De oude dame gaat weer op sjiek 'De Nachtw 7 publiek. door AD VAN KAAM Het karwei is ge klaard. Architect Manfred Kausen (links) en directeur Pim Wallis de Vries leunen op en achter over in het pluche. ijn naam mag in dat kader nog enige verwarring stichten, als Manfred Kausen het over visie heeft, staat zijn neus nadrukkelijk naar het zuiden. Laat daar, ^wat hem betreft, vooral geen misverstand over bestaan. ,,Als je praat over cultuur, als je het hebt over theater, dan komt dat natuurlijk niet bij de koele Germa nen vandaan; dan moet je in het klassieke Italië zijn", zegt de architect van de zojuist voltooide renovatie en herinrichting van de Leidse Schouwburg. „Het is dan ook daar, over de Alpen, waar ik mijn inspiratie voor dit project heb gezocht." Hij zoekt naar een voorbeeld, naar een ver gelijking, een metafoor. „Sophia Loren. In mijn optiek een prachtige dame, een vrouw op leeftijd, die al maar mooier wordt naarmate haar leeftijd vordert. Ze straalt gra tie uit, heeft allure. Als ik dat beeld van haar projecteer op de Leidse Schouwburg, kan je stel len dat deze oude dame door de jaren heen wat van haar grandeur was kwijtgeraakt. We hebben gepoogd haar weer helemaal op haar pootjes te zetten. Haar weer aan te kleden met alle bijbehorende finesses. De rode bekleding als een nieuwe jurk, de Venetiaanse verlichting als prachtige oorbellen, de schilderingen van het echtpaar Slegt als een verse schmink. Zo hebben we, detail voor detail, het beeld van die dame in haar oude glorie hersteld. Als mensen de indruk hebben dat er feitelijk niets is veranderd ten opzichte van vroeger, dan ervaar ik dat als een compliment. Dan ben ik in dat opzicht tevreden." Tegenvallers Tevreden. Een uur eerder nog en gezeten in het kantoor van directeur Pim Wallis de Vries, had Manfred Kausen dat woord gelijk een vlieg van zich afgemept. „Tevreden ben ik nooit en van tevredenheid val je in slaap", stelde hij toen scherp. En: „Mijn beste ge bouw is altijd mijn volgende." Is hij nu con tent over zijn werk in Leiden, of is hij het niet? De waarheid ligt vermoedelijk ergens in het midden. Hij doet een poging tot nuance ring. „Zoals elke architect reserveer je een per centage van de aanbesteding voor tegenval lers. Laten we zeggen dat vijf procent nor maal is. Maar wat ik hier onderweg ben te gengekomen, oversteeg mijn fantasie. Een voorbeeld daarvan is dat de constructie vaak niet klopte met de tekeningen zoals die er waren. Het herstellen daarvan levert tijdver lies op. Het gevolg daarvan is weer dat, nog los van de begroting waar we overigens bin nen zijn gebleven, de tijdsdruk almaar toe neemt en dat je door die tegenvallers gemak kelijk in de gevarenzone dreigt te raken. Dan bezig zijn met het wezenlijke van het gebouw kan bijvoorbeeld ten koste gaan van de af werking. Ja, daar had ik best wel iets meer tijd voor willen uittrekken. Dan had het mis schien net iets 'rijker' gekund, iets meer diep gang kunnen krijgen. Maar ja, de openings datum stond al vast, voordat ik hier met mijn mensen goed en wel begonnen was." Ingrijpend „Ik geef het je te doen, zo'n ingrijpende ver bouwing in 24 weken", gaat hij dan in één adem door. „Want ingrijpend het om dit prachtige oude gebouw in een gezonde staat terug te brengen. De bouwkundige aspecten, de tech nische installatie, de logistiek, de 'verkeerscirculatie', de houten opbouw van de zaal, de akoestiek; alles is onder handen genomen. Elke cent is drie keer omgedraaid, elke stap is genomen in nauw overleg met di recteur Pim Wallis de Vries en met Theo Wesselink van de gemeente Leiden." De transparantie