'Liever lekker spelen dan megaster zijn
Belang Prentenkabinet
wordt volmondig erkend
Glad optreden Frans Bauer voor thuispubliek
'Nederland is op het ogenblik één grote kunsthal aan het worden'
Cultuur Kunst
WOENSDAG 19 NOVEMBER 1997
chef jan rljsda.y, u? 1 ó356-u-: ('iv chef'* ad van k.
'Kunst en kitsch' loopt storm
NOORDwiJK» De inschrijving voor het tv-programma 'Tussen
Kunst en Kitsch" in Noordwijk Space Expo op 1 december is ge
sloten. Ruim 1100 mensen hehben zich nu al gemeld om hun
kunstvoorwerpen en curiosa door specialisten te laten beoorde
len. De uitzenddatum van het programma is 9 februari 1998.
Kelly Family-meeting in Katwijk
katwijk In het Jok aan de Kerkstraat in Katwijk wordt aanstaan
de zaterdag een Kelly Family-dag gehouden. Vanaf 12.00 uur
kunnen fans meedoen aan een playback-show, een soundmix-
show en een quiz. Aan het eind van de dag wordt de winnaar
van de 'Kelly-look-a-like' bekend gemaakt. Kaarten kosten 15
gulden en zijn te koop bij Music-shop North End op het Hoor-
nesplein en het Jok. Het genummerde kaartje is tevens loterij
ticket.
Liedjesfestival uitverkocht
leiden Het nostalgisch liedjesfestival voor en door 50-plussers
in het Leidse Volkshuis van 23 november is reeds uitverkocht.
Aan het festival verleent ondermeer Eddy Christiani zijn mede
werking. Het boekje met de teksten van de liedjes is vanaf 24 no
vember nog wel te krijgen bij het Leidse Volkshuis. Het kost 2,50
gulden.
Capella Vocale presenteert zich
leiden» Samen met het Rotterdams Kamerkoor geeft het Leidse
kamerkoor Capella Vocale onder leiding van Monique d'Anjou
aanstaande vrijdag zijn eerste concert. In de Lutherse Kerk aan
de Hooglandsekerkgracht zingen de leden een selectie van we
reldlijke- en kerkmuziek van de middeleeuwen tot nu. Het zes-
tien-koppige koor wordt begeleidt door Judith Glasbeek (fluit),
Aimée van Delden (harp) en Kees Blijdorp (orgel). Het concert
begint om 20.15 uur. Kaarten kosten 15 gulden. In de voorver
koop en voor CJP- en 65-pluspashouders zijn de kaarten 2,50
gulden goedkoper. Informatie op telefoonnummer 0348-419778.
Met de bus naar Female Factory
gouda Dertien internatio
nale zangeressen, met Leoni
Jansen (foto) en Adelheid
Roosen, treden zaterdag 29
november vanaf 20.00 uur in
de Goudse Schouwburg op
onder de naam Female Fac
tory. Abonnementshouders
van de Leidse Schouwburg
kunnen eerste-rangs kaarten
reserveren bij de Leidse
Schouwburg aan de Oude
Vest. De kaarten kosten 45
gulden. Tevens biedt de
Schouwburg busreizen naar
Gouda aan voor 10 gulden
per plaats. Informatie bij de
Leidse Schouwburg, telefoon
071-5131941.
Cancly Duif er zoekt het toch meer in de kleine clubs:
Haar laatste cd 'For the Love of You' haalde in Nederland
niet de hoge verkoopcijfers van de drie voorgangers.
Maar in Japan werd het album goud (ruim 100.000 exem
plaren), in de Verenigde Staten werden er in drie weken
tijd 70.000 van verkocht en ook in de Duitstalige landen
loopt het goed. Volgende week is ze even terug in Neder
land voor drie clubconcerten in betrekkelijk kleine zalen.
maar het podiumgeluid. Dat
klinkt zo droog, dat het net is
alsof je in je huiskamer staat te
spelen."
Verscheidenheid is er toch
genoeg tijdens haar tournee,
omdat haar muziek niet een
duidig te rubriceren valt onder
pop of jazz. „De ene avond
staan we op een jazzfestival dat
is georganiseerd door goedwil
lende amateurs, de volgende in
een poptempel a la Paradiso. En
de ene keer sta je op eikaars te
nen omdat het podium zo klein
is, terwijl je een andere keer in
een enorm groot en ongezellig
congresgebouw speelt.
