Dictator in krijtstreep en Rolls Kleine revolutie om het maagdenvlies! Feiten &Meningen Defensieplan D66'er slaat de plank mis DONDERDAG 27 NOVEMBER 1997 Malawische oud-president Banda heerste met ijzeren hand We hebben er even op moeten wachten, maar daar werd het eerste schot gelost: het volgende kabinet moet honderden miljoenen bezuinigen op defensie, zo meent D66-de- fensiewoordvoerder Jan Hoekema. Taken en middelen moeten wat hem betreft tegen het licht worden gehouden, waarbij wederom de toverwoorden 'internationale samenwerking' en 'taakspecialisatie' over tafel gingen. Veel vaagheden allemaal, maar de D66'er noemde wel één project dat 'tegen het licht' moet worden gehouden: de geplande aan schaf van nieuwe jachtbommenwerpers ter vervanging van de F-16. Zijn die 150 nieuwe toestellen echt wel nodig, is de vraag die Hoekema opwerpt. Het was maar een voor beeld, aldus Hoekema, maar toch. De Ko ninklijke Luchtmacht spuwt inmiddels vuur. Elk krijgsmachtdeel strijdt voor zijn portie van het budget en daarbij praat iedereen na tuurlijk in zijn eigen straatje, maar het moet gezegd: de luchtmacht kan een unieke rol spelen bij beveiliging van NAVO-gebied, vre desoperaties en crisisbeheersing. Nederlandse F-16's bombardeerden de Bosnische Serviërs naar de onderhandelings tafel nadat landmachtinzet niets had uitge haald. Op afroep vliegen KDC-10 vliegtuigen met hulpgoederen de wereld af en de Apache gevechtshelikopters zijn meer waard dan alle vaderlandse tankbataljons bij elkaar. Het is niet anders. De smet op het luchtmacht-blazoen is na tuurlijk de Gulfstream VIP-jet, een toestel dat nooit gekocht had mogen worden. Niet om dat het de Gulfstream is, maar omdat zo'n ding totaal onnodig is. Voor een tripje naar Soesterberg en Gilze-Rijen kan staatssecreta ris, Meijling ook de dienstauto nemen of met een Bölkow-helikopter vliegen, hoewel zijn krijtstreeppak ,dan misschien een beetje kreukelt. Maar om daarvoor een Gulfstream te kopen? En als de generaals en ministers naar Amerika of Maleisië willen vliegen, dan kunnen ze toch een toestelletje huren? En wat is er trouwens mis met onze nationale trots, de KLM? Een VIP-jet is nutteloos, maar wat te den ken van de dertien maritieme Orion-pa- trouillevliegtuigen, waarmee de Koninklijke Marine opereert vanaf Valkenburg bij Lei den? De Russische marine is zieltogend, maar dat mag de pret niet drukken. Allerlei nieuwe taken worden er met de haren bijge sleept, maar overtuigend klinkt het niet. Van de traditionele taak bestrijding van Sovjet onderzeeërsis nauwelijks iets meer over, maar de toestellen worden wel gemoderni seerd. Zonder Orions op Valkenburg zou Lei den weer kunnen groeien. En die paar onder zeeboten, die varen ook maar door. Wat moet ons landje na de val van de Muur met honderden Leopard II's? Anders gezegd: waarom is de,'body' van de land macht nog steeds zo zwaar en 'antiek'? Of zijn we van plan onze tanks naaf de Golf te sturen? Misschien is het probleëm van de weiving wel het probleem van een te grote landmacht. En waarom voor nieuwe pantser voertuigen 5,6 miljard gulden en voor artille rie-vuurmonden 750 miljoen moet worden uitgetrokken, is op z'n zachtst gezegd discu tabel. Als Hoekema wil bezuinigen op de defen sie en daar valt best wat voor te zeggen dan zou dat moeten gebeuren op basis van een allesomvattende visie over defensie in de volgende eeuw. Om vast een voorzetje te ge ven: de marine zou zich moeten richten op de oppervlakteschepen, de verdediging tegen ballistische raketten en het Korps Mariniers, de landmacht moet prioriteit geven aan de Luchtmobiele Brigade en doelverkenning en de luchtmacht dient als snel inzetbare macht te beschikken over jachtbommenwerpers, transporters en helikopters. En dan mag de Gulfstream wegroesten op de stortplaats van militaire prullaria. DEN HAAG MARTIJN DELAERE Eén