Hercules jaagt kinderen stuipen op't lijf
IDFA: Tien jaar venster
op de werkelijkheid
Films
'Twin Town' Swansea: pretty shitty city
Voortreffelijke acteerprestaties in spannende L.A. Confidential
JONDERDAG 20 NOVEMBER 1997
Documentairefestival in Amsterdam
MARK VAN DEN TEMPEL
ilernatïonal Documentary Festival Am-
iterdam Tiende editie. Van 26 novem-
ier tot en met 4 december op diverse
locaties in Amsterdam.
FILM VOORBESCHOUWING
Wie had tien jaar geleden ge
dacht dat er in Nederland
laats zou zijn voor nog een
toot filmfestival? Toch viert
et International Documen
tary Festival Amsterdam dit
ar haar tweede lustrum, en
;zien de oplopende bezoe-
•rsaantallen zal het IDFA in
toekomst nog wel meer
èestjes vieren. Dat succes is
goed te verklaren. Het aanbod
op de documentaire-markt is
Enorm, zodat een kritische
eurmeester als het IDFA zeer
talkom is. Daarbij heeft het
ocumentaire-genre door haar
leinschaligheid en toewijding
en charme die je bij de speel-
lm-industrie eigenlijk zelden
ieer aantreft. En tot slot: niets
zo fascinerend, onwaar-
Ij schijnlijk en ontroerend als de
werkelijkheid.
Natuurlijk wordt er in deze
iende editie teruggeblikt. Er is
0 een retrospectief van de zel-
T1 den vertoonde films van Ed
ran der Elsken, en rock 'n' roll-
ineast DA. Pennebaker
Monterey Pop, Don't Look
Sackpresenteert zijn tien fa-
rariete films. Een andere spe
ciale gast is Marcel Ophüls.
Deze filmer verwierf wereld-
Tha aam met zijn lange oorlogs
documentaires Le Chagrin et
la Pitié, over de houding van
de Fransen in bezettingstijd,
ip0: en Hotel Terminus, waarin hij
"eda de zaak van oorlogsmisdadiger
20, Baus Barbie ontleedde. Op-
ïüls komt vertellen hoe de do-
m uinentarist ook ge
kan zijn.
Onder de titel InterAction
iresenteert het festival een
irogramma van vijftien docu-
nentaires waarin kruisbestui-
He ingen tussen muziek, dans,
heater, beeldende kunst en
ilm centraal staan. Robert Alt-
5r« nans jazz-documentaire Re
membrance of Kansas City
Swing is zo'n film, maar ook
le waanzinnige East Side Story
waarin een even obscuur als
erraakelijk genre wordt ge-
iresenteerd: de Oostblok-mu-
Een andere aanwijsbare
kruisbestuiving is die tussen
speelfilm en documentaire.
Naast Robert Altman heeft ook
Jonathan Demme een produc
tie op het festival, de voor een
Oscar genomineerde biografie
van de Zuid-Afrikaanse leider
Nelson Mandela. Regisseuse
Anna Maria Tato filmde een
portret van haar partner Mar
cello Mastroianni, Mi Ricordo,
Si Mi Ricordo waarin de acteur
herinneringen ophaalt aan
zijn leven en zijn films. In
Cannes mocht de film niet in
het hoofdprogramma draaien,
maar in Amsterdam is hij te
zien. Een andere bijzondere
filmpersoonlijkheid die in een
documentaire geportretteerd
wordt is Emir Kusturica. De
Servische maker van Under
ground wordt gevolgd tijdens
de opnames van die Gouden
Palm-winnaar, en Shooting
Days geeft een fascinerend in
zicht in de zeer ongebruikelij
ke werkwijze van Kusturica.