Leuke chauffeur
berlijn kees groenenboom
„We zijn bijna het hele jaar niet
in Nederland geweest en heb
ben weinig aan publiciteit kun
nen doen. dus toen we deze op
tredens boekten, wisten we niet
wat we moesten verwachten",
zegt de saxofoniste vanuit haar
Berlijnse hotelkamer. Vanaf half
mei - met een paar kleine on
derbrekingen - is ze nu onder
weg met haar Funky Stuff, die
tijdens deze tour bestaat uit
Thomas Bank (toetsen), Ulco
Bed (gitaar), Peter Broekhuizen
(sax) en David Rockefeller
(trompet), Marc Stoop (drums),
Michel van Schie (bas), Jeroen
Rietbergen (toetsen) en Berget
Lewis (zang). Met de concerten
in Nederland, de eerste sinds
haar optreden in een afgeladen
Statenhal tijdens het laatste
North Sea Jazz Festival, wil ze
de banden met het thuisfront
aanhalen.
Leuk
Dulfer heeft een voorliefde voor
kleine zalen en ze is zelfs bereid
om haar gage aan te passen.
„Soms spelen we voor zeventig
procent van het normale be
drag. We hebben een heel goed
jaar gehad, waardoor we ook
die kleinere concerten kunnen
aannemen. Dat houdt het leuk.
Spelen voor een massa heeft
ook wel iets, maar op een gege
ven moment is het nieuwtje
daar wel af. In kleine zalen hoor
je op de monitor het zaalgeluid,
dus je hoort ook hoe het pu
bliek reageert, je krijgt de ener
gie uit de zaal door.
Als je voor meer dan duizend
mensen speelt, moet je met een
aparte zaalversterking werken
en hoor je op je monitor alleen
Ook de ontvangst verschilt
nogal. In Japan staan de li
mousines klaar. „Leuk natuur
lijk. Ik kende dat al uit Amerika.
Maar ook daar is de nieuwig
heid al snel af en merk je dat
het uiteindelijk veel belangrijker
is dat je een leuke chauffeur
hebt. We proberen het tijdens
tournees toch zo gezellig moge
lijk te maken. Deze keer zijn we
met een grote groep, zestien
mensen in totaal, en dat is erg
leuk. Het betekent wel dat we in
de bus moeten slapen, omdat
het te duur is om overal twee
dagen te blijven. Dus we reizen
's nachts en slapen bij aan
komst nog een paar uur in het
hotel.
Het alternatief is elke ochtend
om half zes je bed uit. We heb
ben een chauffeur die elke
avond netjes de bedden heeft
opgemaakt als we klaar zijn met
het concert. Verder proberen we
een beetje lekker te eten - die
bus lijkt wel een rijdende Albert
Heijn."
Tijdens deze tournee heeft ze
In Japan staan de limousines klaar voor Candy Dulfer: „Leuk natuurlijk. Maar ook daar is de nieuwigheid snel
af." FOTO CARIN VERBRUCCEN
gemerkt dat ze her en der een gekregen in Italië en in Frank- zat..
eigen publiek heeft opgebouwd, rijk, waar de platenbobo's lange Nu de cd in Amerika zo aan-
Bovendien heeft ze voor het tijd geen raad wisten met een slaat, staat de Nieuwe Wereld
eerst een voet tussen de deur act die tussen pop en jazz in als volgende op het programma.
In december gaat Dulfer
promotie naar toe, in hi
jaar volgt een tournee. E
na? Toch maar weer e
gende cd, denkt ze.
„Bij elke nieuwe cd hel
idee dat dat de laatste wo
de hit 'Lily was Here" be
een andere manier plate
maken. Niet meer op a
alles inspelen en je plaaj
kopen na je concerteni
voor langere tijd de studi
je platen uitbrengen
grote maatschappij.
Ik had nooit verwacht
cd's zo zouden aanslaa
de vier platen die ik
maakt zijn er in totaal t\v
joen verkocht. Te gek nan
daar heb ik een mooi
een mooie auto van kuni
pen. Maar ik heb altijd k
gehad dat dit niet zo la
kunnen doorgaan. De
kiest meestal toch voor
die iets gemakkelijker isc
ik maak."
