ilSfe; m Prostituees zijn waardevol in Gods ogen m Kerk Samenleving Over de Terwee weg kan een boek worden geschreven Eerlijkheid impresariaat ruw afgestraft DONDERDAG 27 NOVEMBER 1997 redactie dick v Ruziën over goddelijkheid Jezus Toronto Is lezus de uit de dood opgestane zoon van God? Over die vraag liggen protestanten in Canada met elkaar overhoop sinds hun kerkleider openlijk heeft verklaard niet te geloven in de goddelijkheid en de lichamelijke opstanding van Jezus. De voorzitter van de Verenigde Kerk van Canada, ds. Bill Phipps, meent bovendien dat Jezus niet de enige weg tot God is. Met zijn uitspraken in een recent kranteninterview heeft de leider van het grootste protestantse kerkgenootschap intussen een lan delijk debat ontketend. Canadese media meldden gisteren dat de synode van de Verenigde Kerk zich deze week unaniem ach ter de voorzitter heeft geschaard. Zijn opmerkingen vallen volle dig 'binnen het spectrum van de Verenigde Kerk', aldus de hoogste kerkvergadering. Wel vinden de zeventig leken en predi kanten van de synode dat Phipps' vrijheid van meningsuiting in toom gehouden moet worden. Hij zou zijn uitlatingen voortaan beter met de synode moeten afstemmen. Rebellen ontvoeren bisschop Vaticaanstad» Linkse guerrillastrijders hebben in het noordoos ten van Colombia een rooms-kalholieke bisschop ontvoerd. Vol gens Radio Vaticaan gaat het om José de Jesus Quintero Diaz, die sinds 1996 prelaat van de regio Tibu is. De 48-jarige bisschop is dinsdag door leden van het nationaal bevrijdingsleger ELN gekidnapt, zo hebben kerkelijke bronnen woensdag bevestigd. De ontvoerders hebben vooralsnog geen losgeld geëist. Acht jaar geleden werd in de naburige provincie Arauca bisschop Emilio Jamarillo ontvoerd en vermoord. Voor de klas geen hoofddoek geneve Een tot de islam bekeerde Zwitserse onderwijzeres mag tijdens het lesgeven geen hoofddoek of ander hoofddeksel dra gen. Ze moet in het Waslokaal de godsdienstige neutraliteit be waren, zo heeft de stadsraad van Genève woensdag bepaald. De 32-jarige lerares, die aan een basisschool is verbonden, zal bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens een klacht tegen het besluit indienen. De stadsraad had de onderwijzeres aan vankelijk alleen verboden een hoofddoek te dragen. De Zwitser se ging daarop naar de rechter. Maar de rechtbank in Lausanne, die de argumentatie van de stadsraad volgde, kon zich in het verbod vinden. Oud kerkje wordt vergaderplek delfzijl» 1 let uit 1200 daterende vervallen kerkje op de wierde Heveskes bij Delfzijl gaat niet tegen de vlakte. Mede dankzij ai ties vanuit de bevolking krijgt het historisch erfgoed een bestemming: een plek voor vergaderingen en evenementen. Dat meldt de Stichting Oude Groninger Kerken. Volgens woordvoer der P. Breukink van de stichting is er dankzij subsidies van rijk, gemeente, provincie en havenschap inmiddels 1,1 miljoen gul den binnen voor restauratiewerkzaamheden. Met het opknap pen van de kerk zou begin volgend jaar moeten worden begon nen. foto wfa Dominee Peter Strating gaat naar de hoeren. Niet als klant maar als pastoraal en diakonaal werker. Samen met twintig vrijwilligsters zette hij stichting De Haven op die hulp verleent aan prosituees in een Haagse tippelzone. Deze stichting, die aan de Hervormde en Christelijk Gereformeerde Kerk is gelieerd, bestaat nu anderhalf jaar. Maar Strating, een 34-jarige predikant van de Nederlands Gereformeerde Kerk (NGK), doet dit werk al ruim tien jaar. Na de middelbare school volgde hij eerst een opleiding HBO-V en werkte hij een tijdje als verpleegkundige. In de zo mer stond hij met Gospel for Guests, een evangelische beweging, op de Haagse camping Ockenburg om discogangers en voetbalsupporters tot kalmte te