De Britpop te snel af LVC: meer 'regionaal en lokaal' Literare soirée ;'Paul van Vliet na 23 jaar weer terug in het Kurhaus Jubilate blaast oude kerstliedjes nieuw leven in Introdans mist spanning Cultuur&Kunst Niet lelijk, wel saai RIJDAG 19 DECEMBER 1997 Titanic' grote favoriet voor Öilmprijs y anceles De film 'Titanic' van James Cameron is de grote favoriet bij de uitrei- N jjng van de prestigieuze J filmprijs de Golden Globe /L Awards op 18 januari. De film kreeg gisteren in totaal acht nominaties waaronder die voor beste drama en die voor de beste mannelijke en de beste vrouwelijke hoofrol- speler (Leonardo DiCaprio en Kate Winslet). In de cate gorie komedie/musical gaat je film 'As Good As It Gets' aan de leiding met zes nomi naties waaronder die voor <*a beste film en die voor beste 8 mannelijke hoofdrol (Jack Nicholson). lieuwe zaal schouwburg Amsterdam isTERDAMDe Stadsschouwburg in Amsterdam krijgt er een lieuwe zaal bij. Het vlakke vloertheater met zeshonderd stoelen ^wan in 2001 klaar zijn. De nieuwbouw kost 29 miljoen gulden. IP Met het vlakke vloertoneel komt de gemeente tegemoet aan de vens van Toneelgroep Amsterdam (TGA), die enkele jaren gele den voor een deel uit de schouwburg verdween. Het gezelschap vond dat niet alle voorstellingen tot hun recht kwamen in het zogenoemde lijsttoneel en betrok een eigen theater op het ter rein van de voormalige Gasfabriek in Amsterdam-west. Als de nieuwe zaal klaar is, zal TGA weer helemaal terugkeren naar de «Üj Stadsschouwburg. Het lijsttoneel, de balkons en de monumen tenstatus van de schouwburg blijven ongemoeid. Zelfportret Rembrandt: zieke man onden Een zelfportret van Rembrandt uit 1659 toont een man met ernstige gezondheidsproblemen. Dat stelt een Colombiaan- ,se hoogleraar die is gespecialiseerd in het stellen van diagnoses **1 uit kunstwerken. Hij onderzoekt afgebeelde personen alsof het om levende patiënten gaat. Uit de analyse van de ogen blijkt dat de Nederlandse meester een te hoog cHolesterolgehalte had, wat lot aderverkalking kan leiden. Gezien de negen rode vlekjes op Rembrandts gezicht, kampte de schilder verder met de huid ziekte rosacea. Ook de huidige Amerikaanse president Clinton .lijdt aan deze acne-aandoening, die veel voorkomt bij ouder wordende blanke mannen. Een opgezwollen bloedvat op Rem brandts voorhoofd duidt op artritis, wat gepaard gaat met ernsti ge hoofdpijnen, vermoeidheid en spier- en gewrichtspijn. Twee ton aan Afrikaanse boekenbeurs Amsterdam De Internationale Boekenbeurs van Zimbabwe, de belangrijkste ontmoetingsplaats voor Afrikaanse schrijvers, heeft andaag de hoofdprijs van het Prins Claus Fonds gekregen: een bedrag van twee ton. Het fonds werd vorig jaar door de regering ingesteld ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van prins Claus. De prins, ere-voorzitter van het door Ontwikkelings samenwerking gefinancierde fonds, overhandigde de hoofdprijs 'anmiddag in het Paleis op de Dam uit aan beursdirectrice Trish Mbanga, onder het toeziend oog van koningin Beatrix. De Zim babwe International Book Fair doet veel aan culturele en vooral literaire uitwisseling. Tiende Rotterdams Filmfestival Rotterdam Het International Film Festival Rotterdam viert tij dens de komende editie het tienjarig bestaan van het Hubert Bals Fonds. Het fonds dat is verbonden aan het festival, steunt filmmakers uit ontwikkelingslanden. Tijdens de 27e editie gaan vijftien films in première die het fonds meefinancierde. In totaal kregen er 200 films geld uit het fonds. Drie Hubert