Speelgoed: koopjes en keuze tussen kwaliteit 1 Sjzz HiE IOEi (fi| 1- Autoracen op tafe Spellen in zakformaat Yali speelt met zwaartekracht Schatzoeken onder de piramides Consument Bordspel voor kaarters VRIJDAG 21 NOVEMBER 1997 Bij het spel Formula Dé ontbreekt alleen het geluid van het racen. fok Zeventig procent van de omzet in speelgoed wordt gemaakt in de laatste vier maanden van het jaar. Gemiddeld geven Neder landers ouder dan 12 jaar jaar lijks 140 gulden aan speelgoed uit. De jaarlijkse omzet (rond de 1,25 miljard gulden) zal naar verwachting dit jaar net als de voorgaande jaren met 6 tot 7 procent stijgen. Wensen van tweehonderd gul den en duurder zijn geen uit zondering meer. Het is de prijs van een goede pop of een basis doos voor een elektrische trein- set. Kinderen kiezen op kleur, grootte (van de doos en de in houd), licht, beweging, geluid en aantal losse onderdelen en details. Ze vragen niet in de eer ste plaats speelgoed om mee te spelen, maar naar speelgoed dat interessant is om te hebben. De verlanglijsten worden samenge steld met behulp van de kleuri ge folders en boekwerken van de bekende speelgoedzaken. Ouders kiezen óf voor het voor deel óf voor de kwaliteit. In het eerste geval zijn zij uit op goed kope aanbiedingen en het vaak merkloze speelgoed dat lijkt op het speelgoed van een bekend merk. De meer kwaliteitsbewus te ouders gaan welbewust op zoek naar 'iets anders', gemaakt van natuurlijke materialen en goede kwaliteit. Fabrikanten en importeurs maakt het steeds minder uit waar hun handel te koop is. Bij drogisterijen (zoals het Kruid vat), zaken voor huishoudelijke artikelen (Blokker) of babyspe ciaalzaken (Prénatal). Grote partijen speelgoed, zonder veel uitleg, kosten minder. Uit het aanbod van nieuwe arti kelen blijken dezelfde trends. In de reguliere speelgoedwinkels is een enorm aanbod van merkar tikelen met daarnaast soortge lijk speelgoed in een goedkope re uitvoering van een onbekend merk. Veel Ideur, bijna alles van kunststof, verpakt in enorme dozen vol drukke afbeeldingen. Wat nieuw lijkt of als nieuw wordt aangeprezen, is dikwijls slechts een variant op wat er al was. Veel wordt verwacht van de dure speel-leercompulers. De duurste van VTech, de Whiz Kid Precomputers 6000 SLX kost 349,95 gulden. Het is een Formula Dé maar een eindl wegscheuren. Want tijdens racen gelden allerlei beped gen. Je mag geen versnellin overslaan behalve om st af te remmen, maar dat vee zaakt extra slijtage en boi ten moeten in fasen wordei nomen. Wie dat niet doet,v uit de bocht en kan in één! al zijn banden verliezen. Je gen kan ook geblokkeerd w den door een andere, en oi een botsing te vermijden ka een noodstop noodzakelijk wat de remmen doet slijten Blikschade en motorpechk nen eveneens voorkomen. Naast de eenvoudige versie een race over één ronde k versies voor gevorderden et langere races worden gered Daarbij gaan ook zaken als weersomstandigheden, tyjx banden, slipstream en pil een rol spelen. Het panel heeft ervaren d meer aspecten er tellen, de, leuker dit autoracespel won De simpelste versie duurt o veer anderhalf uur. De prijs 89,50 gulden. Inmiddels isv Zandvoort een uitbreidings beschikbaar die het circuits bel zo groot maakt. Op de a terkant daarvan staat de van Spa/Francorchamps. 