'CBK dupe van politieke willekeur' De Fundatie opereert in Hooglandse Kerk ii*ote verscheidenheid in Italiaanse prentkunst ittrich (D66) wil notitie ver beveiliging kunstbezit Cultuur Kunst Hans Liberg droomt van show in VS hristo wil Central Park inpakken )REnce De kunstenaar Christo wil Central Park in New York pakken. Details wilde Christo nog niet geven. Eerder pakte hij a, Rijksdag in Berlijn in en hing hij een gigantisch gordijn aan iiipi Rifle Gap in Colorado. De kunstenaar heeft ook een aanvraag gediend om de rivier de Arkansas in te mogen pakken, maar zal daar waarschijnlijk pas begin volgende eeuw toestem- ig ing voor krijgen. loerenhuis Van Gogh onder de hamer 3ok ^sterdam Veilinghuis Christie's in Amsterdam verkoopt op 2 ■cember 'Het Boerenhuis' van Vincent van Gogh. Van Gogh hilderde het doek in 1885, het jaar waarin hij ook 'De aardap- ■leters' vervaardigde. In deze periode was de schilder (1853- 190) erg getroffen door het boerenbestaan en noemde hij de rel( itten van de plattelanders „mensennesten, die me zo doen inken aan de nesten van de winterkoninkjes." Op dezelfde vei- ahr >g zUn De rustende slaapwandelaarster IV' van Pyke Koch en Itte roos' van Piet Mondriaan te koop. ranse zangeres Barbara overleden Rus» De Franse zangeres Barbara is maandagavond in Parijs verleden. Zij is 67 jaar geworden. Barbara was in de nacht van indag op maandag met een zware bacteriële vergiftiging in het ekenhuis opgenomen. Barbara, een van de groten van het :anse chanson, heette eigenlijk Monique Serf. Vorig jaar ver lak zij de stilte rond haar persoon door na zestien jaar een euwe plaat uit te brengen. In 1953 debuteerde zij met chan- dicl ns van Brassens en Ferré. Zes jaar later begon zij haar eigen djes te schrijven. Barbara werd bekend met liedjes als 'Ma 5,w us belle histoire d'amour' (1965), 'La dame brune' (1969) en aigle noir' (1970). unst als dank voor AZL pen» Met het schenken van een aquarel aan de zeven acade- ische ziekenhuizen wil de Landelijke Nierpatiëntenvereniging ID) alle orgaandonateurs en de nabestaanden bedanken. Het n dfademisch Ziekenhuis Leiden was de eerste die het kunstwerk iteren in ontvangst mocht nemen. „Het AZL heeft een grote I in de zorg van de nabestaanden van een donor,aldus P. van jk, voorzitter van de LVD. Het aquarel, van Paul de Win, sym- iliseert de overgang van een orgaan van een donor naar een transplanteerde. Het werk komt te hangen bij de publieksdesk n het AZL. Op deze manier willen de vereniging en het zieken- lis de aandacht vestigen op het nut van een donorcodicil. Zangeressen in het zonnetje den» Mevrouw Arnoldus-Planje en mevrouw Kalthoff-Arnol- is zijn gisteravond in het zonnetje gezet door het bestuur van Christelijke Oratoriumvereniging Ex Animo. De dames zin- n respectievelijk 70 en 65 jaar bij het Leidse koor. i:-1 0-1 h FOTO HENK BOUWMAN Kamerlid B. Dittrich wil notitie van de regering over ■iliging van openbaar kunst- t tegen vandalisme. Aanlei- is de beschadiging van een Iderij van Barnett Newman iet Stedelijk Museum door vandaal die voor een iden- vergrijp al eerder was ver- leeld. Staatssecretaris Nuis tuur) kondigde eerder over- 9 lan met minister Sorgdrager titie) over maatregelen onm uitwassen te voorkomen, e isteren maakte het Centraal ;eum in Utrecht bekend dat in 1990 ook geconfronteerd met beschadiging van een !