Alien Resurrection
soort 'best of maar
geen echte klassieker
Four Days in September bijna ouderwetse politieke thriller
De man voor wie het vak acteren leek uitgevonden
Films
WOENSDAG 26 NOVEMBER 1997
FILMS DEN HAAG
BABYLON tel. 0703471656. in winkel-
:entrum Babyion.
Gordel van Smaragd 12 jr., dag.
16.15, 19.00, 21.45; do vr ma di
ook 13.30.
Four Days in September 16 jr., dag
21.45; do vr ma di ook 13.45
Romeo Juliet 16 jr dag. 16.00.
The Full Monty 16 jr. dag. 13 45,
16.15, 19.30,21.45.
Karakter 16 jr. dag. 19.00
Napoleon al. za zo wo 13.45.
Roald Dahl, De G.V.R. al. za zo wo
13.30.
«ETROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car-
iegielaan 16.
The Peacemaker 16 jr., dag. 18 .30,
21.15, do vr ma di ook 13.00,
15.45.
Hercules al za zo wo 13.00, 15.45
AETROPOLE 2
1y Best Friend's Wedding al., dag.
3 30. 16.15, 19.00.21.45
1ETR0P0LE 3
The Full Monty 16 jr. dag. 13.30,
16.15, 19 00.21.45.
HETROPOLE 4
Jontact al., dag. 13.30, 17.00,20.30.
1ETR0P0LE 5
A life less ordinary, al., dag. 19.00,
21.45; do ma di ook 13.30, 16.15;
vrook 16.15.
Bean, The Ultimate Disaster Movie
al za zo wo 13.30, 16.15.
ATHÉ Scheveningen tel. 070-
'|515738, Kurhausweg 2
Walt Disney's Hercules (orig. versie)
I al., dag. 18.20, 21.00; do vr madi
ook 13.40. 16.00.
Nightfalls om Manhatten 16 jr., dag
18.20, 21.00; do vr ma di ook
I 13 40. 16.00
My Best Friend's Wedding al., dag
13.20, 16.10. 18.50, 21.30; wo
met om 13.20.
The Game 12 jr. dag. 18.10.21.00;
do vr ma di ook 12 30. 15.20
Air Force One 16 jr dag 13 40.
16.20, 19.00,21.40.
The Lost World aldag. 13.00,
15.50, 18 40.
The Peacemaker 16 jr., dag. 12.50,
15.40, 18 30.21 10; di niet om
21.10.
Double Team 16 jr. dag 12.20,
14.40. 17.00, 19 20,21.50.
Alien 4: Resurrection 16 jr. dag
14.10. 16.40, 19.10, 22.00-, za zo
ook 11.40
Lethal Trains 16 jr., sneak preview, di
21.00.
George uit de Jungle (Ned gespr.)
al., za zo wo 12.00, 14.00, 16.10.
Walt Disney's Hercules (Ned. gespr.)
al., za zo wo 11.30, 13.30, 15.30;
wo niet om 11.30).
Het Grote Panda Avontuur al., zo
10.30, wo 13.30
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030.
Spui 191
Brassed Off 16 jr.. dag. 21.45; zo wo
ook 16.15.
Marian 16 jr. dag 21.45; zo ook
14.00.
Salaam Cinema 16 jr.. dag. 19.15;
zo wo ook 14.00.
L'Appartement 16 jr. dag. 19.15,
21 45. zo wo ook 16.15
Black Christmas 16 jr., ma t/m wo
19 15; wo ook 14.00
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20.
Contact al., dag. 12.00, 15.00,
18 00,21 10; wo niet om 21.10
The Game 12 jr., dag. 12.40, 15.40,
18.40,21 40
L.A. Confidential 16 jr dag. 12.10,
15 10. 18.10,21.20.
The Chamber 16 jr., dag. 18.40,
21.30,; do vr ma dl ook 12.30,
15.30
A Life Less Ordinary 16 jr. dag.
12.20, 14 40. 17.00, 19.30,
21.50.
Alien 4: Resurrection 16 jr. dag.
