Op zevenmijlslaarzen door Tibet
I- 16.15.
Jean-Jacques Annaud raakte ontroerd door Brad Pitt
Films
Love! Valour! Compassion!:
Acht naakte mannen in een meer
Seven Years In Tibet werd helemaal gedraaid in Zuid-Amerika
De Fransman Jean-Jacques Annaud is naast
Bertolucci de enige niet-Angelsaksische cine
ast ter wereld die met regelmaat grote inter
nationale films weet te maken en er wereld
wijd succes mee boekt. Dat heeft veel te ma
ken met zijn originele onderwerpkeuzes. The
Clan Of The Cave Bear was gesitueerd in de
prehistorie, The Name Of The Rose speelde in
een middeleeuws klooster, The Lover in het
Indo-China van de jaren dertig. Vandaag
komt Seven Years In Tibet in roulatie, het
waar gebeurde relaas van de Oostenrijkse al
pinist Heinrich Harrer die tijdens het uitbre
ken van de Tweede Wereldoorlog in de Hi
malaya vertoefde en als vertrouweling van de
jonge Dalai Lama de laatste zeven jaar mee
maakte van onafhankelijk Tibet. Harrer wordt
gespeeld door de Amerikaanse superster Brad
Pitt.
Wat is er toch aan de hand met de topcineasten
die zich vroeger vastbeten in rumoerige epische
onderwerpen als klassenstrijd, Vietnamoorlog en
gangsterdom? Michael Cimino liet in Sunchaser
zijn pad verlichten door de metafysische wijsheid
van de Indianen. Bertolucci kwam met Little Bud
dha. Van Scorsese is in dezelfde sfeer Kudrun in
aantocht en de Jean Jacques Annaud ((oa. The
Name Of The Rose en The Lover) presenteert nu
Seven Years In Tibet. Volgens de Fransman is het
allemaal gewoon een logisch gevolg van succes.
„De namen die je noemt behoren bij filmers die
in onafhankelijkheid van de grote studio's kun
nen werken. We hebben bereikt wat onze vaders
vertelden dat geluk was. Er is maatschappelijk
succes, we bezitten comfort, een goede auto en
een ruim huis. En dan voel je toch ineens die
enorme leegheid.
Annaud vervolt: „Kijk je naar Hollywood, dan
wordt het bijna een karikatuur. Daar heb je al die
mensen die onvoorstelbaar rijk zijn, rondrijden in
waanzinnig lange auto's en tegelijkertijd een
groot deel van hun tijd en geld spenderen aan
psychiaters. Onafhankelijke filmmakers die zich
niet verplicht voelen zich uitsluitend bezig te
houden met entertainment, proberen nu films te
maken die weliswaar onderhoudend mogen zijn
maar die tegelijkertijd een paar van deze inzich
ten uitdragen.''
Wat Annaud beschrijft verklaart waarom su
persterren als Nicole Kidman, Tom Cruise en
John Travolta in de ban raakten van de
Scientology, zoals iemand als Richard Gere geen
geheim maakt van zijn bekering tot het boeddhis
me. Annaud gelooft dat Gere daar heel toegewijd
en oprecht in is: „Maar bij mij zit het heel anders.
Ik ben niet tot het boeddhisme bekeerd. Ik ben
totaal niet religieus. Ik voelde me artistiek aange
sproken door het onderwerp en tijdens het ma
ken van Seven Years In Tibet kreeg ik steeds meer
respect voor een beschaving die me intrigeerde.
De mogelijkheid om Richard Gere de hoofdrol
te geven heeft Annaud nooit serieus overwogen:
„Dan zou het hebben geleken op een film met
een heilsboodschap. Zo'n film is het helemaal
niet. Dit gaat over een onplezierige, egoïstische
kerel die verandert in een edelmoedig en tolerant
mens."