|Stwerk. Een bezoeker heeft werk 'Portret van H.M. -De Geer' van de Utrechtse ;isch-realist Pyke Koch ver- idelijk met een steentje van ring bekrast. De dader is t gepakt omdat de kras pas uiu i-\rj k.'m u-i n héi -\i<\ an kawti -xv-u i Directeur Leids Centrum Beeldende Kunst C. van Driel: Het Centrum Beeldende Kunst (CBK) heeft een imago probleem. Het staat te boek als een subsidieverslindend instituut waarvan slechts een kleine, elitaire en welgestel de groep profijt heeft. In de gemeenteraad gaan stem men op om de subsidiekraan dicht te draaien. De markt moet ook in het geval van het CBK z'n werk maar doen, is een opvatting die in steeds bredere kring opgeld doet. leiden wim koevoet/jan rusdam Directeur C. van Driel is door deze discussie onaangenaam verrast. Ze meent dat met het CBK hooguit in de beeldvor ming van alles mis is maar dat haar instelling in de praktijk pri ma functioneert. Voor het imago-probleem voelt ze zich niet verantwoordelijk. Ze zou het kunnen oplossen door een pr-medewerker aan haar be scheiden personeelsbestand (4.5 formatieplaats) toe te voe gen, maar ze vertikt het om daar in het bijzijn van de ver slaggevers voor te pleiten. „Ik wil van dit interview geen smee kbede maken om personeelsuit breiding. Ik ga niet in de verde diging. Als de politieke wil ont breekt om het CBK overeind te houden, dan ontbreekt het ken nelijk aan wil om te zien wat wij allemaal doen." Van Driel kiest dus voor de te genaanval. Haar voornaamste opponent is de PvdA. Blijkens het concept-verkiezingspro gramma wil die partij niet lan ger geld uit de gemeentekas in het CBK steken. De PvdA heeft haar prioriteiten verlegd naar 'de amateurkunst'. Dat het deze partij is die de aanval opent steekt des te meer omdat juist een PvdA-cultuurwethouder, Hennie Koek, aan de wieg heeft gestaan van het CBK. Daags voor de PvdA-leden- vergadering over het verkie zingsprogramma biedt een ont stemde Van Driel stevig weer werk. „Eerst vond de PvdA dat het CBK er moest komen en vier jaar later draait ze het de nek om. Ik vind dat politieke wille keur. De PvdA ontloopt haar politieke verantwoordelijkheid voor de langere termijn. Het lijkt me niet dat de stad zich dit laat gebeuren." „Bovendien: ik hoef niet eens vier jaar terug om die willekeur aan te tonen, want het is nog maar een paar maanden gele den dat de gemeenteraad, in clusief de PvdA, het CBK heeft uitgeroepen tot 'basisvoorzie ning', net als de bibliotheek en De Lakenhal. Nog vreemder wordt die ommezwaai in het Leidse PvdA-denken over het CBK als je het landelijke pro gramma van de partij ernaast legt. Dan zie je, dat wat wij doen volledig strookt met de opvattingen over beeldende kunst van de landelijke Partij van de Arbeid." Het CBK aan de markt overla ten leidt tot het verdwijnen en versnipperen van de verschil lende functies (kunstopdrach ten, kunstuitleen, tentoonstel lingen), zo voorspelt Van Driel. De bundeling van deze taken le vert 'een meerwaarde' op, stelt ze. „Het CBK moet de spil blij ven in het web van verbindin gen tussen kunstuitingen en publiek. Hoe meer er in elkaar grijpt, hoe beter dat is voor de C. van Driel: „De PvdA ontloopt haar politieke verantwoordelijkheid. beeldende kunst in Leiden." „Ik wil graag wat feiten over het instituut naar voren bren gen om de onjuiste voorstelling van zaken van de PvdA recht te zetten. Op de eerste plaats kost het CBK de gemeente geen 600.000 maar 300.000 gulden. Wij genereren zélf vier ton. On ze inkomsten uit de leengelden zijn vergelijkbaar met die van een stad als Groningen. Uit de aantallen bezoekers van de ten toonstellingen. manifestaties en andere kunstprojecten blijkt - in tegenstelling tot wat de PvdA beweert - dat er wel degelijk een toenemende behoefte is aan het Centrum Beeldende Kunst: 12.000 bezoekers in 1995, 19.000 in 1996 en 21.000 in 1997, tot nu toe." „Verder vraag ik mij af waar de PvdA de informatie vandaan haalt dat op CBK-tentoonstel- lingen zelden Leidse kunste naars