Filmer Van der Elsken vol van liefdesgeschiedenissen Cultuur Kunst 'Schrijven tegen het vergeten' What's in a name? Vleugel bij Reynoso hard en ongenuanceerd beest Zilveren penning voor Ramirez [[(DAG 21 NOVEMBER 1997 N RIJSDAM, 071 -535644*1. PLV CHEF AD VAN KAAM 0 jterair Soiree in Schouwburg fiden» Remco Campert, Jan Mulder, Ronald Giphart en Joost >.B ivagerman geven acte de presence op het Literair Soirée, op za- rdag 20 december in de Leidse Schouwburg. De avond wordt ;rder gevuld met optredens van de West Coast Big Band, Chris oene, Lucky Lips en andere bekende en minder bekende dich- irs/schrijvers. Elke ruimte wordt overigens benut. Zo is er in de n uigen bijvoorbeeld een permanente modeshow door leerlin- en van het Holtlant. Kaarten zijn vanaf maandagochtend 08.00 ur te koop bij de Schouwburg. lijkstal speelt met Jostiband mmmerdam» Minister Dijkstal gaat samen met de Jostiband et Poc*ium °P'ter gelegenheid van de uitreiking van de ANV- "isserneerlandia Welzijnsprijs. De leiding van het Jostiband Or- est, waarin 180 verstandelijk gehandicapten musiceren, krijgt eprijs van 10.000 gulden voor ,,de inspanningen die ze zich ge- oost om de gehandicapte medemens een muzikale prestatie te iien realiseren waarvan bovendien een therapeutische werking jtgaat." Dijkstal reikt de prijs op donderdagavond 27 november in de theaterzaal van het woon- en behandelcentrum voor standelijk gehandicapten Hooge Burch in Zwammerdam. Na loop haalt de vice-premier zijn sax uit de kist om samen met :t orkest een paar nummertjes weg te geven. i Villiams verliest zaak tegen manager mden Robbie Williams, ooit lid van de populaire popgroep V ikeThat, heeft een rechtszaak tegen zijn vroegere manager 4r erloren. Williams, die tegenwoordig solo zingt, moet hem een leine 300.000 gulden betalen. Het bedrag is niet meer dan een irste schatting van het hooggerechtshof. Het kan oplopen tot igeveer 3,3 miljoen gulden. De uitspraak van het hoogge chtshof geeft aan hoe groot de macht is van managers en pla nmaatschappijen die jongensgroepen een wurgcontract voor- ggen. Het Contract van Take That met manager Nigel Martin- nith liep tot februari 1996. Robbie Williams gaf er echter op tt hoogtepunt van de band in 1995 de brui aan en Take That iatte uit elkaar. De manager liep daardoor inkomsten mis. ubileum Petrus dames- en herenkoor pen» Het St. Petrus Herenkoor bestaat 120 jaar en het St. Pe ns Dameskoor laat al dertig jaar zijn gezangen in de Leidse St. ilaiskerk klinken. Aangezien de koren bijna altijd samen de li- irgievieringen met hun zang opluisteren hebben ze de verjaar- jgen bij elkaar opgeteld en vieren ze samen 150 jaar St. Petrus anies- en Herenkoor. Aanstaande zondag zingen de koren sa- len vanaf 10.00 uur in de St. Petruskerk aan de Lammen- hans weg in Leiden werken van Handel, Jan Mul en G. Vail/C. fesley n etonprijs voor Leidse architecten leiden De betonvereniging en het ENCI-Jubileumfonds hebben de Betonprijs '97 toegekend aan de 'kurken trekker', de zogeheten oprit naar een parkeerdak in Rot terdam, ontworpen door het Leidse architectenbureau Verheijen Verkoren De Haan. Volgens het juryrapport is er ,,door de ranke constructie en de vloeiende lijnen, be halve een architectonisch sieraad voor de omgeving, ook een constructief opmer kelijke oprit gecreëerd." Voor de Betonprijs komen bouw werken of delen daarvan in aanmerking, waarbij de goe de eigenschappen van beton op bijzondere wijze tot uiting komen. ïnefietconcert R.K. Kerk 4' wetering Ten bate van de restauratie van de R.K. Kerk in jpvvetering wordt aanstaande zondag een benefietconcert ge ven. Behalve het gemengde koor Vox Laeta en het Gregoriaans erenkoor van Oud-Ade en Rijpwetering verlenen vijf muzikan- ngeheel belangenloos hun medewerking. Het concert begint n 12.00 uur. Ieder beestje moet een naam moet