nim Leiden: afscheid met een traan Kraamvisite in schouwburg Cultuur&Kunst 97 culturen Kleine zwarte dondergod schiet bliksemstralen af Leids Vocaal Ensemble: fris, afwisselend en mooi Adèle, het leukst als ze zingt War Child opent in Bosnië Pavarotti Muziek Centrum BAANDAG 15 DECEMBER 1997 chef jan rijsdam. 071-5356444, plv chef ad van kaam 071-5356443 Sony wil Connery in nieuwe Bond-fïlm pi^wuKHet Japanse filmbedrijf Sony Studios wil nog eenmaal Sean Connery in de huid laten kruipen van James Bond. MGM zegt reeds de makers van de monsterhit 'Independence Day' te hebben gecontracteerd. Sony wil met een eigen Bond-produktie rivaal MGM beconcurreren. De twee bedrijven liggen overhoop over wie de rechten op Bond-films bezit. MGM's laatste Bond film Tomorrow Never Dies', met in de hoofdrol Pierce Brosnan, jS vrijdag in première gegaan. Connery speelde de Britse geheim agent voor het laatst in 1983, in 'Never Say Never Again'. Des tijds was hij daarmee de rivaal van Roger Moore. Voor vele 1-fans is Connery altijd de enige echte 007 gebleven. Celstraf voor afpersing Cosby upwYORKEen jury in New York heeft een 22-jarige vrouw tot 26 maanden cel veroordeeld wegens poging tot afpersing van ac teur Bill Cosby. Autumn Jackson, die beweert Cosby's dochter te zijn, had gepoogd tachtig miljoen gulden van hem los te trogge len, Ze had gedreigd tegenover de roddelpers te onthullen dat zij Cosby's dochter was als de acteur niet zou betalen. Tijdens de rechtzaak heeft Cosby verklaard dat hij een affaire met Autumns moeder heeft gehad, maar hij ontkent haai' vader te zijn. Frank Sinatra 82 jaar js ANGELESMeer dan 100.000 mensen uit de hele wereld heb ben de zieke Frank Sinatra via Internet gefeliciteerd met zijn ver jaardag. Sinatra werd vrijdag 82 jaar. De zanger en zijn vrouw Barbara zouden in hun huis in Beverly Hills bezoek krijgen van vrienden en familieleden, aldus Sinatra's woordvoerster Susan Reynolds. Sinatra is sinds hij in januari werd getroffen door een hartaanval niet meer in het openbaar gezien. Het gerucht deed de ronde dat hij stervende was. Reynolds wilde niet meer zeggen dan dat het goed gaat met Sinatra. Expositie schilderijen Churchill ionden Sir Winston Churchill werd befaamd als de premier die het Verenigd Koninkrijk door de Tweede Wereldoorlog loodste. Veel minder bekend is dat hij daarnaast een grote passie had: schilderen. Veilinghuis Sotheby's in Londen belicht deze andere kant van Churchill, zijn artiestenbestaan, met een tentoonstel ling. Het veilinghuis kreeg voor de expositie meer dan honderd Jj werken te leen van verscheidene particuliere bezitters. Ze be strijken de hele periode tussen 1915, toen Churchill als 40-jarige met schilderen begon, en 1965, het jaar waarin hij stierf. De ten toonstelling duurt van 5 tot en met 17 januari. De toegang is gra- Officiële afsluiting Leiden Cultuurstad Leiden Cultuurstad 1997 is voorbij. „Een jaar waarin de cultuur door de stad werd gestrooid", zo blikte burge meester Goekoop terug tijdens de officiële afsluiting af gelopen zaterdag in het gemeentehuis. „Is het een succes geweest?", vroeg wethouder Pechtold zichzelf af. „Ja, zeg ik volmondig. Als de provincie Zuid-Holland geen steden of regio's meer heeft om Cultuurstad te zijn, dan willen wij nog wel een keer. In het jaar 2006, bijvoorbeeld, het Rembrandt-jaar." leiden, sjoerd de jong Japanners massaal naar Leidse ixpositie over Oud-Egypte Mevrouw Leemhuis-Stout, commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, herinnerde in