Ook dit jaar stimuleert het
IDFA jong talent middels
workshops, masterclasses en
colleges. Dat dit werkt blijkt
wel uit het feit dat een work
shop-project van vorig jaar nu
meedingt naar de Joris Ivens
Award, de onderscheiding
voor beste documentaire. In In
het Huis van mijn Vader toont
Fatima Ouazzani hoe haar
keuze om niet als maagd het
huwelijk in te gaan een breuk
met haar Marokkaanse familie
betekende. Onder de overige
kanshebbers gerenomeerde
namen als Fredrick Wiseman
Public Housing), Erroll Morris
[Fast, Cheap and Out of Con
trol) en Barbara Kopple, die
voor Wild Man Blues een we-
reldtoemee van Woody Allen's
jazz-ensemble volgde. Getipt
is Thomas Hausner, die in
Made in Germany een portret
van zijn geboorteland heeft
geschetst dat volledig is opge
bouwd uit reeds bestaand
beeld. Hausner gebruikte
filmfragmenten, commercials,
clips, en stukjes uk televi
siefragmenten, en monteerde
die zonder gebruik van uitleg
of commentaar aaneen tot een
verbluffende collage. Dit is het
söort monnikenwerk dat het
IDFA graag vertoont en be
kroont.
LMS DEN HAAG
BYLON tel. 0703471656, in wmkel-
Babylon.
Gordel van Smaragd 12 jr dag.
13.30 (beh. wo/za/zo) 16.15, 19.00,
Ri Sc
BiOO.
toe Full Monty 16 jr. dag. 13.45,
16.15, 19.30,21 45.
Napoleon al. za zo wo 14.00.
Pinkeltje al., za zowo30.
v. toald Dahl, DeG.V.R. al.za zo wo
it45.
JjTROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car-
'elaan 16.
toe Peacemaker 16 jr., dag. 18.30,
15, do vr ma di ook 13.00,
Ee<
ibleTeam is nog in diverse bioscopen te zien.
o& Juliet 16 jr., dovi
45
1R0POLE 2
geftactal,, dag. 13.30, 17.00, 20.30.
S 13.00, 15.45.
'tïROPOLE 3
toeFull Monty 16 jr. dag. 13.30,
rei 6.15. 19.00,21.45.
IR0POLE 4
05 toe Lost World al., dag. 13.30,
6.15, 19.00
Pace Off 16 jr., dag 21.45.
ejj ÏROPOLE 5
life less ordinary, al., dag. 13.30,
1 16.15, 19.00, 21.45.
Gaan, The Ultimate Disaster Movie
8 za zo wo 13.30.
'HÉScheveningen tel. 070-
16738, Kurhausweg 2.
'alt Disney's Hercules (orig. versie)
"•dag. 16.00, 18.20, 21.00; do vr
Vadiook 13.40.
Night falls om Manhaften 16 jr., dag.
350. 16.30. 19.05,21.40.
■yBest Friend's Wedding al dag.
teh.di/wo) 13.30, 16.05, 18.40,
'110.
toeGame 12 jr. dag. 12.50, 15.40,
'8.30,21 20.
^'Force One 16 jr., dag. 13.20,
6-10. 18.50.21.35.
toe Lost World al., dag. 13.00,
5.50,18.35.
[kano 12 jr.. dag. 21.30.
^Peacemaker 16 jr., dag. 19.00,
''•50; do vr ma di ook 13.10,
16.15.
Double Team 16 jr. dag. 12.40,
15.00, 17.20, 19.40, 22.00.
Het gebeurde ver weg 16 jr.sneak
preview, di 21.00.
George uit de Jungle (Ned. gespr.)
al., za zo wo 11.20, 13 40.
Walt Disney's Hercules (Ned. gespr.)
al., za zo wo 12.00, 14.15, 16.30
(zo met om 12.00).
De Kleine Prinses al., zo 10.30, wo
13.30.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Brassed off 16 jr., dag. 21.45; di wo
ook 19.15; zo wo ook 16.15.
Marian 16 jr. dag. 19.15, 21.45;
maalleen 19.15; zowoook 16.15.
Brigands 16 jr. dot/m zo 19.15; zo
ook 14.00.
Salaam Cinema 16 jr., dag. 21.45;
zoook 16.15:
Raising Arizona 16 jr., ma t/m wo
19.15; wo ook 14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20
Contact al., do vr ma di 12.00,
15.00, 18.00, 21.10; za zo wo al
leen 21.10.
My Best Friend's Wedding al.dag.
12.10, 14.30, 17.00, 19.30,
22.00; wo alleen 19.30, 22.00.
The Game 12 jr., dag. 12 30. 15.30,
18.30, 21.30.
L.A. Confidential 16 jr., dag. 12.10,
15.10, 18.10,21.20
The Chamber 16 jr., dag. 12.40,
15.40, 18.40,21.40.