Brad Pitt
Annaud kreeg zijn hoofdrolspeler Brad Pitt als
het ware in de schoot geworpen. De Hollywood-
ster nam geheel uit eigen beweging contact op
met de regisseur. „Ik ontdekte een heel andere
man dan ik had verwacht. Ik had gerekend op de
'cover boy'. Maar hij was heel anders. Hij zei: 'Ik
beschouw mezelf niet als een ontzettend goede
acteur, maar ik heb jou nodig. Want ik zit in deze
business om films te maken zoals jij er nu een in
voorbereiding hebt. Ik heb je script gelezen en ik
kan het niet uit mijn kop gezet krijgen.' En vervol
gens vertelde hij dat hij vijf jaar geleden de busi
ness binnenkwam en toen nog in een caravan
woonde. Dat hij tegenwoordig nergens meer
heen kan zonder herkend te worden en dat hij
daar niet gelukkiger van is geworden. Hij vertelde
over vrienden die geperverteerd raakten en •enkel
bezig zijn met glamour en oppervlakkige onzin.
Tenslotte zei hij: 'Jouw film legt de vinger op die
dingen.' Ik voelde zo veel toewijding tot de geest
van mijn film, dat ik ontroerd raakte."
„Op het gevaar af dat alleen al door het casten
van Brad Pitt er straks schamper over gedaan zou
worden, heb ik hem toch genomen. Ik houd er
van risico's te nemen. Ik heb het destijds bij The
Name Of The Rose ook gedaan door te kiezen
voor Sean Connery als middeleeuwse monnik.
Toen wist ook iedereen dat zoiets nooit zou kun
nen, want Sean werd nog steeds voornamelijk ge
zien als voormalige 007. Achteraf is iedereen het
erover eens dat hij de perfecte keuze is geweest."
Tibet in Argentinië
In Annauds film komt alpinist Heinrich Harrer
(Brad Pitt) terecht in de verboden Tibetaanse
hoofdstad Lhasa. Daar wordt hij persoonlijk on
derwijzer van de nog jonge Dalai Lama. Harrer
maakt ook de invasie mee door communistisch
China, die een wreed einde maakt aan de onaf
hankelijkheid van de boeddhistische staat. Om
dat te kunnen filmen was het onmogelijk dat An
naud en zijn ploeg terecht zouden kunnen op lo
caties in het huidige Tibet. Wie de film nu ziet, zal
nog het meest worden verrast door de weten
schap dat Seven Years In Tibet zelfs helemaal niet
in Azië gedraaid werd maar in Zuid-Amerika.
Annaud: „Ik heb ooit een korte IMAX-film ge
maakt over het Andes-gebergte. Toen ik later naar
Tibet reisde, ontdekte ik tot mijn geweldige ver
bazing dat de landschappen van de Himalaya
heel sterk leken op die van de Andes. Allereerst
omdat de geologische en klimatologische condi
ties er hetzelfde waren als in Tibet. Wellicht nog
belangrijker is dat de Boliviaanse indianen als
twee druppels water lijken op de Tibetanen."
Waar de regisseur tijdens het maken van zijn
film het meest door werd gegrepen, was de bij
zondere medewerking van de échte Dalai Lama
en de mensen uit diens omgeving. „Toen ik be
gon aan mijn research voor deze film, ontdekte ik
dat in elk boek over Tibet, boeddhisme of het be
klimmen van Mount Everest wel ergens een foto
is te vinden waarop de schrijver poseert samen
met de Dalai Lama. Ik bedacht dat ik hem nooit
in een dergelijke situatie zou willen brengen: hem
gebruiken als uithangbord. Ik ben daarom naar
Dharmsala gegaan en heb me voorgesteld aan de
leden van het Tibetaans kabinet-in-balling-
schap."
„Ik heb gezegd: 'Al mijn hele leven vecht ik
voor mijn wijheid als cineast, net zoals jullie
vechten voor jullie vrijheid. Ik ben een groot be
wonderaar van jullie cultuur. Ik vraag niet om jul
lie zegen, maar wel zou ik dankbaar zijn voor ad
viezen'. Deze opstelling vonden ze uitzonderlijk.
Het is ermee geëindigd dat de zuster van de Dalai
Lama de rol ging spelen van zijn moeder, dat een
oudere neef ging werken als mijn assistent en dat
zijn vroegere minister-president mijn voornaam
ste adviseur werd."
