'Unplugged was een levensles' normaal Duetten hoogtepunt van 'Concert for Life' Dido and Aeneas statig en ritmisch Cultuur Kunst Oasis toch Keiharde kunst ERDAG 29 NOVEMBER 1997 CHEF JANRIJSDAM.071 -E N KAAM071-5356443 t koe komt naar je toe deze winter Bryan Adams beseft eens te meer dat de song de basis van alles is warden Een grote collectie kunstwerken met de koe als lerwerp is van 2 tot 8 december te zien in het FEC te uwarden. Ze zijn gemaakt door 41 Nederlandse kunste- irs, onder wie Astrid Engels, Jan Cremer, Herman Brood Peter van Straaten. Bij de tentoonstelling - die het karak- heeft van een strodorp omdat de organisatoren vinden het „vooral gezellig moet zijn" - verschijnt een geïllu- ;erd boek met de titel 'Koe Kunst'. Daar staan alle istwerken in, samen met beschouwingen over de koe in schilderkunst, de historie en de samenleving. De expositie an 27 december tot 5 januari in de Beurs van Berlage te sterdam te zien en reist vervolgens door het land onder motto 'De koe komt naar je toe deze winter'. ipanse prenten bij Galerie Amber en» Galerie Amber, aan de Hooglandse Kerkgracht in Leiden, nt tot 5 januari een gevarieerde selectie oude, Japanse hout den die in prijs uiteenlopen van 375 tot 2300 gulden. Prent- kers uit de 18e, 19e en 20e eeuw zijn vertegenwoordigd. Gale- Amber heeft zich gespecialiseerd in kunst uit het Verre Oos- zoals sculpturen uit Nepal, miniaturen uit India en oosterse amiek. Hij heeft warempel wel iets van een bekeerde. Bryan Adams, ondanks zijn vele hits in balladevorm toch alom bekend als rocker, is compleet gevallen voor 'akoestisch'. Hij heeft eind september voor MTV in New York een concert opgenomen voor de serie 'Unplugged' en dat is hem uitstekend bevallen. De cd ligt sinds gisteren in de winkels; de eerste televisieuitzending op MTV is op 6 de cember. londen theo hakkert uit een minimale begeleiding bestonden nog eens doen, dus vielen de meeste ballads af. Ik wilde ook niet alle Jiits nog een keer doen. Het moest geen 'Greatest Hits-live' worden. De plaat moest een eigen identiteit krijgen, en niet een willekeurig samenraapsel zijn van herno men songs. De uitdaging lag er voor mij in dat het in de eerste plaats een goede televisieshow moest worden." Bryan Adams kan er nog niet over uit. De man die nooit veel zin had in interviews, omdat zijn muziek voor zich sprak, praat op deze heiige ochtend in Londen opeens honderduit. „Werken aan 'Unplugged' heeft iets bij mij naar buiten gebracht wat ik altijd al wel in me had, maar me nooit had gerealiseerd of had verdrongen, namelijk het besef dat de song de basis van alles is." Strijkers „Het idee achter 'Unplugged' Hij vroeg de Ierse fluitist Davey is dat artiesten teruggaan naar Spillane als gast en hij wilde ook de wortels van het liedjes- met een orkest werken. Daar- schrijven. Alles terug tot bijna voor toog hij naar de fameuze niks. Bijna terug tot solo. De Julliard School of Music. Adams band moest klein, de elektroni- vroeg Michael Kamen als diri- ca weg. Deze show gaat over gent en arrangeur. „Ik wilde on- songs, over liedjes die op eigen gebruikelijke dingen doen met benen staan. Geen remixen, strijkers. Luister maar naar de geen jungle-beats, het gaat al- nieuwe versie van '18 Till I die', leen over liedjes. Janet Jackson Net 'Eleanor Rigby' (van The heeft nu een hit met een enor- Beatles - red.). Ik wilde jonge me sample erin van een Joni musici. Dit orkest