Cultuur Kunst Engelen zie je overal Pareltjes na de pauze UITSCHIETERS Madrigaalkoor: mooi maar synthetisch Amsterdam^wereldstad tina voor rocksensatie Anouk ftAG» De 22-jarige Haagse rockzangeres Anouk heeft giste- ;n platina-cd gekregen voor haar single 'Nobody's wife'. J ran werden er meer dan 75.000 verkocht. Voor haar de- ilbum 'Together alone' ontving ze goud omdat er daarvan l'tn een maand ook al meer dan 50.000 zijn verkocht. bekende Lennon-liedjes in Zweden Een kleine Zweedse uitgeverij heeft vier tot dusver onbe- liedjes van John Lennon openbaar gemaakt. De ex-Beatle de nummers thuis in New York op kort voordat hij in 1980 ermoord. Uitgeverij Bakhal in de Zuidzweedse stad Lund een cd met de vier liedjes toegevoegd bij de Zweedse ver van Lennons boek 'A Spaniard in his own words'. De ge- cwaliteit van de opname is uitgesproken slecht. :onstructie van Rembrandthuis iDAMHet museum Rembrandthuis krijgt van de gemeen- ïsterdam een vergunning voo: de reconstructie van het eeuwse interieur. De reconstructie past in het nieuwe con- im de bezoekers een indruk te geven van het woonhuis en elier met voorwerpen uit de tijd van Rembrandt. Momen- rordt het museum aan de Jodenbreestraat in Amsterdam ireid met een nieuwe vleugel. Het museum wil daar na de inving ruimtes inrichten met 17e eeuwse voorwerpen die igs zijn verkregen. Tentoonstelling in Goois Museum „Wees 'ns een engel voor me." „Alsof er een engeltje op je tong piest." En: „On the day that you were born, the angels got together and decided to create a dream come true", zoals The Carpenters zongen. Engelen dus. concertgebouw Concertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 45 het muziektheater Amstel 3. Telefoon 625 54 55. Agendalijn 551 8 HILVERSUM WILLEMIEN SCHENKEVELD Je komt ze regelmatig tegen, in spreekwoorden, in liedjes en soms in een film. Het zijn reine, een beetje vage wezens die wel tot de* fantasie spreken, maar niet zo'n grote indruk maken - ze lijken hun betekenis groten deels verloren te hebben. De tentoonstelling 'Engelenwerk' in het Goois Museum in Hilver sum gaat in op het serieuze, re ligieuze verleden van de eeu wenoude engel. Met vier vleugels, met zes vleu gels. Engelen zonder vleugels! Engelen die op een mens lijken, engelen die op een stier lijken. Engelen die een vlammend zwaard dragen en in één nacht 185.000 Assyriërs afslachten. Engelen die met een takje lelie bloemen in de hand een schuchtere maagd begroeten. Halfnaakte engelen die gitaar spelen. Al die engelen kom je tegen op de tentoonstelling. Het licht is gedempt, aan het pla fond hangen kerstlichtjes en met veel blauw en goud is de ruimte lekker engelachtig aan- za 3. ma 5. Gastprogrammering presenteert het Spaanse gezelschap 2015 uur La Cuadra de Sevilla met Carmen, een Andalusjschc opera zo 4 jan.. 14 00met bugels, trommels, gitaar en wervelende flamenco an Z do 8, vr 9 Rosas brengt de Nederlandse premiere van lust before van za 10 jan. AnneTeresa De Kecrsmaeker, een dans-percussieavond m.m.v 20.15 uur het Ictus Ensemble 'De ritmes zuigen je diep m De inhoud van de kleine ex positie is niet zo speels, eerder nogal educatief. In korte, helde re teksten wordt een en ander verteld over het verschijnsel 'engel' in de christelijke traditie. De tentoonstelling is een soort 'korte inleiding tot de engel', en tegelijk een 'opfriscursus be roemde bijbelverhalen'. Want engelen blijken zo ongeveer bij ieder hoogtepunt uit het Oude en Nieuwe Testament een rol te hebben gespeeld. Abraham, Ja cob, Hagar, David, Simson, Je zus, Maria, allemaal zijn ze wel eens een engel tegengekomen. Te zien zijn vooral schoolpla ten, gravures, een enkel schilde rij en andere (kunstvoorwer pen. Geen supermooie platen en voorwerpen zijn het, maar wel illustratief. Aan het einde van de tentoonstelling is er een toetje: een video met een afle vering van Het Klokhuis, waar Loes Luca gevleugeld rond zweeft en waarin even te zien is hoe de engel nog steeds voort leeft bij kunstenaars van nu. De echte, oude joods-christe lijke engelen zijn een afgeleide van hemelwezens uit andere godsdiensten. Ze staan tussen God en mens. Het woord engel komt