A Life Less Ordinary 16 jr. dag.
16.40, 19.00, 21.20; do vrdi ook
12.00, 14.20
George uit de Jungle al., za zo wo
12.00, 13.50.
Walt Disney's Hercules (Ned. gespr.)
al-, za zo wo 12.20, 14 40.
OMNIVERSUM tel. 070-3545454,
Pres. Kennedylaan 5.
Special Effects aldo t/m zo 11.00,
16.00, 21.00; di wo 11.00 en
16.00.
Africa The Ser'engeti al., do t/m zo
12.00, 19.00; di wo 12.00.
Cosmic Voyage al., do t/m zo 13.00,
15.00, 17.00, 20.00; di wo 13.00,
15.00, 17.00.
Survival Island al., di t/m zo 14.00.
Griekse Godenzoon speelt Rambo in avondvullende Disneyfilm
Niet alleen de kerstman maar ook de kerstfilms dienen
zich steeds vroeger aan. Zo gaat deze week al de nieuwe
Disneyfilm Hercules in première. Overigens is Hercules in
geen enkel opzicht een 'kerstfilm'. Sterker nog, Christus
moest nog geboren worden, toen Heracles (zoals zijn
echte naam luidt) in Griekenland al naam had gemaakt
in Thebe en omgeving. Voor Disney betekent Hercules de
35ste avondvullende animatiefilm in zestig jaar en helaas
is het niet de beste uit de reeks.
FILM. RECENSIE
HENK MAURITS
Hercules Te zien; Lido 1, Leiden; Euro Cinema 2, Alphen a/d Rijn, Metropole 2, Tus-
chinski 1Den Haag; Cinema 1City 2Tuschinski 1Amsterdam.
Of Hercules echt bestaan heeft
is de vraag, maar hij behoort
wel tot de klassieke Griekse my
thologie en veel van zijn hel
dendaden zijn beschreven en
later ook verfilmd. In de jaren
zestig was hij even heel popu
lair toen er een hele serie speel
films werd gemaakt, met veel
body-builders en Hercules stee
vast als onoverwinnelijke held.
Begin jaren '80 dook hij nog
even op in de gedaante van Lou
('de hulk') Ferrigno, voordat hij
in 1993 werd herontdekt door
John Musker en Ron Clemens,
de makers van Alladdin, die
voor de Disney Studio's op zoek
waren naar een nieuw onder
werp voor een film.
Vier jaar later kunnen we het
resultaat van hun studie van de
Griekse geschiedenis bekijken.
Daarbij moeten we de geschre
ven verhalen over Hercules
maar snel vergeten, want zoals
altijd herschrijft Hollywood de
geschiedenis op zijn eigen ma
nier. Voor wie zijn klassiekers
kent zijn er elementen van her
kenning, maar Muskes en Cle
mens bedachten een eigen ver
haal over de Griekse superman,
de zoon van oppergod Zeus, die
in de wieg al over onvermoede
krachten blijkt te beschikken.
Dat verhaal is voor jeugdige
kijkers nauwelijks te volgen. Bo
vendien liggen er nachtmerries
op de loer, want Hercules is bij
vlagen behoorlijk eng. Niet al
leen door de gigantische mon
sters waar de film vol mee zit,
maar vooral door de overdon
derde geluidsband met soms
verpletterende digitale geluids
effecten. Net als het tekenwerk
allemaal vreselijk knap ge
maakt, maar ook behoorlijk
angstaanjagend. En gepresen
teerd in een waanzinnig tempo:
avonturen worden nauwelijks
uitgewerkt omdat het volgende
zich alweer aandient en het ene
nog grootser en gewelddadiger
dan het andere. Af en toe wordt
het verhaal even opgehouden
door een slap liedje of een lief-
Hercules en zijn trainer Phil op het vliegende paard Pegasus.
desscène, maar daarna dendert
de trein weer met ongekende
snelheid verder. Voor kinderen
nauwelijks bij te benen, als ze al
iets snappen van dat gedoe met
Griekse goden en demonen.
Filmdebuut Kevin Allen sluit aan bij Engelse arbeidershumor
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
1. Te zien; Kïjkhuis,
bylon 2, Den Haag.