van Afrika's laatste oud-dictators is het continent ontvallen. Ver in de negentig is gisteren, enkele maanden na Mobutu van Zaïre, de oud-president van Malawi Hastings Kamuzu Banda overleden. Slaagde hij er twee jaar geleden nog in enigszins te herstellen van een zware hersenoperatie, de longontsteking die hem onlangs in een kliniek in Zuid-Afrika trof is fataal gebleken. De man die zich tijdens zijn regeerperio de graag in driedelig pak met krijtstreep kleedde en zich in een rode Rolls-Royce over de speciaal voor hem vrijgemaakte wegen liet rijden, zal een dezer dagen zonder al te veel pracht en praal worden overgevlogen naai- zijn laatste rustplaats. Niemand weet hoe oud de oud-dictator precies is geworden. Banda's leeftijd was namelijk een staatsgeheim waar nimmer over gediscussieerd mocht worden. Offi cieel werd hij dit jaar 90, maar menigeen is ervan overtuigd dat hij de leeftijd van 97 wist te bereiken. Vast staat wel dat hij de afgelopen jaren in rap tempo aftakel de, en lange tijd seniel en uitermate zwak door het leven ging. Een proces dat al be gon toen hij nog aan de macht was en zich na zijn verkiezingsnederlaag in mei 1994 alleen maar verder heeft doorgezet. In 1995 meldden zijn artsen dat Banda's hersenen 'flink geslonken' waren en dat het daarom geen zin had hem de zittin gen te laten bijwonen van de rechtszaak die tegen hem was aangespannen. Hij zou toch niet snappen wat er allemaal werd gezegd. Uiteindelijk werd besloten Banda vrij te spreke» ,i niet te vervolgen voor de door herr. -;jdens zijn dertigjarige regeerperiode ÜJ64-1994) gepleegde misGr.aen tegen zijn volk. Banda Werd geboren in wat toen nog Nyassaland heette, verliet al op twaalfja rige leeftijd het ouderlijk huis en zijn school en kwam na een aantal omzwer vingen in Zuid-Afrika terecht, waar hij in de goudmijnen werkte. Met geld dat hij had gespaard en van zendelingen had ge kregen vertrok hij na enkele jaren naar de Verenigde Staten. Daar studeerde hij filo sofie aan de universiteit van Chicago om later zijn artsendiploma te halen aan het Medisch College van Nashville. Eén van zijn eerste patiënten was Kwame Nkrumah, de legendarische eerste presi dent van Ghana. Nog voor het begin van de Tweede Wereldoorlog vertrok hij naar Groot-Brittannië, waar hij zijn medische studie voortzette aan de universiteit van Edinburgh. Na de oorlog opende hij een praktijk in Londen. Gedurende al die jaren in het buitenland verloor Banda de gebeurtenissen in zijn vaderland en de rest van Afrika nimmer uit het oog. Via brieven bleef hij in con tact met politieke leiders in Nyassaland. Uiteindelijk werd hij de geestelijke vader van de Nyassaland Afrikaanse Congres Partij, later de alleenheersende Malawi Congres Partij. In 1955 vertrok hij naar Ghana, waar hij ook als arts werkte, om in 1959 naar zijn vaderland terug te ke ren. Een westerse journalist omschreef hem als een 'opgewekte prater, een per soonlijkheid met grondige kennis en met een humor die in spot kan overgaan en soms nogal cynisch wordt'. Af en toe kon Banda zich niet beheersen, aldus de journalist, en brak hij in hysteri sche razernij los. „Jullie blanken, jullie spel is uit in Afrika! En dat is jullie eigen schuld. Voor eeuwenlang begane misda den krijgen jullie nu de rekening gepre senteerd. Er is geen hoop meer voor jul lie. Opdonderen, daarom!" Hoe wrang is het vervolgens te moeten constateren dat Banda, eenmaal zelf aan de macht na de onafhankelijkheid van Groot-Brittannië in 1964, zich zonder schroom te buiten ging aan een groot Banda in typerende kleding en pose tijdens de nadagen van zijn bewind, in 1992. Rond deze tijd werd de druk uit binnen- en buitenland op de dictator zó groot dat hij aan democrat ging denken. Die zou hem uiteindelijk zijn macht kosten. foto »aphans-pete aantal gruweldaden tegen zijn volk. Het begon onschuldig, maai- hij