Claim ervei Goudstikker 'onterecht' Klassieke training van vrolijl Zweeds duo werpt vruchten Cornelis le Mair in Slot Zeist Cultuur Kunst Stedelijk Museum zit met reclame in zijn maag Het oergevoel dat sneeuw ijs en schaatsen opwekken DINSDAG 16 DECEMBER 1997 zeist In het Slot Zeist wordt t/m 11 januari een overzichtstentoon stelling gehouden van het werk van Comelis le Mair. Stijl en vakman schap van Le Mair worden vaak vergeleken met die van oude mees ters. Naast zo'n 60 schilderijen is in het Slot een monumentaal werk van Le Mair te bewonderen: de Vanitas-triptiek. Als onderwerp voor dit drieluik koos Le Mair uit de klassieke mythologie het thema 'De Drie Gratiën'. De triptiek heet 'Allegorie der Vergankelijkheid' en werd in het najaar van 1991 voltooid en wordt wel het levenswerk van Cor nelis le Mair genoemd. Het Slot Zeist is geopend van dinsdag t/m vrij dag 11.00-17.00 uur; zaterdag en zondag 13.00-17.00 uur; 2e kerst dag 13.00-17.00 uur; 1e kerstdag, Oudejaarsdag en Nieuwjaarsdag gesloten. Op de foto: Cornelis le Mair voor een fragment van de Vani tas-triptiek. FOTO PR Utrechter presenteert Bajesblues den haag Een 37-jarige gedetineerde uit Utrecht heeft in zijn cel in de Scheveningse gevangenis een door hem gemaakte cd ge presenteerd. Volgens de gevangenisdirecteur is het eerste keer dat een gevangene in Nederland in zijn cel een solo-album heeft opgenomen. De man, die voor zijn detentie ook al bluesnum mers maakte, heeft enkele maanden aan het project gewerkt. Zijn twaalf nummers werden opgenomen op een DAT-recorder en vervolgens op cd gezet. Onder die twaalf zijn nummers als Don't believe a word' en 'Give up your guns'. De Bajesblues is in ieder geval in de Utrechtse winkels te verkrijgen. De Kus van de Spinvrouw eindhoven Het Zuidelijk Toneel speelt de komende maanden 'De Kus van de Spinvrouw' van Manuel Puig. De Argentijnse 5phrijver bewerkte zijn gelijknamige roman zelf tot toneelstuk. Dat is jarenlang op Broadway te zien geweest. Het kreeg zijn grootste bekendheid door de film (Kiss of the Spider Woman) die erop is gebaseerd. Die leverde William Hurt in 1985 een Os car op. Barber van de Pol heeft voor Het Zuidelijk Toneel een nieuwe vertaling gemaakt. 'De Kus van de Spinvrouw' vertelt het verhaal van twee mannen in een Zuid-Amerikaanse cel: een linkse verzetsstrijder en een oudere homoseksueel. Egyptische prijs voor filmer Sluizer cairo» De Nederlandse regisseur George Sluizer heeft tijdens het Internationale Filmfestival van Caïro een prijs voor zijn ge hele oeuvre ontvangen, uit handen van de Egyptische minister van Cultuur. Sluizer heeft onder andere de films 'Spoorloos', 'Utz' en 'Crimetime' gemaakt. Themapark Chaplin in Amsterdam Amsterdam Vertegenwoordigers van de gemeente Amsterdam en Eugene Chaplin, zoon van Charlie Chaplin, spreken binnen kort over de mogelijke bouw van een themapark in Amsterdam Zuidoost. Het is de bedoeling dat in het park leven en werk van de filmkomiek centraal komen te staan. Chaplin heeft volgens de woordvoerder belangstelling getoond om een themapark met de naam Time Machine in de uitgaansdriehoek te bouwen. Be gin dit jaar besloot Endemol te stoppen met de plannen voor de bouw van een musicaltheater in Zuidoost. Volgens het bedrijf krijgt het gebied niet het benodigde grootstedelijke karakter. Hutchence was geestelijk instabiel sydney» INXS-zanger Michael Hutchence was geestelijk instabiel en de combinatie van alcohol en antidepressiemiddelen zou hem tot zijn zelfmoord kunnen