Haat-liefdeverhouding met Christmas carols Verrijking in de schaduw van Bethlehem 305 kerstb ij lage De strijd van componist John Rutter Ein Kerem: een dorp vol herinneringen Als de flatgebouwen van Jeruzalems Kiryat Ha-Yovel-wijk en het oerlelijke Hadassah- ziekenhuis niet boven de bergrug zichtbaar waren, zou het uitzicht op het dorp Ein Kerem volmaakt zijn. Maar het is niettemin nog altijd meer dan de moeite waard. Wat het meest opvalt, zijn de kerktorens, die duiden op een sterke christelijke aanwezigheid. Ein Kerem mag dan niet de bekendheid genieten van Bethlehem, maar het speelt wel degelijk een rol in de aanloop tot het kerstevangelie. AD BLOEMENDAAL In de bijbel zal men de naam Ein Kerem vergeefs zoeken. De enige verwijzing naar de visitatie door Maria staat in het evangelie van Lucas. Maria krijgt in Nazareth van de aartsengel Gabriël te ho ren dat ze een zoon zal baren, die ze de naam Jezus zal geven. 'Deze zal groot zijn en Zoon des Aller- hoogsten genoemd worden'. Ga briël vertelt haar ook dat de on vruchtbaar verklaarde Elisabeth, al zes maanden een zoon ver wacht. Maria besluit onmiddellijk een bezoek te brengen aan haar nicht. Ze reist met spoed 'naar het berg land, naar een stad van Juda' schrijft Lucas. Als Elisabeth haar familielid uit Nazareth ziet, springt het kind op in haar schoot en wordt ze vervuld van de Heili ge Geest. 'En zij riep uit met lui der stem en sprak: 'Gezegend zijt gij onder de vrouwen en geze gend is de vrucht van uw schoot'.' Maria op haar beurt barst uit in een loflied, dat bekend is gewor den als het 'Magnificat'. Al in de Byzantijnse tijd stonden er in Ein Kerem kerken op de ver meende geboorteplaats van Jo hannes de Doper; in het dorp, en op de plaats van de visitatie, hoog op de berg. Men ging er namelijk van uit dat Elisabeth en haar man Zacharias in de hete zomers in een hooggelegen grot woonden. De Kerk van de Visitatie is vanuit het dorp te bereiken via een steile weg. Het gebouw, ontworpen door de Italiaanse architect Anto nio Barlucci en ingewijd in 1954, wordt beheerd door Francisca ners. Onder de kerk bevindt zich achter een gebedsruimte de grot die als buitenverblijf van Elisa beth en Zacharias zou hebben ge diend. De kerk erboven is voor zien van taferelen die de pelgri mage naar Ein Kerem uitbeelden. Er zijn ook afbeeldingen van be kende vrouwen uit de bijbel, zoals Esther, Debora en natuurlijk Ma ria. Op een muur langs het kerk plein zijn geglazuurde plaquettes aangebracht met het Magnificat in vele talen, waaronder het Ne derlands. De katholieke kerk van St.Johan- nes en het gelijknamige klooster, beneden in het dorp, dateren ge deeltelijk uit de zeventiende eeuw. Maar er zijn fundamenten gevonden uit de Byzantijnse pe riode. Zoals in de Geboortekerk in Bethlehem de plaats van Jezus' geboorte precies is weergegeven met een ster op de vloer, is hier een ronde plaquette aangebracht met de tekst: Hie Praecursor Do- mini Natus Est (De voorloper van de Heer is hier geboren). Bij de ingang herinnert een mo zaïekvloer uit de Byzantijnse tijd aan de vervolging van de christe nen. Vrede zij met de martelaren van de Heer', luidt de vertaling van de Griekse tekst. De binnen muren zijn bedekt met blauwwit te tegels en er staan beelden van Maria, Elisabeth en Zacharias. Een van de wandschilderingen toont Helena, de moeder van kei zer Constantijn, die volgens de traditie de juiste kruisigingsplaats van Jezus heeft ontdekt. In de