'Geen badstof sokken onder smoking' Literatuur vanuit de onderbuik Cultuur Kunst Sacco van der Made 1918-1997 De meester van de kleine rol De Leidse Cantorij: een kerstconcert om te koesteren Mager vertier bij Marcel Verreck Trio Strakke Lucht de moeite waard MAANDAG 22 DECEMBER 1997 chef jan rijsdam. 071-5e 1, plv chef ad van kaam 071-535 Pavarotti opent muziekcentrum mostar De Italiaanse tenor Luciano Pavarotti heeft gisteren in de Zuid-Bosnische stad Mostar een muziekcentrum voor jonge ren geopend. De kosten, ruim elf miljoen gulden, zijn via veilin gen. cd's en charitatieve concerten in Pavarotti's geboorteplaats Modena bijeengebracht. Pavarotti zei bij de opening van het centrum, dat zijn naam zal dragen, te hopen dat het 'een plaats wordt waar alle jongeren van Bosnië-Herzegovina en de gehele wereld samen kunnen werken en voor vrede kunnen zorgen'. In Mostar is hevig gevochten tussen de moslims en de Kroaten. Juzo Itami (64) pleegt zelfmoord Tokyo De Japanse filmregisseur Juzo Itami (64), in het buiten landvooral bekend door de film 'Tampopo', heeft zelfmoord ge pleegd, kennelijk in verband met de aantijging dat hij een bui tenechtelijke verhouding had. Itami sprong zaterdag van het dak van een acht verdiepingen tellend gebouw. In zijn kantoor, dat zich in het gebouw bevindt, werd later een aantal onder andere aan zijn vrouw en twee zoons gerichte afscheidsbrieven gevon den. In een van de brieven stond dat hij alleen door te sterven zijn onschuld kon bewijzen. Het Japanse tijdschrift Flash heeft aangekondigd komende week met een verhaal te komen over Itami's vermeende verhouding met een 26-jarige vrouw. Itami maakte de afgelopen dertien jaar tien films en was een van de meest gewaardeerde filmregisseurs van Japan. Popconcert voor de jeugd uitverkocht delft» Een Pittig Popconcert, het eerste popconcert voor de jeugd van 6 tot en met 12 jaar, is volledig uitverkocht. Tijdens het concert op 21 december in de Jaarbeurs in Utrecht, treden acht verschillende artiesten op. O Die 3, Solid Harmonie, Close II You, Wes, Five, 4 Fun, Aaron Carter en De Kast maken op het podium hun opwachting. Hun optredens zijn gecombineerd met een speciale kerstuitzending van Telekids gepresenteerd door Carlo Boszhard en Irene Moors. Carlo en Irene treden ook zelf op. Volgens organisator MOJO Concerts bezoeken steeds meer jongeren van 6 tot en met 16 jaar popconcerten. Zo waren de concerten van de Spice Girls, de Backstreet Boys en het zeer succesvolle Pepsi Pop '97 afgelopen jaar binnen zeer korte tijd uitverkocht. Nieuwe vleugel Louvre geopend parus Op de eerste dag dat de nieuwe vleugel van het Louvre toegankelijk was voor het publiek, hebben zeker 30.000 mensen het Parijse museum bezocht. De vleugel met 10.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte werd vrijdag feestelijk ingewijd door president Chirac. Voor het eerst in twee jaar tijd kunnen bezoekers weer de kunstschatten uit de tijd van de Egyptische farao's bewonderen. Het Louvre trekt jaarlijks vijf miljoen be zoekers, van wie tweederde uit het buitenland. Miljoen bezoekers Van Gogh Museum Amsterdam Het Van Gogh Museum in Amsterdam ontving van daag de miljoenste bezoeker van dit jaar. Het is voor het eerst dat deze magische grens in een 'gewoon' jaar gepasseerd wordt. In 1990 gebeurde dat ook, maar toen was er de grote Van Gogh- tentoonstelling met bruiklenen uit de hele wereld. Tijdens die expositie waren de openingstijden veel ruimer dan normaal. Dit