hebben aangezet. Dat is de me ning van de vijf overgebleven leden van de Australische rock groep INXS, die sinds de dood vorige maand van hun collega en jeugdvriend voor de eerste keer een interview gaven. De INXS- leden zeiden verder 'een lange rustpauze' te houden voordat ze •een besluit nemen over de toekomst van de band. Don Quichot meest geliefd bij critici den haag 'Don Quichot' van de Spaanse schrijver Cervantes is het meest geliefde boek van toonaangevende Nederlandse en Vlaamse literatuurcritici. Het boek staat nummer één in de top- 85 die het Nederlands Bibliotheek en Lectuur Centrum (NBLC) en het Davidsfonds samenstelden uit de persoonlijke top 10 van 43 Nederlandstalige recensenten. Tweede op de lijst is 'Reis naar het einde van de nacht' van de Fransman Céline. Derde is 'Ka- pellekensbaan/Zomer te Termuren' van de Vlaamse schrijver Louis Paul Boon. 'Het land van herkomst' van E. du Perron is met een vijfde plaats het beste Nederlandse boek. Andere Ne derlandse werken die bij de beste tien staan zijn 'De donkere ka mer van Damokles' van W.F. Hermans (6) en 'Max Havelaar' van Multatuli (9). Het Stedelijk Museum in Am sterdam is onaangenaam ge troffen door het nieuwe recla mespotje van de winterschilder, waarin wordt gesuggereerd dat er een mes in een schilderij wordt gezet. Een duidelijke vin gerwijzing naar de recente actu aliteit: het vernielen van het schilderij Cathedra van de Ame rikaanse kunstschilder Barnett Newman door de man die in 1986 al het werk Who's afraid of Red, Yellow and Blue van de zelfde schilder met een mes te lijf ging. Beide vernielingen vonden plaats in het Stedelijk. ,,We zijn hier niet blij mee, maar we vragen ons af of we er iets tegen kunnen doen", rea geert Erik Litver namens het Stedelijk Museum. „In ieder ge val is de reclamespot niet bijster origineel, want enige jaren gele den was er voor de winterschil- ders een billboardcampagne met hetzelfde thema, na het voltooien van de restauratie van Who's afraid of Red, Yellow and Blue." Het museum heeft bij de STER het uitzendschema van het televisiespotje opgevraagd, want de museummedewerkers en directeur Rudi Fuchs hadden het nog niet op de buis aan schouwd en dat maakt het ge ven van een definitief oordeel moeilijk. Het bisdom Utrecht ver spreidt deze maand posters op middelbare scholen met een duidelijke verwijzing naar New mans eerste vernielde werk. In dit geval is er een kruis gekerfd in een rood vlak met gele en blauwe strook en meldt het op schrift 'Who's afraid of God?'. Met deze 'imagocampagne' wil het aartsbisdom op eigentijdse wijze God onder de aandacht brengen bij met name jongeren die amper een band met de kerk of het geloof hebben. 'J1 Nuis wil situatie niet terugdraaien 'Sporten literatuur gaan niet sa men. Bij sport gaat het om het verkleinen van je wereldbeeld, bij literatuur gaat het om het vergroten van je wereldbeeld. Bij sport gaat het om feiten en bij li teratuur juist om de mattier waarop de feiten tot standko- men. Kent U Ben van der Burg nog? Ben van der Burg was in zijn jonge jaren een even begena digd schaatser als een amusante prater. Ben van der Burg kon behalve heel hard rijden ook buitengewoon goed relativeren en verplichtte 's winters tv-kij- kend Nederland aan zich door zijn snaakse opmerkingen na weer een paar rondjes van 34. U bent weer bij? Juist, over die Ben van den Burg hebben we het. Wat echter maar weinig men sen weten is dat deze grappen maker uit het Westland, dit voormalige lid van de kern