oop Daalmeijer: heimwee naar een oude liefde Steeds langer leven ZATERDAG 13 DECEMBER 1997 ip Daalmeijer praat alsof hij een nieuwe baan heeft. Dat is ook zo, maar zijn enthousiaste 'verhaal gaat in eerste instantie vooral over de werkgever die deze maand voor het laatst zijn salaris overmaakt. Canal Plus, de abonneezender die onder zijn leiding in 1997 buitengewoon goede zaken deed. Een indrukwekkend sportpakket met veel rechtstreeks voetbal, Kees Jansma als msprekend boegbeeld en een stijgend abonnee- ic lantal, Daalmeijer kan zijn zegeningen tellen. „Ik ben maar een gewone journalist, ik ■redeneer alles met mijn boerenverstand.Toch vertrekt hij. door CAREL VAN DER VELDEN Ioop Daalmeijer stapt niet over naar Nederland 1 omdat het niet goed zou gaan met Canal+, zoals sommige boze n beweren. „Tot vorig jaar hadden we 's winters 200.000 abonnees, in de zomer was dat flink minder. Inmiddels hebben we 218.000 jaar-abonnees. Er zit een duidelijk stijgende lijn in." En een uitgekiende carrièrestaprïs het vol gens de partner van Maartje van Weegen (NOVA) al helemaal niet. „Ik heb nu een top functie; in salaris maak ik een forse duikeling. Straks val ik gewoon weer onder de omroep- cao. Maar daar moet je niet over zeuren, ik zou het maatschappelijk niet verantwoord vinden als de omroep exorbitante salarissen zou betalen. Bovendien zijn wij thuis twee verdieners, over geld hoef ik me geen zorgen te maken." Nee, Daalmeijer had gewoon heimwee naar de journalistiek en denkt op dat punt bij Nederland 1 meer aan zijn trekken te komen. Intussen staat hij boven alles bekend als een doener, vandaar wellicht dat hij graag over Canal+ praat. De resultaten zijn tastbaar, over Nederland 1 kan hij slechts toekomstbe spiegelingen kwijt. „Het voetbal is natuurlijk de grote troef. We brengen wekelijks maxi maal zeven wedstrijden live op televisie. We hebben Nederlands voetbal, maar ook wed strijden uit Frankrijk, Engeland en Spanje. En we presenteren het voetbal zoals de NOS het niet kan. Met heel veel camera's en uitgebrei de voor- en nabeschouwingen. Dat werkt. Sinds we het voetbalpakket hebben, neemt het aantal kijkers fors toe." Les Het recept klinkt simpel, maar een jaar gele den ging het gruwelijk mis toen Sport7, een andere betaalzender, iets dergelijks probeer.- de. Min of meer uit de failliete boedel nam Daalmeijer het voetbalpakket over, tegen een veel lagere prijs dan Sport7 betaalde. Dat het nu wel lukt, zegt volgens hem meer over het mismanagement bij de ontmantelde sport zender dan over zijn eigen kunnen. „Het was werkelijk onbegrijpelijk dat dergelijke gere nommeerde namen met zo'n rammelend businessplan aan de slag gingen." Canal+ leerde van de fouten van Sport7, zegt Joop Daalmeijer en liet de NOS een volwaar dig voetbalpakket, met uitgebreide samen vattingen op zondagavond.. Maar de vraag is of de kijker zo langzamerhand niet wordt overvoerd met voetbal. Op het openbare net zijn er soms op dinsdag, woensdag en don derdag rechtstreeks Europacup-wedstrijden te zien. Wie heeft er dan nog tegen betaling zin in een potje als - pak 'm beet - NEC-Wil- lem II? Daalmeijer: „Zestig procent van de nieuwkomers bij Canal+ zegt dat ze lid wor den vanwege het voetbal. Het grappige is, dat na enige tijd blijkt dat de meesten vooral films kijken. Van de abonnees geeft maar veertig procent aan dat zij vooral in sport zijn geïnteresseerd." Afgelopen zomer sloeg Daalmeijer een gro te slag met het aantrekken van Kees Jansma. Nieuwe sprongen voorwaarts voor Canal+ had hij al in zijn hoofd. „Het probleem is, dat de zender nog steeds relatief onbekend is. Zestig procent van de bevolking kent de naam Canal+, maar bij doorvragen blijkt dat veel mensen eigenlijk niet weten wat het pre cies is." Hij heeft een oplossing. „Ons moederbe drijf in Frankrijk is wettelijk verplicht om twee uur per dag ongecodeerd uit te zenden. In die tijd zenden ze de bestbekeken talk show van de Franse