Heilige Geest bruggenbouwer in religieuze dialoog Kerk Samenleving Het heidense kerstfeest Moslims pleiten voor bovenreligieus platform Sneeuwballcj naar het Christuskind 'Never a dull moment' in Leidse Schouwburg Tolken op Europese Toren van Babel DINSDAG 23 DECEMBER 1997 REDACTIE DICK VAN DER PLAS, 071. Israël steekt 170 miljoen kaarsjes aan Jeruzalem» Israël steekt deze week 170 miljoen kaarsen aan. Dat is het gevolg van het min of meer samenvallen van het joodse inwijdingsfeest Chanoeka (24-31 december) en het christelijke kerstfeest (25 en 26 december). Het kaarsenverbruik valt in Israël 20 procent hoger uit dan vorig jaar. Volgens de kaarsenindustrie is dit ook het gevolg van de immigratie van 200.000 mensen uit Rusland, die gewend zijn Kerstmis te vieren. Het achtdaagse feest van het licht Chanoeka begint vanavond als president Ezer YVeizman en premier Netanjahu in de residentie van de presi dent het eerste Chanoeka-licht aansteken. Dat is tevens het be gin van de viering van het 50-jarig bestaan van de staat Israël, die in 1948 door David Ben Goerion werd gesticht. Een Palestijn ver siert in Bethlehem een kerstboom op het plein waar de Geboortekerk staat. foto ep a 'Gewijde' kerstviering in Bethlehem Jeruzalem» De kerstviering in Bethlehem, de geboorteplaats van Jezus, zal dit jaar een religieus karakter hebben. De Palestijnse autoriteiten zullen er alles aan doen om te voorkomen dat uitin gen van Palestijns nationalisme, zoals in de afgelopen jaren, de overhand krijgen. Deze toezegging deed de patriarch van Jeruza lem, Michel Sabbah, gisteren bij de presentatie van zijn kerst boodschap. Hat Palestijns bestuur heeft volgens hem ingezien dat de afgelopen jaren de kerstviering geen christelijk karakter had. Israël had vlak voor Kerstmis 1995 het bestuur over Bethle hem aan de Palestijnen overgedragen. In zijn boodschap deed Sabbah een beroep op de Israëlische regering te streven naar een vrede die is gebaseerd op gerechtigheid en op het vermogen van elk volk om zelf zijn eigen weg te kiezen. Vaticaanstad Paus Johannes Paulus II luistert naar de kerst boodschappen tijdens de jaarlijkse audiëntie voor kardinalen en andere vertegenwoordigers bij de Heilige Stoel. foto ap groningen anp De Heilige Geest die ook in an dere godsdiensten werkzaam is, kan als bruggenbouwer funge ren in de dialoog met mensen in andere culturen. Daarbij hoeft de centrale rol van Jezus Christus niet te worden gerelati veerd. Dit stelt de hervormde theo loog J.M. van 't Kruis (45) vast in het proefschrift waarop hij op 15 januari aan de Rijksuniversi teit Groningen promoveert. Hij is namens de Samen op Weg kerken werkzaam als functiona ris van de comissie Contact Mo lukse en Nederlandse Kerken. Eerder was hij docent aan de theologische academie op Mid- den-Sulawesi, Indonesië. Zowel in Indonesië als in zijn huidige werk kwam Van 't Kruis andere verwoordingen van het christelijk geloof tegen dan de in het Westen gebruikelijke. Molukkers, die grote waarde hechten aan de rol van de voor ouders, zien Jezus als 'De Goede Voorouder'. Binnen de christe lijke theologie is nog steeds wei nig ruimte voor niet-westerse benaderingen. Bovendien hebben christelij ke theologen grote problemen in het debat met andere gods diensten. De belijdenis dat Je zus Christus de kern van het christelijk geloof is, vormt dan een struikelblok. De andere me thode is de benadering dat alle geloven in wezen hetzelfde zijn. Jezus, Mohammed en Boeddha zijn in die visie met elkaar in wisselbaar. Van 't Kruis kiest een andere weg. Hij sluit aan bij het trinita- rische denken (God als Vader, Zoon en Heilige Geest) van cal vinistische theologen als AA. van Ruler en J. Moltmann en de 4e-eeuwse Griekse theologen