haar toespraak nog eens aan het doel van een jaar lang cultuur stad zijn: een impuls om meer mensen bij het culturele leven te betrekken. Volgens Pechtold was Leiden daarin geslaagd. start van „Meer dan tachtig happenings. Waarbij alle muzen waren be trokken: muziek, theater, beel dende kunst, dichtkunst, archi tectuur. En veelal laagdrempe lig. Niet alleen omdat de meeste evenementen voor het publiek gratis of voor weinig geld toe gankelijk waren, maar ook om dat er amateurkunst was naast professionele kunst. In zowel het centrum, als in de wijken." En niet te vergeten in de regio. „De culturele samenwerking met de omliggende gemeenten was erg goed", aldus de wet houder, „wie weet draagt dit ook bij aan een goede bestuur lijke samenwerking. Kortom, een mooi jaar, tot stand gebracht met een be scheiden budget van twee mil joen gulden. „Het openings feestje van de Rotterdamse Erasmusbrug kostte drie mil joen", vergeleek Pechtold. In tussen kijkt hij uit naar de eva luatie van Leiden Cultuurstad. Vooral om te zien wat van dit cultuurjaar in de toekomst door kan gaan. „Ik hoop dat niet al leen de politiek, maar heel Lei den daarover meedenkt." Na de afsluiting van 'Leiden, stad van culturen' in de rood- verlichte Leidse raadszaal, een Wulpse dansen vlak voor de neuzen van gemeentelijke en provinciale bestuurders. foto henkbouwman huis van plezier zo leek het Goekoop, volgde de overdracht aan de volgende gemeente. De vlag van Cultuurstad Zuid-Hol land wappert volgend jaar in Gorinchem, de stad nabij slot Loevestein. Wethouder Stolk van Gorinchem pakte alvast symbolisch het culturele arse naal uit, door de afstandsbedie ning voor de dia-vertoning uit een oude, kleine kist te halen. „De kist waarmee Hugo de Groot in zijn jeugd oefende", grapte hij. Afsluiting, overdracht en vier toespraken: gelukkig zorgde een jeugdige hiphop-groep voor een intermezzo, wulps dansend vlak voor de neuzen van het grijs in pluche, de gemeentelijke en provinciale bestuurders. De middag werd afgesloten door de band UFA uit Gorinchem, met een speciaal rapnummer voor Gorinchem Cultuurstad 1998. Wat blijft er over van Leiden Cultuurstad 1997? In ieder geval een goed gevoel bij de sprekers van deze middag. „Leiden neemt met een kleine traan af scheid van een bewogen jaar", vatte Goekoop het samen. apanners hebben massaal de lizende tentoonstelling van het zidse Rijksmuseum van Oud- ftoi> eden over het oude Egypte be- ocht. De tentoonstelling die even Japanse steden heeft aan- eg2 edaan trok 462.000 bezoekers. |e expositie is inmiddels te zien i Auckland in Nieuwe Zeeland. 'Life and Death under the haraos' begon de rondreis vo- ig jaar december in het Japanse iimamoto in zowel expositie- 2i alen als warenhuizen. Daarna ïisde de expositie over het le en, geloof en de dodencultus an de Egyptenaren naar Hagi, okio, Osaka, Gifii, Kanazawa, lamamatsu en Sapporo. „Met et totale aantal van 462.600 ezoekers en de lovende kritie- en in de Japanse pers mag de lernee een succes genoemd worden", aldus het museum. De reizende expositie biedt geïnteresseerden in het buiten land een goede gelegenheid kennis te nemen van de ver maarde Egyptische collectie van het museum. Bovendien kwam het niet slecht uit om een deel van de topstukken op wereld- toernee te sturen, omdat het museum binnenkort een groot scheepse verbouwing te wach ten staat. De tentoonstelling telt ruim driehonderd voorwerpen, waar onder mummies, juwelen, beeldhouwwerken en schaal modellen van belangrijke tem pels en paleizen. Na