televisie uit, gelardeerd met promo's voor films die op Canal+ te zien zijn. Dat kan hier ook." Joop Daalmeijer: „Ik sta voor de opgave hoe we jongere kijkers kunnen trekken. Vooral in de groep tussen 15 en 40 jaar heeft Nederland 1 een pro bleem.' FOTO GPD ROLAND DE BRUIN Voorbij Bij Canal+ liggen voldoende uitdagingen te wachten. En Joop Daalmeijer heeft de rede nen gegeven waarom hij niet vertrekt. Maar waarom vertrekt hij dan wel? „De ontwikke lingsfase is voorbij, verklaart hij. „Filmnet is overgenomen door Canal+ en sindsdien ben ik chief executive officer, algemeen-directeur. Mijn werk bestaat, uit delegeren, anders loop ik de sportredactie of de filmredactie al snel voor de voeten. Verder onderhandel ik met de Casema over de kabeltarieven. Ik kan daar geen optimale bevrediging uit halen. Mijn voorganger raad de mij aan lekker drie keer in de week te gaan golfen. Maar ik kan niet golfen en ik zit niet graag stil. Ik heb dit niet zelf gewild. Ik zou nooit gesolliciteerd hebben naar de functie die ik nu bekleed." Heimwee naar de journalistiek; onderhuids kriebelde het bij de manager. Voor het am bachtelijke handwerk bij de televisie heeft hij zichzelf echter afgeschreven. Vooral in zijn VARA-tijd groeide Daalmeijer uit tot een be kende televisie-persoonlijkheid. „Ik kon vroe ger aardig filmen, maar ik ben het verleerd. En een echte goede interviewer heb ik mezelf nooit gevonden. En vergeet niet dat de tech nische ontwikkeling fabelachtig is geweest, ik zou opnieuw op cursus moeten." De dagbladjournalistiek dan? In een grijs verleden maakte Joop Daalmeijer in zijn toenmalige woonplaats naam als verslagge ver bij onder meer de Schiedamsche Cou rant, een voorloper van de huidige editie Wa terweg van het Rotterdams Dagblad. En zelfs nu, bijna dertig jaar later volgt hij in zijn woonplaats Huizen de frustraties van Jos Poolman. Wie zegt u? Voor de niet-ingewijden in de Schiedamse politiek, Jos Poolman is in Schie dam een gemeenteraadslid dat van zijn partij GroenLinks geen fractievoorzitter mag wor den. Naast de krant leest Daalmeijer boven dien Musis, een cultureel maandblad dat in zijn geboortestad verschijnt. Daalmeijer kan zó weer een stukkie tikken, zou je zeggen. Desnoods op een oude schrijfmachine. Zelf denkt hij er anders over:,,Jullie zouden mijn artikelen zo weggooien. Ik schrijf tegenwoor dig in spreektaal, ik zou de lezers daar niet echt een plezier mee doen." Kijkcijfers Bij Nederland 1 denkt Daalmeijer journalis tiek wél aan zijn trekken te komen, ook al staat het woord 'manager' wederom in zijn functie-omschrijving. „Ik ben benaderd voor deze functie. Het is een interessante uitda ging. Het gaat de goede kant op met deze zender. De kijkcijfers zijn goed." De nieuwe netmanager roemt op voor hand de stroomlijning, die Gerard Hulshof heeft doorgevoerd met het programma Net werk. Iedere avond, direct na het journaal van acht uur is het programma te zien. Afwis selend wordt de inhoud verzorgd door de 'oudé' actualiteitenrubrieken Brandpunt (KRO), Televizier (AVRO) en Hier Nu (NCRV). „In mijn Veronica-tijd heb ik een dergelijke samenwerking op Nederland 2 opgezet, toen met de TROS en de EO. Dat werkt prima. Je zag het deze week, met de hoorzittingen van de Waarheidscommissie in Zuid-Afrika. Jan Driessen zit er voor alle omroepen van Ne derland 1. Vroeger zou iedereen een eigen verslaggever hebben gestuurd. Dit is een goed voorbeeld hoe je verstandig met de schaarse middelen kan omgaan." Daalmeijer roemt de kwaliteiten van zijn nieuwe werkgevers. „De KRO is goed in in formatie, de NCRV heel sterk in infotain ment, neem zo'n programma als Villa Felder- hof als voorbeeld. De AVRO doet veel aan cultuur en documentaires. Met z'n drieën hebben ze de kijker veel te bieden." Toch kampt Nederland 1 met enkele han dicaps, is de analyse van de omroepen. De kijkdichtheid is goed, maar de zender heeft te maken met vergrijzing. Zappende jongeren drukken