ILMS DEN HAAG
ILMS AMSTERDAM
2.0
FA 2
n; 13.15, 16.15, 19.15, 21.45: Lovë!
Valour! Compassion!
lfFA3
19 30, 21.30; do vr ma di ook
3.00, 15.45 Gordel van Smaragd
FA 4
13.15.15.30, 19.30, 22.00: A Life
Less Ordinary
ILEVUE CINERAMA (020)-
134876
13 00. 15.45, 18.45, 21.45: The
NERAMA 2
1215.15.15, 18.15,21.30: Air
Force One
Ti-f LYPSO 1 (020) 6234876
12.15.15 15, 18.15,21.15;;
12.15: L.A. Confidential
HYPSO 2
13.00. 15.45, 18.45, 21.45: The
'Chamber
NECENTER (020) 6236615
16.30, 19.30, 22.00; do niet 19.30;
zoook 11.00, 14.00: Thé Gambler
16 30, 19.15, 22.15; zoook 11.00,
13 45: Carla's Song
16.15, 19.30, 22.00; zo ook 11.15,
13 30: The Hunt
16.15, 18.00, 19.45, 22.00; z
■00, 14.00: Lagrimas Negras
NEMAOSCAR (020) 5475175
za 20.30: Love Serenade
diwo 20.30: Face/Off
NEMA 1 (020) 6151243
18.45, 21.30: The Game
INEMA 2
-19.15, 22.00: Alien 4: Resurrection
>0' FY 1 (020) 6234579
13.45, 21.30: Tomorrow Never
Dies, speciale Bond voorpremière
'3.15,16.00, 19.00, 21.45; w
met 16 00: Alien 4: Resurrection
ITY 2
8 45.21.30; do vr ma di ook
315,16.00: Night Falls on Man
hattan
fTY5
2145; dovr madiook 14.15,
'8 45,19 15: Copland
pzowo 12.30. 15.30, 18.45: The
Lost World: Jurassic Park
TY 6
1215,14.30,17.00,19.30.
las 21 45: Father's Day
N7
'8-45. 21.30 (beh wo); do vr ma di
13.15, 16.00: The Peacemaker
SMET (020) 6273434
19.45,22 15: Love! Valour! Com
passion!
2»<r;a ma di 21.30; »r za zo 17.45:
Prisoner of the Mountains
15: Brassed Off
«Z016,00, vrza zo 17.30: Micro
eosmos
zo 2115- Breaking the Waves
15.00: La Piscine
15.30: Nenette et Boni
za 23 45. zo 15.30: Carravagio
KRITERION 1 (020) 6231708
17-15 II Postino
19 30. 22.00: L.A. Confidential
ma 22.00: Tampopo
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
17.00: Broos
18.45; 20 15: In het Huis van mijn
Vader
21.45 (beh ma di) A Life Less Ordi-
NEDERLANDS FILMMUSEUM (020)
5891400
20.30 3D-Festival: Raise Your Glas-
do za (zo ook 15.00): Nederland In
Drie Dimensies
zo: It Came From Outer Space
di wo: Creature From The Black
Lagoon
21.30 (zaendi 21.45): Soy Cuba
19.30: Cinematheek
do The War Game
vr Hannie Caulder
za leri, Oggi e Domani
zo The ABC Of Love
ma Jef van der Heijden, Fietser Naar
de Maan/Blauw Licht
di La Chair de l'Orchidee
wo Liebelei
RIALTO 1 (020)6753994
t9.45, 22.00; do vr zo wo ook
13.30 L'Appartement
20.00, 22.15 (ma niet 20.00): Con
té d'Hiver
18.00; do vr zo wo ook 13.30: Bras
sed Off
17.45: Marian, een zigeunerleven
zo 15.45: Salaam Cinema
do vr 15.30: Fargo
dovr 13.45; ma 20.15; za 13.30:
Hiroshima Mon Amour
THE MOVIES 1 (020) 6386016
17.15, 19 30, 21.45; zoook 14.45:
Wilde
THE MOVIES 2
18.00, 20.00, 22.00; zo ook 14.15,
16.00: The Full Monty
THE MOVIES 3
17.30, 19.45, 22.15; zoook 15.00:
A Life Less Ordinary
THE MOVIES 4
16.45: Contact
19.30: Gordel van Smaragd
22 00; zoook 14.30: Karakter
TUSCHINSKI 1 (020) 6262633
12.00, 15.00, 18.00, 21.15: Seven
Years in Tibet
TUSCHINSKI 2
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The