manen en het evangelie van Jezus te vertellen. Door dit werk kreeg hij de smaak te pak ken van het werken met 'randfiguren'. Strating ging parttime theologie studeren en zocht contact met prostituees en hun klanten in de achterbuurt waar hij zelf woonde. Dit werk groeide uit tot stichting De Haven waaraan hij door de NGK een dag per week wordt 'uitgeleend'. De rest van zijn tijd besteedt Strating zich aan de Rijswijkse gemeente waarvan hij predi kant is. I n eerste instantie wilde ik niets met prostituees te maken hebben. Ik vond het een vreemde, enge wereld. Daarom richtte ik me, samen met een vrouw die ik van Gospel for Guests kende, op hun klanten. In een winkel straat van de tippelzone ston den we met folders die we aan mannen uitdeelden. Ook pro beerden we met hen in gesprek te komen. De meesten voelden zich schuldig en ontevreden dat ze naar een prostituee gin gen, uiteindelijk gebruiken ze immers die vrouwen. Daar wil den ze wel met ons, vertegen woordigers van de kerk, over praten. Dit hebben we zo'n vijf jaar ge daan totdat er een samenscho lingsverbod van kracht werd in die straat. Mijn compagnon heeft toen voor het eerst wat folders bracht die daar v zaten. Hun r positief dat we op het idee kwa men hen als doelgroep te kie zen. Ik was toen dominee in Katwijk en heb samen met mijn gemeente met kerst 300 bijbelse scheurkalenders en re pen chocola aan de prostituees uitgedeeld. Dat vonden ze echt geweldig en hierdoor is het contact zeer intensief gewor den. De meeste van die vrou wen komen namelijk uit La- tijns-Amerika en Afrika en heb ben bijna allemaal een katho lieke of evangelische achter grond. Ze voelden zich altijd verstoten door de kerk om wat ze deden en het deed hen dus veel om te merken dat de kerk toch aan hen dacht. Daarbij komt dat die vrouwen door en door gebruikt worden. Het krij gen van een cadeautje, al is het maar een scheurkalender, zon der dat er weer een dienst te genover moet staan, gaf hen veel troost. De prostituees riepen ons naar binnen. Met behulp van tolken praatten we met hen. Maar al gauw werd duidelijk dat ze meer hulp nodig hadden. Zo sprak ik met een vrouw die be gon te huilen omdat ze een ca deautje kreeg. Ik las een stukje voor uit de bijbel over de vrouw die met haar tranen de voeten van Jezus waste. Maar toen ik een week later weer kwam, was ze weg. Ik vond het vreselijk dat ik haar niet verder had kunnen helpen en toen heb ik het werk met behulp van de kerk struc tureel beter opgezet. We scha kelden een maatschappelijk werkster in die de vrouwen hielp met praktische zaken en kerkvrijwilligers hielpen met bestuurlijke zaken. In het voor jaar van 1998 opent De Haven een kantoor waar de vrouwen terecht kunnen. Nog steeds vind ik die wereld bedreigend. Daarom neem ik ook altijd een vrijwilligster mee, niet alleen om de prostituee op haar gemak te stellen maar ook omdat ik alles wil doen om niet voor een klant aangezien te worden. Ik kan niet zomaar mijn arm om de vrouwen heen slaan, ook omdat ik ze tijdens werktijd opzoek en sommigen dus halfnaakt voor mij zittèn. Ik probeer vertrouwen te kweken zodat ze over zichzelf gaan pra ten, over alledaagse dingen. Daarna lees ik iets uit de bijbel en bidden we samen. Sommigen roepen onze hulp in om de prostitutie te verlaten en dan begeleiden wij ze bij het teruggaan naar hun eigen land. Een andere mogelijkheid is er niet. De meesten zijn illegaal en ze zijn erin geluisd door vrouwenhandelaren of ze heb ben torenhoge schulden waar door ze gechanteerd kunnen worden. Velen hebben kinde ren in hun land van herkomst die afhankelijk zijn van wat ze in de prostitutie verdienen. Daardoor hebben ze geen toe komst in Nederland. Ik probeer ze hun gevoel voor eigenwaar de terug te laten