VIMTERV00RDEEL Keukens IJ PROFIJT KEUKENS Verdwenen altaarstuk Lodewijkskerk in Lakenhal onthuld Meer melodie en minder dansbeats op '23am' Cultuur Kunst orecadeal Chassé heater van de baan Extra gladde première 'Spiceworld The Movie' Rottenberg voorzitter Filmfonds Centraal Museum koopt naaitafeltje Rietveld INDERDAG 18 DECEMBER 1997 chef jan rijsdam. 071 -5356444, plv, chef ad van kaam 071-5356443 sle holtes wandschildering niet te zien jrdam_ï De wandschildering die Rob Scholte in het nage- jwde Huis ten Bosch in het Japanse Nagasaki maakte, zal niet Nederland te zien zijn. De Stichting Onderneming Kunst de een kopie van de decoraties in de Beurs van Berlage in (sterdam tentoonstellen. Uit geldgebrek is het project afgebla- i. Eerder werd ook aangekondigd dat Rob Scholte in septem- zijn autobiografie zou publiceren. Van afstel is volgens uitge- ijVassallucci geen sprake. Een woordvoerster verwacht dat pyrightteken', zoals de titel vari het boek luidt, tegen de zo- rverschijnt. Dat is bijna een jaar later dan gepland. uiter in Museon haag Theater Stuiter geeft in de kerstvakantie vier voorstel len in het Museon in Den Haag. De komedie Spaarvarken is jaseerd op De Vrek van Molière en is een voorstelling in Co- dia dell'arte stijl met muziek, dans en acrobatiek. Spaarvar- i is bedoeld voor iedereen vanaf zes jaar. De voorstellingen 27 en 28 december en 3 en 4 januari. itionale Reisopera speelt 'Parsifal' hede* De Nationale Reisopera geeft van 6 februari tot en 1 maart elf voorstellingen van Richard Wagners opera rsifal'. Onder leiding van dirigent Lawrence Renes werken i'Parsifal' onder meer het Gelders Orkest en bas Harry Peet- mee. De première is op 6 februari in de Stadsschouwburg in echt. 'God riep de mensen met deze schoonheid' leiden. cees van hoore ,,Ik hoop maar dat de muze weer terugkeert in het huis Gods. Je ziet steeds meer dat de kunst uit kerken verdwijnt, terwijl schoonheid en religie toch alles met elkaar te maken hebben. God wil de de mensen roepen met die schoonheid. Het is dan ook misschien niet helemaal toevallig dat dit werk juist een plaats krijgt in de 'Papevleugel' van De Lakenhal. Het schilderij lijdt niet aan de ziekte van de originaliteit maar ambachtelijk gezien is het zeker waardevol. Het herinnert aan grote schilders als Antonie van Dijck en Rafaël." Met deze snedige woorden onthulde priester en bekende Nederlander Antoine Bodar gister middag het schilderij 'De belijdenis van Petrus', een altaarstuk van de Belgische schilder Nicaise de Keyzer (1813-1887) dat in de jaren vijftig op raadselachtige wijze verdween uit de Lodewijks kerk en in 1988 weer opdook in een opslagruimte van Monumentenzorg aan de Stadstimmerwerf in Leiden. Daar werd het voor honderd gulden gekocht door de Oegstgeester architect Bob van Beek. Onlangs schonk hij het doek aan De Laken hal. Conservator Christiaan Vogelaar ging kort in op de betekenis van Nicaise de Keyzer, naar wie de beroemde Keyzerlei in Antwerpen is genoemd. Toen Koning Willem II hem de opdracht gaf om een schilderij te maken over' de Slag bij Nieuw- poort, volgde De Keyzers doorbraak. Voor de Oranjes mocht hij zeven portretten maken. Pas toor Quant van de Leidse Sint Petruskerk, die in Mechelen had gestudeerd, kende De Keyzer en gaf hem in 1894 opdracht tot het maken van het altaarstuk. Het moest aan de wand van zijn eigen kerk komen, in 'de wijngaard des Heeren', als een cadeau voor zijn parochianen. Tot in 1894 heeft het gehangen in de Petruskerk. Daarna verhuisde het naar de Lodewijkskerk, destijds een bijkerk van de Petruskerk. Bij een renovatie aldaar ver koos men glas-in-lood-ramen en verdween het doek van het toneel. Architect Bob van Beek hield een korte toe spraak