van het Hebreeuwse woord voor boodschapper. Soms verschijnen engelen 'en massa' aan de hemel, soms da len ze op aarde neer en voeren ze Gods opdrachten uit. Ze ver tellen aan mensen wat God met hen voor heeft, ze geven raad of kracht, en soms treden ze angstaanjagend op, als engelen it u uit uw dak, 'blijft u thuis? |t u inline skaten danst u liever uare? Of je nou zcat, pluchepoes iroegtijger bent, s dag na vijven wil £j iedereen zich platen. Wat doen ra we in het ekeinde? Waaar, vaak en vooral: waarom? m Als klein meisje heb ik de biografie van Anna Pavlova gele- zen. Dan denk je ge lijk bij jezelf: 'Wow dat wil ik ook'. Pa- i ging al op vierjarige leef- op balletles maar dat 'n in Rusland, toen in ieder l heel normaal te zijn. hijgt een bepaalde droom, beetje dat stereotype beeld de romantische ballerina, [fervende zwaan, Doorn tje kent dat wel. Ik verza- krantenknipsels voor toeken ëirwerd het perfecte tmeisje. Haar in een 3'e, benen mooi uitgedraaid, 'e klassiekers bezoeken. Op luitr merkte ik toch dat het voor mij was. waarom? Het loopt niet je wilt. Niet genoeg talent, Ier tijd, mijn studie hier de universiteit. Daarbij is ans wereld je ook behoorlijk tetitief en naar. Bij audities je dingen te horen als: 'Oh, 1ten je dik' of 'wat een lelij- m Wen'. En dat zijn alleen m maar de leraren. Zo kweek R ituurlijk van die anorexia gn( ies die elke ochtend een je citroensap drinken om- iun maag daar kleiner van It, en die niet meer op de •Ir kunnen liggen omdat hun U 'nover de grond schrapen, doe het nu alleen maar ontspanning. Ik ga nog wel dansvoorstellingen. Mijn igstellinggaat nu het meest aar moderne dans. Al die (j| iekers ken ik onderhand Modern ballet zit in een I'S Ier strak stramien, is tuin laaf Ik heb ontelbare ke- sd iet Nederlands Dans Thea- n( ezien, Introdans, Scapino. ri Skin' was prachtig. Een d jaar geleden zag ik een 'telling met een hoop klap- ■'i en vreselijk harde mu- NAAM: Miriel Weber LEEFTIJD: 22 jaar ONPLAATS: :erdam OPLEIDING: Studie Levensbeschouwing GEZIEN: Lak theater ziek. Aan het eind riepen een paar mensen in het publiek 'boeh'. Maar ik ben opgestaan en heb hard geapplaudiseerd. Als je eens wist wat voor pijn en moeite er aan vooraf gaat terwijl het er allemaal zo van zelfsprekend en adembenemend licht uitziet. Dans is bij uitstek één van de podiumkunsten waar ik met open mond naar kijk. Ik merk het ook aan het pu bliek. Je hebt de jonge meisjes die hun toekomst op het podi um zien afspelen en in de pauze vol van bewondering aan el kaar vertellen wat ze het mooist vonden. En je hebt de dames van middelbare leeftijd die het vroeger net niet hebben gered en die nu komen kijken hoe hun verleden eruit had kunnen zien. En dan natuurlijk de VPRO-ty- pes, de artistiekelingen. Soms, als ik danseressen op het podi um zie, dan kriebelt het wel weer een beetje. Maar ik heb nu mijn eigen doelstelling. Alle dansen van de wereld onder de knie krijgen. Dat is natuurlijk onmogelijk maar ik heb al een beginnetje gemaakt. Eerst fla menco en toen buik dans. Dat deed ik samen met allemaal wijkdames met blubberbuiken. Da's nog eens wat anders dan anorexia. TEKST: PABLO CABENDA FOTO MARK LAMERS Isaac's offer. Een Nederlandse schoolplaat uit 1950. der wrake. Verder is moeilijk precies te zeggen wat een engel is: in het Oude en Nieuwe Tes tament komen allerlei soorten hemelwezens en geheimzinnige boodschappers voor, die blijk baar ooit de verzamelnaam 'en gel' opgeplakt hebben gekregen. Zo zag de profeet Jesaja in een visioen wezens met zes vleugels bij Gods troon, die el kaar toezongen 'Heilig, heilig, heilig is de heere der heerscha ren'. Deze wezens duidt hij aan met het woord 'serafijnen', dat zoiets betekent als 'vuurwe- zens'. Een ander gevleugeld we zen had tegelijk het aanschijn van een mens, een stier, een leeuw en een adelaar, en heette 'cherubijn', ofwel 'kenniswe zen'. Deze soort engel komt in het oude testament vooral voor in de vorm van beelden van cherubijnen, op de Arke des Verbonds en de tempel van Sa lomo. Deze hoogst-mythische wezens zijn overigens later vreemd genoeg ontwikkeld tot die kleine dikke blote babies- met-vleugels. Heel