die bekend staan als de Cap- padociërs. Zij benadrukken de eigenheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De Geest van God manifes teert zich volgens de promoven dus overal op aarde, dus ook in andere godsdiensten. Daarom is het noodzakelijk de dialoog aan te gaan met mensen in an dere culturen. De zoektocht naar de waarheid is de zoek tocht naar de ander, aldus Van 't Kruis. De titel van het proefschrift luidt: De geest als missionaire beweging. Een onderzoek naar de toereikendheid van gerefor meerde theologie in de huidige missiologische discussie. Pro- motores zijn de hoogleraren dr. LA. Hoedemaker en dr. A. van de Beek. Er zijn theologen die met dédain praten over de mensen die alleen met kerst naar de kerk komen. Die zich afzetten tegen de sfeer van commercie waarin het feest rond de geboorte van Christus verzeild is geraakt. En die vinden dat de kerst in weinig meer verschilt van de heidense lichtfeesten die van oudsher in deze tijd van het jaar werden gehouden. Hoe denken godgeleerden uit deze regio over de huidige betekenis van kerst, welke boodschap brengen zij vanaf de kansel en hoe brengen zij zelf de feestdagen door? utrecht anp Ramadan die op 29 december begint. Het bijna samenvallen van deze feesten symboliseert het multireligieuze karakter van de Nederlandse samenleving. Het geloof is volgens de NIR een bron van waarden die aan het maatschappelijk welzijn kunnen bijdragen. De initiatie ven voor een dialoog tussen de geloofsgemeenschappen in Ne derland hebben volgens de raad nog geen structurele basis ge kregen. Daarom pleit de NIR voor een platform dat geba seerd is op wederzijds respect en dat uitgaat van religieus ge- inspireerde normen en waar den. De Nederlandse Islamitische Raad (NIR) pleit voor een bo venreligieus platform voor maatschappelijke vraagstukken. Dit platform van joden, christe nen en moslims moet gericht zijn op het bevorderen van het maatschappelijk welzijn, sociale rechtvaardigheid en cohesie in de samenleving. De NIR die in juni als derde islamitische koepelorganisatie werd opgericht, zegt dit in een verklaring naar aanleiding van het joodse Chanoekafeest (24 - 31 december), het christelijke kerstfeest (25 en 26 december) en de islamitische vastenmaand éOp kerstmorgen preek ik over de volkstelling. Dat mensen geen num mers zijn maar namen hebben, personen zijn. Het voert terug op het kerstverhaal waarin keizer Augustus zijn volk wilde tellen om zijn hele rijk in een kadaster onder te brengen. Natuurlijk om meer belasting te kunnen heffen. Maar op kerstmorgen krijgt de gemeente geen belastingaan slag maar een geboortekaartje van de keizer. Kerst is één van de hoogte punten van het kerkelijk jaar voor mij. Pasen is echter nog belangrijker omdat dat gaat over de overwinning op de dood. Het gaat niet om het kroelen met dat kind in de kribbe. De kerk heeft de ge boortedatum van Jezus ook pas een paar eeuwen later op 25 december gezet, de datum van het heidense midwinter feest. De eerste eeuwen van het christendom vierde geen chris ten kerst. De mensen die ik alleen met de kerstnachtdienst in de kerk zie, heet ik geweldig hartelijk welkom. Ik heb er zo'n hekel aan om die mensen een stand je te geven. Mijn vrouw en ik gaan in mooie kleren aan de deur van de kerk staan, als gastheer en -vrouw. Ik heb ge merkt dar er toch mensen zijn die later in het jaar ook terug komen, vooral jongeren die Wie alleen met kerst naar de kerk gaat wordt door dominee PJ. van Midden (1949) 'een geweldig hartelijk welkom' geheten. „Ik heb er een hekel aan om mensen een standje te geven." Van Midden is predikant van de Gereformeerde Kerk in Lisse. m mensen nadenken en soms concluderen ze dan dat ze in de kerk moeten zijn. Ik betreur