Continu op jacht naar de ideale vrouwelijke vorm Cultuur Kunst MAANDAG 29 DECEMBER 1997 Overzichtsexpositie couturier Azzedine Alaïa in het Groninger Museum Azzedine Alaïa werkt voor sterren als Tina Turner, Madonna en Naomi Campbell en had zelf ook schatrijk en wereldberoemd kunnen zijn. Rijk is Alaïa echter niet. En beroemd is de klei ne Parijse couturier van Tunesische herkomst alleen binnen de modewereld, die hij overigens aan zijn laars lapt. Alaïa is een vrije, onafhankelijke geest", zegt Alaïa's rechterhand Maximiliano Modesti, die in het Groninger Museum betrokken was bij het inrichten van de grootste overzichtstentoon stelling van Alaïa's werk ooit. „Hij doet alleen wat hij wil en wanneer hij het wil." Niet minder dan 150 creaties van Azzedin Alaïa hangen tot en met 8 maart in het Groninger Museum. Een wereldprimeur, ook voor de meester zelf: hij weigert namelijk nog langer mee te draaien in het Parijse modecircus. foto jan zeeman/cpd Eén van de 'grand dresses' uit vele meters kostbare stof gesneden chique avondjaponnen waarmee Alaïa na zijn stretchperiode nieuwe roem vergaarde. foto jan zeeman/gpd om op hakken van 10 centimeter te lo pen. Vervolgens heeft Alaïa haar e'en lede ren korset aangemeten, met mousseline, wat het effect geeft van een continue lan ge lijn. Hetgeen bij elkaar de indruk maakte dat ze veel langer was dan ze in feite is." „Het leder modelleert hij direct op het lichaam, op de huid, voordat hij het be gint te snijden. Dat is een speciale tech niek, dat is heel indrukwekkend om hem daarmee aan het werk te zien. Alsof je een beeldhouwer aan het werk ziet. Kijk, een vrouw kan die kleine fysieke defecten, die liever niet gezien mogen worden, ver stoppen, maar je kan die ook corrigeren. Dat is wat Alaïa doet. Daar is hij heel goed in, en daarom zijn zijn cliëntes ook zo dol op hem: hij ziet altijd ogenblikkelijk wat er gecorrigeerd kan worden. Jean Paul Goude (fotograaf, van wie ook werk op de tentoonstelling te zien is, red.) sprak een waar woord toen hij Alaïa de grootste pro- tégiste (beschermer, behoeder, begunsti ger) ter wereld noemde: van een onvol maakt lichaam maakt hij een perfect li chaam. Hij houdt van vrouwen, het vrou welijk lichaam inspireert hem, en dat zie je terug in zijn werk. En daarom blijven zijn cliëntes ook terugkomen: ze willen hun Alaïa." Minimum Het feit dat Alaïa nooit iets afwerkt op een dummy, maar na een ruwe schets op pa pier direct overgaat tot het modelleren op het lichaam, draagt volgens Modesti al leen maar bij aan dë draagbaarheid van zijn kleding. „Zo kregen we een jaar gele den van een Japanse cliënte een bestel ling voor een tailleur, maar ze kon maar twee keer overkomen om te passen. En mister Alaïa heeft tenminste vier keer passen nodig. Minimum. Dus die arme cliënte heeft haar pakje nog altijd niet, want ze moet nog steeds terugkomen om te passen. Pas dan zal hij het afmaken. Dan kan ze hoog springen en dan kan ze laag springen, of het dubbele willen beta len ze krijgt het niet. Alaïa is een onaf hankelijke, vrije geest: als iets niet hele maal perfect is, dan wordt er niets afgele verd." „Soms word ik er gek van. Maar zo is hij, hij doet het niet voor het geld. Dat is tegelijk zijn zwakte en zijn kracht. Geld interesseert hem niet. Hij had schatrijk kunnen zijn, hij is verschillende malen door grote modehuizen gevraagd om hun couturecollecties te maken, maar hij heeft altijd geweigerd. Want zijn vrijheid heeft voor hem veel meer waarde dan welke fa belachtige sommen geld dein ook." „Kijk, mode is vooral business. En in die wereld zijn er maar een paar namen te noemen van ontwerpers wier hoofd doel niet het grote geld is, want als ze dat hadden gewild, dan was dat helemaal niet moeilijk geweest. Ik denk dan in het bij zonder aan Alaïa, Yohji Yamamoto en Rei Kawakubo. Zij hebben alledrie hun eigen research en hun eigen universum. Azze dine Alaïa is niet wereldberoemd als Cal vin Klein of Giorgio Armani. Maar één ding is zeker: over honderd jaar zal de naam van Alaïa nog steeds worden ge noemd. Ik denk niet dat de naam van Ar mani dan nog gehoord zal worden, Dat is het verschil." „Alaïa is een vakman. Hij ziet zichzelf niet als een kunstenaar, hoewel hij zeker die allure heeft. Maar hij wil niet over mo de spreken als over kunst. Hij is een kleer maker, in de zuiverste betekenis van het woord. Als hij kunst had willen maken, zegt hijzelf, dan was hij wel schilder of beeldhouwer geworden. Maar als je het