'Zoals hij speelde, ik kom niet in z'n buurt' ech voor Ramuze Y: .ysistrata' slappe bedoening Cultuur&Kunst Wat Dennis Kivits brengt kun je in het patronaatsgebouw ook horen Moeilijk repertoire derde avond eenakterfestival Gewoon een spannend stuk UND DAG 17 NOVEMBER 1997 chef jan rijsdam, 071 -5356441, plv. chef ad v jestweek Bibliotheek Katwijk ^jjK. De bibliotheek Katwijk bestaat 25 jaar. Vanaf aanstaan- jonderdag is er een feestweek. In het filiaal in Katwijk aan i Rijn speelt dan het harpsextet Petra van den Oever. Komen- zaterdag treedt de Streekmuziekschool op. Donderdag 27 no- iber vertelt marathonschaatser Peter Baars over zijn ervarin- i. De hoofdbibliotheek opent zaterdag met een levende pop- ikast. Volgende week dinsdag is er Balkanmuziek. Een dag la- leest kinderboekenschrijfster Els Rooijers voor. Donderdag 27 zember is er theezakjesvouwen met Tiny van der Plas. In het al Hoornes/Rijnsoever speelt woensdag 26 november weer Ureekmuziekschool. Vrijdag 28 november worden de feeste leden afgesloten in de hoofdbibliotheek met 'De avond van nuzen'. Voor meer informatie: 071-4014819. eiling unieke Chaplin documentaire londen Een nog nooit vertoonde zwart-wit do cumentaire uit 1928 over de jeugd van de Britse ko miek Charlie Chaplin wordt volgende maand te koop aangeboden bij Christie's in Londen. Chaplin heeft destijds vertoning van de docu mentaire verboden. Ver moed wordt dat de ko miek niet meer herinnerd wilde worden aan zijn ar moedige jeugd in de slop pen van de Britse hoofd stad. itse week in De Schuit in Katwijk In De Schuit in Katwijk begint morgenavond een Britse )p de openingsavond wordt de film 'Braveheart' vertoond ng: 20.00 uur). Woensdag staat er een dartsavond (aan- 9.30 uur) op het programma. Het concert van de Engelse [band The Whisky Priests, donderdagavond, is al uitverkocht, [dag is het Britpopavond en de Britse week wordt aanstaande Irdag afgesloten met een gevarieerd programma: een original lish Breakfast (9.00-11.00 uur), hoogtepunten uit Engelse co ly's (13.30-16.00 uur), afternoon high tea (16.00-19.00 uur) n Brits avondprogramma dat om 21.00 uur begint. Tac Toe gaat uit elkaar burg» Tic Tac Toe, de Duitse evenknie van de Spice Girls, uit elkaar. Dit meldt de krant Bild am Sonntag. De 19-jarige ■eres Ricky zou niet meer tegen de stress van de optredens e media-aandacht kunnen. Tic Tac Toe is de succesvolste tse formatie van de Girl Power en heeft acht miljoen cd's ocht. De resterende girls willen volgens Bild am Sonntag rlopig met z'n tweeën optreden. ecensie lidy van der spek Symphonieorkest Ramuze, o.l.v, an Ingen Schenau, en het Klein- intare, dirigent Ard Vernps, m m v. sopraan. Gehoord. 15/11, ormde Kerk, Hazerswoude-Dorp. ent door ongeval afwezig: pech kan een amateuror- iet hebben. Want alles wat orkest tekort komt, moet irigent compenseren. Nu en we het niet zozeer over lotenbeeld, de partituur, rel over interpretatie. Voor klus stond zaterdagavond rste fluitist van 'Ramuze' van Ingen Schenau. He- onvoorbereid is ze niet, it de muziek, heeft maan- nee gerepeteerd. Boven- lirigeert Van Ingen Schen- jeugdblazersorkest 'Mti en vervangt ze in noodge- de dirigent Stephan Pas. ukte het niet om te bezie- kunt in zo'n geval mis- i ook weinig meer dan de ilaan. r de pauze gaat alles aar- iewonderenswaardig aar- ilfs, maar echte muzikali- ntbreekt. Er wordt geen verteld in de delen uit Is 'Rosamunde'. De ik blijft statisch en véél te Al die balletmuziek en Mhenakten' gaan op elkaar j als er