van de verbeelding, zo benoemt hij zijn uitgangspunt; het gevoel, iets groter te doen lijken dan het in werkelijk heid is. „Het moet verder gaan dan het bord je Nooduitgang Neem die doorgang hier, naar de garderobe voor boven. Die is van mi nimale afmeting, 1 meter 33. Maar door die glazen deur daar en die trap er weer achter, krijgt het een ruimtelijk effect. We hebben waarlijk elke centimeter van het gebouw be nut. Dat moest ook wel want het originele ontwerp van Schaap uit 1865 kent natuurlijk zijn beperkingen." Dan, bijna liefkozend, laat hij zijn hand gaan over het fluweel waarmèe de balustrade op zijn instigatie is bekleed. „Ook weer zo'n detail. Ik kom hier, ga zitten, pak dat stuk hout beet en krijg meteen het gevoel van een paardenstal. In mijn Italiaanse optiek, kan dat helemaal niet. Dat moet af zijn. Het moet, als je hier binnentreedt, inderdaad het gevoel van een warm bad geven. Zoals ik ook hoop dat de ambiance van de foyers en van de zaal de bewoners weer stimuleert tot het dragen van feestelijke kledij." De tijdsfactor mag de architect dan hoofd brekens hebben gekost en beperkingen heb ben opgelegd, het feit blijft overeind dat Manfred Kausen in die zes maanden van de renovatie verslingerd is geraakt aan de bon- bonnière, aan het theater aan de Oude Vest. „Het was een boeiende en eervolle opdracht om deze oude dame in haar volle glorie te her stellen. Ik zag het als een geschenk. Ik heb het met bui tengewoon veel hartstocht gekoes terd." Bijna op z'n Itali aans. iegantu t n luiste i Leidse Schouwburg naar Italiaans model presenteren aan het Het schittert en flonkert weer aan de Oude Vest. De Leidse Schouwburg heeft een i ngrijpendeface- lift ondergaan en daarmee een grootstedelijke grandeur gekregen. Voorda t de bezoekers vanuit het wijnrode pluche het spel van schijn en wezen tot zich laten doordringen, kunnen ze een vorkje prikken in de smaakvol ingerichte Het gerestaureerde plafond, met 1 Open dag Officieel opent de gerenoveerde Schouwburg op maandag 1 december zijn deuren, maar die avond is gereserveerd voor genodigden. De Leidse burgerij en andere geïnteresseer den krijgen evenwel de gelegenheid om het nieuwe interieur 'zomaar eens' te bewonde ren als het theater aan de Oude Vest open huis houdt. Dat gebeurt op zondag 14 de cember van 11.00 tot 15.00 uur. Drinkebroers, ambtenaren, wethouders, kunstenaars, journalisten, architecten en locale femmes fatales met duizelingwekkende decolletés - broederlijk en zusterlijk zijn ze smeulei verenigd op een doek van de Leidse kunst- kleine 1 schilder Peter Willemsen. Nachtw Vanaf het balkon in de Leidse Schouwburg Na de kijken ze neer op een nar die op een draag- schouw baar - maar het kan ook een lijkbaar zijn - Vries h wordt binnengedragen. Burgemeester Goe- schildei koop staat erbij en kijkt ernaar met een ver- Willem heven blik, als een Messias van de koude Pim ha grond. Nu nog een pleintje waarop geliefden schildei hun eerste schuchtere zoenen uitwisselen en kende i tout Leiden kan zijn vermoeide, drankzuchti- in de sc ge, hoofd voorgoed te ruste leggen. ik voeld Het doek van Willemsen hangt in de foyer van uitf van de totaal opgekalefaterde Leidse volgend Schouwburg en zal daar. als er na de voor- Het i stellingen tenminste geen peukjes blijven den., w tig die architect Manfred Kausen 'de oude dame' heeft gegeven, kostte zo'n slordige vijf miljoen gulden. Op 1 december zal zij zich in al haar foyer. De schoonheidsbehandeli De 'oude dame' gezien vanaf het podium. Gratie, allure en grandeur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 42