sa cristie hangt een luguber schilde rij met het hoofd van Johannes de Doper op een zilveren dienblad. Want de voorloper van Christus is, zoals bekend, door toedoen van twee vrouwen en Herodes Antipas op een ongelukkige ma nier aan zijn eind gekomen. Halverwege de St. Johanneskerk en de Kerk van de Visitatie ligt de Mariabron, die vroeger de op de berghelling gelegen terrassen be vloeide. De traditie wil dat Maria na haar lange - ruim een week - tocht vanuit Nazareth op een ezel hier water heeft gedronken. Bo ven de bron is veel later een mos kee gebouwd. Tot hun vlucht in 1948, tijdens de eerste Israëlisch- Arabische oorlog, baden daar de moslims van Ein Kerem. De chris telijke minderheid die de kloos ters, kerken en gasthuizen van het dorp beheert, bleef achter. In de jaren vijftig deden de huizen van de gevluchte Arabische mos lims dienst als opvangcentra voor joodse immigranten. Nu wonen er kunstenaars en andere Israë liërs die zich aangetrokken voelen tot het rustieke dorpsleven. Een duur genot; de prijzen van de hui zen in Ein Kerem zijn tot astrono mische hoogten gestegen. Wie minder gefortuneerd is, kan de speciale sfeer van Ein Kerem ondergaan bij een verblijf in het gasthuis van het klooster van de Zusters van Zion. Zeer aan te ra den, ook voor buitenlandse be zoekers die op hun gemak Jeruza lem en omgeving willen verken nen en geen behoefte hebben aan de sfeer van een internationaal hotel. Het gasthuis heeft geen pluche lounge, geen disco en geen zwembad. Maar wie maalt daarom als hij in de kloostertuin, in de schaduw van een olijfboom of een dadelpalm, een boek leest, of geniet van het uitzicht over Ein Kerem en om gering? De orde van Onze Lieve Vrouwe van Zion is in de tweede helft van de vorige eeuw gesticht door Theodore en Alphonse Ratisbon- ne uit Straatsburg, van oorsprong joodse broers die zich tot het christendom hadden bekeerd. Het was een tijd waarin veel Eu ropese en Amerikaanse christe nen zich in Jeruzalem en omge ving vestigden omdat ze hoopten dat de eeuwwisseling de weder komst van Christus zou brengen. Ze wilden die ter plekke meema ken. Alphonse Ratisbonne vestigde eerst het 'Ecce Homo'-instituut aan de Via Dolorosa in de oude stad van Jeruzalem en bouwde vervolgens een kerk metk in Ein Kerem, waar hij ooi ven ligt. Zuster Donna Pui haar functie omschrijft als trice van het kloostercom| maar geen moeder-oversi technische zin', wijst opd functie die haar orde wil v tussen joden en christenei willen met de kerk er aanl neren dat de christelijke g schap een band heeft mei joodse volk; dat we als chi voortkomen uit het jodenj Hier, in ons gasthuis, raëlische en joodse bezoel ten merken dat ze extra w zijn, vooral met het oogoj geschiedenis. Op zaterdagl tend neem ik onze Israëli* weekendgasten vaak meel rondleiding over het kloo rein. Israëliërs hebben nii de gelegenheid christene moeten en met hen te spl weten bijna niets van het tendom, maar ze tonen b stelling vanuit een cultui valshoek. Daarbij komt, dat veel Isr bezoekers oorspronkelijk ropa komen en Ein Kerel iets Europees, misschien de vele kerken. Het doetl ken aan een vroege perio hun leven. Israëliërs level zo'n grote druk dat ze on graag hier komen en het j groene hek achter zich sl anderhalve dag lang v dagmiddag tot zaterdaga rust te hebben." De uit Canada afkomstig Donna ligt niet wakker vi kwestie of Maria inderda Kerem haar nicht Elisabe bezocht. „Het is een heel heel goede traditie, die