zelden op knop '1' van hun af standsbediening. „Ik sta voor de opgave hoe we jongere kijkers kunnen trekken. Vooral in de groep tussen 15 en 40 jaar heeft Neder land 1 een probleem. Ik krijg onder meer de taak programma's voor deze doelgroep te be denken en die vervolgens te marketen. De re sultaten moeten in 1999 te zien zijn, de zend- schema's voor het volgende televisieseizoen liggen al vast." Diepgang Het lijkt een schier onmogelijke opgave. Heb ben jongeren nog wel geduld om een heel programma uit te kijken? Een onderzoek leerde deze week dat jongeren het hooguit tien minuten uithouden bij één zender. Daalmeijer: „Het probleem is bekend. Mijn dochter is 21. In haar vrije tijd surft ze over het Internet. Of ze leest. Televisie kijken doet ze niet. Ik denk dat we jongeren kunnen trek ken met programma's die iets meer diepgang hebben. Ik geloof niet in de stelling dat pro gramma's steeds flitsender gemonteerd moe ten worden. Je ziet het aan GTST. Deze soap houdt vast aan zestien scènes per aflevering. De concurrenten hebben er 19, of 21. En toch is Goede Tijden, Slechte Tijden het populairst bij jongeren." Daalmeijer gaat zich met name over de late avond ontfermen. Een deel van de jongere doelgroep kijkt na half elf naar echtgenote Maartje bij Nova, als opwarmertje voor Laat de Leeuw. Peterjan Rens op RTL-4 dingt ook mee naar de kijkersgunst, net als de softpor- no op andere Nederlandstalige zenders en het sportprogramma op Nederland 2. 'Platvloersheid' wil de nieuwe netmanager niet inzetten als wapen. „In het verleden heb ik me daar wel aan bezondigd. Toen ik bij Veronica zat, woedde de strijd om de kijkers op z'n hevigst. Toen is zo'n programma als de Pin Up Club ontstaan. Achteraf was het niet goed gemaakt, persoonlijk hou ik ook niet zo van dat soort programma's." Dat komt goed uit, want het gemiddelde NCRV- lid zou vermoedelijk weinig waardering heb ben voor dergelijke frivoliteiten. Ook sport blijft in de toekomst een margi naal verschijnsel op Nederland 1. Maar sport en seks, zijn dat niet juist de ingrediënten waarmee Joop Daalmeijer de laatste jaren het best uit de voeten kan? In de nachtelijke uur tjes schiet bij Canal+ in expliciete seksscenes het mannelijk zaad na een plotse beëindiging van de coïtus steevast uitbundig over het scherm. Daalmeijer: ,Ik keek er nooit naar en hou er niet van. Ook uit onze kijkerspanels lijkt' het alsof de programma's niet aanslaan. Maar toen we een tijdje stopten met dit soort films, verloren we direct abonnees. Daar heb je mee te maken. Persoonlijk hou ik ook niet van sport. Canal+ brengt het prachtig in beeld, maar in het stadion verveel ik me al gauw bij een voetbalwedstrijd. „Na Feyenoord-Ajax stond ik een keer met Mart Smeets te praten. Ik voelde nattigheid. Mart zei: 'kijk niet omhoog, ze staan op ons hoofd te pissen'." „Ik heb het zelf meer op de betere film", zegt Daalmeijer ten slotte. „Canal+ heeft twee zenders en het plan is om in het week einde op één van de zenders cultfilms uit te zenden. Oude films van Fellini enzo, die zijn zelfs in de videotheek niet te huur. Ook met kwaliteit kun je op de televisie best uit de voeten." 'Nederland 1 heeftjonge kijkers nodig en ik moet daarvoor zorgen Nederlanders worden bijna twee keer zo oud als 150 jaar geleden. Veertig procent van de mannen en zestig procent van de vrouwen is nog in le ven op tachtigjarige leeftijd. Nooit telde ons land zoveel honderdplus sers. Dat is nog maar het begin. We tenschappers in de VS hopen een gen te isoleren dat voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor het ver ouderingsproces van mensen. Door dit gen te manipuleren zou de ge middelde leeftijd veertig jaar kunnen stijgen. 