Si Leiden' Om te zoenen 934 Willem van Oranje schonk de stad haar Universiteit, maar wie gaf Leiden die goeie ouwe scheve schouwburg, die mij in mijn veertigjarige toneelloopbaan zo dierbaar is geworden? Eens moet ook deze schouwburg nieuw zijn geweest. Eens moet een trotse burgervader, een minister, of wie weet zelfs een koning van Oranje hem op een feestelijke avond heb ben geopend met een dcwerende speech over het vooruitstrevende gemeentebestuur, dat niet heeft geschroomd de stad een schouw burg te geven van alle moderne gemakken voorzien - van nood uitgangen met gaslicht, tot fraai gebogen balcons, kleine liefdeslo- ges en zelfs een artiestenfoyer. Wim Kan - God hebbe zijn humor - is de auteur van deze lieflijke re gels over onze schouwburg. Ze vormen de opmaat voor een stuk je dat hij in de zeventiger jaren schreef ter gelegenheid van een verbouwing. Wat die artiestenfoyer betreft - dat is nog steeds een soort jeugd honk. Ik heb dat kunnen vaststel len toen ik er Freek de Jonge eens bezocht. Maar in de liefdesloges, gelooft u mij, zoent het nog net zo lekker als voorheen. Kan debuteerde in de Leidse Schouwburg. Hij schreef daar over: "Veertig jaar geleden kwam ik hier als leerling eerste klas to neelschool Amsterdam huiverig en bevreesd de eerste maal voor het voetlicht. Het rook er naar schminken ouwe successen. In de foyers keken portretten van Theo- Mann Bouwmeester, Jan C. de Vos en Alida Tartaud-Klein mee warig op ons neer'. Uit wat de cabaretier destijds no teerde, blijkt dat de Leidse Schouwburg een vast plekje in zijn hart had veroverd. Met oog op de planologische kaalslag in die tijd. verzuchtte Kan: 'Ach, ik hou rn'n hart vast, als ik aan je toekomst denk. goeie, ouwe sche ve Leidse Schouwburg'. Kan mag gerust zijn. De Leidse Schouwburg is mooier dan ooit tevoren en zal de komende tijden kaarsrecht trotseren. En daarbij heeft het gebouw in zijn binnen ste de harteklop behouden van al die grote mensen die er ooit op de planken hebben gestaan. Ga maar rustig slapen, Wim. CEES VAN HOORE Nieuw opgeschilderde ornamenten langs het balkon. ZATERDAG 29 NOVEMBER 1997 Een doorkijkje in de gangen, vanaf de trap naar de eerste verdieping. De 'oude dame' gezien vanuit haar eigen optiek. Weer lekker strak in het vel. Dineren in de foyer Eerst gezellig samen een vorkje prikken, dan achterover zakken in het pluche en de voor stelling van die avond op je af laten komen. Die mogelijkheid - diner en theater - biedt de Schouwburg vanaf 5 december. In de geheel vernieuwde foyer op de eerste etage is er gelegenheid voor maxitnaal 40 personen om voorafgaande aan een aantal voorstellingen de maaltijd te gebruiken. Het diner, d raison van f 37,50, wordt geserveerd vanaf 18.00 uur. Reserveren verplicht. tureel ije uit 1705 ivburg heeft in de loop der eeuwen een ide face-lifts ondergaan. Hoewel, face- it verkeerde woord. Dat zou namelijk ids 1705 alleen aan de buitenkant iets zeker niet het geval. Met de huidige 1976, heeft het interieur een me- der podiumkunsten nu vergelijkt met ;e gebouwtje dat in 1705 werd ge- wel denken dat men last heeft van Ie sjieke schouwburg van nu, lijkt in .ultureel pakhuisje dat destijds aan de ergezet, een ruimte waarin je, om het iven te zeggen, bij het applaudiseren kalk van de muren stootte, tan de 29ste april 1705', zo schrijft het theaterhandboek 'Een theaterge- erlanden', 'was het druk aan de Oude een schouwburg gekregen - en die het eerst in de geschiedenis de dub- oor het publiek'. architect en hoofdaannemer, had in laanden het gebouw opgetrokken op n een afgebrande mouterij. Het ge- Jacob van Rijndorp, acteur, toneel van de schouwburg, 'dienen om al- il te vertoonen ende te speelen aller- zedige, deftige en onaanstootelycke ilen ende geen andere...' Als Jacob van n dat een cabaretier als Youp van 't zijn vitrioolachtige sarcasmen zou og de deuren sluiten, in die tijd een beroemd acteur en to- een eigen gezelschap. Ook in Den schikking over een schouwburg voor ap dat luisterde naar de naam 'Groote van de Haagse en Leidse Schouw- niet met zijn gezelschap in de Leidse verhuurde hij de ruimte aan ande- november tot en met 18 december ichap onder leiding van ene Augustus k. Er mochten van Van Rijndorp geen igevoerd over godsdienstige of politie- ?ek mochten er maar twaalf vrijkaart - orp begon aan zijn laatste drama in ember 1720: zijn eigen sterfbed. In rd de schouwburg ingrijpend ver- d de zo karakteristieke negentiende- tand gebracht. Die fagade waarachter lende harttransplantatie heeft plaats- ulei uw blijven. In I !rij nu al 'De htw nd. a d< eubilair uit de Pim Wallis de s h )urg met een ldei ichilder Peter em: n telefoontje, hai en van Leidse lder e op mij. Hij i is iets van mij sc moet zeggen: nogen er toch uit{ tot diep in de id i childerij wor- V! ige voorwaar de die Pim stelde, was dat de schouwburg er op voorkwam. Ik heb gekozen voor de klas sieke balkonscène. Er staan een aantal be kende mensen uit Leiden en omgeving op, maar ook de kapster en de schoonheidsspe cialiste uit de Morsstraat hebben een plaats op het balkon gekregen. Daarnaast heb ik er nog een aantal fictieve figuren aan toege voegd. Dat werkt heel vervreemdend, maar ik vond het goed passen bij een schilderij voor een schouwburg, waarin toch elke avond wordt gespeeld met illusie en werkelijkheid. De illusie krijgt bij mij dus een prominente plaats naast het echte leven. Ik vond het heerlijk om dit doek te maken. Ikzelf en mijn vrouw Joyce staan er ook op. En ik heb nog een alter egootje van mijzelf aangebracht in de vorm van een aapje. Dat aapje symboliseert mijn onrust, het altijd maar zoeken naar nieuwe dingen." De 'Leidse Nachtwacht' van Peter Willems. Het doek hangt in de foyer/dinerzaal op de eerste verdieping.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 43