Bals-films dingen mee naar de VPRO Tiger Award van 10.000 dollar. Het elfdaagse festival, van 28 januari tot 8 februari, speelt zich tradi tiegetrouw af in Rotterdam. Er zijn 250 speelfilms te zien, maar ook documentaires, korte films en video's. Subsidie voor biografie Den Uyl Amsterdam Amsterdam geeft toch 25.000 gulden subsidie voor de biografie over de voormalig PvdA-leider Joop den Uyl. De ge meenteraad heeft dat gisteren besloten. Aanvankelijk wilde het college van B en W geen bijdrage leveren. Het project kost in to taal 3,5 ton. Schrijver van de biografie is Gerard Mulder, in op dracht van uitgeverij Sun. Sun had om 25.000 gulden aan bijdra ge gevraagd, omdat de tien jaar geleden overleden Den Uyl niet alleen van landelijk belang is geweest, maar in Amsterdam ook een zeer opvallende wethouder is geweest. Bejubelde programmeur Tea van der Meer vertrekt leiden wim koevoet Directeur Ruud Visser wil meer regionale en lokale bands in het Leids Vrijetijdscentrum (LVC) laten spelen. Dit voornemen is opge nomen in het beleidsplan waarover de ver schillende geledingen van de poptempel zich nog moeten uitspreken. Visser licht alvast een tipje van de sluier op in zijn reactie op een recent onderzoek van het Nationaal Pop Instituut naar de oorzaken van de afnemende publieke be langstelling voor concerten van Nederland se bands. Een probleem waarmee het LVC overigens in mindere mate kampt dan veel andere zalen. Het LVC behoort al jaren tot de vijf best bezochte podia van het land. De accentverschuiving die Visser voor staat, is opmerkelijk. Het LVC profileerde zich nog niet zo lang geleden met grote bui tenlandse sterren van weleer, die proberen een comeback te maken: Temptations, Nils Lofgren, Hawkind. Veel andere zalen prefe reren de categorie obscuur en buitenlands. Dit tot ongenoegen van de Nederlandse bands. De hoofdmoot bij het LVC werd en wordt gevormd door bekende en onbeken de groepen uit Nederland. Het LVC heeft daar blijkens de NPI-enquete een uitste kende naam mee opgebouwd. Lokale en regionale bands werden tot dusver spaarzaam geprogrammeerd. Behal ve via de zogeheten 'supertrio's' waren er voor groepen uit de buurt weinig mogelijk heden om in het LVC te concerteren. Ook de mogelijkheden om in het voorprogram ma van een band te spelen, zijn nihil. Te genwoordig zoekt de hoofdact z'n eigen supporting uit. Zalen hebben daar niet meer zo veel over te vertellen. Visser: ,,We hebben ons voorgenomen beter te commu niceren met lokale en regionale bands. Maar we moeten wel reeël blijven: niet ie dereen in Leiden die een gitaar vasthoudt kan groot worden. Kwaliteit blijft het be langrijkste criterium. Visser plaatst kanttekeningen bij de uit komst van het NPI-onderzoek dat zalen door hun publiciteit te verbeteren, sneller vollopen. „Was het maar zo dat als je de stad 'platflyert' de kassa vanzelf rinkelt. De markt is enorm veranderd. Vroeger ging je gewoon naar het LVC vanwege het LVC. Te genwoordig komt het publiek af op wat er op het podium staat. Het LVC moet voor elk concert het publiek weer opporren. Bijna een kwart van het budget voor concerten gaat op aan publiciteit. Daarmee is de grens bereikt. Nog meer geld voor nog meer pu bliciteit gaat ten koste van de programme ring." De LVC-directeur vindt de lof die pro grammeur Tea van der Meer in het NPI-on- derzoek krijgt toegezwaaid van de Neder landse bands en de boekingskantoren meer dan verdiend. Des te spijtiger vindt hij dat Van der Meer na elf jaar trouwe dienst ver trekt. Zij gaat in het