19.20, 22.00; do vr ma di ook
12.00, 14.20, 16 40.
One Night Stand 16 jr wo 21.00.
George uit de Jungle al za zo wo
12.00, 14.30, 16.40.
Walt Disney's Hercules (Ned. gespr.)
al .zazowo 12 00. 14 10. 16 20.
OMNIVERSUM tel. 070-3545454.
Pres. Kennedylaan 5.
Special Effects al., do t/m zo 11.00.
16.00, 21.00; di wo 11 00 en
16 00.
Africa The Serengeti al., do t/m zo
12.00, 19.00; di wo 12.00.
Cosmic Voyage al do t/m zo 13.00,
15 00. 17.00. 20.00. di wo 13 00.
15 00. 17.00
Survival Island al., di t/m zo 14 00.
/lichael Douglas in The Game, nog in diverse bioscopen te zien.
riek 2:
Jiei
ILMS AMSTERDAM
LFA 1 t/m 4 (020) 6278806
10e Internationale Documentary Fes
tival. Voor info020 - 6261939.
ILEVUE CINERAMA (020)
34876
15 15. 18.15,21.15,do vr madi wo
ook 12.15: L.A. Confidential
1INERAMA 2
12.15, 15.15, 18 15,21 30: Air
Force One
ALYPSO 1 en 2(020)6234876
10e Internationale Docmentary Festi
val. Voor info 020 - 6261939.
INECENTER (020) 6236615
19 30. Four Days in September
22.00: Twin Town
16 15. 18.00, 19.45. 22.00, zo ook
11.00, 14.00 Lagrimas Negras
19.45, 22.15 Copland
16.00, 19.45, 22.00; zo ook 11 00.
13.30: Career Girls
16.00; zo ook 11.00: The English
Patient
16.15 (beh zo); zo ook 11 00: Mar
zo 13.30: Hamlet
INEMA OSCAR (020) 5475175
20.30: The English Patient
di wo 20.30: Twelfth Night
NEMA 1 (020)6151243
19.15, 22.00: Alien 4: Resurrection
INEMA 2
18.45, 21.30: The Game
ITY 1 (020) 6234579
13.15, 16.00, 19.00, 21.45- Alien
4: Ressurrection
TY 2
19.15, 21.45; dovr madi ook
14.15, 16.45: The Full Monty
TY 3
19.30. 21.45; do vr ma di ook
12.15, 14 30. 17.00: A Life LessOr-
zazo wo 12.30, 14.45, 17 00 Bean
TY 4
iJïY 5
12.30. 15.30. 18.30,21 30 The
Lost World
ITY 6
12.30, 14.45, 17.15, 19.30,
21,45: DoubleTeam
TY 7
13.15. 16.00, 18 45. 21.30: The
Peacemaker
iSMET (020) 6273434
;20.00, 22.00: Prisoner of the Moun-
19.15: Brassed Off
a di 21.30; vr za zo ook
18.00: Salam Cinema
17.30; za ook 16.00: Micro-
cosmos
zo21 15: Breaking the Waves
vr 15.00 LeSamourai
20 15.00: Un amour de Swann
vr 15.30: La Ardilla Roja
za 15.30: Brutti, Sporghi e Cattivi
za 23.45; zo 15.30: Love! Vapour!
Compassion!
KRITERION 1 (020)6231708
vr 22.30 - 04.00: Hongkong Nacht:
Heroic Trio, Chinese Ghoststory, Full
Contact
17.30- Broos
19.30, 22.00: L.A. Confidential
KRITERION 2
17 45 II Postino
20 00, 22.15; vr ma di met om
22.15 A Life Less Ordinary
ma 22.00: La Double Vie de Veroni-
NEDERLANDS FILMMUSEUM (020)
5891400
10e Internationale Documentaire
Festival. Voor info 020 - 6261939.