wilde wel meteen duidelijk maken de onbetwiste alleenheerser van Malawi te zijn. De Vic toriaanse levensstijl waarmee hij in Schotland vertrouwd was geraakt leek hem wel wat, en dus kregen mannen het gebod altijd een hoed te dragen in hét openbaar, terwijl vrouwen geen rokken boven de knie aan mochten. Vervolgens werd zijn partij tot de enige toegestane politieke groepering uitgeroe pen, werd het volk monddood gemaakt en kreeg Banda de titel 'President voor het Leven'. De dictatuur was compleet. Toch bleef Banda zich bedreigd voeleh en daarom ging hij ook nog op jdcht naar zijn opponenten die in ballingschap ope reerden. Hij liet oppositieleiders in buur landen bedreigen, ontvoeren en soms vermoorden. Zo werd de leider van de Malawi Vrijheids Beweging (Mafremo) Orton Chirwa in Zambia ontvoerd en in Malawi op beschuldiging van verraad in de gevangenis gegooid, terwijl de secreta ris van Mafremo en negen van zijn fami lieleden de dood vonden toen eind 1989 een bom ontplofte in hun huis in de Zambiaanse hoofdstad Lusaka. Banda bleef zijn volk decennia lang onge stoord terroriseren en zijn opponenten oppakken, martelen en executeren. Daar om speelde hij nogal eens de hoofdrol in vernietigende rapporten van Amnesty In ternational. Zelf bleef hij er echter van overtuigd dat zijn volk niemand anders v\alde. Pas toen er in het hele land de monstraties uitbraken en het Westen de geldkraan dichtdraaide vanwege de on derdrukkende praktijken, was hij bereid zijn eenpartij-dictatuur ter discussie te stellen. Dit resulteerde in mei 1994 in meei enverkiezingen die Banda prompt loor, waardoor hij moest wijken Bakili Muiuzi. De nieuwe leider liet da wel aanklagen voor zijn misdra maar heeft nimmer een heksenjacl gen hem ontketend. Banda zelf bot gin vorig jaar zijn verontschuldiginj aan voor de onder zijn bewind beg gruweldaden, waarvoor hij, 'onweti misschien' verantwoordelijk was. NAIROBI FRANS VAN DEN HOUDT CORRESPONDENT WIM STEVENHAGEN Een willekeurig Nederlands jon gerentijdschrift: 'We hebben uren liggen vrijen. We hebben het wel drie keer gedaan die nacht' (Natasja, 16). 'Mijn eer ste keer was niet geweldig, maar daarna heb ik het gelukkig dun netjes overgedaan' (Maja, 17). Jongerenbladen laten zien hoe de huidige norm ligt: experi menteren met seks zonder ver gaande verplichtingen is onder de Nederlandse jeugd doodnor maal en tot in details bespreek baar. Sinds de seksuele revolu tie van de jaren '60 levert het bij de meeste jongeren geen con flict meer met hun ouders op. Met deze maatschappelijke norm groeien Turkse en Marok kaanse meisjes op, teiwijl bin nen hun eigen familiekring op elke vorm van seks voor het hu welijk een taboe rust. Het laat zich raden dat deze twee nor men botsen. Maar hoe moeilijk dit voor islamitische meisjes is en in welke problemen ze kun nen rakenbij het verlies van het maagdenvlies, daar was vrij weinig over bekend. In opdracht van hel Nederlands Instituut voor Sociaal Sexuolo- gisch Onderzoek (Nisso) in Utrecht is voor het eerst uitge breid onderzoek gedaan naar de maagdelijkheidsproblematiek binnen deze groep, beschreven in 'Twee Levens, Dilemma's van islamitische meisjes rondom de maagdelijkheid'. Turkse en Marokkaanse meisjes in Nederland worden nadrukke lijk opgevoed met de opdracht het maagdenvlies te bewaren voor hun echtgenoot. Kan een ongeschonden vlies niet wor den aangetoond, dan zijn de poppen aan het dansen. Terwijl in de landen van herkomst zelf de traditie ter discussie staat. De argumenten tegen de maag- delijkheidscultus zijn daar de zelfde die in Nederland al lang gelden: de psychische proble men die ontstaan uit angst voor voortijdige beschadiging van het maagdenvlies. De seksuele onervarenheid en fixatie op het hele ritueel die de eerste huwe lijksnacht tot een fors trauma kunnen maken. En bij ont maagding hoeft helemaal geen bloed vrij te komen. Voor islamitische meisjes flier betekent het behalve geen seks vaak niet sporten en zwemmen, oppassen met fysie ke inspanning en een grote weerstand tegen inwendig on derzoek door een arts. In het laatste geval kan het gebeuren dat een arts niet alleen een meisje de spreekkamer ziet bin nenkomen, maar ook argwa nende familieleden. Ondertussen komen de meisjes buitenshuis wél in aanraking met een losse houding ten aan zien van vrijen en seks. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat zich langzaam aan een veran dering aan het aftekenen is: moslimmeisjes gaan steeds meer met seks experimenteren, ookal vinden ze zelf de maagde lijkheidsnorm heel belangrijk. Dat er méér gebeurt dan zoe nen in het Fietsenhok, blijkt ten eerste uit de onwelkome gevol gen van de daad. Uit abortusre gistratie komt naar voren dat in toenemende mate ongehuwde Turkse en Marokkaanse vrou wen abortus laten plegen. Er zijn ook cijfers die groei laten zien van het aantal geslachts ziekten onder moslimmeisjes. Gezien de sterke druk kan het naar bed gaan met een jongen leiden tot grote problemen. Vaak gaan die opspelen in de weken voor de bruiloft, als de familie van de bruid zich onge rust begint te maken over haar maagdelijkheid. Die moet voor of tijdens de eerste huwelijk snacht kunnen worden aange toond. Alhoewel het al lang niet meer zo is als vroeger dat 'iedereen' gespannen rond het huwelijksnestje zit te wachten op het verlossende bebloede doekje of laken, moet het bewijs van welslagen in veel gevallen wél aan de wederzijdse ouders getoond kunnen worden. Een officiële maagd verklaring van een arts geldt ook als bewijs. 'Iedereen' weet wanneer het mis is: de vaders komen name lijk na afloop discreet informe ren 'hoe het ging' en het resul taat vindt zijn weg bij wijze van spreken tot in het Rifgebergte. Geen maagd zijn heeft vreselij ke gevolgen. Als de man en diens familie er voortijdig ach ter komen, kan een huwelijk worden afgezegd en het meisje worden verstoten. Meisje ken nen die sancties donders goed en komen daardoor al voor het huwelijk in psychische nood. Door hulpverleners wordt mel ding gemaakt van depressies, wanhoop en identiteitsverwar ring. Sommige meisjes lopen weg. Anderen zoeken een prak tische oplossing: ze gaan naar een dokter voor een maagden vlieshersteloperatie. Meestal hoeft het niet zo ver te komen. Vrouwen zijn natuurlijk niet helemaal gek en het barst van de slimme trucjes onder het motto: 'zorg dat er bloed is'. Een sneetje in de dij of vinger voldoet al, maar dan dient de partner wel mee te werken. Of hij moet te duf of dronken zijn om iets te merken. Een andere optie is een zakje met kippen- of geitenbloed in de vagina, dat bij penetratie knapt. Ze kan er ook voor zorgen ongesteld te zijn tijdens de huwelijksnacht, bijvoorbeeld door de cyclus te regelen met de pil. En dan zijn er nog talrijke volkswijsheden, zoals als het eten van biet Uiteindelijk zal de mythe het maagdenvlies ook bin de traditionele islamitisch meenschap verdwijnen. I laatste jaren tekent zich h voorzichtig een seksuele e m tie af. Sommigen vrouwei teren vóór het huwelijk d( r na-techniek', waarbij de psk maar voor een deel in dei fit komt. Ook zijn er steeds r meisjes die de confrontaó rf de ouders durven aan te g U' Ze zullen nog liever hun t( afbijten als het gaat om e( u< vaste seksuele ervaring, n als ze een man hebben ge ui den van wie ze echt houd ar met wie ze al een huwelijl f turn hebben geprikt, dan ze 'de kwestie' gewoon aa et ouders voor. Zoals een meisje zegt: „Ik u een opleiding gedaan. Ikt ir mezelf al bewezen, ik had ui contact met mijn ouders, ui mochten mijn aanstaand! in graag, dus ik dacht: nu isl 'g tijd. Ze moeten het maar| ken: wij groeien hier op." UTRECHT MARGREET FOGTELO lei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 2