37,50 gulden. Racen om de Grand Prix van Monaco of de Grote Prijs van Zandvoort, het kan nu gewoon op de tafel thuis. In het spel Formula Dé laten twee tot tien spelers bolides van plastic rij den, waarbij ook schakelen, bandenslijtage en andere as pecten meetellen voor het re sultaat. In de grote doos zitten twee uit klapbare kartonnen borden. Te gen elkaar geschoven toont de voorzijde het circuit van Monaco, de achterzijde dat van Zandvoort. De uitvoering is heel kleurrijk. Elke speler/coureur krijgt een racewagen en een for mulier waarop via puntenvakjes de staat van banden, remmen, benzine, carrosserie en motor wordt aangegeven. Net als in het echt moet er tijdens het rij den worden geschakeld. Er zijn zes versnellingen. Deze worden gesymboliseerd door zes spe ciale dobbelstenen. Als een bo lide in een bepaalde versnelling rijdt, gooit de coureur de desbe treffende dobbelsteen en ver plaatst zijn wagen vervolgens het aantal vakjes dat de dobbel steen aangeeft. In de eerste ver snelling kunnen dat er hooguit 2 zijn, maar in de vijfde bijvoor beeld 11 tot en met 20. Het is bepaald niet zo dat je in Op de Whiz Kid Precomputer zijn 42 taal-, reken en weet-spelletjes te spelen met een eenvoudig basic en tekstverwerkings programma. foto gpd ging: de Lego Technic Scanner Truc met codeerunit waarmee barcodes zijn af te lezen om be wegingen, geluid, snelheid en tijdsduur van de bewegingen van de truck te programmeren. De indrukwekkende doos kost ongeveer 325 gulden. Het teken met de letters CE op speelgoed staat voor de garantie van de fabrikant en/of impor teur dat het betreffende speel goed voldoet aan de wettelijke veiligheidseisen zoals afgespro ken in Europees verband. Informarie over mogelijkheden, speelwaarden en speclgoedkenmer- ken bevat Het Speelgoedboek, eerste hulp bij het kiezen van speelgoed. Ge schreven door Marianne de Valck. Uitgeverij Vroegindcweij 39,90 gul den, ISBN90-803209-1 -9. De Lego Technic Scanner Truc is voor technici de ultieme uitdaging. stuk speelgoed waarop 42 taal-, reken- en weet-spelletjes te spe len zijn, met een eenvoudig ba sic en tekstverwerkingspro gramma. Het scherm is te be dienen met toetsenbord en muis. Een van de accessoires is een speciale printer. De spelle tjes sluiten aan bij wat kinderen vanaf een jaar of acht op school Ieren. De moeilijkste wiskunde- sommen zijn een kluif voor vwo-examenkandidaten. Mak kelijker uitvoeringen zijn er voor kinderen vanaf drie jaar. In steeds meer speelgoedwin kels zijn naast cd-romspellen eenvoudige computers te koop. De keus in kinderspellen, in alle variaties van leerzaam tot agres sief, groeit gestaag. De grootste groei zit in de cd-romspellen waarmee peuters en kleuters spelend kunnen leren. De 'ech- I te' computer heeft de spelcom puter waarmee 'op de televisie' j werd gespeeld overvleugeld. Nintendo en Sega lijken zichzelf voorbijgestreefd te zijn met de opvoering van het aantal bits. Hierdoor werden de spelletjes mooier om te zien, maar ook sneller en gecompliceerder om te spelen. Voor peuters en kleuters zijn bijna alle lotto's, memory's, do mino's en puzzels voorzien van afbeeldingen uit films (Walt Disneyfiguren), van televisie (Dikkie Dik) of van Dick Bruna illustraties. Een realistische hond, poes of eend is nauwe lijks nog te vinden. De voorliefde van schoolkinde ren gaat uit naar actiespelen als Fireballs en Gorilla Grijpgraag. Altijd een succes mits het me chaniek simpel en het effect di rect is, de spelregels eenvoudig zijn en het spel hooguit tien mi nuten duurt. De klad zit in de actiepoppen (Activ Man en J.R Joe's) met alle bijbehorende attributen. Alleen de dinosaurussen zijn dank zij de nieuwe Spielbergfilm terug in de belangstelling. De grootste verandering bij het constructiespeelgoed is een