omroep-productiebe- drijf van haar man werken. Van der Meer: „Ik vind dit een goed moment om weg te gaan. Het LVC krijgt een nieuw beleidsplan en een nieuw gebouw. Mijn opvolger maakt de nieuwe start van het LVC mee." Van der Meer zegt bij haar afscheid ook nog iets over de gesuggereerde tegenstelling tussen dance en rock. Nederlandse bands verwijten de zalen dat die in toenemende mate op 'safe' spelen door hun program ma's dicht te metselen met dance-avonden. „Ik heb nooit zo veel onderscheid gemaakt tussen bandjes met gitaren of acts die met elektronische apparatuur in de weer zijn. Het gaat erom dat je uit alle stromingen de nieuwe, spannende dingen pikt. Dance pro grammeren is niet hetzelfde als op safe spe len. Garanties op volle zalen bestaan niet." In Engeland zijn ze na Oa sis zo'n beetje de populair ste Britpopband. Voor minder dan tienduizend man per avond doen ze 't niet meer en volgens bas sist Damon Minchella (28) heeft de Ocean Colour Sce ne alleen nog maar con currentie te duchten van The Verve en de eerder ge noemde formatie rond de broertjes Liam en Noel Gallagher. londen harry de jong „Nou ja, concurrentie kun je 't niet noemen. We zijn al jaren bevriend met de jongens van Oasis en dat het ons nu zo goed gaat gooi ik maar op het feit dat wij de uitverkorenen zijn. We verkopen op dit moment ander half miljoen albums in Enge land en Oasis zet er drieëneen half miljoen weg. Als wij ons net zo zouden gaan misdragen als Liam en Noel, dan zouden we geheid ook hetzelfde aantal ver kopen. Maar daar passen we voor. We zouden immers geen enkele privacy meer hebben en dat hebben we er niet voor over. Persoonlijk offer ik graag twee miljoen albums op voor een pri- vé-leven. Ik snap trouwens niet hoe die Gallaghers het op kun nen brengen", zegt Damon. Het mag inmiddels duidelijk zijn uit welke hoek de wind waait bij de Ocean Colour Sce ne. Zanger Simon Fowler, gita rist Steve Cradock, drummer Oscar Harrison en bassist Damon Minchella zijn een kwartet integere muzikanten voor wie de muziek op de eerste plaats komt. En als hun liedjes worden omschreven als Brit pop, dan halen ze het liefst hun schouders op. Want ten slotte was die term nog niet eens uit gevonden toen de Ocean Co lour Scene in 1989 van start ging in Birmingham. „En muzi kaal zijn we nauwelijks afgewe ken van waar we in die begintijd voor stonden", betoogt Damon Minchella. „Aan al dat modieu ze gewauwel van de pers heb ben we geen enkele boodschap. Oké, wij zijn ook een band uit het arbeidersmilieu, maar het is echt onzin om daar een muzi kaal statement van te maken" Damon zelf komt uit Liver pool, terwijl de rest opgroeide in de arbeidersbuurten van Bir mingham. „Ik verhuisde al op mijn veertiende naar Birming ham en daar raakte ik bevriend met Simon en de anderen. Voor mij was Ocean Colour Scene de eerste band van enige betekenis waarin ik speelde. Ik had een echte ska-achtergrond en luis terde daarnaast alleen naar Jirrii Hendrix. Simon was een Neil Young-freak en Oscar een reg- gae-fanaat. Steve zwoer bij The Jam. Hele verschillende achter gronden dus, maar toen we sa men gingen spelen bleek dat meteen ook onze kracht. Ons andere sterke punt is dat we dikke vrienden zijn. En na acht jaar zie ik Simon,..Steve en Os car steeds meer als mijn broers. Mooi meegenomen als je tij dens een tour 24 uur op eikaars lip zit." „De term Britpop is alleen maar uitgevonden om de mu ziek van Oasis, Blur en Elastica een naam te geven", moppert Damon even later als Paul Wel- ler ter sprake komt. Want