objectief bekijkt dan is het waar, dat hij van de mode een soort van kunst maakt. Als je de manier ziet waarop hij creëert, echt creëert, dat is verbazingwekkend, zo kan alleen een echt kunstenaar het doen. Het is subliem, alors, subliem." MODE INTERVIEW MINKE MUILWUK/GPD Alaïa! Expositie mode-ontwerpen in het Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen. Te zien t/m 8 maart 1998. Geopend: dinsdag tot zondag 11-17 uur. Catalogus vanaf februan verkrijgbaar Op een goede dag, zo'n twee jaar geleden, viel het oog van Azzedine Alaïa op bor duursels van Maximiliano Modesti. „Hij zei: Die wil ik. en hij had de schaar al in zijn hand. Om ze los te knippen, ja. Zo is hij, impulsief, instinctief bijna. Ik werd aan hem voorgesteld en hij zei meteen: Kom bij mij werken. Ik had plannen om voor mezelf te beginnen, er lag een aan bod van Christian Dior om hun pret a porter-collecties te komen doen. Maar als Azzedine Alaïa dat vraagt dan zeg je geen nee. Dus zei ik ja." Modesti's verhaal is exemplarisch, zo wel voor het temperament van de kleine Tunesische couturier als voor zijn inter nationale faam als ontwerper. Sinds Alaïa zich in de jaren '80 met zijn strakgelijnde stretchontwerpen onsterfelijke roem ver wierf, is zijn positie binnen de modewe reld uitgegroeid tot een cultstatus. Met nu als laatste hoogtepunt de grootse over zichtstentoonstelling in het Groninger Museum. Daar zijn tot en met 8 maart volgend jaar niet minder dan 150 creaties te be wonderen waaronder een stagedress voor Tina Turner, een avondjurk voor Stephanie Seymour, jurken voor Naomi Campbell en Véronique Webb en drie speciaal voor deze tentoonstelling ont worpen grand dresses - die tezamen een fraai beeld opleveren van Alaïa's meester schap als ontwerper over de periode 1979- tot nu. Een wereldprimeur, ook voor Alaïa zelf, die zijn werk de laatste jaren voor zichzelf houdt: hij weigert nog langer mee te draaien in het Parijse modecircus. Sterrencultus ,,A1 dat glittertheater rondom de presen tatie van een nieuwe collectie, die hele sterrencultus rond de modellen, dat leidt volgens Alaïa af van de essentie van de mode. Hij voelt zich daar erg schuldig over, omdat juist hij de man is geweest die deze modellen tot sterren heeft ge maakt, hij is degene geweest die in de ja ren '80 van een défilé een show gemaakt heeft. En nu is het te ver gegaan. De men sen vergeten waarom we er in eerste en laatste instantie zijn: niet om theater te maken, maar om op de kleding toe te zien. De essentie van mode, dat is: kle ding maken." En kleding maken, dat doet Azzedine Alaïa volgens zijn assistent van 's och tends vroeg'tot 's avonds laat: „Hij is een gedreven man. Kleding en mode, dat is zijn hele leven." Modesti slaakt een diepe zucht. „Zelf denk ik wel eens: Het zijn maar kleren, er gebeurt nog zoveel in de wereld daarbuiten.. Maar voor Alaïa is dat Om kleine fysieke defecten te corrigeren meet Alaïa zijn klanten een direct op de huid gemodelleerd lederen korset aan: 'Daarom zijn zijn cliëntes ook zo dol op hem.' foto» jan zeeman/gpd King of cling Dat de assistent daarover zelf nog geen drie jaar geleden in volstrekte onwetendheid ver keerde, bewijst volgens Mode sti „dat we een bepaald idee over Alaïa hebben. We hebben ons een uniform beeld ge vormd van zijn werk, dat on geveer ophoudt bij de gebrei de stretchstoffen en de nauw sluitende jurken." Dat zijn de als een tweede huid aan het li chaam klevende, vaak op cru ciale plaatsen opengewerkte jurken, die de meester in de jaren '80 de bijnaam King of c/ïngbezorgden. Hetgeen een ander misver stand over Alaïa in het leven riep, namelijk dat zijn kleding alleen gedragen zou kunnen worden door zeer langet slan ke vrouwen zeg maar vrou wen met de maten van Naomi Campbell. „Dat is inderdaad een groot misverstand. Want tot zijn cliëntèle behoren ook de kleine, de minder volmaakt geproportioneerde en de dikke vrouwen. En ook hen staat Alaïa prachtig, want de kleding wordt op het lichaam ontwor pen." Nog geen drie weken gele den werd Alaïa volgens Mode sti door zijn eigen vakkundig heid in Verlegenheid gebracht door een moeder van een bruidegom er mooier uit te la ten zien dan de bruid. „En dat was een heel klein vrouwtje, 1 meter 55. Wat Alaïa dan doet? Het is altijd een kwestie van proportie, wat hij doet is een manier vinden om het li chaam te proportioneren door middel van de kleding. Oké, we hebben haar gedwongen anders. Hij bestaat in wat hij ontwerpt, hij leeft