toe nemende belangstelling voor systemen. Lego brengt haar producten in steeds meer varia ties afgestemd op een doel groep: meisjes of jongens van een bepaalde leeftijd. Steeds weer nieuwe 'one-item' dozen waarmee de voorplaat van de doos is na te bouwen. Voor de technici is er de ultieme uitda- Pas op voor de gier, een gok- en rekenspel, waarbij muizen en gieren een grote rol spelen. foto gpd Bij Ravensburger zijn dit jaar enkele compacte kaartspellen verschenen van goede kwaliteit. Een der aardigste is Pas op voor de gier. Dit is een snel gok- en rekenspel, waarbij je goed moet opletten welke kaarten de te genstanders hebben uitge speeld. De twee tot vijf spelers ontvangen ieder een complete set cijferkaarten in hun eigen kleur. Deze kaarten zijn genum merd van 1 tot en met 15. Voorts zijn er nog muis- en gier- kaarten. Die met muizen heb ben een positieve waarde, die met de gieren een negatieve. Deze kaarten worden geschud en omgekeerd neergelegd. In el ke ronde draait men de boven ste kaart van dit stapeltje om. Vervolgens gaan de spelers bie den. Muiskaarten willen ze na tuurlijk graag hebben liefst de hoogste waarden en gier- kaarten zo weinig mogelijk. Het bieden gebeurt door een eigen cijferkaart te kiezen en blind op tafel te leggen. Wanneer ieder een dit gedaan heeft, worden de biedkaarten tegelijk omge draaid. Het hoogste cijfer wint de muiskaart, het laagste cijfer krijgt de gierkaart. Nadat alle rondjes, in totaal 15, zijn ge speeld, wordt de eindscore be rekend door muisplussen en gierminnen op- en af te trekken. Een compleet spelletje duurt ongeveer een kwartier: leuk dus voor een tussendoortje. Prijs 16 a 17 gulden. De andere titels van deze serie zijn Koehandel, Ex Hopp en Paultje Paniek. Uit de Sequence-doos komt een opklap baar kartonnen speelbord, waarop korte en lange series kaarten in willekeurige volgorde klein staan afgebeeld. In totaal toont het veld 96 speelkaarten. Alle soor ten komen voor, twee keer zelfs, behalve de boeren. De hoeken van het rechthoe kige kaartenveld tonen neutrale afbeel dingen. Sequence is bestemd voor twee of drie personen dan wel teams. In totaal kunnen twaalf mensen meedoen; de leeftijdsgrens ligt op een jaar of acht. Voordat het spel begint, ontvangen de deelnemers speelkaarten en ronde schij ven in de kleur van hun team. Wie aan de beurt is, legt een van zijn kaarten open voor zich, en plaatst daarna op een vakje met die kaart een schijf. Doel is om als eerste speler dan wel team vijf eigen schijven op een rechte of diagonale rij te krijgen. De hoekvakken tellen mee zon der dat er een schijf op hoeft te liggen. Wanneer een speler een kaart en een schijf heeft uitgespeeld, pakt hij of zij van de reststapel een nieuwe kaart. De meest gewilde kaarten zijn die met een boer. Daarvan bestaan twee versies: de ene toont een boer met één oog, de an dere een boer met twee ogen. Wie de eenogige uitlegt mag een willekeurige schijf van het bord halen. Dit is de ma nier om de tegenstander dwars te zitten. Een boer met twee ogen heeft de functie van een joker, en kan dus gebruikt wor den om een eigen reeks van vijf te com pleteren. In de standaardversie van Se quence mogen alleen schijven van in complete series worden verwijderd, maar in de variant voor gevorderden kan men een bestaande serie afbreken. Een gewoon spelletje Sequence duurt onge veer een kwartier, terwijl de gevorder- denversie wat meer tijd vraagt. De richt prijs is 49,95 gulden. xs mj m Een gewoon spelletje Sequence duurt ongeveer een kwartier. Ramses