RIALTO 1(020)6753994
17.45. 19 45, 22 00. dovr za wo
ook 13.30 L'Appartement
18.00, 22.15, dovr za wo ook
15.45: Brassed Off
20.15 (beh. ma): Marian, een zigeu
nerleven
zo 13.30: Irma Vepp
zo 15.45: Liefdeen Geluk
do 15.30: Benny's video
vr 15.30: Two Girls in Love
do vr 13.45; ma 20.15: Aleksander
Nevsky
THE MOVIES 1 (020) 6386016
17 30. 20.00. 22.00; zoook 15.00:
A Life Less Ordinary
THE MOVIES 2
17.15, 19 30. 21.30; zoook 14.45
The Full Monty
THE MOVIES 3
17 00. 22.00; zoook 14 30 Karak
ter
19 15 Contact
THE MOVIES 4
17 00. 19.15.21 45. zoook 14.30:
Gordel van Smaragd
TUSCHINSKI1(020)6262633
12 00, 15.00. 18.15,21 30: The
TUSCHINSKI 2
13 30 (beh wo), 17.00, 20.30: Con
tact
TUSCHINSKI 3
18,30, 21.30; dovr ma di ook
13.00, 15 30: Hercules
TUSCHINSKI 4
18.00, 21.15 (beh vr); do ma di ook
12.00, 15.00 Face/Off
TUSCHINSKI 5
18.45, 21.30; dovr ma di ook
13.00, 15.45: The Chamber
TUSCHINSKI 6
13.15. 16 00, 18 30,21 45: My
Best Friend's Wedding
DE UITKIJK (020) 6237460
16 00, 18 00, 20.00. 22.00; zoook
14.00 The Full Monty
Regisseur Jeunot zoekt vernieuwing Alien-serie vooral in details
Het geldt als Hollywoods meest prestigieuze franchise, de
Aliei}-reeks. Drie delen verschenen er. Zeer uiteenlo
pend, want elk gemaakt door een regisseur met een uit
gesproken visie. Ridley Scott zocht het met Alien (1979)
in de suspense. James Cameron benadrukte de pure ac
tie in Aliens (1986) en David Fincher vond voor Alien 3
(1992) vooral atmosfeer belangrijk. Die laatste film was
om meerdere redenen een hekkensluiter. Sigourney
Weaver, de ster van de trilogie, vond het wel welletjes en
liet haar personage Ripley in de sombere laatste afleve
ring sterven. Het gebrek aan succes van Alien 3 deed het
licht definitief uit.
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
Alien Resurrection Te zien: Luxor, Leiden; Euro Cinema 2, Alphen a/d Rijn; Tuschinski 2,
Den Haag.
Maar er hebben wel wonder
baarlijker wederopstandingen
in Hollywood plaatsgevonden.
Vijf jaar. nadat Ripley zichzelf
met een alien-vrucht in haar
borst in het gloeiende staal van
een hoogoven liet zinken, opent
de onverschrokken ruimtevaar
der in Alien Resurrection
('wederopstanding') toch weer
de ogen. Of om precies te zijn,
het is een replica-Ripley, gek
loond uit een bloedmonster. In
een ruimtestation niet ver van
de aarde is ze grootgebracht, en
niet vanwege haar mooie brui
ne ogen. Doordat Ripley bij
haar zelfmoord zwanger was
van een moeder alien, moet ze
tweehonderd jaar na haar dood
alsnog een monster mogen ba
ren. De film opent plastisch met
de operatie die het wezen uit
haar borstholte bevrijdt.
In het ruimtestation worden
namelijk aliens gekweekt. Daar
voor zijn per vrachtschip een la
ding eieren plus menselijke
'draagmoeders' aangevoerd.
Het wijwei onverslijtbare ruim
te-ras zou de mens prima kun
nen bijstaan bij allerlei nare
werkzaamheden, maar dan
moeten de wezens wel eerst
tam gemaakt geworden. Zover
komt het echter niet. Eenmaal
volwassen breken een dozijn
aliens uit, en beginnen ze in
hoog tempo de bemanning uit
te dunnen. Ripley, zeker niet de
populairste passagier, wordt
achter gelaten met als enig ge
zelschap de nogal onbehouwen
bemanningsleden van het
wachtschip Betty. Haar gehei
me wapen: er vloeit alienbloed
door haar aderen.