zijn. Terwijl meestal de hebben. Dat is namelijk handig spelers en de regisseur in de eer- voor het mondeling en schrifte- ste verte niet weten wat zij een lijk verkeer tussen menselijke jaar later op de planken zullen :ens. En soms is die naam zo brengen. Gedurende de maan- Fotograaf Ed van der Elsken (zelfportret met vrouw uit de periode 1950-1954). FOTO ED VAN DER ELSKEN Ed van der Elsken (1925-1990) hoort thuis in het rijtje be langrijke Nederlandse fotografen van na de Tweede We reldoorlog, maar kreeg als filmer weinig bekendheid en erkenning. Op de tentoonstelling 'Leve ik' in het Amster dams Historisch Museum (AHM) wordt nu voor het eerst de samenhang tussen zijn foto's en films belicht. Het re sultaat toont hem als een kunstenaar die ook van zijn films een aaneenschakeling van 'liefdesgeschiedenissen' maakte. materiaal onderbracht, maakt hij het de kijker niet makkelijk: .Technisch is zijn werk tamelijk grof, er is weinig aandacht voor de belichting, de kadering is schokkerig en de montage rom melig". Als toelichting op het programma dat het Nederlands Film Museum van 27 november tot en met 3 december in het kader van het Internationaal Documentaire Filmfestival ver toont, prijzen ze hem echter ook: „Maar de beelden zijn vaak prachtig: ze zijn immers ge maakt met het oog van de foto graaf Van der Elsken". Net als bij het maken van zijn foto's streefde Van der Elsken bij het filmen altijd naar een zo direct mogelijk contact met mensen, waarbij hij een passie koesterde voor underdogs van allerlei pluimage. In 1971 gaf hij zelf een rake typering van zijn werkwijze: ,,Ik ben een action- amsterdam franqoise ledeboer „Als fotograaf en filmer verte genwoordigt Ed van der Elsken voor mij een ideaaltype van een kunstenaar. Tomeloos gaf hij zich over aan de chaos van het leven en wat hij zag, beleefde, voelde en onderging, die vol strekte anarchie van emoties en gedachten, heeft hij geordend herschapen in zijn fotografie. Zijn gehele oeuvre is één groot theater van menselijkheid", constateerde wijlen de cineast Jan Vrijman in 1991. De door Vrijman gesignaleer de ordening is in zijn Mms af wezig en daarmee is althans een deel van zijn geringe bekend heid als filmer verklaard. Vol gens Flora Vallenduuk en Jan Prent, programmeurs van het Nederlands Film Museum waar Van der Elskens weduwe Anne ke het grootste deel van zijn jongen, net zoals Karei Appel een action-painter is. Die legt ook niet uit van 'geachte heer, opdrachtgever of minister of zo; moet je kijken, nu ga ik het blauw daar zetten en die rode vlek aan de andere kant'. Dat kan toch niet! Het komt uit een directe emotie." Op de tentoonstelling kan de bezoeker het resultaat van zijn aanpak bekijken aan de hand van videofragmenten uit onder meer 'Rond de wereld' (1960), 'Van Varen' (1961), 'De verliefde camera' (waarvoor hij in 1971 de staatsprijs voor filmkunst kreeg), 'Death in the Port Jack son Hotel' (1972), 'Het is niet mis wat ze doen' (1977) en 'Su mo' (1979). Daarnaast wordt 'Een fotograaf filmt Amsterdam' (1982) vertoond en dat blijkt een meeslepende mengelmoes van zwervers, junks, straatmuzi kanten, punkers en de vele an dere uitzonderlijke types die het straatbeeld in de hoofdstad zo kleurrijk rriaken. Van der Elsken registreerde ook de reacties van 'saaie' doorsnee-voorbijgangers en dat maakt deze film extra at tractief. Voor alles is deze expositie echter een eerbetoon aan een groot fotograaf. De samenstel lers hebben gelukkig niet ge schroomd veel 'oude bekenden' uit het depot te halen. Een hele wand is gevuld met de schitte rende zwart-wit foto's die Van der Elsken maakte tijdens zijn armoedige bohémienbestaan in Parijs tussen 1950 en 1954. De bezoeker reist verder met hem mee langs de vele armoedzaai ers en drop-outs die hij fotogra feerde in Chili, Bangladesh, Zuid-Afrika, Portugal, Japan