Clubs
„Volgend jaar wil ik eeri
kijken in welke richtin
nieuwe plaat zal gaan. Ei
onderweg veel uitnod
gekregen om eens een
hier of daar te gaan doe
ik zoek is eigenlijk tochi
vinden in de kleine clubs
de plaats waar mijn held
len.
Laatst heb ik nog sam
Van Morrison op het
gestaan. De echte mui
dat zijn degenen die va
sessions houden. Princel
en Dave Stewart ook. Na
is het- leuk om op een fes
staan waar je door tiend
mensen wordt tcfeg
Maar ik vind dat niet h;
ste. Ik speel liever lekke
piepkleine clubje dan d;
superster word."
Candy Dulfer geeft dri
certen: morgen
Zwolle, aanstaande
Tivoli, Utrecht en aans
zaterdag in Paradiso,
dam.
in 1
vii J
;u; 1
leiden vervolg van voorpagina
cees van hoore
Onderzoekers van het Instituut
Collectie Nederland karakterise
ren het Prentenkabinet in Lei
den als een uniek instituut. Ner
gens anders hebben studenten
kunstgeschiedenius zo'n uitge
lezen collectie prenten, tekenin
gen en foto's onder handbereik.
De vakgroep kunstgeschiedenis
heeft deze positie in het verle
den echter onvoldoende kun
nen uitbuiten. Dat zal pas echt
kunnen gebeuren als het insti
tuut wordt gehuisvest in de
Leidse Universiteitsbibliotheek,
een instelling die een grotere
toegankelijkheid garandeert.
Het is een van de vele conclu
sies uit hel rapport 'Impressies
op papier', waarin drs. F. Berge-
voet en drs. T. Luger op verzoek
van het College van Bestuur van
de Rijksuniversiteit Leiden een
advies geven over de toekomst
van het Prentenkabinet, dat we
gens te hoge exploitatiekosten
binnenkort uit het pand Rapen
burg 65 moet vertrekken.
Is het voor studenten kunst
geschiedenis nodig originele
exemplaren van kunstobjecten
te bestuderen in het Prentenka
binet? Welke collectie-onderde
len worden hoe vaak gebruikt
door onderwijs en onderzoek?
Welke aanvullende technische
voorzieningen zijn nodig om de
collectie in stand te houden?
Met deze vragen gingen de on
derzoekers van het ICN aan het
werk.
Volgens' hen blijven de moge
lijkheden van de collectie in de
hedendaagse praktijk groten
deels onbenut. Oorzaken hier
voor moeten worden gezocht in
het tekort aan personeel, de on
gelukkige beheersstructuur en
een gebrek aan interesse van de
vakgroep en de verantwoorde
lijke bestuurders. De onderzoe
kers komen tot de conclusie dat
de waarde van het Prentenkabi
net voor onderzoek en onder
wijs 'volmondig' moet worden
erkend en doen aanbevelingen
voor een krachtig management,
waarbij de publieksfunctie van
het kabinet moet worden ver
sterkt en een actief tentoonstel-
lingsbeleid van de grond moet
komen. Bovendien is het raad
zaam studenten in te zetten bij
het beheer van de collectie. Zij
kunnen onder leiding van de
conservatoren nuttig werk doen
op het terrein van registratie,
documentatie, presentatie en
passieve conservering.
Een sorbet met harde stukjes erin
recensie henk van beek
Voorstelling. Frans Bauer begeleid door
Greenlight-Express Gezien- 18/11,
Stadsgehoorzaal Leiden.
De nog niet zo lang geleden
verbouwde Stadsgehoorzaal
wordt bijna afgebroken. Het
publiek stort zich op elke klank
die uit de boxen rolt, als is het
Zweeds wittebrood gedropt
door een geallieerd vliegtuig
aan het eind van de Tweede
Wereldoorlog. En dat terwijl het
slechts een tape met carnavals
muziek is, gedraaid voordat er
ook maar één noot live is ge
speeld.
De mensen zijn hitsig. Ze
verlangen allemaal verschrikke
lijk naar Frans Bauer, de ideale
schoonzoon, echtgenoot, min
naar en buurman. Het 23-jarige
idool betreedt het podium, en
veroorzaakt het grootste collec
tieve orgasme sinds Doe Maar.