Wie bekend is met de Alien-
cyclus zal bij het lezen van bo
venstaande niet echt enthou
siast worden. Het zijn de ingre
diënten die in de voorafgaande
delen tamelijk uitputtend be
handeld zijn. Dit maakt Alien
Resurrection tot een soort Best
Of. De crew van de Betty is een
zooitje ongeregeld, net zoals in
Alien. Het kat-en-muis spel,
met als hoogtepunt een bloed
stollende achtervolging onder
water, werd door James Came
ron al optimaal uitgewerkt in
Aliens. En de bijzondere visuele
vondsten die hier de plot verle-
Scène uit Alien Resurrection met Sigoumey Weaver (midden), Winona Ryder (rechts) en Leiand Orser
vendigen roepen herinneringen
op aan David Finchers originele
art direction in Alien 3.
Regisseur is ditmaal Jean-
Pierre Jeunet, de Franse film
maker verantwoordelijk voor de
culthit Delicatessen. Die film viel
op door de zeer ongebruikelijke
vormgeving, en dat is ook het
sterke punt van Alien Resurrec
tion geworden. Deuren gaan
open door er tegen te ademen,
sterke drank komt in blokjes en
veel van de apparatuur heeft
een bijna Victoriaanse sierlijk
heid. Jeunets hand verraadt zich
nog het meest ih het tweede
hoogtepunt van de film, de
vondst van het laboratorium
waar Ripley gekloond is. Verras
send is verder dat deze regis
seur weinig moeite heeft met
actieregie. Alien Resurrection is
stukken spannender dan de
voortstrompelende Alien 3, en
heeft een aantal stevige schok
effecten in petto.
Toch is ook dit deel een afle
vering van gemiste kansen. Het
temmen van een alien had
nieuwe gezichtspunten kunnen
opleveren, maar wordt niet uit
gewerkt. Ripleys eigen alien-ge
nen hadden ook tot iets nieuws
kunnen leiden, maar van bij
voorbeeld een beter begrip van
de wezens is nauwelijks sprake.
Ook de nabijheid van aarde,
toch een behoorlijke bron van
zorg, is als extra spanningsbron
verwaarloosd. Sigourney Wea
ver is lean and mean als de ver
beterde Ripley, maar de rest van
de cast, inclusief Winona Ryder,
laat het afweten. De Finale, hoe
wel aardig bedacht, wordt ont
sierd door lachwekkend lelijke
makeup-effecten. Voor een se
quel biedt Alien Resurrection
genoeg waar voor zijn geld.
Maar een derde klassieker levert
de serie vooralsnog niet op.
Bruno Barreto toont zwarte bladzijden uit geschiedenis Brazilië
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
Four Days in September. Te zien: Babyion.
Den Haag, Lantaren/Venster. Rotterdam,
Cinecenter, Amsterdam
Het is pas acht jaar geleden dat
in Brazilië de democratie werd
ingevoerd. Na vele jaren waarin
het land werd geregeerd door
een meedogenloze militaire
junta. Bruno Barreto, de meest
bekende Braziliaanse regisseur,
maakte er een film over Four
Days in September, die deze
week heel bescheiden (in
slechts drie theaters) in Neder
land in première gaat.
Four days in September is een
klassieke, bijna ouderwetse po
litieke thriller, zoals je die vooral
in de jaren zeventig en tachtig
tegenkwam. De films van Cos-
ta-Gravas bijvoorbeeld (Z, Etat
de Siège, Betrayed en Missing).
en meer recent films als Sal
vador en in zekere zin ook Air
Gijzeling in Four Days in September.
Force Oneen de films van James is de politieke thriller wat op
Bond. Maar sinds de val van de zijn retour geraakt. Daarom was
kolonelsregimes in Zuid-Europa het voor velen een verrassing
en Zuid-Amerika en de ineen- om dit jaar in het hoofdpro-
storting van het communisme, gramma van het Berlijnse film
festival opeens deze film tegen
te komen.