anders dan deze anonie me engelen zijn enkele bij na me genoemde engelen. Bijvoor beeld Lucifer, de gevallen engel die gelijk wou worden aan God en daardoor Duivel werd. En de drie beroemde aartsengelen Ga- briël, Michaël en Rafaël. En dan zijn er nog de engelen, die heel lijfelijk en onherkenbaar op aar de te werk gaan, de 'mannen' in het Oude Testament. Zo krijgt de aartsvader Abraham bezoek van drie onbekenden die hem voorspellen dat zijn hoogbe jaarde vrouw Sarah zwanger zou worden. Hoewel volgens de bijbeltek sten in feite alleen de serafijnen en cherubijnen vleugels had den, zijn later alle soorten enge len met vleugels afgebeeld. Op vallend ook is hun vreemde kle ding. Alleen de aartsengel Mi chaël, die in de bijbel optreedt als de bevechter van de draak in de eindstrijd van de wereld, heeft vaak een harnas aan. Ver der is de vaste dracht een licht gekleurd, wapperend vormeloos gewaad. En aan de schouders dan twee flinke KLM-zwaan- vleugels. 'Engelenwerk' in het Goois Museum, Kerkbrink 6, Hilver sum. Te zien: t/m 15 maart. MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Kerstconcert: Madrigaalkoor Boekarest o.l.v. Mann Con- stantin Gehoord: 10/12, Stadsgehoorzaal, Leiden 't Is allemaal even sfeervol. Een goud op snee programmaboek met mooie calligrafi- sche antieke letters en miniaturen, voor de pauze wit met goud geborduurde folklore tenues, na de pauze het zogeheten Renais- sancekostuum, reminiscenties aan nostalgi sche universele kerstliederen en tot over maat van vreugde 't 'Stille Nacht', niet bij kaarslicht maar bij het kille licht van groene en gele zaklantaarns. Wat willen wij nog meer? Het valt niet te ontkennen dat het Ma drigaalkoor, vanouds geselecteerd uit de beste studenten van het Conservatorium Boekarest, er op uit is om ons te doen zwel gen in zoetgevooisde romantiek, of het nu 'authentieke' byzantijnse zang is of gregori aans of alt-Rumanische monodische Ge- sange. Maar over al dit moois hangt een synthetisch gordijntje. Dit betekent niet dat er slecht gezongen werd, geenszins. De vrouwen, allemaal (mezzo)sopranen hadden iets ragfijns en ijls in de a cappella samenklank, ook bij de heren bulderde er niemand. In de byzan tijnse monodieën afkomstig van de kloos ters op de berg Athos wordt op een bijzon dere manier de stem gebruikt. Het koor glijdt van de ene toon naar de andere, het heeft af en toe iets van een zingende zaag of een strak gespannen elastiek waaraan ge trokken wordt. Men intoneert niet pal op de noot maar zingt er naar toe. De voortgedre ven woorden krijgen iets zangerigs en ar chaïsch; het heeft beslist sfeer. Er is hier een simpele begeleiding van enkele buizen als een klokkenspel, klapstokken, houten plank met hamertjes en triangel die de eenvoud en rust benadrukken. Nergens wordt de stem geforceerd, als olie passeren de melo dieën het strottenhoofd. Ja, zingen kan het Madrigaalkoor. Na de pauze wordt alles heel herkenbaar. Gloria in Excelsis Deo, Noël, O kom O kom Emanuel, slingert in al le toonaarden door een medley van inter nationale kersttoppers. Een uitgesproken opera mezzosopraan met een wat geëxal teerde vibratie zingt zeer bewogen Canti- que de Noël van A. Adam, mooi, mooi. Toch hoor ik liever een koor met wat min der politoer, waar hartstocht, vitaliteit en expressie niet; worden toegedekt. THEATER RECENSIE SUSANNE LAMMERS Voorstelling 'Het podiumbeest is terug' door Jeroen van Merwijk Gezien 10/12, Schouwburg, Leiden Met heel weinig, heel gewone woorden alles kunnen uitdruk ken wat je wilt. Dat moet de droom van elke cabaretier zijn. Jeroen van Merwijk kan dat. In zijn liedjes. Zijn praatjes zijn van een totaal ander kaliber en het is zonde om daar nog meer woorden aan vuil temaken. Om de gewone theatersleur te doorbreken besloot Van Mer wijk om praatjes en liedjes niet af te wisselen, maar te concen treren. Dat resulteerde in een sprankelend tweede deel waarin het ene juweeltje het andere pa reltje verdrong. Van Merwijk sombert, is een beetje narrig, zeurt, en dat doet hij buiten elk gebaand pad om. Dat volstrekt uitzinnige wordt het mooist gedemonstreerd in het lied van de man die eerst verongelijkt constateert dat er ergens 'op straat zo'n ding staat met een ding en daar weer van die dingen aan', maar dan ont dekt dat zijn straat de enige zonder zo'n ding is. Er is geen betere manier om de waanzin van het normale te laten zien. 