waarin hij vertelde hoe tijdens een borrel met Lakenhal-directrice Jetteke Bolten het plan ontstond het doek maar in het museum onder te brengen. „Vele borrels later was dat een feit. Er is nog eens een bod op het schilderij gedaan door een Belg maar dat heb ik afgewezen. Waarom het altaarstuk destijds niet meer in de Lodewijkskerk is teruggekomen? Ik denk dat dit soort kunst in die periode uit de gratie was, dat men er niets meer in zag en heeft gedacht; laat het maar liggen waar het ligt." Pastoor Vreeburg van de Lodewijkskerk heeft volgens enkele bestuursleden van de Lodewijks kerk echter jarenlang naar het doek geïnfor meerd. Juridisch gezien zou het namelijk best nog eens eigendom kunnen zijn van de kerk. Pier Tolsma, lid van het kerkbestuur: „Ik heb nog geen bewijzen gevonden dat het destijds is verkocht of afgestaan. Zo'n kerkarchief werk je niet één, twee, drie door. Maar ik heb niet de indruk dat er dief stal in het spel is geweest. Laten we het er maar op houden dat het in bewaring is gegeven." J.C. Rosdorf, een mede-bestuurslid: „Dit is voer voor juristen." Restaurateur J.A. Sala liep gramstorig rond op de receptie. Nergens vond hij gehoor voor zijn verhaal dat hij samen met zijn vader het doek nog had gerestaureerd voor de somma van 416 gulden, vier maal zoveel als het bedrag waarvoor Bob van Beek het in 1988 heeft gekocht. „Ik had daarover een praatje willen houden. Maar dat paste niet in het protocol van deze middag." Van der Valk-concern it de horeca in het Bredase sé Theater niet over. Het om de ernaast gelegen his- ;he Kloosterkazerne als za- jntrum in gebruik te ne en daar een hotel bij te ven, gaat evenmin door. Werther, directeur van het ase congres- en tentoon- ngscentrum Het Turfschip, dat bekendgemaakt. Het chip maakt deel uit van an der Valk-concern. Igens Werther maakt de ge- ïte Breda, de enige aan- ïouder van het Chassé The- niet duidelijk hoeveel zij ijdragen in de restauratie- in, Verantwoordelijk wet- er Van Os wijt het stuklo- fan de ambitieuze plannen aan de onwil van Werther om eerst een compleet plan op tafel te leggen. Over een bijdrage in de restauratie zou later altijd nog gesproken kunnen worden, vindt hij. De onderhandelingen hebben anderhalf jaar geduurd. In sep tember sloten beide partijen een concept horeca-overeen- komst. Het Turfschip zou vanaf 1 januari 1998 de horeca-exploi- tatie van het theater gaan doen. Daarmee was de weg open om tot een door beide partijen be oogde vastgoedruil in de Breda se binnenstad te komen. De ge meente zou de 27.000 vierkante meter grond krijgen waarop nu Het Turfschip staat en Werther zou voor drie miljoen gulden ei genaar worden van de Klooster kazerne met een stuk grond er bij. De Nederlandse galapremière van 'Spiceworld The Movie' zorgde gisteravond voor een spannend uitje. foto gpd/phil nijhuis rotterdam louis du moulin Een heerlijk avondje voor de kinderen van bekende Neder landers. Of was hun kroost voor die ouders toch ook een handig alibi om zelf eens nader kennis te maken met het Britse popfe nomeen The Spice Girls? In elk geval zorgde de Nederlandse galapremière van 'Spiceworld The Movie' gisteravond in de Rotterdamse megabios Pathé voor een spannend uitje voor heel wat nationale beroemdhe den zoals Barry Hay, Patty Brard, Huub van der Lubbe, Herman Brood en hun gezin nen. Omdat het hele complex (1600 stoelen) voor deze feeste lijke lancering werd benut, vormden deze bevoorrechten evenwel een minderheid te midden van de echte SuperSpi- cers (lees: fans), die natuurlijk volledig uit hun dak gingen toen even voor achten Geri, Emma, Victoria, Mel B en Mei C gearmd naar binnen wandel den. De snijdende kou en vooral de ijzel stelden het strakke tijd schema rond deze (media- )happening wel flink op dë proef, maar konden verder de pret toch amper drukken. Want volgens beproefd Hollywood- recept werden de vijf 'Girl Po wer'-propagandisten buiten bij hun gang over de rode loper op de beijzelde straat verwelkomd door zeker duizend liefhebber (tje)s, tientallen opgewonden fotografen en meer dan een handvol cameraploegen. Na afloop bleek bijna ieder een milder over de film dan de reeds verschenen recensies. Als gezellige kerstfilm kan hij er best mee door, luidde het cüge- mene oordeel. Emile Ratelband was zoals altijd extra positief: 'Ik dacht eerst: wat nou Girlpo- wer, geef mij maar Manpower, maar ik ben nu bekeerd. Die meiden zijn gewoon hartstikke amsterdam anp Profijt keukens heeft een eigen montage- en servicetean Door onze vakkundige en jarenlange ervaring zetten wij uw dromen om in keukens. Kom en profiteer van onze concurrerende prijzen. htige keuken met j ststof front in j ir gespoten. kleuren leverbaar. I IAR GARANTIE! I isief CANDY uwapparatuur R.V.S. afzuig- v, R.V.S. gas- kplaat met wok- ider, koelkast vriesvak en 'GESTELD IN ONZE SHOWROOM 2e KERSTDAG GESLOTEN! 1 van de OnylKj service montage dienst indtlaan 56 Katwijk aan de Rijn Tel. 071-4077244 !ningstijden: Ma. gesloten. Di. t/m Vr. 09.00-17.30 uur. Do. koopavond 19.00-21.00 uur. Za. 09.30-16.00 uur. amsterdam anp Het Centraal Museum in Utrecht heeft op de winterveiling van Sotheby's in Amsterdam een door Gerrit Rietveld ont worpen naai- of theemeubeltje aange kocht. Het roodgeverfde ronde tafeltje van hout is vervaardigd door Gerard van de Groenekan en was tot nog toe in het bezit van de familie Van de Groenekan. De hamer viel op 9.500 gulden. Vorige week kaapte het Centraal Museum, dat de grootste Rietveld-collectie ter wereld bezit, al een zig-zagstoel van de beroem de ontwerper en architect weg uit parti culier bezit. Op de Sotheby's-veiling van 20ste-eeuwse toegepaste kunst sloegen gisteren meer musea hun slag. Het Drents Museum in Assen verwierf een armband en een tasbeugel van Jan Eis- senloeffel en een rozenhouten vitrine kast. Deze drie stukken dateren van be gin deze eeuw. Het Purmerends Muse um verrijkte zijn collectie met zeldzame vazen en het Zaans Historisch Museum bemachtigde twee Chief Whip-posters van Frans Mettes uit de jaren dertig. Felix Rottenberg is de nieuwe voorzitter van het Neder lands Fonds voor de Film. Staatssecretaris Aad Nuis van Cultuur heeft de voormalig PvdA-partijvoorzitter be noemd als opvolger van Leo Spigt die het Filmfonds na vier jaar verlaat. Rottenberg is oprichter van de Balie, het Amsterdams centrum voor cultuur en po litiek. Van 1991 tot 1994 was hij partijvoorzitter van de PvdA. Hij is voorzitter van het internationaal Film Festi val Rotterdam, van het be stuur van de Gerrit Rietveld Academie, alsmede als co lumnist verbonden aan Het Parool. Het Filmfonds ondersteunt de ontwikkeling, productie en vertoning van Nederland se speelfilms, documentaires en animatiefilms. Behalve Rottenberg be staat het bestuur uit actrice Monique van de Ven, uitge ver Geurt Gaarlandt, bankier Bart de Haas, VPRO-direc- teur Arend Jan Heerma van Voss, voormalig IKON-direc- teur Wim Koole, alsmede al gemeen secretaris Hans Tijs- sen van de Nederlandse Fe deratie voor de Cine matografie. Robert Miles maakt opvolger voor megahit amsterdam jacob haagsma Met'Children' scoorde Ro bert Miles een paar jaar gele den een ongehoorde hit. Dik viereneenhalf miljoen exem plaren gingen er van dit me lodieuze danswijsje over de toonbank. Hij schiep er zelfs een nieuw genre mee: dreamhouse. Goed als mar- ketingterm voor. een serie verzamel-cd's, want deze Ita liaan is alweer ergens anders. Roberto Concita heet hij eigenlijk, de 