Auckland gaat de expositie door naar Australië waar ze tot mei 1999 te zien is in musea in Perth, Darwin, Sydney, Melbourne, Adelaide en Brisbane. recensie pablo cabenda Concert: Anumadutchie en Doudou N'Diaye Rose. Gehoord: 13/12, Stadsge hoorzaal Leiden. De percussionisten van Anuma- dutchi wandelen op het podium van de Leidse Stadsgehoorzaal met schooltasjes onder de ar men en de bleke Rambobuikjes ontbloot. Een beetje als de lulle tjes rozewater afgestudeerd op de slagwerkacademie van bloed zweet en tranen. Dat laatste klopt wel een beetje want de le den van de Haagse slagwerk groep hebben naast hun con servatoriumopleiding vijf jaar les achter de kiezen van de strenge Senegalese master- drummer Aly N'Diaye Rose. Die heeft op zijn beurt weer het klappen van de zweep geleerd van zijn vader 'le tambour ma jor' van Senegal die nog heeft gespeeld met de Stones, Doud ou N'diaye Rose. Vader, zoon en de voormalige leerlingen stonden zaterdag met zijn drieën en een hele familie Senegalese slagwerkers op het podium van de Stadsgehoorzaal om de afsluiting van Leiden Cultuurstad te vieren. Na ruim acht maanden is Leiden niet meer de culturele hoofdstad van Zuid Holland en de orga- nistatie besloot om er met rit misch vuurwerk uit te knallen. Anumadutchi pakt het eerst nog rustig aan. Subtiliteit en kracht houden elkaar in even wicht in doordachte percussie stukken. Het nietsontziende ge weld van de grote doundount- rommel in 'löcküh' wordt be zworen door drie marimbaspe lers die patronen herhalen met een bijna hypnotisch effect. Als de minimalistische marimba's van Steve Reich, maar dan met zijn voeten stevig in de Afri kaanse klei. Een mengsel van overgeleverde ritmepatronen volgens Afrikaanse traditie, en op schrift gezette structuren die samen van een muziekstuk een compositie maken. Een soort Academisch Afrika. De muziek is indrukwekkend maar de spe lers zijn op djembé en sabar (een langwerpige trom bespeeld met een stok en de hand) niet echt virtuozen. Doudou N'Diaye Rose wel. De bejaarde sabarmeester die in Senegal qua status niemand naast zich hoeft te dulden, pakt het anders aan. Met een batterij van zestien sabarspelers en een repertoire waarin het woord 'subtiel' ontbreekt slaat hij het publiek genadeloos om de oren. Een kruising van een kungfu leraar en een opgefokte dirigent jogt over het podium en geeft voortdurend aan in welke hoek de klappen moeten vallen. Hier neemt hij met felle vuistjes een onsje trom terug en daar schiet hij als een kleine zwarte don dergod bliksemstralen af om de basissectie op te stoken. Het is een prachtig gezicht als de stok ken van de sabarspelers in sier lijke curven bewegen, perfect synchroon als de strijkstokken van een symfonieorkest. Maar daar zijn nog nooit de stukken vanaf gevlogen. Hier zijn splin ters als tandenstokers schering en inslag als Doudou losbarst in een solo van zevenklappers. Na enige tijd zorgt zoveel overdon derend geweld wel voor een enigszins murwgebeukt gevoel en levert een gemis aan afwisse ling concentratieverlies op. Als afsluiting speelt Anuma dutchi met Ali en Doudou een finale waarin djembe's en het Mozambikaanse slaginstrument de timbali soleren. Dan volgt nog een mislukt publieksexperi- ment dat langzaam wegsterft: Slaap kindje slaap. In plaats van met een knal dooft Leiden Cul tuurstad dan toch als een nachtkaars uit. Lama Karta: eenvoudig en indrukwekkend muziek recensie susanne lammers Concert: Mystieke gezangen uit Tibet door Lama Karta. Regie: Marian de Gar- righa