dan een eeuw geleden te zien is geweest. De tentoonstelling 'Hallo Hierheen' brengt de bezoeker terug in de tijd, terug naar 1839 als in de Amsterdam Nes de Salon des Variétés wordt geopend, het eerste theater voor het grote Neder landse publiek. van de eerste Sonate en ook in de andere drie was er sprake van stilstand, achteruitgang dus. Nu deed de klankkleur van Hellwegs fortepiano daar geen goed aan. Dit instrument neig de qua klank veel meer naar het clavecimbel dan naar de piano, met dit gemis dat er niets meer sprankelde of tintelde. Het ge luid was dof, en in de snelle de len, die ook niet altijd even goed spoorden met de viool, kreeg de klank zelfs iets troebels en amorfs. Het Largo van de 4e Sonate in c (dat ook de toegift werd) ver tolkte Lubotsky zeer introvert en stemmingsvol, alsof hij iets te gedenken had. Het deed den ken aan het 'Erbarme dich' uit de Matthaus. Zijn interpretatie was stijlvol, op zekere hoogte indrukwekkend, maai" ook hier leidde de verstilling tot verstar ring. In het langzame begin van Sonate nr 5 in f liet de pianofor te voor het eerst zijn klankkwa liteit horen. Hier ging het in strument zingen, werd de kleur intenser. Dit hele concert ge tuigde van sympathieke toewij ding en vakmanschap, maar wees ons geen richting. amsterdam hans visser Het begin van een eeuw vol nieuwe ontwikkelingen, die ein digt in 1939, het begin van de Tweede Wereldoorlog. De 'iT', de toonaangevende Amsterdamse discotheek is ge vestigd in wat ooit net zo'n sa lon was, een theatertje waal mensen konden drinken en kij ken naar veaudeville of melo drama, korte toneelstukjes met zang en dans of verhalen waarin de ene ramp volgt op de andere: de soap van medio negentiende eeuw. In 1839 reed in Neder land voor het eerst een trein. Een nieuwe tijd brak aan, ver anderingen in de maatschappij waren op til. Theater was niet meer alleen voor de maatschap pelijke bovenlaag. Steden groei den, Nederland industrialiseer de. En daarmee veranderde de stijl van leven en werken. Het werd een behoefte om eens even uit de dagelijkse sleur te zijn. Salons En zo ontstonden in navolging van Parijs ook in Amsterdam heel wat salons, kleine theaters waar het publiek voor drie kwartjes een voorstelling krijgt en een consumptie. De auteur Klikspaan beschreef destijds wie daar kwamen: „De kantoorjon gen, de stuurman, de winkelier, de dienstmaagd, de boerin, de koopman in het klein, de beun haas, het renteniertje, in een woord al die standen die beho ren tot het merg der burgerij en niet reiken tot aan de grote we reld." Om het publiek de illusie te geven even in die salon te zijn is hiervan een stukje gereconstru eerd. Tussen het publiek van die dagen kan er 'front loge' worden gekeken naar het be faamde melodrama 'De twee wezen', de opname van een te levisieregistratie uit 1962 voor de VARA onder regie van Willy van Hemert. Na 1870 komt in Nederland het circus tot bloei. Oscar Carré laat zelfs een circustheater bou wen dat nog altijd het belang rijkste theater is voor grote pu- blieksproducties. Circus is in die jaren chique. Zowel de gewone man als de adel staat ervoor in de rij. Carré heeft zelfs nauwe banden met vorstenhuizen, die zich sterk aangesproken voelen door de paardennummers. Ko ning Willem III verleende zijn circus het predikaat koninklijk. Variété Intussen komt het variété tot ontwikkeling en als Oscar Carré na een reeks tegenslagen stopt wordt zijn theater het podium voor de beste Amerikaans/Engelse program ma's met acrobaten, gooche laars, jongleurs, zangers en an dere variété-nummers. De kwa liteit is maatgevend voor Euro pa. Dit genre, voortgekomen uit het Franse café-chantant, waar de omzet aan consumpties op de eerste plaats kwam, tekent de periode na 1895. De komiek staat in die voorstellingen cen traal. Filmpjes met schokkerige beelden tonen in weer een an der theatertje Miss Valdo en haar gedresseerde honden en een man die met een tafel in zijn mond de komende weken zo terecht kan in Carré. De operette is al uit Parijs overgewaaid als hier in 1889 de revue ontstaat, een toneelstuk met liedjes, dansjes en losse ko mische schetsen. En niet zelden vol kritiek op de autoriteiten, zoals blijkt uit het laatste deel van de expositie. Daar blijkt ook dat spectaculaire effecten in musicals niet iets van deze tijd zijn. Net als in 'Joe' maakte het duo Louisette en Chrétienni in 1910 al gebruik van film. En.... met internationaal succes. Revue Rond 1920 heeft de revue zijn vorm gevonden. In de jaren dertig, op het diepst van de cri sis, kent Nederland diverse gro te gezelschappen die schitte rende shows geven. De decor ontwerpen van Joop Geesink zijn internationaal maatgevend fen grote schilders als Jan Sluy- ters laten zich inspireren door de 'bonte pracht en veren dracht'. Mede dankzij de clown Buziau bereikten de revues van de familie Bouwmeester in het genre de top. Nederland kent dan talloze sterren als Mimi Boesnach, Fien de la Mar, Bob Scholte, Louis Davids en Lou Bandy. In 1937 mogen, wegens ziekte van Louis Davids, Willy Walden en Piet Muyselaar als het duo Snip en Snap een gat vullen in het AVRO radioprogramma de 'Bonte Dinsdagavondtrein'. Het succes is zo groot dat René Sleeswijk besluit een revue rond die twee te bouwen. In 1977 ge ven ze hun laatste voorstelling. Hun jurken zijn terug te vinden op de tentoonstelling, inclusief het oude versleten bontje dat tijdens talloze hilarishe mo menten om de hals van Walden hing. Om stil van te worden. 