niet een duidelijk m pgesteld plan achter zit. mk :en kijkt gebiologeerd op PBaar partituur en let totaal p de dirigent; letterlijk één ettiste hield Van Ingen au in de gaten! De eerste zijn, zeker in combinatie Al 'DE 5' met de tweede violen en alt, in de zachte, transparante gedeel ten weinig zuiver en klankvast. Er is sprake van een forse dyna miek in de grote lijn, maar met de nuance, in het detail wordt nauwelijks gewoekerd. Ook is het coloriet van de blazers min der mooi dan vorig jaar; een scherpe hobo en een uitgespro ken valse hoorn zijn hier debet Onder leiding van Ard Ver- rips, koordirigent van het Klein- koor Cantare wordt er duidelijk meer aan muziek gedaan'. Mo zart krijgt in 'Wenn Tugend und Gerechtigkeit' uit 'Die Zau- berflöte' al een beetje de spirit die hem toekomt. En vooral in Purcell is het orkest op zijn best. Hier hoor je echt mooie cel lopartijen, een warme klari netsolo, de drie klarinetten heb ben overigens ook een mooie samenklank. De 'Epilogue' uit 'Dido and Aeneas' sprankelt in gepaste triestheid. Alle affecten als angst, droefheid, horror krij gen inhoud. Hier komt het be tere coloriet aan bod. 'Cantare' heeft een uitsteken de dirigent met een adequate aanstekelijke directie. Het koor kan daar echter niet goed mee overweg. Het stemmenmateri- aal klinkt kinderlijk licht, into- neert te laag, heeft geen body. Wat Verrips bij het orkest lukt, gaat hem nog niet goed af bij z'n eigen koor. Maar de reper toirekeuze, zoals 'II est bel et bon' van Passereau (16e eeuw) en het 'Salve Regina' (mooie celli!) van Werner, belooft veel goeds voor de toekomst. recensie cees van hoore Voorstelling: 'De prostituant' van Dennis Kivit. Gezien: 15/11, Kapelzaal K&O, Leiden. Dennis Kivit, de kersverse cabaretier die afgelo pen zaterdag in de Kapelzaal zijn nieuwe pro gramma 'De Prostituant' bracht, moet tegen zichzelf in bescherming worden genomen. IGvit is aardig. Te aardig eigenlijk om hem hier publie kelijk onder de guillotine te leggen, maar ja, wie zijn nek uitsteekt en zich met veel bombarie affi cheert als artiest, loopt dat risico nu eenmaal. Wat Kivit brengt, kun je een publiek in deze tijd niet aandoen. Het thema dat de cabaretier heeft gekozen, de hoerenloper, is rijk genoeg. Aids, vrouwenhandel, heroïnehoeren, talloze televisieprogramma's over bordelen en warme buurten, de onderwerpen lig gen hoog opgetast. Je moet wel een zeer fantasie loos of braaf mens zijn, wil je daar als cabaretier niet een paar dijenkletsers uit weten te braden. Zo niet Dennis Kivit. Het enige pikante dat me van zijn show is bijgebleven, is het verhaaltje dat hij als kleine jongen een keer met zijn vader naar de rosse buurt in Amsterdam ging en dat zijn va der daar door een smeerkaasblanke blondine vanachter het raam werd begroet met: 'Ha, me neer Kivit!' O ja, en dat hij in Amsterdam achter een Oosterse peesprinses aan gaat en pas op de Wallen tot de ontdekking komt dat hij zijn eigen vrouw doodleuk in de tram heeft laten zitten. Voor de rest wat zoete verhaaltjes over de on toereikende echtelijke liefde. Verhaaltjes waar mee hij de ene na de andere cover aan elkaar breit. Chansons van Jacques Brei, songs van Sting en Cole Porter en een enkel liedje van Hans Dor- restijn. Kivits heeft een goede, maar nogal saaie, stem, waarvan er dertien in één dozijn gaan. Zo'n stem waarmee de getalenteerde leraar aardrijkskunde op een schoolavond bewondering oogst, niet van zijn leerlingen maar van hun ouders. Wat hij wil met een nummer