bestond uit Mitchellsong. Hoe wil ze dat li- 18- en 19-jarigen. Ik wilde ze in ve gaan doen? Kan ze niet. Daar een richting duwen die ze nog heeft ze tapes en samples voor niet gegaan waren. En zo kwam nodig. Een plaat als deze legt de ik daar zelf ook terecht. Ik had nadruk op twee dingen: op hoe nikste verliezen." een artiest live kan spelen en op anse Prentkunst bij Amber. nmy voor Nederlandse regisseuse ïterdam De dansfilm 'Enter Achilles', die in opdracht van de is gemaakt door de Nederlandse regisseuse Clara van Gooi, :ft een Emmy Award gekregen, de hoge Amerikaanse tv on- scheiding in de categorie uitvoerende kunsten. De film is vo- mb< jaar twee keer door de NPS uitgezonden. In de Verenigde Je ten was er geen markt voor omdat de uitvoering te shoc- end werd bevonden.Tegen de achtergrond van een Londense danst en speelt het Britse dangezelschap DV 8 Physical The- een stuk voor acht mannen die onder elkaar uitgesproken nnelijk gedrag vertonen. De choreografie was in handen van rd Newson. WÊ ske de liedjes.' Uiteraard stond hij al jaren op het verlanglijstje van MTV. „Vanaf het moment dat ze er mee begonnen, hebben ze mij gevraagd. Het klinkt misschien vreemd, maar ik vond niet dat ik er het repertoire voor had, ondanks het feit dat ik al negen albums heb gemaakt. Toen ik besloten had toch het verzoek te honoreren, heb ik mijn pla ten nog eens gedraaid om te zien welke nummers wèl voor een unplugged-aanpak in aan merking kwamen. De gaten zou ik opvullen met nieuwe songs. Dat zijn er uiteindelijk vier ge worden." „Ik wilde niet de songs die al World on Ice in Haagse Statenhal den haag anp Walt Disney's World on Ice is van 23 tot en met 28 december in de Statenhal van het Neder lands Congres Centrum te zien met het ijsspektakel gebaseerd op het sprookje Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen. Paradox Hij vond het een levensles, zegt hij, uitkijkend over het stilstaan de water in Chelsea Harbour. „De show duurde anderhalf uur. Geen weg terug. Geen overdubs. Klaar. Ik heb wel eens anderhalf jaar elke dag in een studio gezeten, in periodes meer dan zestien uur per dag. Alles moest over, desnoods voor de duizendste keer. Er zit een gekke paradox in muziek. Je bent uren, dagen, maanden, ja ren bezig met iets wat je eigen lijk spontaan, energiek en vitaal wilt laten klinken. Ik heb dat net bereikt in anderhalf uur." Dezer dagen doet Bryan Adams ook nog op een andere 1CHONE >CHIJN wulpse schoonheid die borsten (maat meloen) ieide ellebogen tegen el- drukt en aanprijst. Een onheid die ons met een it-donkere blik aankijkt, p&o- r hebben wij haar eerder •n? Lag zij vorige week niet n van de schappen bij siga- lagazijn Het Peukie? deze zwartharige vamp ij t op de cover van het eerste jmer van Kendie?, 't eerste, 't erotisch kunstmagazine leze moerasdelta. Een glos- agazine waarin zogenaam- iult art wordt getoond, voor volwassenen. Kei- e kunst dus. Geen geitewei- een botters op het strand heveningen, maar zwoe- i,te e boezems gezien door een g schildersoog. nche ;en om 16.00 uur wordt het e nummer van dit tijd- ft, dat met zijn titel lonkt het huis-aan-huis-blad ly, gepresenteerd in Galerie /.kersloot in Amsterdam. En loor het Amsterdams Insti- c voor Schilderkunst. tie? onderzoekt volgens de 3 liter de grenzen tussen t t en erotiek, staat voor 'kan voor vragen als 'wanneer n kunstwerk over seks ero- en gaat een erotisch twerk altijd over seks?' om: van die vragen waarin ïlijk geen hond is geïnteres- 1 zo lang hij een paar blote n voor zich ziet. Kendie?wil lart verwarmen en de zin- laten spreken. an Hall, die momen- ■p- ïxposeert in De Lakenhal, ode voor het basisidee van ijdschrift, waarin ook eroti- Filmprijs voor 89-jarige regisseur uit Portugal berlun dpa/anp Kendie? Geen geiteweitje, geen botters op het strand bij Schevenin- gen, maar zwoegende boezems gezien door een gretig schildersoog. AFB. PR sche contactadvertenties van kunstenaars zijn opgenomen en erotische verhalen worden ver teld door Joost Zwagerman, Atte Jongstra en Frank Starik. Het blad wordt gesponsord door Candy en Chick en bevat onder meer bijdragen van schilders als Peter Klashorst, Ernst Voss en de Leidse gebroeders Donker. Het zal wel weer een gat in de culturele markt zijn. Seks met een cultureel sausje. Loopt het niet zo in de gaten. Kan het blad met goed fatsoen gewoon op de salontafel worden gelegd. Tja, zo kan het ook. Ik ben er eigen lijk niet zo benieuwd naar. Wél benieuwd ben ik naar de eroti sche advertenties van kunste naars. Slappe kwast zoekt palet - slet. De Portugese filmveteraan Manoel de Oliveira ont vangt op 6 december in Berlijn de Fipresci-prijs van de Europese filmkri tiek. Hij krijgt de presti gieuze onderscheiding voor zijn film Reis naar het begin van de wereld. Oliveira, die over twee weken 89 wordt, geldt als de oudste nog actieve filmregisseur ter wereld. Zijn eerste productie da teert van zestig jaar gele den, en jaarlijks levert hij nog een film af. De ontdekking van het jaar is de Franse regisseur Bruno Dumont. Hij krijgt de Europese filmprijs voor zijn eerste film La vie de Jésus. De tv-zender Arte kent een speciale prijs voor de beste documentaire toe aan het Belgische auteurs- en producententrio Deri ves Productions voor hun film Gigi, Monica en Bian- ca, over straatkinderen in Boekarest. Van het drietal werden de gebroeders Jean-Pierre en Luc Dardenne bekend door hun sombere docu drama La Promesse. Hun collega Benoit Delvaux viel eerder in de prijzen met C'est arrivé prés de chez vous, een nep-documen- taire over een seriemoor denaar. Cinefielen konden via bioscopen en filmtijd schriften hun favoriete ac teur en actrice kiezen voor de Europese publieksfilm- prijs. De favorieten zijn de Amerikanen Jodie Foster (Contact), Leonardo Di Caprio (Romeo and Juliet), Juliette Binoche (The Eng lish Patient), Ewan McGre gor (Trainspotting) en Ge orge Clooney (Batman). Ook kan het publiek de beste film van het afgelo pen jaar kiezen. De meest genoemde films zijn Came Tremula (Live Flesh), The English Patient, The Full Monty, Men in Black, Ro meo and Juliet en Secret Of The Heart. Bryan Adams: „Ik ben niet iemand die je even kunt bellen of-ie nog wat heeft liggen." manier van zich spreken. Hij schreef, gebaseerd op een melo die van Jean-Jacques Goldman en Elliot Kennedy, het titelnum mer van de nieuwe cd van Ce line Dion, 'Let's Talk About Lo ve'. Zo kennen we Bryan Adams, hofleverancier van hits voor collega's. „Ik vond het meteen een internationale me lodie. Ik heb een demo voor Ce line gemaakt. Totaal anders dan haar uiteindelijke versie. Mijn demo was meer la Pink Floyd. Celine heeft het, eh... la Celine Dion gedaan." „Ik houd er wel van om voor anderen te schrijven. Dat geeft me de gelegenheid buiten me zelf te treden. Ik word veel ge vraagd. In alle eerlijkheid: ik hou er ook regelmatig een