II wordt gespeeld met kleine plastic piramides Twee tot vijf spelers vanaf ongeveer acht jaar kunnen deelnemen aan Ramses II. Zij scharen zich rond het in de doos aangebrach te speelbord. Daarin zijn 48 vakjes aangebracht. Voordat het spel begint, worden over de vakjes schijfjes ver deeld: 36 zonder afbeelding en 12 met een schat erop. Het plaatsen ge schiedt willekeurig, met dien verstan de dat per vier vakjes (samen een vierkant) altijd één schatschijf komt te liggen. Vervolgens worden alle vakjes op één na afgedekt door kleine pira mides van plastic. Het spelverloop wordt bepaald door drie sets kaarten. Per set wordt steeds een ronde gespeeld. Achterop de kaarten van elke set staan de num mers 1, 2 of 3. De speler die begint, draait de eerste kaart van set 1 om, en ziet daarop welke schat gezocht moet worden en wat deze waard is. Vervol gens gaat deze speler met een pirami de schuiven. Als in het vrijgekomen vakje een neutraal schijfje ligt, mag de speler een volgende piramide ver schuiven. Zodra er een schat ver schijnt, wordt bekeken of dit de ge wenste is. Mocht dit niet zo zijn, dan verliest de speler zijn beurt en gaat degene links van hem aan het schui ven. Is het wel de gezochte schat, dan ontvangt de vinder de schatkaart. Winnaar is wie na afloop de meeste schatpunten heeft. Om Yali te winnen moet de balans definitief ten eigen voordele dö slaan. foto vanaf acht a negen jaar —1 gen beiden een eigen kleui ver respectievelijk goud. Do van het spel is om de achtf knikkers vanuit je eigen stal als eerste naar het startvak' de tegenpartij te krijgen, aa overzijde van het rechthoe) veld. Zwaartekracht speelti bij een belangrijke rol. Omi de onderzijde van het plan ovaalvormig is, bepaalt hei wicht van de knikkers naai ke zijde het veld doorslaat gene naar wiens kant hetu helt, is aan zet en blijft a zet, totdat het veld de ande kant op gaat. Knikkers mogen alleen naai ren worden geplaatst, rechi vooruit of schuin. Een zetk bestaan uit het één kuiltje» voren bewegen of uit het sp gen over andere knikkers (i de eigen als die van de tege stander). Bij de startopstelling worde van beide spelers vier kniti aan de zijkant van het veld legd, in de daarvoor besten speciale kuiltjes. Deze vierl kers liggen aan de kant van tegenstander. Zodra een va gewone knikkers het eindv heeft bereikt, mag een zijta ker naar de kant van de sp< die aan zet is worden verpla wat het overhellen positiefl vloedt. De adviesprijs is 45 gulden De jury die jaarlijks prijzen geeft voor het beste speelgoed heeft in de categorie Spellen en Puz zels Yali als winnaar uitgeroe pen. Dit spel van het jaar wordt niet gespeeld op een gewoon kartonnen bord, maar op een uit kunststof gemaakte halve ovaal, die door het plaatsen van speelstukken heen en weer be weegt. Het speelveld van Yali bestaat uit een donkergrijs platvorm waarin op symmetrische wijze kuiltjes zijn aangebracht, be stemd voor kleine, metalen knikkers. De twee spelers Nadat alle kaarten van set 1 gespeeld zijn, worden de schatschijfjes terug gelegd en komt set 2 ter tafel. De schatten hebben nu meer waarde én tussen de schatkaarten zitten pech- en gelukkaarten. Bij kaartset 3 stijgt de waarde van de schatten opnieuw. Maar wie nu een verkeerde schat schijf bloot legt, is onmiddellijk uitge schakeld. Bovendien zit in het stapel tje een kaart die het hele spel abrupt beëindigt. Ramses II kost doorgaans 39,95 gulden. Ramses II, schatzoeken onder plastic piramides.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 10