Full Monty
TUSCHINSKI 3
18.45, 21.30; dovr ma di ook
13.15,16.00 Hercules
TUSCHINSKI4
dot/m ma 18 00, 21.15; do vr madi
ook 12.00, 15.00: Face/Off
TUSCHINSKI 5
13.30,17.00, 20.30 (wo met
13.30): Contact
TUSCHINSKI 6
dot/m ma 13.15, 16.00, 18 30,
21.45 (di wo alleen 13 15, 16.00):
My Best Friend's Wedding
DE UITKIJK (020) 6237460
16.00, 18.00, 20.00, 22.00; zo ook
14 00 The Full Monty
Jean-Jaques Annaud in de voetsporen van Bertolucci
Scène uit Love! Valour! Compassion!
Homoseksuelen zoeken naar harmonie
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
Love! Valour' Compassion' Te zien Kijk-
huis, Leiden, Haags Filmhuis, Den Haag
Liefde, moed en medeleven zijn
de trefwoorden in de film Love!
Valour! Compassionl, waarin
acht homoseksuele vrienden
gezamenlijk enkele weekenden
doorbrengen in een mooi land
huis aan een meer. Een film
over mannen in een mid-life
crisis, over relaties of juist het
ontbreken ervan, en over de
dood die soms genadeloos toe
slaat als gevolg van Aids.
De film is gebaseerd op en ge
maakt met hetzelfde team dat
destijds het gelijknamige to
neelstuk van Terrence McNally
met veel succes op Broadway
speelde. Als rode draad funge
ren de ontmoetingen van een
groepje hele en halve vrienden
in het huis van Gregory, een
danser op leeftijd. Tot de vaste
gasten behoren Artur en Perry,
die al veertien jaar samen een
relatie hebben; Buzz, een wat
opdringerige nicht met Aids; en
John, een introverte Engelse
musicus.
Nieuw in het gezelschap is
Ramon, een jonge viriele dan
ser, die de hoofden van de ou
dere mannen op hol brengt.
Een andere onbekende gast is
James, de tweelingbroer van
John, die ook Aids heeft en nog
maar kort te leven heeft. Ramon
en James weten de gemoederen
aardig bezig te houden. De één
zorgt voor (erotische) onrust en
opwinding, terwijl de ander hu
mor, harmonie en bérusting
uitstraalt.
Er wordt heel wat afgepraat,
gekift en geneuzeld in Love! Va
lour! Compassion! Door de scè
nes kort te houden weet debu
terend regisseur Joe Mantello
de valkuilen van vals sentiment
net te omzeilen. Mantello
brengt de individualisten uit
eindelijk samen in een scène
waarin ze verkleed als balleri
na's gezamenlijk een korte klas
sieke dans uitvoeren. Een dans
die een vervolg krijgt in een
nachtelijke zwempartij; acht
naakte mannen in een meer, als
toonbeeld van volmaakte har
monie.
Schrijver Oscar
(links) en zijn ge
liefde Bosie in de
film 'Wilde', onder
meer te zien in Me-
tropole 2 in Den
Haag.
In de traditie van Bertolucci's The Last Emperor, heeft de
Franse cineast Jean-Jacques Annaud een film gemaakt
over het leven van de laatste Dalai Lama. Gezien door de
ogen van de Oostenrijkse avonturier Heinrich Harrer die
van 1944 tot 1950 in de Heilige Stad van Tibet zeven jaar
als mentor en vriend van de jonge Dalai Lama optradt.
Een op ware feiten gebaseerde film die het moet hebben
van visuele schoonheid, exotische taferelen en de aan
trekkingskracht van Brad Pitt.