aan tal achter. Die houd ik dan lek ker voor mezelf. Bovendien heb ik niet zóveel liedjes. Ik ben niet iemand die je even kunt bellen of-ie nog wat heeft liggen." Icoon We komen te spreken over car rières. Over hoe snel het gaat met groepen als Spice Girls en Oasis, zeker vergeleken met de lange weg die Bryan Adams zelf moest afleggen voor hij door brak. „De media geven artiesten geen tijd. Je mag Oasis nu nog niet beoordelen. Kijk naar Springsteen en hoe lang het ge duurd heeft voor hij de icoon werd die hij nu is. Artiesten moeten de kans krijgen hun muziek te testen op een pu bliek. Het is inderdaad nogal pretentieus van Oasis om te zeggen dat ze beste band van de wereld zijn terwijl ze nog maar net komen kijken. De beste band van de wereld worden is één ding; de beste blijven is een nog grotere kunst." muziek recensie susanne lammers Benefietconcert: Prinses Diana 'Concert for Life'. Messa da Requiem van Giuseppe Verdi door het Nationaal Verdi Koor en het Nederlands Theater Orkest o.l.v. Jules van Hessen M.m.v. Lynne Dawson (so praan), Joke de Vin (mezzosopraan), Si mon Edwards (tenor) en Henk Smit (bas) Bijzondere medewerking: Vrouwenkoor Malle Babbe o.l.v Leny van Schalk Ge hoord: 28/11Pieterskerk, Leiden Het allereerste 'Concert for Life' is opgedragen aan prinses Dia na met toestemming van prins Charles en de Prinses Diana Trust. Diana wist per slot van rekening de getraumatiseerde slachtoffers van oorlogsgeweld en vervolging hoog op de agen da te krijgen. 'Met muziek de machteloosheid te lijf is het motto van 'War Trauma Foun dation International', waarvan de Lisser makelaar Harry Mens initiatiefnemer is. Op het programma stond de Requiemmis van Giusseppe Verdi. Lynne Dawson, die door haar vertolking op de begrafenis van Diana van het Libera Me uit dit Requiem wereldberoemd werd, zong de sopraanpartij. Als voorafje was het Haarlemse Vrouwenkoor Malle Babbe ge programmeerd. Zij zingen in strumentale stukken die in de oorlog in de kampen van Ne- derlandsch-Indië bewerkt zijn voor vrouwenstemmen door vrouwelijke gevangenen. In 1981 doken de verloren ge waande stukken weer op en sinds 1992 voert Malle Babbe ze uit. Met de film Paradise Road werd deze muziek ineens be kend buiten de kring van inge wijden. Dit is dus geen gewoon con cert en het publiek is net zo bij zonder. Ie bent hier vooral voor het goede doel - en voor elkaar. 'Hé, hoe is het met jou', roepen goed geklede en dito geconser veerde dames tegen elkaar en ze wijzen met halve brilletjes naar andere bekenden. De grote oorbellen zijn definitief uit en de eerste stiletto-hakken sinds jaren klikklakken over de eeu wenoude grafstenen van de Pie terskerk. Mannen in pak en zwarte schoenen met gespen groepen om Emile Ratelband, die druk handen schudt en in een zachtgeel jasje door de kerk fladdert. Maar ja, de muziek hoort er ook bij. Malle Babbe, met stuk ken van Chopin en Dvorék, is een aardig beginnetje, maar erg imponerend is het niet. Daar voor zijn de orkestpartijen iets te veel vereenvoudigd. Dan volgt het, door de pauze in tweeën gehakte, Requiem. Deze dodenmis neigt naar opera; vroomheid, waar een kanten rokje onderuit piept. Geraffi neerd wordt er gespeeld met gruwel en schoonheid, met he melse verrukking en verdoe ming. Van Hessen, bekend van zijn Scratch-Messiah's en -Ver di's, dirigeert als een leeu wentemmer, die zijn hele lijf in de strijd moet gooien om koor en orkest in bedwang