vinden. Alleen als zo'n vrouw zich sterk en de moeite waard voelt zal zij de kracht hebben om haar leven in eigen hand te nemen. Prosti tuees hebben niets aan mede lijden en ook niets aan geld. Het zijn survivors met een sur vival kit. Ik probeer te bewerk stelligen dat ze dat kistje open maken. Dit werk heeft me veranderd. Ik heb nu ook meer begrip voor de klanten, soms zijn ze tegelij kertijd dader en slachtoffer. Ik probeer de prostituees aan te spreken op het goede dat ze in zich hebben. Ik hoef ze niet te zeggen wat ze fout doen, dat weten ze zelf wel. Ze veroorde len zichzelf enorm. Nog nooit ben ik iemand tegen gekomen die zei: wat ben ik blij met dit werk. Maar ik vind dat God er voor iedereen is, ook voor men sen die in de diepste ellende zitten. In de bijbel staan veel beloften aan onderdrukten. God heeft mensen nodig om die beloften voor elkaar te krij gen en ik wil daar aan meé werken. Die vrouwen zijn waardevol in Gods ogen, dat probeer ik iedereen duidelijk te maken. Het zijn ook mensen, geen smeerlappen of zondaars. Ik ben er niet om ze te bekeren. Qk Het zijn kwetsbare mensen die steun ver dienen. im. - t-Avtm Waarin verschillen gereformeerd en hervormdf eigenlijk? T< lunteren hei I en I add en „Waarin verschillen her den en gereformeerden lijk?" In korte tijd hadd voorzitters van de hei en de gereformeerde dezelfde ervaring: e< vormd-gereformeerd op plaatselijk niveau dat., beëindigd met bovenst vraag, waarna stilte volgdt111 Ds. W. Beekman, voo van de hervormde synod r< telde gisteren de gereforn )e synode dat in zijn Koudum beide kerkei met elkaar over Samen o zouden praten. In plaats van werd er over de Heide it se Catechismus gesproktüj afloop had zijn gereforn iei collega de bijeenkomst s nc gevat met bovenstaande v hi Nadat Beekman dit hi lit zegd, schoot de gereforn -r< synodevoorzitter ds. R. Vi jrt eenzelfde ervaring te b 'ei Hij woonde kortgeleden't; het eerst een vergaderin qi de Hervormde classis K< bij, waar hij over het Vejjs zou spreken. „Die classis >p bekend als 2 ging er met lood in de schjja Voorafgaande aan Vis betoog sprak de hervormi dikant G. Kamphui zitter van de Gereforn1 Bond binnen de NHK, ov zelfde onderwerp. Na de was de eerste vraag: Waar11 schillen jullie eigenlijk? Eén en ander kwam ke toen de gereformeerde'1' de woensdag het komen 0 loofsgesprek met de and<e men op Weg-kerken besp,ri mei was er op de triosynovv bedrijfsongeval gebeurd gereformeerde synode daarvoor bestemde nota gewezen. Dit wekte de indruk gereformeerden niet géïi seerd in gesprekken vormden en lutherani zijn. Dat was niet het gei 'J synode vond de I1' Beekman, in zijn laatsa treden tijdens een synode dering, hield de gereform voor dat het geloofsg moet doorgaan. Leidsch Dagblad ANNO 1897 Zaterdag 27 November LEIDEN De vereenigingSchoolkindervoeding" zal den 6den December a.s. weer voor het eerst in dit seizoen, warm voedsel verstrekken aan behoeftige schoolkinderen. Voor- loopig bedraagt het aantal 286, en wel: 96 van de school van den heer Kuypers, 71 van de zustersschool in de Bak- kerssteeg, 79 van de school van den heer Dikshoorn, 38 van cJe school van den heer Hoeks en 2 van de school van den heer De Lange. Natuurlijk zullen die getallen gedurende de winter, bij schaarscher werk, nog grooter worden. De Vereeniging hoopt dan ook, dat zij steun zal vinden bij burgers van alle gezindten, wanneer zij pogingen doen om hare financiën te vermeerderen. LEIDEN Omstreeks acht uren gisteravond had een knecht van een paardenslager, wonende in de Jan Vossen- steeg, het ongeluk bij het scheppen van een paar emmers water uit de Volmolengracht in genoemde gracht te vallen, en wel zóó, dat de jongen geheel onder water was. Gelukkig kwam hij weer boven en werd