ot hier verrijkt. Is het niet bi te wonen in het dorp wal nes de Doper is geboren" jBe< jktl Kerstmis, de tijd van de 'carols'. Specifieke koormuziek, op de programma's van vele adventsconcerten. In dit repertoire staat de Engelse componist John Rutter aan de top. Zijn met hulst, maretak, kerstballen en sneeuw behangen kerstliederen zijn wereldwijd geliefd. Een waardering die tot tevredenheid zou kunnen stemmen, maar dat is bij Rutter niet helemaal het geval. De erkenning van zijn Christmas' carols verdrong de waarde van ander belangrijk werk dat hij schreef en dat betreurt hij. „Maar ik begin me er steeds minder tegen te verzetten." WILFRED SIMONS ^^ohn Rutter (53) is een grote man met een levendig gelaat, wild grijs haar en een verslaving aan Italiaanse koffie. Hij tapt de kop jes uit zijn hypermodem espres so-apparaat, dat detoneert met de verweerde balken in zijn middel eeuwse keuken. Mooie keuken, prachtig huis. „Een vakwerkhuis", zegt Rutter. „Gemaakt van klei en stro. In de winter stoken we ons gek. De warmte vliégt door de muren. Maar ik kan ermee leven. Tja, een rijftiende-eeuws boeren huis heeft nou eenmaal z'n onge makken." Het huis, wit geverfd, staat pal aan de hoofdstraat in Duxford, een gehuchtje even ten zuiden van Cambridge. Een lomig beekje stroomt door het dorpje in de richting van de Cam, het riviertje waaraan Cambridge zijn naam ontleent. In de omgeving rollen de weilanden en de eikenbossen naar de einder. Vossen en fazan ten spelen verstoppertje in de ha gen. Dit is 'De tuin van Engeland', ruig en lieflijk tegelijk. „Ik heb me lang verzet tegen dat label van 'kerstmuziek-compo- nist', maar daar begin ik van terug te komen. plaats kreeg als serieus nist. 'Typisch Engels werk de niet-Engelsen. Ze i daarbij onder meer naa wenoude Anglicaanse z tie die in Rutters coi doorklinkt. Rutter twijfelt. Hij is er van bewust specifiek Eng ziek te maken. „Ik denk tenlanders dat Engelse beter horen dan ik. Zei me nogal beïnvloed doo kaanse componisten als Bernstein en Aaron Copl ziek die swingt en pakt e naai is, maar toch ook e schril en schrijnend soi ik wil best aannemen dal tenlander er Benjamin Frederick Delius en Ral| han Williams in hoort kl ben erg vertrouwd met ziek. Ik kan mijn eiger niet analyseren. Misschii wel zó Engels, dat ik dai ke karakter niet meer wa< Hoewel de critici hem stiger gezind zijn dan twintig jaar geleden, blij troverses Rutters muzie gen. Velen denken dat ken voor kerkdiensten zijn. „Dat is niet per defi zegt Rutter. „Ik ontken n meeste van mijn compo geestelijk karakter heb kunnen ook wel onder van een liturgie, maar zi mair bedoeld voor de zaal." Rutter wijst op c< ten als Verdi en Fauré, t emmissen schreven die zijn voor uitvoering in de j] zaal. Bij die traditie wil sluiten. Rutter is primair een k ponist, maar niet uit ov* „De markt voor koormuz eenmaal groot. Vooral in nigde Staten! Ontzettend ren daar bestellen nieuw re. Zij vragen bijna altijdi telijke muziek. Blijkbaar! dat toch het liefst. Dus i aan die vraag." Hij kijk schuldigend. „Begrijp mi zou graag een opera schi een orgelconcert, dat lijk leuk, want daarvan zijn veel. Maar wie geeft me een opdracht? Er moet ook brood op de plank ko John Rutter „Ik ontken niet dat mijn meeste composities een geestelijk karakter hebben. Ze kunnen dus onderdeel zijn van een liturgie, maar zij zijn primair bedoeld voor de concert zaal-" FOTO'S FINDLAY KEMBER Een omgeving, die een compo