en zovoort, enzovoort. En verder spreekt het vanzelf dat het AHM ook een aantal bekende, maar nog steeds ontroerende foto's van zijn vrouwen en kinderen toont. „Als het woord humanisme niet zo'n zoetsappige klank had gekregen, zou ik Van der Elsken een hartstochtelijk humanist willen noemen", schreef Vrij man in 1991. Deze expositie laat zien dat daar helemaal niets op tegen is. Van der Elskens oeuvre als fotograaf én filmer impo neert nog steeds door zijn diepe betrokkenheid bij de mensheid en dat mag best gezegd worden. De expositie 'Leve ik'. Foto's en films van Ed van der Elsken in het Amsterdams Historisch Museum (Kalverstraat 92, Am sterdam) duurt tot en met 4 ja nuari 1998. Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en in het week einde van 11.00 tot 17.00 uur. onverklaar baar, dat ook wie niet overal het fijne van wil weten, zich afvraagt waar hij vandaan komt. Er staat bijvoorbeeld in de duinen bij Noord wij ker- hout een pavil joen waarvan ik altijd heb ge dacht dat het 'Het Chocolaa- tjeheette. Afge- lopen zomer zag ik dat het feitelijk 'De Duinrand' heet. Hoe komt 'De Duinrand' aan zijn bijnaam 'Het Chocolaa tje'? Enige na vraag bij Leidse specialisten op dit gebied leverde twee mogelijk heden op. Dolf Delprado wist te vertellen dat een vroegere eigenaar 'Het Chocolaatje' werd genoemd om dat hij in de landelijke omge ving van zijn etablissement cho coladerepen uitventte en deze gelegenheid benutte om tegelij kertijd het ontluikende liefdesle ven van aanstaande echtpaar tjes in de diverse duinpannetjes te bestuderen. Rob Schouten de organisator 'van de Leidse Singelloop beweerde dat de naam was ontstaan doordat toen hij eens samen met Farah Dibah in de duinen de hippische sport had beoefend, zij na afloop een kopje chocolade hadden ge dronken in 'De Duinrand' en dat de roddelpers daar destijds over had bericht onder de kop 'Het Chocolaatje'. Sommige dingen krijgen al een naam terwijl zij überhaupt nog niet bestaan. Zo worden de titels van theaterproducties al een jaar van tevoren verzonnen, om dat, indien een impresariaat een voorstelling wil verkopen, er toch wel een titel en inhoud van het programma voorhanden VALLENTGOED ien oktober en november kun je dtui ook in de daartoe geëi gende Am sterdamse café-restau rants zoals 'De Keyzer' bij het Muse umplein geregeld ur- ties ten en im presario's aantreffen die in con claaf zijn over dit moeilijke on derwerp. Onlangs ont moette ik daar de schrijvers Joost Zwa german en Ronald Gip hart, aangezien wij het volgend seizoen zo'n theaterprogramma willen brengen. Maar hoe moet het heten? Pas na een hele mid dag wikken en wegen kwamen we er, voorlopig, uit. Het eerste boek van Giphart had als titel 'Ik ook van jou' en het theater programma heet nu 'Wij ook van u'. Een prima titel, niet waar? Hoewel we natuurlijk nog even moeten wachten tot er niets meer aan te veranderen valt, dat wil zeggen dat de brochure ge drukt is... Want niets is zo ver anderlijk als een schrijver. Nadat ik jongstleden zondag met vrouw en kind had gewan deld in de duinen bij Noordwij- kerhout en wij aan liet einde van onze expeditie een con sumptie genoten in 'Het Choco laatje', kon ik het niet nalaten om nogmaals te informeren naar de oorsprong van deze bij naam. 'Gewoon omdat hier vroeger een chocolaatje bij de koffie werd geserveerd!', luidde het antwoord. 