als 'Roxanne' van Sting, is vol komen onduidelijk. Wil Dennis ons soms laten weten dat het lied gaat over een meisje dat haar lichaam verkoopt voor geld en dat dat eigenlijk heel erg is. Tja, dat kunnen we in het patronaats gebouw ook horen. Of wil Kivit Sting soms naar de kroon steken? Het publiek zat met gekromde tenen te luiste ren naar Dennis. Angélique Finkers, de impresa rio van Kivit, liet vorige week al min of meer we ten dat men geen vertrouwen heeft in het pro gramma. Als ik Finkers was, zou ik de knoop maar doorhakken en de volgende voorstellingen schrappen. Het is alsof je een indische maaltijd bestelt en dan een bord griesmeelpudding krijgt voorgezet. Met enige fantasie kun je dit programmaatje mis schien nog zien als een hommage aan de prosti tuee, maar ik vrees dat ze voor dit kleffe eerbe toon niet én klant zal laten lopen. Piet Noordijk, vijftig jaar lang geïnspireerd door 'Bird' Ooit deed Piet Noordijk met de Amerikaan Charles McPherson, ook altsaxofo nist, een korte Nederlandse tournee. Noordijk was ver eerd. ,,En wat hoor ik nu van Rein de Graaf, de pia nist die dat toertje leidde? Hij heeft kort geleden McPherson weer ontmoet. En die vertelt dat hij het na een jaar of acht eindelijk voor elkaar heeft. Dat hij nu ongeveer mijn toon te pakken had. Moet je na gaan. McPherson is de man die de muziek in speelde voor de film 'Bird', over het leven van Charlie Parker. Die man studeert acht jaar om te leren bla zen zoals ik dat doe!" den haag peter van eukelenburg Jazzsaxofonist Piet Noordijk, 65 jaar en vijftig jaar lang actief als muzikant, kan het enthousias me niet laten. In zijn woonka mer kruipt hij bijna in de appa- ratuLir waarin een proefje van zijn jubileum-cd draait: 'Piet plays Bird'. In volkomen con centratie luistert hij naar zich zelf en is steeds weer verbaasd over zijn spel en dat van zijn collega's en over de kwaliteit van de opnamen. Met een klassiek strijkkwartet plus zijn eigen vaste begeleiders speelt Noordijk de muziek van de cd: standards, oude Ameri kaanse liedjes die iedereen kent en die ook Charlie 'Bird' Parker vaak vertolkte. „Maai' zoals Par ker altsax speelde, zal niemand het ooit kunnen. Je kunt einde loos naar zijn muziek luisteren, je komt er nooit uit waar hij het vandaan haalde. Zijn inspiratie kwam van de drugs, zeggen mensen. Maar zelf zei hij dat hij het best op dreef was zonder dope. Nee, ik kom met mijn muziek zelfs nog niet in zijn buurt, wat die McPherson ook van mij vindt. Dat Parker mij muzikaal zover heeft gebracht als ik nu ben, dat is voorname lijk zijn verdienste." De eerste geluiden die Piet Noordijk hoorde in zijn Rotter damse geboortehuis, waren de stem van zijn moeder en de te norsaxofoon van Coleman Hawkins. Piet was een nako mertje, zijn veel oudere broer was al verslingerd aan de mo derne jazz van die tijd en draai de Hawkins. Als jochie ontdekte hij Charlie Parker, die slechts twaalf jaar ouder was dan Piet maar al als 34-jarige zou sterven aan een teveel van alles. De lief de voor de muziek van Parker is Piet Noordijk: „Gelukkig heb ik ook een jong publiek. Ik zou niet blij zijn met alleen ouderen in de zaal." FOTO GPD nooit meer overgegaan bij Noordijk, ook niet in diens lan ge perioden dat hij als lid van een circusorkest of in allerlei nachtclubs aan de kost moest zien te komen. Nu hij sinds een paar jaar af is van alle verplich tingen kan hij eindelijk zijn ei gen weg gaan. Met zijn versie van Parker. „Deze jubileum-cd is nog veel mooier geworden dan ik had gedacht. Ik ben volmaakt tevre den. Dat gevoel heb ik nog nooit zo gehad. Terwijl ik toch al zoveel van die dingen ge maakt heb en duizenden radio- en tv-opnamen gedaan heb. Dit is goeie, mooie muziek. Het is mijn muziek. Ik was eindelijk echt eigen baas." „Ouderen herkennen meteen de oude stukken die bijna nooit meer worden gespeeld. 