nist kan inspireren, zeker - ook al ligt er geen sneeuw - tot het schrijven van Christmas carols. Als het daarover gaat, zucht John Rutter lichq'es. Daar heb je het weer... Christmas carols... Hij werd er beroemd door, dat wel. Maar er staat zoveel meer op zijn naam. Zoals een requiem en een magnificat. John Rutter: „Ik heb me lang verzet tegen dat label van 'kerst- muziek-componist', maar daar begin ik van terug te komen. Waarom? Omdat ik de laatste ja ren erg bezorgd ben geworden over de toekomst van de klassieke muziek. Nog maar heel weinig mensen, althans in Engeland, hebben er belangstelling voor. Het is alle hens aan dek. We moe ten nieuwe liefhebbers werven voor de eenentwintigste eeuw. Christmas carols kunnen daar bij helpen. Veel mensen horen alleen klassieke (koor-)muziek tijdens een advents- of kerstconcert. Laat de carols dan een uitnodiging zijn, een soort boodschappers van die muziek. Die taak kunnen zij vervullen doordat carols met één been in de volkscultuur staan. Het is een kleine kunstvorm die terug gaat tot in de middeleeuwen. Het is tegelijk volks- en kunstmuziek." De meeste van Rutters carols zijn behangen met hulst, maretak, kerstballen en sneeuw. 'Een kin- deke is ons geboren, halleluja' - blijdschap en uitbundigheid staan voorop. Maar toch niet in alle ge vallen, werpt Rutter tegen. „Ik heb er ongevèer vijftig gemaakt. Daar zitten ook hele bedachtza me, stille en meditatieve carols bij. hoor." Piet heeft even geduurd - en waarom is een raadsel - voor het kerstwerk van Rutter dat wereld wijd hoog scoorde, doordrong tot Nederland. Maar: die erkenning is er nu. Steeds meer koren zijn tij dens de adventsconcerten één van zijn carols op het programma gaan zetten. Er wordt graag geput uit zijn repertoire omdat Rutter er blijk van geeft de mogelijkheden en beperkingen van amateurs te kennen en te kunnen benutten. Bovendien weet geen hedendaag se componist de feestelijke, ver wachtingsvolle kerstsfeer zo goed te vangen als Rutter. Dat maakt zijn carols bij uitstek geschikt voor adventsconcerten, waarin het immers niet alleen om de vo cale prestaties gaat, maar ook om de 'komt allen tesamen'-sfeer die bij de kersttijd hoort. Koorleden die zijn stijl willen karakteriseren, grijpen naar woor den als 'zwijmelmuziek' en 'film muziek'. Vaak op het randje van sentiment, maar heerlijk om te zingen. Ruim tien jaar, van 1968 tot 1979, was Rutter dirigent van het chapel choir van Clare College, één van de twintig colleges van de befaamde universiteit van Cam bridge. Daar vond hij, als musicus en als componist, zijn structuur. Na zijn afscheid van Clare College vormde hij in 1981 de Cambridge Singers, een koor waarmee hij in zo'n tien jaar tijd meer dan dertig cd's opnam. Het inmiddels ont bonden koor zong niet alleen Rut ters composities, maar ook veel andere koormuziek, waaronder het beroemde Requiem van Fau ré. Hoeveel succes John Rutter in die periode ook had, de muziek critici accepteerden hem niet. Hij werd verguisd omdat hij niet mee wilde doen met de mode. Die schreef electronische muziek voor in de stijl van Karlheinz Stockhau- sen en de Darmstadter Schule. Rutter wilde en kon geen muziek schrijven 'die tegen de menselijke stem ingaat'. Het duurde tot het midden van de jaren '80 voor de stemming bij de muziekcritici omsloeg en John Rutter zijn De Kerk van de Visitatie in Ein Kerem. FOTO GPD AD BLOEMENDAAL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 30