jaar deden de vaste collectie en een enkele thematentoonstelling het werk. Het Van Gogh is het op een na drukstbezochte muse um van Nederland. Volgend jaar ondergaat het een ingrijpende renovatie. Spaanse auteur Blai Bonet overleden Barcelona Enkele dagen na zijn 71sté verjaardag is de Spaanse dichter, romancier en essayist Blai Bonet gisteren op het eiland Mallorca aan een longziekte gestorven. Bonet gold met zijn ge waagde beeldspraak als een belangrijk vertegenwoordiger van de literaire avantgarde in Spanje. In 1988 werd hem de nationale literatuurprijs in Spanje toegekend. MTV boycot video van Prodigy ruswuk» De muziekzender MTV wil de video 'Smack My Bitch Up' van Prodigy niet meer uitzenden. De kabelmaatschappij vindt de beelden van vrouwen die geslagen en met drugs geïn jecteerd worden te erg. Vrouwengroepen in Groot-Brittannië zijn volgens BBC-Teletekst zeer ingenomen met de actie van MTV, die ze omschrijven als 'een kerstcadeau voor vrouwen en meisjes.' Producente Dawn Steel gestorven los anceles De succesvolle Hollvwood-producente Dawn Steel is overleden. De 51-jarige Steel, die als eerste vrouw hoofd werd van een grote filmmaatschappij, stierf zaterdag in een zieken huis in Los Angeles aan kanker. Steel was verantwoordelijk voor een reeks kassuccessen, zoals 'Flashdance', 'Top Gun', 'Beverly Hills Cop II', The Untouchables' en 'Fatal Attraction'. Zes kantates een hele klui recensie cees van hoore Voorstelling. Literare Soiree, m.m.v René Vallent- goed Gezien: 20/12. schouwburg. Leiden Muzikant Chris Koenen stond erbij als een gesjochten schoenpoetser. Maar wat een geluid weet die man toch uit zijn gi taar te wurgen! Samen met the West Coast Big Band opende hij afgelopen za terdagavond de door René Vallentgoed georganiseerde 'literare soiree' in de Leidse Schouwburg. De impresario had zich voor de gelegenheid gestoken in een marasquin-groen pak en verscheen maar twee keer zelf ten tonele om zijn levende waar aan te prijzen. Een rare avond inderdaad, met als enige deftige literator misschien Joost Zwagerman die met veel gevoel voor het metrum een zing-zang-gedicht over de liefde voordroeg. Het viel een beetje uit de toon bij de light verses van dichters als Adriaan Bontebal en Jan Kal en de platte grollen van het trio 'Lucky Lips'. Ook grand old man Remco Campert vertoonde zijn kunsten met het zo lang zamerhand klassieke verhaal over het bijzettafeltje, een prachtig stukje Itali aans design 'waarop je dingen kon zet ten als je ze tegenhield'. Campert moet zich wat moed in hebben gedronken want zijn articulatie was bij tijd en wijle niet al te scherp meer. Dat was vooral te merken in de act die hij samen deed met Jan Mulder, een soort sketch waarin de beide heren als Mart Smeets en Jean Ne- lissen een etappe van de Tour de France verslaan en zich verliezen in zaken die met het klassement niets meer te maken hebben. Zo vragen zij zich keer op keer af of er in een bepaald meertje waaraan het peloton voorbijfietst nu wel of geen forel zit. Tussen de bedrijven door be stelden de 'verslaggevers' nog maar een biertje, dat keurig werd aangedragen door lakei Vallentgoed. Vooral de leut stond centraal in dit li teraire programma. Alleen uitgever en schrijver Martin Ros zorgde voor enige ontroering met zijn verhaal over de le gendarische wielrenner Fausto Coppi. Hij deed dit tegen de achtergrond van een surrealistisch decor van fietsen die uit de hemel kwamen buitelen. De Haagse dichter Adriaan