ploeg, daarnaast een bijzonder serieuze jongen kan zijn. Zo is hij pas afgestudeerd, mag hij zich Neerlandicus noemen en komt het inleidende citaat hier boven rechtstreeks uit zijn pen gevloeid. Ben van der Burg, lees dat citaat nog maar eens lang zaam terug, weet meer dan van schaatsen alleen. Dat vond ook Max Dohle, de Leidenaar die schaats- en lees- minnend Nederland eerder ver blijdde met een bundeltje ver halen getiteld Op het ijs. Uitge verij Prometheus bracht vorig jaar 3500 exemplaren van deze bloemlezing aan de man en zet te na dit eclatante succesje meteen het licht op groen voor Dohle om nog een serie ijzing wekkende en droefgeestige ijs verhalen uit de Nederlandstali ge literatuur tevoorschijn te to veren. Voor liefhebber Dohle, in het dagelijks leven schrijver van lesmateriaal voor kinderen, een mooie uitdaging. En wie anders dan de kersverse drs. Ben van der Burg was de aangewezen man om het voorwoord te schrijven voor Ijsvrij, de opvol ger van Op het ijs. Van der Burg had aanvankelijk zo zijn scepsis, geeft hij eerlijk toe, toen Dohle hem voor dit karweitje vroeg. Maar dat sloeg, eenmaal begonnen met het le zen van de verzamelde verha len, al rap om in enthousiasme. 'Toen gebeurde er iets met me. Herinneringen aan strenge win ters uit mijn jeugd kwamen te rug. Nooit geweten dat Multa tuli zich met ijs bezighield, dat Bredero over schaatsen dichtte. Het oergevoel dat sneeuw, ijs en schaatsen op kunnen wekken kwam terug', aldus de oud- )e Staatssecretaris Nuis (D66, cultuur) gaat er voi vanuit dat de claim van de erven van de joodse - handelaar Goudstikker om zo'n achthonderd kun ken terug te krijgen, niet terecht is. OMSLAGILLUSTRATIE JOOST GUNTENAAR Is het kunst of is het sport of is het beide. Waar ligt de grens, wie gaat daar overheen en waarom ge beurt dat. In de rubriek Kunstgras gaan we op zoek naar raakvlakken en snijpunten van deze op het eerste gezicht zo verschillende culturen. In aflevering 8 gaat het over de bundel Ijsvrij. Over schrijvers die ontdooien als het vriest. schaatser in het voorwoord. Nog los van de gevoelens, het is inderdaad opmerkelijk wat het tijdrovende spit- en speurwerk van Dohle boven (bevroren) water bracht. Dat mensen als Jan Mulder, Nico Scheepmaker en en een schrijver van streek romans als Anton Coolen zich lieten inspireren door het ver stilde beeld van een bevroren plas, ligt tamelijk voor de hand. Maar net als Van der Burg heb ook ik nimmer vermoed dat Hans Dorrestein („Ik haat spor tiviteit"), Simon Vestdijk, Mi chel van der Plas of Nicolaas Beets iets met ijs hadden. Maar dat ligt dus duidelijk aan ons, zijn de bevindingen van sa mensteller Dohle. Die in zijn nawoord laat weten dat schaat sen als thema vrij vaak voor komt in de Nederlandstalige li teratuur en poëzie. Veel grote dichters als Bredero, Cats, Huy- gens, Potgieter en Gezelle schreven schaatspoëzie. En ook de moderne dichters als Yvo de Wijs en Toon Tellegen begeven zich graag op glad ijs. „Dat is wat me in de toekomst voor ogen staat", licht Max Do hle toe, „na deze boekjes nu een aparte bundel met schaatspoëzie. Het verkoopt minder goed dan verhalen, maar toch. Er zitten zulke mooie dingen bij. Het moet er gewoon een keer van komen." Tot slot Ben van der Burg nog even. Zijn stelling van hierbo ven, zo stellig geponeerd, stelde hij een bladzij verder bij. 