'Dan cing in the Dark', 'Summerti me', 'Autumn in New York', 'April in Paris', die dingen. Mensen barsten soms in tranen uit als ik ze speel. Maar gelukkig heb ik ook een jong publiek. Ik zou niet blij zijn met alleen ou deren in de zaal." „Met mijn nieuwe Parker project heb ik maar één bedoe ling. Ik hoef er niet rijker of be kender van te worden. Ik ben gezond en heb een gezonde partner, alles is in orde. Ik hoop alleen dat ik nog heel lang op deze manier kan blijven spe len." Kwartet Piet Noordijk plus strijkkwartet en trompetist Benny Bailey met 'Piet plays Bird': 7 december in Den Haag (Philipszaal), 25 januari in Hoofddorp (De Meerse). Van avond is de tv-uitzending 'Het Uur van de wolf gewijd aan Piet Noordijk. zij het op een geheel andere manier. 'Bij vlagen' van Eve Sluis-de Bruin biedt absoluut geen gecompliceerde tekst. In tegendeel, de verhaallijn is van af de eerste minuten overduide lijk en biedt daarna niets nieuws meer. 1 Iet gaat over een zeventigjarige vrouw die begint te dementeren. Een groot dra ma voor haar en de kinderen, Het is docudrama, oftewel to neel dat alledaagse werkelijk heid tracht na te bootsen om ons een bepaald probleem na der toe te lichten. Van talloze praatprogramma's en docu mentaires op televisie zijn we hier aan een bepaalde kwali teitsstandaard gewend geraakt. Met alle respect voor de goede bedoelingen van TIG, blijft de kwaliteit van het spel van de ac teurs hierbij ver achter. De interessantste bijdrage tij dens de derde festivalavond kwam van Neon3 uit Nieuwer- kerk a/d IJssel. Het betrof hier werk van de Duitse schrijver Franz Xaver Kroetz, waarin de beide spelers een sfeer van on beholpen liefdeloosheid raak weten te treffen. Deze voorstel ling was als gastoptreden be doeld en blijft buiten beoorde ling van de festivaljury. De rap porten van deze jury worden op 8 december samen met de deel nemende toneelverenigingen besproken. recensie wijnand zeilstra Voorstelling: Derde avond van het Eenak terfestival Leiden. Gezien: 15/11, Micro theater, Leiden. Lastige repertoirekeuzes domi neerden de derde avond van het Eenakterfestival Leiden. Twee spelers van 'Onder Ons' uit Hazerswoude zetten hun tanden in het uiterst gecompli ceerde 'Savannah Bay' van Mar guerite Duras. De voorstelling getuigt van een enorme inzet die compensatie biedt voor het toch niet echt geslaagde resul taat. Het stuk gaat spelend met werkelijkheidsniveaus, zoals zo vaak bij Duras, over de liefde, over de herinnering aan die lief de, over de onbenoembaarheid ervan en de onbetrouwbaarheid van de herinnering eraan. Een veelgelaagde tekst dus die actri ces heel weinig concreets biedt. Zoiets vereist een enorme ac- teertechniek die je van spelers in het amateurcircuit niet kunt veiwachten. De tekstbehande ling van Annemarie de Groot en Harmieke Visscher is secuur. Ze geven hun teksten de nodige la ding mee. Maar helaas ont breekt de kracht om het publiek mee te slepen in dit poëtische taalbouwsel. Ook TIG uit Leiden heeft zich aan iets (te) moeilijks gewaagd, jeugdtheater Stiekem lezen met een zaklan taren onder de dekens. En daar na jagen op griezelige spoken onder je bed. 