aan bod komen. Ik ben het eens nagegaan en uitgeko men op 65 procent! Verder heb ben we de alom geprezen nota over kunst in de Leidse openba re ruimte uitgebracht. De resul taten daarvan zijn weliswaar niet al op heel korte termijn merkbaar, maar uit het stuk vloeien wel allerlei belangrijke kunstopdrachten voort. Dat is nog eens wat anders dan zo maar een potje opentrekken tOTO LOtK ^UYDERDUIN voor zo maar een beeld." En: „Is de PvdA ervan op de hoogte dat Leiden op Dordrecht na het meeste geld krijgt uit de provinciepot voor beeldende kunst? Dat is voor een belang rijk deel te danken aan de goede plannen die het CBK bij de pro vincie indient. Zonder het CBK verdwijnen honderdduizenden guldens voor beeldende kunst in de kas van andere gemeen tes." na enige tijd werd opgemerkt. Ondanks de 10.000 gulden kos tende restauratie is de bescha diging nog steeds op het kunst werk te zien. Het museum besloot de zaak destijds stil te houden omdat de directie anderen niet op een idee wilde brengen. Bovendien schaamde zij zich ervoor dat iets dergelijks kon gebeuren. Omdat de discussie over bevei liging op gang is gekomen, be sloot directeur Sjarel Ex duide lijk te maken dat vernieling van kunstwerken geen (Amsterdam se) incidenten zijn. Burgèmeester en wethouders van Amsterdam zijn voorstan der van een museumverbod voor de man die vrijdag een schilderij van Barnett Newman vernielde. Daarmee schaart het college zich achter wethouder Bakker die de kunstvandaal er al meteen niet meer in wilde hebben. new york ruud buurman „He's very, véry busy", zegt de telefoniste van het Hiltonhotel in New York. Wie zich wil laten doorverbinden met room 648, mister Hans Liberg, moet ein deloos geduld hebben. Want al les wat in Nederland media heet. probeert de kersverse win naar van de Emmy Award in de categorie 'Popular Arts' te berei ken. Geslapen heeft de Utrecht se muzikale entertainer nauwe lijks. „Ik heb nog niet eens tijd gehad voor een feestelijk ge voel." Maandagavond stormden Li berg en producent Ivo Niehe het podium op, om de Emmy voor 'Liberg zappt zichzelf neu- rovisie' in ontvangst te nemen, nadat de presentator „and the winner is... Liberg from Hol land" had geroepen. „En vanaf dat moment is het een grote kermis geworden, we hebben zelfs al onze goede voornemens voor een dankwoord niet ten uitvoer kunnen brengen", zegt Liberg de ochtend erna. „Je wint de belangrijkste tv-prijs die er bestaat in de wereld... dat vat je eerst even niet." Liberg is een theaterman, geen tv-maker. Ivo Niehe heeft voor de Tros een registratie ge maakt van een aantal van mijn theatershows in binnen- en bui tenland. Het is een muzikale reis door Europa tegen de ach tergrond van de eenwording. Hans Liberg met Ivo Niehe in New York. De combinatie muziek en co medy is in Amerika populair. 'Liberg zappt zichzelf neurovi- sie' zal als 'Liberg zapps him self binnenkort op de Ameri kaanse tv worden uitgezonden. Een Amerikaans avontuur zou hem wel degelijk lokken. „Ja, dat zou ik het einde vinden. Ik heb veel in het Engels gespeeld, dus de taal is geen probleem meer. Maar nu nog even niet. Het werkt hier anders dan in Europa. Je gaat hier niet zomaar op een podium staan, het is een industrie. Eerst kom je met je programma op tv, dan doe je wat talk-shows en vervolgens, als mensen je een beetje gaan kennen, het theater in. Doodserieuze nonsens met een systeem leiden pablo cabenda „Hoe doet men een vis vlie gen als een vogel? Hoe ver heft men zich van de grond? Hoe danst een Reus? Hoe gaat een kogel door de kerk? Dat alles wordt de stedelijke bevolking gratis vertoond tij dens de operatie 'Wonderen om niet'." Dat belooft wat. Het