De Engelse arbeidersklasse blijft
een onuitputtelijke bron voor
zwarte humor of schrijnend ver
driet. Dat blijkt uit de films van
Ken Loach en Mike Leigh, maar
ook uit films als Trainspotting
Brassed OJf en de allernieuwste
zwarte komedie Twin Town,
Geproduceerd door het team
van Trainspotting maar ge
schreven en geregisseerd door
Kevin Allen, die met veel cynis
me een portret neerzet van een
Flodderiaanse gemeenschap
van losers in Swansea, Zuid-
Wales.
Twin Town is de stad van Je
remy en Julian Lewis, twee
broers die hoewel ze drie jaar
verschillen, door het leven gaan
als tweeling. Maar het is ook de
stad Swansea, waar filmmaker
Kevin Allen tien jaar van zijn le
ven doorbracht en die hem op
het idee bracht er een film over
te maken. Een pretty shitty city,
zoals iemand het noemt, waar
nauwelijks iets te beleven valt
en waarin de twins uit balorig
heid auto's stelen en rond
scheuren over het rugbyveld en
verder hun tijd doorbrengen in
de badkuip of met lijm snuiven.
Ze wonen nog thuis in de
woonwagen van hun ouders,
waar vader in zijn levensonder
houd voorziet door af en toe
wat te klussen. Tot hij bij een
klusje aan het clubhuis van de
plaatselijke rugbyclub van een
ladder valt. De twins kloppen bij
In Hercules wordt de Griekse hoofden van de kinderen heen
mythologie teruggebracht tot gaan, bijfiguren die nauwelijks
het idioom van de actiefilm, iets toevoegen, Griekse muzen
met Hercules als een soort in de rol van showgirls en mu-
Griekse Rambo, grollen en ziek die meer thuishoort in de
grappen die volledig over de film Sister Act. Kortom, Hercules
FILMS AMSTERDAM
mag dan nog zo sterk zijn, hij
verliest het dik van menige an
dere Disneyfilm.
De geflipte 'tweeling' uit Twin Town.
de voorzitter aan voor een scha
devergoeding, maar de plaatse
lijke godfather scheept ze af met
een fooi. Daarmee is het con
flict geschapen waar het in deze
film om draait: wraak. De broers
vermoorden het hondje van de
voorzitter, die op zijn beurt een
corrupte politieman aanzet tot
een wraakactie. Die loopt gigan
tisch uit de hand en leidt tot de
dood van de ouders en de zus
ter van de tweeling. 'Op dat mo
ment slaan bij de twins de stop
pen volledig en worden de
voorzitter en de corrupte poli
tieman met gelijke munt terug
betaald.
Het aardige van Twin Town is
de sfeertekening van zo'n ty
pisch Engelse arbeidersstad,
waarin de uitslagen van het
voetbal of het rugby wereldge
beurtenissen zijn en de plaatse
lijke karaokebai' of drugs nog
enige kleur geven aan het grau
we dagelijkse bestaan. De voor
zitter van de rugbyclub koopt
alles en iedereen af met geld en
de politie zit zelf tot over zijn
nek in de drugshandel. De film
zit vol met kleine, vermakelijke
incidenten die echter een grim
mig karakter krijgen wanneer
wraak de overhand gaat krijgen.
Regisseur Kevin Allen concen
treert zich in de film niet alleen
op de tweeling, maar besteed
ook ruim aandacht aan de an
dere karakters. Daardoor ont
staat een beeld van een bont
gezelschap dat schreeuwend en
vloekend door het leven gaat en
elkaar als het moet ook naar het
leven staat. Een pretty shitty city
waar je als toerist maar beter
snel doorheen kunt scheuren.
ALFA 1 (020)6278806
12.45, 14.45, 16.45, 19.00,
21.15: The Full Monty
ALFA 2
13.00, 15.00, 17.15, 19.30,
22.00: A Life Less Ordinary
ALFA 3
18.45, 21.30; do vr ma di óók
13.15, 16.00. Gordel van Sma
ragd
ALFA 4
16.15, 19.15: ForRoseanna
13.30, 21.45: Paradise Road
BELLEVUE CINERAMA (020)
6234876
13.00, 15.45, 18.45, 21.45: The
CINERAMA 2
12.15, 15.15, 18.15, 21.30: Air
Force One
CALYPSO 1 (020) 6234876
12.15, 15.15, 18.15, 21.15: L.A.