120 jaar worden ligt dan bin nen het bereik. Ook zonder dit gen zullen mensen steeds ouder worden. Van mijn generatie, de babyboomers, zal een flink aantal 85, zelfs 90 jaar worden. Hoe aantrekkelijk is het per spectief van steeds langer leven? Onlangs zag ik een tv-programma over be woners van een verpleegtehuis, voor het merendeel vrouwen. Ze waren diep in de tachtig. Een montere bewegingstherapeute moedigde hen aan 'de koninklijke wuif te oefenen. Een rustige beweging die op soepele wijze de schouders losmaakt. Het was een deerniswekkende vertoning. „Denk dat u ko ningin Beatrix bent", probeerde ze - tever geefs - de inzet te verhogen. De vrouwen wa ren slecht ter been of nagenoeg blind, doof, krom en gekrompen. Een vrouw in een rol stoel bekende: „Soms zou ik zo het water in willen rijden, dan ben ik er vanaf." Een ander zei: „Mijn man is driejaar geleden overleden, mijn kinderen wonen ver weg. Ik kom tot niets meer, mijn leven is van een totale zin loosheid." De meesten waren duidelijk 'der dagen zat'. Plotsklaps vond ik het een benauwende ge dachte 120 jaar te kunnen worden. Want nu al blijkt dat naarmate er meerjaren aan het leven worden toegevoegd, de periode van eenzaamheid, aftakeling en afzien, eveneens langer is. Maar stel dat het mogelijk wordt een lichaam te behoeden voor ouderdoms ziekten en ook uiterlijk eleganter te veroude ren, hoe staat het dan met de menselijke geest? Hoe krijg je die fris, nieuwsgierig en veerkrachtig? Want dat zijn op zijn minst voorwaarden om te kunnen blijven functio neren in en geaccepteerd te worden door de samenleving. Daarin is nu al weinig respect en waardering voor ouderen. Levenservaring is niet van belang, het enige dat telt is of je je kunt handhaven in de vechtmaatschappij, die hoge eisen stelt op het gebied van vaar digheden en snelheid. T n het boek 'Niemand is onsterfelijk' voert I Simone de Beauvoir Fosca op die in de der tiende eeuw als prins van Carmona in Italië werd geboren. Bij een opstand staat zijn le ven op het spel en krijgt hij van een bedelaar een levenselixer dat hem het eeuwige leven bezorgt. Aangekomen in de tweede helft van de twintigste eeuw vertelt hij zijn levensver haal aan een vrouw die probeert hem uit zijn lethargie te wekken. Dat lukt haar nauwelijks. Want Fosca leeft in het duister van de onver schilligheid. Hij heeft alles al honderd keer gezien en meegemaakt. Hij blijft weliswaar leven, maar hij gaat dood van verveling. Kijkend door zijn heel oude ogen, wordt het je als lezer duide lijk dat hij geestelijk te gronde is gegaan aan een eeuwenlange confrontatie met steeds weer dezelfde vergissingen en tevergeefse hoop. Als je lang leeft, is niets meer uniek, geen enkele vrouw, geen enkele man, geen enkele liefde. De wetenschap dat het leven kort is - ge middeld zo'n 75 jaar - dat dit leven alles is wat je hebt, dat je het niet meer over kunt doen, omdat de ohverbiddelijke dood je wegrukt, geeft het leven een bepaalde span ning en dynamiek. De notie van sterfelijk heid, diep in een mens, maakt dat hij/zij in tens geniet van het leven, zich uitlevert aan de liefde, zich mee laat slepen door ambitie, illusies koestert, voortdurend verlangens heeft, kortom de beker doorgaans tot de bo dem wil leegdrinken. Totdat de veerkracht af neemt, de belangstelling gaat tanen, het ge heugen minder wordt en de behoefte aan steeds meer slaap en vergetelheid de dag bin nensluipt. Dat we in principe 120, wellicht zelfs 150 jaar kunnen worden, lijkt mij niet zo wezen lijk, wel de vraag hóe we dat dan moeten worden. Het slikken van kunstmatige ge slachtshormonen zou de kwaliteit van ons aanzienlijk langere bestaan kunnen garande ren. Ze zouden ons levenslang jeugdig, sexy en alert kunnen houden, in staat stellen drie keer een gezin te stichten en twee keer te gaan studeren. 120 jaar worden betekent unieke keuzes die we nu maken, voortdurend te kunnen herhalen, of die keuzes almaar uit te stellen. Als de haast van het moment uit je leven wordt gehaald, omdat je dubbel zo lang kan leven, dan verliest het leven één van zijn belangrijkste bekoringen: het nu of nooit. HELEEN CRUL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 45