'Meester van de zwarte molen' van Otto Preusler is zo'n jeugdboek waai' je kip penvel van krijgt. Theater Zuid punt doet een dappere poging om het verhaal op toneel te eve naren. Krabat is een anne zwervers jongen uit de Bohemen. Op de nacht van Driekoningen heeft hij een droom. Hij krijgt de op dracht om naar de Zwarte Mo len te gaan. De meester van de molen is niet alleen molenaar maai' ook tovenaar. Krabat wordt zijn leerjongen. Samen met elf andere jongens leert hij de kunst van de magie. Maar elk jaar zal één van hen moeten sterven. Het is een moeilijke opgave om de beklemmende sfeer van het verhaal goed over te bren gen. Soms slagen de spelers daar aardig in. Zo probeert Krabat in het blauwige schijnsel van de nacht te ontsnappen. Hij oriënteert zich. „Daar is de zon en de maan, en nu 60 graden rechtsomkeert." En: Daar is Amsterdam en daar ligt Ber lijn". Het helpt niets: alle paden komen telkens bij de molen uit. Toch lukt het theatermaakster Inèz Derksen niet altijd om de angst van de leérjongens voel baar te maken. Ondanks zijn zwarte ooglap is de meester niet echt eng. Ook ontbreekt de spanning door gehaastheid in het scenario. De drie achtereen volgende jaren van de roman zijn in het stuk samengeperst tot anderhalf uur. En daarmee gaan enkele mooie details ver loren, teiwijl Zuidpunt zich ver der - bijna te - strak vasthoudt aan het boek. Nadat zijn beste vrienden, Tonda en Michael, zijn op ou dejaarsdag zijn gestorven, is het Krabats beurt. I lij heeft het aan bod van de meester geweigerd om zelf de nieuwe meester te worden. Uit wraak moet hij van de leermeester zijn eigen graf graven. Het enige dal hem en de andere jongens kan redden is de liefde van een meisje. Behalve een mystiek verhaal is 'Meester van de zwarte mo len' ook een stuk over prille ver liefdheid en vriendschap. Daar naast geven de ritmische herha lingen van hef zware mole- naarswerk, en de nachtelijk ont moetingen buiten op het veld de voorstelling een subtiel evenwicht. Voor wie hel boek kent, is de voorstelling een beetje teleurstellend. Maar voor de onbevooroordeelde toe schouwer is 'Meester van de zwarte molen' gewoon een spannend stuk. Ondanks vaardige acteerprestaties recensie susanne lammers Hing: 'Lysistrata' van Aristophanes door Toverlei. Regie: i Verzijden. Decor kostuums: Henriëtte Schimmel. Ge- n: 15/11Muzenhof, Leiderdorp. ille oude Griekse drama's zijn actueel. De die 'Lysistrata' van Aristophanes bijvoor- is echt uit de tijd. Tenminste zoals Toverlei tonele voert. Aristophanes schuwde de ie* chappijkritiek niet en verwerkte altijd een thema in zijn stukken. In 'Lysistrata' hij het vredesvraagstuk aan door middel en seks-staking van de vrouwen, die de en moet dwingen op te houden met oorlog Liesbeth Verzijden koos ervoor om het ie commentaar onder het kleed te vegen nadruk te leggen op het scabreuze karakter, iverd 'Lysistrata' een langdradige, platte speelt zich overigens wel af in een beeld- »n, harmonisch, klassiek decor. Het driehoe- odium van Muzenhof geeft de tempel extra ictief en de spelers zijn zwierig en kleurrijk historiserend aangekleed. Vier blokfluitisten on dersteunen de koren met oude en nieuwe mu ziek. Daarbij werd er met verve - en door de da mes vooral ook met vaardigheid geacteerd. Maar dat alles kon de aandacht niet afleiden van de ranzigheid van het stuk, die zo nadrukke lijk naar voren werd gehaald. De gekozen Neder landse bewerking is daar niet weinig debet aan. Zo duurt het tot in het vierde bedrijf voordat