Bontebal begon sterk met een vers over een oude man die na een demarrage het laatste beetje lucht uit zijn ventielen moet lur ken om maar niet te sneven. Het ver haaltje waarin hij terugging naar zijn ge boortedorp Zevenhuizen was nogal me lig. Wegwerpproza. Hetzelfde geldt voor de verhalen van Ronald Giphart. En ook een Jan Kal mag met zijn broddelverzen wat mij betreft voorgoed het avondrood op de Mont Ventoux tegemoet fietsen. Vreemde, maar sympathieke, eend in de bijt, was de dichter Ad de Waard die, gestoken in een keurig grijs pak, zegge en schrijve twee verzen voorlas. Een over het wielrennen en het andere over een experimenteerruimte van TNO die met een windtunnel vacuüm kan wor den gezogen. Na een droge opsomming van technische gegevens, hoorde je hem al aankomen, dat faxje uit Darmstadt. En inderdaad, De Waard eindigde zijn gedicht met de onsterfelijke regel: 'Me dunkt dat je daar wel een scheet kunt la ten'. Een dijenkletser. Het trio Lucky Lips, dat bestaat uit twee mannen en een in panterlegging gegoten dame, besloot de avond met veel flauwekul. Al met al een amusante avond, met misschien iets te veel onder- broekenlol. MUZIEK recensie lidy van der spek Concert: Weihnachtsoratorium, Bad &e' Holland en het Concertgebouw K na* Orkest, o.l v. Charles de Wolff Geh 20/12, Pieterskerk, Leiden. Naast het stralende Magnilouj let Fluitiste Berdien Stenberg maakt kersttoumee door het land Een vast platencontract heeft ze niet meer op zak. En dat is toch wel vreemd voor iemand die sinds 1983 meer dan 4,5 miljoen pla ten en cd's verkocht. Flui tiste Berdien Stenberg is wijzer geworden van de platenbusiness sinds haar nummer één hit 'Rondo Russo'. „Ik wilde een grote re vinger in de pap heb ben", zegt ze onomwon den. „Ik wil mijn eigen ideeën vormgeven. Cd's verschijnen voortaan in ei gen beheer." Haar kerst tournee brengt de succes volle Stenberg de komende dagen op tal van podia in het land. almere martin herwens In de Nederlandse media is ze misschien niet meer zo nadruk kelijk aanwezig, dat wil niet zeg gen dat Berdien Stenberg niets om handen heeft. De m uzikan- te is druk bezig met de voorbe reidingen van een tv- en cd-re- gistratie van een concert. De te- levisiespecial wordt volgend jaar in Amerika uitgezonden als opvolger van haar succesvolle introductie 'Amadeus and friends' in 1996. „Ik heb altijd al in Amerika willen doorbreken, maar tot voor kort is dat nooit gelukt", zegt de fluitiste. „Het land is zo ontzettend groot. En daarnaast is het populair klassieke genre daar onbekend; we moeten er een compleet nieuw product neerzetten. Ik kwam in contact met het Public Broadcasting Systeem, een netwerk van 340 televisiestations die geen com mercials en geweld uitzenden, maar wel veel culturele pro gramma's en documentaires. Dat heeft me geholpen". Via datzelfde netwerk begon eerder André Rieu zijn opmars in Amerika. „Rieu heeft ai twee specials via het PBS gehad, ik Sacco van der Made, de 'mees ter van de kleine rol' zoals hij altijd werd genoemd, is giste ren op 79-jarige leeftijd overle den. Hij werd bekend bij het grote publiek door zijn vele te- levisierollen. Hij speelde onder meer in 'De Fabriek', in de jeugdserie 'Q&Q', in 'De Bre kers' en in "t Zonnetje in huis' om er maar enkele te noemen. Maar Van der Made was ook op het witte doek te zien, zoals in 'Pastorale '43' van Wim Ver stappen. De onbetwiste meester van de bijrollen onder de Nederlandse acteurs maakte zo'n half jaar geleden