Toegegeven, de presentatie is
indrukwekkend. Badend in een
zee van licht betreedt Bauer het
mooi ingerichte podium. De
rode doeken zijn als fluweel,
koninklijk en een beetje kitsch.
Hij is netjes in het pak, met wat
franje om niet al te chique over
te komen. De zes man sterke
begeleidingsband Greenlight-
Express staat strak in kostuum
en drie parmantige achter
grondzangeresjes maken het
geheel af.
De show is professioneel. Zo
professioneel dat het een beetje
te glad wordt. De playlist is zó
in elkaar gezet dat succes gega
randeerd is. Het beginnummer
zet de toon. Zijn hit 'Sterren
aan de hemel' brengt het pu
bliek in extase. Het orgasme
duurt maar voort. Voor de pau
ze eindigt hij met 'Op rode ro
zen vallen tranen'. Wederom
een geheid succesnummer.
Niet geheel onverwacht be
gint de tweede akte dus weer
met een hit. Ditmaal een cover
van Ben Cramer. Verkleed als
clown brengt Frans 'De herin
nering blijft'. Het gevoel dat de
rest van de avond voorspelbaar
wordt valt niet te onderdruk
ken. Zou hij het tweede blok
eindigen met opnieuw een hit,
iets als 'Viva Holiday'? En dan
misschien wel afsluiten met
zijn grootste hit 'De Regen
boog'? Het blijkt inderdaad hét
scenario te zijn.
Laagje voor laagje
Alsof je een sorbet laagje voor
laagje opeet, en weet dat daar
onderin een heerlijke kers op je
ligt te wachten. Alleen jammer
dat de sorbet in een glas wordt
geserveerd, waardoor je al van
te voren ziet welke smaak je
krijgt.
Frans Bauer is niet meer het
stotterende dikkertje van wel
eer. Hij is een entertainer. Een
professional. En dat maakt zijn
gevoeligheid in zijn show onge
loofwaardig. Even lijkt het erop
dat harde stukjes in de sorbet
zijn beland. Die waarvan je de
smaak niet kan thuisbrengen
en pijn aan je kiezen doen.
Wim van Krimpen balanceerde vijfjaar lang vaak op de rand van de afgrond
Natuurlijk vond iederi
erg toen een paar jaar g K
het broertje van zijn vn
overleed. Tranen zijn g
twee maanden geleden 15^
auto-ongeluk waarbij
bandleden de dood \i er
Maar moest Frans dat zè 0
oprakelen? Het hardste
in de sorbet doet een kilSI
ken als 'Fransie' - zo scaf-'.'1
het publiek zijn naam
moeder op het podium er
Ze wordt op een stoel gi
Bauer knielt voor haarif181
la 'All you need is love'
hij haar een serenade.
Het publiek vréét hei
sie' Bauer kan niet sti
kwam, zag en overwonr?l
gen publiek. U vraagt,
draait.
Debutant van
wint boekenpi
new york rtr
Wim van Krimpen, de Pietje Bell van de vaderlandse kunstwereld, voor zijn hal in Rotterdam.
rotterdam hans maas
In het begin was er nog sprake
van de Kunsthal Rotterdam. Nu,
na vijf jaar, heeft iedereen het
waar ook in Nederland gewoon
over de Kunsthal. Dat-ie in Rot
terdam staat is alom bekend.
„Dus die promotieprijs van de
stad was wel verdiend," glun
dert directeur Wim van Krim
pen (56), die nooit veel last
heeft gehad van valse beschei
denheid. Hij wordt wel de Pietje
Bell van de vaderlandse kunst
wereld genoemd, straatvechter
tussen de kakkineuze vernissa
ge-nippers. Bij de personeelsin
gang mogen ze een bordje op
hangen: 'Pas op voor het afstap
je!' Struikelend op weg naar
Wim van Krimpen neem ik me
niettemin voor het niet te veel
te hebben over architect Rem
Koolhaas. We weten het nu wel.