tegen woordig wordt Weller immers als de godfather van die stro ming bestempeld. En Ocean Colour Scene heeft in de afgelo pen jaren heel wat opgetrokken met dit ex-lid van The Jam en Style Council. Sterker nog: Cra dock en Minchella hebben zelfs deel uitgemaakt van Wellers be geleidingsgroep. Alleen maar om geld in 't laatje te brengen voor Ocean Colour Scene, maar toch. „Ach, wij zijn allemaal Britse muzikanten en we maken mu ziek, meer valt er niet van te chef jan rijsdam.071-5356444, plv chef ad van kaam 071-5356443 Hoe breng je de literatuur nader rot her volk? Je kan het subsidi ëren. of je,kan het populariseren. Het laatste probeer ik morgen avond weer in de Leidse schouwburg met een 'Literare Soirée'. De formule is zo langza merhand een beproefde: het op treden van bekende en minder bekende literaire coryfeeën larde ren met muziek en show. Nog niet echt aan de landelijke weg timmerende Leidse dichters krijgen een kans hun product te tonen aan een publiek dat ho pelijk is afgeko men op de grote namen, zoals die van het duo Ro nald Giphart en Joost Zwager man, op het the ma 'de helden op de fiets', zoals dat wordt toege licht door Mar tin Ros, Jan Kal en Adriaan Bon tebal, op de mu zikale parodieën van 'Lucky Lips', dan wel op de modeshow van leerlingen van het 'Holtlant College'. Zonder nu onmiddellijk het bordkarton van een 'ShowBizCity' overeind te zetten, probeer je. volgens het idee van 'voor elk wat wils', de schone let teren aan de man te brengen. Soms lukt dat van geen kant en soms lukt dat wonderbaarlijk. En wanneer het wel lukt. weet je ook na afloop niet altijd waar aan het gelegen heeft. Het optreden van de verschil lende dichters en schrijvers in de eerste literaire variété-show die ik zo'n tien jaar geleden organi seerde. werd destijds omlijst door de levende muziek van een zigeunerorkest en een jazzband. Het was om de een of andere re den een regelrechte klapper. De voorstelling eindigde 's nachts om één uur in een gezamenlijke polonaise van publiek en arties ten. onder aanvoering van Hans Dulfer. Toen een jaartje later in 'De Kleine Komedie te Amsterdam' een hele week geprogrammeerd stond, gingen op de eerste avond twee Rotterdamse dichters met elkaar de vuist en kreeg de tus senbeide gesprongen Simon Vin kenoog ook nog een paar ver dwaalde klap pen. Door de berichtgeving in de landelijke pers over dit in cidentje zat de rest van de week de zaal vol met op sen satie belust pu bliek. Het was tijdens een op treden van Bart Chabot, daar in Amsterdam, dat Remco Campert en ik, met het opha len van de af schuwelijkste herinneringen over wat er op de planken al lemaal kan misgaan, de op het podium de buterende columnist Jan Mulder nog zenuwachtiger probeerden te maken dan hij al was. Met het spreekwoordelijke lood in de schoenen betrad Mulder vervol gens het toneel, maar zijn onge makkelijke performance oogste uiteindelijk een daverend ap plaus. Terwijl hij nog genoot van zijn onverwachte lauweren vroeg ik hem om met Campert en Chabot een eigen theaterpro gramma te doen. Nadat Chabot was afgevallen, zijn Campert en Mulder nog jaren samen op tournee geweest. Eind 1995 zijn ze daar uiteindelijk mee gestopt. Maar morgenavond treden ze nog één keertje samen op. Om dat deze avond dus een beetje in het teken van de wielersport staat, hoop ik dat zij nogmaals hun nummertje Jean Nelissen en Mart Smeets verslaan een etappe van de Tour de France' willen doen. Ocean Colour Scene: een kwartet integere muzikanten voor wie de muziek op de eerste plaats