'Hoera' zingt hij, 'het is weer lente, alle vogels vieren feest.' Dan volgt een gortdroge op somming van vreselijke gruwe lijkheden. In zijn lofzangen be zigt Van Merwijk de techniek van het graf inprijzen, en dat is, vooral door de fraai rijmende en goed lopende spreektaal, erg doeltreffend. Zijn ogen zien scherp en .veel fiducie in het menselijk bedrijf heeft hij niet, al trekt hij zijn liedjes soms hilarisch-kluchtige kleertjes aan. De meezinger over de paus is koddig, maar het vervolglied 'Over Amen Uit' is venijnig. Het knapst zijn twee min of meer vermomde liefdesliedjes. 'Sinds ik jou' is een ode van een saaie pragmaticus die door zijn geliefde het nutteloze van het leven heeft leren waarderen. Door het contrast van voor en na gaat het liedje echt leven. Hij werkt hier niet met beelden, daarvoor zijn ze te vaak ge bruikt, maar geeft gewoon veel zeggende voorbeelden. Hetzelf de geldt voor zijn indrukwek kende lied voor een dode gelief de. Vol verwijzingen, net zo goed een lofzang op Nederland als een elegie over de geliefde die 'dood is voor twee', en bo vendien raadselachtig genoeg om nog lang in een hoekje van je hoofd door te blijven zingen. Musea willen toegangsverbod voor vernielers AMSTERDAM ANP De Nederlandse Museumvere niging streeft naar een toe gangsverbod in alle kunstinstel lingen voor de man die vorige maand in het Stedelijk Museum een schilderij van Barnett New man vernielde. De vereniging pleit er ook voor dat vernielers van kunst voortaan automatisch een museumverbod krijgen. De vereniging, waarbij vier honderd musea zijn aangeslo ten, heeft onlangs samen met directeur van het Stedelijk Mu seum Rudi Fuchs, overleg ge voerd met staatssecretaris Nuis (Cultuur) en minister Sorgdra- ger (Justitie). Volgens een woordvoerster van de Museum vereniging reageerden die 'posi tief op de voorstellen. Besluiten over maatregelen tegen kunst vernielers zijn er nog niet. Daar over wordt nog overleg gevoerd. Aanleiding voor de discussie is de vernieling vorige maand van het schilderij Cathedra van Barnett Newman. De dader ver nielde elf jaar geleden in het Stedelijk ook al een werk van Newman: Who's afraid of Red Yellow and Blue. Nadat hij het schilderij Cathedra met een stanleymes had bewerkt, dreig de hij in de media dat hij nog meer kunstwerken wilde be schadigen. De gemeente Amsterdam ver bood de man onmiddellijk de toegang tot het Stedelijk, hoe wel daar geen wettelijke grond slag voor aanwezig leek. De ge meente heeft inmiddels beslo ten voorlopig af te zien van een kort geding om via de rechter een museumverbod te bewerk stelligen. Amsterdam is RAI Unlimited 97 misschien kleiner dan en december n r Grootste indoor inline-skate evenement Parijs, Londen of van Europa, met als hoogtepunt de stnjd New York, maar op om jg wereldbeker tussen de absolute we- haar manier toch een reld skate-top. Natuurlijk is er volop gele- wereldstad. Met een genheid om zelf te skaten. De RAI. verbluffend aanbod Fluister je rijk! van muziek, beeldende *6 december t/m 4 januari 1998 kunst, theater, films Door het ^uisteren van de magische woor- den Amsterdam wereldstad krijg je in en bijzondere evene- perjpde 2Q% korting pp toegang, menten. Met de meest Bovendien tref je binnen op diverse plaat- fantastische winkels, sen een levend schouwspel van zeevolk en En de gezelligste restau- zielverkopers. Scheepvaartmuseum. rants, cafe's en terrassen. Circle Tram (lijn 20) Amsterdam. Een stad Dagelijks van 09.00 tot 19.00 uur Leuk en makkelijk tegelijk: je kunt in- en met internationale r uitstappen bij de 30 belangrijkste attrac- allure en bovenal sfeer. en bezjen5waardigheden, of gew00n Trek er een dag of blijven zitten voor een rondrit. Elke 10 mi- een weekend voor uit. nuten in 2 richtingen, met grabs routegids. r toeristische informatie 0900 - 4004040 (VW Amsterdam) a 1 gld. p/m

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 17