en Harry de Neve Vertaler: Frans Goetghebeur Gehoord: 14/12, Stadsge hoorzaal, Leiden. Een gekkenhuis was het, gister middag tegen drieën in de Stadsgehoorzaal. Een menigte mensen was gekomen om sa crale gezangen uit Tibet te be luisteren. Sommigen kwamen uit etnografische belangstelling, de meesten waren echter uit op een spirituele ervaring. Vanwege de tentoonstelling Naar Tibet met Kuifje in het Museum voor Volkenkunde was de in België woonachtige Tibet aanse Lama Karta in Leiden om boeddhistische mystieke gezan gen te zingen. Lama Karta zat in Engeland op school, maar kreeg tegelijkertijd een opleiding als boeddhistische monnik. Sinds 1987 is hij verbonden aan het Tibetaans Instituut Yeunten Ling, dat de Tibetaanse cultuur wil uitdragen, beschermen en bewaren. Daarom vertelde La ma Karta ter inleiding wat over de gezangen in het Tibetaans, wat dan weer vertaald werd door Frans Goetghebeur. Nogal omslachtig allemaal en niet be vorderlijk voor een direct con tact met het publiek, temeer daar er behoorlijk wat tijd mee heen ging. Vijf gezangen zong Lama Kar ta, een lofzang, een mantra, een aanroeping, een offergezang en een deel uit de praktijk van Tcheud; tijdens dit laatste bege leidde hij zichzelf met bel en trommel. Deze muziek leent zich bij uitstek tot het leegma ken van de geest. De gezangen lijken voor Westerse oren sterk op elkaar, de melodie is een voudig, de versieringen zijn ui termate sober en de tekst blijft ook in vertaling vaag. Het tem po ligt laag en er is weinig dyna miek. Lama Karta varieert door de lange frasen open te begin nen en nasaal te eindigen. Lama Karta heeft een wat gruizige natuurlijke bas, die volop vibreert en resoneert. Dat is indrukwekkend, maar het is jammer dat het blijkbaar niet zonder versterking kan. De mi crofoon detoneert trouwens ook met het Tibetaanse decor: een grote bank vol kleden en een kleurrijk wandkleed met een af beelding van de Boeddha. Het enthousiasme van het publiek was er niet minder om. Gesticht keerden velen huiswaarts in de hoop „de tweevoudige opstape ling snel te verwerven." recensie susanne lammers Mistelling: Adèles Comeback nr 1 door Adèle Bloemendaal M Willem Ennes, John Eskes, André Hoekstra en Jeroen Lely Dick Hauser. Gezien: 13/12, Schouwburg, Leiden René Froger verruilde afgelo pen zaterdag het stadion in de grote stad even voor het Bloemenhandelscentrum te Roelofarendsveen. Tijdens een anderhalf uur durend concert speelde hij al zijn hits. Froger zou al in November in de het Bloemenhandelscentrum optreden, maar moest door ziekte toen verstek laten gaan. foto mark lamers Me ouverture' klinkt behoorlijk onheilspellend. Je ftvacht elk moment een griezel a la Jack the 'PPer op het podium, maar wie komt is Adèle, Kt een ouwe-mensen looprek op blauwe slof- !n Bloemendaal doet even wat capriolen met el rekje, maar het duurt niet lang of ze verwis- dt haar sloffen voor pumps met een hoofdletter. 'n motto voor haar one woman show en 'eerste ®nieback' luidt: 'Verdwijn niet weerloos in de •acht'. Bloemendaal wordt volgende maand 65, maar fil nog lang niet met pensioen. En dat zullen we Kten ook. Ouderdom en verval zijn de belang- Jlkste thema's van haar programma, maar berus- j komt er niet aan te pas. Zij is niet van plan L tn doorsnee bejaarde te worden, zij blijft het ..ftoute meisje. Dus gaat het praatje over bejaar- 'thulp vooral over haar seksuele appetijt, voor at ze hoe ze zich zal misdragen als ze seniel is eindigt het verhaaltje over oude Heli's Angels "eenswingend