komt. foto gpd zeggen", vindt Damon. „Het is trouwens toch te gek voor woorden dat eerst Pete Tows- nend van The Who, vervolgens Ray Davies van The Kinks en nu Paul Weller de godfather van de Britpop worden genoemd. Straks komen ze nog met Phil Collins aanzetten, haha. Nee joh, Weller is gewoon een goeie goser die dito muziek maakt en het was leuk om met hem te werken." De Nederlandse concerten in het kader van de promotietour voor het derde album Marchin' Already zijn de laatste voor het kerstreces van Ocean Colour Scene. „En dan gaan we er in januari weer voor een jaar te genaan", zegt Damon monter. „Nee, Amerika staat voorlopig even niet op het programma. De zaken lopen goed in Europa en we willen niet te veel tijd be steden aan een doorbraak in dat land. Want als het niet lukt, hebben we alleen maar kostba re tijdverloren." muziek recensie lidy van der spek Christmas Carol Concert door het Leiden English Choir en het Leiden English Cham ber Orchestra, o.l.v. John Macfarlane, m.m.v. Anselma Büler, sopraan, Adriaan. Wouters, tenor en Casper de Jonge, orgel. Gehoord. 18/12, Lutherse Kerk, Leiden Alweer zo'n koor dat helemaal niet lelijk zingt maar waar, met name voor de pauze, de saai heid zegeviert. Toehoorders zijn nauwelijks aan het klappen te krijgen; dood in de pot. En dat kan niet bij een geboorte, daar moet vreugde om 'bijzonder' nieuw leven doorbreken. Nu zijn de programmapunten in het eerste deel ook niet al te meeslepend. De kerstcantate 'The nativity' van Eric Thiman is door de bank genomen een weinig interessante compositie, met slome recitatieven. Adriaan Wouters geeft met z'n vrolijke heldere tenor beslist jeu aan Gabriëls boodschap, maar de stem van Anselma Büler heeft je niets te vertellen. Met een vlak ke wat blikkige stem doet ze haar best om dynamisch te zin gen, maar dat lukt niet echt. En als je vóór een 'English' Choir wil soleren, moet je iets doen aan een slisachtige s, die ineens heel vaak voorkomt. Na de pauze, in combinatie met het orkest, wordt alles be ter, levendig, ritmischer, sfeer voller. 'Patapan' swingt bepaald de pan uit met zigeunerachtige riedels van de strijkers. Ook 'Shepherd's pipe carol' doet het goed, stevig ritmisch met een grappige fluit-hobo begelei- ding. Een opmerkelijk mooie carol is 'No sad thought his soul af fright'. In golvende bewegingen slingeren zwoele, vage harmo nieën als een mystieke droom over het slapende Jezuskind, echt mooi gezongen. Vooral de tenoren van dit koor hebben stemvorming en fikse adem steun van node. ilen ,en cheveningen anp Paul van Vliet: 'Waar waren we gebleven', foto erik buis fotografie Vrijdagmiddag herleven er afgedankte beeld van Wim Kan ook even oude Scheveningse en Corry Vonk voor het Kurhaus theatertijden bij het Kurhaus. geplaatst. Paul van Vliet her- Dan wordt het door Amsterdam onthult het. muziek recensie sander becker Kerstconcert: Katwijkse Chr. Mannen koor Jubilate o.l.v. Sander van Marion. Gehoord 18/12, Dorpskerk, Katwijk a/d/ Rijn Met verrassende klanken blies 'Jubilate' oude kerstliedjes nieuw leven in. De ferme draagkracht van de bassen, de statige inzetten en de gevoeli ge zachte passages maakten het concert tot een waar muzi kaal feest. Prachtig orgelspel en een sprankelende piano compositie verhoogden de feestvreugde nog eens. Het openingsnummer 'Intrada' was direct een schot in de roos. De mannen van Ju bilate zongen dit stuk mooi gelijkmatig en spatgelijk. De langzame koormelodie werd opgevrolijkt door een hobo en een dwarsfluit, die als het ware