De leuningloze trappen, de on
overzichtelijkheid, de plek aan
de verkeerde kant van een le
venloos park. Een gebouw dat
het goed doet op glanzende
plaatjes in architectuurtijd
schriften, maar moeilijk naar de
hand van de gebruikers is te
zetten, gemaakt door een vol
gens sommigen even geniale als
onplooibare architect.
Hoe moeilijk is het om ten
toonstellingen te maken zonder
een collectie, zonder ooit eens
iets te kunnen ruilen? „We heb
ben niet alleen niets om te rui
len, we hebben ook geen geld.
Als ik de Barnes-collectie wil
hebben dan moet ik twee mil
joen gulden leengeld betalen,
twee miljoen organisatiekosten.
Hou maar op, dat gaat niet. Als
ik een overeenkomst teken over
een tentoonstelling over Leo
nardo da Vinei dan balanceer ik
op de rand van de afgrond. Bij
zo'n contract van 800.000 gul
den zeg ik: 'jongens als jullie
straks een ansicht van mij uit
Rio krijgen dan is het niet ge
lukt'. Vorig jaar zijn we de he
mel in geprezen, hadden we
180.000 bezoekers, kwam vooral
door de Da Vinei-tentoonstel
ling. Maar als ik 50.000 bezoe
kers minder had gehad, waren
we wel bijna failliet geweest."
„We zijn voor bijna vijftig
procent afhankelijk van onze
recette. In de reguliere musea is
dat tien procent. Dus als ze dan
een keer 50.000 bezoekers min
der hebben liggen ze er niet
wakker van. Nou, ik wel, want ik
begin steeds weer met nul gul
den. Ondertussen krijgen we
steeds meer concurrentie, want
Nederland is op het ogenblik
één grote kunsthal aan het wor
den. We hebben een rol ge
speeld in het veranderde den
ken over museumbeleid. Dat
het Stedelijk Alfa Romeo's expo
seert was een aantal jaren gele
den ondenkbaar. Daar spelen
wij een rol in, maar ik zie het
ook wel eens als een nadeel."
„Al die musea gaan langza
merhand het model van de
Kunsthal vertonen: een stich
tingsvorm, een raad van com
missarissen en een zak geld. Ze
kunnen net als ik aan het eind
van het jaar niet meer naar de
wethouder met de mededeling
dat ze helaas acht ton tekort ko
men. Omdat al die musea
steeds meer Kunsthalachtige
trekjes krijgen wordt het in dit
kleine landje voor ons moeilij
ker om ons te onderscheiden.
Geheel tegen mijn natuur in
brengt mij dat op de gedachte
dat de politiek de musea niet zo
mag belasten met hoge bezoe
kersaantallen. Musea hebben
verplichtingen aan hun collec
tie."
Er is soms dédain te beluiste
ren over het gemakkelijk scoren
van de Kunsthal met tentoon
stellingen over Feijenoord, ero
tiek, glamourfotografen. „Dat
raakt me nauwefijks. Ik heb me
altijd een relatieve buitenstaan
der gevoeld. Ik moet het niet
hebben van intellectuele uit
spraken, niet van een exclusieve
programmering. Maar ik ben er
trots op dat we de Kunsthal in
vijfjaar tijd hebben uitgebouwd
tot een begrip in Nederland.
Het doet me iets dat we wat be
tekenen. „Als ik op een gewone
dinsdag 1500 bezoekers op de
Haagse School zie afkomen
geeft me dat een geweldige be
vrediging."
lati
De 47-jarige Ami
Charles Frazier heefi
zijn eerste roman de
nal Book Award voo
gekregen. Hij deed
over het schrijven vai
Mountain, dat gaat o\
soldaat aan het einde
Amerikaanse Burgeroi
Frazier was totaal
/toen hij gisteravond i
galadiner hoorde dat!
zijn eersteling een
meest begeerde Ameri
literaire onderschei
had gekregen. „Als
me had verteld dat
leuk was, was ik er mil
eerder aan begonnei
hij.
Auteur Vriens
voor in Leiden
De kinderboekenschrij
ques Vriens brengt aai
zaterdag een bezoek
den. Bij Kooyker/Ginsl
de Breestraat zal hij val
uur voorlezen, verteller
gen beantwoorden. De
is meermalen door <k
landse Kinderjury b
Zijn boek 'Meester Jaa
dit jaar de kinderjury-|