zijn laatste televisie opnamen met onder anderen collega-acteur Pieter Lutz. „Daarna kon het niet meer. Hij werd ook in het verpleeghuis opgenomen", aldus Lutz. Sacco van der Made was een geboren Rotterdammer. In 1918 kwam hij op tweehon derd meter van de Rotterdam se Schouwburg ter wereld als zoon van een arts. Van der Ma de debuteerde in 1946 als stomme broer in 'Joseph in Dothan' in de openluchtvoor stellingen in het Zuirierpark. Het was het begin van een lan ge carrière. In 1948 kwam hij bij de Hoorspelkem in Hilvér- sum, waar hij vijf jaar zou blij ven. Vervolgens belandde Sac co van der Made bij het grote toneel. Hij speelde onder meer bij bij Theater, het Zuidelijk Toneel, Arena, het Rotterdams Toneel (waar Ton Lutz hem heen haalde) en bij de Haagse Sacco van der Made. FOTO ARCHIEF Comedie. Ook al was zijn aan deel soms klein, hij leverde vol gens zijn collega's opvallend fijn en vakkundig werk. Pieter Lutz: „In de kleine rollen kwam Sacco tot hele grote prestaties. Dat is een geweldige verdienste, als je dat kunt. Echt een groot acteur. Veel mensen zullen hem herinneren als de meester van de kleine rol. Zo'n dertig jaar geleden heb ik voor het eerst met hem samenge werkt. Daarvoor hadden we el kaar al eens ontmoet bij de ra dio, waar hij een heel goede naam had. Hij had zo'n specia le stem, zo'n heldere, persoon lijke stem. We hebben veel sa mengewerkt, samen gereisd ook. Sacco was een gezellige man met veel humor, met wie je erg kon lachen. Zelfs de af gelopen tijd nog, toen hij ziek was. Hij hield van het leven, zeker." Sacco van der Made kwam destijds op de wereld als Ger hard Johannes van der Made. Zijn moeder begon hem Sacco te noemen ten tijde van een geruchtmakend Amerikaans proces tegen de van anarchis me verdachte Sacco en Van- zetti in de jaren twintig. „In die H tijd is m'n moeder me Sacco gaan noemen omdat die naam nu eenmaal op ieders lippen lag. En Sacco is het altijd ge bleven", zo legde hij ooit eens uit. In 1969 ontving hij in Rotter dam de Arlecchino voor zijn rol in 'De prijs' van Arthur Mil ler. Daarin speelde hij eén joodse koopman, een opkoper van meubels. Zijn geboorte stad Rotterdam eerde hem ne gen jaar geleden met een Gou den Hart voor zijn gehele oeu vre. De acteur meende zelf ooit dat hij het bekendst is gewor den door zijn kreet okidoki ten tijde van de radio. Ook zei hij ooit dat je kleine rollen moet waarderen: „Er is niet één gro te eerste plan-acteur die op kleine rollen neerkijkt. Ik had een heel klein rolletje in 'Op blote voeten in het Park'. Een telefoonmonteur die steeds bij het begin van drie scènes even opkwam. Al met al misschien zes, zeven minuten op het to neel. Maar het is een van mijn grootste rollen geworden." evelien baks Berdien Stenberg: „Ik eis gewoon dat het er goed uitziet." eentje. Op basis van de reacties weet je in welk segment van de Amerikaanse markt mijn mu ziek goed loopt. Dus kun je die gegevens gebruiken om een tournee te plannen". Amerika is slechts één van de landen waar Berdien Stenberg actief is. Afgelopen oktober maakte ze een tournee door Indonesië. Voor volgend jaar staan promotiereizen naar Chi na en Zuid-Afrika op de agenda. „Dat betekent niet dat ik in Ne derland minder actief ben ver telt ze. „Het lijkt dat het stiller rond mij is omdat ik minder op de televisie te zien ben." De televisie speelde een grote rol bij haar doorbraak begin ja ren tachtig. „Toen had je nog twee zenders. De mensen keken of naar Nederland 1 of