het dat kerst voor sommige mensen puur en al leen commercie is. Zelf eet ik ook lekker en heb ik een kerst boom. Maar als het alleen maar dat is, daar schud ik mijn hoofd om. Het is gebak ken lucht, je viert immers niets. Het is alleen maar kerstsfeer maar niemand kan uitleggen wat daar nu eigen lijk mee wordt bedoeld. Alleen dat het te maken heeft met een vrolijke kerstman en glühwein. Ik was laatst bij de verslaafdenopvang en ik hoorde iemand vertellen: 'mijn vader misbruikte me, maar met kerst kreeg ik toch een cadeautje.' En de ander: 'mijn ouders vochten elke dag met elkaar, maar met kerst hielden ze zich in. Alleen kre gen we dan op derde kerstdag de extra volle laag.' Dat be wijst wel dat veel mensen niet meer weten waar kerst om gaat. Daarom probeer ik nog steeds mensen naar de kerk te krijgen, dat heeft tenminste inhoud. Ik probeer ze het ge voel te geven dat ze belangrijk zijn. In de kerstnacht en op kerst morgen ga ik voor. Daarna heb ik veel vrienden en ken nissen uitgenodigd en ieder een neemt iets -te eten mee. Dan gaan we heel lang eten geen vervelende associaties meer hebben met ge- en praten. Op tweede kerstdag ga ik naar mijn archieffoto dick hogewoning dwongen kerkgang. Kerst is een belangrijke op- moeder en schoonmoeder, die beiden weduwe stap voor hen om er bij te gaan horen. Ieder ge- zijn. Op eerste kerstdag nodig ik ook iedereen uit zin krijgt een cadeautje, niet om ze te lijmen, van wie ik weet dat die alleen is en dat vreselijk maar om te laten blijken dat ze echt welkom vindt, om met ons kerst te vieren. Bijna zijn.sEn om de herinnering aan de kerstnacht- elk jaar zijn er wel wat onbekenden of dienst levend te houden, zodat ze misschien toch vage kennissen bij. Mijn kinderen zijn nog terug komen. Natuurlijk helpt het dat het dat gewend, die weten dat onze deur al- om vier uur 's middags al donker is, dan gaan tijd open staat. madison epd Met een beroep op de wettelijke scheiding tussen en staat proberen atheïst) ia de Verenigde Staten elk ja plaatsing van kerststallei bij openbare plaatsen verhind ne Meestal doen ze dat voc rechtbank, maar soms late zich verleiden tot het j van sneeuwballen naar kribben. Houten figuren van Maria en het kindeke Jezia volgens de Amerikaanse voor burgerrechten een van bevoordelen van het telijk geloof. Dat is in strijd de grondwet die het begii gen van religies verbiedt. In Jersey City in de staat Jersey moest burgemeestei Schundler afzien van zijn nemen kerstfiguren voo stadhuis te laten plaatse bond voor burgerrechten een proces daarover gewon hoewel de burgemeestei mening is dat dit neerkonr j discriminatie van de christi De uitspraken in derg zaken variëren onderling, er is wel een rode draad, sen van uitsluitend christi symbolen is uit den boze. den er rendieren, dwe sneeuwpoppen of een Claus naast het Christu geplaatst, dan is er zwaar. De stichting voor vrijwa\ van religie in de stad Mai] in de staat Wisconsin eiste de rechtbank gelijkberecht De rechtbank stemde daafai in. Naast de kerstboom parlementsgebouw staat n groot bord met de tekst bestaat niet, de duivel evei er zijn geen engelen, er is hemel en geen hel. BEROEPINGSWEn no NEDERLANDE HERVORMDE n. KERK Aangenomen: naar Ermelo k Nieuwe kerk noord): F. van Roest te Kampen; naar Sli W.P.J. Janssen te Almelo (5 Bedankt: voor Schoonhovei Aangeenbrugte Barneveld;J Genemuiden: H. Harkemaf'11 Onstwedde. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Zwijndrecht-Q Lindt: drs. L. Donkersloottip derkerk ijl u tdeLeidsch Dagblad - ANNO 1897 Donderdag 23 December OFFICIËELE KENNISGEVING Burgemeester en Wethouders van Leiden, herinneren bij deze de ingezetenen aan de bepa lingvan art. 20a der verordening van den lsten April 1897 (Gomblad No. 6) op de Straatpolitie, luidende als volgt: ,,De hoofdbewoner van een bewoond, de gebruiker, eigenaar, vruchtf ebruiker of beheerder van een onbewoond perceel is verplicht bij gladheid de open stoepen en de straat langs dat perceel met een voldoende hoeveelheid zand, asch of turfmolm te bestrooien of te doen bestrooien en wel voor zooveel de straat betreft, ter breedte van ten minste 1 M. gemeten uit de rooilijn der stoepen, of, waar deze ontbreken, uit die der gebou wen." Burgemeester en Wethouders voornoemd, F. Was, Bur gemeester. E. Kist, Secretaris. LEIDEN Voor de zooveelste maal herinneren wij er aan, dat door het "Leidsch Dagblad" geen extra-tijdingen worden ver kocht. Gisteravond toch heeft men voornamelijk in druk be woonde buurten de goê gemeente wederom voor ettelijke cen ten opgel icht, door den verkoop van een bericht van een „gruwelijke moord!" Daar de politie tegen deze oplichterij on machtig is iets te doen, waarschuwen wij nogmaals voor deze praktijken. GRONINGEN Alhier heeft een tamboer zich een vinger afge knipt met het doel uit den dienst ontslagen te worden en eene onvermogende weduwe met 6 kinderen te kunnen huwen. Hij zit in arrest om voor den krijgsraad terecht te staan. ANN01972 zaterdag 23 december NOORDWIJK Het Europese centrum voor ruimtetechnologie ESTEC in Noordwijk, één van de grootste Europese ruimte vaartcentra, zal in verband met het aanhaken van Europa op het voltooide Amerikaanse Apollo-programma aanzienlijk wor den uitgebreid. Er komen namelijk vrij veel taken voor tech nisch onderzoek en controle van eenmaal gemaakte ruimte vaartuigen. Eén en ander is het gevolg van besluiten die 12 Eu ropese landen gisteren in Brussel hebben genomen op de Eu ropese ruimtevaartconferentie. Tot voor kort was het in ESTEC nog zo dat steeds meer personeel werd ontslagen, omdat er geen toekomstverwachtingen voor dit centrum zouden zijn. Thans laat het zich aanzien dat zowel Nederlands als ander Eu ropees personeel in hoger mate zou moeten worden aangetrok ken. Dit zal echter nog niet het komend jaar, maar wel in 1974 en '75 gebeuren. Vermoedelijk zal dit om enige honderden mensen gaan. KERST Hoewel vrijwel alle kerstartikelen (zoals kerstbomen en kaarsen) dit jaar duurder zijn geworden in vergelijking met vorig jaar, kan toch worden gesproken van een recordomzet. Naar schatting zal de Nederlandse bevolking in deze tijd van het jaar bijna 70 miljoen gulden besteden voor de aanschaf van kerstartikelen (ruim 14 miljoen voor kerstartikelen, 28 miljoen voor kerstbomen en meer dan 25 miljoen voor kaarsen). LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat82 Postadres- Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging Ma.t/m/vr 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10 00-12.00uur 071-5128030 DIRECTIE B.M.Essenberg, J. Kiel (ad/unct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, r. van Brussel (adjunct) REDACTIE J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J Preenen chef red Groot Leiden A.J.B M. Brandenburg, chef eindred. regio F Blok, chef eindredactie algemeen W.F Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie T. Brouwer de Koning chef Rijn- Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17i 071-5 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per |aar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging verstitl het automatisch afschrijven van het abon geld, ontvangen 1,- korting per betaling VERZENDING PER POST per kwartaal (nl) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTES! Voor mensen die moeilijk lezen, slecht? hebben of blind zijn (of een andere led hebben), is een samenvatting van het rep nieuws uit het Leidsch Dagblad op geluids beschikbaar Voor informatie 0486-4864S (Centrum voor Gesproken Lectuur, Grave Zou het kunnen dat een groot aantal 'bekende' en minder bekende mensen uit Leiden en verre omtrek zich schaamt omdat zij op dat schilderij staan? foto hielco kuipers K N H U Sinds maandag 1 december hangt boven het buffet in de foyer van de Leidse Schouwburg 'Never a dull moment', een schilderij van de Leidse schilder P. Willem- se. 