kwetterend en kwinkelerend om de langgerekte mannen stemmen heen fladderden. Bij nummers als 'Nu zijt welleko me' en 'Mary's boy child' kon dirigent Sander van Marion zijn talent ten volle benutten. Met de solisten had Jubilate het dit jaar minder getroffen. Op zich bracht sopraan Clara de Vries een aardig stemgeluid voort, maar zij verpestte het danig met een mekkerend vi brato en een veel te hoge into natie. Was zij misschien ze nuwachtig? Henk van den Brink, de bas, deed erg zijn best. Helaas was hij door een verkoudheid overvallen; hal verwege het concert viel zijn stem vrijwel helemaal weg. De sopraan voelde zich vervol gens geroepen om de baspartij voor haar rekening te nemen. Maar of het publiek daar op zat te wachten, valt te betwij felen. Uitermate verzorgd or gelspel van Wim Loef maakte veel goed. Bovendien vertolkte June Pantillon op ronduit adembenemde wijze het stuk 'De drie Maria's', een piano compositie van Villa-Lobos. De drie Maria's zijn sterren die alleen vanaf het Zuidelijk half rond te zien zijn. Met snelle, flitsende trillers riep de pianis te waarlijk het beeld op van fonkelende sterren. Afgezien van het debacle met de solis ten was het concert een groot succes. trodans Gezien 18/12, Schouwburg, Lei- Introdans moet nodig eens op zoek naar nieuwe bewegingen. Het lange programma 'Tempe ramenten' mist in twee van de drie delen iedere spanning. Dit geldt zeker voor 'Central Station' van choreografe Blanca Li. 'Gemechaniseerde en tege lijk grillige bewegingen' van stadsmensen vormen haar the ma. Je ziet de dansers steeds voorbijgaan met hun bewegin gen, van links naar rechts en andersom. Rustige passages worden afgewisseld door snel heid, waarin onrust wordt uit gedrukt. Er gaat echter geen be zieling van de dansers uit. Gis teravond werd dat nog versterkt doordat de dansers hoorbaar telden om zichzelf en elkaar in het ritme te houden. Onbezield dansen past misschien bij het thema, maar echt een visie ge ven op het gemechaniseerde le ven, daar is wel wat meer voor nodig. De bewegingen zijn hooguit aangenaam om naar te kijken, maar nergens wordt de braafheid doorbroken. Door de talloze herhalingen slaat de ver veling al snel toe. Ook 'L'après-midi dun faune' van Nicolas Musin heeft geen verrassende bewegingen. Toch is dit een zeer aanstekelijk stuk door de sterke uitstraling van solodanser Detlev Alexander. In de sensuele, introverte bewe gingen van de faun zie je zijn droom over volmaakte erotiek en over de nimfen die hij speels achterna wil zitten en die ook wel door hem geschaakt zouden willen worden, met zijn mooie, naakte lichaam. De klassieke bewegingen in 'Ballet Pathétique' van Jorma Uotinen worden geparodieerd door rare pasjes, bevallige geba ren door de mannen in tulen rokken en door het imiteren van prima donna's die afscheid ne men van het publiek. Lyrische bewegingen worden afgebroken door plotseling inzakkende li chamen die voorover gaan lo pen met bungelende armen. De meeste expressie gaat uit van de geschminkte en vertrokken ge zichten. Uotinen werd hiertoe geïnspireerd door de schilderij en van Hiëronymus Bosch. Ook René Magritte was een inspira tiebron, herkenbaar in het slot beeld met mannen in zwart pak en met bolhoeden op, een prachtig beeld, waarvan er wat mij betreft heel wat meer had den mogen zijn. Maar om van dit ene beeld te kunnen genie ten, moet je eerst een uur lang kijken naar weinig spectaculaire en veel te vaak herhaalde pas sen, draaiingen en armgebaren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 23