nummer. Daardoor bereikt ze echter eerder het tegen deel: voordat zij erover begon, was er volgens mij niemand in Nederland die aannam dat Adèle Bloemendaal met de jaren rustiger en gewoner zou worden. Iedereen weet dat de aarde rond is, maar iemand die daar de hele avond over door- zanikt, loopt de kans vervelend te worden. Dat is een niet uit te vlakken minpunt van de voorstel ling, maar gelukkig stelt ze er toch wat tegenover. Het leukst is ze als ze zingt, ook omdat ze bege leid wordt door een fantastisch combo, waarin vooral muzikale duizendpoot John Eskes een be langrijke rol speelt, maar vooral omdat ze een loei van een stem heeft. Indrukwekkend is haar liedje over de verdwenen geliefde, aardig is 'de vleselijke woning' over het lichamelijk verval, en heel geestig brengt ze Wil- minks liedje over een Elfstedentocht van heel lang geleden. Maar wat ze kèn, laat ze horen in de lofzang op haar lijf: een scheurend refrein vol on tembare energie wordt afgewisseld met mevrou- werige coupletten waarin de puntjes expliciet op de i worden gezet. En onbekommerd gek doet ze in Van Merwijks dwaze 'Ja, het is wat'. In plat Amsterdams en met een serieus smoel behandelt ze uiteenlopende rampen en rampjes - waar de ouderdom goddank nou eens helemaal geen deel van uitmaakt. muziek recensie lidy van der spek Adventsconcert: Leids Vocaal Ensemble o l.v. Theo Goedhart, m.m.v. Mirjam Riet berg, harp, Blanka Mester, sopraan en Pauline Verkerk, mezzosopraan. Gehoord: 13/12, Lokhorstkeric, Leiden. Een concert helemaal in de kerstsfeer zonder oubollig of se- mi-verheven te worden. Fris, af wisselend, heel mooi. Het Leids Vocaal Ensemble heeft een ver jongingskuur ondergaan. Nieu we stemmen, een nieuw geluid. Opmerkelijk was de klank van de sopranen: helder, zuiver, met een groot volume, maar ook scherp, soms bepaald onprettig voor het trommelvlies. Als Blanka Mester in Britten uit het koor naar voren treedt, blijkt zij als solist een volle, vibratieloze, pikante barokstem te bezitten, die het goed doet solerend, maar in 't koor niet mengt. Even later soleert zij 'in combinatie' met het koor en dan is de scherpheid bij de sopranen ver dwenen; wat blijft is een ronde lichte homogene klank. Elk onderdeel van het pro gramma heeft overigens wel iets extra moois te bieden. Het 'O Emmanuel, rex et legifer' uit Strategiers 'Cantica pro tempo- re natali' wordt hoog opgetild boven het aardse 'kom om ons te verlossen'. Willcocks arrange ment 'The infant king' is zoet, lieflijk, weinig complex, maar dat mag tussen Strategier en Brahms' 'O Heiland, reisz die Himmel aufVijf bijzondere va riaties op een thema, dat Huub Oosterhuis ook gebruikte voor zijn 'Scheur toch de wolken weg en kóm'. Brahms doet daar wonderbare dingen mee. 'O Erd, schlag aus, schlag aus o Erd' is bijna onherkenbaar ge worden, canonisch, of met een gans andere snelle melodie eromheen geslingerd. Zo duikt het oude lied steeds weer op. Poulenc (1899-1963) is altijd weer even verrassend in zijn prachtige gevoileerde harmo nieën. Hier hoor je goed de so nore bassen in 'collaudantes Dominum'. Het koor zingt zeer evocatief in de verkondiging 'Zegt wat U gezien hebt en ver kondig de geboorte van Chris tus'. De woordschildering in Schutz' Deutsches Magnificat is uiterst beeldend in 'er zerstreu- et' en in 'Er stösset die Gewalti- gen vom Stuhl, und erhöhet die Niedrigen'. Dit koor durft het af en toe eens groots uit te pakken. Brittens 'Ceremony of carols' kan als slot niet beter gekozen worden. Elf totaal