Four Days in September speelt
in 1969 en is gebaseerd op de
autobiografie van de Braziliaan
se journalist Fernando Gabeira,
die destijds betrokken was bij
de kidnapping van de Ameri
kaanse ambassadeur Charles
Burke Elbrick (een sterke rol
van Alan Arkin). De film vertelt
het verhaal van de vier dagen in
september waarin de ambassa
deur door een groepje revolu
tionairen gevangen werd ge
houden om pas weer te worden
vrijgelaten nadat aan de eisen
van de revolutionairen de
vrijlating van 15 politieke ge
vangenen was voldaan.
Wat de film interessant maakt
is de thematiek en de genuan
ceerde wijze waarop Barreto
(die beroemd werd door Donna
Flor and Her Two Husbands)
het verhaal van de kidnapping
uit de doeken doet. Hij geeft
een scherp beeld van de ge
spannen verhoudingen binnen
zo'n revolutionaire eenheid, die
bestaat uit jonge, naïeve idealis
ten naast communisten die nog
hebben meegevochten in de
Spaanse burgeroorlog. Maar al
lemaal met dezelfde haat tegen
het politieke systeem dat tegen
standers foltert en martelt. Aan
die andere kant staat Henrique,
lid van de geheime politie, die
de kidnapping moet zien op te
lossen. Flij wordt niet afgeschil
derd als een beest, maar als een
politieman die zijn werk uit
voert in de strijd tegen het com
munisme en daar hoort helaas
ook het martelen van mensen
bij, zo vertelt hij verontschuldi
geod tegen zijn vrouw.
Natuurlijk kiest Barreto en
ook de kijker partij voor de ont
voerders, maar ook de tegen
partij bestaat uit mensen van
vlees en bloed en niet uit schur
ken. Al maakt dat hun daden er
niet minder ernstig of verwer
pelijk om. Als kijker voel je
vooral ook mee met die arme
ambassadeur, die opgesloten in
een kamertje de vier spannend
ste dagen van zijn leven door
maakt. maar steeds zijn zelfbe
heersing weet te bewaren en
zelfs begrip weet op te brengen
voor zijn kidnappers.
Barreto filmt het allemaal
zonder opsmuk in rechttoe-
rechtaan beelden, waarbij hij
aan de hand van authentieke
beelden, aan het begin van de
film, even de situatie neerzet
van het Brazilië van toen; de tijd
dat voetballers als Romario en
Ronaldo nog geboren moesten
worden. Voetballers die ervoor
gezorgd hebben dat de zwarte
bladzijde uit de geschiedenis
van Brazilië inmiddels in het
vergeetboek terecht is gekomen.
Maar het kan geen kwaad daar
af en toe nog eens even in terug
te bladeren.
IDFA eert Marcello Mastroianni wet documentaire 'Mi ricordo...
FILM «RECENSIE
PATRICK VAN DEN HURK
'Mi ricordo, si, io mi ricordo' is te zien op
het International Documentary Filmfesti
val Amsterdam, zondag om 16 uur in Ca
lypso 1, maandag om 16 30 in Alfa 4 en
woensdag om 19.45 in Alfa 1. De VPRO
zendt de film zondag uit op Nederland 3
om 21 40 uur. 'Ik herinner mij' verscheen
bij De Boeken) en kost 25.
Het was een flinke rimpel in het
verder zo glad verlopen filmfes
tival in Cannes dit jaar: Mi ri
cordo, si, io mi ricordo (Ik weet
het nog, ja, ik weet het nog), de
biografische documentaire die
Anna Mario Tatö maakte over
de Italiaanse acteur Marcello
Mastroianni (1924 - 1996), werd
vertoond, maar buiten competi
tie. Reden: de Franse diva Ca
therine Deneuve, ex-geliefde
van Mastroianni en moeder van
zijn dochter Chiara, dreigde
Cannes te verlaten als de film
van Tatö in het hoofdprogram -
ma zou zitten.