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
Seven Years In Tibet. Te zien Trianon. Lei
den; Euro Cinema 1Alphen a/d Rijn, Me-
tropole 1Den Haag
Een vergelijking met Ber
tolucci's The Last Emperor uit
1987 ligt voor de hand. Toen
ging het om het leven van Pu Yi
de laatste keizer van China die
als kind tot keizer werd ge
kroond en woonde in de Verbo
den Stad. Nu om Ku-Dun, een
uitverkorene die als kind tot
Dalai Lama wordt gekroond.
Beiden werden door de com
munisten van Mao uit hun stad
verdreven en daarmee houdt de
vergelijking op.
Helaas is het Annaud niet ge
lukt om de overdonderende vi
suele kracht van The Last Em
peror ook maar te evenaren. Bij
vlagen heeft ook Seven Years in
Tibet zijn momenten, maar die
zijn aanzienlijk spaarzamer dan
in Bertolucci's meesterwerk.
Het zijn allebei epische films
waarin dé geschiedenis van een
verdwijnende cultuur wordt
weergegeven. In The Last Em
peror de pracht en praal aan het
keizerlijke hof van China. En in
Seven Years in Tibet de omver
werping van de Boeddhistische
cultuur.
Annaud wandelt met zeven
mijlslaarzen door de Tibetaanse
geschiedenis en begint zijn ver
haal in 1939, wanneer Heinrich
Harrer (Brad Pitt) zich opmaakt
voor een expeditie naar de Hi
malaya. De expeditie strandt
net als Harrer's huwelijk
maar Harrer blijft met expedi
tieleider Peter Aufschnitter (Da
vid Thewlis) in de Himalaya
rondzwerven om uiteindelijk te
recht te komen in het voor
vreemdelingen verboden Tibet.
In twee uur tijd weet Annaud
redelijk veel te vertellen over de
Dalai Lama en Tibet, maar ei
genlijk heel weinig over zijn bei
de hoofdrolspelers. De relatie
tussen de beide mannen wordt
nauwelijks uitgediept, zoals ze
ook geen noemenswaardige ka
rakterontwikkeling doormaken.
Heinrich is zijn vrouw en vader
schap ontvlucht, zo wordt ter
loops aangestipt en verder lijkt
de oorlog in Europa ze op af
stand te houden, maar Annaud
laat de kijker zelf raden naar
hun motieven om in Tibet te
blijven hangen. Hij concen
treerde zich vooral op de plaat
jes van het landschap, de Boed-
Brad Pitt (links) en David Thewlis, de beide hoofdrolspelers in 'Seven Years in Tibet.'
dhistische kloosters en de exoti
sche levenswijze van de vreed
zame Tibetanen. Een soort cul
turele exercitie door het hoogst
gelegen en meest geïsoleerde
land van de wereld, waar een
kind wordt opgeleid tot de be
langrijkste religieuze leider en
een westerling hem de wonde
ren van de westerse wereld mag
bijbrengen.
IBYL0N tel. 0703471656, in winkel-
jntrum Babyion.
Gordel Van Smaragd 12 jr.. dag.
16 15. 19.00; do vr ma di ook
1345
The Full Monty al dag. 13.15,
19 15, 21.30; dovr ma di ook
15.30.
Karakter 16 jr dag. (beh. ma) 21.30.
TheGambler 16 jr. dag. 16.30,
19 00.
A Confidential 16 jr. dag. 21.15,
óvrma di ook 13.30.
Karlsson Van Het Dak al za zo wo
1330
Napoleon al zazowo 13.45.
Pippi Gaat Van Boord al. za zo wo
1545.
TR0POLE 1 tel, 070-3456756, Car-
lelaan 16.
Seven Years In Tibet 12 jr. dag.
13.00, 16.30, 20.30.
;jR0POLE 2
Wilde 12 jr., dag. 19.00, 21 45; do
lyrmadiook 13.30, 16.15
Hercules al (Ned. gespr.) za zo wo
13.30, 16.15.