Confidential
CALYPSO 2
13.15, 16.00, 19.15, 22.00:
Murder at 1600
CINECENTER (020)6236615
19.30, 22.00: Twin Town
16.15, 18.00, 19.45, 22.00; zo
ook 11.00., 14.00: Lagrimas Ne-
gras
16.00, 19.45, 22.00; zoook
11.00, 13.30: Career Girls
16.00; zo ook 11.00: The English
Patient
17.00 (beh zo): Mene Tekel
19.45; zoook 11.00: Marvin's
22.15. Copland
zo 13.30: Hamlet
CINEMA OSCAR (020) 5475175
do vr za 20.30: Hercules
di wo 20.30: The Funeral
CINEMA 1 (020)6151243
19.15, 22.00; za zowo ook 16.30:
The Game
CINEMA 2
18.45, 21.30: The Peacemaker
CITY 1 (020) 6234579
13.15, 16.00, 18.45,21.30: The
Peacemaker
CITY 2
19.15, 21.45; dovrmadiook
14.00, 16.30: Night Falls on Man
hattan
CITY 3
13.00, 15.15, 17.30, 19.30:
Bean
21.45: A Life Less Ordinary
CITY 4
17.00, 19.15, 21.45; do vr ma di
ook 12.15, 14.30: Scream
CITY 5
17.00, 19.30, 21.45; do vr ma di
ook 12.30, 14.45. Nothing to Lose
CITY 6
13.00, 15.45, 18.45, 21.30: The
Lost World
CITY 7
12.45, 15.00, 17.15, 19.30,
21.45: Double Team
DESMET (020) 6273434
do vr za ma di 21.30; vr za zo ook
18.00: Salam Cinema
20.00, 22.00: Prisoner of the
Mountains
19.15: Fire
za zo 16.00, 17.30; vr ook 17.30:
Microcosmos
zo 21.15: Breaking the Waves
vr 15.00: Melodie en Sous-Sol
vr 15.30: Small Faces
za 15,30: Even cowgirls get the
blues
za 23.45; zo 15.30: Swoon
KRITERION 1 (020) 6231708
17.15 (beh za): II Postino
19.30, 22.15; di met 22.15: L.A.
Confidential
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
18.00: Broos
20.00, 22.00; ma met 22.00 A
Life Less Ordinary
ma 22.00: The Wild Bunch
NEDERLANDS FILMMUSEUM (020)
5891400
22.00: Irma Vep
19.30; Cinematheek
RIALTO 1(020)6753994
20.15 (beh. ma), 22.15; do vr za
zo wo ook 15.45; Marian, een zi
geunerleven
19.45, 22.00; do vr zo zo wo ook
13.30: Brassed Off
19.00: Miss Interpreted
17.45: Happy Together
do vr 15.30: Clerks
do vr 13.45; ma 20.15: A Bout de
Souffle
THE MOVIES 1 (020) 6386016
17.30, 20.00, 22.00; zo ook
15.00: A Life Less Ordinary
THE MOVIES 2
17.15, 19.45, 21.45; ZOOOk
14,45: The Full Monty
THE MOVIES 3
17.45, 20.15, 22.15; zo ook
15.15: TwinTown
THE MOVIES 4
17.00, 21.50; zoook 14.45: Ka-
19,30: Gordel van Smaragd
TUSCHINSKI 1 (020) 6262633
do t/m di 18.45, 21.30; do vr ma
di ook 13.15, 16.00: Hercules
TUSCHINSKI 2
13.15, 16.00, 18.30, 21.45; wo
alleen 16.00: My Best Friend's
Wedding
TUSCHINSKI 3
17.00, 20.30; do vr ma di ook
13.30: Contact
TUSCHINSKI 4
18.00, 21.15; do vrmadi ook
12.00, 15.00: Face/Off
TUSCHINSKI 5
16.00, 18.45r21.30; do vr ma di
ook 13.15: Copland
TUSCHINSKI 6
12.30, 15.30, 18.30, 21.15: The
Chamber
DE UITKIJK (020) 6237460
15.45, 20.00, 22.00; zo ook
13.45: The Full Monty
17.45: Brassed Off
Prachtig camerawerk en een knap geconstrueerd verhaal
FILM RECENSIE
STAN LAPINSKI
L.A. Confidential. Te zien; Lido 4, Leiden,
Tuschinski 2, Den Haag.