te hou den. Toch ontsnapt het orkest hem geregeld en speelt het for- tississimo het koor weg. Onver staanbaar gemompel met schetterend koper is dan wat je hoort, hoe hard het koor ook schreeuwt. Beter zijn de passages met de solisten. Lynne Dawson heeft in de hoogte een fraaie stem die ze expressief inzet. Haar Libera Me, waarmee het Requiem ein digt, vertolkt ze dramatisch en overtuigend. Ook de Neder landse mezzo Joke de Vin heeft een formidabel, rijk gescha keerd geluid. De duetten van de twee dames, het Recordare en het Agnus Dei, zijn dan ook het hoogtepunt van de avond, die voor het overige hooguit om an dere dan muzikale redenen in de herinnering zal blijven. muziek recensie louis du moulin Concert: Oasis Met Liam Gallagher (zang. tamboerijn), Noel Gallagher (gitaar), Paul McGuigan (bas). Alan White (drums) en Paul Bonehead Arthurs (gitaar). Gehoord 27/11, Brabanthallen, Den Bosch Wordt Oasis dan toch nog een normale rockband? Sinds het begin van de Europese tournee alweer tweeënhalve maand ge leden hebben de beruchte broertjes Gallagher zichzelf be hoorlijk onder controle, dus ook in de categorie zelfdiscipline hangt er een nieuw groepsre- cord in de lucht. Donderdag avond stelden de meest spraak makende en populairste Brit- pop-ambassadeurs de sensatie- zoekers in de uitverkochte Bra banthallen teleur met een op vallend gestroomlijnd optreden, dat dankzij het hoge hitgehalte binnen de kortste keren ont aardde in een vrolijk mega- meezingfestijn. Met deze actuele variant op de Night Of The Proms nam het Manchester kwintet voor zijn Nederlandse achterban einde lijk revanche voor het voorlaats te concertbezoek, de intussen welhaast legendarische slechte beurt in het Utrechtse Vreden- burg in januari vorig jaar. Sinds dien heeft met name zanger Li am, die er toen voortijdig de brui aan gaf. zijn podiumleven heel wat gebeterd en is het sho welement rondom hem met reuzensprongen toegenomen. Zelf mag de jongste van de twee Gallaghers (25) zich nog steeds minimaal inspannen om meer dan vocaal te entertainen. Oa sis' speelplaats is op deze trip in het kader van het derde album 'Be Here Now' een regelrechte kijkdoos in de geest van Pink Floyd. De bijzondere aandacht voor het visuele aspect kwam voor de show al tot uitdrukking op het doek, waarop een enorme wijzerloze klok (bekend van de jongste cd) en bij aanvang via de opkomst van het vijftal: de heren stapten een voor een uit de in het decor verwerkte tele fooncel, die beleefd werd ge opend door een zwarte portier. Ofwel een beetje Kid Creole re visited. Met het toevoegen van derge lijke luxe accenten plus het vol gens schema afwerken van de set lijkt Oasis haar veelvuldig geventileerde pretenties als 'biggest rockband in the world' ook nog serieus waar te willen maken. Voor wat betreft het pa tent op uiterst toegankelijke sle pende popsongs heeft muzikaal brein Noel Gallagher in zijn ge nre niet veel te duchten: de 30- jarige gitarist is op dat punt in feite Lennon en McCartney i een, niet in de laatste plaats door geraffineerd uit hun oeu vre te jatten. De vraag rijst na drie verwante albums dan ook welke verrassingen heeft hij nog meer in huis, is Oasis wel in staat om te ontsnappen aan hel inmiddels wel zeer vertrouwde eigen geluid? Dat probleem wordt met het succes van 'Be Here Now' (overal al in de voor verkoop een bestseller) en met deze gepolijste show voorlopig nog even vooruitgeschoven. En