Het probleem zat in de maak
ster. Zij had immers ook 22 jaar
een verhouding gehad met de
acteur, en Deneuve kon het niet
zetten dat Mastroianni uitgere
kend haar had aangewezen als
hoedster van al zijn materiaal
en zijn postume imago. Tatö,
volgens Deneuve toch niet meer
dan een maitresse, nam die
taak serieus en maakte van uren
aan interviews op de set van
Mastroianni's laatste film een
boeiende, roerende en informa
tieve monoloog, doorsneden
met filmfragmenten en nog niet
eerder vertoond materiaal.
de Amsterdamse bioscoop
kreeg op het festival van Venetië
alsnog de ontvangst die de film
verdiende, al had Deneuve Tatö
er tussendoor ook nog van be
schuldigd de zieke Mastroianni
te hebben ondervraagd toen hij
'ontoerekeningsvatbaar' zou
Marcello Mastrioanni in Cannes, bij de première van La Dolce Vita met links van hem Anouk Aimee en rechts Nadir Gray en Masali Noel.
zijn. Dat wilde geschop kon niet
verhullen dat Mastroianni eind
vorig jaar juist erg goed moet
hebben geweten dat zijn einde
naderde, en er zeker van wilde
zijn dat zijn memoires goed
werden vastgelegd vóór hij
stierf.
De acteur, zijn hele carrière
lang afkerig van interviews,
hield het namelijk niet bij de
documentaire alleen. In oktober
vorig jaar, twee maanden voor
zijn dood, verscheen ook al het
boek La bella vita (Het mooie
leven), de weerslag van vele
uren aan intieme en diepgaan
de gesprekken met zijn vriend
Enzo Biagi. Van Mi ricordo...
verscheen deze zomer boven
dien een geschreven versie, in
middels ook in het Nederlands
vertaald.
Voor de liefhebber zijn docu
mentaire en beide boeken een
feest. De man die meer dan 160
rollen op zijn naam heeft, die
werkte met de grootste regis
seurs en die een halve eeuw uit
dë bloeitijd van de cinema mee
maakte, blijkt ook nog eens een
geboren verteller. Uit de losse
pols verhaalt hij over zijn jeugd,
over de grote dagen van Cine-
cittè, over zijn voorbeeld Vitto-
rio de Sica, over zijn vriend Fe-
derico Fellini en vooral over het
vak dat voor hem leek uitgevon
den: acteren.
Een opvallend kleine rol is in
Mi ricordo weggelegd voor som
mige vrouwen in Mastroianni's
leven, en misschien is het dat
wat Deneuve zo stak. Marcello
stond sinds zijn grote doorbraak
in Fellini's La dolce vita vooral
in Amerika te boek als de ultie
me latin lover, maar heeft zelf
altijd een hekel aan dal stempel
gehad. ,,U moet niet vergeten
dat ik word betaald om al die
vrouwen te omhelzen", zei hij
eens tegen een journalist die er
weerover begon.
Toch was zijn imago niet op
niets gebaseerd. Mastroianni
vertelde Biagi meer dan eens te
zijn gezwicht voor zomaar een
bewonderaarster. Naast de lan
ge verhouding met Deneuve
had hij een wat kortere met
F'aye Dunaway, die 'compleet
verkocht' was na de eerste film-
kus in A place for lovers. Dan
was er de 22 jaar durende ro
mance met Tatö en al die lijd
was hij ook nog eens getrouwd
met Flora Carabella, de vrouw
die tegen Biagi zei dat ze haar
leven met Marcello zonder eni
ge twijfel zou overdoen.
Maar in zijn werk was Mast
roianni inderdaad veel meer, en
daar hebben hij en Tatö de na
druk op willen leggen. Naast de
snelle versierder uit l/i dolce vi
ta zette hij bijvoorbeeld ook een
onzekere, vervolgde homo
seksueel in Una giornata pcirti-
colare, een wat zielige, impo
tente man in II bell'Anlonio en
een naïeve bejaarde met bril
lenglazen als jampotten in
Stanno tutti bene neer. „Inmid
dels ben ik 72 en nog steeds
noemt men me latin lover! Wat
is dat toch?", zegt Mastroianni
in Mi ricordoIk heb carrière
gemaakt door mijn vak uit te
oefenen, niet door de mooie
jongen uit te hangen."