staat allemaal in 'De Stem', het blad van De Fundatie alias het kunstenaarsduo Allart Lakke en Onno Schilstra. Tot aanstaande zaterdag zijn bo vengenoemde wonderen te aanschouwen in de Hoog landse Kerk. In een plechtsta tige sfeer waar elk kuchje door de kerkelijke galm wordt verklikt aan onze Lieve Heer. Een sfeer die past bij de won deren die op stapel staan, en een performance waarin De Fundatie beloofd had ook het beeld, zoals in de beeldende kunst, zijn oude heilige bete kenis te geven. De organisatie had al aangekondigd een beeldenstorm te ontketenen. Maar wat die dan precies zou inhouden, dat was tot giste ren nog maar de vraag. Schilstra en Lakke hebben zich een reputatie van 'moei lijk' verworven met hun pseu- dofascistische maar hilarische 'uniformen', potsierlijk taalge bruik en een bewerkelijke my thevorming rond een verlos- singsfiguur die P. .Ercolano heet. Dezelfde Ercolano die gisteravond de wonderen zou komen openbaren. Maar voor dat het zover is moeten bezoe kers in de kerk worden voorbe reid op de operatie met een reeks handelingen onder bege leiding van muziek. Niemand heeft een idee waar die hande lingen uit zullen bestaan. Er gaat een doek langzaam open waarachter zich drie Kompels, de geüniformeerde samenwerkers, bevinden. Met een moker, een zaag en een bijl. Lachwekkend angstaanja gende gidsen die ons naar 'De Andere Wereld' moeten bege leiden. Wat volgt is een reeks van mystiek aandoende ritue len, onheilspellende onzinprc- ken waarin vogelkadavers, of fers en puntmutsen een rol spelen, en de oprichting van iets dat lijkt op een reusachti ge. fascistoïde vogelverschrik ker, opgebouwd uit runete kens. Het heet May May Gway Shi, het beeld dat weer een ge wijde lading moet krijgen en wordt opgetakeld met touwen, bovenmenselijke inspanning en een prachtige belichting. De gedisciplineerde toewijding doet denken aan de door wrochte offers van primitieve beschavingen om de goden gunstig te stemmen. De operatie ziet er wonder lijk onbegrijpelijk maar intrige rend uit en de regie zorgt er voor dat de toeschouwers wor den meegezogen in de onver valste hoogwaardige nonsens van De Fundatie. Maar wel nonsens met systeem. Lakke en Schilstra hebben een conse quente wereld geschapen waarin veel, zo niet alles, ver wijst naar iets anders. Mis schien willen ze laten zien dat bespottelijkheden gemakkelijk kunnen omslaan in uiterst on frisse zaken. Misschien ook niet. Ongrijpbaar blijft het. Maar zelfs dan. of misschien juist dan. blijft de operatie boeiend. positie in Leidse Universiteitsbibliotheek en Prentenkabinet HBP r\J JVJLY m n.arjan van duk eel Hollandse huizen sieren repro- ties van beroemde werken van Ma- of Picasso de muren boven de op. Of er hangen fraai ingelijste ers van de Chinese Muur, de Taj lal of de piramiden van Gizeh. Dat eeuwen lang zo, zij het dat men ger andere objecten afbeeldde en unst van het fotograferen nog niet htig was. Wat men wel kon, was In de zeventiende eeuw kten prentkunstenaars in Italië de liste etsen, gravures en houtsne- naar schilderijen van Rafaël en de ■Ps Dme overal aanwezige overblijfse- uit de Oudheid. Een tentoonstel van deze zeventiende-eeuwse Ita- ise prentkunst is tot 20 december iet Prentenkabinet en de Leidse versiteitsbibliotlieek te zien. ollectie Italiaanse prenten van het itenkabinet doet volgens kunsthis- :a Nelke Bartelings niet onder voor van het Rijksprentenkabinet in terdam. Omdat er in het verleden Weinig met de collectie is gedaan, be gon de vakgroep Kunstgeschiedenis een reeks colleges over het onderwerp. „Voor de studenten was het bijzon der stimulerend om met originele, driehonderd jaar oude prenten aan de slag