'Hallo Hierheen!'. Theater In stituut Nederland, Heren gracht 168, Amsterdam, t/m 15 maart 1999. Di. t/m vr. 11.00- 17.00 uiv; za. en zo. 13.00- 17.00 uur. 31 dec. 11.00-16.00 uur, 1 januari gesloten. Bij de tentoonstelling verschenen een brochure 'Hallo Hierheen!' (f. 10,-) en cd's met opnamen van Fien de la Mar en Bob Scholte. toneel recensie susanne lammers Voorstelling: Trijntje Cornelis van Constantijn Huygens door Het Toneel Speelt Regie Hans Croiset. Spel: Alice Reys, Pim Lambeau, Jules Croiset e.a. Gezien: 27/12, Leidse Schouwburg, Leiden. Niet geschikt voor opvoering. Dat was Con stantijn Huygens' eigen oordeel over zijn klucht Trijntje Cornelis. Hij beschouwde het als tijdspassering voor hemzelf en zijn vrienden en als hij het stuk uitgeeft, veront schuldigt hij zich voor deze 'vodderij'. Trijntje Cornelis is inderdaad niet de makkelijkst speelbare klucht uit de zeven tiende eeuw. Het geestige schuilt vooral in de taal, in de botsing tussen Hollands en Brabants, tussen Antwerps en Zaans. In 1653, na de Vrede van Munster, is het ieder een duidelijk, dat de Noordelijke en de Zui delijke Nederlanden nooit meer één zullen worden. Huygens laat dat zien en horen aan de hand van de onoverbrugbare ver schillen en het onbegrip tussen de katholie ke Zuiderlingen en de protestantse Noor derlingen. En daarbij schuwt hij de cliché's en de vooroordelen bepaald niet. Een in Antwerpen aangemeerde Holland se schippersvrouw valt - door haar nieuws gierigheid naar het roomse geloof - in han den van een uitgekookt hoertje en haar vrij er en wordt door hen dronken gevoerd en letterlijk uitgekleed, uitgeschud en belazerd. Nadat ze haar schip heeft teruggevonden, helpt de schippersknecht haar wraak te ne men en zo komt alles toch nog een beetje goed. Het is een lastig kreng, Trijntje Corne lis, en Het Toneel Speelt weet er zich ook geen raad mee. De verwarring door de taal problemen tussen de personages onderling zijn beslist kleiner dan die tussen spelers en publiek. <De verwijzingen, die voor de ze- ventiende-eeuwer direct duidelijk waren, sturen de moderne kijker het bos in. Van de regisseur is geen hulp te verwachten, hij heeft bewust afgezien van een handreiking, want zijn belangrijkste doel is laten zien dat de sjieke Huygens een 'gepeperde klucht' schreef, scabreus en plat. De ingrepen die hij zich veroorlooft zijn, wat dat aangaat, groot. Zo groot dat de begrijpelijkheid van het verhaaltje en vooral de ontloioping er onder lijden. De wraak van Trijntje en haar knecht Kees wordt omgegooid: we krijgen nóg een erotische scène en een processie te zien met de oplichter (Jules Croiset) als een doornenkrans- en kruisdragende Jezus. Over zulke ingrepen val je niet als ze ge compenseerd worden. Maar de personages willen maar geen mensen worden. In het programmaboekje schuift Michael Zeeman dit gebrek Huygens in de schoenen door te wijzen op zijn 'patroniserende houding' je gens 'het volk' maar dat is volkomen onte recht. Het is Het Toneel Speelt dat geen en kele sympathie voor de personages op kan brengen en het publiek mijlenver op af stand houdt. Alleen Pim Lambeau raakt een snaar met haar vertolking van de Antwerpse snol wier glorie volledig vergaan is. Alice Reys, die Trijntje Cornelis speelt, weet niet of ze nu wereldwijs of naïef moet doen en de rest houdt zich met alle macht vast aan het karikatuur. Arme Huygens. Hij had het nog zo gezegd. Na een blik in de boeken heeft Andrew Lloyd-Webber beslo ten dat de tijd van extravagan te feesten voorbij is. De be roemde musicalcomponist wil geen feesten meer zoals die traditioneel werden gehouden rond premières van theater stukken en musicals. Lord Lloyd-Webber heeft zelfs een speciale 'geen fees ten-clausule' laten opnemen in de contracten waarmee hij aandelen aanbiedt in zijn vol gende musical 'Whistle Down the Wind'. Hij wil zijn 'angels', amateur-investeerders, verze keren dat geen cent van de 6,5 miljoen gulden grote begro ting over de balk wordt gesme- Michael White, de impresa rio die de Broadway-hit 'A Chorus Line' importeerde in Londen, begon met de super feesten in de theaterwijk West End. -Lloyd-Webber bleef niet achter en ontving bij de ope ning van 'Sunset Boulevard' in 1993 2000 gasten. Het meest legendarisch zijn de feesten van Cameron Mackintosh, die rustig een miljoen gulden besteedt aan een leuke avond met honder den vrienden, collega's en aanhang. In 1992 liet hij, bij de première van 'Carousel', op het exclusieve Bedford Square in Londen een Amerikaanse kermis opzetten. Na financiële moeilijkheden van zijn bedrijf, liet Lloyd-Webber dit jaar zijn overtoliige wijn verkopen voor negen mijoen gulden. ■i*~ hcixtcr /Cv/.'/T// CTfts v h Mimi Boesnach in De Bouwmeester Revue 'Nou nog mooier', hier op de omslag van 'Het Weekblad Cinema Theater' uit 1927. foto pr/

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 21