verschillende kerstliedjes die stuk voor stuk een andere sfeer oproepen. Overtuigend en stralend gezon gen, sprankelend begeleid door de harpist Mirjam Rietberg. Dat hele kleine klagende afdalende motiefje van 3 noten al in 'That yongë child'! Rietberg is echt jong talent op weg naar het concertpodium. Dat laat zij blij ken in een zeer aangenaam werk 'Gitana opus 21' van Al- phonse Hasselmans (1842-1912), zeer bewust, krachtig en dynamisch vertolkt. Schuifelen tussen de coulissen en op het podium om eens te voelen hoe een artiest de aanblik van de zaal er vaart. foto dick hocewoninc amsterdam anp De internationale hulporganisatie War Child opent in Bosnië een Pavarotti Muziek Centrum. Kinderen met een oorlogstrauma kun nen daar muziektherapie krijgen. De opening, op 21 december, wordt opgeluisterd door verschillende popsterren. Uiteraard vliegt ook de naamgever van het centrum, Luciano Pavarotti, over. De wereldberoemde tenor organiseerde de afgelopen jaren een aantal speciale benefietconcerten in zijn geboorteplaats Modena. leiden sabine van den berg Helder winterweer hangt koud tussen de daken als de gereno veerde Leidse schouwburg zijn deuren openstelt voor de burge rij. Het moet een feestelijke dag worden waarbij de bevolking 'haar' schouwburg ongehinderd mag herontdekken. Niet alleen Leidenaars maar ook inwoners uit omliggende dorpen willen een glimp opvangen van de ver gane glorie die op één decem ber jongstleden uit haar schoonheidsslaap is ontwaakt. Belangstellenden mogen over dag tussen elf en drie een blik werpen op het splinternieuwe pluche aan de Oude Vest. Door grote ramen kun je in het voorbijgaan naar binnen gluren. Al bij de entree ont steekt de warmrode gloed van het interieur een laaiend en thousiasme bij nieuwsgierige theaterbezoekers en kreten als 'schitterend' en 'prachtig' zwe ven door de loges over het bal kon. Het personeel staat het rondzwermend publiek gedul- dig te woord wanneer dit vraagt naar informatie tijdens de gron dige inspectie van podium en foyers. Een van de bezoekers zegt dat 'in landen als Frankrijk en Italië theaters met veel goud en krullen worden opgesierd. De Leidse schouwburg is daar entegen van een ingetogen schoonheid.' Schouwburgdirecteur Pim Wallis de Vries is verheugd over de constante stroom mensen die zijn domein komen bekij ken. „Ik heb het gevoel of er heel veel familie op kraamvisite zijn en ik als trotse vader de complimentjes in ontvangst mag nemen." Wallis de Vries omschrijft de periode waarin de renovatie plaatshad dan ook als een soort 'bevalling'. „We had den maar een dracht van zes maanden." De schouwburgdirecteur noemt de positieve reacties van de bevolking schertsend 'te leuk' en trekt een parallel. „Tij dens een kraambezoek zeg je. als een baby niet zo mooi is uit gevallen, ook niet: wat een monster. Hier zou je gewoon kunnen zeggen wat je tegenvalt, maar de respons is overweldi gend: nog positiever dan ik had durven hopen. Hier en daar proberen men sen de zachte stoelen uit en rek ken de halzen zich om de pla fondschildering te bewonderen. Een oudere dame roemt de 'zuiverheid' van dit kunstwerk en de 'geweldige akoestiek' van de zaal. Geen achtergrondmu ziek maar cabaretteksten strooi en woorden rond waar bezoe kers aandachtig naar luisteren. Tussen de coulissen en op hef podium schuifelen talloze voe ten heen en weer. Voor velen is dit ook een uitgelezen kans om eens te voelen hoe een artiest de aanblik van de zaal ervaart.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 13