'What's in a name?', dacht ik en dat zal ook wel de titel van dit stukje worden. Documentaire Filmfestival tien jaar amsterdam anp Het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) viert zijn tiende verjaardag. Tijdens de festivaldagen van 26 novem ber tot en met 3 december zijn ruim 180 documentaires te zien. Nieuw is een prijs van 5000 gulden, beschikbaar gesteld door het VSB Fonds, voor de beste debutant. Speciaal voor het jubileum koos het festivalbestuur zeven films over kunst en cultuur uit ver schillende werelddelen. Bij dal programma hoort ook muziek. In De Balie in Amsterdam treedt elke avond een band op met wereld muziek. „Het is feest en dan hoort het erbij dat we een beetje uit pakken", aldus festivaldirecteur Ally Derks. Het festival eert de on langs overleden Haanstra door vijf van zijn documentaires te verto nen. Van Jan Vrijman is 'De gebedsgenezer' te zien. Op de ope ningsavond wordt bovendien een tien minuten durend portret, ge titeld 'Hommage aan Jan Vrijman', gedraaid. lleke Noordervliet bij Albert Verwey lezing Sikkensprijs voor John Gage sassenheim anp 'suzanne barbier anls schrijfster Nelleke Noorder- l ontketende gisteravond in Academiegebouw van de fersiteit een ware storm in ,si.j loofden van toehoorders bij Albert Verwey lezing. Toen n het Groot Auditorium was esproken, gonsden haar 'en nog heel lang na. irdervliet, auteur van histo- lie romans en de afgelopen i inden gastdocente aan de ersiteit, pakte dan ook uit een moeilijke beschouwing i de onhandelbare erfenis Tweede Wereldoorlog heet. feit en fictie in het be nde beeld over de oorlog en nanier waarop de schrijver )5G mee om zou moeten gaan. i lezing - die de titel 'An- uit het kwaad' (had meege- en - richtte Nelleke Noor- liet zich op de beleving en 'pi ervverking op papier van de o '40-'45. Omdat die perio- ten collectieve herinnering nt (anders dan bij fictie) I de auteur die daarover ijft zich volgens haar altijd •jntwoorden. De schrijver 1 zogezegd een taak om dat ibrok geschiedenis te ver naar toekomstige genera- De lector vroeg zich hardop oe er straks in het derde ïnnium naar onze 'duistere 'met al haar mythes' wordt ken. •or die verantwoording is gebruik van de taal essen- Terwijl het romantische bestaat dat woorden het gbare kunnen zeggen en onbeschrijfelijke kunnen hrijven, reikten ze in het La 'van de vervolging*en ver ging vaak niet ver genoeg, ingst dat de schoonheid de 'van het verleden zou'on- 'aven, zwegen vele auteurs oorlog liever. Wat viel er wens te zeggen dat begre- De Engelse kunsthistoricus dr. John Gage krijgt de Sikkens prijs 1997. Dé jury heeft hem uitverkoren wegens zijn on derzoek naar en publicaties over de rol en betekenis van kleur in de geschiedenis van de Westerse cultuur. Gage krijgt de onderschei ding, een prisma van kristal, 14 maart 1998 in Leiden uitge reikt. De prijsuitreiking gaat gepaard met een tentoonstel ling in de Leidse Lakenhal met werk van zeven eerdere win naars van de Sikkensprijs. Dat zijn Peter Struyken, Theo van Doesburg, Richard Paul Lohse, Armando, Luciano Fabro, Do nald Judd en Jan Dibbets. Preludes van Piazolla knap vertolkt Nelleke Noordervliet ontketende een toehoorders. pen zou worden? Anderen zwegen niet. Maar dat leidde vaak tot de klassieke teksten van de eerste generatie en de zogenaamde 'therapieverhalen' van de twee de. In de afgelopen 50 jaar is de Tweede Wereldoorlog door die verhalen en getuigenissen vol gens de schrijfster tot een my the verworden. Een mythe met vaste rolpatronen voor de held en het slachtoffer. Wij denken zo goed te weten wat verraad en wat verzet is. Onterecht, vindt ze. Het beeld dat we met elkaar als onomstotelijk aannemen, is zowel uit Fictieve elementen als uit feiten samengesteld. Noordervliet reageerde daar mee op een artikel van schrijver ware storm in de hoofden van de FOTO HIELCO KUIPERS Marcel Möring waarin hij be toogde dat de oorlog nu lang genoeg voorbij is om verzinsels in de literatuur toe te laten. In haar optiek is dat al sinds jaar en dag het geval. Tijd dus om die mythe los te laten. De schrijfster is er gelukkig mee dat dat ook meer en meer gebeurt. Het is nu mogelijk dat wordt afgedongen op de rol van ko ningin Wilhelmina en de ge dweeë houding van de'joodse bevolking tijdens de bezetting. Als het