uitsluitend voor het creëren van kle ding. Ik moet eigenlijk zeggen dat hij leeft voor zijn research naar het menselijk li chaam. De manier waarop hij de stoffen snijdt, panden aan elkaar zet, alles wat hij doet dient maar één doel: hij jaagt naar het idéalféminin." „Hij heeft een zeker idee over het vrou welijk ideaal en al zijn creaties hebben dus een zeer bepaalde, nauw omlijnde richting: ze zijn bedoeld om dichter bij dat ideaal te komen. Omdat het een ide aal is, blijft hij ernaar reiken zonder het ooit te kunnen grijpen. Maar daardoor wordt hij gedreven, en elk seizoen begint hij opnieuw met zijn onderzoek, dan be gint hij bij nul en hij zoekt en hij zoekt en hij zoekt..." Garen Dat zoeken is een waar scheppingspro ces. waarin de meester volgens Modesti letterlijk begint bij nul, dat is: bij het ga ren. Kenmerkend voor Alaïa's werkwijze is zijn experimenteren met nieuwe com binaties van verschillende weefsels, wat in 1981 leidde tot de uitvinding van de stretch: de combinatie van tricot en lycra. Anders dan andere ontwerpers is Alaïa dus intensief bij het hele proces betrok ken, vanaf de eerste conceptie van het ontwerp tot en met het strijken van het kledingstuk. „Wat deze werkwijze zo anders maakt is bijvoorbeeld dat je op een ontwerper als Romeo Gigli (Modesti's vorige werkge ver, red.) een heleboel invloed kunt heb ben, je kunt ideeën aandragen en op ba sis van die ideeën creëert hij zijn collectie. Bij Alaïa gaat dat heel anders: hij geeft je de input, jij doet de research, maar dan neemt hij alles terug en recreëert hij het op zijn eigen manier. En natuurlijk heb jij er ideeën over, als je je onderzoeksresul taten bij hem inlevert, over hoe een jurk er uit zal gaan zien. Jij bent tenslotte als assistent en onderzoeker nauw bij het he le proces betrokken." „Maar" Modesti laat een bewonde rend lachje horen altijd komt er iets uit zijn handen waar jij beslist niet op ge rekend had. Alles wat hij doet. is helemaal nieuw. Ik noemde als voorbeeld Romeo Gigli, omdat ik met hem gewerkt heb en hem goed ken, en bij hem wist ik altijd hoe de nieuwe collectie eruit zou komen te zien. Het team was goed, dus... laat ik zeggen, een merk als Romeo Gigli zou het heel goed redden zonder Romeo Gigli. Bij Alaïa is dat ondenkbaar. Als Alaïa over lijdt, dan sterft met hem het merk. Nie mand kan dat overnemen. Want geen mens kan ontwerpen, nee, kleren maken als Alaïa. Daarom zie ik een groot verschil tussen Alaïa en de rest; een ontwerper ontwerpt, maar Alaïa maakt kleding. Hij is een pionier in het kleermakersvak. Bij hem maakt de kleding de stijl, niet het ontwerp. De kleren, én de vrouw die ze draagt: dat is Alaïa. Dat maakt hem zo sterk." Le flou Toen de koning van Spanje vorige maand ter gelegenheid van de opening van het Guggenheimmuseum in Bilbao het in een Alaïacreatie gehulde topmodel Stephanie Seymour complimenteerde met 'de mooiste jurk van alle wouwen van deze avond', maakte hij dan ook een verkeerde opmerking. In de termen van Alaïa had hij moeten zeggen: 'U bent de mooiste vrouw van de avond.' Want Alaïa's filoso fie is dat de vrouw de kleren maakt, en niet andersom. De japon in kwestie is ook te zien op de tentoonstelling, en is een goed voorbeeld van de Grand Dress waarop de couturier zich, na zijn jaren '80-succes met de nauwsluitende stretchontwerpen, steeds meer is gaan toeleggen: de uit vele meters kostbare stof gesneden chique avond japonnen en bruidsjurken. „Dat zijn japonnen waarin geen stretchmaterialen worden verwerkt. En dan zie je dat hij een meester is in wat wij met een technische term le flou noemen: in het draperen, in de belijning van de stof, in het laten verij len, verwazen van lijnen. Die japon van Stephanie Seymour, dat is een heel klas sieke avondjurk, en als je hem ziet dan krijg je, zoals bij alle ontwerpen van Alaïa, de sensatie van eenvoud. Maar het is nooit simpel. Hij ziet er zo eenvoudig uit omdat de technische uitvoering tot in de details perfect is." „Nu wist ik dat allemaal ook niet toen ik pas bij hem kwam werken. Ik dacht ook dat Alaïa de stretch was, de strakke jurk. En toen realiseerde ik me op eens: Mijn god, we weten nog niet de helft, we zijn onbekend met een groot deel van zijn werk. Dat is zijn diepgaand onderzoek naar de drapé, de val van de stof." Azzedine Alaïa, pionier in het kleermakers vak, leeft voor zijn research naar het mense lijk lichaam. foto jan zeeman/gpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 20