ETROPOLE 3
The Full Monty aldag. 13.30,
16.45, 19.00, 21.45.
ETROPOLE 4
Best Friends Wedding al., dag.
30,16.15, 19.00,21.45.
[TR0POLE 5
The Peacemaker 16 jr dag 19.00,
21.45, do vr ma di ook 13.00,
Bean, The Ultimate Disaster Movie
al.,zazowo 13.30, 16.15.
THÉScheveningen tel. 070-
15738, Kurhausweg 2.
Seven Years In Tibet 12 jr. dag.
12.50, 15.40, 18.30,21.20.
Air Force One 16 jr., dag. 13.40,
n 16.20. 19.00,21 40. wo met om
1340.
Double Team 16 jr dag 12.30,
50,17 10.19.30,21.50.
The Game 12 jr. dag. 18.15, 21.00;
adiook 12.40, 15.30.
The Peacemaker 16 jr.. dag. 13.00,
1540, 18.25. 21.10; di nietom
2110.
The Lost World al zazowo 13.10,
16.00, 18 45.
Fathers' Day al., do vr ma di 14.20,
W)|l6.40. 19 1 0. 21.30; zazowo
2130.
Walt Disney's Hercules (orig. versie)
al., dag. 18.35. 20.50; do vr ma di
ook 11.40, 13.50, 16.10.
Alien 4: Resurrection 16 jr. dag.
12.00, 14.20, 16.50, 19.20,
22.00.
'Om Te Zoenen' 16 jr.sneak pre
view, di 21.00.
George Uit De Jungle (Ned. gespr.)
al., zazowo 11.50, 14 00, 16.20.
Walt Disney's Hercules (Ned. gespr.)
al. zazowo 11.30, 13.45, 16 00.
Carpool al. wo 13.30.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Brassed Off 16 jr., dag. (beh. ma.)
21.45.
In Het Huis Van Mijn Vader 16 jr.,
dag. 18 45, 20.15; wo ook 16 15.
L'Appartement 16 jr dag. 19.15,
21.45; zo wo ook 16.15.
Love! Valour! Compassion! 16 jr. dag.
21.45; zo wo ook 16.15.
Het Treinhuisje/Het Scheppen Van
Een Koe e a. al., zo wo 14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20.
Contact al., dag. 12.00, 15 00,
18.00,21.10.
The Game 12 jr., dag. 12.40, 15.40,
18.40, 21.40; wo 12.40, 15.40,
19.10,21.50.
L.A. Confidential 16 jr., dag. 12.10,
15.10, 18.10, 21.20; zoniet om
12.10.
Fathers'Day al., dag. 16.50, 19.10
A Life Less Ordinary 16 jr. dag. (beh.
wo) 19.30, 21.50; do vr ma di ook
12.20, 14.40, 17.00.
Alien 4: Resurrection 16 jr. dag.
19.20, 22.00; dovr ma di ook
12.00, 14.20, 16.40.
Tomorrow Never Dies 16 jr. alleen
wo 18,20,21.30.
My Best Friend's Wedding al., dag.
12.10, 14.30,21.30.
George Uit De Jungle al za zo wo
12.20, 14 30, 16.40.
Hercules (Ned. gespr.) al. zazowo
12.00, 14.10, 16.20.
OMNIVERSUM tel. 070-3545454.
Pres. Kennedylaan 5.
Special Effects al do t/m zo 16.00,
21.00; di wo 16.00
Africa The Serengeti al., do t/m zo
12.00.
Cosmic Voyage al do t/m zo 11.00,
14.00, 19 00. di wo 11.00, 14 00
Nieuw Alaska: Spirit Of The Wild al
do t/m zo 13.00, 15.00', 17.00,
20.00, di, wo 13.00, 15.00, 17.00.
Jean Jacques Annaud: „Ik ben niet tot het boeddhisme bekeerd. Ik ben totaal niet religieus. Ik voelde me ar
tistiek aangesproken door het onderwerp en tijdens het maken van Seven Years In Tibet kreeg ik steeds meer
respect voor een beschaving die me intrigeerde." foto reuters