aan de auteur ligt wor den alle verhalen van het begin tot het einde opnieuw verteld zodat vergeten onmogelijk wordt. Ook voor alle volgende generaties. recensie li dy van der spek K&O-Lunchconcert door de pianist Oscar Cano Reynoso. Gehoord op 20/11 in de Kapelzaal, Leiden. Het publiek bij de lunchconcer ten in de Kapelzaal is over het algemeen de zestig gepasseerd. Ze komen op hun gemak aan- gekuierd, drinken een kop kof fie, kletsen wat met deze of ge ne. Een paar enthousiastelingen gaan alvast bij de trap staan om zo snel mogelijk de eerste rijen te veroveren. Deze keer liefst in de linker flank, voor het zicht op de handen van de Mexicaanse pianist Oscar Cano Reynoso. Nu, die handen doen het wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd wat betreft Van Beetho- vens Sonate .in D (Pastorale). Plomp en statisch weerklinkt het allegro, met allerhande slor- digheidsfouten, zelfs met een tragische black-out. Op zichzelf helemaal niet zo erg, als er waarachtig muziek wordt ge maakt. Maar de arme Beetho ven wordt overspoeld door pe daal, en van het zachte pedaal heeft deze pianist nog nooit ge hoord. Het andante kent geen zangerige gaande beweging; het scherzo dat uitgerekend Beethoven invoert op de plaats van het traditionele mertuet, krijgt geen greintje schertsend karakter en wordt nergens scherp ritmisch aangezet. Nee, Cano Reynoso moet voorlopig van Beethoven afblijven, ten minste op de planken. Ook Marquez' (1950) 'Zaca- mandu en la Yerba' met zijn complexe ritmiek, zijn geleide lijk aan veranderende blokken, krijgt niet het bezwerende, transcendente dat zo eigen is aan dit soort muziek. Eigenlijk krijgt Cano Reynoso pas echt de geest in de drie preludes van Astor Piazolla (1921-1992) die werkelijk gepassioneerd en knap worden vertolkt. Maar zelfs hier blijft de vleugel een té hard en ongenuanceerd beest. Het volgende lunchconcert met het Cascade Quintet op 27 no vember wordt vast en zeker een groter succes. De Argentijnse componist Ariël Ramirez heeft uit handen van burgemeester Goekoop de zilveren Lakenpenning ontvangen. De componist werd gistermiddag op het Leidse stadhuis ontvangen. Morgen en zondag heeft in de Hooglandse Kerk een uniek concert plaats: de Europese primeur van de 'Misa por la Paz y Ia Justicia' (Mis voor vrede en gerechtigeheid). Ramirez componeerde de 'Misa por la Paz y la Justicia' in 1982. De mis was een directe en ge waagde aanklacht tegen de schending van de mensenrechten in het door de junta geregeerde Argentinië. Achttien jaar eerder componeerde Ramirez de inmiddels wereldberoemde 'Misa Criolla', die eveneens wordt uitgevoerd in de Hooglandse Kerk. Ramirez is vooral in Latijns Amerika een Teven- de legende. De 'Missa Criolla' is waarschijnlijk de meest beluisterde moderne mis. 'La misa por la Paz y la Justicia' is volgens de componist echter een veel belangrijker compositie. „Zonder ge rechtigheid zal er geen vrede zijn en zonder vrede geen gerechtigheid. Iedereen moet zich daarvan bewust zijn." Hoewel de gesproken tekst in deze mis een bij belse oorsprong heeft, werd het door het dictato riale regime als een aanklacht .gezien en onmid dellijk verboden. Na de val van het regime in 1984 werd de mis slechts eenmaal buiten Argen tinië uitgevoerd, in de Carnegié I lall in New York. Hoewel de partituur van het werk nog niet werd gepubliceerd is de mis door Nederlandse vrien den naar Leiden gebracht. De twee missen wor den, in het kader van Leiden Cultuurstad, door de componist zelf uitgevoerd, met een authentiek Ixttijns Amerikaans orkest en het Leidse Groot koor Schola Cantorum onder leiding van Wim de Ru. Solist is Facundo Ramirez, de zoon van de componist, Javier Rodriguez. De Nederlandse ac teur Peter Tuinman die de teksten voorleest. FOTO LOEK ZUYDFRDUIN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 23