wie kan ze ongelijk geven? Al hoewel, als de twee allesbepa lende broertjes maar niet al te braaf worden, waardoor alle op tredens zo gladjes gaan verlo pen. Oasis zonder grillen en re bellie, dat kan eigenlijk niet. KLEDING Elton John heeft vrijdag 10.000 stuks gedragen kleding en paren schoenen van zichzelf in de verkoop gedaan. De opbrengst van de verkoop gaat naar de Elton John AIDS Foundation. Honderden koop jesjagers stortten zich op Versa ce-overhemden die voor 25 pond (82 gulden) werden aan geboden en bonte stropdassen die 15 pond moesten kosten. muziek recensie li dy van der spek Dido and Aeneas van Purcell door het Leids Kamerkoor en het Leids Bachensem- ble. Dirigent Ton Beckers. Dido, Lucia Meeuwsen, Aeneas, Jasper Schweppe, Belinda, Anne Grimm, aanvoerder van de heksen, Inge Acsoycan. Gehoord op 28/11 in de Petruskerk te Leiden. Dido vlucht naar Noord-Afrika wanneer haar broer Pygmalion haar man heeft gedood. Zij sticht Carthago waar (volgens Virgilius) Aeneas haar bezoekt. Zij worden verliefd op elkaar. Na zijn min of meer noodge dwongen vertrek pleegt Dido om dit tweede verlies in haar le ven zelfmoord. Het drama van Dido and Ae neas wordt door Purcell (1658-1695) met veel fantasie superieur vertaald in een kleine zeldzaam mooie opera. Vaak wordt de Engelse taal beschouwd als ongeschikt voor een muzikale zetting, maar de recitatieven van de Dido zijn uitgesproken natuurlijk. Ze zijn gecomponeerd in de vorm van een soepel arioso waarin af en toe de vrijheid wordt genomen tot woordschildering en zelfs tot coloratuur. Purcell gebruikt hier veelvuldig de Engelse 'ground' met een zich steeds herhalend basso-continuo thema. De koren zijn statig, vol kracht, met expressieve harmo nische contrasten, ritmische vondsten, verrassende combi naties van stemgroepen. Vooral de laatste scènes zijn zeer dra matisch verklankt. Wat doet het Leids Kamerkoor met al dit prachtigs? Niets anders dan veel goeds; met een minimum aan entourage, licht en vier kleur vlakken en een maximum aan amateuristisch kunnen, zeg maar rustig op professioneel ni veau. Prachtige, licht vileine dan sende koren, onderverdeeld in Echokoren en heldere vitaal zingende Spirits, een komische First Sailor en drie krengerige Witches. Inge Acsoycan als aartsheks zingt betoverend hei lig, vibreert, dramatiseert en smijt haar boodschap flam boyant de kerk in. Ze wordt naarstig bijgestaan door een heel lichte hoge en een stralend heldere 'Renaissance' sopraan. Lucia Meeuwsen als Dido is een rot in het vak. Haar stem is vol drama en donkerheid. Toch de toneerde zij jammer genoeg in heel die vroege Engelse baroks- feer. De sopraan Anne Grimm als Belinda en de intens mooie ba riton Jasper Schweppe als Aene as pasten veel meer in dit ju weeltje van een opera. Ton Bec kers had met z'n Leids Bachen- semble (alias Leids Barok En semble) geen betere keus kun nen maken. Glashelder, opzwe pend, verend weerklinken de Ritomellos. 't Is ongelofelijk dat daar maar 'gewoon' een stelletje amateurs zitten te strijken! Het kleurrijk coloriet is formidabel. 'I on Beckers heeft met dit kleine koor en orkest werkelijk iets voo rt reffel i j ks gee r eëe rd De deerniswekkend droeve liefdesliederen van Claudio Monteverdi voorafgaand aan 'Dido' waren een sfeermakend, maar té langdradig vooruitlo pen op Purcells liefdesleed, 'Re member me, but ah! Forget my fate'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19