naar Ne derland 2. Met'één tv-optreden bereikte je miljoenen mensen. De kijkdichtheid van program ma's lag in die tijd veel hoger". „Nu zijn er zo veel Neder landstalige zenders dat televi siemakers al blij zijn met een kijkdichtheid van een half mil joen kijkers. Het is, denk ik, te genwoordig een stuk moeilijker voor een artiest om door te bre ken. Het scoren van een hit is afhankelijk van veel toevallige factoren. En die zijn ingewikkel der geworden". Ze kijkt nog altijd met plezier terug op die tumultueuze be ginjaren. „Vooral de lol die ik had, is me bijgebleven. Ik had gelukkig een manager die zich goed over mij ontfermde en me goed begeleidde. Het was vrese lijk hard werken; ik had geen flauw benul van wat me te wachten stond. Ik ben ook veel gebeurtenissen uit die begintijd kwijt. Dan zeggen mensen: 'Weet je dat nog?' en denk ik: ben ik daar geweest, was ik daar bij?" Inmiddels heeft ze een eigen productiebureau op poten ge zet. Vooral bedoeld om de touwtjes beter in eigen hand te houden. „Ik heb een klassieke opleiding genoten, maar kreeg uiteindelijk een totaal andere loopbaan dan in de lijn der ver wachting lag. Echt een totaal ander leven. Daar heb ik geen spijt van; ik merk dat ik op m'n plek ben." „In de wereld van de populai re muziek is veel meer ruimte voor eigen creativiteit. Ik kan mijn eigen programma's in el kaar zetten, kies zelf mijn arran geurs uit en bepaal zelf hoe het bühnebeeld er uitziet. Bij een klassiek concert bemoeit nie mand zich bijvoorbeeld met het licht, al zie je dat langzaam ver anderen. Ook daar krijgen ze in de gaten dat de luisteraar een kijkdier is geworden." „Waarom zou je een klassiek concert niet mooi belichten? Dat werkt concentratieverho- gend. Bovendien kun je altijd alsnog de ogen dicht doen; de muziek wordt er niet minder om. Ik ben misschien wel één van de eersten geweest binnen de klassieke wereld die altijd ge streefd heeft naar een volledig toneelbeeld. Op de bühne moet het er bij mij heel clean uitzien. Er mag geen peuk op de vloer liggen. Ook mijn muzikanten moeten er verzorgd uitzien. Dus geen witte badstof sokken on der een smoking. Dat is me één keer overkomen tot mijn grote schrik." „Mijn muzikanten weten dat ook. Niet dat ik de baas speel. Maar ik eis gewoon dat het er goed uitziet. Ik heb de laatste jaren meer taken naar mij toe getrokken. Dat ligt mij wel. Ik vind het leuk om volledig bij mijn eigen tournees betrokken te zijn. Ik ben ook op reis ge weest met orkestleiders zoals Paul Mauriat en James Last. Dan heb je weinig sores; alles is of wordt geregeld. Nu ik me zelf overal mee bemoei, draai ik veel kantooruren. Ik stuur aan en laat anderen het werk uitvoe ren. Maar uiteindelijk blijf ik muzikant in hart en nieren. Mu ziek maken is het belangrijk dat Bach voor kerstmis schreef, bestemd voor de therse eredienst, schreef hj 1734 het Weihnachtsoratoni een serie van zes kantates op zes verschillende dagen kerst en jaarwisseling werd gevoerd. Alleen de rol van evangelist doet dit kerstorai um verschillen van alle ani kantates. Bach maakt voor Weihnachtsoratorium vee! dig gebruik van parodieën zijn wereldlijke kantates. P; diëren was in die tijd boni mits je deze versie weer nieuw deed klinken. Zes kantates op één blijft een (kerst)kluif, die verschillende redenen mir makkelijk op te nemen ér verwerken is als de even li Matthauspassie. Blijdschap bevindelijkheid zijn volop wezig, maar de spanning! houden van begin tot ein wel een opgaaf. In