te kunnen. Dat ze de prenten zelf in htin handen konden houden, maak te hen vreselijk enthousiast", vertelt Bartelings. Vier studenten werden er zo door gegrepen, dat ze onder bege leiding van Bartelings en kunsthistori cus professor Boschloo de tentoonstel ling hebben samengesteld. In een vorige week verschenen rap port van het Instituut Collectie Neder land (ICN) over het Prentenkabinet staat dat 'de kloof tussen kunsthistori sche theorie en museale praktijk ver kleind' wordt door studenten letterlijk met het object van hun studie in aan raking te laten komen. Daarom advi seert het ICN om het Prentenkabinet niet af te stoten, zoals door de univer siteit werd overwogen. Volgens Barte lings blijkt uit deze expositie hoe juist het argument van het ICN is, omdat „dit een echte studentententoonstel ling' is. De prentkunst genoot in de zeven tiende eeuw overigens maar weinig aanzien. Ze stond in dienst van de schilderkunst en had als voornaamste taak reproducties van beroemde kunstwerken in grote oplages te ver breiden. Hoe groot die oplages precies waren is niet bekend, maar kunsthan delaar Malvasia merkte in 1678 op dat de drukpersen steunden en kreunden ten gunste van de kunstschilders. Etsen en gravures werden gedrukt op een koperen plaat. Omdat de com mercieel ingestelde drukkers een zo groot mogelijke oplage wilden berei ken, zagen ze foutjes op de plaat soms door de vingers. Zo bezit het Prenten kabinet een gravure van Luca Ciam- berlano, waarop een aantal spijkerga ten is te zien. Vermoedelijk heeft het koper eerst als dakbedekking dienst gedaan. Op de tentoonstelling valt ook werk van de Nederlandse amateur-etser Abraham Casembrot te bewonderen. In het dagelijks leven was Casembrot facteur voor de Nederlandse scheep vaart langs de Italiaanse kust. Van hem is een havengezicht tentoongesteld. De figuurtjes op de kade vallen op door hun gedetailleerdheid, wat ken merkend was voor de Nederlandse prentkunst. Later komt deze aandacht voor het detail terug in de Italiaanse prentkunst, die mede door invloeden van buitenaf zo'n rijke schakering kent. Een ietwat vreemde eend in de bijt vormt een gravure van Francesco Vale- sio. Daarop staat een op de klassieke beeldhouwkunst geïnspireerde, naakte vrouw tegen een achtergrond van ber gen en een meer. De romp van de vrouw is grotendeels opengewerkt en toont Ijet vaatstelsel. Volgens de cata logus is het verschijnsel om gevilde li chamen en skeletten als levensechte, handelende figuren in een natuurlijke omgeving weer tegeven al in de zes tiende eeuw ontstaan. De samenstellers van de tentoon stelling hebben geprobeerd zoveel mo gelijk recht te doen aan de grote ver scheidenheid aan prenten die de ze- ventiende-eeuwse Italiaanse prent kunst kenmerkt. Daarbij is het accent in sterke mate op Rome als centrum van de beeldcultuur komen te liggen. Bij de tentoonstelling hoort een catalo gus, waarin naast de tentoongestelde prenten andere Italiaanse prenten uit de verzameling van het Prentenkabi net zijn opgenomen. 'Italiaanse prentkunst van de 17de eeuw', tot 20 december in de Univer siteitsbibliotheek, Witte Singel 27, openingstijden: ma. t/m vr. 8.30- 22.00 uur; za. 9.30-17.00 uur; zo. 13.00-17.00 uur. Prentenkabinet der Rijksuniversiteit, Rapenburg 65, ope ningstijden: di. t/m vr. 9.00-17.00 uur (tussen 12.30 en 14.00 uur gesloten). De catalogus is verkrijgbaar bij het Prentenkabinet (Rapenburg 65), bij de balie van de bibliotheek van de vakgroep Kunstgeschiedenis (Doelen steeg 16, gebouw 1174) en bij de Uni versiteitswinkel (Witte Singel 26). De gravure H. Thomas. FOTO PRENTt tlKABINF I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 21