'Met deze verzameling ijzingivekken- de en droefgeestige ijsverhalen wordt een wereld tot leven ge bracht die verder reikt dan sport en literatuur. Mooi gesproken. En laat het nu dan maar gaan vriezen. Antiloop scoort met serieuze dansmuziek amsterdam jacob haagsma Antiloop is een vrolijk Zweeds duo dat momenteel flink scoort met de hit 'In my mind'. Tot zo ver is er niets aan de hand, want de hitlijsten zijn de laatste jaren overvoerd met snelle, opper vlakkige hits van Europese snit. En de Zweedse dansindustrie had daar een belangrijk aandeel in. Maar ho! 'In my mind' is he lemaal zo snel niet, en op de ke per beschouwd ook niet zo slecht! Hoe Antiloop het vader land weer enige geloofwaardig heid teruggeeft. „Eurorave is saai!" David Westerlund en Robin Söderman, geen van tweeën blond, zijn samen Antiloop. Die naam verwijst zowel naar de in de dansmuziek veelvuldig be nutte 'loop'-techniek als naar het gracieuze wilde dier van die naam. Ze weten wel weg met namen en titels: één van de nummers op hun overigens ti telloze debuut-cd heet 'Lidingö Hills 909303'. Dat slaat natuur lijk op de televisieerie 'Beverly Hills 90210'. Söderman: „Lidin gö is de rijke buurt van Stock holm, vandaar." Interessanter nog zijn die cij fers. De 909 en de 303 zijn le gendarische apparaten in de elektronische dansmuziek: de Roland 909 is een drumcompu ter die tot dusverre nog niet ge ëvenaard is en de 303 van het zelfde merk is een onooglijk bassynthesizertje ter grootte van een flinke sigarendoos. Na zijn introductie, een goede vijf tien jaar terug, werd het instru ment algemeen beschouwd als een onding, maar in de zogehe ten acid house bleken de, sner pende geluiden onontbeerlijk. „We gebruiken ze beide nog steeds. Vooral dat acid-geluid, dat geeft de nummers een un- derground-randje. Al gebruikt iedereen tegenwoordig dat soort geluiden, dus zullen we wel wat nieuws moeten beden ken." Zowel Westerlund als Söder man heeft een loopbaan als DJ achter de rug, wat heet, ze draaien nog steeds af en toe. Volgens de staatssecretaris heeft de familie Goudstikker in de ja ren vijftig afstand gedaan van de kunstwerken en is het niet mogelijk deze situatie nu weer terug te draaien. De Amerikaanse schoondochter en twee kleindochters van Goudstikker dienen vandaag een claim in bij de Nederlandse overheid. Zij willen dat de Ne derlandse Staat hen de eigen domsrechten verleent op de schilderijen. Staatssecretaris Nuis wil, na dat een claim is ingediend, wel een onderzoek beginnen naar de rechtmatigheid van de eis. Hij verwacht echter dat het on derzoek niet in het voordeel van de familie Goudstikker zal uit vallen. „Voor zover mijn infor matie gaat, is er niet veel reden aan te nemen dat er in het ver leden iets fout is gegaan", aldus de staatssecretaris. De Amerikaanse erven van Goudstikker willen dat de staat hen helpt bij het terugbezorgen van alle kunstwerken, die de kunsthandelaar in zijn bezit had toen hij de nazi's ontvluchtte. De joodse kunsthandelaar kwam op 16 mei 1940 om het leven toen hij zijn nek brak tij dens een val op een schip, dat hem naar de Verenigde Staten zou brengen. In totaal bezat Goudstikker zo'n 1200 kunstwerken, waar onder schilderijen van Jan Goyen, Jan Steen, Rembrandt, Salomon van Ruysdael en Nico laas Maes. Vrijwel direct na het overlijden van Goudstikker kocht Göring achthonderd schilderijen voor twee miljoen gulden. Daarnaast hangen er Westerlund kan daarnaast bo gen op een achtergrond als mu zikant in de traditionele zin des woords. De duurbetaalde pia nolessen destijds waren niet voor niets. „David komt vaak met thema's, met melodie lijnen. Dan maken we samen de boel