één woord schitterend de blazers. De klank van kleine koper is in het openi pp koor en op vele andere plaa 'ul van een ongehoorde schc Pr heid, platina glanzend als vacht van een poolvos. Ve licht weerklinken de strip strak ritmisch; élke noot welk ingewikkeld of snel lo dan ook, absoluut aanw Dynamiek is uiterst verfijnt J gebouwd. Coloriet is van zeer doorschijnende couleu cale: de kleur van het Com gebouw Kamer Orkest. Charles de Wolff die fon voor de laatste keer Weihnachtsoratorium dirig neemt, althans van dit num opus', waardig en broc gen afscheid. Met een fenoSI nale dictie, ingetogenheid nra jubelende vreugde, zweefin zwermt Bachkoor Holland rei de machtige Pieterskerk. 1 'tu 'Friede auf Erde' is dons uilnt' Zwanenmeer. Peter Bartel?n subliem als evangelist. Rei^ tieven zingen beheerst hi] geen ander, maar voor de'B had ik graag een andere gezien. Hier wordt Bartels«lei1 dig, glijdt *>ver snelle pass;n> uit, en wordt daar zelfs lichln vals. De sopraan Caroline S 'ei heeft een heel ijle, kwets! engelenstem, met een verfij01 expressie, zeldzaam mooi ii 'ei recitatief 'Du Falscher, $i|on nur den Herrn zu fallen', minder overtuigend in de f ;P' aria, waarvan Monika Frii in andere jaren juist zo'n slepende verrassing maakte le Draijer zingt zijn partijen natuurlijk, vanuit een grote zonder aan diepgang in te ten. Hoewel Judith Németl prachtige heldere altstem t die nergens geforceerd aan en in alle registers aangen in de oren klinkt, werpt zij opzienbarend nieuw licht uitbeelding van da capos, en muziek. n muziek recensie lidy van der spek Adventsconcert: de Leidse Cantorij o.l.v. Hans Brons, m.m.v. Gamba Consort 'La Spiritata', het Trombone Kwartet, Liesbeth Boertien, blokfluit, en Joop Brons, orgel. Gehoord: 21/12, Hooglandse Kerk, Lei- Een kerstconcert van superieure klasse, op alle fronten. Klokslag kwart over acht komt de Leidse Cantorij dwars door de Hoog landse met een 'Processional Hymn' van Praetorius het podi um op, en ruim anderhalf uur lang houdt dit koor onder de ijzeren directie van Hans Brons honderden mensen buitenge woon aangenaam in de ban. Dat komt omdat dit concert tot in de puntjes met veel liefde en vakmanschap is voorbereid. Elk programma-onderdeel snelt naadloos aaneengesmeed als een arrestee over de mooist denkbare poedersneeuw voor bij. En al die delen zorgen voor een perfecte afwisseling. De bekende (maar altijd weer feestelijke) carols zijn steeds ge plaatst na een verrassend nieuw lied dat ook bij de luisteraar om concentratie vraagt. Zo hier en daar als een klinkend accent tussen en om het zingen heen, bloedwarm trombonespel, zil verzijden gambas, stralende blokfluitjes. En als een dragend en schragend element het vitale sprankelende orgelspel van Joop Brons. Prachtig hoe de sopranen 'Sing endless Ave' dansend, staccato zingen, hoe helder zui ver en homogeen de vier vrou wen en twee mannen Praetori us 'Puer natus' over het voet licht brengen, jubelend achter volgd door het Ritornello 'Sin- get, jubiliret' van het plenum. De durf en dwingende directie van Hans Brons om de hele vol te kerk overtuigd mee te laten zingen in dit volslagen 'nieuwe' oude lied van Praetorius (1571-1621) 'Lob sei der heilgen Dreifaltkeit'. Het lukt hem. Enkele 'sterren' fonkelen ijl en licht ("Velut Maris Stella') boven in het kerkelijk zwerk in 'A hymn to the Virgin' van B. Brit ten (1913-1876). Als de om floerste trom wikkelen de trom bones in 'O magnum mysteri- um' van Gabriele (1555-1621) zich