nog bijtijds gegrepen door een aldaaar passerend persoon, die hem met veel krachtsin spanning uit het nu wel wat frissche bad bevrijdde. Na in het slachthuis gedeeltelijk van droge kleeren voorzien te zijn, ging de jongen naar zijn woning. ANNO 1972 maandag 27 november ALPHEN AAN DEN RIJN Een communist in hart en nie ren moet een 34-jarige Utrechtenaar zijn geweest. Gisteren kwam hij uit zijn woonplaats naar Alphen waar hij in de Juli- anastraat, ter hoogte van de kerk, in blauwe letters CPN op het wegdak spoot. Omwonenden, die deze "propaganda" niet op prijs stelden, belden de politie, die de man even la ter een proces verbaal onder de neus hield. BRUSSEL De cabaretier Herman van Veen heeft in de nacht van zaterdag op zondag enige uren doorgebracht op het politiebureau te Oostende. Na zijn vrijlating, nog steeds in zeer opgewonden toestand, heeft hij gezegd dat hij wel de laatste keer in België is geweest en niet meer naar „dat fas- cistenland" en ,,die politiestaat" wilde terugkeren. Aanleiding tot Van Veens avontuur was wat Rijkswacht en politie van Oostende een routinezaak noemen. Bij een razzia arresteerde de Rijkswacht in een bar Van Veen, die na een succesvolle voorstelling voor de Vlaamse Club, een stukje was gaan eten, maar zich niet kon legitimeren. Slechts dankzij bemiddeling van de Vlaamse Club mocht hij uitein delijk het politiebureau verlaten. Hij vond het echter een schande, dat anderen, die de hulp van de Vlaamse Club niet hadden gehad, nog moesten blijven. L O F O LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) Op zaterdag 15 november stond in het Leidsch Dagblad een ver haal over de Terweeweg in Oegstgeest. Ik heb dit met veel plezier gelezen omdat ik er in de jaren '40 op de Gemeente school (nu Terweeschool) ging en er werd verteld hoe de Ter weeweg er vóór de oorlog uit zag. Zó heb ik het niet meer ge zien; toen ik er naar school ging zag de straat er bijna net zo uit als nu. Toch is er een aantal dingen anders. Op de hoek van de Wil lem de Zwijgerlaan en de Ter weeweg stond een rij onbe woonbaar verklaarde woningen. Ze stonden met de voorkant aan de Willem de Zwijgerlaan en één zijkant kwam uit op de Terweeweg. Het verhaal ging dat de huis jes samen één wc hadden. Er woonden, voor zover ik kon zien, oude, in het zwart geklede vrouwen. Ik had met hen te doen omdat zij in zulke armelij ke huizen woonden. Op een dag, toen er sneeuw lag, gooide een jongen van onze school een sneeuwbal door een zolderraampje in de zijkant, die aan de Terweeweg uitkwam. Dat vond ik niks aardig, en zie lig voor de bewoonster. Ik her inner mij dit nog steeds, maar nu denk ik: het was een kwajon gensstreek. Na de oorlog zijn deze huisjes afgebroken en werd er een rij nieuwe huisjes gebouwd. Woonde misschien in één van deze huizen Marinus van der kantoor Rooseveltstraat 82 Postadres: Postbus 54, 2300 A8 Leiden abonneeservice Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging. Ma.t/m/vr.18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030 directie B. M Essenberg, J. Kiel (adjunct) hoofdredactie J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) public relations Familieberichten: 071- jl rubrieksadvertenties Maandag t/m vrijdag van 8.30 ti ar, J. Preenen chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F Blok. chef eindredactie algemeen W.F Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie T Brouwer de Koning chef Rijn- en verstrekken tot het automat van het abonnementsgeld, c korting per betaling. leidsch dagblad op cassetti Voor mensen die moeilijk lezen, sle ogen hebben of blind zijn (of een. leeshandicap hebben), is een samen' 16 (Centrum voor Gesprt i z i N H U I De Terweeweg in Oegstgeest. Lubbe, over wie de heer De Boer het heeft? Nog