af, ritmetrack en al." Niet iedereen in de wondere wereld van de dansmuziek kan bogen op zo'n achtergrond van klassieke training. Westerlund heeft er veel voordeel van, zegt hij. „Je weet precies wat werkt en wat niet. Zeker bij het re mixen van andermans werk komt dat van pas: wat we toe voegen past qua toonsoort exact bij het origineel. Ik hoef geen tijd te verspillen bij het zoeken naar passende loops en arrangementen. Natuurlijk kun nen mensen zonder enige for mele training tot interessante oplossingen komen, maar dat kunnen wij ook, alleen sneller." De twee van Antiloop zijn zich er heus wel van bewust dat Zweden zijn muzikale reputatie voor een flink deel te danken heeft aan de snelle, luchtige, oppervlakkige Eurorave. Wes terlund: „Daar hebben we zelf niet zoveel mee. We vinden het saai. Het is vaak puur gemaakt met de portemonnee in het achterhoofd en dat kun je horen ook. Gelukkig is die muziek nu op zijn retour, goddank." Al spreken de twee eenstemmig de hoop uit dat ze niet met dat soort snelle acts verward wor den, toch is er een connectie tussen beide werelden: Antiloop remixte hits van lui als E-Type en Army Of Lovers. Södermann: „Maar dat waren goede re mixen, wij maakten die num mers beter! Op de zang na hiel den we erg weinig over van de originelen." 'In my mind', de hit die het duo wereldroem bracht, is ruim een jaar oud. Södermann: „We wisten meteen dat het iets spe ciaals was. Daarom waren de remixen eerder klaar dan het origineel! Daarvoor had een paar vrienden inges I die ook snel doorhadt het een bijzonder nurai kei worden. Nee, we hebb bekende namen gevras e de remixen, want dan soms letterlijk tonnen k" lar In eigen land is er oc ch dering vanuit hogere Zo werden ze dit vooiJwa kozen tot beste housei act bij de uitreiking Swedish Dance Awards, was nog wel over 1996,i nog amper een plaat t den. Dat was vreemd, lat zullen we nog wel mee naties krijgen. We kijke sli vast naar uit." Zo doet Antiloop 1 slecht. Zeker niet als je! ld dat hun eerste ep 'N.S ml heette, kortaf voor 'noti tal for mass consumption'. Al: lund: „Vrij ironisch ja, i ob Tja, wij wisten ook niet zo hard zou gaan. David Westerlund en Robin Söderman zijn samen Antiloop. 150 schilderijen in Nedei musea en zijn er na de 150 werken door de Ned se staat op veilingen ver! De weduwe Goudstikk tot 1952 geprobeerd de) rijen terug te krijgen. In; was ze het procederen: )Bf trof ze een schikking Nederlandse staat waart zag van alle eigendoms De Amerikaanse schoon 131 en kleindochters van G: ;r ker hebben nu beslote er' schikking aan te vechte; 'i „Het is begrijpelijk dal zoveel jaar na de Tweeier reldoorlog, met andeit wordt gekeken naar de;vei Maar het is niet mogsen ogen te sluiten voor 1r0' toeii is gebeurd. De fa;en toen akkoord gegaan n p schikking en met het teren len van de twee miljoen Ier Ze hebben nu niet veeli Ie een zaak van te maken". Het Joods Wereld heeft de erven van Gou beloofd te helpen bij he: ren van de schilderijei f0 voor is een miljoen gul er< schikbaar gesteld. In de NOVA-uitzend - gisteravond maakte de- dochter van Goudstii! Cl kend in Amsterdam ee: um voor de nagedacht! IC de kunsthandelaar te \vi richten als de erven de procedure tegen de Nee se Staat winnen. u „We willen zeker n 8' schilderijen terug, want oc ren in Nederland", aldu |e von Saher. „We willen n8 wel compensatie voor 8 waardevolle dat verlore iaF gaan en een of twee schi 1 mee naar huis nemen." 1E si

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 16