om zang en orgelspel. Ge raffineerd, geestig, als flappe rende speelse vogeltjes speelt Joop Brons dwars door het moeilijke 'A babe is born' van W. Matthias (1934-1882) dat eindigt in een machtig evocatief uitroepen 'Veni Creator Spiritus Nowell!' op een 15e-eeuwse tekst. Zeer mooie koorklank, ge paard aan enthousiasme en waardigheid, perfectie tot in de tail, en uitbundigheid, een kerstconcert om te koesteren. recensie wijnand zeilstra ■Voorstelling: 'Een wondermiddel', soloprogramma van en door Marcel Verreck. Begeleiding: Thijs Janssen. Gezien- 20/12, Kapel zaal, Leiden. Een geboren entertainer is Marcel Verreck nooit geweest. Hij heeft niet, zoals dat heet, de lach aan zijn kont hangen. In tegendeel, hij knokt al jaren voor een plaats in het druk bevolkte cabaretwe reldje. Tien jaar geleden won hij het Leids Caba retfestival. Toen werkte hij nog samen met gita rist Paul Pleysier die af en toe ook iets cabaretesks uitprobeerde, nu heeft hij inmiddels een pianist als begeleider die af en toe speelt en verder keurig zijn mond houdt. Verreck is dus in de loop der tijd op de solotoer gegaan. En nog steeds staat Marcel Verreck in de kleine theatertjes voor aan komend talent. Liedjes waren veelal zijn sterkste punt. Zo zingt hij in dit programma achten d; volgens over een jeugdvakantie, het beroep va stewardess, Patrick Kluivert, een straatorgel ih Het zit stuk voor stuk vaardig in elkaar, i ioi meer dan dat valt er niet over te zeggen. Geen st, kei lied formuleert een bijzondere gedachte, nummer over de plastisch chirurg die zeil door en door rimpelige echtgenote heeft, is grappiger. De Cruyff-imitatie is zeker niet on dig en de Aad-survival-op-maat-conference zelfs de nonsens van de huidige hausse management-trainingen aan de kaak. Omdal modern cabaretier kennelijk niet zonder heeft Verreck er ook nog een verhaallijntje toegevoegd. Helaas blijft dat in de categorie et goede bedoelingen steken, wat ook voor de van het programma geldt. Voor iemand die lang in dit wereldje rondloopt, blijft het al iïi gc bij mager vertier. RECENSIE KEN VOS Concert Trio Strakke tucht en De 8 Baan Gezien 20/12, Hot House in de Waag, Leiden Een inititatief van de Vereniging van Improvisatiemuziekpodia is de toernee van de Young VIP's, twee onderbelichte, jonge for maties. Het Trio Stralcke Lucht, dat het eerste deel voor zijn re kening nam, bestaat uit drie ei genzinnige heren die zo hun ei gen, positieve opvattingen heb ben over het muziekwezen. Op speelse wijze werd aan bekende jazzthema's 'een onverwachte, dwarse draai gegeven, meestal door één bepaald kenmerk van zo'n stuk sterk te overdrijven. De eigen stukken zijn ook zeer de moeite waard, al was het* al leen om de bijzondere associa ties die worden opgeroepen door de aparte instrumentatie. De ongewone, melancholieke sfeer die wordt opgeroepen, krijgt door de droge muzikale grapjes iets absurds. Swingen doet de muziek van Strakke Lucht nauwelijks, en geïmprovi seerd wordt er ook niet veel, maar de originele arrangemen ten en de ongewone klankkleur (contrafagot, slagwerk, accorde on en vele electronische hulp middelen) hebben toch meer weg van geïmproviseerde dan gecomponeerde muziek. De le den van het trio. fagottist Erik Langeveld, accordeonist Martin de Ruiter, slagwerker Eric de Clercq, en de daarbij onont beerlijke electronicabestuurder Mare Schots waren tot nu onbe kenden in het improvisatiecir cuit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 12