Het scenario van L.A. Confiden
tial (regie Curtis Hanson) is ge
baseerd op het gelijknamige
boek van James Ellroy (in het
Nederlands verschenen als
Strikt vertrouwelijk). Wie het
werk van deze schrijver kent,
weet wat hij kan verwachten:
een hoop spanning, gecombi
neerd met de nodige zwartgal
ligheid. De film speelt in het Los
Angeles van de jaren vijftig, het
L.A. dat we kennen als het decor
van zo menige film noir uit de
jaren '40 en '50, gekenmerkt
door een contrastrijk zwait-wit
clair-obscure, een bluesy onder
toon en protagonisten met een
gebroken karakter die veelal tra
gisch aan hun einde komen.
'Noir' is momenteel en vogue
in Amerika, als retrostijl in de
mode en de reclame, maar ook
als inspiratiebron voor jonge
filmmakers die iets anders wil
len brengen dan gelikte main
stream. L.A. Confidential speelt
op een geraffineerde manier in
op deze noir-hype door zijn
schitterende vormgeving die je,
Russell Crowe en Guy Pearce als de rechercheurs White en Exley in L.A. Confidential.
dankzij het camerawerk van gisseur Hanson het niet gelaten hooguit jammer voor zeurende
Dante Spinotti, het gevoel geeft bij een fraaie stijlpastiche. Dat puristen, want door op intelli-
dat je echt naar zo'n oude film L.A. Confidential geen loepzui- gente wijze gebruik te maken
zit te kijken. Gelukkig heeft re- vere film noir is geworden is van allpripi pipmpntpn «or. hoi
genre heeft Hanson zijn film ver
weten uit te tillen boven de sta
tus van hapklare hondenbrok.
We krijgen zowel de glamou-
reuze als duistere kanten te zien
van de metropool, waarin de
politie de misdaad bestrijd,
maar even goed in staat blijkt
het op een corrupt akkoordje te
gooien met het boeventuig. De
hoofdpersonages zijn op een
prettige manier dubbelzinnig,
nooit voor honderd procent
'goed' en dus altijd een tikkeltje
onbetrouwbaar. Jack Vincennes
(Kevin Spacey) zal ongetwijfeld
een doorgewinterd inspecteur
zijn, maar is met zijn ironische
glimlach ook niet vies van
hand- en spandiensten aan rod
delperskoning Sid Fludgens
(een fraaie tragikomische rol
van Danny DeVito). Macho Bud
White (Russel Crowe) is immer
hoffelijk voor vrouwen in nood,
maar slaat mannen net zo mak
kelijk dood. En Ed Exley (Guy
Pearce) met zijn brilletje is het
beste jongetje van de klas, zo
eerlijk als een klikspaan maar
kan zijn, even rechtlijnig in de
moraal als in zijn carrièredrift.
Ze worden door hun chef Dud
ley Smith (James Cromwell) op
een ogenschijnlijk onoplosbare
waarbij ook een (nogal racisti
sche) ex-collega hel loodje heeft
gelegd. Bedenk dat White en
ExJey elkaar haten. Niettemin
komen ze, elkaar dwarszittend,
op het spoor van luxe pooier
Pierce Patched (David Strat-
hain), wiens meisjes (eventueel
met behulp van plastische chi
rurgie) worden omgetoverd tot
lookalikes van beroemde vrou
wen. Zo lijkt Lynn Bracken (Kim
BaSinger) erg veel op Veronica
Lake. Ze begint iets moois met
White. Maar ook met Exley.
White slaat Exley half lot moes.
En op dat moment beseffen ze
dat ze van hogerhand om de
tuin worden geleid. Ze slaan de
handen ineen. Wat ze dan sa
men ontdekken aan verloede
ring en verderf tart hun (en on
ze) fantasie.
Behalve prachtig camerawerk
en een knap geconstrueerd ver
haal biedt L.A. Confidential
voortreffelijke acteerprestaties.
Crowe, Pearce, Spacey, DeVito,
Basinger, Cromwell en Strat-
hain leveren hecht ensemble-
werk. Daarbinnen blijkt Basin
ger opeens ongekend goed te
zijn.