iets dat verdwenen is, is een rij van vier of vijf houten huizen in de buurt van het kruispunt Terweeweg/Kem- penaerstraat. Ze zaten keurig in de verf. Ze bestonden als ik me goed herinner uit een be neden-etage met een dak erop. ONGEVALLENDIENST FOTO LOEK ZUYDERDUIN Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u (uitgezonderd fee Deze huizen zijn er allang niet meer. De rij huizen naast De Beu kenhof is er gelukkig nog. Die moeten beslist blijven staan, want in deze stijl wordt niet meer gebouwd. Begrijpelijk dat ze zo in trek zijn. Na de oorlog bracht Doris Day (filmster) een bezoek aan de Beukenhof. Het verhaal ging dat een kopje kof fie er toen 2.50 kostte, enorm duur voor die tijd. Dit zijn een aantal herinne ringen aan de Terweeweg. Zoals u ziet zou over deze weg een boek geschreven kunnen wor den door heel veel mensen. Mevr. F. Muller, Leiden. Iedereen heeft recht op zijn of haar me ning.... tot ik met stijgende verbazing het artikel las over Dennis Kivit, op zaterdag 15 november. Echt over deze cabaretier bleek, het niet te gaan, maar volgens mij over frus traties van de heer Cees van Hoore, die hij zou hebben opgelopen in contact met de impresario van deze Dennis: Angelique Fin kers. Niet vaak heb ik iemands eerlijkheid zo ruw afgestraft zien worden, in elk geval niet op de Cultuurpagina. Los van woordgrapjes zoals 'Kivitsei' en opmerkingen over het al dan niet aanwezig zijn van Dennis Kivit's kwaliteiten, vind ik de publicatie ongepast. Dat er achter een botte (on)zinsnede een vraagteken wordt gezet ('Is het een usance bij dit impresiaraat om de kwaliteit van hun pigen artiesten in een smoezelig daglicht te stellen?') wil nog niet zeggen dat de inhoud van die zin niet kwetsend kan overkomen of correct zou zijn in deze. De reactie van Finkers en ook al zou ze familie zijn van Herman, wat dan nog straalt juist veel integriteit uit naar haar ar tiesten, maar ook naar de pers. Mij lijkt het zeer logisch om iemand eerst meer ervaring op te laten doen in het te spelen stuk, voor dat de pers er zich een mening over vormt die, zoals bekend, iemands carrière kan maken of breken. Dhr. Van Hoore verleidt mij ertoe om zijn eigen krachtterm te gebruiken voor het stuk: geouwehoer, of die van zijn collega: afgekloven en nergens op slaande. Academisch Ziekenhuis: zaterdag 13 00 t/'m dinsdag 13.00 en vanaf woens 13.00 t/m vrijdag 13.00 u Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord geen ongevallendienst. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14 30-15.15 u en 19.00-19.45 u. Verloskunde en Gynaecologie: naast de gewone bezoektijden, voi bovendien van 10.30-11.15 en van 19.45-21 00 u Special Care Unit: 10.30-11 00 u 15 00-15.30 en 19.00-19 30 u Kinderafdeling 10.30-12 00 en 14.00-19.00 u. (ouders de gehele dag), nao RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545). dagelijks 14.00-15.00 u. en 18.30-19.30 u., klasse I daarnaast ook 11 15-12.00 u Verloskunde en Gynaecologie 14 30-15.30 u. en 18.30-19.30u (voor part 21.00 u.). Kinderafdeling 14.30-19.00u (voor ouders de gehele dag) Afdeling Hartbewaking (ccu) en intensive care (ic): 14.00-14 30 en 18.30- Geopend van maandag 7 00 tot vrijdag 19.00 u ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): bezoektijden Intensive Care-afdelingen, Beenmer transplantatie en Neonatologie op aanvraag c q. in overleg met de verplegn kinderen onder 12 jaar) Klinische Oncologie 10.30-12.30 en 14.15-20.00 u. Maag-, darm-en leverziekten 14 15-16.00 en 18.30-19.30 u. Neurologie. 14.30-15.15 en 19.00-20.00 u. Nierziekten/Niertransplantatie: 14.00-17.00 en 19.00-21.00 u. Verloskunde: 14.15-15.00 en 18.15-19.00 u. (voorpartners en eigen kindei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 18