de vrouwen eindelijk hun eisen (geen vrede? geen seks) eens direct tegen de mannen uitspreken. Tot dat moment hebben die alleen nog maar te horen gekregen dat ze politieke en bestuurlijke onbenullen zijn, maar de reden waarom de vrou wen beslag hebben gelegd op tempel en staatskas bleef voor hen verborgen. Het gaat dus helemaal niet om de inhoud, maar alleen om vette toespelingen. Vaart krijgt het stuk niet, het houdt een sukkelgangetje met ampel de tijd om alle banaliteiten helemaal uit te spelen. Ik heb nog even gedacht, dat dit mis schien een statement over de overseksualisering van de moderne maatschappij was, maar daar voor was het weer iets te oubollig. Zelfs met vier fluiten was het een slappe bedoening. Coen van Vrijberghe de Coningh 1950-1997 Het grote publiek kent Coen van Vrijberghe de Coningh als de patserige Johnny met de ge blondeerde vetkuif in de tv-se- rie 'Flodder''. Maar ook in het theater maakte hij furore, vorig seizoen was hij nog te zien in de musical 'Eindeloos', naast onder anderen Liesbeth List. De acteur overleed afgelopen zaterdag tijdens de opnames van 'Flodder' aan een hartstil stand. Hij werd 47 jaar. Hoewel hij grote bekendheid verwierf als de slinkse ruwe bolster Johnny in 'Flodder', schuwde Coen van Vrijberghe de Coningh ook het serieuzere werk niet. Zijn carrière ging verder dan het luchtig vermaak in de populaire tv-serie. „Als het een goed script is, met een prettige regisseur, ben ik voor heel veel te porren", zei hij vo rig jaar naar aanleiding van zijn rol in een theaterbewerking van Dickens' 'David Copperfield'. Coen van Vrijberghe de Co ningh werd op 12 november 1950 geboren in Amsterdam als zoon van de gerenommeerde toneelacteur Cruys Voorbergh. De bekendheid van zijn vader was er de oorzaak van dat hij zelf pas op latere leeftijd ging acteren. Hij vond het moeilijk om in zijn schaduw te staan. Van Vrijberghe de Coningh volgde een muziekopleiding aan het conservatorium en de theateropleiding voor klein kunst in Amsterdam. Hij danste in musicals en maakte als bas sist en gitarist deel uit van ver schillende bandjes. Hij was ar tistiek leider van theatergroep Splinter. Later reisde hij langs de theaters als lid van het caba reteske zangtrio The Shooting Party - met Han Oldigs en Theo Nijland - dat in 1995 de Annie M.G. Schmidt-prijs won voor de voorstelling 'Kaal'. De optre dens van The Shooting Party Coen van Vrijberghe als de patserige Johnny met de geblondeerde vetkuif in de tv-serie 'Flodder1. veroorzaakten echter geen stormloop op de theaters, de muziek van het trio lag niet al ARCHIEFFOTO GPD tijd even gemakkelijk in het ge hoor. Met zijn rollen in verschillende speelfilms wist Van Vrijberghe de Coningh een groter publiek te bereiken. Film was dan ook zijn grote liefde, hij speelde on der meer in 'De Kassière' en 'De Onfatsoenlijke Vrouw' van regisseur.Ben Verbong. I lij was te zien in de met een Oscar be kroonde film 'Alaska' van Mike van Diem en kwam uiteindelijk als opvolger van Huub Stapel terecht in 'Flodder III'. De voormalig platenproducer, die samenleefde met actrice Wivineke van Groningen, dankt zijn dubbele achternaam aan zijn Zeeuwse voorouders, die de naam aankochten. Vrijberg he was een haventje aan de Westerscheldc, De Coningh. een soort regentenfamilie. Hoewel de naam niet snel uit het geheugen zal worden ge wist, ondervond de acteur er ook wel hinder van: „Grafisch veel te lang voor op de filmpos ters."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 27