27-jarige, in Zwitserland geboren Italiaan die al vanaf zijn veertiende als DJ actief is en vanaf zijn zeventiende zijn brood ver dient met dit edele ambacht. Roberto Milani was zijn DJ- naam. Maar toen er in de Ita liaanse laars een vakgenoot met dezelfde naam bleek rond te lopen, nam Concita vast een voorschot op de we reldroem die op hem lag te wachten met de internatio naal klinkende naam Robert Miles. „Die naam had ik al voor ik platen ging maken." Miles heeft enigszins de neiging om zich te distantië ren van het succes van 'Children' en de bijbehoren de cd 'Dreamland'. Vandaar dat hij slechts in silhouet voorkomt op de hoes van zijn nieuwe cd '23am' en in de clip voor zijn huidige single 'Freedom'. „Ik heb geen behoefte aan het ster rendom en alles wat daarbij komt kijken. Dat mensen me op straat herkennen, daar heb ik geen problemen mee, maar wel met alle druk die erbij hoort. Het gaat om de muziek, niet om mijn per soontje." Rare titel trouwens, '23am'. „Dubbelzinnig, niet? Is het nu elf uur 's avonds, is het nu half drie 's nachts? Het sug gereert een vaag tijdstip, een tijdstip waarop d^ muziek volgens mij het beste tot zijn recht komt. Maar ik heb 'm eigenlijk van mijn antwoordapparaat, die een foute tijd weergaf." Miles deed niet minder dan acht maanden over het vervaardigen van '23am'. Een heel verschil met de lut tele weken die hij aan 'Dreamland' spendeerde, in de nek gehijgd door Robert Miles: „Het gaat om de muziek, niet om mijn persoontje." het succes van'Children'. Aan de basis der op de dansvloer gericht dan de van de plaat liggen de DAT-banden voorganger. „De muziek is persoonlij die hij opnam tijdens zijn vele, vele ker geworden. De plaat moest over- reizen rond de aardbol van de laatste eind blijven als je er goed naar luistert, tijd. „Je kunt de plaat zien als een re- Vandaar dat het vrij lang duurde voor flectie van die drukke tijd." hij af was. De boel zit vrij complex in Tegelijkertijd is de nieuweling min- elkaar." Bovendien werkte Miles deze keer ook met 'echte' mu zikanten, zoals ze dat noemen, alsmede een le gertje aan vocalisten. „Dat is lastiger. Als je componeert voor een machine, doet die exact wat je wilt. Dat ligt moei lijker bij 'echte' instru menten. Toch loont het de moeite: ik heb zo toe gang tot geluiden die mijn computers niet voort kunnen brengen. Luister maar eens naar de koperarrangementen: die krijg je niet zo uit een keyboard." Miles kan zichzelf met recht een wereldburger noemen, en niet eens al leen om zijn talloze rei zen. Hij werd geboren in Zwitserland uit Italiaanse ouders, nam de nieuwe plaat op in Parijs, maar woont tegenwoordig in Londen. „Een opwinden de stad. Daar zit je met je neus op de nieuwe muzi kale ontwikkelingen, zoals drum 'n' bass." De voordelen daarvan zijn af te horen aan het nummer 'Heatwave', waarin de typerende, drukke drum 'n' bass-rit mes leuk zijn ingepast in Miles' gepatenteerde, melodieuze omgeving. „Drum 'n' bass is de mu ziek van de toekomst. Dat zul je op mijn toekomsti ge platen ook wel horen. Drum 'n' bass gaat vooral over ritmes, maar voor Miles zijn goede melodie- en al evenzeer van le vensbelang. „Dat is de Italiaan in mij", lacht hij. „Mooie melodieën ma ken de muziek toeganke lijk. Dat was, denk ik, ook het geheim achter het succes van 'Children'." Achter die megahit foto gpd schuilt echter nog iets an ders. Miles schreef het nummer uit pure ontroe ring nadat zijn vader, een beroepsmilitair, hem foto's had laten zien van de ellende die kinderen in het voormalige Joegoslavië doormaakten. Dat soort zorgen zit nog steeds in zijn muziek. „Natuurlijk. Dat verandert niet, ook al is de muziek wel anders geworden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 21