'Wat opvalt, is dat bijna alle figuren van el kaar wegkijken en verzonken lijken in hun gedachten', schrijft Cees van Hoore in het Leidsch Dagblad van 4 december jl. Waarom doen 42 'bekende' en minder be kende mensen uit Leiden en verre omtrek dat? Zou het kunnen dat een groot aantal van hen zich schaamt omdat zij op dat schilderij staan? Omdat zij er niet thuis'ho- ren? Of zou het kunnen dat ze zich scha men omdat ze wegkijken van Frans Boelen? 'Het levert vreugde en levendigheid op', zegt, met een glas in de hand, burgemeester Goekoop over 'Never a dull moment'. Vreugde? Bezinning zou meer op zijn plaats geweest zijn: Waarom dit schilderij? Waarom staan er zoveel verdwaalde pas santen op dit schilderij? Waarom bijvoorbeeld niet Cor Bakker, Cor- rie Bennekers en Ingrid de Bruijn? En, Pim Wallis de Vries, waarom hangt er niet, op een ereplaats, een portretschilde ring van Frans Boelen? Het is toch Frans Boelen geweest die de Leidse Schouwburg uit z'n as liet herrijzen en hem, in zeer korte tijd, allure gaf. Het is al vaker geschreven: Eu ropa heeft eerder een eurotaai nodig dan een euromunt, en Mare Peeperkorn heeft dat weer eens krachtig laten door klinken in zijn stuk: 'Tolken op de Europese Toren van Babel'. Inderdaad wordt het aantal vertaalcombinaties langzamer hand onbeheersbaar, maar als Europa zo graag steeds meer bevoegdheden van de lidstaten wil overnemen, moeten alle Europese burgers ook in hun eigen taal terecht kunnen bij de nieuwe overheid. En uiteraard wordt dan de oplossing 'En gels-alleen' teruggefloten: gelij ke monniken, gelijke kappen. Geleidelijk aan dringt zich een oplossing op die goed functioneert, maar die op 'ho ger' niveau altijd versmaad is: één neutrale tussentaal: Espe ranto, eenvoudig en beproefd. Het aantal tolken zou drastisch omlaag kunnen, die tolken zouden, zonder uitzondering, moedertaalsprekers kunnen zijn. Geen taal zou zich meer bedreigd behoeven te voelen. Dit zou elke Europese burger toch moeten aanspreken. Aan de universiteit van Am sterdam is onlangs een leer stoel 'Interlinguïstiek en Espe ranto' ingesteld, wellicht een profetische zet in een klein land dat volwaardig mee wil blijven doen in Europa. W.H. Jansen, Noordwijk. ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feesti Academisch Ziekenhuis: zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf woensdaj 13.00 t/m vrijdag 13.00 u. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 u. en 19.00-19 45 u. Verloskunde en Gynaecologie: naast de gewone bezoektijden, voor partners bovendien van 10.30-11.15en van 19.45-21.00 u. Special Care Unit: 10.30-11.00 u., 15.00-15.30 en 19.00-19 30 u. en na over Kinderafdeling: 10.30-12.00 en 14.00-19.OOu. (ouders de gehele dag), naove RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel 071-5454545): dagelijks 14.00-15 00 u en 18.30-19.30 u., klasse I en II daarnaast ook 11 15-12 OOu. Verloskunde en Gynaecologie: 14.30-15 30 u. en 18.30-19.30 u. (voorpartm 21 OOu.) Kinderafdeling-14.30-19 00 u. (voor ouders de gehele dag). Afdeling Hartbewaking (CCL/Jen intensive care (IC): 14.00-14.30 en 18.30-'! RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131): bezoek is bijna de gehele dag welkom, behalve tussen 121 14.00 u. Geopend van maandag 7.00 tot vrijdag 19 00 u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 12